Spring naar bijdragen

Levensbeschouwing op de middlebare school


Aanbevolen berichten

Op veel scholen in Nederland wordt het vak levensbeschouwing gegeven. De invulling ervan verschilt per school. Bij de ene school komt vooral kennis over religieuze/levensbeschouwelijke stromingen aan bod, bij de andere school draait het meer om persoonlijke vorming/expressie.

Wat is jouw ervaring met het vak en waar zou volgens jou bij dit vak aandacht aan besteed moeten worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmm... Ik ken iemand die het vak levensbeschouwing geeft in het middelbaar... Hij heeft theologie gestudeerd, maar is volgens mij vooral atheïstisch, maar hij lijkt daar nog al in te schipperen, dus kan ik het niet met zekerheid zeggen.

Ik zeg, en ondanks dat ik theologie studeer, ben meer te vinden voor een vak levensbeschouwing op school dan voor echt godsdienst. Ik heb zelf in het middelbaar ook altijd zedenleer gevolgd, al kan ik bij God niet meer herinneren of we daar ooit iets zinnigs hebben geleerd.

Voor mij is een vak levensbeschouwing vooral belangrijk om religies te leren kennen. Dat doe ik als theologiestudent ook (al doe ik geen master wereldreligies). Ik vind het zelf uiterst interessant andere religies te leren kennen, maar op die manier leer je ook de jongeren in je klas omgaan met andere religies en misschien zelfs met hun keuze of ze dan al of niet gelovig willen zijn. Sowieso krijg je je godsdienst (ook als atheïst) al voor een groot stuk mee van huis uit. De katholieke kerk vindt het trouwens ook in eerste instantie de taak van de ouders om hun kinderen geloofsopvoeding mee te geven, al zijn zij ook niet naïef, en beseffen gerust dat de meeste ouders hier niet meer toe in staat zijn... Maar juist "Wat geloven zij?" is een vraag die ik in een godsdienstles zo weinig gesteld zie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben erg voor het vak.

Bij mij op school werden zowel het christendom als de andere grote godsdiensten behandeld, met in mijn herinnering een kleine voorkeur voor het Christendom.

Het vak zou in mijn ogen nog steeds gegeven moeten worden, bij voorkeur worden zowel de grote filosofen behandeld (eerst) en dan daarna de grote godsdiensten. Bij voorkeur met de heilige geschriften zodat iedereen kan lezen wat er precies in staat, de beste manier om atheïsten te kweken :).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het vak liever vandaag dan morgen afgeschaft zien, en vervangen door filosofie. Een school zou mensen moeten helpen leren nadenken, vragen stellen, bronnen onderzoeken, systematiseren, etc.

Een vak dat kennis leert maken met de wereldgodsdiensten is op zich ook nog wel zinvol wmb, maar meer dan heel oppervlakkig zal dat niet worden. Echt onacceptabel is voor mij "godsdienst".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ook pleiten voor een vak als filosofie. Verplicht op alle niveaus van het middelbaar onderwijs en 2 uur in de week. Daarnaast zou ik willen zien dat het bijzonder onderwijs op religieuze grondslag of afgeschaft wordt of serieuze, en verplichte, invulling krijgt.

Het enige wat mij zo'n beetje bij staat van levensbeschouwing is het eerste jaar van de MAVO. Een oersaaie film over Franciscus die, in de lessen na de film toch een uiterst boeiende man bleek te zijn. En een vriend/klasgenoot die het rest van het jaar het eerste uur op school moest komen omdat er allemaal vreemde dingen in zijn maatschappijleer schrift stonden. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is jouw ervaring met het vak en waar zou volgens jou bij dit vak aandacht aan besteed moeten worden?

Waar ik groot voorstander van ben is dat religie in de breedste zin van het woord op alle scholen in de hele wereld onderwezen gaat worden (kweekt onderling begrip). Dus niet christelijke scholen, katholieke scholen, moslim scholen, hindoestaanse scholen, joodse scholen, reformatorische scholen.

Waarom? 'Bijzondere' scholen mogen kinderen en docenten weigeren op basis van levensovertuiging. Zo kan een Islamitische school kinderen weigeren die ongelovig zijn, of kan een katholieke school het dragen van hoofddoekjes verbieden. Ik noem dit discriminatie.

Dit stimuleert hokjesdenken. En wat religie betreft is dit m.i. niet heel wenselijk. Kinderen zijn de toekomst.

Daarnaast het vak dat Flash Gordon promoot:

Filosofie. Een school zou mensen moeten helpen leren nadenken, vragen stellen, bronnen onderzoeken, systematiseren, etc.

Krijgen we een kritisch zelfdenkende vragen stellende, bronnen onderzoekende generatie die met elkaar in dialoog kan blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid