Spring naar bijdragen

Bijbelse getallen zoals 40.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 224
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Willempie, het moest over bijbelse getallen gaan, niet over letters. Ik word al op mijn vingers getikt door mede-forummers als ik getallen in z'n algemeenheid bespreek. Dus beperk ik me tot jou punt 6. Want dat in vertellen, tellen zit....er zit ook het woordje 'ver' in. Dit is spelen met taal. Jij kunt tot 10 tellen maar ik kan ver-tellen.

Punt 6. De getallen in de bijel berusten niet op toeval zeg je. Waar berusten ze wel op? Misschien dat mensen altijd al waarde aan bepaalde getallen hebben toegekend?

En wie heeft de getallen gebruikt? De mensen neem ik aan die de bijbel geschreven hebben. Dus wat zegt het meer dan dat het wellicht een knap staaltje van getallen-breierij is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willempie, het moest over bijbelse getallen gaan, niet over letters. Ik word al op mijn vingers getikt door mede-forummers als ik getallen in z'n algemeenheid bespreek. Dus beperk ik me tot jou punt 6. Want dat in vertellen, tellen zit....er zit ook het woordje 'ver' in. Dit is spelen met taal. Jij kunt tot 10 tellen maar ik kan ver-tellen.

Punt 6. De getallen in de bijel berusten niet op toeval zeg je. Waar berusten ze wel op? Misschien dat mensen altijd al waarde aan bepaalde getallen hebben toegekend?

En wie heeft de getallen gebruikt? De mensen neem ik aan die de bijbel geschreven hebben. Dus wat zegt het meer dan dat het wellicht een knap staaltje van getallen-breierij is?

Ik probeerde je het verband aan te duiden tussen getallen en letters. En woorden en dus taal hebben een oorsprong. Het komt ergens vandaan er is ergens op gebaseerd.

De mensen die de Bijbel hebben geschreven hebben inderdaad getallen gebruikt om ons iets mee te delen. En nu de hamvraag: "Ben je er in geïnteresseerd om daar iets meer over te weten te komen? Of wil je liever dat het allemaal maar onzin is?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Natuurlijk ben ik naar jou visie geïnteresseerd. Ik probeer altijd open te staan voor weetjes. Weet alleen niet of je dit hier moet doen of via PB.

Wel, het kan m.i. wel hier omdat dit hier het onderwerp is. Laten we eens beginnen met het getal ëén. Kan je er mee instemmen dat dit getal een betekenis heeft? We spreken bijvoorbeeld over éénheid. Kan je er mee leven dat dit iets met het getal één te maken heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat eenheid van het getal 1 komt lijkt me buiten alle twijfel verheven. Maar met "1" als betekenis? Het is een natuurlijk getal, een(tel)aanduiding, ooit bedacht door mensen. Het staat gelijk aan +1.

Als symbool zou je kunnen zeggen dat het waterstof is en als het op iets lekkers aankomt, zeg ik altijd: "1 is geen"

Maar gooi het eruit zou ik zeggen. Welke diepere betekenis heeft "1"

Link naar bericht
Deel via andere websites

In onze taal hebben cijfers en letters geen raakvlakken zoals in de Hebreeuwse taal en daar gaat dit topic over. Het getal 40 is de "mem" en heeft als betekenis "water".

Een meervoud van 40 is tevens de laatste letter van het Hebr. alphabeth en de 400 is de "thaf" en betekent "kruis".

Het gaat hier over Bijbelse getallen met als voorbeeld de "mem".

Dus als je bij de 1 wilt beginnen dan is dat de Aleph, met als betekenis "het hoofd van een stier".

En zo hebben de combinatie van getallen de lezer iets mee te delen. We onderscheiden dus de wereld van het woord en de wereld van het getal.

Beiden zijn niet van elkaar te scheiden vormen samen een wereld vol diepe kennis van God.

Kennis die zich vanuit het Volkomene, in bepaalde vaststaande verhoudingen, aan de mens openbaart.

Niet het relatieve is, het vergankelijke, het zich hier in de tijd vertonende is dus bepalend voor de Bijbels van God komende informatie.

De oervorm , consequent in iedere letter herhaald, geef de grondstructuur van de schepping weer en dit is: dualiteit, komend vanuit de volkomen Eenheid van God. Met in zich al de mogeljkheid tot terugkeer naar de Eenheid van God en dit gegeven van terugkeer ligt als een belofte in de vorm van de letter ingeschapen en uitgedrukt.

De Bijbel is een weergaven van Gods Wezen en wel door middel van de vormen van letter en en getal en de betekenis van die letter en de erdoor gevormde woorden.

Immers de schepping is ontstaan door het Woord en zo kom je bij de verklaring van het Hebreeuwse woord "echad" wat "samengestelde eenheid" betekent.

En dat wist Paulus maar al te goed en zei hij: "de letter doodt, maar de Geest maakt levend".

http://www.hebreeuws.org/index.php?in=hebreeuws/hebtyp

Link naar bericht
Deel via andere websites
We onderscheiden dus de wereld van het woord en de wereld van het getal.

Beiden zijn niet van elkaar te scheiden

Juist ja.... :?

Het bericht is goed te volgen en te begrijpen tot en met de eerste zin die aanhaalde.

De tweede zin is daaraan volkomen tegengesteld en de rest van het bericht is ook niet meer te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men begon toch met de één?

Nou dan moet je kennis van zaken hebben om de Hebr. letterwaarde en getalswaarde van de één ook werkelijk te bespreken.

Wie weet nog wat een tabernakel is?

Is dat niet een OT beeld van een gewone tent?

De bewaarplaats van de ark des verbonds in dit verband met één of andere godsdienstig ritueel dat behoorde bij een nomadenvolk?

Toch blijkt dit voorwerp als wij het in verband brengen met de Oorsprong, behalve zijn directe betekenis met betrekking tot de offerdienst, in zijn diepste wezen een heenwijzing te bevatten naar het offer van Christus. Dit wordt n.l. door Paulus in Hebr . 9 duidelijk aangetoond en verklaard.

Kennis van de geestelijke inhoud van het geschapene heeft tot gevolg dat via de verbinding, die dàn ontstaat tussen God en mens en omgekeerd, de mens in staat wordt gesteld om het hem omringende zichtbare weer terug te verbinden met God en hierdoor beantwoordt hij aan zijn scheppingsdoel en als je dat niet kan volgen dan voldoe je niet aan de norm die de gelovigen zou moeten hebben, die uitgelegd wordt in 1 Petrus 2 vers 4,5.

Want hier lezen we hoe Christus vergeleken wordt met een steen waarop de Gemeente als een gebouw bekwaam wordt samengevoegd. Er bestaat dus, aangetoond door dit Bijbelgedeelte een duidelijke realtie tussen het zienlijke--- de steen--- en het onzienlijke--- de Christus en zo is het ook met het manna, dat het volk kreeg toebedeeld in de woestijn, immers ook dat is een heenwijzing naar het ware Brood des Levens dat eens in de Persoon van Christus op aarde komen zou.

Johannes 6 vers 48-51.

En hierdoor krijgen op het eerste gezicht schijnbaar onbetekende en door geschiedkundigen aangevochten dingen een diepe geestelijke achtergrond.

Door kennis van ie achtergrond wordt aan de mens steeds weer opnieuw iets getoond van de rijkdom die door de hele Bijbel heen verborgen ligt.

En dat heeft als gevolg een respectvolle benadering, en ook een andere benadering zowel van de schepping als het Woord in zijn totaliteit.

En door dit inzicht kan de mens het wezen van de dingen met elkaar verbinden.

Dus de post die iemand niet begrijpt lijkt mij overduidelijk want hij snapt niet dat de uiterlijke verschijningsvorm terug gaat tot haar Oorsprong en dus tot de Bron waaruit zij is ontstaan, namelijk tot God. En dat verklaart Rom. 11 vers 36.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat eenheid van het getal 1 komt lijkt me buiten alle twijfel verheven. Maar met "1" als betekenis? Het is een natuurlijk getal, een(tel)aanduiding, ooit bedacht door mensen. Het staat gelijk aan +1.

Als symbool zou je kunnen zeggen dat het waterstof is en als het op iets lekkers aankomt, zeg ik altijd: "1 is geen"

Maar gooi het eruit zou ik zeggen. Welke diepere betekenis heeft "1"

Goed. Kunnen we het dan tenminste over dit ene getal eens worden dat het in ons taalgebruik en dus ook in ons begrip iets meer inhoudt dan dat het alleen maar een cijfer is dat gebruikt wordt om te tellen (sommen te maken)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat eenheid van het getal 1 komt lijkt me buiten alle twijfel verheven. Maar met "1" als betekenis? Het is een natuurlijk getal, een(tel)aanduiding, ooit bedacht door mensen. Het staat gelijk aan +1.

Als symbool zou je kunnen zeggen dat het waterstof is en als het op iets lekkers aankomt, zeg ik altijd: "1 is geen"

Maar gooi het eruit zou ik zeggen. Welke diepere betekenis heeft "1"

Goed. Kunnen we het dan tenminste over dit ene getal eens worden dat het in ons taalgebruik en dus ook in ons begrip iets meer inhoudt dan dat het alleen maar een cijfer is dat gebruikt wordt om te tellen (sommen te maken)?

Nou nee. Want het getal 1 blijft een tel-aanduiding. Dat voorbeeld van waterstof heeft eigenlijk niets met "1" te maken behalve dat er 1 proton in de kern zit. Maar we hadden het evengoed protonstof kunnen noemen en dat was '1' de betekenis van protonstof.

Zo kennen we uiteraard het getal "3" als goddelijk. Maar stel dat er een mythe had overleefd welke ging over God, de Zoon, de Dochter en de 2 heilige geesten. Dan had "5" een goddelijke lading gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou nee. Want het getal 1 blijft een tel-aanduiding. Dat voorbeeld van waterstof heeft eigenlijk niets met "1" te maken behalve dat er 1 proton in de kern zit. Maar we hadden het evengoed protonstof kunnen noemen en dat was '1' de betekenis van protonstof.

Zo kennen we uiteraard het getal "3" als goddelijk. Maar stel dat er een mythe had overleefd welke ging over God, de Zoon, de Dochter en de 2 heilige geesten. Dan had "5" een goddelijke lading gekregen.

Dan kunnen we dus niet verder. Overigens kennen we het getal 3 niet als goddelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ב

Dus is het getal twee een getal en een letter dat factoren bevat die niet berusten op toevalligheden, maar wijst op de weg van de mens door deze wereld. Ook in deze getekende letter zien we een vorm die wijst naar de oorsprong.

De weg dus van 1-2-1.

Beth betekent "huis" in de zin van "huis van de wereld" en zoals de aleph een symbool van dualiteit in volkomen harmonie en rust zo is dat niet het geval met deze letter. God gaf Zijn alles omvattende Eenheid op en er ontstond een tweeheid. Twee in de betekenis van twee los van elkaar staande zaken , maar t.o. elkaar.

Zoals hemel en aarde, man en vrouw, licht en duisternis, leven en dood.

Daarom begint de Torah met de aankondiging d.m.v. het woord BERESHIET waarbij de Beth wordt geaccentueerd. A.h.w. om de mens te wijzen op het nieuwe wat komen gaat, een door God bewust gewilde tweeheid. Bereshiet is vertaald met "in den beginne". En dan volgen de woorden schiep ( bara) God ( Elohim) de hemelen ( et ha shamajim) en de aarde ( we et ha arets).

Een huis geeft door haar uiterlijke verschijning de dualiteit weer, want waar een "binnen" is, is ook een "buiten". De weg die de mens door dit huis moet gaan is bepalend voor de mens.

De Beth is opgebouwd uit drie delen. Waar ik verder niet op inga want dan moet ik tekenen en dat lukt me niet.

In ieder geval ligt het accent op de linkerkant van dit teken. Het is het stoffelijke, het zienlijke.

Alles in het leven van de mens wordt door deze tweeheid bepaald en wordt als normaal ervaren.

Alles wordt dus vanafa "den beginne"bepaald door die grote Beth. Totdat ook de dualiteit zich eens aan het van vóór de grondlegging der wereld onderworpen wordt en zal de hele schepping terugkeren tot die Eén. Romeinen 11 vers 36 : "Want zijn niet alle dingen uit Hem en door Hem geschapen om in de voleinding der tijden tot Hem terug te keren? "

Of 1 Korinthe 15 vers 28: "Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Drie is het getal van de vormwording.

Drie is het getal van de geboorte. De drie houdt ook verband met een "geboorte". "Vormwording" en "geboorte" hangen met elkaar samen.

Drie is het getal van de dubbelheid. Een drie is een dubbelheid: een drie houdt een vier in. De normale manier van tellen is één, twee, drie, vier. Wanneer de drie dubbel is dan betekent het dat we te maken hebben met drie én vier. De vier ligt in de drie opgesloten. De vier is de logische consequentie van de drie. Bijvoorbeeld:

1. Abram

2. Izak

3/4. Jakob en Ezau

De derde generatie is een tweeling en samen is dat vier. Ze vormen een eenheid. We kennen de uitspraak: "tot in het derde en vierde geslacht" (Deuteronomium 5 : 9), waarin ook de "drie" en de "vier" aan elkaar zijn gekoppeld.

De Hebreeuwse "drie" is de letter "gimmel" (g). Deze letter heeft als betekenis: "kameel". De kameel is een derde en daarom zijn er twee soorten kamelen. Eén met twee bulten en een kameel met één bult (drommedaris).

De Hebreeuwse "drie" is de letter "gimmel" (g). Deze letter heeft als betekenis: "kameel".

De derde dag komt, wat de betekenis betreft, met elke derde dag overeen. De derde dag heeft met de dag van de opstanding van Christus te maken. Op de derde komt nieuw leven tot stand. De "drie" is een beeld van vormwording en van geboorte. De geboorte houdt verband met het breken van het water. Op de derde dag had dit tot gevolg dat het land te voorschijn kwam. Op de derde dag wordt nieuw leven voortgebracht. Alle leven komt voort uit het water. De derde dag is - als echte derde – weer een dubbele. Op de "normale" dagen sprak God één keer, maar op de derde dag sprak God tweemaal.

Genesis 1 : 9, 11-13

9 En God zeide: Dat de wateren van onder den hemel in een plaats vergaderd worden, en dat het droge gezien worde! En het was alzo.

11 En God zeide: Dat de aarde uitschiete grasscheutjes, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragende vrucht naar zijn aard, welks zaad daarin zij op de aarde! En het was alzo.

12 En de aarde bracht voort grasscheutjes, kruid zaadzaaiende naar zijn aard, en vruchtdragend geboomte, welks zaad daarin was, naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.

13 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de derde dag.

Zie ook de derde aartsvader "Enos" en de derde vrucht.

Numeri 13 : 23

23 Daarna kwamen zij tot het dal Eskol, en sneden van daar een rank af met een tros wijndruiven, dien zij droegen met tweeën, op een draagstok; ook van de granaatappelen en van de vijgen.

Deze tros werd door twee mannen gedragen. Dat heeft met de derde vrucht te maken: een dubbele. Als de derde vrucht gedragen wordt, gebeurt dat dus door twee mannen. De wijnstok heeft met het verbond met Abraham te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Drie is het getal van de dubbelheid. Een drie is een dubbelheid: een drie houdt een vier in. De normale manier van tellen is één, twee, drie, vier. Wanneer de drie dubbel is dan betekent het dat we te maken hebben met drie én vier. De vier ligt in de drie opgesloten. De vier is de logische consequentie van de drie.

[...]

De Hebreeuwse "drie" is de letter "gimmel" (g). Deze letter heeft als betekenis: "kameel". De kameel is een derde en daarom zijn er twee soorten kamelen. Eén met twee bulten en een kameel met één bult (drommedaris).

_:)__'>
Link naar bericht
Deel via andere websites
Amen. Al die bijgelovige getallenflauwekul is voor sensatiezoekers die zich vervelen. Er zijn ook vier evangeliën. De getallen zijn ons gegeven, net als het alfabet, om met elkaar te kunnen spreken en ons leven mee te ordenen. Meer niet.

Mooi samengevat. Toch hebben getallen in de Bijbel vaak wel een betekenis. Maar, er is een groot verschil tussen uitlegkunde en inlegkunde. Het verschil is soms lastig te zien, en daarom erg gevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Amen. Al die bijgelovige getallenflauwekul is voor sensatiezoekers die zich vervelen. Er zijn ook vier evangeliën. De getallen zijn ons gegeven, net als het alfabet, om met elkaar te kunnen spreken en ons leven mee te ordenen. Meer niet.

Mooi samengevat.

Toch niet helemaal. 4 Evangeliën? Volgens mij zijn er een stuk of 25. Maar die zijn niet goedgekeurd.

Geopenbaarde (door God) evangeliën die de mens afkeurt....je moet maar durven!)En dat maakt het getal 25 voor mij weer bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De 4 geschreven evangeliën door 4 apostelen lijkt mij een aantal wat spreekt over de belichting van Jezus op aarde, wij kennen immers de 4 die spreekt over de stoffelijke dingen, zo kennen we ook 4 windstreken. Blijft overeind dat er maar 1 evangelie is.

De 4 belichten Jezus als resp. Koning, Knecht, Zoon des mensen ( zoon van Adam) en Zoon van God. Dat men die 4 tegenstrijdig noemt is omdat men dat onderscheid niet kent of niet ziet of wil zien.

De 4 is in het Hebreeuws de "daleth" ( wat deur betekent) Jesaja 45 vers 2 b spreekt over koperen deuren die verbroken zullen worden. Ik laat dat even voor wat het is.

In de schepping bevindt zich een deur die je kunt gebruiken of niet. En het gebruik maken van deze deur houdt in dat de mens de wereld van de beth , achter zich kan laten.

Even wat kort door de bocht heeft de dalet als de deur een Geestelijke inhoud en is de uitbeelding van de ontmoeting met een andere bestaande wereld.

Door de gimmel "kameel" komt er beweging doordat iets gestalte krijgt en de dalet de deur ontstaat een continuering van beweging door de tijd , terug naar de Oorsprong.

Door haar getalswaarde krijgt de dalet de uitdrukking van de stoffelijke wereld. En ik noemde al de hoeken der aarde ( windstreken) maar we kennen de 4 elementen, de 4 jaargetijden en doordat het Hebreeuws quadraadschrift is, zien we deze vorm terug van en door het Woord.

Genesis bestaat danook uit een dalet een lamed en een tav 400-30-4 totaal 434.

Genesis heeft in het scheppingsverhaal dat op schrift is gesteld 434 woorden, maar ik heb te weinig kennis om dat te checken. Het was in Exodus ook de deur die de weg was naar verlossing, immers het bloed moest aan de delen van de deur gesmeerd worden. Exodus 12 vers 7, 13a.

Een ander ritueel ter herinnering aan de verlossing uit Egypte is het gebruik van de mezoezah en teffilien. Beiden beelden uit de 1 met de 4 ( aleph met de dalet). En het woord "deurpost is "mezoezah" 5-7-6-7-40

De 1 verwijst altijd naar " sjemo jisraël adonai elohenoe adonai echtad". Deut: 6 vers 4

De mezoezahbestaat uit een langwerpig kokertje waarin op perkament deze tekst is geschreven en Deut. 11 vers 13- 21.

Op de rugzijde staat "shaddai" ( Almachtige) d.m.v. een luikje te lezenL 10-4-300.

Bevestigd op ooghoogte op de rechter deurpost schuin met de bovenkant naar boven.

De teffilien ( gebedsriemen) grijpen ook terug op Deut. 6 vers 8. 50-10-30-80-400

En dan zijn er de 4 dieren rondom Gods troon ook parallel lopend aan de 4 evangeliën resp. Leeuw, ( koningschap in Mattheus) Kalf ( rund)( Marcus) mens ( Lukas, en arend.( Johannes.. ( zoon van God).

Link naar bericht
Deel via andere websites

En als men typologie aan 'fantasie' toeschrijft dan lijkt mij het getal 5 het beste voorbeeld om aan te geven dat het geen onzin is of vermeende sprookjes.

Want dit getal is nadrukkelijk aanwezig in de tabernakel. Voorop gesteld dat de 'hee' hèt getal is vangenade is het ook de lengte van het voorhof n.l. 100 el en is de breedte 50 el en aan elke lange zijde waren 20 pilaren.

De pilaren waaraan de gordijnen bevestigd waren , stonden 5 el van elkaar verwijderd en waren 5 el hoog en hierdoor bestond het geheel uit gordijnen van telkens 25 vierkante el en elk paar pilaren ondersteunde zo een stuk van 52 el van wit fijn linnen, waarmee getuigd werd van van de volmaakte genade , waarvan alle zij die het eigendom van God zijn kunnen getuigen tot de wereld.

Het koperen altaar was 3 el hoog en de tabernakel zelf was 10 el hoog en 10 el breed en 30 el lang.

En ik ga er verder niet op in, omdat het allemaal typologie is, maar het getal 5 spreekt over genade. En het mooiste vind ik dat daar Abram dit getal kreeg toegevoegd in zijn naam en hij dus Abraham werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En zo komen we bij het getal 50, wat ook wel bekend is bij het volksritueel als mensen 50 jaar worden, er een "Abraham" in de tuin wordt gezet, of een "Sara".Het getal 50 is de Nun in het Hebreeuwse alfabet en betekent Vis, voortspruiten, voortplanten, nakomeling.

Het is de 14e [2x7] letter van het alfabet.

Het woord 'Nun' komt ook voor als de naam van de vader van Jozua. Jozua is een type van de Here Jezus Christus.

De naam Jozua is in het Grieks dezelfde als 'Jezus'.

Het woord Nun komt in de Bijbel 30 keer voor als naam voor Jozua's vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid