Spring naar bijdragen

Hoe gaan we om met gelovigen die verschillend denken en geloven?


Aanbevolen berichten

26 minuten geleden zei Mullog:

Als jij op basis van één reactie de conclusie trekt dat het merendeel van de 1565 (1566 met deze erbij) niet oprecht zijn dan vind ik dat nogal een conclusie.

Vind jij mijn mening dan belangrijk?

Overigens stelde ik een vraag die weliswaar een voorzichtige conclusie inhield maar geen definitief oordeel. Aangezien ik niet op de hoogte was van je gehakketak met Antoon in het verleden was mijn voorzichtige conclusie ietwat voorbarig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 314
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoe gaan we om met gelovigen die verschillend denken en geloven. We gaan er niet mee om, we ruziën er alleen maar mee. Zoals ook met nieuwe leden die hier posten; daar gaan we ook niet mee om. We

Een andere mogelijkheid: Het huidige rabbijnse jodendom en het christendom zijn twee loten aan dezelfde stam, beide niet volstrekt nieuw, maar wel degelijk met vergelijkbare eigenschappen naast alle e

We kunnen vrij objectief vaststellen dat WTG getuigen van mening zijn dat alles wat niet van het WTG komt afgodendienst is en van satan komt. Andere geloven denken niet zo en kunnen elkaar ondanks ver

3 minuten geleden zei Hobble-Frank:
Op ‎11‎-‎6‎-‎2018 om 11:03 zei HJW:

Op FT is het respect naar christenen bij redelijk wat mensen 0,0.

Ik denk dat op FT zelfs één van de grootste iconen van het vrijdenken, Giordano Bruno, binnen een dag geband zou zijn. Men denkt daar over het algemeen nogal dogmatisch al ziet men dat zelf anders natuurlijk.

Ik bezoek FT met enige regelmaat en in tegenstelling tot dit forum blijft men daar toch wel meestal in de inhoud hangen. Ik heb daar inderdaad christen binnen zien komen en snel weer zien vertrekken. Toch heb ik niet het beeld dat men ze niet respectvol behandelde. Volgens mij haakten veel af omdat de standpunten in discussies genadeloos beargumenteerd onderuit gehaald werden en men daar geen weerwoord op wist te geven. Als je hier, op credible, het inhoudelijk niet kunt winnen ga je gewoon op de man spelen. Op FT kom je daar niet mee weg.

Giordano Bruno zou ongetwijfeld met al zijn renaissancistische ideeën het verschrikkelijk om zijn oren krijgen op het forum, maar een ban zie ik niet gebeuren. Andersom zullen alle leden op dit forum wis en waarachtig als ketters op de brandstapel gezet worden als ze met hun huidige ideeën in zijn tijd zouden belanden :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Ik denk dat op FT zelfs één van de grootste iconen van het vrijdenken, Giordano Bruno, binnen een dag geband zou zijn. Men denkt daar over het algemeen nogal dogmatisch al ziet men dat zelf anders natuurlijk.

Het is dogmatisch en fundamentalistisch, maar dan met wetenschap als basis ipv religie.

36 minuten geleden zei zendeling:

Dat is een jij-bak van het allerzwakste soort. Dit is immers een christelijk forum, dus dan zou iedereen met een kritische blik hier volgens jou stalken. Nee, jij speelt voortdurend op de man (niet alleen bij mij), stalkt mensen en je gaat vanaf nu op negeer omdat er niet wordt ingegrepen.

Q 6: 20b-23

22 Blessed are you when they insult you and persecute you because of the Son of man. Be glad and exult, for vast is your reward

Commentary:

You should also be prepared to suffer hardship as it comes as well as opposition from those who oppose your devotional ideology

Q 6: 41-42

Commentary: You should not judge others but should rather focus on removing your own imperfections.

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hobble-Frank:

Vind jij mijn mening dan belangrijk?

Ja. Wat niet hoeft te betekenen dat ik het ermee eens ben.

Ik ben ooit op dit forum beland vanwege een discussie over evolutie en ik ben blijven hangen. Ik probeer te begrijpen waarom mensen in God geloven en dat kan alleen maar als ik ze serieus neem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Mullog:

Ik bezoek FT met enige regelmaat en in tegenstelling tot dit forum blijft men daar toch wel meestal in de inhoud hangen. Ik heb daar inderdaad christen binnen zien komen en snel weer zien vertrekken. Toch heb ik niet het beeld dat men ze niet respectvol behandelde. Volgens mij haakten veel af omdat de standpunten in discussies genadeloos beargumenteerd onderuit gehaald werden en men daar geen weerwoord op wist te geven. Als je hier, op credible, het inhoudelijk niet kunt winnen ga je gewoon op de man spelen. Op FT kom je daar niet mee weg.

Ik heb er een paar jaar gediscussieerd en mijn beeld is diametraal anders. Christenen leiden per definitie aan wanen, hebben allemaal een existentiële benauwdheid en hebben trekjes van geestesziekten.

Er zijn er ook wel die genuanceerder zijn, maar er zaten toch redelijk veel hardliners tussen, zonder enig respect voor welk geloof dan ook.

Een aantal christenen wist prima weerwoord te geven, onder andere die ene dominee die voorbij kwam, maar men haakte af vanwege de onbeschofte houding van de wetenschapsfundamentalisten. Dus het was wel een stuk minder rooskleurig dan jij hier nu stelt. Bij FT werd er fors op de man gespeeld bij meerdere personen.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Mullog:

Giordano Bruno zou ongetwijfeld met al zijn renaissancistische ideeën het verschrikkelijk om zijn oren krijgen op het forum, maar een ban zie ik niet gebeuren. 

Ik denk dat Bruno al snel zou hebben geconcludeerd dat hij werd omringd door ezels op FT (*). Zijn voor die tijd opmerkelijke ideeën over b.v. het universum waren namelijk niet gebaseerd op wetenschap.

* De man maakte ruzie met iedereen die het niet met hem eens was. 

bewerkt door Hobble-Frank
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hobble-Frank:

Ik denk dat Bruno al snel zou hebben geconcludeerd dat hij werd omringd door ezels op FT (*). Zijn voor die tijd opmerkelijke ideeën over b.v. het universum waren namelijk niet gebaseerd op wetenschap.

* De man maakte ruzie met iedereen die het niet met hem eens was. 

Misschien zou hij, als hij verstandig was, wat je gezien zijn lot kunt afvragen, zich als een gek zijn gaan bijscholen om enige inhoudelijke munitie in zijn argumentatie te krijgen. Dat zijn ideeën nog niet op wetenschap gebaseerd waren kun je hem niet kwalijk nemen. Ze waren toentertijd nog druk doende wetenschap uit te vinden en ze zou nog een bijna een eeuw duren voordat Newton de basis legde voor de wetenschappelijke methode.

Wat ik met mijn opmerking duidelijke wilde maken is dat je vergelijking (Bruno los laten op FT) nergens op sloeg. Ik ga ook niet zeggen dat Jezus iedereen op credible maar eens de les moet lezen. Dat raakt ook kant noch wal.

1 uur geleden zei HJW:

Ik heb er een paar jaar gediscussieerd en mijn beeld is diametraal anders. Christenen leiden per definitie aan wanen, hebben allemaal een existentiële benauwdheid en hebben trekjes van geestesziekten.

Er zijn er ook wel die genuanceerder zijn, maar er zaten toch redelijk veel hardliners tussen, zonder enig respect voor welk geloof dan ook.

Een aantal christenen wist prima weerwoord te geven, onder andere die ene dominee die voorbij kwam, maar men haakte af vanwege de onbeschofte houding van de wetenschapsfundamentalisten. Dus het was wel een stuk minder rooskleurig dan jij hier nu stelt. Bij FT werd er fors op de man gespeeld bij meerdere personen.

Ongetwijfeld heb je gelijk, tenslotte lopen overal mensen rond. Het is alleen niet mijn ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mullog:

Misschien zou hij, als hij verstandig was, wat je gezien zijn lot kunt afvragen, zich als een gek zijn gaan bijscholen om enige inhoudelijke munitie in zijn argumentatie te krijgen.

Dan weet je weinig van Bruno. Ooit iets van hem gelezen?

Citaat

Wat ik met mijn opmerking duidelijke wilde maken is dat je vergelijking (Bruno los laten op FT) nergens op sloeg. Ik ga ook niet zeggen dat Jezus iedereen op credible maar eens de les moet lezen. Dat raakt ook kant noch wal.

Waarom niet? In het kader van zelfreflectie zou het misschien niet verkeerd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Olorin:

Mwa, de verzoekingen in de woestijn en het hof van Getsemane vond ik wel wel passages van zelfreflectie.

Zelfreflectie is dat je je eigen gedrag en handelen overdenkt. Over de verzoekingen in de woestijn weet ik het niet, wat gaat iemand 40 dagen in de woestijn doen? Maar Getsemane lijkt mij geen zelfreflectie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beide gaat over de rol van die Jezus speelt. In de woestijn kun je nog zeggen dat nergens twijfel uit blijkt. Je zou wel kunnen zeggen dat Jezus zichzelf liet testen. Althans, ik denk dat hij de duivel ook wel eerder had kunnen wegsturen.

In Getsemane vraagt Jezus eerst om dat wat gaat komen aan hem voorbij te laten gaan, maar met het uiteindelijke u wil geschiede. Gezien de tijd had hij het er erg moeilijk mee en ik zie er toch wel een worsteling mee met zichzelf en vooral de rol waarom hij op aarde is. Heel existentieel zelfs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-6-2018 om 14:15 zei Mullog:

Ik bezoek FT met enige regelmaat en in tegenstelling tot dit forum blijft men daar toch wel meestal in de inhoud hangen. Ik heb daar inderdaad christen binnen zien komen en snel weer zien vertrekken. Toch heb ik niet het beeld dat men ze niet respectvol behandelde. Volgens mij haakten veel af omdat de standpunten in discussies genadeloos beargumenteerd onderuit gehaald werden en men daar geen weerwoord op wist te geven. Als je hier, op credible, het inhoudelijk niet kunt winnen ga je gewoon op de man spelen. Op FT kom je daar niet mee weg.

Giordano Bruno zou ongetwijfeld met al zijn renaissancistische ideeën het verschrikkelijk om zijn oren krijgen op het forum, maar een ban zie ik niet gebeuren. Andersom zullen alle leden op dit forum wis en waarachtig als ketters op de brandstapel gezet worden als ze met hun huidige ideeën in zijn tijd zouden belanden :D

Ik heb dat gevoel daar wel gehad van disrespectvol behandeld worden op FT. Maar dat komt (net als hier) denk ik vaak door onvermogen om zich te verplaatsen in het standpunt en de ideeen van de ander. Als je voor jezelf tot de conclusie bent gekomen dat je eigen geest maar een geisoleerd en eindig product is van je biologische bestaan en dat de rest een product is van de menselijke fantasie omdat de objectieve wetenschap geen toegang heeft tot andere geestelijke zaken dan het psychische, dan ga je iedere andere beleving van de werkelijkheid ervaren als naief of zweverig. Alles gaat dan op de grote hoop van de "achterhaalde religieuze achterlijkheid" op het niveau van sprookjes.

De "middenpositie" (ik denk niet dat het echt een midden is) die ik inneem in deze discussie wordt daar (en hier) niet begrepen als zodanig. Dat spiritualiteit een onderdeel kan zijn van een meer rationele kijk op de werkelijkheid wordt weggewuifd als onzinnig en tegenstrijdig. Ik voelde onder de oppervlakte ergernis en zelfs iets van woede bij bepaalde deelnemers, maar misschien is dat wel onvermijdelijk als levensbeschouwingen zo wrikken en wrijven met elkaar en mensen sterke overtuigingen koesteren.

Op christelijke forums heb ik enerzijds de drang om mijn enthousiasme over de ideologie van Jezus te delen, maar aan de andere kant is het vaak pijnlijk om daarbij die ideologie van Jezus te moeten contrasteren met de christelijke ideologie (die er flink van afwijkt) en te moeten constateren dat men die ideologie van Jezus eigenlijk niet echt lijkt willen leren kennen, niet heel anders dan op FT dus.

Ik heb zelf moeite met religieuze mythologie die als zodanig niet herkend of benoemd wordt, maar met zoiets als homeopathie heb ik dan weer geen enkele moeite. Ik word akelig van de voor mij te vage, zweverige woorden in de new age sfeer of bij bepaalde complottheorien, maar met de mogelijkheid van een Jezus die de natuurwetten kon breken via spirituele vermogens heb ik geen moeite. De mensen die mijn ideologie delen komen eigenlijk nooit op forums zoals Credible en FT en dat zal een van de redenen zijn dat men deze categorie op forums zoals FT en Credible niet als een aparte herkent.

 

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Olorin:

In Getsemane vraagt Jezus eerst om dat wat gaat komen aan hem voorbij te laten gaan, maar met het uiteindelijke u wil geschiede. Gezien de tijd had hij het er erg moeilijk mee en ik zie er toch wel een worsteling mee met zichzelf en vooral de rol waarom hij op aarde is. Heel existentieel zelfs. 

Maar hij reflecteert niet op zijn eigen gedrag en houding. 

3 uur geleden zei zendeling:

Ik heb dat gevoel daar wel gehad van disrespectvol behandeld worden op FT.

Zoals gezegd. Ik heb die ervaring niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid