Spring naar bijdragen

Engeltje op schouder


Aanbevolen berichten

Ik heb wel eens denk ik een engeltje, of een duwtje in de rug van God ervaren. Denk ik. Maar uiteraard rijst dan onmiddelijk de vraag, was dat een actieve actie van God? En waarom ik en niet iemand anders, bijvoorbeeld iemand die in een oorlogsgebied waar geen eten meer is, zijn kinderen eten probeert te geven? Of misschien kreeg die ook een duwtje? Ik ben behoorlijk agnostisch t.a.v. Gods interactie in deze wereld.

Helemaal mee eens.

Ik hoop van alles, maar ben sceptisch als er claims gedaan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 140
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

God is volop aanwezig in de wereld, Zijn engelen net zo. Ik ben ervan overtuigd dat gebeden gehoord en verhoord worden. Als dat niet het geval zou zijn, was de chaos compleet, toch?

Zullen moslims en hindoes ook engeltjes op hun schouder hebben ?

Of beperken de engeltjes zich alleen tot de christenen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zullen moslims en hindoes ook engeltjes op hun schouder hebben ? Of beperken de engeltjes zich alleen tot de christenen ?

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen "engeltjes op hun schouder" hebben, gelukkig maar! Jezus is niet gekomen voor de rechtvaardigen, HIJ is gekomen om ons te verlossen. Juist uit de moslim-wereld ontvangen we de prachtigste getuigenissen van mensen die engelen - of zelfs Jezus - gezien hebben.

Met wie ging Jezus om, HJW? Met schriftgeleerden? Met hoeren? Met oplichters? Saulus ontmoette Jezus in een visioen. Het gebeurt dagelijks, aan iedereen. En, de een ziet het wel, de ander ziet het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoop van alles, maar ben sceptisch als er claims gedaan worden.

Waarom ben je sceptisch, HJW? Omdat sommige claims vals bleken? Of is er een andere reden?

Omdat ze eigenlijk allemaal tot nu toe niet te onderbouwen zijn als echte wonderen.

Ook in Lourdes niet, ook bij Jan Zijlstra niet.

Omdat mensen in die gevallen vaak zo graag willen dat het waar is, dat de grenzen onduidelijk worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen "engeltjes op hun schouder" hebben, gelukkig maar! Jezus is niet gekomen voor de rechtvaardigen, HIJ is gekomen om ons te verlossen. Juist uit de moslim-wereld ontvangen we de prachtigste getuigenissen van mensen die engelen - of zelfs Jezus - gezien hebben.

Dus als hindoes zeggen dat Vishnu een engeltje op hun schouder heeft gezet, dan geloof jij dat Vishnu bestaat ?

Ik lees ook mooie getuigenissen van hindoes. Voor mij hebben die dezelfde waarde als getuigenissen van christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp je probleem, HJW. Het feit dat iemand een engeltje op een schouder heeft, bewijst dat het engeltje bestaat. Een link met een god is niet direct te leggen. Zie het als een geestelijke zoektocht, waarin zeker valse getuigenissen zijn, waarin zeker (helaas) gelogen wordt, omdat mensen het misschien wel graag willen zien en waar de grenzen onduidelijk worden. Maar, is daarom alles onwaar? Dat beweer jij niet. Ik denk dat het eerder een kwestie is van zorgvuldig waarnemen. Een onderbouwing zegt lang niet alles.

Omdat ze eigenlijk allemaal tot nu toe niet te onderbouwen zijn als echte wonderen. Ook in Lourdes niet, ook bij Jan Zijlstra niet. Omdat mensen in die gevallen vaak zo graag willen dat het waar is, dat de grenzen onduidelijk worden.

Dus als hindoes zeggen dat Vishnu een engeltje op hun schouder heeft gezet, dan geloof jij dat Vishnu bestaat ?

Ik lees ook mooie getuigenissen van hindoes. Voor mij hebben die dezelfde waarde als getuigenissen van christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik begrijp je probleem, HJW. Het feit dat iemand een engeltje op een schouder heeft, bewijst dat het engeltje bestaat. Een link met een god is niet direct te leggen. Zie het als een geestelijke zoektocht, waarin zeker valse getuigenissen zijn, waarin zeker (helaas) gelogen wordt, omdat mensen het misschien wel graag willen zien en waar de grenzen onduidelijk worden. Maar, is daarom alles onwaar? Dat beweer jij niet. Ik denk dat het eerder een kwestie is van zorgvuldig waarnemen. Een onderbouwing zegt lang niet alles.

Zodra een christen een engeltje heeft, leg je direct de link met Jezus/God.

Als hetzelfde gebeurt met een hindoe, begin je een stuk voorzichtiger te worden.

Zou er ineens sprake kunnen zijn van valse getuigenissen, etcetera.

Dus nogmaals: als een hindoe een engeltje op zijn schouder ervaart, is dat dan even mooi als wanneer een christen dat voelt ?

En betekent dat dan ook dat Vishnu bestaat ?

Graag een helder ja of nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik maak soms dingen mee waarbij ik zo veel geluk heb dat ik letterlijk denk: "Dat was weer een engeltje op mijn schouder. Bedankt engeltje!" Het zijn dingen die, als ze niet voorkomen waren, grote problemen hadden veroorzaakt. Het kan haast niet anders dan dat dit een daad van liefde van God was. Heeft iemand van jullie dat ook weleens? :)

Even een check-vraagje; is dit de richting die je op wilde gaan met dit topic devootje :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik maak soms dingen mee waarbij ik zo veel geluk heb dat ik letterlijk denk: "Dat was weer een engeltje op mijn schouder. Bedankt engeltje!" Het zijn dingen die, als ze niet voorkomen waren, grote problemen hadden veroorzaakt. Het kan haast niet anders dan dat dit een daad van liefde van God was. Heeft iemand van jullie dat ook weleens? :)

Even een check-vraagje; is dit de richting die je op wilde gaan met dit topic devootje :)

Tja....ik ben mede-schuldig aan het kapen van dit topic.

Dank voor de reminder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik maak soms dingen mee waarbij ik zo veel geluk heb dat ik letterlijk denk: "Dat was weer een engeltje op mijn schouder. Bedankt engeltje!" Het zijn dingen die, als ze niet voorkomen waren, grote problemen hadden veroorzaakt. Het kan haast niet anders dan dat dit een daad van liefde van God was. Heeft iemand van jullie dat ook weleens? :)

Even een check-vraagje; is dit de richting die je op wilde gaan met dit topic devootje :)

Tja....ik ben mede-schuldig aan het kapen van dit topic.

Dank voor de reminder.

dat is opzich niet zo erg :) alleen als TS andere richting op wil dan wilde ik de tip geven voor nieuw topic met betere begin uitleg. Omdat ik het persoonlijk een fijn topic vond :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik maak soms dingen mee waarbij ik zo veel geluk heb dat ik letterlijk denk: "Dat was weer een engeltje op mijn schouder. Bedankt engeltje!" Het zijn dingen die, als ze niet voorkomen waren, grote problemen hadden veroorzaakt. Het kan haast niet anders dan dat dit een daad van liefde van God was. Heeft iemand van jullie dat ook weleens? :)

In dit topic werd gevraagd of niet-gelovigen dit soort ervaringen ook hebben. Uiteraard, iedereen heeft dit soort ervaringen en men noemt dit toeval. Positief uitvallend toeval ken worden gekwalificeerd als 'geluk', negatief toeval als 'pech'. Niemand zal beweren dat hij zoveel pech heeft dat er een duiveltje op zijn schouder zit. Het is net zo onzinnig om bij geluk te spreken van een 'engeltje'. Eerder werd de auto aangehaald de het kanaal in reed, met 4 doden als gevolg. Dat heeft geen bedoeling, het is gewoon pech, en erg triest.

Wat zou het toch fascinerend zijn als we dat zouden kunnen beïnvloeden. Helaas, dat gaat niet. Natuurlijk kun je wel denken dat je het kunt beïnvloeden, maar verwar dat nooit met dat het ook echt kan. Dat komt echt raar over hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In dit topic werd gevraagd of niet-gelovigen dit soort ervaringen ook hebben. Uiteraard, iedereen heeft dit soort ervaringen en men noemt dit toeval. Positief uitvallend toeval ken worden gekwalificeerd als 'geluk', negatief toeval als 'pech'. Niemand zal beweren dat hij zoveel pech heeft dat er een duiveltje op zijn schouder zit. Het is net zo onzinnig om bij geluk te spreken van een 'engeltje'. Eerder werd de auto aangehaald de het kanaal in reed, met 4 doden als gevolg. Dat heeft geen bedoeling, het is gewoon pech, en erg triest. Wat zou het toch fascinerend zijn als we dat zouden kunnen beïnvloeden. Helaas, dat gaat niet. Natuurlijk kun je wel denken dat je het kunt beïnvloeden, maar verwar dat nooit met dat het ook echt kan. Dat komt echt raar over hoor.

Schopenhauer zei ooit "Wat mensen hun noodlot noemen, is doorgaans het resultaat van hun eigen stommiteiten". Wellicht zijn er veel soorten engelen, we hoeven enkel elkaar te helpen om tot dat besef te komen. Het gaat om kleine dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik maak soms dingen mee waarbij ik zo veel geluk heb dat ik letterlijk denk: "Dat was weer een engeltje op mijn schouder. Bedankt engeltje!" Het zijn dingen die, als ze niet voorkomen waren, grote problemen hadden veroorzaakt. Het kan haast niet anders dan dat dit een daad van liefde van God was. Heeft iemand van jullie dat ook weleens? :)

In dit topic werd gevraagd of niet-gelovigen dit soort ervaringen ook hebben. Uiteraard, iedereen heeft dit soort ervaringen en men noemt dit toeval. Positief uitvallend toeval ken worden gekwalificeerd als 'geluk', negatief toeval als 'pech'. Niemand zal beweren dat hij zoveel pech heeft dat er een duiveltje op zijn schouder zit. Het is net zo onzinnig om bij geluk te spreken van een 'engeltje'. Eerder werd de auto aangehaald de het kanaal in reed, met 4 doden als gevolg. Dat heeft geen bedoeling, het is gewoon pech, en erg triest.

Wat zou het toch fascinerend zijn als we dat zouden kunnen beïnvloeden. Helaas, dat gaat niet. Natuurlijk kun je wel denken dat je het kunt beïnvloeden, maar verwar dat nooit met dat het ook echt kan. Dat komt echt raar over hoor.

Natuurlijk kunnen we dat beinvloeden: verkeersregels, computergestuurde auto's, rijexamens, en.... met zijn allen (!) naar God luisteren en ipv persoonlijk gewin massaal aan gezondheid, veiligheid, eerlijke verdeling van goederen en Liefde werken. Het lullige is alleen dat velen nay-sayers zijn. Niet-gelovigen vinden t maar hippie-gezwets en gelovigen vinden t maar blasfemie 'want wij mensen kunnen niet, God gaat Zijn Koninkrijk des Vredes stigthen wanneer het Hem uitkomt ende bevalt'.

Zo komen we er nooit...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Natuurlijk kunnen we dat beinvloeden: verkeersregels, computergestuurde auto's, rijexamens, en.... met zijn allen (!) naar God luisteren en ipv persoonlijk gewin massaal aan gezondheid, veiligheid, eerlijke verdeling van goederen en Liefde werken. Het lullige is alleen dat velen nay-sayers zijn. Niet-gelovigen vinden t maar hippie-gezwets en gelovigen vinden t maar blasfemie 'want wij mensen kunnen niet, God gaat Zijn Koninkrijk des Vredes stigthen wanneer het Hem uitkomt ende bevalt'. Zo komen we er nooit...
Mooi gezegd MN, het is een ratjetoe om de eenvoudige reden dat we de mens in het verhaal vergeten, en daarmee ook God. Ter getuigenis:
Soms zegt men dat één van de grootste problemen in de Westerse samenleving de kloof tussen arm en rijk is, dat is waar. Echter, dit is een ‘Westerse’ manier om ernaar te kijken, louter gekwantificeerd als de inkomenskloof. En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof nl. de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte. Als het zwaartepunt van een samenleving meer en meer verschuift, als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch (of hoger), dan plaatst dit een zware last op de samenleving om die mensen ‘verticaal’ te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling. En hoe dieper het zwaartepunt van een cultuur ligt, des te groter is de noodzaak en de last van deze verticale integratie.

Zoals altijd maakt het nieuwe en hogere zwaartepunt de beschikbaarheid van de hogere of diepere structuren voor individuele burgers mogelijk, maar garandeert het die NIET. Naarmate het zwaartepunt van een maatschappij verschuift, zijn er mensen die kunnen achterblijven, gemarginaliseerd, uitgesloten van hun eigen ontwikkeling, benadeeld op de meest gruwelijke wijze nl. in hun innerlijke bewustzijn, waarde en betekenis. Dit schept een interne spanning in de cultuur die verwoestend kan zijn. De kans op een cultuur- of bewustzijnskloof wordt groter bij iedere nieuwe culturele transformatie. Omdat in het ‘Westen’ geen diepte wordt erkend, kunnen we geen zicht krijgen op de dieptekloof, de cultuurkloof, de bewustzijnskloof, die daardoor de ontwikkelde en ‘beschaafde’ landen zal blijven teisteren totdat dit meest cruciale probleem eerst erkend wordt, en vervolgens in een kader gezet wordt op manieren die ons in staat stellen ermee te leren omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Even een check-vraagje; is dit de richting die je op wilde gaan met dit topic devootje :)

Ik vind het prima hoor. :)

Ik geloof zelf niet in gebed en ik geloof ook niet dat Jezus de Zoon van God is/was. Het kan zijn dat we 'engeltjes'-gebeurtenissen een zodanige betekenis geven omdat mensen nu eenmaal betekenis moeten geven aan dingen. En sommige betekenissen aan gebeurtenissen kunnen voor mij alleen maar geformuleerd worden in termen van engelen.

Telkens als ik het toeval test, blijkt het geen toeval te zijn.

Soms kan ik niet anders dan geloven in Jezus omdat ik verlossing nodig heb, en dan ga ik op onderzoek uit en kom weer tot de conclusie dat het allemaal niet logisch is. Dit is een voortdurend gevecht in mij.

Tot zover mijn mening. Meningen van de rest zijn van harte welkom! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer mensen denken dat hun persoonlijke geluk of verdriet wordt veroorzaakt door een engel of een duivel dan vraag ik mij af of die mensen zichzelf niet teveel in het middelpunt zetten. Het zou betekenen dat deze God die het universum heeft geschapen, zich specifiek bekommert om een persoon die wat meer geluk in zijn leven nodig heeft dan een ander. Daar mag je in geloven natuurlijk. Je kunt jezelf dan ook de onvermijdelijke vraag stellen: waarom ik wel en een ander niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Soms kan ik niet anders dan geloven in Jezus omdat ik verlossing nodig heb, en dan ga ik op onderzoek uit en kom weer tot de conclusie dat het allemaal niet logisch is. Dit is een voortdurend gevecht in mij.

Dat gevecht kan je eenvoudig oplossen Devootje, maar misschien zal je de oplossing te eenvoudig en/of onbegrijpelijk vinden. Nochtans de logica zelve. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt jezelf dan ook de onvermijdelijke vraag stellen: waarom ik wel en een ander niet?

Die vraag stel ik me regelmatig, maar ik kan niet voor die ander het antwoord geven. :|

Dit geeft precies aan dat je de vraag niet snapt en waarschijnlijk de eerste regel van wat Hitchesn schreef niet hebt gelezen. De vraag gaat niet over jou in vergelijking met een ander, maar over het engeltje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Telkens als ik het toeval test, blijkt het geen toeval te zijn.

Ik vraag me af hoe je toeval kunt testen. Toeval is immers geen fenomeen, het is de omschrijving van een toestand waarin sturing ontbreekt, dus de afwezigheid van sturing.

Als je een muntje gooit en het wordt kop, test je dan toeval door het muntje nog een paar keer te gooien ? Stel het wordt 4 x kop, dan bewijs je nog niet dat er geen sprake is van toeval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt jezelf dan ook de onvermijdelijke vraag stellen: waarom ik wel en een ander niet?

Die vraag stel ik me regelmatig, maar ik kan niet voor die ander het antwoord geven. :|

Dit geeft precies aan dat je de vraag niet snapt en waarschijnlijk de eerste regel van wat Hitchesn schreef niet hebt gelezen. De vraag gaat niet over jou in vergelijking met een ander, maar over het engeltje.

De enige die een engel ervaart, is de persoon zelf. Waarom heb ik wel het geluk God te ervaren en iemand anders niet? Waarschijnlijk omdat die ander zich er niet voor openstelt. Maar ja, jouw reactie doet vermoeden dat je per se het zo wil opvatten dat de één wel een engeltje heeft en de andere niet. Misschien weet je meer. Misschien zie je engeltjes wel zitten bij sommige mensen en bij anderen niet. Ik zie dat niet zo. Ik geloof dat God zich om ieder mens persoonlijk bekommert, maar de één gelooft wel en de ander niet. Dat vind ik moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je een muntje gooit en het wordt kop, test je dan toeval door het muntje nog een paar keer te gooien ? Stel het wordt 4 x kop, dan bewijs je nog niet dat er geen sprake is van toeval.

Ik denk dat ik de 1000 ruimschoots gepasseerd ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik denk niet snel aan engeltjes maar ik ervaar wel vaak een gevoel van dankbaarheid. Geluk als iets goed gaat wat ook heel goed slecht had kunnen aflopen.

Een voorbeeld; we zaten met 4 personen in de auto, het was avond. Mijn zwager ging inhalen maar had de vrachtwagen niet gezien die recht op ons afkwam. Gelukkig reageerde hij snel door het fietspad op te rijden. Ik voelde (na enige tijd) dankbaarheid dat we geen frontale botsing hadden, maar ook dat er geen fietsers op het fietspad reden.

Natuurlijk kan ik het rationeel bekijken, mijn zwager maakte een inschattingsfout maar reageerde alert. Duizenden anderen verongelukken wel, allemaal waar. Maar soms is het goed ook gewoon blij/dankbaar om iets te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, ik denk niet snel aan engeltjes maar ik ervaar wel vaak een gevoel van dankbaarheid. Geluk als iets goed gaat wat ook heel goed slecht had kunnen aflopen.

Een voorbeeld; we zaten met 4 personen in de auto, het was avond. Mijn zwager ging inhalen maar had de vrachtwagen niet gezien die recht op ons afkwam. Gelukkig reageerde hij snel door het fietspad op te rijden. Ik voelde (na enige tijd) dankbaarheid dat we geen frontale botsing hadden, maar ook dat er geen fietsers op het fietspad reden.

Natuurlijk kan ik het rationeel bekijken, mijn zwager maakte een inschattingsfout maar reageerde alert. Duizenden anderen verongelukken wel, allemaal waar. Maar soms is het goed ook gewoon blij/dankbaar om iets te zijn.

Precies, dat is wat ik bedoel: Dankbaarheid. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid