Spring naar bijdragen

Ruimtevaart & De Bijbel


Aanbevolen berichten

Hoorde vanmorgen in de preek een zijsprong van de dominee dat de ruimtevaart niet Bijbels is. Dan doelde hij vooral op dat we als mens op de maan zijn geweest en we plannen hebben om de mens op mars te zetten. Hij haalde even tussendoor de Bijbeltekst aan in Genesis:

Citaat

God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ (Genesis 1:26)

Zijn argument was dat niet voor niets alleen de aarde vermeld staat en we niet bezig moeten zijn met initiatieven naar planeten/manen buiten de aarde.

Was wel benieuwd hoe jullie hierover denken. Zelf heb ik er niet zoveel moeite mee en vind dit soort dingen juist interessant. Maar moet wel erbij zeggen dat ik nooit hierover na hebt gedacht vanuit een christelijk standpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben dol op technologie en dan is ruimtevaart een grote speeltuin. Ik zie ook geen bezwaar, ook niet vanui de bijbel gezien en vind de dominee dan ook spijkers op laag water zoeken. Maar het staat hem natuurlijk vrij om zich geheel te onthouden van ruimtevaart en alles wat daaruit voortvloeit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De oudst bekende geschreven teksten uit genesis stammen voor zover mij bekend uit circa 900 voor Christus. Genesis zelf is waarschijnlijk gebaseerd op oudere mondelinge bronnen. De opstellers hadden nog een wereldbeeld waarbij de hele wereld niet veel groter was dan de zandbak die we nu Midden-Oosten noemen. Vanuit dat perspectief wordt met "over de hele aarde" de hele hele schepping bedoeld, dus ook de maan, Jupiter, Proxima Centauri de Andromeda nevel, kortom het universum. Het lijkt mij dat een dominee, nota bene hiervoor opgeleid, dit toch ook zou moeten weten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elon Musk gaat Mars koloniseren met 100 reizigers per keer

Over twee jaar moet de eerste onbemande raket naar Mars vertrekken om daar de landingsmogelijkheden te testen. In 2024 kan als alles meezit de eerste giga-raket met honderd reizigers en flink wat lading en voedsel vertrekken naar de rode planeet.

Dat plan ontvouwde miljardair Elon Musk op een ruimtevaartconferentie in Guadalajara in Mexico. De directeur van elektrische-autofabrikant Tesla is ook de man achter het ruimtevaartbedrijf SpaceX, dat grootse plannen heeft met Mars. Hij ziet er een behoorlijke menselijke kolonie ontstaan. Vanaf 2024 wil hij om de 26 maanden een raket met honderd mensen naar Mars sturen voor een reis die zes tot negen maanden zal duren.

Betaalbaar
De grootste uitdaging wordt om het project betaalbaar te maken voor de vrijwilligers die naar Mars willen, zei hij in Guadalajara. "Je kunt geen zelfvoorzienende samenleving creëren als de prijs voor zo'n vlucht op 10 miljard dollar per ticket komt." Musk streeft naar een ticketprijs van ruwweg de kosten van een gemiddeld huis in de Verenigde Staten: zo'n 200.000 dollar.

NASA
Ook de Amerikaanse regering en de Russen hebben plannen voor ruimtereizen verder dan de maan, maar die zijn nog minder concreet. De eerste bemande missie van de NASA naar Mars zou niet voor 2034 te verwachten zijn. De NASA werkt wel samen met SpaceX bij de voorbereidende vluchten naar Mars.

---------------------------------------
Hij wil tussen 2050 en 2100 daar een samenleving creëren die de 1 miljoen aantikt. Zelf heeft hij mijn inziens ook al een tik gehad, maar denk dat je dat wel nodig hebt als je zoiets wil gaan proberen.

Dus @Olorin, jij zegt hier dus ook. Goed plan? Moet de mens planeet Aarde verlaten en de verdere schepping ontdekken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2016 om 22:17 zei Rommel:

Hoorde vanmorgen in de preek een zijsprong van de dominee dat de ruimtevaart niet Bijbels is. Dan doelde hij vooral op dat we als mens op de maan zijn geweest en we plannen hebben om de mens op mars te zetten. Hij haalde even tussendoor de Bijbeltekst aan in Genesis:

Zijn argument was dat niet voor niets alleen de aarde vermeld staat en we niet bezig moeten zijn met initiatieven naar planeten/manen buiten de aarde.

Was wel benieuwd hoe jullie hierover denken. Zelf heb ik er niet zoveel moeite mee en vind dit soort dingen juist interessant. Maar moet wel erbij zeggen dat ik nooit hierover na hebt gedacht vanuit een christelijk standpunt.

Ik denk dat de schrijvers van deze passage geen flauw benul hadden van hetgeen er boven de aarde zich zou kunnen bevinden. Zij dachten dat de lichtjes aan de hemel (sterren) wel op aarde zouden kunnen vallen. Inmiddels weten we beter.  Misschien is het handig om de bijbel niet teveel te gebruiken als het wetenschappelijke kwesties betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het wel met die dominee eens. Ik vind - overigens zonder dat op Genesis te willen baseren - dat de mens z'n grenzen overschrijdt door de ruimte in te gaan.
Een andere reden is dat ruimtevaart miljarden kost, geld dat veel beter besteed zou kunnen worden door gewone, aardse problemen op te lossen. En ruimtevaart heeft veel te maken met oorlogsvoering, met militarisering van de ruimte. 
 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Thorgrem:

Ik ben voor kolonisatie van andere planeten. Maar denk niet dat het zo snel zal gaan. 2024 lijkt mij te snel. 

Zelf sta ik er neutraal in. Geen enkel probleem als ze naar Ome Mars willen, maar ik blijf toch graag mooi op Moeder Aarde. ;) Als anderen de ruimte willen verkennen dan laat ik dat aan hen over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Sweep:

Ik ben het wel met die dominee eens. Ik vind - overigens zonder dat op Genesis te willen baseren - dat de mens z'n grenzen overschrijdt door de ruimte in te gaan.
Een andere reden is dat ruimtevaart miljarden kost, geld dat veel beter besteed zou kunnen worden door gewone, aardse problemen op te lossen. En ruimtevaart heeft veel te maken met oorlogsvoering, met militarisering van de ruimte. 
 

 

Ik denk dat jij meer aan de ruimtevaart te danken hebt, dan je in eerste instantie zou denken...http://www.nasa.gov/exploration/whyweexplore/why_we_explore_main.html
en: http://www.universetoday.com/37079/benefits-of-space-exploration/

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ruimtevaart lijkt me geen probleem. Ontdekken hoort bij de mensheid en het heeft ook een hoop goede dingen voortgebracht. Helaas ook voor militaire doeleinden, daar ben ik minder voor. Maar bijv de Rosetta missie vond ik bijzonder interessant.

Koloniseren lijkt me ook geen probleem als we maar goed zorgen voor de aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-9-2016 om 20:36 zei Vartigo:

 

Dus @Olorin, jij zegt hier dus ook. Goed plan? Moet de mens planeet Aarde verlaten en de verdere schepping ontdekken?

Voorlopig niet. Het heelal ontdekken met sondes is natuurlijk prima. Maar nu mensen naar die rotsklomp sturen lijkt me wat vroeg en het bevolkingsprobleem los je met een dergelijk klein aantal ook niet op. Zitten die mensen voor de rest van hun leven vast in een veredelde tent op een zandbak waar je alleen in een ruimtepak mee buiten kan. En dan wellicht onder een permanente dosis gevaarlijke straling. http://nos.nl/artikel/2122167-apollo-astronauten-hebben-meer-kans-op-hartziekte.html

"We had a garden, and we paved it" - The Expanse

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onderzoek alle dingen en het goede behouden,de grootste geleerden in de Ruimtevaart zijn Katholieken.Heel de wetenschap komt voort uit de Kerk.Abdijen en klooster waren en zijn de eerste wetenschap centra,a en daar uit zijn de universiteiten ontstaan.

 

De mensheid van vandaag hebben zeer veel aan de  aan de Ruimtevaart te danken over heel de linie van het leven.

Ach en die dominee weet niet beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
Op 25-9-2016 om 22:17 zei Rommel:

Was wel benieuwd hoe jullie hierover denken.

Onder het concept van de aarde kunnen we ook de hele zichtbare wereld bedoelen in tegenstelling tot de onzichtbare wereld (Hemel). Ruimteverkenning is een kwestie van wetenschap. En voor wetenschappers is het volkomen logisch om niet beperkt te blijven tot het verkennen van de aarde. Ze kunnen en moeten hemellichamen, sterren, de zon, de maan bestuderen, ook door middel van vliegende apparaten. Over het algemeen hangt de waarde van wetenschap af van waar we het voor ontwikkelen. Met behulp van wetenschappelijke kennis kunnen mensen worden gered of gedood; medicijnen gemaakt, doktoren in geneeskunde worden onderwezen, maar je kunt ermee ook kernwapens maken voor wederzijdse vernietiging. Hetzelfde geldt voor de ruimtevaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid