Spring naar bijdragen

Joodse visie op sterven/leven na de dood


Aanbevolen berichten

Interessant exploot over de Joodse visie op sterven/leven na de dood, wat hierbij opvalt zijn de sterke overeenkomsten met andere strekkingen van Oosterse inslag. Misschien is het correcter om te spreken van 'universele' inslag, in het andere geval zouden er immers verschillende soorten mensen bestaan. In dit topic een poging om nog meer overeenkomsten te vinden, weg van de strijd om de verschillen die ons als mensheid verdelen.

Wat is de dood? Deze vraag kan het beste beantwoord worden met de vraag: Wat is leven? Leven is de integratie van ziel en lichaam - het ego en zijn fysieke voertuig - in een enkele entiteit. Dood is de loskoppeling van lichaam en ziel in twee gescheiden entiteiten -een scheiding van het spirituele ego van dat wat eens een voertuig was van het ego.

Ego - ziel

Het ego is de ziel, niet het lichaam. Het lichaam zal onvermijdelijk falen en de ziel is eeuwig en onverwoestbaar. De tijd van het fysieke leven waarin de ziel woont binnen en handelt door het lichaam is slechts één fase -hoewel een belangrijke fase- van zijn bestaan, een bestaan die het fysieke leven overtreft en er overheen gaat. De ziel van de persoon die we kennen en liefhebben als fysiek wezen op deze aarde gaat door na zijn of haar dood en is zich continue bewust van wat gebeurt in onze levens en ontvangt onze liefde en positieve handelingen die we uit naam van hem of haar doen.

Lichaam

Maar ook voor het lichaam is de dood niet het einde. Een fundamenteel principe van het Joodse geloof is het geloof in techiat ha-meitim, ("opstanding van de doden") -dat in de toekomst, de Goddelijk perfecte "Komende Wereld", de ziel hersteld zal worden met een herbouwd en hersteld lichaam, dus dat lichaam en ziel, wanneer ze weer verenigd worden als een levend wezen, de vruchten zullen genieten van wat zij samen voor elkaar hebben gekregen. Dus niet alleen de ziel moet geheiligd worden, ook het lichaam.

http://etsel.infoteur.nl/specials/sterven.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Eerder bizar dat er maar weinig reacties komen, misschien net omwille van het inhoudelijke? Ter diepgaander beschouwing het vervolg:

Dichotomie

De benadering van de dood wordt geleid door een serie dualismen:

(1) We doen er alles aan om het leven te koesteren en dood te vermijden; want elk moment van het leven is heilig omdat het onze aanwezigheid van de ziel huisvest en het een integraal onderdeel is van de Goddelijke missie in het leven. Aan de andere kant wordt het moment van de dood geaccepteerd als de wil van de Ware Rechter die alleen weet wanneer de missie van de ziel in de fysieke wereld is volbracht.

(2) We betreuren de tragische cyclus van afbraak van onze levens, terwijl we het continue traject van zijn of haar leven bevestigen.

(3) We tonen respect voor het lichaam, die het voertuig is van de ziel, terwijl we beseffen dat het lichaam niet de werkelijke persoon is waar we om rouwen.

(4) We proberen ons de overledenen zolang mogelijk in herinnering te houden, terwijl de overledenen waarlijk onder ons zijn.

http://etsel.infoteur.nl/specials/sterven.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een gedachte.

Ik heb het altijd vrij dubbel gevonden, dat de meeste christenen het hele speciale Verbond van God met de nakomelingen van Jacob zo hoog zijn blijven achten, ondanks het feit dat zij helemaal niets (meer) hebben met het joodse geloof.

Zelfs zo weinig werkelijk geïnteresseerd zijn, dat zij niet eens weten wat dat geloof nu werkelijk inhoudt.

Of is de interesse zo weinig, juist om die verschillen, om toch te kunnen blijven geloven, dat Christus de enige zaligmaker is en dat niemand kan komen tot God dan dor hem?

Wat is dan feitelijk die zeer speciale bedoeling die God vlg. de Bijbel had met het joodse volk, toegepast in de tijd van nu en in de eeuwigheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een gedachte.

Ik heb het altijd vrij dubbel gevonden, dat de meeste christenen het hele speciale Verbond van God met de nakomelingen van Jacob zo hoog zijn blijven achten, ondanks het feit dat zij helemaal niets (meer) hebben met het joodse geloof.

Zelfs zo weinig werkelijk geïnteresseerd zijn, dat zij niet eens weten wat dat geloof nu werkelijk inhoudt.

Of is de interesse zo weinig, juist om die verschillen, om toch te kunnen blijven geloven, dat Christus de enige zaligmaker is en dat niemand kan komen tot God dan dor hem?

Wat is dan feitelijk die zeer speciale bedoeling die God vlg. de Bijbel had met het joodse volk, toegepast in de tijd van nu en in de eeuwigheid?

Dat is gelegen in de vervangingstheologie die de kerken bedacht hebben. En weinig tot geen kennis hebben van het verbond wat God sloot in de Bijbel en met wie en met welk doel.

En als jij wel kennis ervan hebt misschien kun je dan de vraag beantwoorden welke speciale bedoeling God had met het Joodse volk.

Je post is tamelijk ingewikkeld Maria.

Je stelt zoveel punten aan de orde die best lastig zijn om te rubriceren.

Ik probeer het een beetje.

Ik heb het altijd vrij dubbel gevonden, dat de meeste christenen het hele speciale Verbond van God met de nakomelingen van Jacob zo hoog zijn blijven achten, ondanks het feit dat zij helemaal niets (meer) hebben met het joodse geloof.

Over welk verbond heb je het? Want God sloot een huwelijksverbond en hij sloot een verbond met Abraham en met Noach en zelfs met David. Dus dat moeten we eerst onderscheiden.

Zelfs zo weinig werkelijk geïnteresseerd zijn, dat zij niet eens weten wat dat geloof nu werkelijk inhoudt.

Dat weet ik niet, ik weet wel dat de kerken er een leer aankoppelen die iedereen klakkeloos naloopt.

is de interesse zo weinig, juist om die verschillen, om toch te kunnen blijven geloven, dat Christus de enige zaligmaker is en dat niemand kan komen tot God dan dor hem?

Wat bedoel je hiermee te zeggen? Want je springt ineens over naar Christus onder het nieuwe verbond ( het oude verbond is verdwenen immers) als de enige Zaligmaker, maar Christus was onder het oude verbond nog niet verschenen als de Zaligmaker.

Wat is dan feitelijk die zeer speciale bedoeling die God vlg. de Bijbel had met het joodse volk, toegepast in de tijd van nu en in de eeuwigheid?

Dat staat heel duidelijk in de Bijbel, maar voordat ik dat aantoon zou ik je willen vragen wat je daar zelf over denkt?

Misschien eerst bekijken vanuit de Bijbel wat de bediening van Israël was en zal worden, ik mag toch hopen dat je dat weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eerder bizar dat er maar weinig reacties komen, misschien net omwille van het inhoudelijke? Ter diepgaander beschouwing het vervolg:

Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik heb niets met het Jodendom, ik ben geen Jood, ik ben een heiden en alle religies binnen het Jodendom hebben niet mijn interesse.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een gedachte. Ik heb het altijd vrij dubbel gevonden, dat de meeste christenen het hele speciale Verbond van God met de nakomelingen van Jacob zo hoog zijn blijven achten, ondanks het feit dat zij helemaal niets (meer) hebben met het joodse geloof. Zelfs zo weinig werkelijk geïnteresseerd zijn, dat zij niet eens weten wat dat geloof nu werkelijk inhoudt. Of is de interesse zo weinig, juist om die verschillen, om toch te kunnen blijven geloven, dat Christus de enige zaligmaker is en dat niemand kan komen tot God dan dor hem? Wat is dan feitelijk die zeer speciale bedoeling die God vlg. de Bijbel had met het joodse volk, toegepast in de tijd van nu en in de eeuwigheid?

Vind het alleen vreemd dat ze hetzelfde zeggen maar Jezus niet erkennen, misschien zei hij de verkeerde dingen in een aantal hun ogen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik heb niets met het Jodendom, ik ben geen Jood, ik ben een heiden en alle religies binnen het Jodendom hebben niet mijn interesse.

Dit topic gaat over overeenkomsten, niet over verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(4) We proberen ons de overledenen zolang mogelijk in herinnering te houden, terwijl de overledenen waarlijk onder ons zijn.

http://etsel.infoteur.nl/specials/sterven.html

Juist. En sommigen al met een lichaam dat net zo tastbaar is als het jouwe en het mijne. Die hebben de opstanding reeds meegemaakt cq ontvangen.nEen Godsgeschenk als je dit geopenbaard mag krijgen. Dat kan alleen als je alle teugels aan Christus hebt gegeven, en je reacties dus beteugeld worden, en je rouwproces voldoende gezond gevorderd. Als mensen met een voor deze wereld doorsnee geestelijke ontwikkeling dit zouden meemaken, zouden ze doordraaien. En dan zouden ze het oude leven en de oude dingen met die persoon willen voortzetten. En dát kan niet en is ook niet wensenwaardig trouwens. Je moeder is in die gevallen namelijk je moeder niet meer. Maar allen de zonen en dochters van dezelfde Vader, en broeders en zusters in Christus.

De Bijbel is geen plat lineair boek.

(Nu ben ik echt weg, tot woensdag).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik heb niets met het Jodendom, ik ben geen Jood, ik ben een heiden en alle religies binnen het Jodendom hebben niet mijn interesse.

Dit topic gaat over overeenkomsten, niet over verschillen.

Ok. Had ik verschillen genoemd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
O ... en waar staat dat?

Aan het begin, toen er nog niets was ...

Interessant exploot over de Joodse visie op sterven/leven na de dood, wat hierbij opvalt zijn de sterke overeenkomsten met andere strekkingen van Oosterse inslag. Misschien is het correcter om te spreken van 'universele' inslag, in het andere geval zouden er immers verschillende soorten mensen bestaan. In dit topic een poging om nog meer overeenkomsten te vinden, weg van de strijd om de verschillen die ons als mensheid verdelen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ok. Had ik verschillen genoemd?

Waarom zou je geen Jood willen zijn? Dat is toch een verschil? Wat je eerder schreef ..

Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik heb niets met het Jodendom, ik ben geen Jood, ik ben een heiden en alle religies binnen het Jodendom hebben niet mijn interesse.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Interessant exploot over de Joodse visie op sterven/leven na de dood, wat hierbij opvalt zijn de sterke overeenkomsten met andere strekkingen van Oosterse inslag. Misschien is het correcter om te spreken van 'universele' inslag, in het andere geval zouden er immers verschillende soorten mensen bestaan. In dit topic een poging om nog meer overeenkomsten te vinden, weg van de strijd om de verschillen die ons als mensheid verdelen.

Sta mij toe één kanttekening te maken:

De Joodse visie bestaat niet. Afgezien van het orthodoxe Jodendom speelt het leven na de dood in het Jodendom nagenoeg geen enkele rol van betekenis meer.

That being noted, Segal points out that, “[d]iscussions of the afterlife are almost entirely absent from non-Orthodox twentieth-century religious discourse, which has focused on the absolute commitment to this world as the setting for the encounter with the divine, the covenant between God and Israel, and the obligation to serve humanity.†(Coward p.27) It seems that, with the exception of Orthodox Jews, the Jewish faith has come full circle with respect to immortality and the afterlife. Social injustice seems to have stimulated early Jewish belief in an afterlife, while postbiblical rabbinic tradition and philosophy expanded the view. However, further advancements in Judaism have largely returned the faith to its roots with respect to belief in an afterlife.
Bron: http://www.sptimmortalityproject.com/ba ... n-judaism/
Link naar bericht
Deel via andere websites
Sta mij toe één kanttekening te maken: De Joodse visie bestaat niet. Afgezien van het orthodoxe Jodendom speelt het leven na de dood in het Jodendom nagenoeg geen enkele rol van betekenis meer.

Met je eens, ook binnen het Jodendom zijn er verschillende strekkingen en onderlinge twisten, dit is niet verschillend dan binnen andere religies. Wat ze gemeen hebben is dat er mensen zijn met overtuigingen over leven na de dood, hoe kan deze overtuiging ontstaan zonder de dood ervaren te hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid