Spring naar bijdragen

Christen zijn en sport?!


Aanbevolen berichten

Als ik de openingspost lees dan zie ik Bijbelteksten staan die helemaal niets met de sport van vandaag te maken hebben. Los van het uitgangspunt dat een mens geen ziel heeft, maar een ziel IS.

De tekst uit de Thess. brief wordt vaak gebruikt om aan te tonen dat de mens uit drie delen bestaat. Maar ook hier spreken we van een taalkundig fenomeen n.l. een hendidys.

De mens is één.

Toen Paulus zijn brieven schreef aan de Christenen in Korinthië werden er al Olympische Spelen gehouden. Die hadden plaats vanaf 776 voor Christus tot 393 na Christus.

De mensen in die dagen waren zich bewust van die Olympische spelen net zoals vandaag.

Paulus neemt de wedloop om een prijs te behalen als een voorbeeld. Hij illustreert hiermee iets. Er is maar één iemand die een prijs in ontvangst kan nemen. Nu staat internet vol van preken die hierover gaan.

Het gaat ook nooit over een soort wet om je lichaam in conditie te houden, want er zijn mensen die door hun handicap nooit aan sport kunnen doen. Met alle respect voor de sportieve mogelijkheid voor gehandicapte medemensen. Maar er blijven relatief veel mensen over voor wie lichaamsbeweging beperkt is, en zouden zij dan een prijs mislopen?

Natuurlijk niet.

Wij kennen de term 'godsdienstoefening' en Paulus geeft op vele plaatsen aan dat onze dienst aan God bovenaan staat. En als loon zullen wij een kroon ontvangen die we wederom aan Zijn voeten zullen neerleggen omdat wij geen enkel recht kunnen claimen op een prijs. De overwinning is immers behaald door en in Jezus Christus.

En vanuit die achtergrond en met het oog op de Overste Leidsman zouden wij onze loopbaan lopen. De strijd bestaat uit de strijd des geloofs want de overwinning is al behaald.

Daarom zal een nietgelovige geen enkele drive vinden in de voorbeelden van Paulus, waarom zou hij?

1 Thessalonicensen 5

Hebrëen 4

Jesaja 40

Maar dien den HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen; zij zullen opvaren met vleugelen, gelijk de arenden; zij zullen lopen, en niet moede worden; zij zullen wandelen, en niet mat worden

1 Korinthiërs 9

Weet gijlieden niet, dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen, maar dat een den prijs ontvangt? Loopt alzo, dat gij dien moogt verkrijgen

Hebrëen 12

laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is

Het is duidelijk dat we mogen sporten, het is duidelijk dat we voor ons lichaam moeten zorgen. We moeten er zuinig mee omgaan:

Efeziërs 5

Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het.

Lukas 14

Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn

Hebr. 12 met name en het lopen van de loopbaan zie ik als een weg lopen die Christus ons heeft voorgesteld, maar de link met een opdracht tot sport heb ik nog nooit gehoord. Ik zie het ook niet in genoemde Bijbelteksten.

Lukas 14 heeft zoals ik het lees niets met sport te maken.

En Efeze 5 gaat over de familierelaties die je zou onderhouden en zou voeden. Ook hier zie ik geen relatie tot het beoefenen van een sport.

En of wij de opdracht hebben om voor ons lichaam te zorgen is nog maar de vraag.

De veel gebruikte tekst dat het lichaam een tempel is van de Heilige Geest gaat over het lichaam van Christus als collectief.

Ik heb er altijd moeite mee want ik ken mensen die zich uit de naad lopen in alle opzichten om hun lichaam gezond te houden en ze kregen kanker en waren binnen no time geworden tot een lichaam verteerd door de ziekte.

Is dat dan het loon van die zogenaamde loopbaan?

Daarom is lichamelijke oefening tot weinig nut. Maar vind je het een leuke hobby, welnu Prediker zegt dat je mag genieten van alles wat onder de zon is, als we dan toch een Bijbeltekst moeten vinden om onze sportieve behoeften te bevredigen, van mij mag iedereen.

Als ik maar niet hoef. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
..Als ik maar niet hoef. |P

Bewegen is goed hoor, ook al is het geen garantie dat je geen kanker krijgt.

Maar het houdt wel overgewicht tegen, een bron van vele ziektes.

Verder is sporten goed voor je innerlijk en sociale contacten.

En af en toe aan een sportwedstrijdje meedoen houdt de spanning er in.

Kortom, wie niet sport weet niet wat hij mist.

Het zal mij daarom een worst zijn hoe men 2000 jaar geleden over sport dacht

en hoe sommigen er nu over denken, als ik maar mag |P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je mag van mij hoor. Ik heb in mijn wat jongere leven heel wat sporten beoefend. Op B niveau getennist en veel geskied , ( haha maar ook veel gevallen en in die banaan afgevoerd).

Op turnen gezeten vanwege het verenigingsleven het meelopen in de optocht bij Leidens ontzet.

En al mijn kinderen en kleinkinderen sporten intensief, hockey en een kleinzoon is geselecteerd voor de jeugdafdeling van Feyenoord en de Alphense boys.

Enfin ik kan nog even doorgaan.

Maar op dit moment zijn er fysieke beperkingen en lukt het niet meer. Mijn man zou de bal constant misslaan bij het tennis omdat hij blind is aan één oog en over mijn ziekten ga ik het niet hebben natuurlijk, maar ik zwem nog iedere week, maar met veel tegenzin, maar wel heel veel sociale contacten en veel gelach met al die vrouwen.

En ik heb daar altijd de Bijbel buiten beschouwing gelaten. Ik vind het wat overdreven om overal maar Bijbelteksten bij te zoeken.

Omdat ik op de Bijbelbelt woon heb ik wel gevraagd of ik in een badpak of bikini mag zwemmen. Tja je weet het maar nooit. :+

Vroeger moest ik ook een rok over mijn broek met schaatsen. Dus....

_O-

Maar ik gaf wat tegengas over gehandicapte en zieke mensen omdat ik de belichting wat eenzijdig vond. Snap je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Het antwoord vinden we niet in de bijbel want daarin staat niets noemenswaardigs over sport. Niet vreemd, want Arabische schaapsherders deden 2500 jaar geleden niet aan sport.

Onjuiste concludering. Er werd 2000 jaren geleden al veel aan sport gedaan. Paulus verwijst ook naar sport om bepaalde zaken aan te tonen.

Klopt dat er aan sprot gedaan werd, maar waarschijnlijk niet door Arabische schaapherders in Palestina. Die hadden beweging genoeg en het te druk met het bij elkaar scharrelen van hun dagelijkse kostje om naar de voetbaltraining te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid