Spring naar bijdragen

De Vader, Zoon en Heilige Geest


Aanbevolen berichten

Ik denk dat t ook allemaal te Heilig, te Groots, te Goddelijk is, en onze menselijke definities met allerlei gekunstel over 'persoon', 'eenheid', 'karakter' etc te boven gaat.

Dat is op zich natuurlijk waar. Toch zijn dingen als de drieënheid wel geigende manieren om het Mysterie van God te duiden. God is sinds het christendom bestaat steeds meer geopenbaard. De kerk getuigd daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 569
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat t ook allemaal te Heilig, te Groots, te Goddelijk is, en onze menselijke definities met allerlei gekunstel over 'persoon', 'eenheid', 'karakter' etc te boven gaat.

Dat is op zich natuurlijk waar. Toch zijn dingen als de drieënheid wel geigende manieren om het Mysterie van God te duiden. God is sinds het christendom bestaat steeds meer geopenbaard. De kerk getuigd daarvan.

God heeft het simpel gemaakt voor de mens en deze mens maakt het moeilijk voor zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat t ook allemaal te Heilig, te Groots, te Goddelijk is, en onze menselijke definities met allerlei gekunstel over 'persoon', 'eenheid', 'karakter' etc te boven gaat.

Dat is op zich natuurlijk waar. Toch zijn dingen als de drieënheid wel geigende manieren om het Mysterie van God te duiden. God is sinds het christendom bestaat steeds meer geopenbaard. De kerk getuigd daarvan.

God heeft het simpel gemaakt voor de mens en deze mens maakt het moeilijk voor zichzelf.

Precies, dus door los van allemaal regels en dogma's als mens naar aarde te komen om on te leren en te redden;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is op zich natuurlijk waar. Toch zijn dingen als de drieënheid wel geigende manieren om het Mysterie van God te duiden. God is sinds het christendom bestaat steeds meer geopenbaard. De kerk getuigd daarvan.

Vind je dat, als we lezen zoals het er staat komen we op een manier om het mysterie- zoals het weleens genoemd wordt - echt zonder opsmuk te ontrafelen.

God heeft zijn zoon een naar de aarde gestuurd met meer dan een opdracht, Gods naam te heiligen de wet te volbrengen alsook om de juiste losprijs te zijn voor de eerst volmaakte maar later zondige Adam.

niet te vergeten maar zeer belangrijk Jezus bleef volmaakt hij bewees dat dat kan, voor zijn vader en onze en zijn God

Ook om later de door God aangestelde koning tezijn die op een vastgestelde tijd gaat regeren, de hele schrift getuigd hiervan, gaan we er iets anders van maken dan zijn we geen christenen meer en de bijbel wordt dan een boek waarom zelfs een kat zijn jongen miet meer in terugvind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het met je eens dat de JG eigenlijk niet tot het Christendom behoren, evenals andere randgroeperingen die de Apostolische Geloofsbelijdenis niet onderschrijven.

Dat is niet aan de orde zie de post van moderator.

Mocht het toch een hekel punt voor je zijn, dat je graag wil stellen dan moet je een topic openen en argumentatie uit Gods woord geven, dat zie ik je namelijk niet doen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men wil kosten wat het kost een moderne look geven aan een geloof alsof er een of andere roman word beschreven. De Christendom die in mijn persoonlijke visie een mooie relegie is zal mede door de deze romanschrijvers in een diepe val raken.

Als gevolg hiervan hebben Kerken last van leegloop en sommigen organiseren disco avonden (CLC Assen) rommelmarkten om zich staande te houden, zo niet dan staat het te koop!!!!!!!!!! En geloof me wanneer een kerk verkocht word aan een moskee het op zekers treurig is voor de wel gelovigen.

Waarom zou Het Woord niet letterlijk genomen kunnen worden zonder zorgen te maken of het wel of niet van deze tijd is. De Bijbel staat vol bewijs dat Heer Jezus zich wend tot God? Is men blind om dit te lezen of wil men gewoon interesant doen en een nieuwe gemeenschap creeren!

Waar is vraag naar binnen de Christelijke gemeenschap? Waarom komt men niet meer naar de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben jij blind om te lezen?

John 20:28, John 14:9-11, John 20:28, John 14:9-11 (kijk eens welke werkwoordvorm in t Grieks Hij daar gebruikt). John 8:24 (idem), John 8:58 (idem), John 10:30-33 etc. En dan hebben we t niet eens over de tientallen keren dat Zijn discipelen en apostelen na Zijn kruisiging in de Bijbel hem gelijk stellen aan God en dat volmondig verkondigen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kunst, literatuur en liturgie hebben altijd een essentiële rol gespeeld binnen het christendom, met name binnen het katholieke en oosters-orthodoxe deel. Het leven bezien als een episch verhaal over God en de mens is diep katholiek en wordt dan ook beleefd in het gebed, de sacramenten en de naastenliefde.

Het christendom groeit daar waar het Offer wordt gevierd. Meer heeft zij niet nodig. Daarom is zij na tweeduizend jaar nog altijd overal verspreid in de wereld en ook niet afhankelijk van één bepaalde cultuur, zoals de islam bijvoorbeeld weer wel duidelijk afhankelijk is van de Arabische cultuur.

Het christendom is niet efficient, maar wel doeltreffend. Ze is niet redelijk, maar wel rationeel. Ze duidt en omschrijft veel, maar bemint het Mysterie. Ze is het logische gevolg van pure, volmaakte en goddelijke liefde, die zich overgeeft aan het meest kleine en kwetsbare, die lijdt en die dient. Zoals de H. Margaritha Maria het zegt: "Ziedaar nu dat hart dat de menschen zoozeer bemind heeft dat het zich in niets heeft gespaard zoo dat het zich uitputte en zich vernietigde om hun te getuigen van zijn liefde."

Dát is de kern van het christendom, niet één of ander wetboek, of filosofisch systeem, of één of andere politieke ideologie. Ook in de Middeleeuwen, ook in de vroege tijd en ook nu was dit altijd de kern, voor zowel de soldaat als de boer, de paus als de leek.

Het is die liefde die ervoor zorgt dat ondanks alle aanvallen van binnen en van buiten, dat ondanks alle afschuwelijke zonden binnen en buiten de Kerk, het christendom er nog steeds is en de Kerk uiteindelijk zal zegevieren. Niet door macht of geweld, niet door bommen en geweren, maar door de liefdevolle zachtheid van de Geest, de volle overgave aan zoiets onschuldigs en kwetsbaars als een Maagd met haar Kind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kunst, literatuur en liturgie hebben altijd een essentiële rol gespeeld binnen het christendom, met name binnen het katholieke en oosters-orthodoxe deel. Het leven bezien als een episch verhaal over God en de mens is diep katholiek en wordt dan ook beleefd in het gebed, de sacramenten en de naastenliefde.

Het christendom groeit daar waar het Offer wordt gevierd. Meer heeft zij niet nodig. Daarom is zij na tweeduizend jaar nog altijd overal verspreid in de wereld en ook niet afhankelijk van één bepaalde cultuur, zoals de islam bijvoorbeeld weer wel duidelijk afhankelijk is van de Arabische cultuur.

Mwa, het christendom bestaat natuurlijk voornamelijk omdat het de staatsgodsdienst werd binnen het Romeinse rijk. :E
Link naar bericht
Deel via andere websites
Kunst, literatuur en liturgie hebben altijd een essentiële rol gespeeld binnen het christendom, met name binnen het katholieke en oosters-orthodoxe deel. Het leven bezien als een episch verhaal over God en de mens is diep katholiek en wordt dan ook beleefd in het gebed, de sacramenten en de naastenliefde.

Het christendom groeit daar waar het Offer wordt gevierd. Meer heeft zij niet nodig. Daarom is zij na tweeduizend jaar nog altijd overal verspreid in de wereld en ook niet afhankelijk van één bepaalde cultuur, zoals de islam bijvoorbeeld weer wel duidelijk afhankelijk is van de Arabische cultuur.

Het christendom is niet efficient, maar wel doeltreffend. Ze is niet redelijk, maar wel rationeel. Ze duidt en omschrijft veel, maar bemint het Mysterie. Ze is het logische gevolg van pure, volmaakte en goddelijke liefde, die zich overgeeft aan het meest kleine en kwetsbare, die lijdt en die dient. Zoals de H. Margaritha Maria het zegt: "Ziedaar nu dat hart dat de menschen zoozeer bemind heeft dat het zich in niets heeft gespaard zoo dat het zich uitputte en zich vernietigde om hun te getuigen van zijn liefde."

Dát is de kern van het christendom, niet één of ander wetboek, of filosofisch systeem, of één of andere politieke ideologie. Ook in de Middeleeuwen, ook in de vroege tijd en ook nu was dit altijd de kern, voor zowel de soldaat als de boer, de paus als de leek.

Het is die liefde die ervoor zorgt dat ondanks alle aanvallen van binnen en van buiten, dat ondanks alle afschuwelijke zonden binnen en buiten de Kerk, het christendom er nog steeds is en de Kerk uiteindelijk zal zegevieren. Niet door macht of geweld, niet door bommen en geweren, maar door de liefdevolle zachtheid van de Geest, de volle overgave aan zoiets onschuldigs en kwetsbaars als een Maagd met haar Kind.

Klinkt erg mooi.

p.s de Islam is niet afhankelijk van Arabieren beste Robert Frans.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben jij blind om te lezen?

John 20:28, John 14:9-11, John 20:28, John 14:9-11 (kijk eens welke werkwoordvorm in t Grieks Hij daar gebruikt). John 8:24 (idem), John 8:58 (idem), John 10:30-33 etc. En dan hebben we t niet eens over de tientallen keren dat Zijn discipelen en apostelen na Zijn kruisiging in de Bijbel hem gelijk stellen aan God en dat volmondig verkondigen...

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik heb altijd goede cijfers gehaald op school voor begrijpend lezen en begin nu toch stilletjes te twijfelen aan meester Hendricks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het met je eens dat de JG eigenlijk niet tot het Christendom behoren, evenals andere randgroeperingen die de Apostolische Geloofsbelijdenis niet onderschrijven.

Dat is niet aan de orde zie de post van moderator.

Mocht het toch een hekel punt voor je zijn, dat je graag wil stellen dan moet je een topic openen en argumentatie uit Gods woord geven, dat zie ik je namelijk niet doen

Aangezien we hier op credible zitten lijkt me mij fijn als je eens rekening hield met de geloofsbelijdenissen van de apostelen, Nicea en Athenasius. Als je die verwerpt heeft het weinig zin door te praten lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mwa, het christendom bestaat natuurlijk voornamelijk omdat het de staatsgodsdienst werd binnen het Romeinse rijk. :E

Ze wist inderdaad een compleet Romeins Rijk te bekeren, tot op keizerlijk niveau. Hoe episch is dat? ;)

Klinkt erg mooi.

p.s de Islam is niet afhankelijk van Arabieren beste Robert Frans.

Wat ik bedoel is dat de (soennitische) islam vrij monocultureel is. De koran en Mohammed zijn Arabisch en de koran kan eigenlijk niet vertaald worden, de gebeden zijn Arabisch, de stad Mekka staat in een Arabisch land en de culturele, maatschappelijke aspecten van de godsdienst zijn ook sterk Arabisch. De islam verspreiden is dan eigenlijk ook grotendeels de oud-oosterse Arabische cultuur verspreiden.

Terwijl het christendom, vooral het katholicisme en de orthodoxie, juist ook veel aspecten uit allerlei culturen heeft overgenomen en gekerstend en in beginsel al zowel Grieks als Joods is en later ook sterk Romeins. En hoewel zij voornamelijk het Latijn als belangrijke liturgische taal kent, speelt het Latijn toch niet zo'n grote rol (meer) in het godsdienstig leven buiten de liturgie. En ook niet altijd meer binnen de liturgie.

Dit is niet verwijtend bedoeld of zo, maar wel iets wat mij opvalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20 17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

De teksten wijzen onbubbelzinnig de drie-eenheid af. en dan nog de honderden teksten verder in de schrift die de theorie uitsluiten.

Je moet goochelen en verdraaien om de leer aanvaardbaar te maken, dat is nooit Gods bedoeling

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aangezien we hier op credible zitten lijkt me mij fijn als je eens rekening hield met de geloofsbelijdenissen van de apostelen, Nicea en Athenasius. Als je die verwerpt heeft het weinig zin door te praten lijkt me.

Door mensen opgesteld dus, het is makkelijk daar waar de belijdenis overkomt met Gods woord sta ik erachter, daar waar het niet overeenkomt met de geinspireerde schrift neem ik het niet aan

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben jij blind om te lezen?

John 20:28, John 14:9-11, John 20:28, John 14:9-11 (kijk eens welke werkwoordvorm in t Grieks Hij daar gebruikt). John 8:24 (idem), John 8:58 (idem), John 10:30-33 etc. En dan hebben we t niet eens over de tientallen keren dat Zijn discipelen en apostelen na Zijn kruisiging in de Bijbel hem gelijk stellen aan God en dat volmondig verkondigen...

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik heb altijd goede cijfers gehaald op school voor begrijpend lezen en begin nu toch stilletjes te twijfelen aan meester Hendricks.

Waarom negeer je dat men je hier al 100000000x heeft verteld dat de Vader en de Zoon aparte personen, maar toch samen God zijn? Dan had je jezelf bovenstaande citaten kunnen besparen en ingaan op de mijne.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom negeer je dat men je hier al 100000000x heeft verteld dat de Vader en de Zoon aparte personen, maar toch samen God zijn? Dan had je jezelf bovenstaande citaten kunnen besparen en ingaan op de mijne.

Dat was en is dus roepen, al was het 1000 miljard x miljard dan voegt het nog niks toe, het gaat om het gezonde woord van de schepper, jouw en mijn schepper

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben jij blind om te lezen?

John 20:28, John 14:9-11, John 20:28, John 14:9-11 (kijk eens welke werkwoordvorm in t Grieks Hij daar gebruikt). John 8:24 (idem), John 8:58 (idem), John 10:30-33 etc. En dan hebben we t niet eens over de tientallen keren dat Zijn discipelen en apostelen na Zijn kruisiging in de Bijbel hem gelijk stellen aan God en dat volmondig verkondigen...

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik heb altijd goede cijfers gehaald op school voor begrijpend lezen en begin nu toch stilletjes te twijfelen aan meester Hendricks.

Waarom negeer je dat men je hier al 100000000x heeft verteld dat de Vader en de Zoon aparte personen, maar toch samen God zijn? Dan had je jezelf bovenstaande citaten kunnen besparen en ingaan op de mijne.

Ja, en nu twijfel ik ook aan jufrouw Linger want ook die gaf mij goede cijfers voor wiskunde.... 1 was nooit gelijk deelbaar door 3 !!

Meneer Leon Lederman mocht u dit lezen ik ben een grote fan van u, zou u aub rekening willen houden met de term God particle want deze term word geclaimed door meerdere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aangezien we hier op credible zitten lijkt me mij fijn als je eens rekening hield met de geloofsbelijdenissen van de apostelen, Nicea en Athenasius. Als je die verwerpt heeft het weinig zin door te praten lijkt me.

Door mensen opgesteld dus, het is makkelijk daar waar de belijdenis overkomt met Gods woord sta ik erachter, daar waar het niet overeenkomt met de geinspireerde schrift neem ik het niet aan

Het is samengesteld door dezelfde mensen als de Bijbel hoor, dus je maakt een valse tegenstelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat volmondig verkondigen...

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik heb altijd goede cijfers gehaald op school voor begrijpend lezen en begin nu toch stilletjes te twijfelen aan meester Hendricks.

Waarom negeer je dat men je hier al 100000000x heeft verteld dat de Vader en de Zoon aparte personen, maar toch samen God zijn? Dan had je jezelf bovenstaande citaten kunnen besparen en ingaan op de mijne.

Ja, en nu twijfel ik ook aan jufrouw Linger want ook die gaf mij goede cijfers voor wiskunde.... 1 was nooit gelijk deelbaar door 3 !!

Meneer Leon Lederman mocht u dit lezen ik ben een grote fan van u, zou u aub rekening willen houden met de term God particle want deze term word geclaimed door meerdere.

Je kan 1 niet door 3 delen?

Was geen beste juf dan |P

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid