Spring naar bijdragen

Actieve donorregistratie.


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei Lobke:

Ik ben blij dat het er door is. We behoren bij de 3 laatste Europese landen waar dit nog niet zo geregeld was. Spanje staat bovenaan en heeft de meeste mensen die donor willen zijn, nota bene een land met veel rooms-katholieke christenen. 

Ben je tegenstander, dan kun je je afmelden en nee invullen. Het is de beste manier om de mensen er over na te laten denken. De keus is aan hen. Mensen die actief donor lid waren en zich nu beledigd afmelden begrijp ik niet.

Gisteren schreef een face book vriend, predikant in Sauwerd het volgende....

Sybrand van Dijk

Vandaag precies twee jaar geleden kreeg Henk een donornier. Van uitstekende kwaliteit, kan ik wel zeggen...
Vanmorgen verscheen er een indrukwekkend interview in de krant van een moeder uit ons fijne dorp Sauwerd. Zij schonk haar nier aan haar zoon. De jonge man had eerder al een donorhart gekregen. "Zonder dat zou hij niet meer leven." vertelt ze in een van emotie vervulde zin. Nu kan ze samen met hem op een terrasje zitten in Frankrijk en een wijntje drinken in de zon. "En hij is vader van twee kinderen, het is een wonder."

Ja, het is een wonder.

Ik kan dan ook niet begrijpen dat de Eerste Kamer zo moeizaam de wet op de donorregistratie kan goedkeuren. Allerlei onzinargumenten vliegen door de lucht: dat mensen hun leven niet meer zeker zouden zijn in het ziekenhuis, dat de nabestaanden op een zijspoor worden gezet, dat ons lichaam ineens aan de staat zou toebehoren. Kletskoek! "Je wordt gedwongen!" zegt men. Ja, dat is waar. Je wordt gedwongen er over na te denken. Je kunt ook "nee" zeggen.
De belastingdienst dwingt mij ook te zeggen wat mijn inkomsten zijn. En roomt die vrolijk af. En toch zegt niemand : "Mijn geld is nu al van de Staat!"

En dan zwijg ik nog maar over de malligheid die uit spirituele kringen tot ons komt.

Eerste Kamer! Stem vóór de wet. U redt er levens mee.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik begrijp jouw standpunt heel goed. Hoe meer mensen er geholpen kunnen worden, hoe beter. Echter, juridisch gezien gaat de wet tegen de grondwet in en schendt de meest elementaire mensenrechten (o.a. het recht op bezit en zelfbeschikking). Jouw lichaam is vanaf nu eigendom van de staat, tenzij je er bezwaar tegen aantekent. Wat gaat de volgende stap zijn? Dat is het punt, denk ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 480
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat je nabestaanden het niet tegen moeten houden dat je als donor beschikbaar stelt kun je hen laten weten, maar op zich is er iets voor te zeggen dat het moeilijk of onmogelijk zou moeten zijn dat al

Ik heb de discussie hier niet echt precies gevolgd maar ik vind het toch zorgelijk dat er over het algemeen en met name bij de voorstanders over "na de dood" wordt gesproken terwijl als je eens wat ve

Het gaat rechtstreeks in tegen artikel 11 van de Grondwet, de onaantastbaarheid van het lichaam. Maar dat is dan nog de nederlandse wet. Erger is dat het in gaat tegen de christelijke moraal van de Ke

Posted Images

2 minuten geleden zei Lobke:

@Willempie,

Als er ernstig bloed te kort zou zijn dan mag er van mij ook een wet komen....ja tenzij ik nee zeg.

Nee. Absoluut nee. Er mag dan een beroep gedaan worden op mensen om vrijwillig bloed te doneren. Dat is al vele malen in deze wereld gedaan en met succes. Verplichting daartoe is m.i. totaal onacceptabel. Als er een ramp gebeurt worden we toch ook niet gedwongen om geld voor hulp te doneren? Misschien komt dat ook nog wel maar met recht of rechten heeft dat dan helemaal niets meer te maken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Lobke:

 

 

Dit gedrocht uit nood geboren is in zowel alle Europese landen volstrekt normaal.

 

Dat is een argument? Omdat het in vele andere Europese landen normaal is moeten wij onze zwaar bevochten grondwet ook maar aan de kant duwen?

Het doel heiligt niet de middelen. Het doel is nobel, maar het middel is verwerpelijk. Ik weiger er aan mee te werken, zowel aan schenkende (alhoewel je niet meer kan spreken van een schenking), als aan ontvangende kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Ik begrijp jouw standpunt heel goed. Hoe meer mensen er geholpen kunnen worden, hoe beter. Echter, juridisch gezien gaat de wet tegen de grondwet in en schendt de meest elementaire mensenrechten (o.a. het recht op bezit en zelfbeschikking). Jouw lichaam is vanaf nu eigendom van de staat, tenzij je er bezwaar tegen aantekent. Wat gaat de volgende stap zijn? Dat is het punt, denk ik. 

@Willempie,

Stuur je wel eens kerstkaarten, een kleine moeite en een groot plezier. Doe morgen je Nee formulier op de bus, klaar is kees.

De volgende stap??? Dat er hopelijk meer mensen nieuwe levenskansen hebben. Triest dat er mensen sterven, je kunt de organen ook laten verbranden of in de grond stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Lobke:

Stuur je wel eens kerstkaarten, een kleine moeite en een groot plezier.

Nooit.

3 minuten geleden zei Lobke:

Doe morgen je Nee formulier op de bus, klaar is kees.

Dat kan makkelijker, mits in het bezit van een DigiD code:

https://www.donorregister.nl/uwregistratie/digitaal#!/login

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Lobke:

@Willempie,

Stuur je wel eens kerstkaarten, een kleine moeite en een groot plezier. Doe morgen je Nee formulier op de bus, klaar is kees.

De volgende stap??? Dat er hopelijk meer mensen nieuwe levenskansen hebben. Triest dat er mensen sterven, je kunt de organen ook laten verbranden of in de grond stoppen.

Is het überhaupt per post te regelen? Volgens mij enkel digitaal via je DigID. Dat identificatiemiddel wat vele miljoenen Nederlanders nog niet hebben en/of niet mee om kunnen gaan en/of geen toegang toe hebben en waarvan het weken duurt om je wachtwoord opnieuw op te vragen.

Volgende stap is dat ouderen dusdanig geconditioneerd worden dat ze hun leven voltooid achten en onder staatstoezicht zelfmoord plegen. De stap daarna is dat ook geestelijk gehandicapten dusdanig geconditioneerd worden dat ze hun leven voltooid achten, die organen zijn immers jonger. Daarna komen de depressieve mensen, werklozen en naar goed voorbeeld wellicht ook zigeuners of andere minderheidsgroeperingen die minder gewenst zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een kleine moeite om te registreren, en dat had ik al gedaan, dus ik maak me er niet meer druk om. Straks in maart de sleepwet proberen weg te stemmen.

Kortgeleden hebben we het gezagsregister ingevuld. Het bleek dat als ons als ouders iets zou overkomen, dat onze kinderen buiten de familie terecht zouden komen. Volstrekt niet in het belang van het klnd, maar ach. Je moet steeds meer een oplettende burger worden en eigenlijk is dat maar goed ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Voorwaarden stellen aan vrijwilligheid, heeft niets met vrijwilligheid te maken.

Ja zo kun je het ook stellen, men kan op zijn strepen blijven staan, daar heb je het volste recht toe. Maar maak je keus ik heb de mijne 20 jaar geleden al gemaakt en dat blijft zo.

@Thorgrem,

Nee geen argument maar ook in andere landen hebben ze een grondwet en zijn ze niet compleet achterlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Kerstkaarten sturen doe ik vrijwillig. Zodra er een wet komt die mij daartoe verplicht stop ik er onmiddellijk mee.

Gelijk heb je, daar sterft geen mens door als je geen kaart stuurt. Ego's aan de kant schuiven kan soms goed wezen om je naaste levenskansen te geven.

Zojuist zei Thorgrem:

Als ze in andere landen dan toch niet compleet achterlijk zijn kunnen we onze soevereiniteit ook wel gewoon opgeven toch?

@Thorgrem,

Nogmaals de keus is aan jou, jullie,  maar besef wel dat de er mensen van harte ja zeggen. Probeer dat niet te ondermijnen, dat zou wel ernstig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Lobke:

 

@Thorgrem,

Nogmaals de keus is aan jou, jullie,  maar besef wel dat de er mensen van harte ja zeggen. Probeer dat niet te ondermijnen, dat zou wel ernstig zijn.

Nogmaals, er is geen sprake van een keuze uit vrije wil.

Dat mensen er geen bezwaar tegen hebben dat ze na hun dood staatseigendom zijn, of niet doorhebben waar ze nou feitelijk geen nee tegen zeggen had ik wel verwacht. Dat moeten ze zelf weten. Ik acht deze wet moreel verwerpelijk en daarom is mijn ja na bijna 2 decennia een nee geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Lobke:

Nogmaals de keus is aan jou, jullie,  maar besef wel dat de er mensen van harte ja zeggen. Probeer dat niet te ondermijnen, dat zou wel ernstig zijn.

Sorry Lobke, maar dit is een onjuiste voorstelling van zaken. Niemand van ons is tegen het vrijwillig afstaan van organen. De mensen die van harte ja zeggen worden door niemand tegengehouden. Het gaat over juridische consequenties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Sorry Lobke, maar dit is een onjuiste voorstelling van zaken. Niemand van ons is tegen het vrijwillig afstaan van organen. De mensen die van harte ja zeggen worden door niemand tegengehouden. Het gaat over juridische consequenties.

Echt, je neemt me de woorden uit de smoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Sorry Lobke, maar dit is een onjuiste voorstelling van zaken. Niemand van ons is tegen het vrijwillig afstaan van organen. De mensen die van harte ja zeggen worden door niemand tegengehouden. Het gaat over juridische consequenties.

@Willempie,

Je hebt gelijk wat jou betreft. En men mag ook zeggen wat men wil. Misschien lijkt het zo omdat er hier weinig positieve geluiden te horen zijn . Zoiets van:" wat zou het fijn zijn als hierdoor meer donoren beschikbaar zijn". Niet de bewuste ja-ers of nee-ers maar diegene die zich er niet in verdiept.

De kant van levens die gered worden komt zo weinig aanbod.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Lobke:

De kant van levens die gered worden komt zo weinig aanbod.

Dat snap ik.

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Heb je een vrouw? _:)_

Ja, maar die zal de uitdrukking niet zo waarderen, vrees ik. Ik zal het eens proberen maar neem daarmee wel het risico van een week radiostilte. Misschien ook wel eens prettig. Ik laat je weten hoe het afloopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Ja, maar die zal de uitdrukking niet zo waarderen, vrees ik. Ik zal het eens proberen maar neem daarmee wel het risico van een week radiostilte. Misschien ook wel eens prettig. Ik laat je weten hoe het afloopt.

Mocht het nu verkeerd uitpakken, weet dan dat intonatie 80% van de boodschap overbrengt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid