Spring naar bijdragen

Hoe sterk is je geloof


Welk cijfer zou je jezelf toekennen?  

19 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk cijfer zou je jezelf toekennen?

    • 1. Absolute theist: Ik twijfel niet aan het bestaan van God/Allah, ik WEET dat Hij bestaat.
      6
    • 2. Feitelijk theist: Ik kan het niet zeker weten maar ik geloof zeer sterk in God/Allah en ik leef mijn leven in de veronderstelling dat Hij er is.
      7
    • 3. Zwakke theist: Ik ben nogal onzeker, maar wel geneigd te geloven in God/Allah
      1
    • 4. Agnostisch: Gods/Allahs bestaan en Zijn niet-bestaan zijn even goed mogelijk
      1
    • 5. Zwakke atheist: Ik weet niet of God/Allah bestaat, maar ik wil wel sceptisch zijn.
      0
    • 6. Feitelijk Atheist: Zeker weten kan ik het niet, maar ik denk dat God/Allah uiterst onwaarschijnlijk is en ik leef mijn leven in de veronderstelling dat Hij er niet is.
      1
    • 7. Sterke atheist: Ik ben zo goed als 100% zeker dat God/Allah niet bestaat.
      3


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 268
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als 'zaligheid' wordt gezien als een ervaring dan heb je geen zekerheid en doe je afbreuk aan het begrip, denk ik. Simeon had de 'zaligheid' gezien en ik ben er zeker van dat wij als gelovigen die 'zaligheid' hebben ontvangen door 'wedergeboorte'.

"Laat mij zijn waar het Woord wordt gesproken

dat mij leidt en bevrijdt en mij voedt.

Laat mij zijn waar het brood wordt gebroken

en ik leden van 't Lichaam ontmoet

Laat mij zijn waar de wijn wordt gedronken

als het bloed van het Nieuwe Verbond

Waarin ik voor de wet ben gestorven

met mijn Heer in nieuw leven opstond."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als 'zaligheid' wordt gezien als een ervaring dan heb je geen zekerheid en doe je afbreuk aan het begrip, denk ik. Simeon had de 'zaligheid' gezien en ik ben er zeker van dat wij als gelovigen die 'zaligheid' hebben ontvangen door 'wedergeboorte'.

"Laat mij zijn waar het Woord wordt gesproken

dat mij leidt en bevrijdt en mij voedt.

Laat mij zijn waar het brood wordt gebroken

en ik leden van 't Lichaam ontmoet

Laat mij zijn waar de wijn wordt gedronken

als het bloed van het Nieuwe Verbond

Waarin ik voor de wet ben gestorven

met mijn Heer in nieuw leven opstond."

Ja, dat is hetzelfde, piekervaring of wedergeboorte. Veel meer omschrijvingen zijn te vinden om het onbeschrijflijke weer te geven, veelal wordt dit gedaan in metaforen die anderen dan weer vrij letterlijk nemen, zeer bizar fenomeen is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar gaat het inderdaad om, dat wij in onze Heer opgestaan zijn in het nieuwe leven. Het oude is voorbij, en zie, het nieuwe is gekomen. Kennelijk zijn er mensen die deze bijbelse waarheid zien als "Ikke, ikke, en de rest kan stikken". Buitengewoon triest om te lezen.

Dat is triest inderdaad, kunnen we bezwaarlijk het resultaat van Bijbelstudie noemen, dat is net andersom.

Waar nodig of veelbelovend gaat het individu over tot ‘educatie van zichzelf’. Deze opbouwende dynamismen helpen een sterke morele identiteit te creëren en maken het voor het individu ook mogelijk om meer maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen—niet vanuit egocentrische motieven zoals een behoefte aan status of macht, maar vanuit de realisatie dat het hebben van een eigen, persoonlijke waardenhiërarchie ook betekent dat geobserveerde misstanden in de sociale omgeving en maatschappij niet onberoerd gelaten kunnen worden. Zodoende worden de eigen overprikkelbaarheden effectief gekanaliseerd en de eigen talenten ingezet voor sociale, politieke of creatieve doeleinden om zo de ontwikkeling van medemensen of zelfs van de maatschappij als geheel te bevorderen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie_v ... integratie

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Kwispel

Daar gaat het inderdaad om, dat wij in onze Heer opgestaan zijn in het nieuwe leven.

Het oude is voorbij, en zie, het nieuwe is gekomen.

Kennelijk zijn er mensen die deze bijbelse waarheid zien als "Ikke, ikke, en de rest kan stikken".

Buitengewoon triest om te lezen.

Ze constateren zelf al dat het in dat geval om een andere Verlosser gaat.

Ik zou inderdaad constateren dat het om een God gaat die ik niet ( her-) ken.

Maar dat had ik al eerder opgemerkt in het onderscheid over 'de leer' of 'de Heer'. Zie mijn vorige post waar men danook niet verder op ingaat. Al die quasi interessante oneliners daar kan ik niets mee. En het plak en knipwerk van Wikipedia lees ik niet. Zinloze acties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze constateren zelf al dat het in dat geval om een andere Verlosser gaat. Ik zou inderdaad constateren dat het om een God gaat die ik niet ( her-) ken. Maar dat had ik al eerder opgemerkt in het onderscheid over 'de leer' of 'de Heer'. Zie mijn vorige post waar men danook niet verder op ingaat. Als die quasi interessante oneliners daar kan ik niets mee.

Daarvoor moet men eerst Jezus erkennen als profeet, en de weg ook bewandelen. Enkel verwijzen naar de weg zal niet helpen, eerst sterven is de boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze constateren zelf al dat het in dat geval om een andere Verlosser gaat. Ik zou inderdaad constateren dat het om een God gaat die ik niet ( her-) ken. Maar dat had ik al eerder opgemerkt in het onderscheid over 'de leer' of 'de Heer'. Zie mijn vorige post waar men danook niet verder op ingaat. Als die quasi interessante oneliners daar kan ik niets mee.

Daarvoor moet men eerst Jezus erkennen als profeet, en de weg ook bewandelen. Enkel verwijzen naar de weg zal niet helpen, eerst sterven is de boodschap.

Ik vraag het dus nog maar eens. Kun je dit onderbouwen vanuit de Bijbel? En over welke weg heb je het? En waarom is 'sterven' de boodschap? Dan ben je dood en dan????

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kwispel

Inderdaad. Het zijn afleidingspogingen die niets te maken hebben met het geloof in Christus Jezus, en ik ben er wel klaar mee.

Het is dan ook niet een kwestie van "Jezus erkennen als profeet" , want dat doen de Moslims ook, maar geloven in de Here Jezus Christus als De Enige Waarachtige God, Die DE Weg, Het Leven, en De Waarheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag het dus nog maar eens. Kun je dit onderbouwen vanuit de Bijbel? En over welke weg heb je het? En waarom is 'sterven' de boodschap? Dan ben je dood en dan????

Dan ben je niet dood, je wordt wedergeboren. Begrijp je de Bijbel wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je ziet dat men ook niet reageert op de hele lange uitleg over 'de leer'. Dat is steeds de valkuil dat men je op het verkeerde been zet, met allerlei listige omleidingen, en dat is voor mij ook een oefening om bij het onderwerp te blijven waar het in werkelijkheid omgaat.

TTC trekt ook maar een tweetal gesprekspartners en de rest van de leden houdt het voor gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag het dus nog maar eens. Kun je dit onderbouwen vanuit de Bijbel? En over welke weg heb je het? En waarom is 'sterven' de boodschap? Dan ben je dood en dan????

Dan ben je niet dood, je wordt wedergeboren. Begrijp je de Bijbel wel?

Geen antwoord op mijn vraag. Je wordt niet wedergeboren door te sterven? Je wordt wedergeboren door deel te krijgen op grond van geloof aan de opstanding, dus vertel jij een halve waarheid. Maar er staat nog een vraag open.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag het dus nog maar eens. Kun je dit onderbouwen vanuit de Bijbel? En over welke weg heb je het? En waarom is 'sterven' de boodschap? Dan ben je dood en dan????

Dan ben je niet dood, je wordt wedergeboren. Begrijp je de Bijbel wel?

Nee, Die begrijpt zij niet. ;) In haar geloofsrichting denkt men te zijn wedergeboren en is niet gestorven. In plaats van het sterven hanteert haart geloofsrichting de "doodverklaring". Je zegt gewoon "de oude mens is dood",ongeacht of dat wel werkelijk zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wereld is dood in zonden en misdaden, maar is daarmee niet wedergeboren. Het is een halve waarheid, en dat is een hele leugen. Ik denk dat je over begrippen als 'wedergeboorte', geloof , leer, enz... volledig moet zijn anders ontstaan er misverstanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag het dus nog maar eens. Kun je dit onderbouwen vanuit de Bijbel? En over welke weg heb je het? En waarom is 'sterven' de boodschap? Dan ben je dood en dan????

Dan ben je niet dood, je wordt wedergeboren. Begrijp je de Bijbel wel?

Nee, Die begrijpt zij niet. ;) In haar geloofsrichting denkt men te zijn wedergeboren en is niet gestorven. In plaats van het sterven hanteert haart geloofsrichting de "doodverklaring". Je zegt gewoon "de oude mens is dood",ongeacht of dat wel werkelijk zo is.

Wat is mijn geloofsrichting? Je kletst echt onzin over 'doodverklaring' . En 'ongeacht of dat werkelijk zo is' het is rare praat. Ga je maar bezig houden met BDE dat is jouw stokpaardje.

We hebben wel degelijk te maken met de oude natuur. Jouw manier van posten is er een voorbeeld van. Maar het gaat erom dat God het heeft doodverklaard en of je dat begrijpt doet niet terzake. Ik geloof de Bijbel maar begrijp Hem niet altijd, wat dat betreft stelt TTC de verkeerde vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De wereld is dood in zonden en misdaden, maar is daarmee niet wedergeboren. Het is een halve waarheid, en dat is een hele leugen. Ik denk dat je over begrippen als 'wedergeboorte', geloof , leer, enz... volledig moet zijn anders ontstaan er misverstanden.

Zoals je het zegt, het moet volledig zijn. Dit verwijst naar de dis-identificatie van foute aannames, in het andere geval blijven het halve waarheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag het dus nog maar eens. Kun je dit onderbouwen vanuit de Bijbel? En over welke weg heb je het? En waarom is 'sterven' de boodschap? Dan ben je dood en dan????

Dan ben je niet dood, je wordt wedergeboren. Begrijp je de Bijbel wel?

Nee , ik geloof de Bijbel. Begrijpen doe ik het niet altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze constateren zelf al dat het in dat geval om een andere Verlosser gaat. Ik zou inderdaad constateren dat het om een God gaat die ik niet ( her-) ken. Maar dat had ik al eerder opgemerkt in het onderscheid over 'de leer' of 'de Heer'. Zie mijn vorige post waar men danook niet verder op ingaat. Als die quasi interessante oneliners daar kan ik niets mee.

Daarvoor moet men eerst Jezus erkennen als profeet, en de weg ook bewandelen. Enkel verwijzen naar de weg zal niet helpen, eerst sterven is de boodschap.

Ik vraag het dus nog maar eens. Kun je dit onderbouwen vanuit de Bijbel? En over welke weg heb je het? En waarom is 'sterven' de boodschap? Dan ben je dood en dan????

Mijn vraag staat nog steeds open over "Jezus erkennen als Profeet". Waar staat dat als voorwaarde in de Bijbel? Jij begrijpt de Bijbel toch zo goed?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je ziet dat men ook niet reageert op de hele lange uitleg over 'de leer'. Dat is steeds de valkuil dat men je op het verkeerde been zet, met allerlei listige omleidingen, en dat is voor mij ook een oefening om bij het onderwerp te blijven waar het in werkelijkheid omgaat. TTC trekt ook maar een tweetal gesprekspartners en de rest van de leden houdt het voor gezien.

Bijbelstudie is iets anders dan mensen doodknuppelen met ellenlange teksten, tenzij je iedereen wil misleiden natuurlijk. Bijbelstudie gaat in de diepte, naar de essentie waar de woorden naar verwijzen en dat in hoeverre het in woorden kan gevat worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn vraag staat nog steeds over "Jezus erkennen als Profeet". Waar staat dat als voorwaarde in de Bijbel? Jij begrijpt de Bijbel toch zo goed?

Christenen erkennen Jezus als profeet, je bent hier op een Christelijk forum Kwispel. Erken jij Jezus als profeet dan niet misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze constateren zelf al dat het in dat geval om een andere Verlosser gaat. Ik zou inderdaad constateren dat het om een God gaat die ik niet ( her-) ken. Maar dat had ik al eerder opgemerkt in het onderscheid over 'de leer' of 'de Heer'. Zie mijn vorige post waar men danook niet verder op ingaat. Als die quasi interessante oneliners daar kan ik niets mee.

Daarvoor moet men eerst Jezus erkennen als profeet, en de weg ook bewandelen. Enkel verwijzen naar de weg zal niet helpen, eerst sterven is de boodschap.

Nog maar een keer. Waar staat in de Bijbel die jij zo goed begrijpt en die ik geloof, dat men Jezus moet erkennen als profeet en over welke weg heb jij het?

Als jij zegt dat Bijbelteksten noemen betekent dat je iemand doodknuppelt vind ik dat heel erg , want het doet onrecht aan Gods Woord. Dus beantwoordt gewoon mijn vraag en als je dat niet weet zeg het dan eerlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn vraag staat nog steeds over "Jezus erkennen als Profeet". Waar staat dat als voorwaarde in de Bijbel? Jij begrijpt de Bijbel toch zo goed?

Christenen erkennen Jezus als profeet, je bent hier op een Christelijk forum Kwispel. Erken jij Jezus als profeet dan niet misschien?

Op suggestieve vragen ga ik niet in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geen antwoord op mijn vraag. Je wordt niet wedergeboren door te sterven? Je wordt wedergeboren door deel te krijgen op grond van geloof aan de opstanding, dus vertel jij een halve waarheid. Maar er staat nog een vraag open.

Geloven in betekent nog niet de realisatie van waar je geloof aan hecht, hiervoor dient er eerst iets te sterven in psychische zin. De antwoorden liggen overal, dat is het probleem dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid