Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wat is een "transpersoonlijke psychiater?". Licht dat eens nader toe, want je bent weer heel vaag aan het doen wat mij betreft.
Het wordt een beetje een handelskenmerk van je Ineke, alles wat buiten je denkkader valt blijkt irrelevant of 'off topic'. Hier een handboek voor hulpverleners in de psychiatrie, niet geschreven door een charlatan. Dit is heel wat anders dan wat raaskallen over 'demonische bezettingen' en aanverwante mythen die je schijnbaar graag in stand wil houden. Neem je die studie wel ernstig?
In de laatste jaren lijkt het alsof in de psychiatrie de aandacht slechts gericht is op het symptoom, het verschijnsel en de behandeling van dit symptoom. In dit boek probeert de auteur een antwoord op deze ontwikkeling te geven door zijn collega's en andere lezers uit te nodigen zich vragen te stellen over hun referentiekaders en zich te bezinnen op de relativiteit van deze kaders. Op deze manier wordt aan de psychiatrie het multi-dimensionale karakter teruggegeven en wordt een verbinding gelegd met tijdloze, universele waarden.

https://www.bol.com/nl/p/transpersoonli ... 001827952/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik mis in je volledige betoog, wat in feite niet veel meer is dan een soort bijsluiter voor iemand die een psychologische studie wil doen, de relevantie voor het onderwerp: het Ouija bord. Het is alsof iemand vraagt naar de link tussen de Brexit en de hypotheekrente en dat jij begint uit te leggen wat de ontstaansgeschiedenis van Groot-Brittannië is. Het is mooi dat je verschillende ziektebeelden kunt categoriseren. Erg relevant is het (nog) niet want waar dit topic om gaat is of het Ouija bord occult is of onschuldig. Jouw aanname is dat het occult is (op basis van jouw specifieke religieuze standpunt) maar je geeft zelf ook al toe dat je standpunt niet wetenschappelijk is. Mij gaat het erom hoe je uberhaubt komt op die aanname. Om daar achter te komen zullen we moeten gaan kijken naar wat een Ouija bord daadwerkelijk is, wat de werking ervan is en kijken naar een aantal concrete gevallen van mensen die het spel gespeeld hebben. Vandaar mijn vraag aan jou: hoe komt het dat mensen opeens geen contact meer kunnen leggen met entiteiten/ demonen als ze hun vinger niet op het glas leggen? Waarom zijn de demonen in hun communicatie afhankelijk van de spelregels van een speelgoedfabrikant?

Vandaag gaan een aantal op zoek naar God, en in de volgende zin wordt ze verboden om naar God te zoeken. Een mens kan zichzelf een tijdje voor de gek houden, het begint al met dat woord 'occult' te koppelen aan demonen waardoor men zichzelf de stuipen op het lijf jaagt. Het is een bijzonder spel, wellicht verkoopt het steeds beter naarmate de dialoog gedijt. Dit topic lijkt onderhand op een reclamestunt, de rest bijzaak. :)

Het woord esoterie is afkomstig van het Griekse εσωτεÏική en betekent 'het inwendige' of 'het verborgene'; dit in tegenstelling tot het begrip exoterie, dat 'het uitwendige' of 'het openbare' betekent. Esoterie houdt zich dus bezig met 'verborgen aspecten' van de werkelijkheid, waarmee wordt bedoeld: de niet (zintuiglijk) waarneembare aspecten, het wezen van de dingen. Dergelijke kennis staat haaks op natuurwetenschappelijke kennis, die immers stoelt op waarnemingen, logica en verifieerbaarheid. Esoterisch, occult en arcaan hebben gelijkaardige betekenissen, en in de meeste contexten zijn de drie termen onderling verwisselbaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Esoterie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, je KUNT het uiteraard "raaskallen over demonische bezettingen" noemen, ik acht op grond van wat de Bijbel daarover zegt, als men zich inlaat met occulte zaken, zoals ik aangetoond heb met bovenstaande Schriftplaatsen , dat demonische bezetting wel degelijk tot de mogelijkheid behoort.

Ik heb dus al aangetoond als we in de Bijbel nagaan welke symptomen gevonden worden bij hen die zich met occultisme hebben ingelaten, we dan een groot aantal van de reeds genoemde symptomen terugvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja, je KUNT het uiteraard "raaskallen over demonische bezettingen" noemen, ik acht op grond van wat de Bijbel daarover zegt, als men zich inlaat met occulte zaken, zoals ik aangetoond heb met bovenstaande Schriftplaatsen, dat demonische bezetting wel degelijk tot de mogelijkheid behoort. Ik heb dus al aangetoond als we in de Bijbel nagaan welke symptomen gevonden worden bij hen die zich met occultisme hebben ingelaten, we dan een groot aantal van de reeds genoemde symptomen terugvinden.

Spiritualiteit is dan ook niet voor doetjes Ineke, je moet immers bereid zijn om te sterven. Wees eens een beetje ernstig, langs de ene kant predik je het opstaan van de doden maar dat spel noem je vervolgens taboe en gevaarlijk? En dan hebben we het nog niet over de tweede geboorte, de verwarring wordt steeds erger. Luctor et emergo, we wensen je het allerbeste en dat je mag vinden wat je zoekt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@TTC

Dit hele onderwerp heeft niets te maken met het "prediken van het opstaan van de doden" , noch over "de tweede geboorte", namelijk de Bijbelse term voor wedergeboorte, maar over het gebruik van het occulte Ouija-bord "spel" , en de psychische gevolgen daarvan.

Al eerder heb ik gezegd wat die gevolgen kunnen zijn, namelijk:

1. depressies

2. zelfmoordneigingen en - pogingen daartoe

3. veelvuldige nachtmerries en spookverschijnselen.

Zeer ernstige gevolgen dus, en voor degenen die menen dat het een onschuldig spelletje zou zijn, een ernstige waarschuwing .

Link naar bericht
Deel via andere websites
het gebruik van het occulte Ouija-bord "spel" , en de psychische gevolgen daarvan.

Al eerder heb ik gezegd wat die gevolgen kunnen zijn, namelijk:

1. depressies

2. zelfmoordneigingen en - pogingen daartoe

3. veelvuldige nachtmerries en spookverschijnselen.

Zeer ernstige gevolgen dus, en voor degenen die menen dat het een onschuldig spelletje zou zijn, een ernstige waarschuwing .

Je herhaalt jezelf zonder tot de kern te komen. Je blijft hangen in waarschuwingen als onderdeel van een self fulfilling prophecy: creëer maar genoeg angst dan verschijnt er vanzelf angst. Verliefdheid kan leiden tot depressies, zelfmoordneigingen en nachtmerries. Horrorfilms leiden dikwijls tot spookverschijnselen. Wordt verliefdheid veroorzaakt door demonen?

Anyway. Je begrijpt nu hopelijk welke kant ik op wil met de discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit hele onderwerp heeft niets te maken met het "prediken van het opstaan van de doden" , noch over "de tweede geboorte", namelijk de Bijbelse term voor wedergeboorte, maar over het gebruik van het occulte Ouija-bord "spel" , en de psychische gevolgen daarvan.

Al eerder heb ik gezegd wat die gevolgen kunnen zijn, namelijk:

1. depressies

2. zelfmoordneigingen en - pogingen daartoe

3. veelvuldige nachtmerries en spookverschijnselen.

Zeer ernstige gevolgen dus, en voor degenen die menen dat het een onschuldig spelletje zou zijn, een ernstige waarschuwing.

Alweer hetzelfde verhaaltje Ineke, alsof dat spelletje het enige is dat daartoe kan leiden? Ik heb elke dag spookverschijnselen, lees je de Bijbel wel ten gronde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hitchens

We hebben het hier niet over verliefdheid of horrorfilms, maar over het gebruik van occulte spelletjes zoals het Ouija-bord.

Er zijn talloze oorzaken mogelijk die kunnen leiden tot depressies, zelfmoordneigingen of nachtmerries, zoals zuiver fysische en psychische oorzaken, eerder door mij al genoemd.

Maar ik zal ze dan nog maar eens specifiek benoemen:

Het kunnen ten eerste oorzaken zijn die in de persoon zelf gelegen zijn, zoals erfelijkheid, constitutie.

Ten tweede kunnen er oorzaken van buitenaf zijn, hetzij fysisch of psychisch.

Fysische oorzaken zijn bijv. vergiftigingen, ontstekingen van het zenuwstelsel, hersenletsel, stoornissen in de bloedvoorziening van de hersenen enz.

Psychische oorzaken zijn bijv. intense acute emoties en chronische spanningen, veroorzaakt door niet-opgeloste conflict situaties; vooral bij personen die constitutioneel of erfelijk daar aanleg voor hebben, kunnen zulke "psychotrauma's " tot geestelijke afwijkingen leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@TTC

Ik heb nergens gezegd dat "dat spelletje het enige is wat daartoe kan leiden" , er zijn dus talloze andere oorzaken mogelijk die tot mijn "lijstje" kunnen behoren.

Het blijft dus inderdaad "hetzelfde verhaaltje" als het gaat om occulte zaken, die dezelfde gevolgen kunnen hebben, als [laatst genoemde] oorzaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Hitchens

We hebben het hier niet over verliefdheid of horrorfilms, maar over het gebruik van occulte spelletjes zoals het Ouija-bord.

Er zijn talloze oorzaken mogelijk die kunnen leiden tot depressies, zelfmoordneigingen of nachtmerries, zoals zuiver fysische en psychische oorzaken, eerder door mij al genoemd.

Maar ik zal ze dan nog maar eens specifiek benoemen:

Het kunnen ten eerste oorzaken zijn die in de persoon zelf gelegen zijn, zoals erfelijkheid, constitutie.

Ten tweede kunnen er oorzaken van buitenaf zijn, hetzij fysisch of psychisch.

Fysische oorzaken zijn bijv. vergiftigingen, ontstekingen van het zenuwstelsel, hersenletsel, stoornissen in de bloedvoorziening van de hersenen enz.

Psychische oorzaken zijn bijv. intense acute emoties en chronische spanningen, veroorzaakt door niet-opgeloste conflict situaties; vooral bij personen die constitutioneel of erfelijk daar aanleg voor hebben, kunnen zulke "psychotrauma's " tot geestelijke afwijkingen leiden.

Er valt maar moeilijk tot je door te dringen. Wat ik probeer te zeggen is dat jij al uitgaat van een eindsituatie. Ik vraag je niet om een serie oorzaken van ziektes en aandoeningen op te lepelen. Ik vraag je om naar de kern te gaan van wat deze symptomen veroorzaken. Jij gaat uit van jouw aanname: een Ouija bord is occult. Ga nu eens een stap terug en analyseer waarom je specifiek een Ouija bord relateert aan het occulte. Daarvan zeg ik dat we het beste kunnen kijken naar wat het spel daadwerkelijk is.

Om eea helder te krijgen heb ik daarom twee vragen gesteld:

1. Hoe komt het dat mensen opeens geen contact meer kunnen leggen met entiteiten/ demonen als ze hun vinger niet op het glas leggen?

2. Waarom zijn de demonen in hun communicatie afhankelijk van de spelregels van een speelgoedfabrikant?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hitchens

Ja, die vragen heb je al eerder gesteld, en ik heb daar antwoord opgegeven.

Demonen hebben geen enkele macht, [dus ook niet om 'contact' te leggen met mensen] als die mensen niet zelf die demonen zouden oproepen d.m.v. o.a. dit spel.

Men gebruikt dus dit "spel" om spiritisme te bedrijven.

Ik zal een voorbeeld geven uit het boek van dr. Koch, eerder vermeld als bron:

"Een pas bekeerd meisje kwam bij toeval in een Ouija-bord-"spel" terecht dat enkele van haar vriendinnen aan het spelen waren.

Het glaasje bewoog zich echter niet. Toen vroeg de leidster [ van het spel] : "Stoort iemand u?" . Prompt kwam het antwoord: "Ja!" . Daarop verliet het meisje [ dat zich erg onrustig voelde] het vertrek.

Later vertelden haar vriendinnen haar hoe het verder verlopen was.

Nadat ze was weggegaan, vroeg de leidster: "Wie stoort u?" . Het antwoord luidde: "Het meisje dat de kamer uitging".

Daarop werd gevraagd: "Waarom heeft zij u gestoord?" .

Antwoord: "Omdat God met haar is".

Dr.Koch hoorde dit verhaal persoonlijk uit de mond van dit meisje.

De demonen konden dus niets "doen" in aanwezigheid van het gelovige meisje, omdat zij er niets mee te maken wilde hebben, en de kamer verliet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Hitchens

Ja, die vragen heb je al eerder gesteld, en ik heb daar antwoord opgegeven.

Demonen hebben geen enkele macht,

Nee Ineke dat heb je niet. Je geeft geen antwoord op mijn concrete vragen, maar vervalt continue in algemeenheden. Nogmaals zou ik graag antwoord willen op mijn vragen.

1. Hoe komt het dat mensen opeens geen contact meer kunnen leggen met entiteiten/ demonen als ze hun vinger niet op het glas leggen?

2. Waarom zijn de demonen in hun communicatie afhankelijk van de spelregels van een speelgoedfabrikant?

In de situatie bij vraag 1: waarom gebeurt er bij het oproepen van demonen alleen iets met het glas als mensen hun vinger erop leggen? Wat is je verklaring?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal een voorbeeld geven uit het boek van dr. Koch, eerder vermeld als bron:

"Een pas bekeerd meisje kwam bij toeval in een Ouija-bord-"spel" terecht dat enkele van haar vriendinnen aan het spelen waren.

Het glaasje bewoog zich echter niet. Toen vroeg de leidster [ van het spel] : "Stoort iemand u?" . Prompt kwam het antwoord: "Ja!" . Daarop verliet het meisje [ dat zich erg onrustig voelde] het vertrek.

Later vertelden haar vriendinnen haar hoe het verder verlopen was.

Nadat ze was weggegaan, vroeg de leidster: "Wie stoort u?" . Het antwoord luidde: "Het meisje dat de kamer uitging".

Daarop werd gevraagd: "Waarom heeft zij u gestoord?" .

Antwoord: "Omdat God met haar is".

Dr.Koch hoorde dit verhaal persoonlijk uit de mond van dit meisje.

De demonen konden dus niets "doen" in aanwezigheid van het gelovige meisje, omdat zij er niets mee te maken wilde hebben, en de kamer verliet.

Maar dit zegt toch allemaal helemaal niets Ineke?? Een schoolvoorbeeld van een vage anekdote ook nog niet eens uit eerste hand.

Wie waren de meisjes?

Welke medische achtergrond?

In wat voor setting speelden ze?

Antwoorden op een Ouija bord worden in letters gespeld. Spelde de demon de hele zin 'het meisje dat de kamer uitging' letter voor letter? Dat zal me lang geduurd hebben.

Raakten de meisjes het glas aan of niet?

Dr Koch hoorde het verhaal persoonlijk van een meisje?

Sorry maar ik had toch écht wel iets meer verwacht dan dit...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hitchens

Ja, ik vermoedde al dat een scepticus meer verwacht dan een "getuigenis" van een meisje die niet met naam en toenaam wordt genoemd door dr. Koch.

Er bestaan nog wel meer "anekdotes" zoals jij het noemt, echter heeft het geen zin die naast bovenstaande nog te vermelden, je gelooft het toch niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad niet geloven, omdat het niet geloofwaardig is, zelfs zo doorzichtig als een pas gezeemde ruit.

Het meisje is de kamer uitgegaan en jij voert haar op als getuige van wat zich vervolgens in die kamer afspeelde.

Hoe goedgelovig kan een mens zijn.

De zin

Dr.Koch hoorde dit verhaal persoonlijk uit de mond van dit meisje.

zegt helemaal niets, want het meisje was niet eens persoonlijk bij datgene wat zich in de kamer afspeelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vindt men, is het spelen op een Ouija bord gevaarlijk? Wordt er contact gelegd met de geestenwereld?

Ik zou me er niet prettig bij voelen. Tis zelfbedrog in het beste geval. En in het slechtse geval stel je je open voor bovennatuurlijke zaken die het niet goed met je voor hebben in mijn perspectief.

Ironisch trouwens dat op zich het middel an sich in de bijbel in rudimentaire vorm wel gebruikt wordt om God te raadplegen, maar dan met een dobbel systeem. De Joden in het OT deden het en in het NT is er een appostel mee gekozen. Iets waar tegenwoordig volgens mij geen kerk echt enthausiast van zal worden als je dat zou gaan voorstellen.

Het vershil wellicht is dat de appostelen niet in een vorm van trance een boodschap van overleden geesten probeerden door te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid