Spring naar bijdragen

Wat raakt jou? Wat spreekt je aan.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 158
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als grote denkers met elkaar van gedachten wisselen krijg je dit soort ongelooflijk interessante en leerzame gesprekken. Over Exodus:  

Onvoorwaardelijke liefde voor je kinderen zou een vereiste moeten zijn, maar helaas is het vaak anders... Zelf heb ik helaas geen kinderen (pijnlijk geweest trouwens) ik heb wel drie neefjes en een ni

Foto’s van bijna 10 jaar geleden. Tranen :’-)

Onvoorwaardelijke liefde voor je kinderen zou een vereiste moeten zijn, maar helaas is het vaak anders... Zelf heb ik helaas geen kinderen (pijnlijk geweest trouwens) ik heb wel drie neefjes en een nichtje, waarvan ik voor één neefje zo goed als de vader heb gefungeerd, hij is inmiddels 22 en heeft zijn bachelor gehaald in de dierengeneeskunde. Hij is een verstandige man geworden met een sterke persoonlijkheid, dus trotser als een oom kan ik niet zijn, het is een hele zware weg geweest voor die jongen (hij is op vijfjarige leeftijd als pleegkind bij ons geplaatst geweest; wat ik in die tijd heb gezien, breekt als mens je hart).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij raakt steeds weer het nummer Routine van Steve Wilson. Het filmpje laat de wanhoop van de vrouw zien.. 

De inspiratie voor dit lied werd gevonden in een waar gebeurd triest gebeuren. 

"Routine" http://www.imdb.com/title/tt1819513/

What do I do with all the children's clothes
Such tiny things that still smell of them
And the footprints in the hallway
Onto my knees scrub them away

And how to be of use make the tea and the soup
All of their favorites throw them away
And all their schoolbooks and the running shoes
Washing and cleaning the dirty steel sink

Routine keeps me in line
Helps me pass the time
Concentrate my mind 
Helps me to sleep

And keep making beds and keep the cat fed
Open the Windows let the air in
And keep the house clean and keep the routine
Paintings they make still stuck to the fridge

Keep cleaning keep ironing
Cooking their meals on the stainless steel hob
Keep washing keep scrubbing
Long until the dark comes to bruise the sky
Deep in the debt to night

Routine keeps me in line
Helps me pass the time
Helps me to sleep

Routine keeps me in line
Helps me pass the time
Helps me to sleep


The most beautiful morning forever
Like the ones from far off, far off away
With the hum of the bees in the jasmine sway
Don't ever let go 
Try to let go
Don't ever let go 
Try to let go
Don't ever......

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Lobke:

Mij raakt steeds weer het nummer Routine van Steve Wilson. Het filmpje laat de wanhoop van de vrouw zien.. 

De inspiratie voor dit lied werd gevonden in een waar gebeurd triest gebeuren. 

"Routine" http://www.imdb.com/title/tt1819513/

What do I do with all the children's clothes
Such tiny things that still smell of them
And the footprints in the hallway
Onto my knees scrub them away

And how to be of use make the tea and the soup
All of their favorites throw them away
And all their schoolbooks and the running shoes
Washing and cleaning the dirty steel sink

Routine keeps me in line
Helps me pass the time
Concentrate my mind 
Helps me to sleep

And keep making beds and keep the cat fed
Open the Windows let the air in
And keep the house clean and keep the routine
Paintings they make still stuck to the fridge

Keep cleaning keep ironing
Cooking their meals on the stainless steel hob
Keep washing keep scrubbing
Long until the dark comes to bruise the sky
Deep in the debt to night

Routine keeps me in line
Helps me pass the time
Helps me to sleep

Routine keeps me in line
Helps me pass the time
Helps me to sleep


The most beautiful morning forever
Like the ones from far off, far off away
With the hum of the bees in the jasmine sway
Don't ever let go 
Try to let go
Don't ever let go 
Try to let go
Don't ever......

 

Behind every beautiful thing

There's some kind of pain.

(Bob Dylan)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...
3 uur geleden zei Lobke:

Bump*

Vorige week het programma Trippers gezien en het raakte me intens. Het ging over het spice gebruik in GB, een sterk verslavend middel wat goedkoop is, dus door de daklozen en aller armsten gebruikt wordt. Maar het is zulke troep het wordt o.a gemaakt van gootsteen ontstopper. 
Vooral aan het eind van de documentaire zie je hoe jonge mensen kapot gaan aan dit spul. Heftig!

https://www.npo3.nl/trippers/15-10-2018/BV_101388479

Off-topic,

Heeft iemand nog wel eens iets van MysticNetherlands gehoord?

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...
  • 1 month later...
19 uur geleden zei Willempie:

Aangrijpend! Peterson is een bijzonder wijs, gevoelig en liefdevol mens. Indien je het filmpje niet wilt uitkijken/uitluisteren, bekijk dan in ieder geval zijn laatste reactie helemaal aan het eind

Mensen die huilen over hun eigen goedheid, ik word daar een beetje misselijk van. Wat een nep ook. Je ziet hem omhoog kijken in de lampen (52:10- 52:20) en dan gaat hij tranen (52:30). Ja, bekend trucje. Prager gaat er direct daarna nog een dunnetjes overheen (53:15): "This is so powerfull, ff that didn't prove my instinct was right, nothing will" Er zullen altijd mensen zijn die er in trappen. Maar ik moet hem complimenteren: hij verdient er erg goed mee.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Mensen die huilen over hun eigen goedheid, ik word daar een beetje misselijk van. Wat een nep ook. Je ziet hem omhoog kijken in de lampen (52:10- 52:20) en dan gaat hij tranen (52:30). Ja, bekend trucje. Prager gaat er direct daarna nog een dunnetjes overheen (53:15): "This is so powerfull, ff that didn't prove my instinct was right, nothing will" Er zullen altijd mensen zijn die er in trappen. Maar ik moet hem complimenteren: hij verdient er erg goed mee.

 Jou raakt het dus niet. :# Wat raakt jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Je bent toch verder geen advocaat van de ‘’vrije mens” met “vrije emotie”?

 

 Ik heb geen idee wat je bedoelt,  al helemaal omdat het tussen aanhalingstekens staat.  Ieder mens moet vrij zijn en heeft recht op zijn emoties.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Gavin Bryars vertelt:

In 1971, toen ik in Londen woonde, werkte ik met een vriend, Alan Power, aan een film over het ruige leven in het gebied tussen Elephant and Castle en Waterloo Station. Tijdens het filmen begonnen sommige mensen dronken te zingen – soms stukken opera, soms sentimentele ballads – en eentje, die overigens helemaal niet dronk, zong een religieus lied "Jesus' Blood Never Failed Me Yet". Dit lied werd later niet in de film gebruikt en ik mocht alle ongebruikte delen meenemen, waaronder dit stuk.

Toen ik dit thuis speelde, merkte ik dat zijn gezang mooi gelijk liep met mijn pianospel, en ik maakte er een simpele begeleiding voor. Ik merkte ook dat het eerste deel van het lied – 13 maten lang – een mooie "loop" vormde die zich op een enigszins onvoorspelbare manier herhaalde. Ik nam de band mee naar Leicester, waar ik werkte op de afdeling Fine Art, en kopieerde deze op een continue geluidsband, erover nadenkend of ik er misschien een orkestrale begeleiding aan toe zou voegen. De deur van de opnamestudio opende naar een van de grote ontwerpstudio's en ik liet de band doorkopiëren, met de deur open, toen ik een kop koffie ging halen. Toen ik terugkwam, was de normaal erg rumoerige studio opeens onnatuurlijk ingetogen. Mensen bewogen zich veel rustiger door de studio dan normaal en sommige zaten op een stoel zachtjes te huilen.

Ik was verbijsterd, tot ik besefte dat de band nog steeds speelde en ze getroffen waren door het gezang van de oude man. Dit overtuigde me van de emotionele kracht van de muziek en van de mogelijkheden die door het toevoegen van een eenvoudige, maar geleidelijk evoluerende, orkestbegeleiding zou ontstaan die de nobelheid en het simpele geloof van de zwerver zou respecteren. Hoewel hij stierf voordat hij kon horen wat ik met zijn zang had gedaan, blijft het stuk een welsprekend maar ingetogen getuigenis van zijn geest en optimisme." 

 

 

bewerkt door Lobke
bijplaatsing.
Link naar bericht
Deel via andere websites

1.
In het duister van Auschwitz koos vroedvrouw Stanislawa Leszczynska (1896-1974) voor het licht van het leven. Inmiddels loopt er een zaligverklaringsproces voor de Poolse, die in het kamp duizenden kinderen ter wereld hielp komen.

Plots is het doodstil. Verstijfd van angst zitten vrouwen op hun britsen. Het is Kerstavond en SS-arts Josef Mengele komt een barak in Auschwitz binnen. Daar heeft de Poolse vroedvrouw Stanislawa Leszczynska net het brood uitgedeeld dat zij kreeg opgestuurd van thuis. Dat is een vergrijp tegen een van de vele kampregels waarop de dood staat. Leszczynska, door velen in het kamp ‘beschermengel’ genoemd, trotseert de blik van de ‘engel des doods’. Deze slaat de ogen neer en verlaat zonder een woord te zeggen de barak. In deze kerstnacht, zei Leszczynska later, toonde Josef Mengele even menselijkheid.

Lees hier de rest van dit indrukwekkende artikel.

2.
En toch, temidden van dit gekkenhuis was er één sprankje schitterend, onbaatzuchtig gezond verstand. Tussen de krankzinnigen door liepen verpleegsters, jonge meisjes, met gescheurde en groezelige uniformen, maar met kalme gezichten en handen die nooit stilstonden. Ze hadden hun tas met medicijnen nog steeds over hun schouder en ze moesten vechten om op de been te blijven. Maar al die tijd waren ze aan het werk, troostend, verbindend, hier een injectie gevend, daar een aspirine. Niet een van hen vertoonde het geringste spoortje paniek.

Een van hen liep langzaam voort met een zwakke oude man, rustig met hem babbelend alsof ze een wandelingetje door het park maakten. Een ander wist een schreeuwend meisje half dragend, half slepend vooruit te krijgen. Ze vochten om een beetje orde in deze chaos te scheppen. Hun wapens waren medicijnen en dekens, vriendelijkheid en een rustige heldhaftigheid in plaats van geweren of stokken of grommende honden.

En allemaal keken we naar de verpleegsters. Onaangedaan stonden ze in kleine groepjes bij de vrachtwagens, wachtend op toestemming om zich bij hun patiënten te voegen. De SS’ers stonden ook naar hen te kijken, met een respect dat ze maar zelden voor iemand aan de dag legden.
-Rudolf Vrba | Ik ontsnapte uit Auschwitz, blz 190-191, over de aankomst van een goederentrein vol 'krankzinnigen' in Auschwitz

Twee onvoorstelbare, huiveringwekkende voorbeelden van ongelooflijke moed en doortastendheid ten overstaande van een wreedheid die eigenlijk niet te omschrijven is. Twee voorbeelden die het kwaad heel even weten laten te wankelen, het kwaad het voor heel even laat afleggen tegenover de goedheid.
Ik weet niet, maar ik denk dat als je zelfs de ergste menselijke duivels op zo'n wijze zo stil weet te krijgen, dat ze je liefdevolle toewijding en moed zelfs respecteren, dat... nou ja, eigenlijk heb ik ook daar geen woorden voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid