Spring naar bijdragen

De bijbel als wapen


Aanbevolen berichten

...Goed, dan heb je een hele verantwoordelijkheid te dragen t.o.v. hen die dat niet geleerd hebben. Ik beschouw het als een voorrecht dat ik dit geleerd heb.

Ook die uitspraken zijn mij bekend, volgens mijn dominee is het geen toeval als je in een christelijk gezin geboren bent en wordt je daar extra op afgerekend.

Ik noem dat bangmakerij.

Dat ben ik ook niet met je dominee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

...Als je in een situatie komt dat je door het ijs zakt en iemand gooit je een ladder of touw toe om je te redden en je pakt het niet aan, dan verdrink je en dat is dan niet de schuld van die helpende hand.

Waar moet een ongelovige van gered worden?

De kerk heeft dat alles bedacht op basis van wat teksten die wat predikers dachten doorgekregen te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kerk heeft veel bedacht dat ben ik met je eens. Maar als jouw dominee je niet kan vertellen waar je als ongelovige van gered moet worden dan vraag ik me één en ander af.

Daar zeg je wat Kwispel, we zouden eerst eens kunnen gaan luisteren bij alle religies om dan te kijken wat ze gemeen hebben, toch gaat het allemaal over hetzelfde. Misschien moet de mens wat meer in zichzelf gaan geloven om zodoende de expressie te kunnen worden van dat waar hij/zij geloof aan hecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar moet een ongelovige van gered worden?

Het is eerder 'reinigen' van dogmatische aannames, op deze manier ontstaat een ontwakingsproces dat niet altijd een pretje is maar wel herstel mogelijk maakt. Maar dat is iets anders dan de Bijbel als wapen gebruiken, dat laat nu net dogmatisme vermoeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dat doet Hij nog steeds omdat God wil dat niemand verloren gaat.

Met je eens Kwispel, dat van die 'poel des vuurs' (ed) moet dan wel afkomstig zijn van een schrikbarende God die er enkel op uit is om mensen de stuipen op het lijf te jagen. Zoiets werkt natuurlijk niet verzoenend, het scheurt de mensheid in stukken waardoor er van religie (ic verbondenheid) nog maar weinig sprake is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is een prima wapen.

Efeze 6 vers 17: "En neemt de helm der zaligheid en het zwaard des Geestes hetwelk is Gods Woord".

Het is een defensief onderdeel van de wapenrusting. Dus nooit aanvallend, maar wel ter verdediging. En gericht tegen de listige omleidingen des duivels, en tegen de strijd tegen de overheden en de machten in de lucht en de geweldhebbers dezer eeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat hele redden, dat is toch pas na Jezus bedacht?

Dat zou een grote misvatting zijn Violist, Jezus heeft symbolisch de mensheid verlost van gecumuleerde zonden en verwees telkens naar het leven als een inner- en uiterlijk groeiproces. Door de 'dwaling' worden telkens opnieuw conflicthaarden gegenereerd, zowel individueel als collectief. Vandaag ligt de zaak net iets anders dan vroeger, de wereld is immers relatief kleiner geworden. Pro forma:

Ook in het bewustzijn van de mens spelen de drie guna's hun spel en bepalen er de aard van. Deze drie hoedanigheden staan, afwisselend in ruimte en in tijd, in verschillende evenwichtsrelaties tot elkaar. Wanneer Sattva overheerst, is er welvarendheid en welbevinden, opbouw en zuiverheid van intentie. Wanneer Rajas overheerst, is er veel energie, vurigheid en transformatie. En wanneer Tamas overheerst, is er status quo, stagnatie, en ten slotte intern verval, verrotting, corruptie, en lethargie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Guna_(hindoe%C3%AFsme)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel is een prima wapen. Efeze 6 vers 17: "En neemt de helm der zaligheid en het zwaard des Geestes hetwelk is Gods Woord". Het is een defensief onderdeel van de wapenrusting. Dus nooit aanvallend, maar wel ter verdediging. En gericht tegen de listige omleidingen des duivels, en tegen de strijd tegen de overheden en de machten in de lucht en de geweldhebbers dezer eeuw.

Dat zwaard is symbolisch te zien om de egotransverwarring te doorklieven Kwispel, een aantal neemt dat letterlijk en dan verwordt religie tot een nachtmerrie. Die listige omleidingen des duivels hebben hier dan ook mee te maken, de Bijbel staat er bol van om er middels Bijbelstudie (ea) meer inzicht in te verwerven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat hele redden, dat is toch pas na Jezus bedacht?

Het OT staat er vol mee, bijvoorbeeld:

Psalm 3, 6,7,22,28,31, 35,51, 59,69,71,79,80,82,86,106,109,116,119...

Ik heb "gered worden" hier gezien als: niet verloren gaan, niet in de hel komen.

Dat is na Jezus gekomen (Paulus).

Volgens mij kent het jodendom dit gered worden niet. Zij hadden een andere manier van omgaan met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus heeft symbolisch de mensheid verlost van gecumuleerde zonden

Geloof jij in de zondigheid van de mens ? En wat versta je dan onder de zonden ?

En ik lees dat je het ook hebt over de verleidingen van de duivel.

Geloof je ook in de duivel ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb "gered worden" hier gezien als: niet verloren gaan, niet in de hel komen.

Dat is na Jezus gekomen (Paulus). Volgens mij kent het jodendom dit gered worden niet. Zij hadden een andere manier van omgaan met God.

Ja, er is een wezenlijk verschil, Joden wordt gevraagd om te wachten tot de redding komt, in het Christendom hoef je daar niet op te wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof jij in de zondigheid van de mens? En wat versta je dan onder de zonden?

En ik lees dat je het ook hebt over de verleidingen van de duivel. Geloof je ook in de duivel?

Ik geloof in het element van utopische gespletenheid, dit wil eenvoudig zeggen dat we allen een ideaal nastreven maar door onwetendheid (inherent aan het leven door de zondeval) komt daar maar al te vaak ruzie van, net zoals absurde scheeftrekkingen die periodiek herstel genoodzaken. Wat ik versta onder zonden? Met praktische voorbeelden kunnen we dat aantonen, zeker vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oke. Zelf heb ik niets met het concept van gered moeten worden.

Zeker niet, hiermee leggen we de verantwoordelijkheid bij een externe autoriteit, Satan is daar natuurlijk heel blij mee. Zo ontstaat dat ludieke verhaaltje van 'Wachten op Godot', je kan zo eeuwig wachten op iets dat van buitenaf zou moeten komen. Het komt van binnenuit, de herontdekking dat je nog steeds dezelfde bent van voor je geboren was, dat wat men nogal eens de tweede geboorte wil noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof in het element van utopische gespletenheid, dit wil eenvoudig zeggen dat we allen een ideaal nastreven maar door onwetendheid (inherent aan het leven door de zondeval) komt daar maar al te vaak ruzie van, net zoals absurde scheeftrekkingen die periodiek herstel genoodzaken. Wat ik versta onder zonden? Met praktische voorbeelden kunnen we dat aantonen, zeker vandaag.

Onwetendheid als gevolg van de zondeval ?

Bedoel je dat er een soort sluier over de bronkennis is gekomen als gevolg van een zondeval ?

En zondeval duid je dan aan als de keuze om van Huis te vertrekken ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker niet, hiermee leggen we de verantwoordelijkheid bij een externe autoriteit, Satan is daar natuurlijk heel blij mee.

Zijn we he eens (het eerste deel). Geen externe autoriteit, gewoon je eigen verantwoordelijkheid, keuzes.

Ik heb niets met Satan, maar ook dat zul je duiden als een interne autoriteit.

In dat geval snap ik het, maar kan je gebruik van deze termen wel tot verwarring leiden.

Het komt van binnenuit, de herontdekking dat je nog steeds dezelfde bent van voor je geboren was, dat wat men nogal eens de tweede geboorte wil noemen.

Mee eens. Er is een hiervoormaals.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onwetendheid als gevolg van de zondeval? Bedoel je dat er een soort sluier over de bronkennis is gekomen als gevolg van een zondeval? En zondeval duid je dan aan als de keuze om van Huis te vertrekken?

Voor mijn begrip

(1) hoe zie je 'van huis vertrekken' binnen deze context?

(2) wat bedoel je hier met 'bronkennis', kan je dat eenvoudig benoemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid