Spring naar bijdragen

In het spoor van Jozef van Arimathea


Aanbevolen berichten

Ik zocht een subforum waar ik een filmpje kan plaatsen van onze reis naar Brittannië waar we plaatsen hebben bezocht waar volgens de overlevering Jozef van Arimathea is geweest samen met zijn neefje Jezus van Nazareth.

Het filmpje zag ik op you tube staan en de maker van het reisverslag introduceert deze reis, dhr. Erwin Vos. Het is nu alweer een aantal jaren geleden.

Het duurt ruim anderhalf uur. De gids is dhr. Ab Klein Haneveld en verder zal ik er zelf ook wel opstaan. Maar dat moet ik nog even bekijken.

Mocht het op de plek moeten staan van "Nader bekeken" , dat wilde ik doen, maar daar kon ik niets plaatsen, dan moet de moderatie daarbij helpen.

Uitgelegd wordt ook wie Claudia en Pudenz waren, de 2 leden van het Britse koningshuis aan wie Paulus de groeten doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 374
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

@Kwispel

Geweldig dat dit op film is gezet.

Ik heb het boek "De komst van het geloof naar het Westen" van John W.Tayler, wat verslag doet van de reizen die Jozef van Arimathea, Maria Magdalena, Martha, Lazarus, Zacheus, de blindgeborene, de rijke jongeling, de hoofdman over honderd, de jongeling van Nain, Filippus, Lukas, Trofimus, Kleopas en zijn vrouw en nog vele anderen maakten, en uiteindelijk vanuit Marseille terecht kwamen in Glastonbury.

Ik ga de film met belangstelling bekijken, want ik begrijp dat de reis die jullie hebben gemaakt, en de plaatsen die bezocht zijn, specifiek gaat over Jozef van Arimenthea en de jonge Jezus.

Ik had destijds ook graag mee willen gaan met deze bijzondere reis, en wellicht wordt die nog eens ondernomen, en dan ben ik erbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja Ineke, wij zijn 2 keer geweest. Er zijn 2 reizen geweest naar Brittannië en een reis naar Zuid-Frankrijk waar Maria van Magdelena geweest zou zijn, en dat wordt vaak geíllustreerd in glas in lood in de RKK kerken.

Is er ook niet een heel belangrijke steen overgebracht naar Schotland?

Ik moet het ook weer naar boven halen met de boeken erbij, maar zo een film laat het wel herleven, ik hoop dat het goed te verstaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, die reis naar Zuid-Frankrijk lijkt me ook heel interessant om mee te beleven.

Ik ben in Marseille geweest, en heb daar ook de plaatselijke tradities bezocht, o.a. het gedenkteken van Lazarus, en dat hij daar de eerste voorganger geweest is.

Dat gedenkteken is een grot in het onderaardse kerkgewelf van de St.Victorkerk.

Er is inderdaad een steen overgebracht naar Schotland, namelijk "Jakobs Steen" en E.Raymond Capt. M.A heeft daar een boekje over uitgebracht.

Momenteel bevindt deze steen zich in de Abdij van Westminster in Londen, en is geplaatst in de Kroningszetel

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kwispel

Ik heb de film bekeken en vond het prachtig, net alsof je de reis zelf meemaakt.

Wat ik zo mooi vond, is dat er gewoon bewijzen zijn dat Jozef van Arimathea met de jonge Jezus in Engeland zijn geweest, en op verschillende plaatsen.

Mooi is ook de talrijke voorstellingen gevonden in Cornwall waar Jozef, samen met het kind Jezus in een boot aan zijn gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Glastonbury

Glastonbury is een provinciestadje (ongeveer 8800 inwoners) in Zuid-West Engeland, Somerset. Het is een belangrijke heilige plaats en bedevaartsoord zowel voor christenen als voor aanhangers van natuurgodsdiensten. Volgens de overlevering zou dit de plaats zijn waar het Keltische christendom ontstond nadat Jozef van Arimatea zich hier gevestigd had. Tevens zijn er ter plaatse verwijzingen naar de heilige Graal en de legende van koning Arthur.

Je bevindt je daar dus in illuster gezelschap, want er zijn meerdere redenen waarom mensen daar heen gaan.

Wat achtergronden van het verhaal.

http://www.heiligen.net/heiligen/03/17/ ... -jozef.php

http://www.vergadering.nu/kerkgeschiede ... mathea.htm

Als je gelooft in de legende van Jozef van A. kun je ook geloven in de legende van Koning Arthur en de heilige graal.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jozef_van_Arimathea

Jozef van Arimathea is een persoon die voorkomt in de Bijbel. Hij was, volgens Lucas, een lid van het Sanhedrin, maar oneens met de veroordeling van Jezus.

...

Volgens een 14e eeuwse legende ving Jozef het bloed van Jezus op in een beker, de Heilige Graal, en vluchtte hij hiermee naar Glastonbury in Engeland.

Zijn lichaam wordt als relikwie vereerd in de Armeense Vank-kathedraal in Isfahan, Iran.

Volgens de Bijbel was hij lid van het Sanhedrin, een geleerde.

Tegelijkertijd een tin handelaar, die vaak maandenlang weg was?

En waarom zou zo'n rijke man zich in de eerste eeuw in dat Engelse dorpje vestigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Glastonbury
Glastonbury is een provinciestadje (ongeveer 8800 inwoners) in Zuid-West Engeland, Somerset. Het is een belangrijke heilige plaats en bedevaartsoord zowel voor christenen als voor aanhangers van natuurgodsdiensten. Volgens de overlevering zou dit de plaats zijn waar het Keltische christendom ontstond nadat Jozef van Arimatea zich hier gevestigd had. Tevens zijn er ter plaatse verwijzingen naar de heilige Graal en de legende van koning Arthur.

Je bevindt je daar dus in illuster gezelschap, want er zijn meerdere redenen waarom mensen daar heen gaan.

Wat achtergronden van het verhaal.

http://www.heiligen.net/heiligen/03/17/ ... -jozef.php

http://www.vergadering.nu/kerkgeschiede ... mathea.htm

Als je gelooft in de legende van Jozef van A. kun je ook geloven in de legende van Koning Arthur en de heilige graal.

In deze link hetzelfde verhaal, nu uit gereformeerde hoek:

http://www.opbouwonline.nl/artikel.php?id=13598

Met nog wat bronnen eronder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Maria K.

Ik zou zeggen, bekijk de film eens, dan krijg je nog wat geschiedenis te horen.

Nou, het lijkt me beter als dit topic meer wordt dan enkel een rij verwijzingen naar films, documentaires en boeken.

Het lijkt me beter als hier voor niet-ingewijden nu eens netjes wordt uitgelegd wat de hier besproken theorieën nu precies behelzen en daarbij keurig wordt onderbouwd, met links enkel ter ondersteuning, waarop deze theorieën gebaseerd zijn. Stelregel is dat elke link vergezeld behoort te gaan met een korte samenvatting van diens inhoud.

Argumenting by link is hier nu eenmaal niet toegestaan, dus enkel verwijzen naar films ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt me beter als hier voor niet-ingewijden nu eens netjes wordt uitgelegd wat de hier besproken theorieën nu precies behelzen en daarbij keurig wordt onderbouwd, met links enkel ter ondersteuning, waarop deze theorieën gebaseerd zijn.

De Bijbel is duidelijk, Robert Frans: Jezus is onze Verlosser. In de "missende jaren" was HIJ timmerman. Inderdaad zijn er sprookjes, de meeste zijn occulte, bizarre verhalen, zoals de sprookjes dat HIJ op bejaarde leeftijd in Azie was, of het sprookje dat Kl. Haneveld nodig heeft voor zijn wonderbaarlijke verhalen "Jezus in Engeland", meer iets voor de vrijmetselarij of andere occulte groeperingen. Volgens andere overleveringen is HIJ in Siberie geweest. Tja, Jezus is overal, gelukkig, maar tijdens ZIJN aardse periode, waar HIJ zowel mens als God was, was HIJ slechts op 1 plek, zeker niet in Engeland.

Vergelijk het met "Kuifje in Amerika", "Kuifje in Afrika". Het zijn grappige verhaaltjes, maar helaas allemaal onzin en fantasie. Filmpjes dienen als zgn. bewijs, bron-vermeldingen zijn er niet, behalve enkele vage, niet of nauwelijks controleerbare, bronnen. Wat dit verhaal op een Christelijk forum doet, is mij een raadsel. Maar goed, ieder zo zijn of haar eigen gedachten, toch?

Wat wel waar is, is dat er totale dwaalleren zijn die het "nodig" hebben dat Jezus in Engeland was, of elders. Wie wil geen claim hebben dat Jezus in zijn of haar plaats geweest is? Als je daarin geinteresseerd bent, kan ik dat toelichten, maar, liever niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu weet ik niet hoe TS het precies bedoelt, maar strikt gezien kan Jezus natuurlijk wel in Engeland geweest zijn, maar dan niet met een bootje....

Jezus in Iran:

Jezus was bijvoorbeeld ook in Iran, Dr. Daniel Shayesteh getuigt daarvan. Hij vertelt hoe hij een jihadist was, maar dankzij een ontmoeting met Jezus in een Iraanse dodencel, Christen werd. Een mooie getuigenis. Waar het echter om gaat: Jezus was en is overal, in dat opzicht ook in Engeland, daarvan ben ik overtuigd.

Dr. Daniel Shayesteh is een voormalig regeringsfunctionaris van Iran, Jihadstrijder en mede oprichter van Hezbollah in Libanon. Hij is opgegroeid als moslim en had een diepgewortelde haat voor Joden en Christenen.

Doordat hij in de oppositie in de regering kwam tegen de Ayatollah Khomeini is hij gevangen gezet en kwam in een dodencel terecht met een aantal vrienden. Hij kon als enigste hieruit ontsnappen en is het land ontvlucht naar Turkije. Hier kwam hij op een bijzondere manier tot geloof in Jezus.

Hij heeft een gegronde inzicht in de Islam en verteld vanuit zijn ervaring over de achtergronden en verborgen agenda. In dit getuigenis verteld hij zijn persoonlijk verhaal aangevuld met foto’s vanuit het verleden. Voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in de visie van Dr. Daniel Shayesteh op in de Islam en wat radicale moslims geloven, is dit een eyeopener met praktisch inzicht hoe je hier zelf in kan staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat Jezus de hele wereld rondgereisd heeft, en nog steeds doet, bewijst bijvoorbeeld de getuigenis van Dini. Zij heeft Jezus ontmoet in Indonesie!

De getuigenis is indrukwekkend, en toont aan dat Jezus Zich nog steeds toont in visioenen en dromen. Jezus is overal en tegelijk. Wonderbaarlijk!

Dini (uit de serie: Meer dan dromen) – Deze Indonesische vrouw werd als tiener zwaar teleurgesteld en in de steek gelaten door haar familie, haar vrienden en de maatschappij. Zij werd een christin in de nacht dat Jezus haar in een visioen verscheen. Dat was in de nacht van Lailatul Qadar, wanneer moslims hun gebeden persoonlijk maken en naar Allah opzenden. Vanaf het moment dat zij Jezus zag, werd haar hart met vrede gevuld, en bleef deze vrede bij haar, zelfs toen de vervolging begon vanwege haar nieuw gevonden geloof.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de jonge Jezus van Nazareth 18 jaar als een onbekende Galilese timmerman door het leven ging. Er wordt niets vermeld in de Bijbel over de jaren tussen Zijn 12e en 30e levensjaar, en daarom bestaan er buiten-bijbelse bronnen over deze ontbrekende jaren, en wat Hij gedaan heeft in die tussenliggende jaren.

Het is opvallend dat de gewone mensen in de synagoge van Nazareth zich afvroegen [ nadat zij Jezus hadden horen spreken] : "Vanwaar komt Dezen [Jezus] die wijsheid en die krachten?".

Als Hij met Zijn ongewone wijsheid, al die tijd aanwezig was geweest in Nazareth, zou dat een rare vraag zijn.

In vers 55 en 56 van Mattheus 13 vroegen zijn toehoorders ook: "Is Deze niet de Zoon des timmermans? En is Zijn moeder niet genaamd Maria, en Zijn broeders Jakobus en Joses, en Simon en Judas? En Zijn zusters, zijn zij niet allen bij ons?".

Dat betekent dat de leden van de plaatselijke synagoge moeite hadden zich Jezus te herinneren en Hem te plaatsen. Al Zijn familieleden konden zij met gemak benoemen en zeiden: " Zijn zij niet allen bij ons?" . Dat wil dus zeggen dat Jezus NIET altijd "bij hen" was geweest, zoals de rest van Zijn familie wel.

Dit wijst erop dat Jezus een lange tijd uit Nazareth was weggeweest, terwijl Zijn broers en zussen binnen de dorpsgemeenschap waren gebleven.

Het mag dus duidelijk zijn dat Jezus, als Hij Zijn hele leven een hard werkende timmerman in Nazareth was geweest, voor de plaatselijke bewoners makkelijk te herkennen zou zijn geweest

In de Joodse Talmoed wordt vermeld dat Jozef van Arimenthea de oudoom was van Jezus Christus.

Overigens zegt de Bijbel nergens dat Hij als volwassene ooit als timmerman heeft gewerkt.

Mattheus 13:55 noemt Hem "timmermanszoon" en niet "timmerman".

Hij zal best vertrouwd zijn geweest met de timmermanszaken van Jozef en dit vak, maar nergens zegt de Bijbel dat Hij tijdens de "ontbrekende jaren" timmerman in Nazareth is geweest.

Dat Zijn dorpsgenoten Hem "timmerman" noemden, zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat zij Hem voor het laatst zagen als leerling in de werkplaats van Jozef, maar het waren dezelfde mensen die Hem niet thuis konden brengen, zoals de context bevestigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Maria K.

Ik zou zeggen, bekijk de film eens, dan krijg je nog wat geschiedenis te horen.

Zoals je begrepen zou kunnen hebben, ken ik het verhaal al veel langer dan van gisteren toen jij dit bericht plaatste.

Ook de achtergronden en de kritieken hierop heb ik al meerdere malen onder ogen gekregen.

Daarom weet ik ook waar en hoe te zoeken om de gegevens op een rijtje te krijgen.

Engeland heeft wat betreft dit soort verhalen een zeer rijke historie.

Heb jij deze achtergrond info ook al doorgenomen of wist je dit ook al eerder?

Of vaar je alleen op wat je in Engeland te horen en te zien hebt gekregen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is volstrekt duidelijk! In Markus 6 lezen we

Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Joses, en van Judas en Simon, en zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geergerd.

Dus niet slechts de zoon van de timmerman, maar de timmerman. Zo lastig is het dus niet!

Jozef was timmerman en van hem heeft Jezus het vak geleerd. Kinderen hadden meestal hetzelfde beroep als hun vader. Het is mogelijk dat Jozef stierf voordat Jezus een volwassen man was en dat Hij enige tijd verantwoordelijk was voor de zorg voor zijn moeder Maria en Zijn jongere broers en zussen. Sinds hun terugkeer uit Egypte waren zij in Nazareth blijven wonen. Mozes en Daniël leefden enige tijd in een paleis, maar Jezus, de grootste Koning, in een gewoon huis, in een klein dorp, ver van Jeruzalem in het armoedige noorden van het land. Hij werkte zes dagen in de week, van zonsopgang tot zonsondergang, met Zijn handen en hielp Zijn moeder met het grootbrengen van haar kinderen. Toen Jezus een jaar of dertig was, legde Hij Zijn beroep neer en verliet Nazareth om voortaan te leven als profeet om mensen te onderwijzen uit de Schriften en te genezen. Veel mensen uit Nazareth en omgeving, die Hem kenden als timmerman, waren verbaasd door wat Hij leerde en deed. Ze zeiden tegen elkaar: “Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Joses, en van Judas en Simon, en zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geergerd.".

Ofwel, omdat ze wisten dat Jezus een eenvoudige timmerman was en één van hen, vonden ze dat Jezus op hol geslagen was. Hij moest Zijn gewone werk weer gaan doen.

Zoals aangegeven was en is Jezus overal, in visioenen, in dromen, zie de indrukwekkende getuigenissen!

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de jonge Jezus van Nazareth 18 jaar als een onbekende Galilese timmerman door het leven ging. Er wordt niets vermeld in de Bijbel over de jaren tussen Zijn 12e en 30e levensjaar, en daarom bestaan er buiten-bijbelse bronnen over deze ontbrekende jaren, en wat Hij gedaan heeft in die tussenliggende jaren.

Sorry, maar dit is echt onzin. Omdat iets niet in de Bijbel staat, bestaan er buiten-Bijbelse bronnen? Bovendien lezen we gewoon in de Bijbel dat HIJ timmerman was! Waarom zou je dat ontkennen?

Jij beweert Bijbel-getrouw te zijn. Waarom heb je dan buiten-Bijbelse bronnen nodig? Ik heb overigens niks tegen buiten-Bijbelse bronnen. Ik heb de indruk dat je bronnen gebruikt, om bepaalde leer te "bewijzen".

Vanuit jouw gezichtspunt zou ik eerder verwachten: het staat niet in de Bijbel, dus waarom zou ik het aannemen? Nergens in de Bijbel staat dat Jezus in Engeland was, of in Siberia, in Australie of op IJsland, helemaal nergens. Het aannemen daarvan is onnodig voor ons geloof, en totaal niet relevant. De verhalen zijn speculatief, en meestal gebaseerd op (occulte) sprookjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Maria K.

Niet ik heb dat bericht geplaatst, maar Kwispel, en zij heeft die reis 2x gemaakt naar Engeland. Daar is een film over gemaakt, met de plaatsen die bezocht zijn, waar Jozef van Arimenthe en de jonge Jezus zijn geweest.

Ik wist dit inderdaad al eerder door de buiten-bijbelse geschiedenis te bestuderen in de literatuur die daarover is uitgebracht.

Persoonlijk heb ik de reizen naar Engeland niet meegemaakt, vandaar dat ik het leuk vond die film te bekijken, en te zien wat er in de geschiedenis over geschreven staat.

Engeland heeft wat betreft deze verhalen inderdaad een zeer rijke historie.

Ik noem het wel eens "His Story" .

Overigens heb ik zowat elk boek over Koning Arthur gelezen, waaronder de bekendste "Le Morte d'Arthur", dat bijna de hele zoektocht naar de Heilige graal bevat, en de historische romans en legenden uit de 13e, 14e en 15e eeuw.

De uitgebreide literatuur over de "zoektocht naar de Heilige Graal" dateert overigens uit ongeveer 1200.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[54] Hij kwam in zijn vaderstad* en onderrichtte hen in hun synagoge op een manier die hen verbaasde, en ze zeiden: ‘Waar heeft Hij die wijsheid en machtige daden vandaan? [55] Dat is toch de zoon van de timmerman? Zijn moeder heet toch Maria, en Jakobus, Jozef, Simon en Judas zijn toch zijn broers? [56] Zijn zusters wonen toch allemaal bij ons? Waar heeft Hij dat dan allemaal vandaan?’

Het lijkt er meer op dat deze mensen zich gewoon verbaasden dat zo'n eenvoudige timmermanszoon, uit een gewone familie, ineens zulke wijsheden verkondigde en zulke machtige daden verrichte. Daarvoor hoefde Jezus niet ver weg te zijn of zo.

Ik zie geen reden om uit dit gedeelte op te maken dat Jezus ver zou hebben gerezen.

Sowieso kun je je afvragen of het niet een heel duidelijke reden heeft dat Onze Lieve Heer bewust de jeugd van Jezus achterwege heeft gelaten in de Schrift. Blijkbaar was die jeugd niet interessant voor het verhaal dat de evangelisten wilden vertellen; alleen een anekdote in de tempel op twaaljarige leeftijd was daarvoor blijkbaar al goed genoeg.

Het lijkt me dan buitengewoon vreemd en misschien zelfs wat hovaardig, zéker als je je enkel aan de Schrift zegt te willen houden, om dan aan de hand van allerlei buitenbijbelse bronnen en legenden te proberen Jezus' jeugd te reconstrueren.

Hoogstwaarschijnlijk gaat het ons simpelweg helemaal niets aan wat er destijds precies speelde en is het ons voldoende te weten dat Hij zijn ouders gehoorzaam was, dat Hij opgroeide in wijsheid en dat Maria alles wat tot haar gezegd werd bewaarde in haar hart (vgl. Lc 2,52). Meer hoeven wij niet te weten daarover.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RF

Jij mag dan vinden dat je er niet meer van hoeft te weten , ik vind dat wel van belang.

Ik zou niet weten waarom ik geen buiten bijbelse bronnen zou mogen raadplegen over de tussenliggende periode van 18 jaar waar de Here Jezus geweest zou zijn, buiten Zijn vaderland.

Ik zou ook niet weten wat daar "hovaardig" aan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
[54] Hij kwam in zijn vaderstad* en onderrichtte hen in hun synagoge op een manier die hen verbaasde, en ze zeiden: ‘Waar heeft Hij die wijsheid en machtige daden vandaan? [55] Dat is toch de zoon van de timmerman? Zijn moeder heet toch Maria, en Jakobus, Jozef, Simon en Judas zijn toch zijn broers? [56] Zijn zusters wonen toch allemaal bij ons? Waar heeft Hij dat dan allemaal vandaan?’

Het lijkt er meer op dat deze mensen zich gewoon verbaasden dat zo'n eenvoudige timmermanszoon, uit een gewone familie, ineens zulke wijsheden verkondigde en zulke machtige daden verrichte. Daarvoor hoefde Jezus niet ver weg te zijn of zo.

Ik zie geen reden om uit dit gedeelte op te maken dat Jezus ver zou hebben gerezen.

Precies. En, Markus 6 bevestigt dit:

Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Joses, en van Judas en Simon, en zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geergerd.

De mensen ergerden zich aan Jezus, omdat HIJ machtige daden verrichtte (en verricht - mensen ergeren zich vandaag ook aan de wonderen en tekenen van Jezus!). De mensen verbaasden zich. De mensen kenden HEM als timmerman en timmermanszoon, en zie wat deze "eenvoudige jongen" opeens doet??! Inderdaad, geen enkele reden om aan te nemen dat Jezus een verre reis gemaakt zou hebben. Niks wijst daarop. Natuurlijk mag iemand "geloven" wat hij of zij wil, ook over Jezus, maar noem het niet Christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@RF

Jij mag dan vinden dat je er niet meer van hoeft te weten , ik vind dat wel van belang.

Volgens mij geef ik voldoende aan dat de Schrift zelf bewust geen details over zijn jeugd weergeeft. Het is dus niet enkel mijn eigen visie, maar ook die van de evangelisten, de andere bijbelse schrijvers en ook van de geloofstraditie. Anders hadden er zeker meer verhalen over zijn jeugd opgetekend gestaan in de Schrift of bij de vroege kerkvaders.

Of denk je soms dat God dat stukje Openbaring per ongeluk vergeten was, maar gelukkig nu na tweeduizend jaar dat alsnog gaat rechttrekken?

Ik zou niet weten waarom ik geen buiten bijbelse bronnen zou mogen raadplegen over de tussenliggende periode van 18 jaar waar de Here Jezus geweest zou zijn, buiten Zijn vaderland.

Ik zou ook niet weten wat daar "hovaardig" aan is.

Is de Schrift dan toch niet voldoende om alles te weten wat God je wil laten weten over Jezus Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RF

Dan verwijs ik maar naar Johannes 21: 25 waar staat: En er zijn nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft, welke, zo zij elk bijzonder geschreven zouden zijn, ik acht, dat ook de wereld zelve de geschrevene boeken niet zou bevatten.

M.a.w. er zijn meer boeken geschreven over wat de Here Jezus gedaan heeft.

De Schrift is absoluut voldoende om de Here Jezus Christus te kennen, en die Schrift ken ik al 60 jaar. Ik ben namelijk opgevoed met Gods Woord, dus onderhand ken ik de Schrift wel zou ik zeggen, echter is er niets verkeerds aan om eveneens buiten-bijbelse geschiedenis , dus over de vele andere dingen die de Heer gedaan heeft, te onderzoeken en te bestuderen.

En ik zou niet weten waarom dat "onchristelijk" zou zijn.

Men mag dat vinden, ik ben een andere mening toegedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Maria K.

Niet ik heb dat bericht geplaatst, maar Kwispel,

Sorry vergissing. :$

Misschien dat ik wat te snel reageerde.

Ik vond je opmerking wat vreemd.

Hoe goed ken je mij? ;)

Ik wist dit inderdaad al eerder door de buiten-bijbelse geschiedenis te bestuderen in de literatuur die daarover is uitgebracht.

[.......]

Engeland heeft wat betreft deze verhalen inderdaad een zeer rijke historie.

Geschiedenis en cultuur heeft altijd mijn belangstelling, omdat je eruit kunt leren hoe mensen kunnen zijn, binnen een bepaald tijdsbestek en cultuur, en wat de rode lijn zou kunnen zijn die ons allen verbindt.

Dus juist per definitie ook de overleveringen die te maken hebben met datgene waar wij als (ex)christenen zo van doordrenkt zijn, dat we eigenlijk geen idee meer hebben waar het allemaal vandaan komt en waardoor het is ontstaan.

Jammer dat de enige "feiten" die we kennen bestaan uit overleveringen en het materiaal waarin die zijn opgetekend.

Oude kunstuitingen, maar het opgetekende schrift is in West Europa pas van veel latere datum.

Veel ervan is ondertussen onderzocht en gekwalificeerd.

Wat is er mythe van en wat de legende en wat is die kleine kern, waardoor het verhaal zich heeft kunnen vastzetten.

Ik noem het wel eens "His Story" .

Wat wezenlijk wat anders is dan "His history" ;)

Overigens heb ik zowat elk boek over Koning Arthur gelezen, waaronder de bekendste "Le Morte d'Arthur", dat bijna de hele zoektocht naar de Heilige graal bevat, en de historische romans en legenden uit de 13e, 14e en 15e eeuw.

De uitgebreide literatuur over de "zoektocht naar de Heilige Graal" dateert overigens uit ongeveer 1200.

Altijd weer spannende verhalen, waar we veel van kunnen leren uit de periode van de late Middeleeuwen.

Om dit soort interesse te verplaatsen naar het heden:

Dan vind je misschien de verhalen zoals de Da Vinci Code, ook wel intrigerend.

'fact-fiction': Mooie term voor dit soort literatuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan verwijs ik maar naar Johannes 21: 25 waar staat: En er zijn nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft, welke, zo zij elk bijzonder geschreven zouden zijn, ik acht, dat ook de wereld zelve de geschrevene boeken niet zou bevatten. M.a.w. er zijn meer boeken geschreven over wat de Here Jezus gedaan heeft.

Geen enkele Christen ontkent dit. Zoals aangegeven verschijnt Jezus nu ook nog dagelijks aan mensen, in visioenen en in dromen.

Echter, de boeken waar jij op doelt (als het dezelfde zijn als diegene die je eerder genoemd hebt), zijn gebaseerd op bronnen uit bijvoorbeeld de vrijmetselarij. Ook de quran beschrijft Jezus. Wat moeten we met de quran? Ook als bron accepteren? Toch bevat de quran ook wijsheden.

Jezus was (ook) een timmerman. Natuurlijk was dat niet Zijn bediening. HIJ was en is Profeet, Verlosser, onze Koning, Geneesheer, Beste Vriend, enz. enz.

Wat me toch wel een klein beetje stoort is dat je iedere discussie uit de weg gaat. Je gaat amper in op vragen. Misschien is een blog een beter idee voor jou?

Laat ik je, in het kader van dit topic dan twee vragen stellen:

1. Acht je het mogelijk dat Jezus NOOIT in Engeland geweest is, tijdens Zijn aardse periode?

2. Acht je het mogelijk dat Jezus Zich nu nog vertoont in dromen of visioenen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid