Spring naar bijdragen

[RKK] De Paus


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag omtrent een van de titels van de paus die ik mijn mede katholieken wil vragen.

In het compendium van de catechismus van de katholieke Kerk staat bij alinea 182 iets over de zending van de paus. Daarbij staat oa dat hij plaatsvervanger is van Christus. Ik had altijd begrepen dat hij plaatsbekleder is van Christus. Kan een van mijn mede katholieken hier wat meer over vertellen? Alvast bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Met alle respect voor de Rooms-Katholieke dogma's, maar persoonlijk zou ik deze leer niet accepteren. Er was nooit een periode in de geschiedenis van de universele Christelijke Kerk waarin de paus van

Er staat « En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen », Mat. 16:18. De Heere zegt tot Petrus: Gij zijt

En met uw geest. Het is maar net hoe je de (heils)geschiedenis interpreteert. We lezen in het Evangelie al wel dat Petrus de sleutels van het rijk der hemelen krijgt en dat hij sowieso een bijzon

Kwestie van proberen begrijpelijk Nederlands te gebruiken. De CKK en de Codex gebruiken "plaatsbekleder", dat iets correcter is.

Okay. Hoe wordt het verder dan inhoudelijk gezien? Kan de Heilige Geest ook niet als plaatsvervanger van Jezus Christus gezien worden? En indien ja, levert dit dan theologisch geen conflict met elkaar op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Offtopic antwoord verwijderd, Thorgrem vraagt specifiek aan zijn mede RKK-ers om hem te antwoorden.


Voor de goede orde de volledige tekst van de besproken alinea:

182
De Paus, bisschop van Rome en opvolger van Petrus, is het blijvend en zichtbaar beginsel en fundament van de eenheid van de Kerk. Hij is de plaatsvervanger van Christus, het hoofd van het bisschoppencollege en herder van heel de Kerk, waarover hij krachtens goddelijke instelling de volledige, hoogste, rechtstreekse en universele macht heeft.


Bron: RK documenten
Link naar bericht
Deel via andere websites

De paus is, zo had ik het begrepen, een soort burgemeester of gouverneur van de Kerk op aarde. Hij wordt daarom ook Stedehouder van Christus genoemd.

Dit betekent dat de paus het dagelijks bestuur van de kerk leidt, de katholieke leer, spiritualiteit en moraal verkondigt en zo de eenheid van de kerk bewaart en symboliseert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kwestie van proberen begrijpelijk Nederlands te gebruiken. De CKK en de Codex gebruiken "plaatsbekleder", dat iets correcter is.

Okay. Hoe wordt het verder dan inhoudelijk gezien? Kan de Heilige Geest ook niet als plaatsvervanger van Jezus Christus gezien worden? En indien ja, levert dit dan theologisch geen conflict met elkaar op?

Nee, de H. Geest wordt gezien als de derde persoon Gods, terwijl "plaatsbekleder" een ondergeschikte functie is. Verder zoals RF zegt

Link naar bericht
Deel via andere websites
Top, bedankt allemaal voor de antwoorden.

Helaas merk ik toch dat het woordje plaatsvervanger/plaatsbekleder een reden is voor bepaalde mensen om als stok te gebruiken om mee te slaan. Daar nog tips voor?

Het is vooral dat de paus een stukje van de taak van Jezus vervult. Het verwijt dat katholieken weleens krijgen is dat de paus de plaats van Christus in zou nemen. Dat is natuurlijk beslist niet waar. De leider van de katholieke kerk is Christus. Christus leidt de kerk en voedt haar.

Omdat Jezus Petrus aanstelde als herder over de kerk en Petrus weer anderen aanstelde kwam er een lijn van mensen die de kerk houden. Ze zijn niet de bron van behoud en evenmin het doel, maar wel degenen die, ook al zijn het zondige mensen, een bijzondere missie hebben de kerk in het hier en nu te besturen. Niet alleen overigens, maar met alle herders en gelovigen samen, waarbij ieder zijn eigen taak heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Top, bedankt allemaal voor de antwoorden.

Helaas merk ik toch dat het woordje plaatsvervanger/plaatsbekleder een reden is voor bepaalde mensen om als stok te gebruiken om mee te slaan. Daar nog tips voor?

Gewoon helder uitleggen wat ermee bedoeld wordt. Als ze daarna alsnog hun eigen betekenis willen blijven hanteren, dan is dat hun eigen keuze. Iets met stof en schoenen, zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Top, bedankt allemaal voor de antwoorden.

Helaas merk ik toch dat het woordje plaatsvervanger/plaatsbekleder een reden is voor bepaalde mensen om als stok te gebruiken om mee te slaan. Daar nog tips voor?

Het is vooral dat de paus een stukje van de taak van Jezus vervult. Het verwijt dat katholieken weleens krijgen is dat de paus de plaats van Christus in zou nemen. Dat is natuurlijk beslist niet waar. De leider van de katholieke kerk is Christus. Christus leidt de kerk en voedt haar.

Omdat Jezus Petrus aanstelde als herder over de kerk en Petrus weer anderen aanstelde kwam er een lijn van mensen die de kerk houden. Ze zijn niet de bron van behoud en evenmin het doel, maar wel degenen die, ook al zijn het zondige mensen, een bijzondere missie hebben de kerk in het hier en nu te besturen. Niet alleen overigens, maar met alle herders en gelovigen samen, waarbij ieder zijn eigen taak heeft.

De Here Jezus gaf Petrus de sleutels van het koninkrijk dacht ik. Maar er staat niet: "Op deze Cephas of Petrus zal ik Mijn Gemeente bouwen"< maar op deze Petra zal ik Mijn Gemeente bouwen en Petra is de vertaling van "steen" of "rots". En die steen is Christus, Hij is het fundament en Hij is de Rots waarop we zouden bouwen en waar de Gemeente op gebouwd is. Hij is de uiterste hoeksteen. Maar...Christus is niet de leider van welke kerk dan ook. Hij is steen die de bouwlieden verworpen hebben. Dat de Paus wordt gezien als de leider van de RKK is zeker waar, daar kun je niets vanaf doen.

Maar.. Christus is het Hoofd van het Lichaam en dat is DE Algemene Christelijke Kerk. En dat noemt de Bijbel vanaf Paulus ongeveer... Zijn Lichaam. Als je Katholiek ziet als de vertaling van "algemeen" dan heb je gelijk. En als je 'Leider' ziet als Hoofd dan heb je ook gelijk. Maar binnen het verband van 'bouwen' hebben we het over de top, de uiterste hoeksteen, maar ook het fundament.

Het is natuurlijk allemaal overdrachtelijk bedoeld. Het is eigenlijk een pyramide.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Top, bedankt allemaal voor de antwoorden.

Helaas merk ik toch dat het woordje plaatsvervanger/plaatsbekleder een reden is voor bepaalde mensen om als stok te gebruiken om mee te slaan. Daar nog tips voor?

Ik denk als protestant, dat je dan het beste kan uitleggen waarom een priester een priester is

Het spreekt me echt aan, hoe een priester een doorgeefluik van God is. Zo is de huidige Paus ook een doorgeefluik van de Heilige Geest. Dienstbaarheid is het beste antwoord.

Wie in Gods Koninkrijk groot is, dient de ander en is in demoed vollig ontvankelijk voor Gods inwerking, door de doop in Hem, zoals het water van de doop laat zien. In demoed worden we één met Jezus.

Fysiek ben je dan hier op aarde zichtbaar, zoals eerder Jezus fysiek aanwezig was.

In de Geest echter is het Jezus die we ontmoeten in het ambt en door het ambt van de priester en de priesterschap van alle gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Top, bedankt allemaal voor de antwoorden.

Helaas merk ik toch dat het woordje plaatsvervanger/plaatsbekleder een reden is voor bepaalde mensen om als stok te gebruiken om mee te slaan. Daar nog tips voor?

Gewoon helder uitleggen wat ermee bedoeld wordt. Als ze daarna alsnog hun eigen betekenis willen blijven hanteren, dan is dat hun eigen keuze. Iets met stof en schoenen, zeg maar.

Nog beter is het, om het in Jezus' handen te leggen. Dat iets van het stof en de schoenen verondersteld, dat de aanmatiger geen kind van God zou zijn.

Echter leven we in een gebroken wereld.

Ook als protestant ervaar ik weerstand van katholieken. Toen ik gereformeerd was, zagen velen me als te zwaar. Toen ik PKN was, zagen ze me als oppervlakkig en nu ik Evangelisch ben, zien ze me als een ketter. Maar in mijn ogen blijven ze Gods kinderen die reageren vanuit hun eenzijdige kijk op de dingen. Van stof en schoenen is er geen sprake, wel van pijn, machteloosheid en hoop op de wijsheid van Jezus. Het loslaten en overlaten aan Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, ik gebruik het bijbelse beeld eigenlijk vooral om aan te geven dat je het gesprek met zo iemand beter kan staken, omdat diegene toch niet wil luisteren.

Het is nu eenmaal goed katholieke traditie om bijbelse beelden als verduidelijkende illustraties te gebruiken voor wat je wil zeggen, ook (lees: vooral) als het volledig buiten de context van het bijbelse verhaal zelf staat. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, ik gebruik het bijbelse beeld eigenlijk vooral om aan te geven dat je het gesprek met zo iemand beter kan staken, omdat diegene toch niet wil luisteren.

Het is nu eenmaal goed katholieke traditie om bijbelse beelden als verduidelijkende illustraties te gebruiken voor wat je wil zeggen, ook (lees: vooral) als het volledig buiten de context van het bijbelse verhaal zelf staat. ;)

Nog liever verwijzen we naar de heiligen, broeder Franciscus: als de idioten niet willen luisteren, preek dan voor de dieren ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dat altijd als een soort van uitgelopen grap gezien. Fransiscus die als cynisme zoiets heeft van: ok, barst er maar in! Ik preek wel tot de dieren' En theatraal dat hij is doet hij het ook, als een manifestatie van zijn teleurstelling. En vervolgens tot overmaat van ramp zegent God hem er mee en vliegen de vogels in kruisvorm weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Top, bedankt allemaal voor de antwoorden.

Helaas merk ik toch dat het woordje plaatsvervanger/plaatsbekleder een reden is voor bepaalde mensen om als stok te gebruiken om mee te slaan. Daar nog tips voor?

Een tip is dat geschiedenisonderwijs niet wordt wegbezuinigd. Ik vind 'stadhouder' namelijk een mooie term. Maar niemand snapt wat het is en als ze al überhaupt weten wat het is, denken ze aan de Oranjes, die nu net niet goed als voorbeeld te gebruiken zijn.

Een stadhouder is iemand die uit naam van de vorst toeziet op de boedel. Als persoon zelf heeft hij geen autoriteit (itt tot bijvoorbeeld de hertog binnen een hertogdom), maar voert als 'plaatsbekleder' van de vorst opdrachten uit binnen het mandaat dat de vorst heeft gegeven.

Invloedrijke types, dat wel, maar je moet vooral niet denken dat die een soort vervanging van de vorst is. Ze zijn geen opvolger, ze hebben slechts een mandaat van de vorst en die vorst kan dat mandaat ook afnemen. Het is wat dat betreft eerder als een (ik noem maar eens een raar Bijbels voorbeeld) Jezus die zegt dat de appostelen in naam van Jezus macht krijgen om 'ik noem maar wat' demonen uit te drijven, zonden te genezen, etc. etc etc. Dát is plaats bekleden. Christus maakt de apostelen niet tot een vervanging van Jezus, maar geeft ze autoriteit. Als je in naam van iemand iets doet, dan ben je een plaatsbekleder. Als Jezus tegen zijn discipel Petrus zegt 'wijdt mijn schapen', dan zegt Jezus niet 'neem dat stokje maar van mijn over, jij bent de nieuwe herder, ik ga met pensioen'. Maar hij laat Petrus dingen in naam van de Goede Herder (Jezus Christus) doen. Hij is als hij die kudde wijdt op dat moment als het ware een plaatsbekleder. (En het mag geen verassing zijn dat de Katholieke kerk de paus als een opvolger van Petrus ziet..)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, ik gebruik het bijbelse beeld eigenlijk vooral om aan te geven dat je het gesprek met zo iemand beter kan staken, omdat diegene toch niet wil luisteren.

Het is nu eenmaal goed katholieke traditie om bijbelse beelden als verduidelijkende illustraties te gebruiken voor wat je wil zeggen, ook (lees: vooral) als het volledig buiten de context van het bijbelse verhaal zelf staat. ;)

Goed dat je het er even bij zegt. :D

Luisteren kunnen mensen hoe dan ook doorgaans slecht. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, ik gebruik het bijbelse beeld eigenlijk vooral om aan te geven dat je het gesprek met zo iemand beter kan staken, omdat diegene toch niet wil luisteren.

Het is nu eenmaal goed katholieke traditie om bijbelse beelden als verduidelijkende illustraties te gebruiken voor wat je wil zeggen, ook (lees: vooral) als het volledig buiten de context van het bijbelse verhaal zelf staat. ;)

Nog liever verwijzen we naar de heiligen, broeder Franciscus: als de idioten niet willen luisteren, preek dan voor de dieren ;)

Die luisteren inderdaad beter, al doen onze katten aan het opzettelijk doen alsof ze wat je zei na een minuut al weer kwijt zijn. Dan komen ze via een omweg nog bij al het lekkers :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid