Spring naar bijdragen

Oorzaak van het lijden


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Kaasjeskruid:

De enige misleiding in dit leven wordt verkondigd door de duivel:

Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult de dood niet sterven; maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad Gen.3:4-5)

Hij wil ons laten geloven dat we kunnen doen wat we willen zonder enige aansprakelijkheid met als enige consequentie ons eigen genot.

Het levensspel moet natuurlijk ergens beginnen, tijd, ruimte en de duivel behoren daartoe. Rust en vrede vinden we in de dood, voorbij aan de dualiteit waarin goed en kwaad in traditionele zin zich manifesteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 330
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat kan ik bevestigen. In de Joodse traditie is God vele malen ter verantwoording geroepen voor Zijn daden -- vanaf Job totaan het moderne chassidisme van de Ba'alsjem Tov. En inderdaad: de Torah zegt

Ter aanvulling, het is goed te beseffen hoe het donatisme ontstond. Tot dr dag van vandaag komen we de term "traditores" bijvoorbeeld in het Engels tegen als "verraders". En ja, zij die de heilige boe

Dat doet me dan ook denken aan hoe de H. Benedictus het westerse kloosterleven hervormde. De vroege woestijnvaders en ook de kloosters erna leefden, om het kort te zeggen, heel streng en legden veel n

3 minuten geleden zei TTC:

Het levensspel moet natuurlijk ergens beginnen, tijd, ruimte en de duivel behoren daartoe. Rust en vrede vinden we in de dood, voorbij aan de dualiteit waarin goed en kwaad in traditionele zin zich manifesteren. 

U mag het leven dan als een spelletje ervaren, het is echter God die de winnende zet zal spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het levensspel moet natuurlijk ergens beginnen, tijd, ruimte en de duivel behoren daartoe. Rust en vrede vinden we in de dood, voorbij aan de dualiteit waarin goed en kwaad in traditionele zin zich manifesteren. 

Klopt toen ik stierf nu bijna 20 jaar geleden stierf ik een dood met christus, nu samen een met Hem in zijn dood en in zijn opstanding, 

volledige vrede en rust door, bekleed met zijn rechtvaardigheid, eindelijk thuis gekomen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

U mag het leven dan als een spelletje ervaren, het is echter God die de winnende zet zal spelen.

Iedereen sterft?

20 minuten geleden zei vredestichter:

Klopt toen ik stierf nu bijna 20 jaar geleden stierf ik een dood met christus, nu samen een met Hem in zijn dood en in zijn opstanding, volledige vrede en rust door, bekleed met zijn rechtvaardigheid, eindelijk thuis gekomen...

Waarom ben je dan teruggekomen? Nog een opdracht te vervullen misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als u met sterven bedoeld: ophouden te bestaan, dan sterft er niemand.

Ja, dat ligt volledig in lijn met de tweenaturenleer, wat dat betreft geen nieuws onder de zon. Het is een bijzondere dynamiek die ook tot veel verwarring kan leiden, de getuigenissen legio.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:
4 uur geleden zei vredestichter:

Klopt toen ik stierf nu bijna 20 jaar geleden stierf ik een dood met christus, nu samen een met Hem in zijn dood en in zijn opstanding, volledige vrede en rust door, bekleed met zijn rechtvaardigheid, eindelijk thuis gekomen...

Waarom ben je dan teruggekomen? Nog een opdracht te vervullen misschien?

Net zoals elke christen zegt, ik ben met Christus gestorven ik leef niet langer meer, Maar Hij die in me woont !!

Jongens de dood, de doop.. 

is dit zo vreemd ??

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei vredestichter:

Net zoals elke christen zegt, ik ben met Christus gestorven ik leef niet langer meer, Maar Hij die in me woont !! Jongens de dood, de doop.. is dit zo vreemd ??

Het vreemde is dat je teruggekomen bent, je was immers thuis zoals je beweert. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei TTC:

Het vreemde is dat je teruggekomen bent, je was immers thuis zoals je beweert. 

Bingo TTC let op :

1 Er was een Farizeeër die TTC  heette. (grapje)  Hij was één van de Joodse leiders. 2 Op een nacht ging hij naar Jezus toe en zei tegen Hem: "Meester, we weten dat U een leraar bent die door God is gestuurd. Want niemand kan de wonderen doen die U doet. Die kan iemand alleen doen als God met hem is." 3 Jezus antwoordde: "Luister goed! Ik zeg je dat je alleen bij het Koninkrijk van God kan horen als je opnieuw geboren bent." 4  Nikodemus vroeg: "Hoe kun je nu geboren worden als je al oud bent? Je kan toch niet weer de buik van je moeder ingaan en opnieuw geboren worden?" 5 Jezus antwoordde hem: "Luister goed! Ik zeg je: je kan het Koninkrijk van God alleen binnen gaan als je geboren wordt uit water en uit de Geest. Anders niet. 6 Uit een mens wordt menselijk leven geboren. Maar uit Gods Geest wordt geestelijk leven geboren. 7 Het is dus niet vreemd dat Ik zeg dat jullie opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet waar hij vandaan komt of waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit Gods Geest is geboren."

9 Nikodemus vroeg aan Jezus: "Hoe moet iemand uit Gods Geest geboren worden?" 10 Jezus zei: "Jij bent toch een leraar van Israël, iemand die de mensen leert hoe God wil dat ze leven? Hoe kan het dan dat je deze dingen niet weet? 11 Luister goed! Wij spreken over wat Wij weten. Wij vertellen wat Wij hebben gezien. Maar jullie geloven Ons niet. 12 Jullie geloven Mij niet eens als Ik over gewone, aardse dingen spreek. Hoe zouden jullie Mij dan kunnen geloven als Ik over de hemelse dingen spreek? 13 Er is nog nooit iemand naar de hemel geweest behalve Ik, de Mensenzoon. Ik ben er vandaan gekomen. 14 En net zoals Mozes in de woestijn de slang hoog opgeheven heeft,  zo moet ook de Mensenzoon hoog opgeheven worden. 15 Iedereen die in Hem gelooft zal dan niet sterven, maar het eeuwige leven hebben. 16 Want God houdt zoveel van de mensen, dat Hij zijn enige Zoon aan hen heeft gegeven. Iedereen die in Hem gelooft, zal niet verloren gaan, maar zal het eeuwige leven hebben. 17 Want God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de mensen te veroordelen, maar om door Hem de mensen te redden. 18 Iedereen die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld. Maar iedereen die níet gelooft, ís al veroordeeld. Want hij heeft niet geloofd in de enige Zoon van God. 

 

je moet eerst sterven net als een graankorrel, anders kan het nooit geen plantje worden laat staan vrucht dragen..

5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als u met sterven bedoeld: ophouden te bestaan, dan sterft er niemand.

en toch kaasje zegt de bijbel iets anders over sterven '' de graankorrel weet je nog" houd deze op te bestaan , ja in feite wel, of zeg jij het maar ??

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei vredestichter:

Bingo TTC let op : 1 Er was een Farizeeër die TTC  heette. (grapje)  Hij was één van de Joodse leiders. 2 Op een nacht ging hij naar Jezus toe en zei tegen Hem: "Meester, we weten dat U een leraar bent die door God is gestuurd. Want niemand kan de wonderen doen die U doet. Die kan iemand alleen doen als God met hem is." 3 Jezus antwoordde: "Luister goed! Ik zeg je dat je alleen bij het Koninkrijk van God kan horen als je opnieuw geboren bent." 4  Nikodemus vroeg: "Hoe kun je nu geboren worden als je al oud bent? Je kan toch niet weer de buik van je moeder ingaan en opnieuw geboren worden?" 5 Jezus antwoordde hem: "Luister goed! Ik zeg je: je kan het Koninkrijk van God alleen binnen gaan als je geboren wordt uit water en uit de Geest. Anders niet. 6 Uit een mens wordt menselijk leven geboren. Maar uit Gods Geest wordt geestelijk leven geboren. 7 Het is dus niet vreemd dat Ik zeg dat jullie opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet waar hij vandaan komt of waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit Gods Geest is geboren." 9 Nikodemus vroeg aan Jezus: "Hoe moet iemand uit Gods Geest geboren worden?" 10 Jezus zei: "Jij bent toch een leraar van Israël, iemand die de mensen leert hoe God wil dat ze leven? Hoe kan het dan dat je deze dingen niet weet? 11 Luister goed! Wij spreken over wat Wij weten. Wij vertellen wat Wij hebben gezien. Maar jullie geloven Ons niet. 12 Jullie geloven Mij niet eens als Ik over gewone, aardse dingen spreek. Hoe zouden jullie Mij dan kunnen geloven als Ik over de hemelse dingen spreek? 13 Er is nog nooit iemand naar de hemel geweest behalve Ik, de Mensenzoon. Ik ben er vandaan gekomen. 14 En net zoals Mozes in de woestijn de slang hoog opgeheven heeft,  zo moet ook de Mensenzoon hoog opgeheven worden. 15 Iedereen die in Hem gelooft zal dan niet sterven, maar het eeuwige leven hebben. 16 Want God houdt zoveel van de mensen, dat Hij zijn enige Zoon aan hen heeft gegeven. Iedereen die in Hem gelooft, zal niet verloren gaan, maar zal het eeuwige leven hebben. 17 Want God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de mensen te veroordelen, maar om door Hem de mensen te redden. 18 Iedereen die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld. Maar iedereen die níet gelooft, ís al veroordeeld. Want hij heeft niet geloofd in de enige Zoon van God. je moet eerst sterven net als een graankorrel, anders kan het nooit geen plantje worden laat staan vrucht dragen.. en toch kaasje zegt de bijbel iets anders over sterven '' de graankorrel weet je nog" houd deze op te bestaan , ja in feite wel, of zeg jij het maar ??

Het is alsof je - zij het in andere woorden - citeert uit een boekje psychologie, geen eenvoudige opgave gezien de talloze valkuilen op dat woelige pad. Pro forma:

In zijn conceptualisatie van persoonlijkheid en geestelijke gezondheid was Dąbrowski een uitgesproken tegendenker. Persoonlijkheid is volgens de theorie van positieve desintegratie niet reeds vanaf de geboorte aanwezig. Integendeel, persoonlijkheid is een zelfbepaald, zelfbekrachtigd, van zichzelf bewust, geïntegreerd geheel van de meest essentiële, positieve, menselijke kwaliteiten. Het is daarmee niet een gegeven, maar eerder het resultaat van een tweede geboorte van de persoonlijkheid die door weinigen volledig gerealiseerd wordt. Dit komt doordat de ontwikkeling tot persoonlijkheid een individu de zware taak oplegt om tal van innerlijke conflicten tussen lagere en hogere motivaties in zichzelf permanent tot harmonie te brengen. Omdat een individu hiertoe de existentïële angsten, depressies, obsessies, complexen, en andere psychoneurosen die gepaard kunnen gaan met deze innerlijke conflicten zal moeten onderzoeken, stelt de Theorie van Positieve Desintegratie dat deze symptomen niet psychopathologisch zijn, maar juist getuigen van emotionele groei. Daarmee wordt zeer zeker niet ontkend dat er vormen van psychopathologie zijn die destructief zijn en funest voor de ontwikkeling, noch dat de hier beschreven psychoneurosen ernstige gevolgen kunnen hebben wanneer deze langdurig aanhouden. Maar een individu dat depressief raakt van een toxische werk- of leefomgeving en hierdoor zelfinzichten opdoet die helpen een heilzamere omgeving te zoeken of creëren, vertoont volgens Dąbrowski meer ontwikkeling dan een individu dat zich onkritisch aanpast aan een toxische omgeving en deze daarmee helpt voort te bestaan. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei vredestichter:

je moet eerst sterven net als een graankorrel, anders kan het nooit geen plantje worden laat staan vrucht dragen..

en toch kaasje zegt de bijbel iets anders over sterven '' de graankorrel weet je nog" houd deze op te bestaan , ja in feite wel, of zeg jij het maar ??

De Heere jezus is de graankorrel, Hij bevat het leven, Hij is leven, in Hem zijn wij geplant en geboren. Bestaat Hij niet meer? Ik snap je vergelijking met de graankorrel wel, maar dat is niet waar ik op doel in het gesprek met TTC.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De Heere jezus is de graankorrel, Hij bevat het leven, Hij is leven, in Hem zijn wij geplant en geboren. Bestaat Hij niet meer? Ik snap je vergelijking met de graankorrel wel, maar dat is niet waar ik op doel in het gesprek met TTC.

okay dan ga ik morgen ff kijken wat je wel bedoel, en ik refereer dan aan alle teksten waarin staat dan die in christus zijn toch echt gestorven zijn, 

maar goed, fijne avond en voor straks welterusten .

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei vredestichter:

okay dan ga ik morgen ff kijken wat je wel bedoel, en ik refereer dan aan alle teksten waarin staat dan die in christus zijn toch echt gestorven zijn, maar goed, fijne avond en voor straks welterusten .

Kan je niet beter een link in je onderschrift plaatsen?

15 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De Heere jezus is de graankorrel, Hij bevat het leven, Hij is leven, in Hem zijn wij geplant en geboren. Bestaat Hij niet meer? Ik snap je vergelijking met de graankorrel wel, maar dat is niet waar ik op doel in het gesprek met TTC.

Correct Kaasjeskruid, dat is iets anders waar je naar verwees. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Korinthiërs 5:17

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. Zijn Koninkrijk is een geestelijk Koninkrijk.

Galaten 6:14

Maar het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door Welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld.

Met Christus gestorven en opgewekt betekent, dat de christen Christus in zich heeft wonen en dan heeft de duivel en onze oude natuur de doodsteek ontvangen en is

dus ondergeschikt aan de nieuwe Mens, Christus in ons!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
  • 2 years later...
Op 11-10-2016 om 21:32 zei HJW:

Voor mij is het lijden on-natuurlijk. Letterlijk. Het gaat tegen onze natuur in. Dat voel ik heel sterk. Het is geen onderdeel van wie wij werkelijk zijn. Daarmee is het lijden wat mij betreft ook zinloos, het dient geen doel.

Het lijden is inderdaad onnatuurlijk. Toen God de mens schiep was er geen lijden. Lijden is opgetreden na het moment van de zondeval. Het doel van het lijden is ons te helpen geestelijk uit te stijgen boven onze zinnelijkheid, zinnelijke genot, waarmee wij verblind zijn na de zondeval, zodat we de realiteit zouden begrijpen. Dat is wat wijsheid is. De meest wijze mensen zijn mensen met een grote levenservaring. En levenservaring wordt niet alleen uit leuke belevenissen opgebouwd, maar ook dankzij diepe leed, die ze hebben meegemaakt van anderen of door hun eigen fouten. Het verduren van het leed heeft dus een betekenis. Maar in Gods koninkrijk zal er geen leed meer zijn voor degenen die gered worden en op aarde met Jezus mee hebben geleden.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-11-2019 om 17:25 zei Dat beloof ik:

Ik zou zeggen: Onderbouw het eens.

Als de topic starter of moderator mij daar om vraagt zal ik het zeker doen. 

Misschien klinkt het heel gek, maar ik vraag me af of je geen vrijmetselaar bent die wiens taak is het denken van de massa's onder controle te houden door slimme manipulaties en gefabriceerde kritiek?

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Modestus:

Als de topic starter of moderator mij daar om vraagt zal ik het zeker doen. Misschien klinkt het heel gek, maar ik vraag me af of je geen vrijmetselaar bent die wiens taak is het denken van de massa's onder controle te houden door slimme manipulaties en gefabriceerde kritiek?

Om ruzie te maken hebben we niet zoveel nodig, je bedenkt een systeem waarin je een aantal anomalieën verstopt en dat neem je als basis voor maatschappelijke besluitvormingsprocessen. Door deze setup ontstaan er verschillende visies over hoe het beter kan wat zich vertaalt in verschillende politieke kleuren, met elk hun aanhang die deze of gene kleur krachtdadig verdedigen waardoor het tumult auto-immuun verder gezet kan worden. Na diepgaander beschouwing ontstaat er spontaan nog een groep die aandacht krijgt voor de anomalieën, ze menen dat het raadzaam zou kunnen zijn om deze eerst te herstellen om dan te evalueren hoe dat een impact kan hebben op de totaliteit. Dat laatste betekent nog meer ruzie, tegengesteld aan dat wat aanvankelijk verwacht zou kunnen worden, of in ieder geval toch ten diepste en in alle vreedzaamheid gehoopt werd.

Op 30-11-2019 om 17:25 zei Dat beloof ik:

Ik zou zeggen: Onderbouw het eens.

Eenvoud, als de kenniskloof ook leidt tot een bewustzijnskloof dan is het misschien raadzaam om de kenniskloof te dichten om tot meer bewustwording te komen. En door de kenniskloof te dichten kunnen we ook de inkomenskloof dichten, en veel andere problemen anders belichten. Ergo, al doende kunnen we ons steeds bewuster worden van een weerzinwekkende wereld waarin onwetendheid centraal staat, niet als scheldwoord maar als een nuchter waarneembaar feit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Modestus:
Op 30-11-2019 om 17:25 zei Dat beloof ik:

Ik zou zeggen: Onderbouw het eens.

Als de topic starter of moderator mij daar om vraagt zal ik het zeker doen. 

Misschien klinkt het heel gek, maar ik vraag me af of je geen vrijmetselaar bent die wiens taak is het denken van de massa's onder controle te houden door slimme manipulaties en gefabriceerde kritiek?

Jammer dat je mij wel om onderbouwing vraagt, maar als dat andersom gebeurt niet thuis geeft.
In tegenstelling tot jij zal ik me niet verschuilen achter anderen om op lastige vragen geen antwoord te geven.
Nee ik ben geen vrijmetselaar.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Jammer dat je mij wel om onderbouwing vraagt, maar als dat andersom gebeurt niet thuis geeft. In tegenstelling tot jij zal ik me niet verschuilen achter anderen om op lastige vragen geen antwoord te geven. Nee ik ben geen vrijmetselaar.

Het is ook altijd hetzelfde, waarom zou je er dan nog achter vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Dat beloof ik:

In tegenstelling tot jij zal ik me niet verschuilen achter anderen om op lastige vragen geen antwoord te geven.

Een epistemologisch obstakel is een moeilijk woord om te zeggen dat een mening of een dominante culturele conditionering de vooruitgang van zowel het individuele als maatschappelijke denken hindert. Het individuele en het maatschappelijke gaan begrijpelijkerwijs hand in hand waardoor een spreektaal ontstaat die zich manifesteert als de tirannie van de meerderheid. Een minderheid die deze obstakels op een of andere manier doorziet wordt logischerwijs dan ook getuige van een schouwspel dat het ongeloof tart, niet in het minst de emoties beroert maar tegelijk machteloos staat jegens het door een meerderheid in stand gehouden economische model dat net hierdoor zichzelf auto-immuun voedt. En dan komt het, mits kleine fluctuaties of wijzigingen aan het systeem kan echter ook het volledige systeem in elkaar storten, om op deze manier tot een doorbraaktraject te komen in de richting van een co-creatieve samenleving, zij het zonder garantie. Heel wat psychische ongemakken kunnen aan dit proces gekoppeld worden, zij het echter niet altijd geweten door de klant, noch door GGZ-hulpverleners.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Dat beloof ik:

Jammer dat je mij wel om onderbouwing vraagt, maar als dat andersom gebeurt niet thuis geeft.

Omdat de wijze apostel zegt (ik zal de citaat een beetje veranderen om het ietsje beleefder te doen klinken): 'Verwerp een 'andersdenkende' mens na de eerste en tweede vermaning' (Titus 3:10). 

Ik ben niet slimmer dan Paulus om naar zijn raad niet te luisteren. Sorry. Probeer iemand anders uit zijn balans te brengen; bij mij heeft het geen zin. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Modestus:

'Verwerp een 'andersdenkende' mens na de eerste en tweede vermaning' (Titus 3:10).

Domme vraag voor wie er iets van kent, bij het Reverse Debt System ontstaat de optie om de schuldeiser volledig los te koppelen van de schuldenaar, die betekent dat de machtsverhouding of het drukmiddel komt te vervallen zonder dat de schuldeiser er verlies aan lijdt. Het is echter wel de schuldenaar die hierin het voortouw kan nemen om zodoende een domino in gang te zetten die zich, wanneer steeds meer mensen zich hierop abonneren, als een spreekwoordelijk vuurtje kan verder zetten. Het is een derde orde impuls zoals begrepen kan worden binnen de aspiraties van de nieuwe GGZ, de vraag is hoe we dit technisch het best met onze bank zouden kunnen regelen. Bijkomende vraag, wat mis je in dit verhaal om er überhaupt een touw aan vast te kunnen knopen? Maar hoe dan ook, een domme vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid