Spring naar bijdragen

In het spoor van Jozef van Arimathea


Aanbevolen berichten

Nee , geen schema alsjeblieft. Waarom zouden we opnieuw moeten beginnen, mijn post is toch duidelijk? Ze beginnen steeds opnieuw over het begrip decurio, maak daar maar een schema van. Ik ben daar klaar mee. We gaan gewoon verder met dank voor je aanvulling TTC.

Dus Prudenz is getrouwd met Claudia, geen zus dus. Hoeven geen nieuw schema te maken, ik ga er vanuit dat iemand dat allemaal al eens opgetekend heeft om het ons makkelijker te maken. Misschien even opzoeken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 374
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En zo zie je TTC dat de kerkgeschiedenis wel een norm voor mij is. Dat is niet hetzelfde als het 'Christendom'. Claudia en Pudenz hebben Paulus gesteund in zijn moeilijke jaren.

Inderdaad, dat staat een aantal pagina's ook al, er bestaat ook een verschil tussen het vroege Christendom en wat er van geworden is. In hoeverre denk je dat Pauls daar een hand in heeft gehad?

Niet....Paulus is allang dood. Ik heb wel een mening, wie daar een hand in gehad heeft, maar dat is nu niet aan de orde.

Heb je nog vragen over mijn post? Anders ga ik verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee , geen schema alsjeblieft. Waarom zouden we opnieuw moeten beginnen, mijn post is toch duidelijk? Ze beginnen steeds opnieuw over het begrip decurio, maak daar maar een schema van. Ik ben daar klaar mee. We gaan gewoon verder met dank voor je aanvulling TTC.

Dus Prudenz is getrouwd met Claudia, geen zus dus.

Nee, dat had ik fout en heb ik hersteld als het goed is. Linus is haar broer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet....Paulus is allang dood. Ik heb wel een mening, wie daar een hand in gehad heeft, maar dat is nu niet aan de orde. Heb je nog vragen over mijn post? Anders ga ik verder.

Het is een niet onbelangrijke kwestie om op te helderen, zo winnen we misschien heel wat tijd. Al die mensen zijn dood Kwispel, hoeven geen uitzonderingen te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Caractacus was de zoon en opvolger van Brân de Gezegende en kleinzoon van Koning Lear ( de man van Shakespeare).

Het machtige Rome uit de eerste eeuw van onze jaartelling wilde het laatste stuk vrij Europa aan zijn gebied toevoegen. Dit ter uitvoering van een decreet van Claudius. n.l. dat alle Christendom en Druïdedom in Brittannië moest worden uitgeroeid. Niettemin trouwde de zus van Caractacus met de Romeinse generaal Plautius en zo kwam zij in Rome.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet....Paulus is allang dood. Ik heb wel een mening, wie daar een hand in gehad heeft, maar dat is nu niet aan de orde. Heb je nog vragen over mijn post? Anders ga ik verder.

Het is een niet onbelangrijke kwestie om op te helderen, zo winnen we misschien heel wat tijd. Al die mensen zijn dood Kwispel, hoeven geen uitzonderingen te maken.

Ok. Je vroeg in hoeverre Paulus invloed had op het veranderen van het Christendom?

Wat bedoel je dan precies? En doet het terzake in dit topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze beginnen steeds opnieuw over het begrip decurio, maak daar maar een schema van. Ik ben daar klaar mee. We gaan gewoon verder.
Het was mijn eerste opmerking over dat woord, Kwispel. En de kwestie was m.i. volledig on topic. En de kanttekening bedoeld om niet te veel ruimte te geven aan speculatie op grond van een evt. verkeerd begrip van die term...

Maar als dit topic juist bedoeld is om er lustig op los te speculeren: zeg het me, dan ben ik weer weg!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De geschiedschrijvers hebben vastgelegd dat Jozef van A met zijn 11 gezellen in 38 na Chr. te Avalon is aangekomen en op kort termijn het Evangelie heeft gepredikt aan het Silurische hof met het gevolg dat Silurië het eerste Christelijke koninkrijk ter wereld was.

Het Christendom was begonnen in Britain met Brân en Caradoc voor het jaar 50 na Chr. ( aldus het Harleian manuscript)

De wraakgierige Saddu's met als voornaamste aanvoerde Saulus hadden de Christenen uit Jeruzalem verjaagd en zo kwam het zaad over de gehele bewoonde werld.

Hand 8 vers 1.

Nu is het ook aardig om te vermelden wie Pontius Pilatus was.

Wie was hij eigenlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze beginnen steeds opnieuw over het begrip decurio, maak daar maar een schema van. Ik ben daar klaar mee. We gaan gewoon verder.
Het was mijn eerste opmerking over dat woord, Kwispel. En de kwestie was m.i. volledig on topic. En de kanttekening bedoeld om niet te veel ruimte te geven aan speculatie op grond van een evt. verkeerd begrip van die term...

Maar als dit topic juist bedoeld is om er lustig op los te speculeren: zeg het me, dan ben ik weer weg!!

Nee hoor, het was helemaal niet aan jouw adres. Dank voor je opheldering. Ik denk niet dat ik aan het speculeren ben. Het was volledig on topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ok. Je vroeg in hoeverre Paulus invloed had op het veranderen van het Christendom? Wat bedoel je dan precies? En doet het terzake in dit topic?

Zullen dat later behandelen Kwispel, eerst dit complot volledig in kaart brengen en dan kunnen we zien welke verhoudingen en drijfveren tot welk resultaat geleid hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pilatus was als eerste een wreed man.

Luc. 13 vers 1 en 2.

Hij was een 'gunsteling" van keizer Tiberius

Hij was stadhouder over Juda tijdens Jezus 'rondwandeling op aarde.

Hij vertegenwoordigde het Romeinse gezag

Hij moest het doodvonnis van Jezus rechtskracht geven.

Hij deed dat onder zware druk,

Hij wist dat het vonnis onrechtvaardig was,

Hij werd gewaarschuwd door zijn vrouw ( Matt. 27 vers 19 )

HIj is van 26-36 na Chr. stadhouder over Judea geweest.

Hij was een Romein

Hij heeft Jeruzalem een waterleiding gegeven. ( betaald uit de schatkist van de tempel)

Dit even als inleiding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Prima, ik heb Paulus even genoemd als een Saulus binnen dit verband van Christenvervolging. Nu verder naar Pilatus. Heeft Hendrik nog vragen of Maria of iemand anders?

Ik denk dat er nog veel vragen zijn maar stel voor om eerst jouw verhaal volledig te lezen, anders wordt het misschien weer een warboel. Vooralsnog heb ik persoonlijk geen idee waar je nu naartoe wil met dit topic, kan je dit tussendoor misschien even ter kennis stellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De koning van Syrië ( Agrippa) heeft ongunstig over Pilatus gerapporteerd aan de keizer.

Op de berg Gerizim heeft Pilatus een aantal Joden laten afslachten ( gelokt via een val)

Rome is door Vitellius zijn chef naar Rome gestuurd om zich voor de keizer te verantwoorden

Aan een in 1961 gevonden Romeinse inscriptie ga ik voorbij , maar Pilatus is naar het Zuid-Franse Vienne verbannen en gestorven.

Zijn vrouw wordt in de Grieks Orthodoxe kerk gezien als een heilige n.l. Claudia Procula ze zou als Christen zijn gestorven.

Maar nu terug naar de geschiedenis van zijn geboorte.

Dat zou in Schotland zijn n.l. in Glen Lyon in het dorpje Fortingall.

Hij zou geboren zijn uit een Romeinse vader en een Schots meisje.

De Schotten zijn niet trots op dit verhaal . Totop vandaag wordt dit verhaal gedrukt en bekend gemaakt.

In dat dorpje Fortingall woonde Metallanus, die van 10 v, Chr. tot 29 na Chr. de Schotten regeerde.

Hij was een humane vorst.

Zijn huis lag naast een boerderij die nog bestaat: Balnacraig .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Prima, ik heb Paulus even genoemd als een Saulus binnen dit verband van Christenvervolging. Nu verder naar Pilatus. Heeft Hendrik nog vragen of Maria of iemand anders?

Ik denk dat er nog veel vragen zijn maar stel voor om eerst jouw verhaal volledig te lezen, anders wordt het misschien weer een warboel. Vooralsnog heb ik persoonlijk geen idee waar je nu naartoe wil met dit topic, kan je dit tussendoor misschien even ter kennis stellen?

Dan moet je de film bekijken want dat is mijn uitgangspunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kreeg commentaar van RF dat uitsluitend een link plaatsen of een film niet mag , maar er moet een toelichting zijn, nou die geeft ik nu dus. Al een paar pagina's, maar als je de film of de link niet leest heb je er niets aan.

Kijk:

.. aan een legende mag geknabbeld worden , zij is niet Gods Woord en zij is feilbaar als wij zijn. Maar de overlevering is...taai. Die komt niet uit de lucht vallen en een in land van barden, zingende geschiedschrijvers , luistert het nauw met de waarheid en de feiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan moet je de film bekijken want dat is mijn uitgangspunt.

Als je de essentie niet in een paar lijnen kan weergeven dan zullen we even afwachten Kwispel. Herinner dat een aantal dacht dat het over Jezus zou gaan, dit bleek niet zo te zijn waardoor er wat verwarring ontstond. Komt wel goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

O ja? Ik heb nergens gelezen dat men dacht dat het over Jezus zou gaan. De titel lijkt mij duidelijk. Hoe kom je hierbij of verzin je dat zelf?

Ik heb de essentie in grote lijnen weergegeven en bovendien doet dat de filmmaker in zijn inleiding, als men de moeite niet neemt om dat even te beluisteren dan is dat jammer , maar daar kan ik niets aan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
O ja? Ik heb nergens gelezen dat men dacht dat het over Jezus zou gaan. De titel lijkt mij duidelijk. Hoe kom je hierbij of verzin je dat zelf? Ik heb de essentie in grote lijnen weergegeven en bovendien doet dat de filmmaker in zijn inleiding, als men de moeite niet neemt om dat even te beluisteren dan is dat jammer , maar daar kan ik niets aan doen.

Je hebt Ineke nog bedankt voor onderstaande post, hierin wordt verwezen naar Jezus. In je betoog heb je ergens verwezen dat hij als handelaar (cfr landeigenaar) naar Engeland zou geweest zijn, wellicht daarom?

Geweldig dat dit op film is gezet. Ik heb het boek "De komst van het geloof naar het Westen" van John W.Tayler, wat verslag doet van de reizen die Jozef van Arimathea, Maria Magdalena, Martha, Lazarus, Zacheus, de blindgeborene, de rijke jongeling, de hoofdman over honderd, de jongeling van Nain, Filippus, Lukas, Trofimus, Kleopas en zijn vrouw en nog vele anderen maakten, en uiteindelijk vanuit Marseille terecht kwamen in Glastonbury. Ik ga de film met belangstelling bekijken, want ik begrijp dat de reis die jullie hebben gemaakt, en de plaatsen die bezocht zijn, specifiek gaat over Jozef van Arimenthea en de jonge Jezus. Ik had destijds ook graag mee willen gaan met deze bijzondere reis, en wellicht wordt die nog eens ondernomen, en dan ben ik erbij.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Achteraf gezien had het filmpje misschien beter onder "Koffiebar" kunnen worden geplaatst. Onder "Geloof algemeen" wordt het zwaarder opgevat (als geloofszaak) in plaats van als vakantiereisje.

Daarom stelde ik de vraag waar ik het moest plaatsen en ik had een item gevonden, maar ik kon daar niets plaatsen. Ik ben blijkbaar niet bevoegd om op bepaalde subforums een bericht te plaatsen. Ik heb echt alles geprobeerd. Het is helemaal geen geloofszaak maar het is ook geen vakantiereisje en ... de moderatie gaf ik de vrijheid om het op de juiste plek te zetten, maar er gebeurde niets, en daar heb ik geen invloed op.

Toevallig wilde vanochtend ergens op reageren en dat kon niet.

Geen 'reageer' knop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb heel wat Bijbelse films gezien en boeken gelezen, het begon enkele decennia terug met "de 10 geboden"

Het tragische van al deze films en boeken dat men het verhaal boven de Bijbelse werkelijkheid stelt.

Men hangt er vaak een subverhaal aan en liefst sterk geromantiseert, met dit in gedachten dient men naar films te kijken en boeken te in te lezen.

toch blijf ik optimistisch, iedere keer weer,Neem nu de vele Jezus films, toegegeven zij zijn weleens een uitzondering en men werkt echt met bijbelteksten, maar de fout die ze dan weer maken is dat de Jezus figuur nog aleens als een parodie overkomt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is geen film zoals geromantiseerde films, dit is een reisverslag van een particulier iemand die het op een DVD heeft gezet, ik neem aan gezien je commentaar dat je de dvd niet hebt bekeken.

Het is gewoon een ooggetuigeverslag. Het gaat ook niet over de Here Jezus. Er zijn geen acteurs er is geen regisseur. Je schrijft een vooroordeel neer die niets terzake doet.

Zijn jouw vakantiefoto's of vroeger dia's ook geromantiseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat ook niet over de Here Jezus.

De meningen blijken verdeeld te zijn hierover, misschien raadzaam om eerst je verhaal verder te vertellen opdat we de opzet van dit topic beter kunnen begrijpen? Speelt het zich af na Jezus' dood, die Jozef van A zou immers met z'n bloed gaan vluchten zijn. Pro memorie, wat Ineke daarover stelde zoals eerder aangegeven:

Geweldig dat dit op film is gezet. Ik heb het boek "De komst van het geloof naar het Westen" van John W.Tayler, wat verslag doet van de reizen die Jozef van Arimathea, Maria Magdalena, Martha, Lazarus, Zacheus, de blindgeborene, de rijke jongeling, de hoofdman over honderd, de jongeling van Nain, Filippus, Lukas, Trofimus, Kleopas en zijn vrouw en nog vele anderen maakten, en uiteindelijk vanuit Marseille terecht kwamen in Glastonbury. Ik ga de film met belangstelling bekijken, want ik begrijp dat de reis die jullie hebben gemaakt, en de plaatsen die bezocht zijn, specifiek gaat over Jozef van Arimenthea en de jonge Jezus. Ik had destijds ook graag mee willen gaan met deze bijzondere reis, en wellicht wordt die nog eens ondernomen, en dan ben ik erbij.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid