Spring naar bijdragen

In het spoor van Jozef van Arimathea


Aanbevolen berichten

Als het geen waarde heeft stel er dan ook geen vragen over. Ik kan er inderdaad helemaal niets mee. De Here Jezus zei heel iets anders. Lees het gesprek met Nicodemus.

Jezus zei : "Sta recht en herinner jezelf". Het heeft veel waarde, dat jij er niets mee kan is enkel jouw bevinding of mening. Maar daar gaat het hier niet om, vraag was wat Jezus in Engeland dan deed. Wat was z'n reden om naar Engeland te trekken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 374
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Als het geen waarde heeft stel er dan ook geen vragen over. Ik kan er inderdaad helemaal niets mee. De Here Jezus zei heel iets anders. Lees het gesprek met Nicodemus.

Jezus zei : "Sta recht en herinner jezelf". Het heeft veel waarde, dat jij er niets mee kan is enkel jouw bevinding of mening. Maar daar gaat het hier niet om, vraag was wat Jezus in Engeland dan deed. Wat was z'n reden om naar Engeland te trekken?

zou je willen aangeven waar dit in de Bijbel door Jezus wordt gezegd? Alsjeblieft.

Ik herken het niet namelijk en iedereen kan wel roepen wat "Jezus zei". Zo goedgelovig ben ik niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
zou je willen aangeven waar dit in de Bijbel door Jezus wordt gezegd? Alsjeblieft. Ik herken het niet namelijk en iedereen kan wel roepen wat "Jezus zei". Zo goedgelovig ben ik niet meer.

Het christusbewustzijn is tijdloos. Het was er al voor jij er was, zelfs voor Abraham er was. Hieronder spreekt God doorheen Jezus, wordt wakker!!

Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik. (Johannes 8:58)

Back on topic, waarom was Jezus nu in Engeland?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het geen waarde heeft stel er dan ook geen vragen over. Ik kan er inderdaad helemaal niets mee. De Here Jezus zei heel iets anders. Lees het gesprek met Nicodemus.

Jezus zei : "Sta recht en herinner jezelf". Het heeft veel waarde, dat jij er niets mee kan is enkel jouw bevinding of mening. Maar daar gaat het hier niet om, vraag was wat Jezus in Engeland dan deed. Wat was z'n reden om naar Engeland te trekken?

zou je willen aangeven waar dit in de Bijbel door Jezus wordt gezegd? Alsjeblieft.

Ik herken het niet namelijk en iedereen kan wel roepen wat "Jezus zei". Zo goedgelovig ben ik niet meer.

Tja... Ik zou zeggen: als Jezus in Engeland kan zijn geweest, dan zou Hij ook die spreuk van TTC in de mond genomen kunnen hebben... Waarom zou je het ene buiten-bijbelse gegeven wel en het ander niet accepteren? Zo goedgelovig ben ik dan weer niet!!
Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja... Ik zou zeggen: als Jezus in Engeland kan zijn geweest, dan zou Hij ook die spreuk van TTC in de mond genomen kunnen hebben... Waarom zou je het ene buiten-bijbelse gegeven wel en het ander niet accepteren? Zo goedgelovig ben ik dan weer niet!!

We weten nog steeds niet wat Jezus daar ging doen, gezien z'n wedergeboorte kan er een hemelsbreed verschil zijn in wat hij dan gezegd zou hebben. Hoop dat de TS hier enige duidelijkheid in wil verschaffen tbv een vlotte voortgang, anders heeft het inderdaad weinig waarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ervaar het niet als prettig als iemand teksten suggereert die niet in de Bijbel staan.

Genoemde tekst komt uit het Thomas evangelie en is algemeen aanvaardt als Gnostisch. Maar is voor mij niet het Woord van God. En dat wil ik wel even gemeld zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zei : "Sta recht en herinner jezelf". Het heeft veel waarde, dat jij er niets mee kan is enkel jouw bevinding of mening. Maar daar gaat het hier niet om, vraag was wat Jezus in Engeland dan deed. Wat was z'n reden om naar Engeland te trekken?

zou je willen aangeven waar dit in de Bijbel door Jezus wordt gezegd? Alsjeblieft.

Ik herken het niet namelijk en iedereen kan wel roepen wat "Jezus zei". Zo goedgelovig ben ik niet meer.

Tja... Ik zou zeggen: als Jezus in Engeland kan zijn geweest, dan zou Hij ook die spreuk van TTC in de mond genomen kunnen hebben... Waarom zou je het ene buiten-bijbelse gegeven wel en het ander niet accepteren? Zo goedgelovig ben ik dan weer niet!!

Verdiep je dan eens in die spreuk. Het is buitenbijbels.Zou jij toch moeten weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En als God spreekt dan is het er. En dat is precies wat er in de 1e bedeling gebeurde.

Maar spreekt God nu ook door de vaderen of door de profeten? Of spreekt Hij door de Zoon?

Ik denk dat sommige gegevens (o.a. uitspraken van Paulus) ons er op wijzen dat het altijd al de Zoon was die tot ons sprak (al of niet via de vaderen of de profeten). En dat dit ook al gold voor dat spreken "in den beginne" (immers: "alles is door Hem en voor Hem geschapen", Kol 1)...

Gods spreken is in essentie niet aan de tijd gebonden, en in zoverre ook niet in een bedeling te vangen: die "eerste bedeling" is nog altijd gaande...

(Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.’ - Joh 5:17).

Maar goed: zijspoor... Ik laat het verder rusten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

zou je willen aangeven waar dit in de Bijbel door Jezus wordt gezegd? Alsjeblieft.

Ik herken het niet namelijk en iedereen kan wel roepen wat "Jezus zei". Zo goedgelovig ben ik niet meer.

Tja... Ik zou zeggen: als Jezus in Engeland kan zijn geweest, dan zou Hij ook die spreuk van TTC in de mond genomen kunnen hebben... Waarom zou je het ene buiten-bijbelse gegeven wel en het ander niet accepteren? Zo goedgelovig ben ik dan weer niet!!

Verdiep je dan eens in die spreuk. Het is buitenbijbels.Zou jij toch moeten weten.

Maar ik neem dan ook niet aan dat Hij in Engeland is geweest... Net zo min als ik die spreuk "ken"...
Link naar bericht
Deel via andere websites

Na vele jaren op forums vertoeven ken ik de tactiek van gnostici en de tactiek om te suggereren dat ik met wedergeboren Christenen te maken heb, maar zoals nu weer blijkt is over dat begrip al een misverstand.

Wedergeboorte wordt uitgelegd in de Bijbel in het gesprek met Nicodemus. Maar dat de Gnosticie en de dwalingen ( zie Antoon in een ander topic) dit begrip misbruiken is algemeen bekend en ik heb als gelovige in de Schrift hier mee te maken. En een aantal forumleden hangen een leer aan die ik onbijbels acht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja... Ik zou zeggen: als Jezus in Engeland kan zijn geweest, dan zou Hij ook die spreuk van TTC in de mond genomen kunnen hebben... Waarom zou je het ene buiten-bijbelse gegeven wel en het ander niet accepteren? Zo goedgelovig ben ik dan weer niet!!

Verdiep je dan eens in die spreuk. Het is buitenbijbels.Zou jij toch moeten weten.

Maar ik neem dan ook niet aan dat Hij in Engeland is geweest... Net zo min als ik die spreuk "ken"...

Ik zou me geen zorgen maken om het eerste, maar ik zou mij wel zorgen maken om vermeende Bijbelse teksten die niet Bijbels zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ervaar het niet als prettig als iemand teksten suggereert die niet in de Bijbel staan. Genoemde tekst komt uit het Thomas evangelie en is algemeen aanvaardt als Gnostisch. Maar is voor mij niet het Woord van God. En dat wil ik wel even gemeld zien.

Christenen volgen het spoor van Jezus Kwispel, je liet eerder al opmerken dat je daar angst van hebt maar daar gaat het hier niet om. Neem anders alle citaten uit de Bijbel die verwijzen naar de tweenaturenleer, over Paulus hebben we het later nog wel.

De gnostiek is een verzamelnaam voor een brede waaier aan religieuze stromingen binnen het vroege christendom. De term gnostiek is etymologisch afkomstig van het Griekse woord voor kennis, gnosis (γνωσις). In de gnostiek kreeg gnosis de speciale betekenis van mystieke kennis over de verborgen aard van de werkelijkheid en van de mens. De gnostiek onderscheidde zich daarmee van het confessionele christendom dat zich baseerde op geloof. Gnosis en geloof (gnosis en fides) vormden in de begintijd van het christendom twee religieuze tegenpolen onder de volgelingen van Jezus. De gnostiek beleefde een bloeitijd in de eerste drie eeuwen na Christus.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek

Ergo, Jezus in het spoor van Jozef van Arimathea, wat ging hij daar nu doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Na vele jaren op forums vertoeven ken ik de tactiek van gnostici en de tactiek om te suggereren dat ik met wedergeboren Christenen te maken heb, maar zoals nu weer blijkt is over dat begrip al een misverstand.

Wedergeboorte wordt uitgelegd in de Bijbel in het gesprek met Nicodemus. Maar dat de Gnosticie en de dwalingen ( zie Antoon in een ander topic) dit begrip misbruiken is algemeen bekend en ik heb als gelovige in de Schrift hier mee te maken. En een aantal forumleden hangen een leer aan die ik onbijbels acht.

De gnosis lasteren is in wezen de Geest lasteren. Het nadenken over de Heilige Geest begon met een ervaring. Niet met een theorie. De ervaringen van de eerste christenen staan o.a. gedocumenteerd in het Nieuwe Testament. Deze ervaringen staan niet los van de reflectie, maar worden door de aard van de interpretaties die ze ondergaan tot gekwalificeerde ervaringen met Gods Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja... Ik zou zeggen: als Jezus in Engeland kan zijn geweest, dan zou Hij ook die spreuk van TTC in de mond genomen kunnen hebben... Waarom zou je het ene buiten-bijbelse gegeven wel en het ander niet accepteren? Zo goedgelovig ben ik dan weer niet!!

We weten nog steeds niet wat Jezus daar ging doen, gezien z'n wedergeboorte kan er een hemelsbreed verschil zijn in wat hij dan gezegd zou hebben. Hoop dat de TS hier enige duidelijkheid in wil verschaffen tbv een vlotte voortgang, anders heeft het inderdaad weinig waarde.

Vermoedelijk weet de TS dat zelf eigenlijk ook niet. Misschien ging Hij daar volgens hen op vakantie of zo. :+ Ofschoon Jezus volgens de Heilige Schrift zeer duidelijk zegt

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:15:24 Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls

, maakte Hij volgens TS uitstapjes naar Engeland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het nadenken over de Heilige Geest begon met een ervaring. Niet met een theorie.

Zou het ook mogelijk zijn dat mensen de Heilige Geest ontvangen die nog nooit van de Heilige Geest gehoord hebben, of nog nooit de Bijbel gelezen hebben? Misschien een vreemde vraag?

Soms heb ik de indruk dat er mensen zijn die denken dat je eerst "geleerd moet hebben" alvorens je de Geest kunt ontvangen, terwijl het vaak net andersom is. Mensen in hopeloze situaties ontmoeten Jezus, bijvoorbeeld in een visioen, en bekeren zich direct (ontvangen ze dan de Heilige Geest? Ik denk dat het mogelijk is). Soms kloppen wij, en doet HIJ open, maar soms klopt HIJ en het enige dat we kunnen doen is de deur openen, of.... de deur dicht laten.

Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb de indruk dat sommige mensen heel veel (denken te) weten, maar de deur dichtlaten, terwijl Jezus hard op de deur aan het rammen is. Zijn Liefde houdt nooit op, maar, ooit moet de deur open gedaan worden, ook door de meest "doorgeleerde schriftgeleerden".

Zomaar wat gedachten, voor wat ze waard zijn....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het nadenken over de Heilige Geest begon met een ervaring. Niet met een theorie.

Zou het ook mogelijk zijn dat mensen de Heilige Geest ontvangen die nog nooit van de Heilige Geest gehoord hebben, of nog nooit de Bijbel gelezen hebben? Misschien een vreemde vraag?

Soms heb ik de indruk dat er mensen zijn die denken dat je eerst "geleerd moet hebben" alvorens je de Geest kunt ontvangen, terwijl het vaak net andersom is. Mensen in hopeloze situaties ontmoeten Jezus, bijvoorbeeld in een visioen, en bekeren zich direct (ontvangen ze dan de Heilige Geest? Ik denk dat het mogelijk is). Soms kloppen wij, en doet HIJ open, maar soms klopt HIJ en het enige dat we kunnen doen is de deur openen, of.... de deur dicht laten.

Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb de indruk dat sommige mensen heel veel (denken te) weten, maar de deur dichtlaten, terwijl Jezus hard op de deur aan het rammen is. Zijn Liefde houdt nooit op, maar, ooit moet de deur open gedaan worden, ook door de meest "doorgeleerde schriftgeleerden".

Zomaar wat gedachten, voor wat ze waard zijn....

Uiteraard kan dat, anders zou iemand een verhaal verzonnen hebben met als neveneffect God die we voor zoete koek erbij dienen te nemen. De bron blijft de bron, nooit geboren. In laatste instantie betekent religie dat we ons gezond verstand overboord zouden moeten kieperen, in sommige gevallen lijkt dat wel het neveneffect te zijn, pijnlijk is dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het nadenken over de Heilige Geest begon met een ervaring. Niet met een theorie.

Zou het ook mogelijk zijn dat mensen de Heilige Geest ontvangen die nog nooit van de Heilige Geest gehoord hebben, of nog nooit de Bijbel gelezen hebben? Misschien een vreemde vraag?

Met zekerheid. De Heilige Geest is ook buiten het Christendom werkzaam. Christus valt niet samen met de christelijke religie.

Soms heb ik de indruk dat er mensen zijn die denken dat je eerst "geleerd moet hebben" alvorens je de Geest kunt ontvangen, terwijl het vaak net andersom is. Mensen in hopeloze situaties ontmoeten Jezus, bijvoorbeeld in een visioen, en bekeren zich direct (ontvangen ze dan de Heilige Geest? Ik denk dat het mogelijk is). Soms kloppen wij, en doet HIJ open, maar soms klopt HIJ en het enige dat we kunnen doen is de deur openen, of.... de deur dicht laten.

Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb de indruk dat sommige mensen heel veel (denken te) weten, maar de deur dichtlaten, terwijl Jezus hard op de deur aan het rammen is. Zijn Liefde houdt nooit op, maar, ooit moet de deur open gedaan worden, ook door de meest "doorgeleerde schriftgeleerden".

Zomaar wat gedachten, voor wat ze waard zijn....

Mooi gezegd en waar. Zoals Akke van der Kooij zegt in haar artikel "De Geest en de mens" (in: Borgman e.a., "De werking van de Heilige Geest in de Europese cultuur en traditie", p.51)

het werk van de Geest is een fluistering die door de wereld gaat en vraagt om alert en waakzaam te leven.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Uiteraard kan dat, anders zou iemand een verhaal verzonnen hebben met als neveneffect God die we voor zoete koek erbij dienen te nemen. De bron blijft de bron, nooit geboren. In laatste instantie betekent religie dat we ons gezond verstand overboord zouden moeten kieperen, in sommige gevallen lijkt dat wel het neveneffect te zijn, pijnlijk is dat.

Dan betekent dat dus dat de "bedelingenleer" een gevaarlijke "geest" is. Bevrijding / reiniging is noodzakelijk.

In onderstaande korte video wordt uitgelegd hoe moslims Jezus ontmoeten:

https://www.youtube.com/watch?v=LQV_cMRy-n0

Liegen deze mensen allemaal? Volgens de bedelingenleer onmogelijk. De brenger van deze vreselijke dwaalleer zet deze mensen weg alszijnde ....

Duidelijk is dat er een "bovennatuurlijke dimensie" aan het werk is. Voormalige imams bekeren zich, voormalige jihad-strijders bekeren zich. Ook onze medewerkers hebben moslims ontmoet die Jezus in een visioen gezien hebben. Allemaal leugens? Allemaal oncontroleerbaar?

Nee, integendeel! De vruchten tonen het tegendeel.

Tja, buiten-Bijbelse bronnen? Misschien wordt het tijd dat er een opwekking plaatsvindt bij het NBC, misschien wordt het tijd dat Klein Haneveld zich bekeert van zijn dwalingen en een reisje organiseert naar moslim-landen, en de getuigenissen aanhoort van voormalige moslims. "Controleer" het maar, zoals hij ook Jezus uitstapjes naar andere landen controleert.... Wat er nu gebeurt is buiten-Bijbelse bronnen selectief gebruiken om leer te ondersteunen en daarnaast grote groepen gelovigen weg te zetten alszijnde "bezig in de vereerde bedeling". Het bouwt gelovigen niet op, het vernielt gelovigen. En, daarom is een krachtig tegengeluid noodzakelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga daar maar niet op in. Het is zo een verdraaiing van de feiten en van zaken die iemand uit zijn eigen hoge hoed tevoorschijn haalt. Bovendien gaat het hier niet over de bedelingen. Elders heb ik een uiteenzetting gegeven over de gedachte dat God Zich tijdelijk heeft verborgen.

Ik herken er helemaal niets in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel wil ik nog zeggen al is het niet het onderwerp dat ik pas een prachtig boek heb gelezen van een moslim die zich bekeerde tot het Christendom. Een heel bekende man die ook op you tube staat, maar ik ben zijn naam kwijt.

Gelukkig komen er dagelijks nog mensen tot geloof uit allerlei denominaties en ook uit de moslimgemeenschap.

Hoe dat gebeurt weet ik niet. Alleen deze jongeman beschrijft het in zijn boek.

Als mensen vertellen dat ze een visioen hebben gehad dan blijft dat hoe danook oncontroleerbaar, dat geldt ook voor mijn droom die ik je vertel.

Belangrijk is dat mensen in de bedeling van genade tot geloof komen en dat God een wonderlijk werk doet in het verborgene. Immers het koninkrijk is nog niet zichtbaar dan wel geopenbaard.

Aan de andere kant gebeuren er ook dingen die kwalijk zijn. Lees maar wat er deze week in de krant stond van een veel beluisterde charismatische evangelist. David Maasberg die mensen aanzet tot haat tegen de familie. Ik heb zojuist zijn preek beluisterd met Pinksteren j.l. en dat baart grote zorgen.

Maar God laat nooit varen... dat wat Zijn hand begonnen is.

De Heilige Geest is een werkzame kracht ook in de wereld.

Ik geloof dat deze Jozef van Arimathea een door God gezonden apostel was met een speciale bediening voor Brittannië, hij wordt de stichter genoemd van de eerste kerk aldaar.

Wat de Here Jezus deed, weet ik niet, daarom heb ik vermeld dat dit topic niet over de Here Jezus gaat maar over Zijn apostel.

De aanduiding 'Christen' bestond er in die eerste dagen nog niet.

Deze ontstond pas vele jaren na de opstanding.

De Joodse, Griekse en Romeinse wereld kenden de vroegste aanhangers van deze nieuwe boodschap als 'Volgers van de Weg".

Er wordt beweerd dat de naam "Christen" uit Antiochië ( Handelingen 11 vers 26) stamt en ontstond direct na de enthousiaste ontvangst van de uit Judea gevluchte discipelen in 36 A.D.

Het is van belang te zien dat de groep gelovigen uit Bethanië bij hun aankomst in Brittannië door de Britse priesters niet aangeduid wordt met de naam Christenen, noch deden zij dat in de jaren daarna, toen de naam 'Christen' gemeengoed was geworden.

Deze gelovigen werden de "Culdees" genoemd en zo ook de discipelen die later de groep van Jozef naar Brittannië volgden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gnosis lasteren is in wezen de Geest lasteren. Het nadenken over de Heilige Geest begon met een ervaring. Niet met een theorie. De ervaringen van de eerste christenen staan o.a. gedocumenteerd in het Nieuwe Testament. Deze ervaringen staan niet los van de reflectie, maar worden door de aard van de interpretaties die ze ondergaan tot gekwalificeerde ervaringen met Gods Geest.

Dat zou je dan tegen de RKK moeten zeggen. Of de informatie over gnosis klopt niet.

Het Goddelijke zou in de mens zitten? Dat doet mij aan "new age" denken en aan het eten van de boom van kennis van goed en kwaad waar satan suggereerde dat we aan God gelijk zouden worden.

http://www.human-being.nl/Bibliotheek/gnosis.htm

Gnosis is eeuwenoude wijsheid die destijds door de katholieke kerk in de ban werd gedaan.

Egyptische monniken stopten, naar wij nu vermoeden, hun oude geschriften in stenen kruiken en verborgen ze. In de vorige eeuw werden ze teruggevonden in een grot bij Nag Hammadi.

De geschriften zijn intussen ook in het Nederlands vertaald.

Het blijkt dat deze kennis ook in de soefistische stroming van de islam bewaard is gebleven. De islam is meer dan een oproep tot jihad, strijd.

Wat zijn die inzichten? Wat betekenen ze voor onze tijd?

De Goddelijke Vonk

Cruciaal in de gnostiek is de opvatting dat het goddelijke niet ergens ver weg is en dat er een priesterkaste nodig zou zijn om Hem te bereiken. Daarom bestreed de kerk dit inzicht zo fel met geschriften en brandstapel: het zou haar macht aantasten. In iedere mens is een goddelijke vonk aanwezig als kern van de mens. Het goddelijke – het Koninkrijk Gods - is in ons en vlak om ons heen. De kunst is er oog voor en oren naar te hebben.

Die kleine goddelijke vonk vraagt aandacht en ontwikkeling tot een vuur, een licht, "kennis van het hart" ofwel kennis van binnenuit, zoals de gnosis wel wordt omschreven. De vonk, dus de mens, wil terug naar waar hij vandaan kwam, terug naar God. Daartoe is er een lange weg te gaan, "Het Pad", vermeld in de Qur’an. In het Arabisch betekent het woord "pad", at-tariqa, vooral "het pad naar God, het pad terug, omhoog".

Het is het pad dat wij als mens en als mensheid te gaan hebben sinds onze geboorte als mensheid en als mens, geleid door innerlijke wijsheid - niet door religieuze autoriteiten. Waar het door wetten en voorschriften 'rechtgebaande' pad bedoeld wordt, staat as-sha'ria, letterlijk: het pad naar de bron. In de Qur'an overheerst het laatste type pad, in de gnostiek en het islamitisch soefisme het eerste type. Beide paden voeren de mens terug naar zijn bron, naar God, waar hij vandaan komt.

Het goddelijke is al in de mens, terwijl het beeld dat de mens van het goddelijke had steeds menselijker werd: van grillige en meedogenloze natuurgoden tot een liefhebbende vader. Gelijktijdig nam de mens zijn lot meer en meer in eigen hand en werd in die zin dus meer goddelijk. Dit kon zonder tussenkomst van een priesterkaste. De RK Kerk was hier dus niet blij mee en verbood die geschriften.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zou het ook mogelijk zijn dat mensen de Heilige Geest ontvangen die nog nooit van de Heilige Geest gehoord hebben, of nog nooit de Bijbel gelezen hebben? Misschien een vreemde vraag?

De discipelen en de gelovigen in Efeze wisten niet eens dat de Heilige Geest bestond terwijl zij er ongetwijfeld mee gevuld waren.

De Heilige Geest leidt ons niet om ons kunstjes te leren, en leidt ons ook niet door het leven, maar de Heilige Geest leidt ons naar de erfenis.

Het is de Geest der Waarheid maar slechts naar mate wij de waarheid verstaan zullen wij de erfenis ontvangen.

Wij hebben met Christus nieuw leven ontvangen en wij staan in de genade op weg naar de zoonstelling.

Het was beloofd aan Israël, zij waren een volk van koningen en priesters en zij hadden het eerst geboorterecht. Er zijn veel overeenkomsten tussen Israël en de Gemeente.

Pas in de toekomst zal deze natie als alle 12 stammen teruggebracht zijn en de 2 huizen weer met elkaar verbonden, dan zal God Zijn Geest uitstorten en spreekt de bijbel over een wedergeboren natie omdat er Geest in hen is. Heilige Geest.

God werkt een plan uit en dat heeft niets te maken met hoe wij t.o. God staan. God doet gewoon Zijn werk. De Bijbel noemt dat Zijn eeuwig voornemen.

"Al Zijn werken zijn van eeuwigheid bekend".

Link naar bericht
Deel via andere websites
De discipelen en de gelovigen in Efeze wisten niet eens dat de Heilige Geest bestond terwijl zij er ongetwijfeld mee gevuld waren. De Heilige Geest leidt ons niet om ons kunstjes te leren, en leidt ons ook niet door het leven, maar de Heilige Geest leidt ons naar de erfenis. Het is de Geest der Waarheid maar slechts naar mate wij de waarheid verstaan zullen wij de erfenis ontvangen. Wij hebben met Christus nieuw leven ontvangen en wij staan in de genade op weg naar de zoonstelling. Het was beloofd aan Israël, zij waren een volk van koningen en priesters en zij hadden het eerst geboorterecht. Er zijn veel overeenkomsten tussen Israël en de Gemeente. Pas in de toekomst zal deze natie als alle 12 stammen teruggebracht zijn en de 2 huizen weer met elkaar verbonden, dan zal God Zijn Geest uitstorten en spreekt de bijbel over een wedergeboren natie omdat er Geest in hen is. Heilige Geest. God werkt een plan uit en dat heeft niets te maken met hoe wij t.o. God staan. God doet gewoon Zijn werk. De Bijbel noemt dat Zijn eeuwig voornemen. "Al Zijn werken zijn van eeuwigheid bekend".

We zijn nog steeds benieuwd naar wat Jezus in Engeland ging doen destijds, voor de samenhang tussen het valse en ware zelf lijkt een ander topic aan te raden gezien de diepgang van dat onderwerp. Het is ook maar een suggestie opdat we hier verder kunnen met de geschiedenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gnosis is eeuwenoude wijsheid die destijds door de katholieke kerk in de ban werd gedaan. Egyptische monniken stopten, naar wij nu vermoeden, hun oude geschriften in stenen kruiken en verborgen ze. In de vorige eeuw werden ze teruggevonden in een grot bij Nag Hammadi. De geschriften zijn intussen ook in het Nederlands vertaald. Het blijkt dat deze kennis ook in de soefistische stroming van de islam bewaard is gebleven. De islam is meer dan een oproep tot jihad, strijd. Wat zijn die inzichten? Wat betekenen ze voor onze tijd?

De Goddelijke Vonk

Cruciaal in de gnostiek is de opvatting dat het goddelijke niet ergens ver weg is en dat er een priesterkaste nodig zou zijn om Hem te bereiken. Daarom bestreed de kerk dit inzicht zo fel met geschriften en brandstapel: het zou haar macht aantasten. In iedere mens is een goddelijke vonk aanwezig als kern van de mens. Het goddelijke – het Koninkrijk Gods - is in ons en vlak om ons heen. De kunst is er oog voor en oren naar te hebben.

Die kleine goddelijke vonk vraagt aandacht en ontwikkeling tot een vuur, een licht, "kennis van het hart" ofwel kennis van binnenuit, zoals de gnosis wel wordt omschreven. De vonk, dus de mens, wil terug naar waar hij vandaan kwam, terug naar God. Daartoe is er een lange weg te gaan, "Het Pad", vermeld in de Qur’an. In het Arabisch betekent het woord "pad", at-tariqa, vooral "het pad naar God, het pad terug, omhoog".

Het is het pad dat wij als mens en als mensheid te gaan hebben sinds onze geboorte als mensheid en als mens, geleid door innerlijke wijsheid - niet door religieuze autoriteiten. Waar het door wetten en voorschriften 'rechtgebaande' pad bedoeld wordt, staat as-sha'ria, letterlijk: het pad naar de bron. In de Qur'an overheerst het laatste type pad, in de gnostiek en het islamitisch soefisme het eerste type. Beide paden voeren de mens terug naar zijn bron, naar God, waar hij vandaan komt.

Het goddelijke is al in de mens, terwijl het beeld dat de mens van het goddelijke had steeds menselijker werd: van grillige en meedogenloze natuurgoden tot een liefhebbende vader. Gelijktijdig nam de mens zijn lot meer en meer in eigen hand en werd in die zin dus meer goddelijk. Dit kon zonder tussenkomst van een priesterkaste. De RK Kerk was hier dus niet blij mee en verbood die geschriften.

Mooie bijdrage Kwispel, dit zegt heel iets anders dan mensen doodknuppelen met tekstjes, het vereist wel een grondig zelfonderzoek wat - indien succesvol - tot overgave leidt. 'Jihad' zegt inderdaad veel meer dan de oppervlakkige associatie die een meerderheid daaraan koppelt, ook hier zien we hetzelfde fenomeen. Of hoe religie door gezagsdragers misbruikt werd, het is een mooie openbaring die tot meer bewustwording leidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid