Spring naar bijdragen

Presidentsverkiezing Amerika


Aanbevolen berichten

Persoonlijk hou ik me niet bezig met politiek in het algemeen, maar het fascineert me wel wat er momenteel gaande is over Donald Trump, kandidaat voor het presidentschap in Amerika.

Als ik zo de reacties bekijk, en dan specifiek van de Amerikanen zelf, en van familie en vrienden die daar wonen, die zeer verontrust zijn ALS deze man de verkiezingen gaat winnen, ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden.

Hij krijgt vooral veel stemmen van fundamentalistische christenen aldaar, en dat verbaast me enorm.

Hilary Clinton is eveneens een kanshebber heb ik begrepen.

Is zij, volgens jullie, een 'beter' alternatief' voor het presidentschap?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn mening zijn het alletwee duivels. Dat is tegenwoordig de democratie in de Verenigde Staten. Je mag kiezen tussen twee duivels. Die situatie is m.i. ontstaan doordat het grote geld, de media en dus helaas ook de meeste politici, beheerd worden door een zeer kleine elitegroep die een nogal extreem politiek doel nastreeft, namelijk absolute macht. Geld en macht, daar draait het tegenwoordig om. De tijd dat er nog mensen aan de macht konden komen zonder een heleboel geld is helaas voorbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een interessante, persoonlijk vind ik Trump nogal een blaaskaak en ik vraag me af hoe hij in het echt is.

Aan de andere kant maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit voor ons. Wat voor Nederland belangrijk is zijn twee dingen:

1. Het Amerikaanse buitenlands beleid

2. Het Amerikaanse milieu-beleid.

Voor de rest zijn de Amerikanen groot en volwassen genoeg om zelf te beslissen wat ze willen met immigratie, abortus en inkomensverschillen.

Ikzelf zou trouwens altijd voor een democraat stemmen denk ik, maar dat is vanuit een Nederlandse context bijna vanzelfsprekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Willempie

Wat bedoel je met: "het zijn alletwee duivels?" .

Daarmeee bedoel ik dat ze geen van beiden het belang van anderen nastreven maar alleen hun eigen belang. In dit geval gaat het om macht. In het geval van Trump hoef je alleen maar naar zijn gezicht te kijken. Dat zegt genoeg. Bij Hillary volstaat het om haar loopbaan te volgen en je weet genoeg. Ze dient de elite in ruil voor geld en aanzien.

Wat is het verschil tussen deze twee, en andere [democratische] wereldleiders?

In de Verenigde Staten is de democratie totaal verziekt doordat het hele land in de greep is van een extreem en belachelijk rijk groepje mensen (een stuk of wat families).

Wat voor "duivelse" politieke ideeen hebben zij dan, die verschillen van anderen?

Een wereldwijde dictatuur. Trump is misschien een uitzondering omdat hij financiëel onafhankelijk is maar die is gewoon gestoord door hoogmoed en zelfoverschatting. Ik denk trouwens dat je al helemaal niet goed bij je hoofd moet zijn om van jezelf te denken dat jij de beste persoon bent om de belangrijkste man (of vrouw) op aarde te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Willempie

Ok. Mee eens. Maar hoe verklaar jij dan dat er zoveel christenen, en dan m.n. de fundamentalistische christenen ,die op hem gestemd hebben?

Ze hebben weinig of geen keus. Het is proberen in te schatten wie de minste schade gaat doen dus wie de minst slechte is. Amerikaanse christenen laten zich dan vooral leiden door de houding van de kandidaten ten opzichte van de vrijheid van godsdienst en persoonlijke vrijheid in het algemeen (een belangrijk Amerikaans erfgoed) en de houding tegenover Israël. Heel veel Amerikaanse christenen zijn ervan overtuigd dat de voorspoed van hun land afhankelijk is van hun steun aan Israël.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Willempie

Ok. Mee eens. Maar hoe verklaar jij dan dat er zoveel christenen, en dan m.n. de fundamentalistische christenen ,die op hem gestemd hebben?

Ze hebben weinig of geen keus. Het is proberen in te schatten wie de minste schade gaat doen dus wie de minst slechte is. Amerikaanse christenen laten zich dan vooral leiden door de houding van de kandidaten ten opzichte van de vrijheid van godsdienst en persoonlijke vrijheid in het algemeen (een belangrijk Amerikaans erfgoed) en de houding tegenover Israël. Heel veel Amerikaanse christenen zijn ervan overtuigd dat de voorspoed van hun land afhankelijk is van hun steun aan Israël.

]Niet heel veel hoor, wellicht zijn evangelische christenen wel iets meer geneigd pro-israelisch te zijn. Overigens zijn Joodse Amerikanen bijna altijd democratisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een wereldwijde dictatuur. Trump is misschien een uitzondering omdat hij financiëel onafhankelijk is maar die is gewoon gestoord door hoogmoed en zelfoverschatting. Ik denk trouwens dat je al helemaal niet goed bij je hoofd moet zijn om van jezelf te denken dat jij de beste persoon bent om de belangrijkste man (of vrouw) op aarde te zijn

Beetje een aluhoedje reactie lijkt me. Amerika is gewoon heel vrij en je mag zelf bepalen waar je op stemt. En sowieso heeft de politiek daar veel minder invloed op het leven van mensen dan in bijvoorbeeld Europa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

]Niet heel veel hoor, wellicht zijn evangelische christenen wel iets meer geneigd pro-israelisch te zijn. Overigens zijn Joodse Amerikanen bijna altijd democratisch.

Tot aan dit moment is er volgens mij ook nog niet echt een anti-Israëlische presidentskandidaat geweest, democraat of republikein. Ik heb trouwens ergens gelezen (ik weet niet meer waar) dat een heel groot deel, ik meen meer dan vijftig procent van alle Amerikanen, bang is dat indien hun land Israël laat vallen, God dan hun land zal laten vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
[quote="henkjan37"

Beetje een aluhoedje reactie lijkt me. Amerika is gewoon heel vrij en je mag zelf bepalen waar je op stemt. En sowieso heeft de politiek daar veel minder invloed op het leven van mensen dan in bijvoorbeeld Europa.

Het is mijn indruk dan ook maar, meer niet. :) Amerikanen koesteren inderdaad hun persoonlijke vrijheid. Die is, volgens heel veel Amerikanen, al behoorlijk door Obama ingedamd. Bovendien laat de invloed van het Amerikaanse regeringsbeleid zich over zo'n beetje de hele wereld gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

]Niet heel veel hoor, wellicht zijn evangelische christenen wel iets meer geneigd pro-israelisch te zijn. Overigens zijn Joodse Amerikanen bijna altijd democratisch.

Tot aan dit moment is er volgens mij ook nog niet echt een anti-Israëlische presidentskandidaat geweest, democraat of republikein. Ik heb trouwens ergens gelezen (ik weet niet meer waar) dat een heel groot deel, ik meen meer dan vijftig procent van alle Amerikanen, bang is dat indien hun land Israël laat vallen, God dan hun land zal laten vallen.

Er zijn heus wel anti-Iraelische kandidaten geweest hoor, sowieso was Amerika voor de jaren '60 niet pro-Israel, zoals bijvoorbeeld het optreden bij de Suez-Crisis bewijst. Pas door de ontwikkelingen in de koude oorlog ontstond er een bepaalde band.

Heb je bewijzen voor die cijfers?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is natuurlijk niet zo vreemd. Want Amerika heeft de grootste macht in de wereld en dan is het logisch dat het regeringsbeleid zijn invloed over zo'n beetje de hele wereld laat gelden.

De Europese landen dansen allemaal naar de pijpen van de Amerikaanse politiek.

Democratie betekent toch altijd en overal dat je mag stemmen op wie je wilt?

Het is maar de vraag of de Amerikanen zich bewust zijn van de keuze die zij maken door Donald Trump te ver-kiezen als hun president.

Notabene een man die geen kaas heeft gegeten van politiek, volgens degenen die zeer verontrust zijn, als deze man de 'leiding' zal krijgen over zo'n machtig imperium.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hilary Clinton is eveneens een kanshebber heb ik begrepen.

Is zij, volgens jullie, een 'beter' alternatief' voor het presidentschap?

Voor mij zeker. Maar dat heeft dan ook vooral in de eerste plaats te maken met dat ik Trump een onbetrouwbaar persoon vindt, al een verschrikking vond voor hij kandidaat was en ik zijn ideeën die hij oppert al even erg verschrikkelijk vind.

Afgezien daarvan ik ik het toch al meer eens met de democraten dan met de republikein.

En voor de rest, ik ben geen groots fan van Hilldog, afgezien van dat ik het wel leuk vindt als de VS een vrouwelijke president zou hebben. Ik hoop eerlijk gezegd dat Sanders het gaat worden. Maar mocht hij afvallen, dan heb ik liever dat zij het wordt dan de andere alternatieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doe mij die Trump dan maar. De tijd dat de LPF in de regering zat was ook veruit het vermakelijkst. En aangezien de NL media Clinton als lieveling heeft uitgeroepen maakt een overwinning van Trump dubbel leuk. En vermaak, en avonden zure bekken aan de tafels van de gebruikelijke praatprogramma's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, vermakelijk zal het zeker zijn als Trump wint.

Zoiets als het niveau van een komische soap ook erg vermakelijk is, maar verre staat van de realiteit in deze wereld, die reeds allang dreigt ten onder te gaan aan dergelijke figuren, die menen dat er "betere tijden" in aantocht zijn door hun 'beleid'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De media is voor mij persoonlijk dan ook geen graadmeter. Het zal vanzelf wel duidelijk worden als meneer Trump eenmaal president is, of hij zijn "beloften" ook waar zal maken.

Ik zie trouwens zijn vrouw nog niet als de "First Lady" in de hoedanigheid zoals zij er NU uitziet. Maar goed, een "make over" doet vaak wonderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja, als Trump president wordt zou dat, volgens een van de posters hier, voor Nederland niet zoveel uitmaken. Dat ticket naar Mars is dus niet nodig. Lekker blijven zitten waar je zit. Het is immers een Amerikaans probleem, ver van ons bedje dus.

Niet als hij zich in allerlei avonturen stort waar de Navo bij moet helpen. Hoe zijn onze soldaten in Irak en Afghanistan terecht gekomen?

Volgens mij de tweede keer ooit dat ik t roerend met je eens ben. Een wonder!

Het moet niet gekker worden. Als het zo door gaat wil je nog terug naar freethinker.

oops

sorry, ik moet niet overdrijven. :B

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid