Spring naar bijdragen

Kaarsjes aansteken


Aanbevolen berichten

Het aansteken van kaarsen werd bij ons in de Gereformeerde kerk wel veel gedaan, maar in de Evangelische Gemeente waar ik na mijn verhuizing terecht ben gekomen zie ik dat niet. Om eerlijk te zijn zie ik het puur als cultuur en niet als meerwaarde. Het is niet dat mijn geloof verdiept wordt door kaarsen in de kerk. Het blijkt dat het ook niet echt goed voor je gezondheid is om kaarsen te laten branden. Wel heb ik eens in een katholieke kerk wat kaarsjes voor anderen aangestoken. Zulke kaarsjes die je aansteekt voor dierbaren die het moeilijk hebben of juist niet en je graag een zegen wil toewensen over bijvoorbeeld het geboorte van een kind, is wel een mooi gebaar :)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik in Rome was, ben ik driftig op zoek gegaan naar kaarsjes voor mijn familieleden aan te steken. Op mijn vakantie was het duidelijk dat de laatste dag van mijn oom aangebroken was, toen hebben wij daar kaarsjes gekocht om samen met elkaar er stil bij te staan. Mijn moeder was sowieso altijd al van de kaarsjes. En ook mijn vriendin brandt tegenwoordig kaarsjes voor mij. Je kunt dus wel concluderen dat kaarsjes in toenemende mate van belang geworden zijn voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Vanuit een gereformeerde achtergrond heeft het branden van kaarsen mij lang tegengestaan.

Gelukkig is dat verleden tijd. Het branden van een kaars voor een ander geeft aan dat je aan de ander denkt en dat je graag wilt dat het die ander beter gaat.

Voor mij is dat een essentieel onderdeel van geloven/spiritualiteit.

Als ik in een katholieke kerk ben brand ik een kaars of meerdere. Ik ben het gaan waarderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9/13/2016 om 23:31 zei Olorin:

Hoe denken jullie over kaartjes branden?

 

Het is een Katholiek en Orthodox gebruik. Ik zie het in beperkte mate wel bij bepaalde protestanten. En zelfs niet-christenen branden ze wel.

 

Een kaars aansteken gebeurd ook binnen de Gereformeerde gezindte. Bij de doop ontvangen de doopouders een kaars om jaarlijks te ontsteken om de doop te gedenken. Ook bij de afsluiting van het kerkelijk jaar worden met kaarsen de ontvallen gemeenteleden herdacht. Ikzelf vind het aansteken een mooi symbolische waarde hebben. Het is in mijn ogen het gedenken van een leven dat niet meer onder ons is, waarmee we hen niet vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
Op 13-9-2016 om 23:31 zei Olorin:

Hoe denken jullie over kaartjes branden?

 

Het is een Katholiek en Orthodox gebruik. Ik zie het in beperkte mate wel bij bepaalde protestanten. En zelfs niet-christenen branden ze wel.

 

Oorspronkelijk was het een praktische manier om ruimte te verlichten in de catacomben, waar de vervolgde vroege christenen bijeenkwamen voor de Goddelijke Liturgie. Nu kun je het zien als een uiting van geloof en gebed van een christen. Ook als een offer voor God, want voor de kaars moet je immers betalen. En dat maakt het makkelijker voor een christen om zijn geloof te praktiseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens Refoweb:

De achtergrond moet waarschijnlijk gezocht worden in het aanbidden van het vuur als vorm van het licht. De oude niet-christelijke godsdiensten in West-Europa hadden die gewoonte, zeker in het midden van de winter. Het christelijke Kerstfeest is een christianisering van het oude zonnewendefeest. Het ontsteken van vuur was een magisch ritueel bedoeld om de terugkeer van de zon te bespoedigen. Toen de christenen het overnamen hebben zij het licht en het vuur verbonden met Christus.

Alle rituelen die ook maar iets te maken met heidense religie moet worden afgewezen door Christenen. Dus zo denk ik erover. Ik wijs het af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid