Spring naar bijdragen

Het bewijs dat God bestaat!


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 903
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wauw... Ik wou dat ik ook zo fantastisch was als jij. Dan hield ik me ook niet zo bezig met de hulpbehoevenden in daad en gebed maar ook alleen met mijn eigen ego, mezelf, ikke, mijn eigen redding en mn religie manie.

Komische conclusie. Je weet helemaal niets van mij en mijn beroep en mijn gezinssituatie. Maar dit zegt zoals ik bij die dierenmishandeling al meldde alles over jouw denken. Beetje kortzichtige praatjes allemaal.

Jammer dat je blijkbaar de beloften Gods niet kent. Weet je het verschil tussen religie en zaligheid?

Godsdienst is wat de mens doet voor God

Zaligheid is wat God doet voor de mens

Godsdienst is: Ik breng het werk mijner handen.

Zaligheid is: Ik moet gaan met lege handen

Godsdienst is vertrouwen in een werk dat wij doen

Zaligheid is vertrouwen in een werk dat door Hem gedaan is

Godsdienst hangt af van ons gedrag

Zaligheid hangt af van ons geloof

Godsdienst is: Wij moeten ons best doen

Zaligheid is: Wij moeten Gods Beste aanvaarden

Godsdienst hangt af van onze bekwaamheid

Zaligheid hangt af van Zijn bekwaamheid

Godsdienst tracht in een offer te voorzien

Zaligheid vertrouwt in een gebracht offer

Godsdienst is streven om in de hemel te komen

Zaligheid is de zekerheid van hemels burgerschap

Godsdienst tracht ons te brengen uit de duisternis naar het licht

Zaligheid brengt ons uit de dood in het leven

Godsdienst is: Wij moeten tot een kerk behoren

Zaligheid is: Wij moeten Christus toebehoren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Graag ga ik weer terug naar hetgeen waarmee we gestart zijn.

Een ervaring van een ander, daar kan ik natuurlijk niet van zeggen dat hij dat niet zo heeft ervaren. Of het zo echt is gebeurd, is wat anders.

Dat is dus inderdaad de vraag. Kan het bewezen worden? Zo ja, dan is er een zeer sterk punt.

Op zich zelf staand kan een ervaring kan nooit bewijs zijn; bewijs is juridische zin, want dat is waar deze discussie over begon. Dat is dus een gegeven waaruit onomstotelijk volgt dat god bestaat.

Klopt. Een ervaring kan wel een bewijs zijn voor de betrokken personen, maar niet in de algemene zin van het woord. Het moet stap voor stap bewezen worden, zoals je eerder volkomen terecht aangaf. En, dat gaat gebeuren!

Ik begrijp heel goed dat iemand uit zo’n ervaring voor zichzelf een bevestiging van zijn geloof ziet, maar dat is hier de vraag niet.

Klopt. Dat heet geloofsbeleving, een gevolg van de relatie met God. Wanneer iemand met HEM een relatie heeft, zullen dit soort ervaringen komen. God openbaart Zich niet slechts door en in de Bijbel, maar ook door hedendaagse Wonderen (om maar een voorbeeld te geven). De Bijbel bewijzen is mogelijk, middels de profetieen. Er zijn, voor zover ik weet ca. 2000 - 3000 Bijbelse profetieen die deels uitgekomen zijn in de Bijbel zelf. Een niet-gelovige zal dit niet als bewijs accepteren. Maar, veel profetieen zijn historisch bewijsbaar, en die worden momenteel in kaart gebracht.

Daarnaast zijn er wonderen, denk aan wonderbaarlijke genezingen. En, die komen niet slechts voor in "extreme" groeperingen. Ook in gematigde groeperingen, zowel in katholieke als in protestantse groeperingen komen ze voor.

Ik ben van mening dat het juist oprecht en eerlijk is deze getuigenverklaringen in kaart te brengen en te bewijzen, middels de stappen die door "Dat beloof ik" voorgesteld zijn. Juist om het "je moet het maar aannemen"-gehalte te reduceren, juist vw. de betrouwbaarheid.

Er zijn enkele groeperingen, die beweren dat alle genezingsdiensten in welke kerk dan ook van de duivel zijn, omdat God in deze tijd zijn gaven niet meer uit zou delen. Ik weiger dit te geloven, en wanneer iemand dit gelooft, laat hij of zij dat maar bewijzen! Maar, graag in een ander topic.

in de wetenschap ondervangt men dit door onderzoeken en de conclusies pas te accepteren als ze onder gecontroleerde condities reproduceerbaar zijn. Dan voorkom je dat iets als waar wordt aangenomen terwijl iemand in feite alleen maar een beetje heeft zitten dromen.

Je drukt je een beetje kort door de bocht uit, maar er zit een enorme kern van waarheid in. Einstein heeft natuurlijk ook zitten "dromen". Het heeft jaren geduurd voordat zijn dromen bewezen werden. Tot iets bewezen is, moeten we het een theorie noemen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit heb je allemaal al eens gezegd in je eerdere post. Wanneer komt het konijn nu uit die hoed? Wonderbare genezingen zijn er van alle tijden natuurlijk. Mensen genezen nu eenmaal en de artsen staan verbaasd, maar dat heeft toch niets met een zogenaamd bewijs te maken dat God bestaat?

De meeste mensen roepen t.a.v. al die vluchtelingen die zo moeten lijden: "als er dan een God is, waarom doet Hij dan niets? "

Dat Hij niets doet zou dus iets moeten bewijzen.

Bewijslast is in het juridische wereldje altijd hèt punt om een dader aan te wijzen. In de Bijbel gaat het nooit om bewijs, maar om geloof en dat lijkt mij haaks te staan op het feit dat juist een gelovige aan de ongelovigen iets te moeten bewijzen.

Waarom zou je dat willen?'Verkondig het evangelie aan alle creatuur is de opdracht en niet: "bewijs eens dat IK besta". (Psalm 19)

Daar ginds ver in de hemel,

hoe fijn is het daar,

daar zien wij elkaar,

daar ginds ver in de hemel,

ontmoeten met vreugd'w elkaar.

Als jij er bent voordat ik er kom,

zie uit naar mij,

want ik kom er ook,

als jij er bent voordat ik er kom,

ontmoeten met vreugd'w'elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat ook niet "gij zult des ochtends poepen", "gij zult geen geld verdienen aan kinderarbeid" en ook al niet "gij zult op fora over theologie zwetsen"... Waarom zou je dat allemaal willen? Doe toch niet zo zwart-wit en hou eens op in ieder topic alles af te kraken. Als dit topic je niet interesseert, ga je lekker ergens anders met je vingertj... ik bedoel posten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Het gaat hier om de bewijsvoering, en iedereen mag daar zijn/haar gedachten over laten gaan. Ook @Kwispel dus. Ik heb mijn "commentaar" al geleverd, en vind het wel best zo.

Zoals Kwispel al terecht heeft opgemerkt, een gelovige dient alleen maar het Evangelie te verkondigen en hoeft helemaal NIETS te "bewijzen" , laat staan het bewijs dat God bestaat.

Niet Dirk, of wie dan ook zal bewijs daarvan kunnen leveren, en zeker niet met "getuigenverklaringen" van mensen die genezen zijn, of van lui die zichzelf profeet noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op onze site (http://www.gelooft.com) zullen we zeer spoedig met een uitgebreide bewijslast komen, waaruit blijkt dat God bestaat. De bewijslast bestaat grofweg uit drie delen:

1. Een empirisch deel

2. Getuigenverklaringen

3. Profetieën

Je zult niet verbaasd zijn te lezen dat wij geloven dat God bestaat. We weten het zelfs zeker! Maar, eerlijk is eerlijk, er zijn veel mensen die niet in HEM geloven! Misschien ben jij er daar één van! Je zult vragen hebben en bewijzen willen zien! Wij tonen ze! Ben je beniewd naar de bewijzen? Lees dan verder!

De meeste mensen die niet in God geloven willen eerst een bewijs zien. En, vaak komen er vage antwoorden, zoals "stel je open", "open je hart". Eigenlijk zijn de antwoorden juist. Als jij je open stelt voor God, zal HIJ Zich aan jou tonen! Als jij Jezus aanroept, antwoordt HIJ! En zo kan je binnen een paar minuten een bewijs ontvangen. "Flauw antwoord", zal je denken. En juist omdat jij dat denkt, gaan wij bewijzen dat God echt bestaat! De bewijslast zal steeds groter worden.

Uiteraard willen we niet het wiel voor de tweede keer uitvinden. We zullen dus zeker gebruik maken (natuurlijk met toestemming) van diverse bronnen, wetenschappers en diverse Christenen. In dit forum hopen we positieve bijdragen te ontvangen, maar ook de critici zijn van harte welkom!

We hopen dat het niet een eenzijdig verhaal wordt, dat uitmondt in de bekende discussie over bijvoorbeeld evolutie en schepping. Er is nl. veel meer!

God bestaat! En, het is te bewijzen! Geloof is meer dan geloven in een God die niet zichtbaar is. En, waarom bewijzen als het geloven is? De bekende dooddoener die we graag overslaan.

Vanuit punt 2 en 3 gaat dit bewijs niet geleverd worden. Getuigenverklaringen over een bovennatuurlijke entiteit vallen immers niet empirisch te controleren. En profetieën die uitkomen zijn geen godsbewijs. Ik ben dan ook vooral benieuwd naar punt 1: het empirische deel. Hoe ga je vanuit een natuurlijke wereld het bovennatuurlijke bewijzen?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hitchens, waarom vind je 3) niet overtuigend? Ik snap dat de meeste profetièn nogal voor vele interpretaties ontvankelijk zijn, maar als iemand met een zeer duidelijke profetie zou komen... dan zou dat toch wel wat zeggen?

Behalve natuurlijk als iemand miljarden profetien produceert met alle combinaties van mogelijke jaartallen, landen, gebeurtenissen etc ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hitchens, waarom vind je 3) niet overtuigend? Ik snap dat de meeste profetièn nogal voor vele interpretaties ontvankelijk zijn, maar als iemand met een zeer duidelijke profetie zou komen... dan zou dat toch wel wat zeggen?

Behalve natuurlijk als iemand miljarden profetien produceert met alle combinaties van mogelijke jaartallen, landen, gebeurtenissen etc ;)

Omdat je een link moet leggen met God die niet volgt uit het bewijs. Je hebt een Bijbel waarin een profetie staat. Stel die profetie komt volledig uit. Waarom is dat een Godsbewijs?

Heeft God die profetie gedaan dan? Zo ja, hoe toon je dat aan. Hoe leg je de wetenschappelijke link tussen de profetie en God. Waarom zou God uberhaubt dingen in de toekomst voorspellen?

Als ik een boek lees met daarin een voorspelling die uitkomt, zegt dat wetenschappelijk gezien iets over het bestaan van de schrijver? Of beter gezegd, over het bestaan van de bovennatuurlijke entiteit waardoor die schrijver geïnspireerd is geraakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hitchens, waarom vind je 3) niet overtuigend? Ik snap dat de meeste profetièn nogal voor vele interpretaties ontvankelijk zijn, maar als iemand met een zeer duidelijke profetie zou komen... dan zou dat toch wel wat zeggen?

Behalve natuurlijk als iemand miljarden profetien produceert met alle combinaties van mogelijke jaartallen, landen, gebeurtenissen etc ;)

Omdat je een link moet leggen met God die niet volgt uit het bewijs. Je hebt een Bijbel waarin een profetie staat. Stel die profetie komt volledig uit. Waarom is dat een Godsbewijs?

Heeft God die profetie gedaan dan? Zo ja, hoe toon je dat aan. Hoe leg je de wetenschappelijke link tussen de profetie en God. Waarom zou God uberhaubt dingen in de toekomst voorspellen?

Als ik een boek lees met daarin een voorspelling die uitkomt, zegt dat wetenschappelijk gezien iets over het bestaan van de schrijver? Of beter gezegd, over het bestaan van de bovennatuurlijke entiteit waardoor die schrijver geïnspireerd is geraakt?

I verraad niet per se. Maar als de profeet in kwestie claimt voor God te spreken en de zeer specifieke voorspelling komt uit. Toegegeven, geen regulier empirisch bewijs, maar ik zou toch wel redelijk wat van mijn scepsis opzij zetten.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Precies @Kwispel. Gods Woord is voltooid, en Hij spreekt helemaal vandaag de dag niet door zogenaamde profeten, maar uitsluitend door Zijn Zoon.

Wij leven in die "laatste dagen" sinds de opstanding van Christus Jezus, en Hij spreekt tot ons door het Woord alleen.

Ik ben zo blij dat wij Gods Woord hebben waarin Hij ALLES ons heeft geopenbaard. En zo hebben wij kennis van Gods plan , en daarom denk ik dat Zijn Woord bestemd is voor gelovigen en niet voor de wereld. Ongelovigen kunnen Zijn Woord niet begrijpen omdat alles tot stand is gebracht door de HEERE Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hitchens, waarom vind je 3) niet overtuigend? Ik snap dat de meeste profetièn nogal voor vele interpretaties ontvankelijk zijn, maar als iemand met een zeer duidelijke profetie zou komen... dan zou dat toch wel wat zeggen?

Behalve natuurlijk als iemand miljarden profetien produceert met alle combinaties van mogelijke jaartallen, landen, gebeurtenissen etc ;)

Omdat je een link moet leggen met God die niet volgt uit het bewijs. Je hebt een Bijbel waarin een profetie staat. Stel die profetie komt volledig uit. Waarom is dat een Godsbewijs?

Heeft God die profetie gedaan dan? Zo ja, hoe toon je dat aan. Hoe leg je de wetenschappelijke link tussen de profetie en God. Waarom zou God uberhaubt dingen in de toekomst voorspellen?

Als ik een boek lees met daarin een voorspelling die uitkomt, zegt dat wetenschappelijk gezien iets over het bestaan van de schrijver? Of beter gezegd, over het bestaan van de bovennatuurlijke entiteit waardoor die schrijver geïnspireerd is geraakt?

I verraad niet per se. Maar als de profeet in kwestie claimt voor God te spreken en de zeer specifieke voorspelling komt uit. Toegegeven, geen regulier empirisch bewijs, maar ik zou toch wel redelijk wat van mijn scepsis opzij zetten.
Waarom zou God zich bezighouden met voorspellingen? Waarom zou God bepaalde specifieke personen voorspellingen influisteren, zodat ze die in een boek kunnen opschrijven? En hoe bewijs je dat die God dat daadwerkelijk heeft gedaan? Dat een voorspelling uitkomt, bewijst dat een voorspelling uitkomt. Niet dat een bovennatuurlijke entiteit een persoon heeft ingefluisterd.

Als een profeet claimt voor God te spreken, hoe bewijs je dat hij inderdaad voor God spreekt? Misschien is de persoon wel heel goed in het doen van voorspellingen.

Los hiervan, denk ik dat er veel fantasie nodig is om te vinden dat een voorspelling uit de Bijbel daadwerkelijk is uitgekomen. Tenzij het om een heel concreet iets gaat, maar die heb ik nog niet vernomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Alle op de man/vrouw spelende en off-topic posts zijn verwijderd. Beschouw jezelf als gewaarschuwd als er een post van jou verdwenen is. Mocht er nog een nare post zijn blijven staan, ga dat dan hieronder niet roeptoeteren (dat levert een onmiddellijke ban op) maar maak netjes een TR van die post. Ook wij kunnen ergens overheen lezen. Beetje jammer dat onze bezems vooral hieraan verslijten en niet aan het buitenhouden van trolls ofzo.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou God zich bezighouden met voorspellingen? Waarom zou God bepaalde specifieke personen voorspellingen influisteren, zodat ze die in een boek kunnen opschrijven?
Waarom niet?
En hoe bewijs je dat die God dat daadwerkelijk heeft gedaan? Dat een voorspelling uitkomt, bewijst dat een voorspelling uitkomt. Niet dat een bovennatuurlijke entiteit een persoon heeft ingefluisterd.
Eens. Het zet natuurlijk wel op zijn minst de deur open naar een bewijs voor het metafysische. En als de persoon in kwestie claimt die profetien van God te krijgen...
Als een profeet claimt voor God te spreken, hoe bewijs je dat hij inderdaad voor God spreekt? Misschien is de persoon wel heel goed in het doen van voorspellingen.
Als de kans dat wat hij/zij voorspeelt extreem klein is. Je kunt zelf denk ik ook wel voorspellingen verzinnen die dusdanig specifiek zijn dat de kans bijna oneindig klein is. Bijv. in 2018 Wordt in Amsterdam een nieuwe voetbalclub opgericht genaamd 'Gibraltar' door de heer Platvoet en op 17 april 2019 wint deze in de Eredivisie van Ajax met 4-1 o.a. door 2 eigen doelpunten van Ajax gemaakt door Henkie Bakboord. Snappie? Als een dergelijke voorspelling uitkomt is dit van ongeëvenaarde orde en als de persoon claimt voor God te spreken denk ik dat er veel overtuigingskracht van uit zou gaan.
Los hiervan, denk ik dat er veel fantasie nodig is om te vinden dat een voorspelling uit de Bijbel daadwerkelijk is uitgekomen. Tenzij het om een heel concreet iets gaat, maar die heb ik nog niet vernomen.

Daar hebben we t toch ook niet over per sé?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou God zich bezighouden met voorspellingen? Waarom zou God bepaalde specifieke personen voorspellingen influisteren, zodat ze die in een boek kunnen opschrijven?
Waarom niet?
En hoe bewijs je dat die God dat daadwerkelijk heeft gedaan? Dat een voorspelling uitkomt, bewijst dat een voorspelling uitkomt. Niet dat een bovennatuurlijke entiteit een persoon heeft ingefluisterd.
Eens. Het zet natuurlijk wel op zijn minst de deur open naar een bewijs voor het metafysische. En als de persoon in kwestie claimt die profetien van God te krijgen...
Als een profeet claimt voor God te spreken, hoe bewijs je dat hij inderdaad voor God spreekt? Misschien is de persoon wel heel goed in het doen van voorspellingen.
Als de kans dat wat hij/zij voorspeelt extreem klein is. Je kunt zelf denk ik ook wel voorspellingen verzinnen die dusdanig specifiek zijn dat de kans bijna oneindig klein is. Bijv. in 2018 Wordt in Amsterdam een nieuwe voetbalclub opgericht genaamd 'Gibraltar' door de heer Platvoet en op 17 april 2019 wint deze in de Eredivisie van Ajax met 4-1 o.a. door 2 eigen doelpunten van Ajax gemaakt door Henkie Bakboord. Snappie? Als een dergelijke voorspelling uitkomt is dit van ongeëvenaarde orde en als de persoon claimt voor God te spreken denk ik dat er veel overtuigingskracht van uit zou gaan.
Los hiervan, denk ik dat er veel fantasie nodig is om te vinden dat een voorspelling uit de Bijbel daadwerkelijk is uitgekomen. Tenzij het om een heel concreet iets gaat, maar die heb ik nog niet vernomen.

Daar hebben we t toch ook niet over per sé?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook in het geval van FC Gibraltar bewijs je met zo'n voorspelling niet dat god bestaat.

Zou daar overtuigingskracht van uitgaan ? Jawel, maar er volgt geen bewijs voor god uit.

Wat als het wel zo uitkomen? Dat is een rare vraag want we weten allemaal dat dit niet gaat gebeuren.

Nog los van het gegeven dat dergelijk specifieke voorspellingen uberhaupt nooit worden gedaan.

Waarom niet? Wel beste mensen, omdat het niet mogelijk is om de toekomst te voorspellen. Uiteraard kan men verwachtingen uitspreken en als ze uitkomen is dat mooi, maar je moet verwachtingen uiten en toekomst voorspellen niet met elkaar verwarren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook in het geval van FC Gibraltar bewijs je met zo'n voorspelling niet dat god bestaat. Zou daar overtuigingskracht van uitgaan ? Jawel, maar er volgt geen bewijs voor god uit.

En stel iemand zou meerdere 'voorspellingen' doen in deze categorie, die voor 100% uitkomen?

Wat als het wel zo uitkomen? Dat is een rare vraag want we weten allemaal dat dit niet gaat gebeuren.

We zullen zien....

Nog los van het gegeven dat dergelijk specifieke voorspellingen uberhaupt nooit worden gedaan. Waarom niet? Wel beste mensen, omdat het niet mogelijk is om de toekomst te voorspellen.

En daar ben ik het fundamenteel met je oneens. Los van het geestelijke aspect, zou je ook kunnen overwegen dat tijd een dimensie is, waarin bewogen kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid