Spring naar bijdragen

Toekomst katholieke kerk Nederland


Aanbevolen berichten

@Vrijheid

Cijfers liegen er niet om: http://www.verwey-jonker.nl/doc/participatie/Jongeren en hun geloof.pdf

Bij de katholieken is de afname in kerksheid de afgelopen jaren het sterkst. En dan deze conclusie:

Dat een katholieke identiteit niet per se samen hoeft te gaan met gelovig-zijn, blijkt uit het onderzoek van KASKI: 57% van de katholieken beschouwt zich als gelovig katholiek (enigszins of beslist), 21% vindt zichzelf beslist niet gelovig.

En in dat opzicht vind je dit artikel wellicht ook interessant: https://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/14/college-religiewetenschap-religie-is-in-principe-m-1531477-a112833

Verdiep je er eens in voordat je je volgende propaganda stukje plaatst.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Of mensen die op zich helemaal geen problemen hebben met de JG, maar wel met het (mogelijke) misbruik dat er plaatsvindt en de opstelling van het WTG hierin. En ook de opstelling van jullie, namelijk

Je hebt gelijk! Sorry. 

Nou op verscheidene plaatsen zijn katholieken bezig om confessionele scholen te stichten waar het geloof hoog in het vaandel staat. Vaak worden ze hierin nog wel tegengewerkt door de overheid op lokal

1 uur geleden zei Magere Hein:

Verdiep je er eens in voordat je je volgende propaganda stukje plaatst.

Vrijheid heeft zo zijn eigen ideeën. Als je gaat kijken wie er werkelijk naar de kerk gaan dan zullen het er miljoenen minder zijn. Door de kinderdoop worden er mensen lid van een kerk waar ze helemaal niet achter staan. Moet je maar eens naar Duitsland kijken. Iedereen die o.a. als Katholiek staat ingeschreven moet kerkbelasting gaan betalen. Er zijn er nooit zoveel uitgeschreven. En zo gek is dat niet.  De twijfels over de miljarden van de katholieke kerk zijn aangewakkerd door een grote affaire eind 2013 rondom bisschop Tebartz-van Elst van het bisdom Limburg. Die smeet met geld en liet het bisschoppelijk paleis voor tientallen miljoenen verbouwen. Hij werd daarvoor door het Vaticaan uit zijn ambt gezet. Voor sommige kerkleden was de affaire aanleiding om zich uit te schrijven.

Lid zijn van een kerk wil nog niet zeggen dat ze werkelijk geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-10-2016 om 11:54 zei Willempie:

Ik denk ook wel dat er momenteel een zuiveringsproces aan de gang is. Veel mensen haken af maar er zijn er ook veel die zich opnieuw, en dit maal zonder alle onnodige ballast, aan God en Zijn schepping toewijden. Het kaf wordt van het koren gescheiden, zoiets. 

Je hebt het in de gaten;kaf en koren gescheiden een goede zaak. En nu is al merkbaar dat de zuivering goed werkt.

Op naar grote groei en gegrondveste overtuiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Op Saturday, October 22, 2016 om 22:57 zei Vrijheid:

Tot op de dag van vandaag;wetenschap kunst en cultuur komen allemaal uit de Katholieke Kerk;wij moeten wel is in een Abdij zijn meer dan 80% van de kloosterlingen zijn daar wetenschapper.

Tja en de andere Christenen buiten de Kerk die volgen gewoon.De gasten van kloosters en Abdijen zijn veelal Christenen van buiten de Kerk,en veel zijn er op weg Katholiek te worden.

De wetenschap komt van oorsprong uit de Islam. Kunst en cultuur kom je overal tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

De wetenschap komt van oorsprong uit de Islam. Kunst en cultuur kom je overal tegen.

De Griekse filosofen bedreven echter al natuurwetenschap, daar filosofie en natuurwetenschap één discipline was. Met name Aristoteles staat nog steeds aan de basis van onze huidige indeling in planten, dieren en mineralen. Ook in de Middeleeuwen genoot hij zeer veel gezag. Maar zelfs de oude natuurvolken bestudeerden de eigen omgeving, de kosmos en de mens zelf en deden zo veel kennis op. Zelfs de eerste mensen worden in Genesis al omschreven als bedrijvers van wetenschap: Adam gaf de dieren namen en ordende ze dus.
Natuurlijk bedreven zij het op een andere wijze dan wij, maar het principe blijft hetzelfde: het doorvorsen van de schepping en het zoeken naar patronen en ordeningen, om zo te kunnen voorspellen wat nu wat doet of gaat doen. Dat zit zodanig in de menselijke bloed, dat wetenschap, kunst en levensbeschouwing vanaf het begin al samen met elkaar opgroeiden en elkaar hielpen in de ontwikkeling.

En dan hebben we het nog niet eens over het bestuderen van de geschiedenis, de menselijke geest, de dynamieken in de eigen stam of samenleving, de eigen cultuur en haar ontwikkeling en de verschillende disciplines in de levensbeschouwing die men aanhangt of waarmee men te maken heeft gekregen. De zogenoemde "zachte wetenschappen" dus. Ook dat zit in het DNA van elk volk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

De wetenschap komt van oorsprong uit de Islam. Kunst en cultuur kom je overal tegen.

Behalve dat deze uitspraak onzin is, wordt de wetenschappelijke bijdrage van de Islam ook schromelijk overschat. Feit is dat de Islam een essentiële bijdrage heeft geleverd aan het conserveren van de klassieke kennis door de middeleeuwen heen en er in de wiskundige een originele bijdrage is geleverd maar voor de rest stelt het niet veel voor.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Behalve dat deze uitspraak onzin is, wordt de wetenschappelijke bijdrage van de Islam ook schromelijk overschat. Feit is dat de Islam een essentiële bijdrage heeft geleverd aan het conserveren van de klassieke kennis door de middeleeuwen heen en er in de wiskundige een originele bijdrage is geleverd maar voor de rest stelt het niet veel voor.   

Wat voorstelt zal later zijn ontstaan, maar is toch niet Rooms Katholiek te noemen.

3 uur geleden zei Robert Frans:

De Griekse filosofen bedreven echter al natuurwetenschap, daar filosofie en natuurwetenschap één discipline was. Met name Aristoteles staat nog steeds aan de basis van onze huidige indeling in planten, dieren en mineralen. Ook in de Middeleeuwen genoot hij zeer veel gezag. Maar zelfs de oude natuurvolken bestudeerden de eigen omgeving, de kosmos en de mens zelf en deden zo veel kennis op. Zelfs de eerste mensen worden in Genesis al omschreven als bedrijvers van wetenschap: Adam gaf de dieren namen en ordende ze dus.
Natuurlijk bedreven zij het op een andere wijze dan wij, maar het principe blijft hetzelfde: het doorvorsen van de schepping en het zoeken naar patronen en ordeningen, om zo te kunnen voorspellen wat nu wat doet of gaat doen. Dat zit zodanig in de menselijke bloed, dat wetenschap, kunst en levensbeschouwing vanaf het begin al samen met elkaar opgroeiden en elkaar hielpen in de ontwikkeling.

En dan hebben we het nog niet eens over het bestuderen van de geschiedenis, de menselijke geest, de dynamieken in de eigen stam of samenleving, de eigen cultuur en haar ontwikkeling en de verschillende disciplines in de levensbeschouwing die men aanhangt of waarmee men te maken heeft gekregen. De zogenoemde "zachte wetenschappen" dus. Ook dat zit in het DNA van elk volk.

Kortom: het komt van de Grieken :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei WdG:

Nee, Gaitema, dit is echt onzin. Wetenschap bestond (gelukkig) al voordat de islam bestond. Geloven met heel je hart, ziel, verstand en kracht!

De westerse wetenschap heeft zich laten inspireren door dat van het midden oosten. Lange tijd was het midden oosten een betere plek om te wonen dan in de westerse wereld met al de wrede oorlogen en de pest dat rond ging. 

Uiteraard is God de schepper van alle werkelijke kennis

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op Friday, January 27, 2017 om 08:58 zei Gaitema:

De westerse wetenschap heeft zich laten inspireren door dat van het midden oosten. Lange tijd was het midden oosten een betere plek om te wonen dan in de westerse wereld met al de wrede oorlogen en de pest dat rond ging. 

Uiteraard is God de schepper van alle werkelijke kennis

Lees eens een geschiedenisboek om een wat reeler beeld te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Wat in de boeken staat is dat de Ottomaanse Rijk zich met wetenschap bezig hield en dat Europa zich daar in heeft geïnteresseerd.De rijken van het midden oosten zijn heel oud. In een tijd dat in Noord West Europa de Germanen nog zeer primitief leefden, bestonden er in het midden oosten al grote beschavingen met een rijke geschiedenis.Vele eeuwen heeft Europa ordinaire oorlogen gevoerd, waarbij anders gelovigen op de brandstapel werden gegooid of in hun kerken opgesloten, die vervolgens in de brand gestoken werden. In het Ottomaanse rijk was veel meer Godsdienstvrijheid, dan in Europa. De Sharia was daar nog genadig in verhouding tot wat Europese landen met andersdenkenden deden.

Toen het Ottomaanse rijk Jeruzalem in bezit had, konden christenen en Joden er gewoon hun geloof belijden, maar toen de Kruisvaarders uit Europa kwamen om Jeruzalem te bevrijden, was geen Jood of Moslim hun levens nog zeker. Zelfs oosterse christenen gingen er aan. In het Ottomaanse rijk hield men veel vroeger dan Europa zich bezig met de wetenschap, op de Grieken na dan kennelijk.

Jouw reactie is overigens zo vel en negatief van klank, dat ik al zie dat een gesprek met jou weinig ruimte biedt. Ik zie zo al aan heel jouw reageren, dat je in mijn reactie jouw vijand ziet en dat je moeite hebt je te beheersen. Een ander uitnemender achter dan jezelf blijkt niet uit jouw bijdrage. Het getuigd er eerder van dat je me niet helemaal voor vol aan ziet en dat durf je te uiten tegen een oogappel van God? Wie aan één van Gods kinderen komt, die komt aan Hem. Je bent gewaarschuwd! Bij Hem ligt jouw verantwoording! |:(

Mattheüs 5: 22

22 Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur.   - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/mattheus/5/#sthash.GMmsoCHz.dpuf

Raka= Nietsnut

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisterochtend kon ik niet naar de kerk, omdat ik vrij direct moest werken. Echter had ik nog even thuis de tijd tv te kijken.

Ik zag een uitzending van een kleine katholieke gemeente met een vrij warme pastoor en een gemeente die wel goed bezocht werd met toch naar verhouding redelijk wat jonge bezoekers.

Hij bracht kort en kernachtig samen dat we het zout der wereld zijn. Een Licht dat schijnt. Mooie woorden over wie we zijn, volgens deze pastoor.

Hij sprak over dat we dat Licht brengen door werken van liefde. Dat we dat ook wel weten, maar daarin vaak de kracht ontberen. Dat het geloof belangrijk is om juist door Gods hulp die kracht te krijgen.

Goede Bijbellezingen. Een herkenbare liturgie, wat ik ook voor een deel ken vanuit de PKN gemeente waar ik voorheen kerkte. De zelfde herkenbare liefdevolle sfeer.

Dat is de kracht! Duidelijk, liefdevol en overzichtelijk.

Ik zelf ben echter alleen wel voor iets langere preken. Je mag er gerust meer over vertellen, als je een goed verhaal hebt.

We hoeven niet bang te zijn, dat de mensen dan afhaken.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Hangt van de persoon en de talenten af. Sommige sprekers zijn fantastisch en kun je een uur naar luisteren, anderen is het na 10 minuten al teveel. en bij sommigen is het 10 minuten fantastisch en bij de ander is het een uur afschuwelijk. Ik heb predikanten gehoord waarbij het langer zou mogen en ik heb ze gehoord waarbij 1 minuut al te lang is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 22-9-2016 om 18:47 zei Vartigo:

Beste lezers dit is voor allen gericht niet enkel voor de katholieken maar denk ook dat het anderen aangaat met andere theïstische opvattingen.
Dit heeft raakvlakken met het topic 'Redden van katholieke kerk', maar is in het begin ook even een schrijf-van-het-hart.

Gisteren ben ik naar een mis geweest op een doordeweekse woensdag. De gelegenheid was omdat er verscheidene personen herdacht werden die een paar jaar geleden gestorven waren. De priester was oud, en door een hersenbloeding koste het hem zichtbare moeite, daardoor duurden de missen hier dan ook standaard maar een halfuur op de woensdag. Er zaten in deze mis die gehouden werd in een kleine kapel nabij een grote kerk zo'n 80 mensen. De vaste klanten, de bejaarden, waren er verwonderd om dat er zoveel mensen waren, voor een woensdag was 80 mensen veel. Dit was vergelijkbaar met een zondag die gehouden werd in de grote kerk waar dan vaak ook rond de 80 mensen zaten. En dit in een dorp met meer dan 10.000 inwoners, die vrijwel allemaal van vroeger uit katholiek waren. Nominaal gezien is dus bijna iedereen katholiek. Naast deze harde kern van rond de 80 bejaarden, heb je hun kinderen die af en toe naar een dienst gaan, bijvoorbeeld een dergelijke herinneringsdienst of een feestdag zoals bij kerstmis. Verder merkte ik dat ook het nominale karakter er steeds meer af aan het gaan is. Steeds meer kinderen zijn niet meer gedoopt of hebben totaal geen affiniteit meer met het geloof. Vooral met betrekking tot de jongeren zag ik veel mensen die bleven zitten bij de eucharistie.

Wat is de toekomst voor een dergelijke kerk (of zowel de kerk als kapel), deze is nihil. De kleinere dorpjes in de omgeving hebben het met nog minder personen te doen, dus ook deze kerken zullen hun deuren sluiten. Wat overblijft is zeker in het plattelandsgebied dat veel gebieden hun kerken zullen sluiten, of dat deze incidenteel nog gebruikt kunnen worden, twee missen in de maand, begrafenissen, dopen, trouwpartijen en eventueel de feestdagen. Als de priester ermee ophoudt is er vrijwel ook niemand die de taak opneemt en dan kunnen ook deze kerken niet overblijven, soms stapt er nog een vrouwtje naar voren die als voorgangster fungeert, maar de orthodoxie begint hier vaak al steeds meer uit het oog te glippen. De mensen staan apathisch of vijandig tegen het geloof en voor veel mensen is het dan ook geen gemis dat deze ontwikkeling zich überhaupt aan het plaatsvinden is. Het enige wat ze mogelijk willen voorkomen is dat de kerkgebouwen tegen de vlakte gaan, want hoewel ze met de binnenkant weinig vertrouwd zijn, is dit met de buitenkant wel het geval.

Dus er gaan veel kerken sluiten, dit waardeer ik zeker. Je kunt geen kerken blijven openhouden voor deze lage aantallen, en een sterk vergrijzende club die steeds verder slinkt. Mensen zijn misschien nog iets geloviger dan je soms denkt maar ze beleven dit thuis, lezen op het internet of doen aan alternatieve zingevingen. Steeds meer hebben ze het idee de kerk niet nodig te hebben. In mijn gemeente die binnenkort een fusiegemeente wordt met zo'n 40.000 inwoners verwacht ik eerlijk gezegd dat er binnen tien jaar nog twee kerken open zullen zijn. Voor een kerkdienst zul je dan al gauw tegen de tien kilometer kunnen gaan rijden. De bejaarden zullen dit niet doen en zullen de mis volgen op de NPO als alternatief.

Nu is dit het verhaal van mij in Noord-Brabant, het zal niet overal zo in Noord-Brabant zijn, maar de nominaal katholieke gebieden zullen grotendeels deze trend zien verwacht ik. Een massale kerksluiting, men moet weer ver reizen voor de kerkgang. In grote steden zullen er maar enkele kerken overblijven voor de kerkgang. De overige jongere katholieken zijn of migrant, of in hogere mate vrijzinnig of traditioneel. De vrijzinnige groep geef ik het minste toekomstperspectief, deze zullen al helemaal niet aanwas kunnen vergaren, de migrant zal mogelijkerwijs op termijn ook voor het secularisme vallen en onttoveren en de traditionele gemeenschap zal mogelijk in kernparochies met meerdere mensen die bij een kerk samenkomen nog wat toekomstperspectief hebben. Indien ze grotere gezinnen krijgen en met zo'n duizend bekeerlingen jaarlijks valt mogelijk wat aanwas te behalen. En er is ook een Katholieke charismatische vernieuwing bezig, en katholieke jeugdkampen. Deze zorgen echter niet voor bekeerlingen, maar zijn een haven om gelovige jongeren eerder te behouden.

Hoe je het ook wendt of keert katholicisme gaat steeds een meer marginale rol spelen. Zelf ben ik in een innerlijke verdieping van geloof bezig, ik ben iemand die echt duidelijk tegen de algehele trend ingaan, en met mij zijn er hier vast ook nog mensen. Maar worden jullie er niet ooit moedeloos van? Dit kan net zo goed het verhaal van een protestant bij de PKN zijn, daar zal deze ervaring ook de nodige weerklank krijgen. Maar het drong echt pas tot mij door toen ik gisteren in die kerk zat op een woensdag. En dacht 'Wow, op een woensdag zitten hier bijna 80 man. Toen ik daar beter over na ging denken en over de omstandigheden daar rond omheen, kwam ik tot de realisatie, dat dit mij doet verbazen zegt impliciet al in hoeverre het geloof al niet meer vanzelfsprekend is. Gelovigen zijn een curiosum geworden.

Het Katholieke geloof gaat het zeker redden, wereldwijd groeit het. Maar in Nederland zag ik het hoopvoller in, dan dat het was. Het gaat denk ik nog slechter dan ik dacht. Dan vraag ik mij soms ook af waar ik nu mee bezig ben, tegen de tijdsgeest in het geloof aan het ontdekken? En wat dan als een curiosum een van de katholieken zijn waar mensen zich om verwonderen. Nadat de gelovige bejaarden gestorven zijn, komt er zicht op de echte situatie. Dan zal je zien hoe bestendig en hoe talrijk de hoeveelheid katholieken is.

Zelf heb ik even geen antwoorden meer..

 Ben het wel eens met 'n aantal punten die je maakt. 

In het bijvoorbeeld ooit zo Katholieke Vlaanderen is dat allemaal niet anders. Een Vlaamse stad van 50.000 inwoners bijvoorbeeld. Zag er élke zondag zo'n 150 tot 200 mensen in de Kerk. Vaste kern van zo'n 100 tot 150 man. Ik denk voor 90 procent mensen van 70 en ouder. De paar mensen van onder de 70 die er zaten waren vooral immigranten. In kleinere dorpen zullen de aantallen lager zijn. De overheid betaalt mee en dus kunnen veel Kerken nog wel open blijven.

Dat is in Nederland anders. Je kunt geen Kerk open houden als er zondag 50 man of minder zit, zoals in kleinere dorpen of dorpen met meerdere Kerken vaak het geval is/was. 

Het wordt allemaal dunner. Kerken sluiten en parochies samenvoegen zorgt voor verdere leegloop. 1 en 1 is in dit geval geen 3 en vaak ook niet eens 2. Een deel van de bezoekers haakt af als ze voor een viering naar een Kerk moeten die 10 kilometer verderop ligt. 

Van de generatie 70+ zit nog maar een zeer beperkt deel in de Kerk. Hun kinderen zijn vrijwel helemaal afgehaakt, om over hun kleinkinderen nog maar niet te spreken. Hun kinderen kregen van de Katholieke school nog weleens wat mee, maar daar hoeven de kleinkinderen van deze generatie ook al niet meer op te rekenen. 

Wat rest in Brabant en Limburg (en ook Vlaanderen) is vooral folklore. Maar ook het dopen zal minder worden. Voor folklore heeft men ook niet zo heel veel Kerken nodig. Er gaan er dus veel dicht, sommige zullen wellicht voor het aanzicht behouden blijven, eventueel om er niet-Katholieke activiteiten in te organiseren. Het loopt ook wel redelijk gelijk met wat je in het zuiden in z'n algemeenheid ziet. Ook voetbalverenigingen hebben het moeilijk, op het platteland is de middenstand vaak zo goed als verdwenen, net zoals bankkantoren, etc. 

In "diaspora" is men altijd wat fanatieker en serieuzer. Het noorden kent relatief wat meer Kerkgangers dan het zuiden, maar ook daar is de situatie niet best. 

Vanzelfsprekend zijn mensen die overblijven wat serieuzer en strenger in de leer. Die kiezen er echt voor in plaats van dat ze uit gewoonte gaan. Van daaruit zal de Kerk weer moeten gaan bouwen. Uiteindelijk zal het huidige indivdualisme, seculiere en liberale fundamentalisme een verkeerd pad blijken en leiden tot een hoop ellende in West-Europa. Op het moment dat het minder gaat, maken mensen zich ook weer druk over dingen die echt belangrijk zijn in plaats van wie wie heeft "ontvriend" op Facebook of hoe het staat met de koers van de bitcoin.  

Wereldwijd groeit de Kerk, maar ik zie nog wel uitdagingen. Een groot deel van de financiering komt uit West-Europa, van Duitse, Oostenrijkse, Nederlandse, etc 70-plussers. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei sjako:

Artikel in het Algemeen Dagblad dat nonnen werden en nog steeds worden gebruikt als seksslavinnen helpt de RKK ook niet. 

https://www.ad.nl/buitenland/paus-priesters-en-bisschoppen-behandelen-nonnen-als-seksslavinnen~a3015c03/

Er zijn dus grote gevaren verbonden aan religie in een hiërachische machtsstructuur. Want er zullen altijd mensen zijn die de weelde niet kunnen dragen en hun macht over anderen misbruiken. Dat dit misbruik nu steeds meer in de openbaarheid komt leidt uiteraard tot kerkverlating. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-2-2019 om 09:29 zei sjako:

Artikel in het Algemeen Dagblad dat nonnen werden en nog steeds worden gebruikt als seksslavinnen helpt de RKK ook niet. 

https://www.ad.nl/buitenland/paus-priesters-en-bisschoppen-behandelen-nonnen-als-seksslavinnen~a3015c03/

Hier is het in ieder geval zo dat de kerk zelf dit geval aanpakt en naar buiten brengt.  Voor de RK kerk (hopelijk) een signaal dat men af en toe leert van fouten uit het verleden. 

Helaas zien we nogal eens dat botweg de kop in het zand wordt gestoken en daar is niemand bij gebaat. Dit is bv bij de Jehova's het geval. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei sjako:

Dan heb ik nieuws voor je. Een universiteit, ik weet niet precies welke, gaat of is het aan het onderzoeken.

Dit is geen nieuws.  Dit onderzoek komt nadat de JG weigerde in te gaan op een verzoek van de minister om de zaak zelf te onderzoeken. 
Vervolgens stemde de tweede kamer unaniem in met een voorstel voor een onafhankelijk onderzoek om te kijken welke invloed de regels, gebruiken en structuren van de Jehovah’s Getuigen hebben op de omgang met seksueel misbruik.
Er komt dus een onderzoek (het WODC heeft dat uitbesteed aan de Universiteit van Utrecht), maar niet eentje waar de JG aan mee werken, dat wilde ik duidelijk maken.

Dit is een groot verschil met déze zaak van de RK-kerk in dit topic. Daarin deed de RK-kerk zelf onderzoek en trok zelf conclusies. Daar heb ik groot respect voor: je eigen fouten onder ogen durven zien en daar lering uit trekken.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit is geen nieuws.  Dit onderzoek komt nadat de JG weigerde in te gaan op een verzoek van de minister om de zaak zelf te onderzoeken. 

Of ze willen zich niet voor het karretje laten spannnen van een stel ex-JG’s die via de Katholieke! Volkskrant een hetze willen opzetten. ‘Gek’ genoeg heb ik in de Volkskrant niks gelezen over die nonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid