Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het woord 'bedeling'komt voor in de oude Statenvertaling en heeft betrekking op de manier waarop God bepaalde zaken regelt. In de Bijbel worden er drie met name genoemd.

In de grondtekst van het NT wordt het Griekse woord 'oikonomia' gebruikt en je herkent hierin ons woord , economie wat 'huishouding' betekent.

In de NBG wordt het woord meestal vertaald met 'bediening' en de NBG gebruikt eenmaal het woord 'bedeling' in Gal. 4 vers 24 maar dan is het de vertaling van diathekai, verbonden.

Bedeling is een wat ouder Nederlands woord dat betrekking heeft op een deel dat iemand toegewezen krijgt. De bijstand noemde men vroeger dat je leeft van de bedeling. Je kreeg op vaste tijden een afgemeten bedrag.

Omdat [knip] deze leer -soms- een dwaling wordt genoemd en men dat verder niet onderbouwd, behalve het noemen van één leraar, terwijl er nogal wat kerken of denominaties deze leer onderschrijft.

Ik denk aan de 'Vergadering van Gelovigen, 'De Baptisten' De organisatie 'Het Zoeklicht', de Middernachtsroep als zendingsgenootschap en een aantal vrij evanglische groeperingen.

Vandaar mijn uitleg.

De Bijbel noemt slechts : Efeze 1 vers 10 : de bedeling van de volheid der tijden.

Efeze 3 vers 2: De bedeling van de genade Gods aan Paulus gegeven

Efeze 3 vers 9: de bedeling van het geheimenis.

In het algemeen kunnen we zeggen dat een bedeling meestal te maken heeft met hoe God bepaalde dingen regelt m.b.t. Zijn omgang met de mens.

Dat gebeurt gedurende een bepaalde tijd en daarom heeft een bedeling ook iets van een tijdskarakter in zich.

Maar het zijn zeker GEEN tijdsperioden zoals Scofield beweert.

Om deze bedelingen verder uit te spitten is het ook belangrijk dat deze bedelingen parallel lopen aan de mens.

Zo loopt de eerste bedeling parallel aan Adam en deze 1e bedeling loopt tot aan de zondvloed.

Dan volg er een ander mens en dat is Noach en God stelde toen duidelijk een ander systeem in werking. We zouden dat nu een wereldlijke overheid noemen, waar de ene mens over de ander oordeelt.

De derde sleutelpersoon is Abraham want aan hem werden beloften gegeven m.b.t. het volk Israël.

De 4e sleutelpersoon is Mozes in verband met de wet.

Scofield beweert dat een bedeling eindigt als de volgende begint.

Ik zie daar geen Bijbelse grond voor, op één bedeling na en dat is de bedeling van de wet.

Zo zijn de beloften m.b.t. het nageslacht van Abraham , deels in vervulling gegaan in de komst van Christus en Zijn geloof. ( Galaten 3 vers 16-19) en dit zal pas in de toekomst ten volle vervuld worden.

(2 Kor. 1 vers 20) .

Ten tijde van de Here Jezus en gedurende de 'handelingentijd' was er immers een aards volk als nageslacht van Abraham. Tegelijk waren er ook rechtvaardigen die een hemels volk vormden ( Hebr. 12 vers 23).

Momenteel is er sprake van een tussengeschoven periode waarin de bedeling van het geheimenis loopt. Van de wijze waarop God in Zijn overvloedige genade met de gelovige van nu omgaat en dat lezen we ook in de gemeentelijke brieven van Paulus. Efeze , Philippenzen en Kolossenzen.

Straks gaat het weer verder met Israël en zal de definitieve vervulling t.a.v. het nageslacht van Abraham plaatsvinden en dan zal Israël i.o.m. Gods beloften in het land wonen. Dan komt Hij terug en breekt de laatste bedeling aan; "Het Koninkrijk".

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 310
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Efeze 3 vers 9: de bedeling van het geheimenis.

Er staat:

En allen te verlichten, dat zij mogen verstaan, welke de gemeenschap der verborgenheid zij, die van alle eeuwen verborgen is geweest in God, Welke alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus;

Niks te bedelen. -knip- Klein Haneveld dwaalt op dit punt zeer ernstig. Hij beweert dat kennis van bedelingen noodzakelijk is om de Bijbel te begrijpen. Het woord bedeling komt inderdaad in de Bijbel voor, maar het meeste is door de zgn. onderwijzers erbij verzonnen. De Bijbel leert ons dat dit soort profeten en leraars uit zijn op trots, niet op de Waarheid:

door trotsheid heeft die profeet dat gesproken; gij zult voor hem niet vrezen

-knip- Ik kan niet anders dan herhalen. Helaas is het ook waar dat sommige kerken deze rommel in huis gehaald hebben. Niet lang geleden nog een uitstekende kerk bezocht, die, zonder dat ze het wisten, een boekwerkje in huis hadden. Na studie is dit boekwerkje vernietigd, het was niet van de Geest, het was van de geest van de anti-christ, die ons doet geloven dat Jezus onzichtbaar is. Sommige kerken zijn dankbaar wanneer ze verlost zijn van dit juk, want, een juk is het. Steeds meer ontdekken we dat mensen zich bevrijd voelen wanneer ze verlost zijn van dit menselijke verzinsel, of misschien wel demonisch verzinsel. Praktisch veel bezwaren, die leg ik hier uit:

Wat is de bedelingenleer? En, waarom waarschuwen wij tegen deze leer?

Het dispensationalisme, ofwel de bedelingenleer is een gevaarlijke dwaalleer, die, zonder dat naieve kerkgangers het doorhebben, onderwezen wordt. In dit korte artikel leggen we uit wat het gevaar is.

Wat verstaan we onder de bedelingenleer?

De Scofield Reference Bible geeft de volgende definitie van een bedeling: "Een bedeling is een tijdsperióde, gedurende welke de mens wordt getest op gehoorzaamheid aan een specifieke openbaring van de wil van God". Het dispensationalisme leert dat de geschiedenis van de wereld onderverdeeld moet worden in verschillende tijdperken waarin God op een andere manier handelt tegenover of met de mens. Deze tijdperken worden dispensaties of bedelingen genoemd. Er zijn verschillende varianten, met meer of minder bedelingen, vaak worden er zes of zeven genoemd. Op zich is er niks verkeerds aan de geschiedenis onder te verdelen in tijdperken. De Bijbel bestaat immers ook uit een Oud en een Nieuw Testament. Ook is er een periode voor de zondvloed en daarna. Het duizendjarig koninkrijk wordt genoemd als periode, de eenheid van Israël, enz. enz. Tot zover is er dus geen probleem.

Echter, de meeste vormen van het dispensationalisme leren ons dat God anders met de mensen binnen een bepaalde bedeling omgaat. Zo leven we tegenwoordig in de bedeling van de gemeente met als gevolg dat bijvoorbeeld de Bergrede niet voor ons bedoeld is, die was immers voor de joden. De gaven van de Heilige Geest waren, volgens de bedelingenleer, slechts voor de apostelen. Volgens veel aanhangers is de bezorgdheid voor het millieu onjuist (omdat dit streven is naar het duizendjarig rijk) en sommigen gaan zelfs zo ver dat het gebed "Onze Vader" niet bedoeld is voor de Christenen. Deze beweringen zijn hoofdzakelijk gebaseerd op Bijbelteksten, die totaal uit hun context gehaald zijn, zoals we lezen in 1 Korinthiërs 13, waar genoemd zou worden dat profetiën zullen stoppen en tongen zullen verstommen. Dit zou moeten bewijzen dat bijvoorbeeld profetiën en spreken in tongen alleen voor de ‘bedeling der apostelen’ was. Het levensgevaarlijke aan deze valse en onjuiste conclusie is, dat alle wonderen, wonderbaarlijke genezingen (denk aan handoplegging in de Naam van Jezus), visioenen en profetiën toegeschreven worden aan satan.

In veel kerken wordt niet meer geleerd dat God ook nu nog geneest, en dat HIJ daar ook mensen voor gebruikt. De Bijbel leert ons dat we op zieken de handen zullen leggen, zoals we bijvoorbeeld in Markus 16 lezen:

En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken, Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Helaas wordt onder Christenen de leugen verkondigd dat de tijd van Gods Wonderen en Genezingen voorbij is. Men is tot deze conclusie gekomen, enerzijds doordat men voor (persoonlijke) genezing gebeden heeft en geen (direct) resultaat zag, maar anderzijds doordat er vanuit kerken valse leer verkondigd is, niet meer gebaseerd op de Bijbel, maar gebaseerd op valse leerstellingen, zoals de genoemde bedelingenleer. God staat boven deze leerstellingen! God is dezelfde God, vroeger, nu en in de toekomst, zoals we in Hebrëen 13 kunnen lezen:

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.

Niet Jezus is veranderd, de mens is veranderd! De mens is dusdanig ver van God verwijderd dat hij of zij geen persoonlijke relatie meer met HEM heeft. In Johannes 14 lezen we overduidelijk dat de Christenen de werken doen die Jezus deed en doet, en zelfs meerdere:

Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader. En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde. Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.

Hier is zonder enige twijfel sprake van een belofte. We kunnen deze belofte in dankbaarheid aannemen, we kunnen de belofte ook afwijzen. De bedelingenleer verwerpt deze belofte, en is daarom een gevaarlijke dwaalleer, die het geloof in GOD degradeert tot een wetenschappelijk gegeven. Een gevolg van de bedelingenleer is tevens dat evangelisatie wordt ontmoedigd!

Wij geloven dat de woorden van Jezus, inclusief de Bergrede en het "Onze Vader", een (de) kern zijn van het Christelijk leven, ook al gaan we daarmee in tegen alles wat deze wereld ons leert! We geloven ook in het werk van de Heilige Geest, inclusief de profetiën, wonderen, visioenen, wonderbaarlijke genezingen en gaven. We geloven dat Jezus Zich openbaart in dromen aan moslims. We geloven dat HIJ Zich op allerlei anderen manier openbaart en kan openbaren. Wanneer een kerk of gemeente verkondigt dat de wonderen en profetiën, genezingen in Jezus' Naam en visioenen aan moslims, afkomstig zijn van de duivel, dan kan met zekerheid gesteld worden dat deze kerk een dwaalleer verkondigt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Straks gaat het weer verder met Israël en zal de definitieve vervulling t.a.v. het nageslacht van Abraham plaatsvinden en dan zal Israël i.o.m. Gods beloften in het land wonen. Dan komt Hij terug en breekt de laatste bedeling aan; "Het Koninkrijk". Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Is duidelijk, wat met de wereld buiten Israël? Komen die nadien mee in het Koninkrijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Gelooft. com" Dank voor je reactie, maar ik heb juist tegengesproken wat Scofield leert en daar distantieer ik me ook van.

Verder heeft deze uitleg niets van doen met Broeder Klein Haneveld, want ik kom uit een gezin waar mijn vader predikant was van een Baptisten Gemeente in Nederland en ik ben met de leer van de bedelingen opgegroeid.

-knip-

Wat de drie teksten betreft wil ik nog even herhalen dat in de grondtekst het woord bedeling staat:

Efeze 3 vers 9 helaas in jouw vertaling vertaald met "gemeenschap der verborgenheid".

-knip- in de grondtekst staat het woord "oikonomia' behalve in Galaten 4 vers 24 want daar staat het woord "diathekai".

Kun je ook uitleggen welke 'feiten' anders 'uitwijzen?'

En bedoel je nu je eigen aanhangers die geloven dat de "Bergrede" en het gebed dat Jezus ons leerde de kern van het Christelijk leven is. Je begint over dromen die aan moslims geopenbaard worden, maar daar heb ik het toch niet over?

Praat je namens een gemeenschap of namens je familie?

En je zegt dat de bedelingenleer de belofte afwijst.

Kun je dat wat beter uitleggen, want dat heb ik nooit gezegd.

Wat maak je je toch boos. Heb ik ergens gezegd dat de Here Jezus veranderd is?

Ik heb het toch niet over de mens die van God verwijderd is.

Ik begrijp niet goed wat je bezwaar is tegen mijn uitleg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Echter, de meeste vormen van het dispensationalisme leren ons dat God anders met de mensen binnen een bepaalde bedeling omgaat. Zo leven we tegenwoordig in de bedeling van de gemeente met als gevolg dat bijvoorbeeld de Bergrede niet voor ons bedoeld is, die was immers voor de joden. De gaven van de Heilige Geest waren, volgens de bedelingenleer, slechts voor de apostelen. Volgens veel aanhangers is de bezorgdheid voor het millieu onjuist (omdat dit streven is naar het duizendjarig rijk) en sommigen gaan zelfs zo ver dat het gebed "Onze Vader" niet bedoeld is voor de Christenen. Deze beweringen zijn hoofdzakelijk gebaseerd op Bijbelteksten, die totaal uit hun context gehaald zijn, zoals we lezen in 1 Korinthiërs 13, waar genoemd zou worden dat profetiën zullen stoppen en tongen zullen verstommen. Dit zou moeten bewijzen dat bijvoorbeeld profetiën en spreken in tongen alleen voor de ‘bedeling der apostelen’ was. Het levensgevaarlijke aan deze valse en onjuiste conclusie is, dat alle wonderen, wonderbaarlijke genezingen (denk aan handoplegging in de Naam van Jezus), visioenen en profetiën toegeschreven worden aan satan.

In veel kerken wordt niet meer geleerd dat God ook nu nog geneest, en dat HIJ daar ook mensen voor gebruikt. De Bijbel leert ons dat we op zieken de handen zullen leggen, zoals we bijvoorbeeld in Markus 16 lezen:

En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken, Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Helaas wordt onder Christenen de leugen verkondigd dat de tijd van Gods Wonderen en Genezingen voorbij is. Men is tot deze conclusie gekomen, enerzijds doordat men voor (persoonlijke) genezing gebeden heeft en geen (direct) resultaat zag, maar anderzijds doordat er vanuit kerken valse leer verkondigd is, niet meer gebaseerd op de Bijbel, maar gebaseerd op valse leerstellingen, zoals de genoemde bedelingenleer. God staat boven deze leerstellingen! God is dezelfde God, vroeger, nu en in de toekomst, zoals we in Hebrëen 13 kunnen lezen

Beste man, je haalt er zoveel bij dat het niet meer te volgen is. -knip- Ik was er al bang voor dat je het niet begrepen had en dat is niet zo erg, maar stel je eens open voor de werkelijkheid van een bepaalde visie. Je vult allerlei dingen in zoals 'de Bergrede' en de Gaven van de Heilige Geest die helemaal niet aan de orde zijn.

Laten we ons beperken tot de betekenis van het woord "bedelingen" en laat anderen zaken even liggen, anders volgt niemand dit meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij geloven dat de woorden van Jezus, inclusief de Bergrede en het "Onze Vader", een (de) kern zijn van het Christelijk leven, ook al gaan we daarmee in tegen alles wat deze wereld ons leert! We geloven ook in het werk van de Heilige Geest, inclusief de profetiën, wonderen, visioenen, wonderbaarlijke genezingen en gaven. We geloven dat Jezus Zich openbaart in dromen aan moslims. We geloven dat HIJ Zich op allerlei anderen manier openbaart en kan openbaren. Wanneer een kerk of gemeente verkondigt dat de wonderen en profetiën, genezingen in Jezus' Naam en visioenen aan moslims, afkomstig zijn van de duivel, dan kan met zekerheid gesteld worden dat deze kerk een dwaalleer verkondigt!

Welke kerk stelt dat dergelijke zaken afkomstig zijn van de duivel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

"geloof.com" je kopieert hele lappen tekst van je eigen site. En daar is geen bronvermelding te vinden.

-knip-

Misschien kun je proberen gewoon vanuit je hart en de kennis die je hebt te reageren zonder al dat knip en plakwerk wat het extra moeilijk maakt.

Ik post toch ook gewoon namens mezelf en niet namens Klein Haneveld of Dr. Scofield?

Zou dat mogelijk zijn?

En laat gebedsgenezing even buiten beschouwing alsjeblieft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dirk je kopieert hele lappen tekst van je eigen site. En daar is geen bronvermelding te vinden.

http://185.10.98.6/~dirk01/bedeling.htm

Misschien kun je proberen gewoon vanuit je hart en de kennis die je hebt te reageren zonder al dat knip en plakwerk wat het extra moeilijk maakt.

Ik post toch ook gewoon namens mezelf en niet namens Klein Haneveld of Dr. Scofield?

Zou dat mogelijk zijn?

En laat gebedsgenezing even buiten beschouwing alsjeblieft.

Wie is Dirk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dirk je kopieert hele lappen tekst van je eigen site. En daar is geen bronvermelding te vinden.

http://185.10.98.6/~dirk01/bedeling.htm

Misschien kun je proberen gewoon vanuit je hart en de kennis die je hebt te reageren zonder al dat knip en plakwerk wat het extra moeilijk maakt.

Ik post toch ook gewoon namens mezelf en niet namens Klein Haneveld of Dr. Scofield?

Zou dat mogelijk zijn?

En laat gebedsgenezing even buiten beschouwing alsjeblieft.

Wie is Dirk?

Dat zie je toch? Dirk is de eigenaar van een site die heet ; 'Gelooft.com' dus hij tapt uit eigen 'parochie'. Dirk is overal op forums gewoon 'Dirk' en hier is iemand vernoemd naar site zo lijkt en heet iemand http://www.gelooft.com. Rare naam vind ik dat, maar dat vind ik met YYZ of TTC hetzelfde verhaal, mensen hebben schijnbaar iets te verbergen op forums. Maar....dat gaat veranderen....Die wet komt eraan dat men niet meer anoniem kan 'internet pesten'. FF geduld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke kerk stelt dat dergelijke zaken afkomstig zijn van de duivel?

Sommige kerken, TTC. Er zijn kerken die denken dat na de apostelen uit Handelingen de Gaven van de Heilige Geest niet meer verstrekt worden. In praktijk zien we dat er mensen zijn die de Gave van Genezing hebben, anderen hebben weer een Gave van Wijsheid of Profetie. Er zijn nu nog profetien, er worden mensen, ook door handoplegging en gebed, genezen van ziektes, er zijn visioenen.

Sommige aanhangers van de bedelingenleer beweren dat gebedsgenezers in de "verkeerde bedeling" aan het werk zijn. Ze geloven dat Jezus nu geen Wonderen meer doet. Ik weet zeker dat Jezus nog Wonderen doet, ook via Zijn volgelingen. De Bijbel leert het ons (niet slechts de apostelen deden tekenen en wonderen - In Markus 16 staat duidelijk dat wij Zijn Woord verkondingen, waarbij Jezus het bevestigt door de tekenen).

En, dan ontstaat een probleem. Als je goed leest, vragen sommige Christenen om bewijzen. Ze vinden het allemaal niet te controleren. Er zijn jonge gelovigen, zoals Daniel - genoemd in een ander topic, die vrijmoedig de straat op gaan, over Jezus vertellen en mensen de handen opleggen. Daniel wordt aangesproken door ouderlingen die hem duidelijk willen maken dat hij dit niet moet doen. Hetzelfde gebeurde in de Bijbel: ouderlingen, schriftgeleerden, zelfs de hogepriester, bestraften volgelingen van Jezus, omdat ze wonderen en tekenen deden.

In de praktijk gebeuren er wonderen en tekenen. Wanneer je ze ziet, maar niet gelooft dat God nu nog wonderen en tekenen doet, door Zijn volgelingen, zoals gebedsgenezers als Jan Zijlstra, maar ook door "simpele gelovigen", kan je slechts concluderen dat deze wonderen van satan komen. Ik trek die conclusie niet. Ik ben ervan overtuigd dat God (Jezus) nu nog steeds wonderen en tekenen doet, ook door wonderbaarlijke genezingen.

De bedelingenleer probeert ons wijs te maken dat in de "huidige bedeling" deze wonderen en tekenen niet meer voorkomen. Daarom waarschuwen we tegen deze leer.

In Nederland wordt deze leer door o.a. Klein Haneveld onderwezen, dezelfde die de occulte holle aarde theorie tot zgn. Bijbels wereldbeeld heeft gemaakt. Er rest dan een hol geloof, zonder geest, zonder bezieling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Straks gaat het weer verder met Israël en zal de definitieve vervulling t.a.v. het nageslacht van Abraham plaatsvinden en dan zal Israël i.o.m. Gods beloften in het land wonen. Dan komt Hij terug en breekt de laatste bedeling aan; "Het Koninkrijk". Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Die definitieve vervulling heeft al eens plaatsgehad door Christus, is dat niet in tegenstrijd met wat je hier tracht te zeggen?

Zij onderscheidt zich van de verbondsleer door een sterke scheiding te maken tussen (Gods plan met) Israël en de Kerk. Ook leggen dispensationalisten meer nadruk op de scheiding tussen het oude verbond en het nieuwe verbond. De Wet van Mozes, zo geloven dispensationalisten, is gegeven aan Israël, als in een huwelijksverbond, en moet niet worden opgelegd aan heidenen. Bovendien is de Wet niet meer van toepassing volgens dispensationalisten, omdat Christus de Wet zou hebben vervuld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dispensationalisme

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sommige kerken, TTC. Er zijn kerken die denken dat na de apostelen uit Handelingen de Gaven van de Heilige Geest niet meer verstrekt worden. In praktijk zien we dat er mensen zijn die de Gave van Genezing hebben, anderen hebben weer een Gave van Wijsheid of Profetie. Er zijn nu nog profetien, er worden mensen, ook door handoplegging en gebed, genezen van ziektes, er zijn visioenen. Sommige aanhangers van de bedelingenleer beweren dat gebedsgenezers in de "verkeerde bedeling" aan het werk zijn. Ze geloven dat Jezus nu geen Wonderen meer doet. Ik weet zeker dat Jezus nog Wonderen doet, ook via Zijn volgelingen. De Bijbel leert het ons (niet slechts de apostelen deden tekenen en wonderen - In Markus 16 staat duidelijk dat wij Zijn Woord verkondingen, waarbij Jezus het bevestigt door de tekenen). En, dan ontstaat een probleem. Als je goed leest, vragen sommige Christenen om bewijzen. Ze vinden het allemaal niet te controleren. Er zijn jonge gelovigen, zoals Daniel - genoemd in een ander topic, die vrijmoedig de straat op gaan, over Jezus vertellen en mensen de handen opleggen. Daniel wordt aangesproken door ouderlingen die hem duidelijk willen maken dat hij dit niet moet doen. Hetzelfde gebeurde in de Bijbel: ouderlingen, schriftgeleerden, zelfs de hogepriester, bestraften volgelingen van Jezus, omdat ze wonderen en tekenen deden. In de praktijk gebeuren er wonderen en tekenen. Wanneer je ze ziet, maar niet gelooft dat God nu nog wonderen en tekenen doet, door Zijn volgelingen, zoals gebedsgenezers als Jan Zijlstra, maar ook door "simpele gelovigen", kan je slechts concluderen dat deze wonderen van satan komen. Ik trek die conclusie niet. Ik ben ervan overtuigd dat God (Jezus) nu nog steeds wonderen en tekenen doet, ook door wonderbaarlijke genezingen. De bedelingenleer probeert ons wijs te maken dat in de "huidige bedeling" deze wonderen en tekenen niet meer voorkomen. Daarom waarschuwen we tegen deze leer. In Nederland wordt deze leer door o.a. Klein Haneveld onderwezen, dezelfde die de occulte holle aarde theorie tot zgn. Bijbels wereldbeeld heeft gemaakt. Er rest dan een hol geloof, zonder geest, zonder bezieling.

Dat is eenvoudig en duidelijk Gelooft.com, mee eens. Krijg wel vaker de indruk dat een aantal God in een hok hebben gestoken alsof het hun eigendom zou zijn, er blijken ook volgelingen te zijn die dat blindelings geloven. Op die manier is de Verlossing elke dag nabij, enkel die blinddoek afleggen volstaat om God te zien, een wonder geschiedt. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je zegt dat sommigen God in een hok hebben gestoken dan moet ik helaas constateren dat je de leer van de bedelingen niet hebt begrepen.

Dat noem ik 'blindelings' geloven en een beetje dom.

Maar ik had niets anders verwacht, ik vrees dat je totaal geen weet hebt gezien je eerdere vragen dat je weet wat een bepaalde leer inhoudt, tenzij het tegendeel door een onderbouwing wordt aangetoond..

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Kwispel

Gelukkig hebben wij dat mede te danken aan Peter R. de Vries, die een programma heeft gemaakt over internetpesten. Op niet mis te verstane wijze brengt hij dit aan het licht, en gelukkig komt er een wet die dergelijke lafaards justitioneel gaan vervolgen.

Ja daar komt een eind aan en ik heb nog een aantal procedures lopen van forums die menen het 'pesten' toe te staan. Ik ben nog in overleg met de politie.

Waar ik dit forum uitsluit en mijn complimenten maak t.a.v. hun beleid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je zegt dat sommigen God in een hok hebben gestoken dan moet ik helaas constateren dat je de leer van de bedelingen niet hebt begrepen. Dat noem ik 'blindelings' geloven en een beetje dom. Maar ik had niets anders verwacht, ik vrees dat je totaal geen weet hebt gezien je eerdere vragen dat je weet wat een bepaalde leer inhoudt, tenzij het tegendeel door een onderbouwing wordt aangetoond..

Verwijs je hier naar het onderstaande?

Zij onderscheidt zich van de verbondsleer door een sterke scheiding te maken tussen (Gods plan met) Israël en de Kerk. Ook leggen dispensationalisten meer nadruk op de scheiding tussen het oude verbond en het nieuwe verbond. De Wet van Mozes, zo geloven dispensationalisten, is gegeven aan Israël, als in een huwelijksverbond, en moet niet worden opgelegd aan heidenen. Bovendien is de Wet niet meer van toepassing volgens dispensationalisten, omdat Christus de Wet zou hebben vervuld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dispensationalisme

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is eenvoudig en duidelijk Gelooft.com, mee eens. Krijg wel vaker de indruk dat een aantal God in een hok hebben gestoken alsof het hun eigendom zou zijn, er blijken ook volgelingen te zijn die dat blindelings geloven. Op die manier is de Verlossing elke dag nabij, enkel die blinddoek afleggen volstaat om God te zien, een wonder geschiedt. :D

Precies. En, daarom ben ik ook (misschien te?) fel tegen menselijke leer. Alsof God Zich daar iets van zou aantrekken! Ik ken mensen die Jezus gezien hebben. Sommigen gaan dan "redeneren": We kunnen God niet zien, dus Jezus ook niet, want Jezus is God. Toch is Jezus God, we kunnen God inderdaad niet aanschouwen met onze ogen, en toch hebben mensen Jezus gezien, en zien HEM nog steeds. Een logica die sommigen (velen) niet bevatten. Logisch onlogisch, maar toch weer logisch.

Zo ken ik veel mensen die genezen zijn van vreselijke ziekten. Jezus geneest iedereen. Toch worden mensen ziek. Toch hebben mensen (af en toe) kleine of grote kwalen. Ook weer een onlogische logica, die velen niet bevatten.

Hoe is dit te bevatten? Twee mogelijkheden:

1. Door te accepteren dat er een logica is die logischer is dan onze logica.

2. Door eigen leer (fabelen) te maken, zoals de holle aarde leer en de bedelingenleer.

Jezus waarschuwt de mens: trap niet in deze fabels. Volg HEM, accepteer dat je niet alles (direct) begrijpt volgens de menselijke logica. Wanneer je dat accepteert, opent een wereld zich van Goddelijke logica!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je zegt dat sommigen God in een hok hebben gestoken dan moet ik helaas constateren dat je de leer van de bedelingen niet hebt begrepen. Dat noem ik 'blindelings' geloven en een beetje dom. Maar ik had niets anders verwacht, ik vrees dat je totaal geen weet hebt gezien je eerdere vragen dat je weet wat een bepaalde leer inhoudt, tenzij het tegendeel door een onderbouwing wordt aangetoond..

Verwijs je hier naar het onderstaande?

Zij onderscheidt zich van de verbondsleer door een sterke scheiding te maken tussen (Gods plan met) Israël en de Kerk. Ook leggen dispensationalisten meer nadruk op de scheiding tussen het oude verbond en het nieuwe verbond. De Wet van Mozes, zo geloven dispensationalisten, is gegeven aan Israël, als in een huwelijksverbond, en moet niet worden opgelegd aan heidenen. Bovendien is de Wet niet meer van toepassing volgens dispensationalisten, omdat Christus de Wet zou hebben vervuld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dispensationalisme

:*:*

Link naar bericht
Deel via andere websites

En, TTC. Natuurlijk zijn er verschillende tijdperken. Natuurlijk is er een "genadetijd", de Bijbel is duidelijk. Jezus ook, maar daar houdt het op. Stop bij Jezus, loop niet verder.

Naar welke dwaasheden verwezen wordt:

http://vlichthus.nl/wp-content/uploads/2014/12/Bedelingen_Gods.pdf

Ik noem het dwaasheden, alleen al vw. een van de eerste zinnen in deze dwaling van Klein Haneveld:

Voor goede Bijbelstudie omtrent Gods Heilsplan op weg naar een nieuwe schepping is kennis van de bedelingen echter onmisbaar

Ofwel, deze kennis is noodzakelijk. Echter, deze kennis sloopt geloof, en is daarom overbodig en gevaarlijk.

Verwijs je hier naar het onderstaande?

Zij onderscheidt zich van de verbondsleer door een sterke scheiding te maken tussen (Gods plan met) Israël en de Kerk. Ook leggen dispensationalisten meer nadruk op de scheiding tussen het oude verbond en het nieuwe verbond. De Wet van Mozes, zo geloven dispensationalisten, is gegeven aan Israël, als in een huwelijksverbond, en moet niet worden opgelegd aan heidenen. Bovendien is de Wet niet meer van toepassing volgens dispensationalisten, omdat Christus de Wet zou hebben vervuld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dispensationalisme

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom doe ik ook maar geen "boekje" meer open over bepaalde zogenaamde gebedsgenezers, het leidt namelijk nergens toe, en elk wedergeboren kind van God wordt geacht onderscheiding van geesten te hebben, en kunnen zelf onderzoeken welke dingen uit God zijn, en welke niet. Helaas worden vele christenen nog misleid omdat zij op vleselijke dingen gericht zijn, gefocust zijn op het lichaam, terwijl dit aardse lichaam sowieso onderhevig is aan bederf. De on-geestelijke mens wil koste van kost het lichaam in stand houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En, TTC. Natuurlijk zijn er verschillende tijdperken. Natuurlijk is er een "genadetijd", de Bijbel is duidelijk. Jezus ook, maar daar houdt het op. Stop bij Jezus, loop niet verder.

Ik heb duidelijk uitgelegd dat het niet gaat om verschillende tijdperken. Waar houdt het dan op Dirk? Wat bedoel je nu?

Naar welke dwaasheden verwezen wordt:

http://vlichthus.nl/wp-content/uploads/2014/12/Bedelingen_Gods.pdf

Ik noem het dwaasheden, alleen al vw. een van de eerste zinnen in deze dwaling van Klein Haneveld:

Voor goede Bijbelstudie omtrent Gods Heilsplan op weg naar een nieuwe schepping is kennis van de bedelingen echter onmisbaar

Ik heb nergens hiernaar verwezen dacht ik, dus ik begrijp je niet.

Ik heb een eigen visie gegeven over de leer van de bedelingen, maar Gelooft.com heeft blijkbaar geen eigen mening. En TTC onderschrijft knip en plakwerk. Een beetje zielig eigenlijk. En ik kan er niets mee. Graag goede argumenten mensen over de leer van de bedelingen , want ik ga niet meer in op allerlei knip en plakwerk. Daarvoor is dit onderwerp te serieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En, TTC. Natuurlijk zijn er verschillende tijdperken. Natuurlijk is er een "genadetijd", de Bijbel is duidelijk. Jezus ook, maar daar houdt het op. Stop bij Jezus, loop niet verder. Naar welke dwaasheden verwezen wordt:

http://vlichthus.nl/wp-content/uploads/2014/12/Bedelingen_Gods.pdf

Ik noem het dwaasheden, alleen al vw. een van de eerste zinnen in deze dwaling van Klein Haneveld:

Voor goede Bijbelstudie omtrent Gods Heilsplan op weg naar een nieuwe schepping is kennis van de bedelingen echter onmisbaar
Ofwel, deze kennis is noodzakelijk. Echter, deze kennis sloopt geloof, en is daarom overbodig en gevaarlijk.

Inderdaad, als 'bedelingen' toegeëigend worden waardoor anderen worden uitgesloten dan is het altijd raadzaam om daar bedachtzaam mee om te gaan, 'bedelingen' zijn immers van alle tijden en alle rassen, de mensheid in algemene zin. Ze zijn eenvoudig te vinden of te ontvangen maar dat wil niet zeggen dat ze ook zomaar aanvaard worden, dit volgt een specifieke weg.

Vandaar ook het begrip catharsis of reiniging, zich uitend in een veranderde cognitieve structuur waarin herstel en syncretisme gelegen ligt, met in het verlengde dat Vredesrijk dat iedereen toekomt, zonder uitzondering. Gedegen Bijbelstudie leidt dan ook tot welonderbouwde kennis en inzichten die voor iedereen beschikbaar worden gesteld, met inbegrip van de obstakels die dit proces kunnen belemmeren. En dat is een eeuwig proces zoals de geschiedenis ons geleerd heeft, het is nooit te laat. :D:D

PmM7v4o.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
Precies. En, daarom ben ik ook (misschien te?) fel tegen menselijke leer. Alsof God Zich daar iets van zou aantrekken! Ik ken mensen die Jezus gezien hebben. Sommigen gaan dan "redeneren": We kunnen God niet zien, dus Jezus ook niet, want Jezus is God. Toch is Jezus God, we kunnen God inderdaad niet aanschouwen met onze ogen, en toch hebben mensen Jezus gezien, en zien HEM nog steeds. Een logica die sommigen (velen) niet bevatten. Logisch onlogisch, maar toch weer logisch.

Dat is eenvoudig Gelooft.com, die paradox van 'logisch onlogisch' wordt opgelost door Christus in ons te (h)erkennen en ervaren. Er bestaan ook moderne termen voor vandaag, op die manier wordt al veel onnodige verwarring uitgesloten. En dat besef komt binnen als een 'bedeling' zoals in dit topic naar verwezen wordt, het wordt aan iedereen gegund.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid