Spring naar bijdragen

Beschouwing + discussie


Aanbevolen berichten

Ik heb er heel wat bijgekregen.

Dus niet iets kwijtgeraakt.

Mooi! Zou je ook omschrijven wat je er hebt bijgekregen of is dat niet onder woorden te brengen?

Een greep uit wat er bijgekomen is:

Onvoorwaardelijke liefde

Vrijheid

Ruimte voor mijn ware natuur

Mooie ervaringen

Nieuwe inzichten, oa:

- het goddelijke is religie-overstijgend

- de mogelijkheden zijn eindeloos

Dank je voor de reactie. De dingen die jij noemt heb ik nu juist gevonden in het christendom. Ik zie geen verschil. Vreemd, he? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Devootje, laat je niet misleiden door de drogredenering dat "bijna iedereen" in een God gelooft. "Bijna iedereen" kiest ook de verkeerde deur bij het drie deuren experiment.

En zoek hulp. Voor mijn part blijf je christen, maar de manier waarop jij dingen schrijft doet mij ernstig vermoeden dat je wel wat advies in den vleze kunt gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De dingen die jij noemt heb ik nu juist gevonden in het christendom. Ik zie geen verschil. Vreemd, he? :D

Ik vind dat helemaal niet vreemd. Niet iedereen is gelijk en bij de 1 past het ene beter dan bij de ander.

Het christendom kan voor mensen heel mooi zijn. Dat gun ik ze van harte.

Maar het is niet de enige, absolute waarheid.

Voor mij past het niet.

Onze vondsten zijn gelijkwaardig. Ik vind dat prima, christenen lukt dat maar niet. De waarheid is daarom breder dan alleen het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onze vondsten zijn gelijkwaardig. Ik vind dat prima, christenen lukt dat maar niet. De waarheid is daarom breder dan alleen het christendom.

Dat is een goed punt hoor. Daar wil ik tegenover stellen dat ik de waarheid van Christus ervaren heb (en nog ervaar).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onze vondsten zijn gelijkwaardig. Ik vind dat prima, christenen lukt dat maar niet. De waarheid is daarom breder dan alleen het christendom.

Dat is een goed punt hoor. Daar wil ik tegenover stellen dat ik de waarheid van Christus ervaren heb (en nog ervaar).

Dat is mooi en gun ik je van harte. Ik stel ook niet dat het christendom buiten de waarheid staat. Het is er onderdeel van.

Het goddelijke manifesteert zich op meerdere manieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onze vondsten zijn gelijkwaardig. Ik vind dat prima, christenen lukt dat maar niet. De waarheid is daarom breder dan alleen het christendom.

Dat is een goed punt hoor. Daar wil ik tegenover stellen dat ik de waarheid van Christus ervaren heb (en nog ervaar).

Dat is mooi en gun ik je van harte. Ik stel ook niet dat het christendom buiten de waarheid staat. Het is er onderdeel van.

Het goddelijke manifesteert zich op meerdere manieren.

Dat snap ik. Ik heb namelijk tot drie dagen geleden ook zo gedacht. Maar dit is echt een verandering in mijn leven. Ik ben altijd scepticus geweest en ben tekeer gegaan tegen het christelijk geloof. Maar ik kon niet zonder God. En Hij liet me niet vallen. Ik ga jou natuurlijk niet zeggen wat je moet doen. Ik ben ervan overtuigd dat ik moet aanvaarden dat God van mij houdt en dat Christus voor mijn zonden is gestorven. Het enige dat ik als echt gevaar zie is mijn laag zelfbeeld... :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dit is echt een verandering in mijn leven. Ik ben altijd scepticus geweest en ben tekeer gegaan tegen het christelijk geloof.

Ik heb niet de behoefte om tekeer te gaan tegen het christelijk geloof.

Ik ben ervan overtuigd dat ik moet aanvaarden dat God van mij houdt en dat Christus voor mijn zonden is gestorven. Het enige dat ik als echt gevaar zie is mijn laag zelfbeeld... :(

Misschien dat er een verband is tussen je lage zelfbeeld en je gevoelde noodzaak tot geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dit is echt een verandering in mijn leven. Ik ben altijd scepticus geweest en ben tekeer gegaan tegen het christelijk geloof.

Ik heb niet de behoefte om tekeer te gaan tegen het christelijk geloof.

Ik ben ervan overtuigd dat ik moet aanvaarden dat God van mij houdt en dat Christus voor mijn zonden is gestorven. Het enige dat ik als echt gevaar zie is mijn laag zelfbeeld... :(

Misschien dat er een verband is tussen je lage zelfbeeld en je gevoelde noodzaak tot geloven.

Ik ben tekeer gegaan omdat het leven soms zo overgesimplificeerd wordt door veel christenen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je je verstand weggooit als je gelovig geworden bent? Dan kun je net zo goed de rest van je leven ook weggooien! Maar kritiek is de vijand van blind geloof. Daar kom ik niet uit. Als God de waarheid is, moet Hij volgens mij bestand zijn tegen kritiek. Alleen, die kritiek komt niet van mij naar Hem, omdat ik nu geloof. Die kritiek komt van mij naar andere mensen, gelovig of ongelovig. :)

... en als dat niet mag, kan ik net zo goed van een flat springen bij wijze van spreken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben tekeer gegaan omdat het leven soms zo overgesimplificeerd wordt door veel christenen.

Als eens bij de islam gekeken ? Is geen specifiek christelijk probleem.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je je verstand weggooit als je gelovig geworden bent?

Ik zie hier best een aantal mensen die dat niet gedaan hebben, dus het lijkt me geen noodzakelijke voorwaarde.

Als God de waarheid is, moet Hij volgens mij bestand zijn tegen kritiek.

Yep.

... en als dat niet mag, kan ik net zo goed van een flat springen bij wijze van spreken...

Daar zou ik nog even mee wachten.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onze vondsten zijn gelijkwaardig. Ik vind dat prima, christenen lukt dat maar niet. De waarheid is daarom breder dan alleen het christendom.

Dat is een goed punt hoor. Daar wil ik tegenover stellen dat ik de waarheid van Christus ervaren heb (en nog ervaar).

Dat is mooi en gun ik je van harte. Ik stel ook niet dat het christendom buiten de waarheid staat. Het is er onderdeel van.

Het goddelijke manifesteert zich op meerdere manieren.

Ik weet niet precies hoe je dat laatste bedoelt. Ik wou nog zeggen dat de enige manier om een keuze te maken tussen denkbeelden die zeggen de waarheid te verkondigen falsifieerbaar onderzoek is of persoonlijke ervaring (revelatie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet precies hoe je dat laatste bedoelt.

Dat mensen hetzelfde meemaken als jij, maar dan bijvoorbeeld in het hindoeïsme.

Het goddelijke beperkt zich niet het christendom.

Ik wou nog zeggen dat de enige manier om een keuze te maken tussen denkbeelden die zeggen de waarheid te verkondigen falsifieerbaar onderzoek is of persoonlijke ervaring (revelatie).

God is niet te bewijzen. Persoonlijke ervaring is natuurlijk subjectief.

Er is nog een derde criterium: zijn de denkbeelden logisch en consistent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat snap ik. Ik heb namelijk tot drie dagen geleden ook zo gedacht. Maar dit is echt een verandering in mijn leven. Ik ben altijd scepticus geweest en ben tekeer gegaan tegen het christelijk geloof. Maar ik kon niet zonder God. En Hij liet me niet vallen.

Geloven in God is voor mij niet een keuze, maar een onbewuste reactie op een behoefte.

Als scepticus zeg ik dat geloof in iets, wat ik niet kan begrijpen of bewijzen, toch mogelijk kan zijn.

Als scepticus zeg ik meteen ook, dat iets wat 3 dagen dood is niet weer levend kan worden.

Toen ik mijn christelijke geloof verloor was dat vooral vanwege dit laatste, met de hele rest van de Christelijke leer erbij, omdat dit onlosmakelijk daarmee verbonden is.

Ik bleef echter nog heel lange tijd geloven in God, maar niet als Christen dus.

Hoe is dat met jou?

Kun jij geloven dat Jezus dood was en na 3 dagen weer levend werd?

Het enige dat ik als echt gevaar zie is mijn laag zelfbeeld... :(

Goh, wat goed ken ik dat uit mijn vroegere leven. :(

Is dat een gevaar voor je geloof als Christen?

Is het niet zo dat dit juist heel Christelijk is om te geloven, dat je als mens heel nietig bent en tot niets goeds in staat bent zonder God?

Pas toen ik dat los kon laten, kreeg ik meteen ook een beter zelfbeeld.

Niet dat ik mezelf meteen fantastisch begon te vinden, maar wel dat eindelijk mocht zijn die ik ben.

Gewoon, kon geloven in mijn eigen realiteit als zijnde Ikke.

Met al mijn goede eigenschappen, maar zeker ook met de minder goede dingen, waar ik mezelf eerder om veroordeelde.

|P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe is dat met jou?

Kun jij geloven dat Jezus dood was en na 3 dagen weer levend werd?

Dat moet ik aannemen. Ik kan het niet bewijzen.

Het enige dat ik als echt gevaar zie is mijn laag zelfbeeld... :(

Is dat een gevaar voor je geloof als Christen?

Ik kon het me moeilijk voorstellen dat God me onvoorwaardelijk zou liefhebben. Maar nu ervaar ik dat wel. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar nu ervaar ik dat wel. :)

Ik kan ervaringen hebben van grote spirituele aard, als ik een intens geluksgevoel ervaar door naar de wonderlijk mooie natuur te kijken.

Door in de ogen van een innocent kind te kijken, als het blij is.

Hoe het direct weer blij is na een verdrietig voorval, als het een aai over de bol krijgt of een knuffel.

Ik heb geen idee van hoe het voelt en hoe ik zou kunnen weten en ervaren, als dat van God zou komen.

Kun je dat concretiseren?

Of heb je uitsluitend nu sinds de laatste dagen een blij gevoel, als je aan God denkt ipv. van dat diepe ongelukkige gevoel van de tijd daarvoor?

Besef je hoe subjectief dat is?

Niet dat gevoel, want dat is realiteit.

Dat geloof ik direct.

Maar de verklaring die jij eraan geeft.

De reden waarom dat is; je geloof.

Ik weet dat een moment van overgave, waaraan dan ook, een je neerleggen bij een gevoel dat er nu eenmaal is, ook het effect kan hebben dat het minder wordt.

Dat is ook een verklaring die veel meer valide is.

Je hoeft nl. ook niet meer te vechten tegen steeds weer negatieve gedachten en hebt dan ook ruimte over om mooie dingen te zien.

Wat zegt het over het werkelijke bestaan en over de interacties van en met God?

Waarom zou het niet komen door je eigen ingebouwde mogelijkheid van zelfredzaamheid, die nu wat sterker vertegenwoordigd is?

Die niet meer overruled wordt door negatieve gedachten?

En/of door de prikkels die op dit moment je amygdala krijgt?

Dit vooral door jouw eigen positieve gedachten van de laatste paar dagen.

Dit in tegenstelling tot de tijd daarvoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat Devootje hier expliciet om vraagt in dit topic.

En omdat ik denk dat Devootje een intelligent persoon is, die nog vol met vragen zit.

En omdat ik denk dat zij zal kunnen begrijpen wat ik bedoel.

Zoals ook TTC zijn gedachten heeft en er over schrijft.

En omdat het allerbelangrijkste om een duurzame rust te vinden is, dat je alles meeneemt en voor voldoende kennis zorgt, om ook in de toekomst hier op te kunnen teren.

En ook op een andere spirituele wijze rust kunt vinden, als je daar gevoelig voor bent en dat zoekt.

En omdat ik van mensen houd en denk dat alleen een wezenlijke duurzame verandering in denkpatronen kan leiden tot ware rust.

Dat Devootje nu alles aan het onderzoeken is en alleen zo een eerlijke info krijgt en een eerlijke beslissing kan nemen.

En last but not least:

Omdat ik ooit in zo'n situatie was en niet geholpen ben door van het ene dogma in het andere te rollen.

Maar het allerbelangrijkste:

En omdat ik denk dat Devootje niet voor de gek gehouden wil worden, maar een eerlijke discussie wil.

Bij deze Devootje.

Als jij wil dat ik uit dit topic zal verdwijnen, omdat je onrustig wordt van mijn woorden en mijn visie, dan zal ik me terugtrekken.

Als laatste voor Willempie.

Ik begrijp waar je heen wil.

En je hebt helemaal gelijk als Devootje alleen haar getuigenissen topic geopend had en ik daar dit soort berichten had geplaatst.

Maar Devootje wil verder, dacht ik.

Daarom ben ik ook niet verder gegaan in het topic getuigenissen, maar heb daar naar hier verwezen.

viewtopic.php?p=1180646#p1180646

Geloof algemeen, waar ook ruimte is voor andere levens beschouwingen.

Jij weet drommels goed hoe ik daar over denk en zou dat ook zelf hebben kunnen bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af waar dit topic heen gaat. Als het zo doorgaat richting slotje en archief, aangezien ik hier geen lijn meer in kan vinden. Je vraag was denk ik: Wat als bewezen wordt dat God niet bestaat? Als dit klopt dan kunnen we daar nog even over verder gaan, maar dan moet het wel een kant op gestuurd worden: wil je het hebben over wat dit dan doet met mensen hun religie en spiritualiteit? Of of de wereldvrede in het gedrang komt of, ...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me af waar dit topic heen gaat. Als het zo doorgaat richting slotje en archief, aangezien ik hier geen lijn meer in kan vinden. Je vraag was denk ik: Wat als bewezen wordt dat God niet bestaat? Als dit klopt dan kunnen we daar nog even over verder gaan, maar dan moet het wel een kant op gestuurd worden: wil je het hebben over wat dit dan doet met mensen hun religie en spiritualiteit? Of of de wereldvrede in het gedrang komt of, ...

Voor wie dit wel ernstig neemt, onderstaande oefening:

Het doel is het schijnweten volledig uit te bannen en een volledig zekere, deductieve wetenschap te vinden, volgens Descartes de enige manier waarop men zekere waarheden kan verkrijgen. Om tot dit resultaat te komen gebruikt hij drie fasen van radicale, kunstmatige twijfel:

(1) De natuurlijke twijfel: kennis verkregen door onderricht en boeken moet verworpen worden, net als zintuiglijke kennis. Hij stelt zich de vraag of aan de zintuiglijke oordelen een objectieve werkelijkheid correspondeert: bestaat de materiële wereld wel, en dus ook ons lichaam? Men kan niet zeker zijn dat de dingen die men ziet echt bestaan en niet louter bedrog zijn via dromen of illusies.

(2) De hyperbolische twijfel: men kan niet zeker zijn dat de dingen die men ziet echt zijn, maar men lijkt toch zeker te zijn van de wiskunde. De waarheid van de wiskunde wordt, echter, in twijfel getrokken door de introductie van een god als "malin génie": wie garandeert ons dat er geen bedrieglijke demon bestaat die ons bij het simpelste optelsommetje de verkeerde getallen doet uitkomen? De conclusie is een radicaal niet-weten.

(3) De metafysische twijfel: deze "malin génie" zorgt er dus voor dat we niets zeker kunnen weten, zelfs wiskundige stellingen niet. Kan men dan überhaupt nog iets weten? Kan ik weten dat ik nog besta? Kan ik niet ook daaraan twijfelen? Hier, echter, vindt Descartes een zekerheid die zelfs zo'n "malin génie" niet kan ontkrachten, namelijk de zekerheid van de twijfel. Men kan aan alles twijfelen, maar niet aan het feit dat men twijfelt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cartesiaanse_twijfel

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb net wel heel veel geschreven over wat ik denk, dat Devootje denkt. :Y

Misschien heb ik het wel helemaal mis. :$

Aan Devootje om dat te zeggen. :D

Natuurlijk zou het goed kunnen wat je zegt in de voorgaande post. Maar zou dat dan niet voor elke christen moeten gelden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar zou dat dan niet voor elke christen moeten gelden?

Ik denk het wel.

Vlg. De Bijbel zei Jezus ooit, dat je zelf alles moet onderzoeken en dan het goede moet behouden.

Maar niet iedereen is zoekende.

Als je zoekende bent en hongert naar kennis, dan probeer je zoveel mogelijk te weten te komen.

Niet om direct alles aan te nemen, maar om goed te kunnen omgaan met kennis die je opdoet.

Niet alle kennis is nl. ook waarheid.

Maar hoe kom je daar achter?

Vaak is dat een leven lang zoeken.

Veel gelovigen "weten het allemaal al zo goed".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk het wel. Vlg. De Bijbel zei Jezus ooit, dat je zelf alles moet onderzoeken en dan het goede moet behouden. Maar niet iedereen is zoekende. Als je zoekende bent en hongert naar kennis, dan probeer je zoveel mogelijk te weten te komen. Niet om direct alles aan te nemen, maar om goed te kunnen omgaan met kennis die je opdoet. Niet alle kennis is nl. ook waarheid. Maar hoe kom je daar achter? Vaak is dat een leven lang zoeken. Veel gelovigen "weten het allemaal al zo goed".

Volledig mee eens Maria, enkel via onderzoek kom je iets te weten. En wat je dan te weten komt, hou je misschien amper voor mogelijk. Toch staat het allemaal te pronken, tijdloos. Het klopt dat God niet bestaat, enkel God kan zoiets bedacht hebben. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid