Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik ben weleens naar Kevelaar (viel me wat tegen) en naar Scherpenheuvel geweest. In Scherpenheuvel kom ik nu wat vaker, is ook dichter bij de deur. Het blijft grappig om naast de serieuze devoties de bellenblaasmariapoppen in de winkeltjes te zien staan. Ook vraag ik me soms af hoeveel gelovigen er tussen de kudde mensen lopen.

Hoe ik het ervaar is steeds een beetje anders, meestal heb ik ook gewoon zin in een dagje uit en is het al even geleden dat ik een kerk van binnen heb gezien. Ik vind het ook fijn dat ze op die plaatsen heel lang open zijn, wel handig met mijn onregelmatige diensten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij protestanten kennen het niet zo, bedevaart.  Maar er is wel een trend van....een weg gaan naar.... terug geworpen op jezelf. Op weg gaan en ontmoeten en dat zijn ontmoetingen die vaak als bijzonder worden ervaren. Het boeit me en ik kan me voorstellen dat het heel veel met je kan doen, ook voor niet gelovigen.

De tocht naar Santiago de Compostella is een bekend en populaire tocht voor gelovigen en niet gelovigen. Zodra er een programma op tv is over deze tocht kijk ik het, bijzondere ontmoetingen. Afzien en voor de één meer dan voor de ander een spirituele tocht. En m.i maakt dat geen slechter mens van je en God kan wel eens heel dichtbij komen tijdens deze bedevaart. Thorgrem voor jou heeft bedevaart misschien een andere lading of heb ik het mis?.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-9-2016 om 15:15 zei Thorgrem:

Voor het begrip indien je het niet kent; https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedevaart

 

Wie is er wel eens op een bedevaart gegaan? Waarheen en hoe heb je het ervaren?

Ikzelf ben nog nooit op een bedevaart gegaan maar zit er wel over te denken om hier volgend jaar serieus tijd voor in te plannen.

Nope. Ergens wil ik wel santiago compostela doen, maar ben te lui.

En ik ga binnenkort Rome bezoeken, inclusief bedevaartsoorden. Maar laten we eerlijk zijn, ik ben een toerist. Al zit er ergens voor mij een diepere betekenis though.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben wel ooit naar Kevelaar of Rome geweest, maar dat maakt mij eerder een dagjesmens of een toerist.
Denk wel dat het maken van bedevaarten een verdieping kan brengen in je geloofsleven.

Mijn oom heeft Santia de Compostella gelopen, heb het er verder nooit binnen mijn familie overgehad. Maar het kan goed dat er een diepere geloofsbetekenis achter zijn reis zat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-9-2016 om 15:15 zei Thorgrem:

Voor het begrip indien je het niet kent; https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedevaart

 

Wie is er wel eens op een bedevaart gegaan? Waarheen en hoe heb je het ervaren?

Ikzelf ben nog nooit op een bedevaart gegaan maar zit er wel over te denken om hier volgend jaar serieus tijd voor in te plannen.

Ik heb nooit een echte bedevaart gedaan. Wel bezoek ik op reis wel bedevaartsplaatsen als ik er ben, of zoek ik ze bewust op. Maar dan nog blijft bij dat laatste het in de eerste plaats toerisme (bedevaartsplaats als historisch en cultureel iets). Dus, dat is niet echt bedevaart. Wel is het zo dat bij christelijke bedevaartsplaatsen er voor mij wel een spirituele dimensie bij zit. Zo'n plek kan me op geloofsgebied natuurlijk ook wel wat zeggen en heeft ook wel extra betekenis dan voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-9-2016 om 15:15 zei Thorgrem:

Voor het begrip indien je het niet kent; https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedevaart

 

Wie is er wel eens op een bedevaart gegaan? Waarheen en hoe heb je het ervaren?

Ikzelf ben nog nooit op een bedevaart gegaan maar zit er wel over te denken om hier volgend jaar serieus tijd voor in te plannen.

Ik ben een keer op bedevaart gegaan naar het graf en naar het klooster van mijn patroon. Dat was wel bijzonder, alleen al om iets meer context te begrijpen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik lees in boeken over oude kerkvaders, zoals Martinus en Bonifatius, dat een bezoek aan het graf van Petrus te Rome toen nogal in zwang was. Maar ik vind het jammer dat er zoveel, m.i. onnodige, decoratie omheen is aangebracht. Als het nog een eenvoudig graf was geweest zou ik het graag bezoeken. Maar nu is het mij te kunstmatig allemaal. Ik ben wel naar Jeruzalem  geweest en vond dat een bijzonder verrijkende ervaring. Heb daar ook heel bijzondere ontmoetingen gehad, met Joden en met een dame waar ik "toevallig" een boek van bij me had om te lezen. Die sprak me aan in de oude stad. Dat houd je toch niet voor mogelijk? Ik voelde me gezegend op een gezegende plaats. Toch een soort van bedevaart dus. Als het er nog eens van komen kan zou ik nog graag de begraafplaats van de aartsvaders en -moeders bezoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Willempie:

Ik lees in boeken over oude kerkvaders, zoals Martinus en Bonifatius, dat een bezoek aan het graf van Petrus te Rome toen nogal in zwang was. Maar ik vind het jammer dat er zoveel, m.i. onnodige, decoratie omheen is aangebracht. Als het nog een eenvoudig graf was geweest zou ik het graag bezoeken. Maar nu is het mij te kunstmatig allemaal. Ik ben wel naar Jeruzalem  geweest en vond dat een bijzonder verrijkende ervaring. Heb daar ook heel bijzondere ontmoetingen gehad, met Joden en met een dame waar ik "toevallig" een boek van bij me had om te lezen. Die sprak me aan in de oude stad. Dat houd je toch niet voor mogelijk? Ik voelde me gezegend op een gezegende plaats. Toch een soort van bedevaart dus. Als het er nog eens van komen kan zou ik nog graag de begraafplaats van de aartsvaders en -moeders bezoeken.

Er is geen onnodige decoratie maar schoonheid en luister voor hen die ons ten voorbeeld zijn.Bij het graf zijn van een Heiligen is zich bezinnen bij hen die het voorbeeld gegeven hebben ,als eerste de Moeder Gods  de Heilige Maagd Maria.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Vrijheid:

Er is geen onnodige decoratie maar schoonheid en luister voor hen die ons ten voorbeeld zijn.Bij het graf zijn van een Heiligen is zich bezinnen bij hen die het voorbeeld gegeven hebben ,als eerste de Moeder Gods  de Heilige Maagd Maria.

Ik begrijp je wel maar ik vind dat het allemaal zo gekunsteld en overdreven wordt op die manier. Maar begrijp ik nu dat je op het graf van Maria, de moeder van Jezus, doelt? Maria is natuurlijk niet de moeder van God maar dat even terzijde. Waar is dat graf? Ik heb even op het internet gezocht maar kan er niet veel over vinden. Ook had ik er nog nooit over gelezen of gehoord. Ze zal ongetwijfeld ergens begraven zijn en als jij daar meer informatie over hebt vind ik dat heel interessant.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Ik begrijp je wel maar ik vind dat het allemaal zo gekunsteld en overdreven wordt op die manier. Maar begrijp ik nu dat je op het graf van Maria, de moeder van Jezus, doelt? Maria is natuurlijk niet de moeder van God maar dat even terzijde. Waar is dat graf? Ik heb even op het internet gezocht maar kan er niet veel over vinden. Ook had ik er nog nooit over gelezen of gehoord. Ze zal ongetwijfeld ergens begraven zijn en als jij daar meer informatie over hebt vind ik dat heel interessant.  

De Heilige Maagd Maria is wel degelijk de Moeder Gods ,wordt zelfs erkend bij de protestanten en is vast gesteld theologisch  op een van de eerste Concilies van de vroege Kerk te Constantinopele.

Voorts is de Moeder Gods niet begraven dus is er ook geen graf,volgend het eenzijdig dogma 1950 op gevaren ten Hemel 15 augustus feestdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Willempie:

Ik begrijp je wel maar ik vind dat het allemaal zo gekunsteld en overdreven wordt op die manier. Maar begrijp ik nu dat je op het graf van Maria, de moeder van Jezus, doelt? Maria is natuurlijk niet de moeder van God maar dat even terzijde. Waar is dat graf? Ik heb even op het internet gezocht maar kan er niet veel over vinden. Ook had ik er nog nooit over gelezen of gehoord. Ze zal ongetwijfeld ergens begraven zijn en als jij daar meer informatie over hebt vind ik dat heel interessant.  

Als je geloofd dat Jezus naast mens ook God is, en als je gelooft dat Maria de moeder is van Jezus. Dan is Maria dus de moeder van God. Als je een van de aannames niet accepteert dan snap ik je stelligheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Vrijheid:

De Heilige Maagd Maria is wel degelijk de Moeder Gods ,wordt zelfs erkend bij de protestanten en is vast gesteld theologisch  op een van de eerste Concilies van de vroege Kerk te Constantinopele.

Voorts is de Moeder Gods niet begraven dus is er ook geen graf,volgend het eenzijdig dogma 1950 op gevaren ten Hemel 15 augustus feestdag.

Dank je voor je antwoord. Ik dacht even dat je op het graf van Maria doelde maar blijkbaar dus niet. En dat ook protestanten Maria als de moeder van God beschouwen is, als konsekwentie van de gedachte dat de Zoon van God God zelf is, wel waar. Maar ik lees dat nergens in de Bijbel en vind het, eerlijk gezegd, ook nogal een absurde gedachte. Ik heb onlangs ergens gelezen (in een boek van Friedrich Weinreb) dat wat de Vader is in de hemel zich op deze wereld uit als de Zoon. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar dat is natuurlijk off-topic hier. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Vartigo:

Als je geloofd dat Jezus naast mens ook God is, en als je gelooft dat Maria de moeder is van Jezus. Dan is Jezus dus de moeder van God. Als je een van de aannames niet accepteert dan snap ik je stelligheid.

Precies. Ik was in de veronderstelling dat hij jehova's getuige was. En als men niet in een trinitaire God geloofd, dan is Maria dus ook niet de Moeder van God. Alleen in die context begrijp ik zijn opmerking...

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei St. Ignatius:

Precies. Ik was in de veronderstelling dat hij jehova's getuige was. En als men niet in een trinitaire God geloofd, dan is Maria dus ook niet de Moeder van God. Alleen in die context begrijp ik zijn opmerking...

Al bedoelde ik wel dat Maria de moeder van Jezus/God is. Zoals ik hem had staan toen je mij citeerde maakte ik de zaak echter wat dubieuzer, met Jezus die zelf zijn eigen moeder is.

' Dan is Jezus dus de moeder van God.' (H)

Mea culpa

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het feest van de H. Maria, Moeder van God (Sanctae Dei Genetricis Mariae in het Latijn) is een hoogfeest binnen de Rooms-katholieke Kerk dat valt op 1 januari, de octaafdag van Kerstmis. Op die dag viert de Kerk dat Maria, uit wie Jezus werd geboren, waarachtig moeder van God is (Theotokos). Voorheen was de naam van het feest, ook nog in het Missaal van 1962, de Besnijdenis van de Heer.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-10-2016 om 22:33 zei Willempie:

Ik begrijp je wel maar ik vind dat het allemaal zo gekunsteld en overdreven wordt op die manier. Maar begrijp ik nu dat je op het graf van Maria, de moeder van Jezus, doelt? Maria is natuurlijk niet de moeder van God maar dat even terzijde. Waar is dat graf? Ik heb even op het internet gezocht maar kan er niet veel over vinden. Ook had ik er nog nooit over gelezen of gehoord. Ze zal ongetwijfeld ergens begraven zijn en als jij daar meer informatie over hebt vind ik dat heel interessant.  

christelijk geloof is niet echt jouw ding he :)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid