Spring naar bijdragen

De letter Alef en het bijzondere ervan


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Zo af en toe post ik graag dingen die wellicht voor mensen interessant zijn om te weten of om van te leren. Soms is het een bevestiging en soms om aspecten beter te begrijpen.

Ik deel graag mijn kennis en inzichten voor wie daar open voor staat.

De één leest de bijbel graag op kijkniveau, de ander leest door een vergrootglas en de één kijkt door een microscoop. Is dit allemaal nodig? Geen idee, voor mij brengt het een extra dimensie aan de teksten. Verhalen worden rijker, dieper, meerdere lessen worden getoond en het laat naar mijn mening de genialiteit zien van G’d.

Het Hebreeuwse alfabet telt 22 letters.

De letter Alef is erg bijzonder en staat voornamelijk synoniem als 1 of het G’dselement. De letter Alef kun je op zichzelf staand niet uitspreken. Er moet altijd een letter voor of achter staan, anders is het niet hoorbaar of zichtbaar.

Toch is de eerste letter in de bijbel de letter Beth (B). Er is een reden waarom de (bijbel) eerste letter niet begint met de Alef en b.v. de tien geboden er wel mee beginnen. Wat het woord Bereishit/Genesis inhoudt etc.

Een voorbeeld van het bijzondere van de letter Alef, zien we bv terug tijdens de creatie en samenzijn van Adam en Eva. Voordat ik verder ga met Adam en Eva, eerst nog een aantal leuke weetjes van de letter Alef.

- De 10 geboden begint met de letter Alef

- De begrippen vader, moeder, broer, verterend vuur etc beginnen met de letter Alef

- Alef schrijf je met de letter Alef-lamed-p(f)eh. Alef betekend 1/G’dselement, Lamed betekend onderwijzen/leren, Peh betekend mond. Er zou dus kunnen staan met alleen de letter Alef, G’d onderwijst als hij spreekt of G’d onderwijst ons als hij spreekt. Ieder kan dit anders interpreteren.

- Voorbeeld het woord Emet (waarheid), schrijf je met de eerste letter v/h alfabet (Alef) en de laatste (Tav). (Getallenwaarde komt ook precies overeen met de naam van G’d). Zo zijn er nog meerdere.

In Genesis 2:21-24 Laat de Eeuwige Adam slapen en schenkt hem een vrouw. Wat staat er nou o.a. in deze 4 verzen. Welke woorden worden er gebruikt.

Man = Ish (Alef-Jod-Shin)

Vrouw = Isha (Alef-Shin-Heh)

De man brengt de letter Jod (andere letters hebben zij beiden), Jod betekent hand/werk, en de vrouw brengt de letter Heh. Dit staat o.a. voor laten zien/komt voort. Deze letters samen krijg je YH, toegevoegd de letter Alef (1/G’dselement/onuitspreekbare) krijg je YAH. De ‘’naam’’ van G’d.

Adam en Eva/een man en een vrouw samen zijn en tot één worden.

Zo zeggen de letters YHWH waarschijnlijk veel meer dan dat we in eerste instantie zouden denken.

Thanks for reading

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar de letter komt voor uit t Fenicies dat weer uit t Egyptisch waar t stier betekende. Zegt dat ook iets?

En what about al die andere woorden die met alef beginnen en ogenschijnlijk niet zo direct op God slaan? Of juist die andere woorden die wel op God betrekking hebben maar niet beginnen met alef, of zelfs helemaal geen alef in zich hebben?

Het zal wel niet voor me weggelegd zijn, maar ik zie t wederom nog even niet. Mede door bovenstaande vragen die direct in me opkomen. En t feit dat het eerst mondeling overgeleverde verhalen waren, het Hebreeuwse OT niet de oudste versie is qua manuscript etc.

Overigens lees ik net de midrash over waarom alef niet de eerste letter is van de Tnch maar wel van de 10 geboden, die vind ik dan wel weer heel leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Seth

Misschien is het zinvol alle woorden van het Hebreeuwse Alfabet [met hun getalswaarde] en betekenis in 1 topic te behandelen.

Mijn interesse heb je in elk geval.

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken!

Mijn achtergrond zit in de techniek, dus ik heb helemaal niets met Hebreeuws te maken gehad tot ik hier terecht kwam.

Voor mij klinkt het nu nog als geheimtaal, maar misschien met een kleine, beperkte basis zou ik er meer kaas van kunnen eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste mensen,

Zo af en toe post ik graag dingen die wellicht voor mensen interessant zijn om te weten of om van te leren. Soms is het een bevestiging en soms om aspecten beter te begrijpen.

Ik deel graag mijn kennis en inzichten voor wie daar open voor staat.

De één leest de bijbel graag op kijkniveau, de ander leest door een vergrootglas en de één kijkt door een microscoop. Is dit allemaal nodig? Geen idee, voor mij brengt het een extra dimensie aan de teksten. Verhalen worden rijker, dieper, meerdere lessen worden getoond en het laat naar mijn mening de genialiteit zien van G’d.

Het Hebreeuwse alfabet telt 22 letters.

De letter Alef is erg bijzonder en staat voornamelijk synoniem als 1 of het G’dselement. De letter Alef kun je op zichzelf staand niet uitspreken. Er moet altijd een letter voor of achter staan, anders is het niet hoorbaar of zichtbaar.

Toch is de eerste letter in de bijbel de letter Beth (B). Er is een reden waarom de (bijbel) eerste letter niet begint met de Alef en b.v. de tien geboden er wel mee beginnen. Wat het woord Bereishit/Genesis inhoudt etc.

Een voorbeeld van het bijzondere van de letter Alef, zien we bv terug tijdens de creatie en samenzijn van Adam en Eva. Voordat ik verder ga met Adam en Eva, eerst nog een aantal leuke weetjes van de letter Alef.

- De 10 geboden begint met de letter Alef

- De begrippen vader, moeder, broer, verterend vuur etc beginnen met de letter Alef

- Alef schrijf je met de letter Alef-lamed-p(f)eh. Alef betekend 1/G’dselement, Lamed betekend onderwijzen/leren, Peh betekend mond. Er zou dus kunnen staan met alleen de letter Alef, G’d onderwijst als hij spreekt of G’d onderwijst ons als hij spreekt. Ieder kan dit anders interpreteren.

- Voorbeeld het woord Emet (waarheid), schrijf je met de eerste letter v/h alfabet (Alef) en de laatste (Tav). (Getallenwaarde komt ook precies overeen met de naam van G’d). Zo zijn er nog meerdere.

In Genesis 2:21-24 Laat de Eeuwige Adam slapen en schenkt hem een vrouw. Wat staat er nou o.a. in deze 4 verzen. Welke woorden worden er gebruikt.

Man = Ish (Alef-Jod-Shin)

Vrouw = Isha (Alef-Shin-Heh)

De man brengt de letter Jod (andere letters hebben zij beiden), Jod betekent hand/werk, en de vrouw brengt de letter Heh. Dit staat o.a. voor laten zien/komt voort. Deze letters samen krijg je YH, toegevoegd de letter Alef (1/G’dselement/onuitspreekbare) krijg je YAH. De ‘’naam’’ van G’d.

Adam en Eva/een man en een vrouw samen zijn en tot één worden.

Zo zeggen de letters YHWH waarschijnlijk veel meer dan dat we in eerste instantie zouden denken.

Thanks for reading

Maar is dat bewust gedaan, of is er naderhand vanalles aangehangen aan betekenis?

De letter Aleph is gewoon gelijdelijk ontstaan uit het Soemerische teken voor koe, en daar is langzaam maar zeker een klank mee aangeduid. Dat de tien geboden beginnen met die letter heeft vast een stylistische betekenis en is wellicht ook fijn voor het voordragen aan een groep losgeslagen Joden onderaan een berg, maar of hier een cryptische boodschap uit te halen is, dat lijkt me te ver gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@henkjan

Onzin. Het is gewoon bekend dat de Hebreeuwse taal ook een getalswaarde kent, dus hang daar nu niet meteen een occulte oorsprong aan vast.

Ik heb het dus niet over de Joodse kabbala.

Zo heeft elke letter dus een getal en vormt elke letter ook een bepaald begrip.

Dat is niets bijzonders omdat dit in de Hebreeuwse taal nu eenmaal opgesloten zit.

Overigens ook in het Grieks en het Latijn heeft elke letter [ en ook de sluitletters] een getalswaarde.

Laat dus voortaan dergelijke opmerkingen maar achterwege, die niets toevoegen aan het onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@henkjan

Onzin. Het is gewoon bekend dat de Hebreeuwse taal ook een getalswaarde kent, dus hang daar nu niet meteen een occulte oorsprong aan vast.

Ik heb het dus niet over de Joodse kabbala.

Zo heeft elke letter dus een getal en vormt elke letter ook een bepaald begrip.

Dat is niets bijzonders omdat dit in de Hebreeuwse taal nu eenmaal opgesloten zit.

Overigens ook in het Grieks en het Latijn heeft elke letter [ en ook de sluitletters] een getalswaarde.

Laat dus voortaan dergelijke opmerkingen maar achterwege, die niets toevoegen aan het onderwerp.

Dit is dus getalsleer: gnostiek of in het latijn occult. Gefelicteerd ermee:P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je geeft geen antwoord op de vraag en hanteert een compleet eigen definitie van Bijbels. Ik ga toch ook niet een eigen getalwaarde aan iedere Hebreeuwse letter toekennen en ieder oneven vers berekenen en als er per hoofdstuk een getal groter dan 666 uitkomt de persoon links van me (behalve op maandag, dan rechts van me!) heel hard "BOE!" toeroepen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga toch ook niet een eigen getalwaarde aan iedere Hebreeuwse letter toekennen en ieder oneven vers berekenen en als er per hoofdstuk een getal groter dan 666 uitkomt de persoon links van me (behalve op maandag, dan rechts van me!) heel hard "BOE!" toeroepen?

Ik denk het niet, nee. Maar iets minder excentrisch: het verband tussen cijfers en letters is in het Hebreeuwse schrift van nature veel meer aanwezig dan in het onze. Cijfers ontbreken in het Bijbelse Hebreeuws, en ook in menige Tenach-uitgave:

De × staat niet alleen voor alef, maar ook voor 1. De ב niet alleen voor beith, maar ook voor 2, de ×’ zowel voor gimmel als voor 3, en zo verder. Het telsysteem is niet tientallig, de 0 ontbreekt. Het getal 10 wordt weergegeven door een enkele yod ×™, het getal 11 door ×™× en zo verder. Bij 15 en 16 maakt men een uitzondering, dit worden niet 10+5 = ×™×” en 10+6 = יו vanwege gelijkenis met de Godsnaam, maar 9+6 = טו en 9+7 = טז.

Vervolgens staat kaf כ voor 20, ל lamed voor 30 en zo voort tot ק qof is 100, ר resh is 200, ש shin = 300 en ת tav = 400.

Ik zou haast zeggen dat het systeem door zijn aard uitnodigt om tenminste ook naar de achterliggende getallen te kijken en dan zijn er soms opvallende dingen te zien.

De gatalswaarde van een woord komt tot stand door de letters bij elkaar op te tellen. Bijvoorbeeld: de getalswaarde van יין, yayin, "wijn" is 10+10+50=70. De getalswaarde van לח×, lechem, "brood", is 30+8+40 = 78. Bij elkaar opgeteld geven yayin en lechem dus 148 en dat is precies de getalswaarde van פסח Pesach: 80+60+8. Dus "brood" + "wijn" = "pesach".

In combinatie met allerlei andere eigenaardigheden van het Bijbels Hebreeuws zie ik dit soort pareltjes als een soort watermerk in een verder onbekend bankbiljet. Had het watermerk er niet gezeten, dan had ik het bankbiljet óók als "echt" geaccepteerd maar het watermerk maakt het nog nét iets specialer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het studeren van het Schrift in het Hebreeuws zal voor mij niet weggelegd zijn, maar een beetje basiskennis kan geen kwaad denk ik :)

Het zal maar de laatste vraag zijn bij weekend millionairs die je niet weet en je geen hulplijnen meer hebt...

Haha je weet het maar nooit. Ik denk CFK dat iedereen het wel kan leren, het is natuurlijk alleen veel moeilijker voor iemand die geen achtergrond erin heeft. Hopelijk zul je van meer posts wat kunnen opsteken net zoals ik van jou posts.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[Knip] Mystic, os is de juiste vertaling. Net als de eerste letters van vader, moeder en broer beginnen met de Alef/Os/sterk en de tweede letter bij de een hek/bescherming is en bij de ander luister. Misschien is het niet voor je weggelegd zoals je zelf aangaf, ik denk van wel wanneer je moeite zou doen en het zou willen doen. Anders natuurlijk niet.

Henk, stilistisch bedoel je denk ik? Ja, als men gelooft dat het OT het woord van G'd is en dat het de bijbel is zal het wel een stilistische betekenis hebben... Occulte omgang met de bijbel..nogmaals...., dit is gewoon basisleer binnen het jodendom. Je weet gewoon wat een letter van oudsher betekent en ziet (net als sommige in het NT zien) bepaalde verbanden die je eventueel verder kunnen helpen. Ik vind het alleen maar bewijs van de genialiteit van G'd. Niet iedereen hoeft het natuurlijk te geloven. Alef was bijvoorbeeld eerst een teken van een os, toen een soort letter a ondersteboven (3strepen) tot hoe hij er nu uitziet. Dit doet niks weg aan het feit dat het staat zoals het er staan. Een voordeel vh OT is, in tegenstelling tot het NT, is dat het jaren werd doorgegeven door het op dierenhuiden te schrijven. Als er al 1 letter ontbrak of verkeerd was werd het hele vel weggedaan. Het is redelijk accuraat zoals het er vroeger ook stond.

Net zoals mensen bepaalde verbanden denken te zien in het OT naar Jezus, en in het NT verbanden zien naar bepaalde boodschappen, zo denken sommige dit ook van het OT. Voor mij persoonlijk is het duidelijk dat G'd alles heeft geschapen in klank, geschrift en nummer.

Er zijn nog zoveel interessante dingen waar ik het nog over zou willen hebben en dit post ik dan nog later.

Waarom begint Genesis met Bereishit en niet met B'hatchalah. Zelfde woord. Wat betekend het woord eigenlijk en waarom begint de bijbel hiermee?

Waarom de woorden als eerlijk en waarheid dezelfde getallenwaarde hebben als de naam van G'd. In het hele OT worden alle letters Alef groot geschreven behalve 1 keer maar. 1 keer en precies op het moment als G'd persoonlijk Mozes tot zich roept. Wat geloof ik hiervan en wat zeggen de geleerden. De eerste 5 boeken van Mozes is officieel de Torah. Er is duidelijk bewijs dat elk hoofdstuk wijst naar het middelste hoofdstuk wat de naam YHWH aantoont. Klinkt verwarrend maar dat post ik nog. Waarom niet alleen Abel de naam gegeven om de Alef, maar ook waarom het eindigt met EL. Net zoals bijvoorbeeld Israël,Elohim en de zogeheten ''aartsengelen''. Waarom we nog steeds niet weten wat G'd zegt, doet, bedoeld met a still, small sound (Koningen1-19:12) Kortom, nog genoeg stof om het over te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heren,

Mystic, os is de juiste vertaling. Net als de eerste letters van vader, moeder en broer beginnen met de Alef/Os/sterk en de tweede letter bij de een hek/bescherming is en bij de ander luister.

Henk, stilistisch bedoel je denk ik? Ja, als men gelooft dat het OT het woord van G'd is en dat het de bijbel is zal het wel een stilistische betekenis hebben... Occulte omgang met de bijbel..nogmaals...., dit is gewoon basisleer binnen het jodendom. Je weet gewoon wat een letter van oudsher betekent en ziet (net als sommige in het NT zien) bepaalde verbanden die je eventueel verder kunnen helpen.

Ik vind het alleen maar bewijs van de genialiteit van G'd. Niet iedereen hoeft het natuurlijk te geloven.

Alef was bijvoorbeeld eerst een teken van een os, toen een soort letter a ondersteboven (3strepen) tot hoe hij er nu uitziet. Dit doet niks weg aan het feit dat het staat zoals het er staan. Een voordeel vh OT is, in tegenstelling tot het NT, is dat het jaren werd doorgegeven door het op dierenhuiden te schrijven. Als er al 1 letter ontbrak of verkeerd was werd het hele vel weggedaan. Het is redelijk accuraat zoals het er vroeger ook stond.

Net zoals mensen bepaalde verbanden denken te zien in het OT naar Jezus, en in het NT verbanden zien naar bepaalde boodschappen, zo denken sommige dit ook van het OT. Voor mij persoonlijk is het duidelijk dat G'd alles heeft geschapen in klank, geschrift en nummer.

Er zijn nog zoveel interessante dingen waar ik het nog over zou willen hebben en dit post ik dan nog later.

Waarom begint Genesis met Bereishit en niet met B'hatchalah. Zelfde woord. Wat betekend het woord eigenlijk en waarom begint de bijbel hiermee?

Waarom de woorden als eerlijk en waarheid dezelfde getallenwaarde hebben als de naam van G'd. In het hele OT worden alle letters Alef groot geschreven behalve 1 keer maar. 1 keer en precies op het moment als G'd persoonlijk Mozes tot zich roept. Wat geloof ik hiervan en wat zeggen de geleerden. De eerste 5 boeken van Mozes is officieel de Torah. Er is duidelijk bewijs dat elk hoofdstuk wijst naar het middelste hoofdstuk wat de naam YHWH aantoont. Klinkt verwarrend maar dat post ik nog. Waarom niet alleen Abel de naam gegeven om de Alef, maar ook waarom het eindigt met EL. Net zoals bijvoorbeeld Israël,Elohim en de zogeheten ''aartsengelen''. Waarom we nog steeds niet weten wat G'd zegt, doet, bedoeld met a still, small sound (Koningen1-19:12) Kortom, nog genoeg stof om het over te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid