Spring naar bijdragen

Zephaniah en de hebreeuwse taal


Aanbevolen berichten

Een leuk weetje voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de bijbel, en dan met name eventuele boodschappen en/of bevestigingen dat het zich meebrengt.

in Zephaniah/Sefanja (OT,3:8) wordt als enige tekst in de hele bijbel, alle letters van het Hebreeuwse alfabet gebruikt (psalmen david staan net anders). Nergens is dit verder.

Persoonlijk geloof ik dat elk letter en woord er moet staan om een bepaalde reden. Alles heeft een doel. Dit geeft een verhaal meerdere dimensies om van te leren en om de bijbel in zijn totaliteit te leren kennen. De Eeuwige heeft alles geschapen in letter, klank en nummer.

vers 3:8 laken chaku li num Yhwh lyom qumi lad ki mish pati leesoph goyim lqab tsi mam lakoth lish pok aleyhem za mi kol charon api ki b esh qin athi te akel kal ha arets.

Therefore wait for Me, declares YHWH, for the day when I rise up as a witness.

For My judgment is to gather nations, to assemble kingdoms, to pour out on them My fury,

all My burning anger; for all the earth shall be devoured by the fire of My jealousy.

Hierin staan alle 22 letters plus de 5 sofit letters. Dit is bijzonder, maar niet geheel verrassend want de bijbel is een groot boek dus de kans dat het zo zou vallen is erg aannemelijk. Maar het vers erna zegt het volgende.

vers 3:9 ki az eh pok el ammim saphah brurah liq ro kulam bshem YHWH lab do shkem echad.

For then I shall give to the peoples a clear speech (wordt ook wel vertaal als lippen/spraak) , to call all of them on the name of YHWH, to serve Him (together) with one shoulder.

Zelfs dit zou toeval kunnen zijn, zou het niet zo zijn dat het OT vol met dit soort voorbeelden zit. Het geeft je vragen als zal er Hebreeuws gesproken worden? Welke vertaling klopt het meest dat het beste de bijbel weergeeft? Vaak worden bijbels zo vertaald, dat het afwijkt van wat er eigenlijk stond en je bepaalde dingen over het hoofd ziet. Voorbeeld en wellicht één van de belangrijkste is het woord Genesis. Het klinkt voor sommige vergezocht maar binnen het Jodendom of voor iemand die graag verder kijkt/leert, zijn er vele aspecten wat een verhaal rijker maakt, G'ds ''gedachten'' enigszins laat zien en meerdere lessen uit één verhaal of tekst geeft. Nog een voorbeeld, waarom de bijbel begint met het 2e letter van het Hebreeuwse alfabet (Beth) en de 10 geboden met het eerste letter (Alef). Later zal ik zeker een post hierover doen.

Fijne avond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is nu precies de bedoeling van dit topic?

Als het om de Hebreeuwse taal [in combinatie met de symboliek /lettertekens met hun getalswaarden] gaat, kan ik het boek "Symboliek van het Hebreeuws" van Liliane Warris warm aanbevelen.

Ik ga er geen "reclame" voor maken, maar het heeft mij persoonlijk zeer geholpen bij het bestuderen van de Hebreeuwse taal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk beantwoord je je eigen vraag. Inzichten delen en af en toe stellingen ter discussie stellen.

Daarom ook jij bedankt voor je stukje. Wellicht kunnen sommigen er wat mee. Veel heeft zij genoemd maar bij lange na niet alles. Daarnaast kunnen we van iedereen leren net zoals ik de dingen die ik doorgeef weer heb geleerd van de personen voor mij.

Mooi dat jij wel iemand bent die geprobeerd heeft om de hebreeuwse te bestuderen. Als persoon die er redelijk vaardig mee is weet ik wat voor toevoeging het kan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind je voorbeeld (ik neem aan dat je degene met de grootste WOW factor hebt gekozen) niet echt overtuigend. Tel daarbij op dat de overgebleven Griekse manuscripten ouder zijn dan de Hebreeuwse, we met een orale traditie te maken hebben, er Aramese en andere versies zijn... ik val voorlopig nog niet even van mijn stoel van verbazing ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bovendien: het Oude Testament is echt afschuwelijk lang. Hoe vreemd is het dat er een tekst in staat waar alle letters van het alfabet in staan?

Plus alle sluitletters (sofit).

Ik vind dit soort dingen best leuk om te weten. Heb net met mijn Bijbelsoftware gecheckt: het klopt inderdaad dat dit het enige vers is waar al deze letters in staan.

Edit: en er zijn 18 verzen waar alle 22 letters in vóórkomen, maar niet alle sluitletters.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mystic, om eerlijk te zijn en dan ben ik doodserieus, heb ik juist wat gekozen wat redelijk laagdrempelig ligt en wat iedereen makkelijk kan volgen en nachecken/opzoeken. Het is wellicht niet het grootste wow factor zoals jezelf zegt, maar het is redelijk bijzonder. Vandaag of morgen zal ik iets anders posten.

Het is niet mijn doel om anderen te overtuigen, het is puur mijn doel om inzichten te delen en mooie feitjes v/d bijbel te weergeven voor diegene die geïnteresseerd is. [Knip]

Student, Genesis 1:1 is wellicht één van de grootste en meest interessante waar diverse boodschappen in staan. Ik zal hier dan ook binnenkort aandacht aan geven. Om iets te zeggen over je post. Het is inderdaad niet vreemd dat alle letters uiteindelijk in 1 vers bijeen komen, de kans is erg aannemelijk (heb ik vermeld zie post), maar wel de manier waarop en waarom precies in deze vers (vandaar dat ik dit ook vertaald heb).

Sweep, hopelijk zul je mijn volgende bericht ook waarderen. Top dat je het ook hebt nagecheckt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mystic, om eerlijk te zijn en dan ben ik doodserieus, heb ik juist wat gekozen wat redelijk laagdrempelig ligt en wat iedereen makkelijk kan volgen en nachecken/opzoeken. Het is wellicht niet het grootste wow factor zoals jezelf zegt, maar het is redelijk bijzonder. Vandaag of morgen zal ik iets anders posten.

Het is niet mijn doel om anderen te overtuigen, het is puur mijn doel om inzichten te delen en mooie feitjes v/d bijbel te weergeven voor diegene die geïnteresseerd is. Dat jij er eenzijdig tegenaan kijkt maakt dan ook niet uit. Het is namelijk niet voor iedereen weggelegd om dit interessant te vinden of om dit te begrijpen.

Student, Genesis 1:1 is wellicht één van de grootste en meest interessante waar diverse boodschappen in staan. Ik zal hier dan ook binnenkort aandacht aan geven. Om iets te zeggen over je post. Het is inderdaad niet vreemd dat alle letters uiteindelijk in 1 vers bijeen komen, de kans is erg aannemelijk (heb ik vermeld zie post), maar wel de manier waarop en waarom precies in deze vers (vandaar dat ik dit ook vertaald heb).

Sweep, hopelijk zul je mijn volgende bericht ook waarderen. Top dat je het ook hebt nagecheckt.

Dat je bloedserieus bent weten we!

Uhm...maar wat betekent dit nu? wat wil God er mee zeggen...waarom staat het er zo etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Esther 3:13 is ook apart: alle letters van het alefbeit plus vier van de vijf sluitletters aanwezig. De sluitletter die ontbreekt is de tsade sofit (ץ), waarover verderop méér.

Het vers gaat over het plan van Haman om alle Joden om te brengen. De Naardense Vertaling vertaalt:

In de hand van renboden

werden brieven verzonden

naar al 's konings gewesten:

dat men moest verdelgen

moest ombrengen en uitroeien

alle Judeeërs, van jong tot oud,

klein grut en volwassen vrouwen

op één-en-dezelfde dag,

op de dertiende

na de twaalfde nieuwemaan,

dat is de maand Adar;

en dat men hun roofgoed buit moest maken.

In dit vers ontbreekt dus de sluitletter tsade. De tsade wordt ook wel tzaddik genoemd, "rechtvaardige persoon". De gewone letter Tzaddik heeft de vorm van een gebogen Nun, met daaraan een Yod als een ten hemel geheven hand. De sluitletter Tzaddik is niet gebogen.

Over de tzaddik zegt Spreuken 10:25 dat hij een eeuwig fundament heeft (of: is). Zoals de engelen Gods dienstknechten en boodschappers zijn in de hemelen, zo zijn de tzaddikim Gods dienstknechten en boodschappers op aarde.

Je zou het vóórkomen van alle letters minus de sluitletter tzaddik kunnen interpreteren als: Hamans plan is bijna perfect. Het is besloten en er is menselijkerwijs geen ontkomen meer aan. Haman heeft de koning op zijn hand; in alle honderdzevenentwintig gewesten zullen de Joden worden uitgeroeid.

Maar Hamans plan faalt op één punt... hij heeft buiten de 'laatste' rechtvaardige gerekend, Mordechai, die drie verzen verderop zijn kleren scheurt en zich in zak en as kleedt, als hij van de brief verneemt. Uitgerekend door de rechtvaardige Mordechai én door de verborgen krachten die in het boek Esther aan het werk zijn, blijkt het plan toch nog te mislukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Seth, ik word echt n beetje kriegel van je hautaine gedrag. Ik heb 2 academische titels, een meer dan bovengemiddeld IQ en n baan met behoorlijk complexe materie (het lijkt wel mode dat te verkondigen). Ik denk dat ik wel im staat ben eea te begrijpen. Dus ajb, hou op met dat 'niet voor iedereen weggelegd om te begrijpen' etc. Dat doe je echt in bijna iedere post.

Dat gezegd hebbende :) Wat valt er hier te begrijpen dan? Wat betekent dat vers dan volgt dan? Wellicht vertel je wat er zo bijzonder aan is. Je betticht me van eenzijdig er tegen aan te kijken, terwijl ik je directe vragen stel, wat zegt t etc?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Sweep, erg mooi stukje. Een mooi voorbeeld.

@mystic, nogmaals bedankt (2e keer) dat je verteld wat je doet etc maar volgens mij is dat niet relevant voor deze topic. Gisteren meen ik, had jij feedback op een tekst dat ik naar henk stuurde, daar heb ik nog geen antwoord op (topic vader, zoon en heilige geest). Ik stelde je daar voornamelijk twee vragen. Dat vind ik beste belangrijk aangezien het blootgeeft je gedrag jegens mij, waarom je op wie wel of niet reageert, en hoe jij bepaalde dingen ziet. Nogmaals, dan weet ik hoe serieus ik je feedbacks moet meenemen. Het kan namelijk overkomen dat je soms bewust wel reageert en soms bewust niet om een bepaalde reden.

Directe vragen zijn goed, daar kan een mens tenminste wat mee. Wel is het belangrijk om het onderscheid te kunnen zien tussen vragen om te leren of te vragen om te kunnen discussiëren. Het is belangrijker wat begrijp jij hieruit? En wat zegt het jou? Voor mij kan iets bv heel mooi zijn terwijl jij dat niet vindt. Iemand van jou kaliber, kan neem ik aan wel de link leggen tussen mijn post en de regel ''Een leuk weetje voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de bijbel, en dan met name eventuele boodschappen en/of bevestigingen dat het zich meebrengt.'' Intro post, alle Hebreeuwse letters van het alfabet plus de tekst van wat er wordt gezegd. Daar kan een les uit gelezen worden wat iedereen op zijn of haar manier kan interpreteren. Als je echt benieuwd bent van wat ik ervan vind, hoor ik het wel en dan post ik het graag voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@mystic, nogmaals bedankt (2e keer) dat je verteld wat je doet etc maar volgens mij is dat niet relevant voor deze topic. Gisteren meen ik, had jij feedback op een tekst dat ik naar henk stuurde, daar heb ik nog geen antwoord op (topic vader, zoon en heilige geest). Ik stelde je daar voornamelijk twee vragen. Dat vind ik beste belangrijk aangezien het blootgeeft je gedrag jegens mij, waarom je op wie wel of niet reageert, en hoe jij bepaalde dingen ziet. Nogmaals, dan weet ik hoe serieus ik je feedbacks moet meenemen. Het kan namelijk overkomen dat je soms bewust wel reageert en soms bewust niet om een bepaalde reden.

Directe vragen zijn goed, daar kan een mens tenminste wat mee. Wel is het belangrijk om het onderscheid te kunnen zien tussen vragen om te leren of te vragen om te kunnen discussiëren. Het is belangrijker wat begrijp jij hieruit? En wat zegt het jou? Voor mij kan iets bv heel mooi zijn terwijl jij dat niet vindt. Iemand van jou kaliber, kan neem ik aan wel de link leggen tussen mijn post en de regel ''Een leuk weetje voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de bijbel, en dan met name eventuele boodschappen en/of bevestigingen dat het zich meebrengt.'' Intro post, alle Hebreeuwse letters van het alfabet plus de tekst van wat er wordt gezegd. Daar kan een les uit gelezen worden wat iedereen op zijn of haar manier kan interpreteren. Als je echt benieuwd bent van wat ik ervan vind, hoor ik het wel en dan post ik het graag voor je.

Ik krijg een beetje de indruk dat je heel veel schrijft maar geen antwoord geeft op mijn vragen omdat ik blijkbaar je reactie in n ander topic niet heb gelezen? Maar goed, ik heb geen zin in dit soort cryptisch gedoe. Ik ben ook serieus als ik je vraag wat de relatie is tussen het vers met alle letters en t vers erna. Ipv heel veel schermen met dat t zo veel rijker is, andere topics, intenties en dat t niet voor iedereen weggelegd, zou je ook gewoon eens direct en recht door zee kunnen aangeven wat jij denkt dat zegt. Dit is nu de derde keer dat ik t vraag. Als je r geen zin in hebt ook prima, maar ga dan niet mensen met veel omfloersing voorhouden dat ze er eenzijdig tegenaan kijken etc?

Ik snao niet zo goed wat er moelijk aan is als iemand vraagt: Maar wat zegt het? En wat is dat vers erna? en waarom je dan pareert met 'niet voor iedereen weggelegd' etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mystic, onder andere. Wel gelezen maar je hebt het bewust strategisch niet beantwoord. Uit respect reageer ik ook op jou vragen en berichten. Nu kies je bepaalde uit. Maakt mij niet uit, ik geef alleen aan dat het apart kan overkomen en dat het een beetje achterbaks lijkt. Wellicht heb ik het volkomen mis, maar het is toevallig aangezien ik jou net als henk37 of iets allebei al een paar keer heb moeten corrigeren met basiskennis van de bijbel. Daar laat ik het nu dan ook bij.

Het volgende is natuurlijk onzin, je weet dat ik één van de aantal mensen ben op dit forum die direct is en recht door zee. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom sommige altijd dingen vragen om te kunnen reageren ipv te leren. Kijk mijn posts op dit forum, wanneer ben ik niet direct en open..

succes

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Enkele berichten verwijderd en een post aangepast.
Lieve mensen, opmerkingen over het begripsvermogen van andere mensen en daarbij behorende opleidingsniveau dragen niet bij aan een een inhoudelijke discussie. Wij vragen jullie vriendelijk om hier inhoudelijk verder te gaan: bijvoorbeeld door een antwoord op de vraag van HenkJan of door in te gaan op de post van Sweep. Dank jullie wel!
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid