Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Op 26-10-2016 om 20:38 zei Thorgrem:

Een algemeen topic over Maria, de moeder van God. Voor alle vragen omtrent haar, haar verschijningen en de volksdevotie.

Allereerst ben ik zelf benieuwd (nav een songtekst) of de verschijning van Medjugorje inmiddels erkend is. Heeft iemand daar info over?

 

Om eerlijk te zijn heb ik er erg weinig mee. Het zal wel mijn protestantse roots zijn, want allemaal katholieke 'rolmodellen' van mij hebben er wel iets mee. Ik bedoel, ik hoor ze er nooit over, maar in hun bekeerverhaal blijkt Maria dan weer een rol te spelen. Echt, bij meerde van die figuren. Duikt F*ck*n' Lourdes weer op......  Voor mij, neuh... Met moeite heb ik het Ave Maria geaccepteerd door de (bijbelse) tekst en uitleg,  maar veel volksdevotionale liedjes kan ik niks mee. Tot mijn stomme verbazing en ontdekking is er een rozenkrans in mijn bezit, maar al die Maria liedjes met slager achtige melodie klinken me enorm awkward. Ik kan Maria accepteren als symbool van de Kerk en als heilige (net als alle anderen in de hemel en allen die daar straks komen). Maar al die zoetsappige devotie dingen, ik kan er echt niks mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 156
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het lijkt me juist zo fijn als u dat hier deelt op dit forum, zoals ook jehova getuigen, rooms-katholieken, protestanten hier delen wat hen beweegt en waarom.

Dat snap ik wel, maar je moet hier echt volksdevotie van katholiek geloof scheiden. Dat mensen behoefte hebben aan een soort moedergodin moge waar zijn, dat wil niet zeggen dat het katholiek geloof is

Wat God tegen Israël zei over de Sabbat is anders vrij helder. Leviticus 23:3 Zes dagen kun je werken, maar de zevende dag is het sabbat, een dag van volstrekte rust, die je als heilige dag samen moet

4 uur geleden zei Albert57:

Het aantal 'Missen' dat ik als R.K.'er bezocht heb waarin dit zo werd gebeden (in de 'Maria-kerk') is niet meer te tellen...

Daarnaast was het in het (ons) R.K.-gezin gebruikelijk het 'weesgegroetje' voorafgaande de maaltijd te bidden...

Het weesgegroet is GEEN onderdeel van de katholieke liturgie.

2 uur geleden zei sjako:

Hij is geloof ik toch Katholiek? Hij zit terecht met een heleboel vragen. Dan is het jullie taak toch om je broeder binnen boord te houden? 

Wie niet dezelfde Moeder heeft, is niet mijn broeder

36 minuten geleden zei Olorin:

Om eerlijk te zijn heb ik er erg weinig mee. Het zal wel mijn protestantse roots zijn, want allemaal katholieke 'rolmodellen' van mij hebben er wel iets mee. Ik bedoel, ik hoor ze er nooit over, maar in hun bekeerverhaal blijkt Maria dan weer een rol te spelen. Echt, bij meerde van die figuren. Duikt F*ck*n' Lourdes weer op......  Voor mij, neuh... Met moeite heb ik het Ave Maria geaccepteerd door de (bijbelse) tekst en uitleg,  maar veel volksdevotionale liedjes kan ik niks mee. Tot mijn stomme verbazing en ontdekking is er een rozenkrans in mijn bezit, maar al die Maria liedjes met slager achtige melodie klinken me enorm awkward. Ik kan Maria accepteren als symbool van de Kerk en als heilige (net als alle anderen in de hemel en allen die daar straks komen). Maar al die zoetsappige devotie dingen, ik kan er echt niks mee.

:) komt nog wel

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Flash Gordon:

Wie niet dezelfde Moeder heeft, is niet mijn broeder

Dit klinkt erg hard en liefdeloos. Moet ik nu concluderen dat een JG op dit forum meer bekommerd is over zijn medechristenen dan jij? Hoe ga je dit straks verantwoorden als je voor God's troon staat? Ga je dan zeggen: "Ben ik mijn broeders hoeder?" 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Dit klinkt erg hard en liefdeloos. Moet ik nu concluderen dat een JG op dit forum meer bekommerd is over zijn medechristenen dan jij? Hoe ga je dit straks verantwoorden als je voor God's troon staat? Ga je dan zeggen: "Ben ik mijn broeders hoeder?" 

Ga je mij de les lezen? Voel je je echt in die positie? Kereltje toch...

 

en dat op basis van slecht lezen, projectie en kwaadspreken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga 5:22 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof,  23 zachtaardigheid, zelfbeheersing

Jezus woorden laten zien dat liefde het belangrijkste kenmerk is in Jo13:35 Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.”

Liefde is het kenmerk van de ware Christen. Vaak ontbeert hier ieder spoor van. Het hangt niet af hoe lang je theologie heb gestudeerd. Trouwens protestantse theologen zeggen weer heel andere dingen als Katholieke en allebei gaan ze er prat op dat ze een academische graad hebben. Maar hadden de Apostelen een academische graad? Bescheidenheid siert iedere Christen. En wat mij betreft is iedere Christen mijn broeder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maria heeft als maagd Jezus ontvangen door de Heilige Geest. Helemaal mee eens. Zij was belangrijk voor Jezus en was goed Christen. Veel mensen denken dat Maria altijd maagd is gebleven, maar dat is niet zo. Er staat in Mt 13:55 Is dit niet de zoon van de timmerman? Heet zijn moeder niet Mari̱a, en zijn broers Jako̱bus en Jo̱zef en Si̱mon en Ju̱das?  56 En zijn zijn zusters niet allen bij ons? Waar heeft deze man dan dit alles vandaan?” 

Jezus had vier broers, Jacobus, Jozef, Simon en Judas en tenminste 2 zussen.

Hoewel Jezus veel van zijn moeder Maria hield zag Hij haar niet hoger in rang staan als de andere trouwe Christenen. Dat kan je zien in in Markus 3:31 Nu kwamen zijn moeder en zijn broers, en terwijl zij buiten bleven staan, stuurden zij iemand naar binnen om hem te roepen.  32 Nu zat er een schare om hem heen; daarom zeiden zij tot hem: „Zie! Uw moeder en uw broers daarbuiten zoeken u.”  33 Maar hij gaf hun ten antwoord: „Wie zijn mijn moeder en mijn broers?”  34 En nadat hij zijn blik had laten rondgaan over hen die in een kring om hem heen zaten, zei hij: „Ziet, mijn moeder en mijn broers!  35 Al wie de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder.”

Door de Katholieke kerk wordt gezegd dat Maria vrij van de erfzonde was. De vroege kerk zag Maria als heilig, maar niet volstrekt zondeloos.  Pas in de 8e of 9e eeuw werd ze zo bezien. In 1854 definieerde paus Paus IX het dogma "dat inhoudt dat de Allerheilige Maria op het eerste ogenblik van haar ontvangenis door vrijwaring van alle smet der erfzonde zuiver was". Dit werd in het Tweede Vaticaans Concilie bevestigd. Maar was Maria zonder erfzonde? Wat zegt de Bijbel?

Ro 5:12 12 Daarom, zoals door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, en aldus de dood zich tot alle mensen heeft uitgebreid omdat zij allen gezondigd hadden —.  Volgens de Mozaische wet moest 40 dagen na de geboorte van Jezus een zondeoffer worden gebracht in de tempel om voor hoor onreinheid te worden gezuiverd. Ook zij had de onvolmaaktheid geërfd van Adam Lukas 2:22-24; Lev. 12:1-8 Dus Maria besefte dat zij ook gereinigd moest worden en was derhalve dus niet zondeloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Olorin:

Tot mijn stomme verbazing en ontdekking is er een rozenkrans in mijn bezit, maar al die Maria liedjes met slager achtige melodie klinken me enorm awkward.

In mijn baptistengemeente werden onder meer liederen van Johannes de Heer graag gezongen. Dus ik was gelukkig al wel wat gewend. ;)

En ja, zulke liederen kunnen mij nog steeds kippenvel geven. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens per jaar zingen ze hier in de parochie het lied met daarin "koningin van Overijssel" geloof ik (in het kader van Maria van Frieswijk). De melodie is best herkenbaar en er wordt dan (bij uitzondering) volop meegezongen door het kerkvolk.

Ik kan het helaas niet op YouTube vinden maar zelfs ik vind het wel een aangenaam nummer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

In mijn baptistengemeente werden onder meer liederen van Johannes de Heer graag gezongen. Dus ik was gelukkig al wel wat gewend. ;)

En ja, zulke liederen kunnen mij nog steeds kippenvel geven. :)

@Robert-Frans,@Olorin, dat mag toch? Voor jou en mij zijn dat dierbare herinneringen. Zo zal dat ook zijn met die Maria devotieliederen, de oudere  rooms-katholieke gelovigen hebben daar misschien meer mee. Maar ik ken ze niet, wie wil er zo'n lied plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Flash Gordon:

Het weesgegroet is GEEN onderdeel van de katholieke liturgie.

Wie niet dezelfde Moeder heeft, is niet mijn broeder

:) komt nog wel

Katholiek worden is een ,nu nog Katholiek zijn  in het hart dan is men Katholiek.

12 uur geleden zei Willempie:

Dit klinkt erg hard en liefdeloos. Moet ik nu concluderen dat een JG op dit forum meer bekommerd is over zijn medechristenen dan jij? Hoe ga je dit straks verantwoorden als je voor God's troon staat? Ga je dan zeggen: "Ben ik mijn broeders hoeder?" 

@Flash Gordon heeft helemaal gelijk en theologisch nog juist ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Thorgrem:

Eens per jaar zingen ze hier in de parochie het lied met daarin "koningin van Overijssel" geloof ik (in het kader van Maria van Frieswijk). De melodie is best herkenbaar en er wordt dan (bij uitzondering) volop meegezongen door het kerkvolk.

Ik kan het helaas niet op YouTube vinden maar zelfs ik vind het wel een aangenaam nummer.

https://www.youtube.com/watch?v=PepqZfI9hj8

 

Nog een heel mooi Maria gezang.Op grond van de Heilige Schrift------ALLE VOLKEN ZULLEN MIJ ZALIG SPREKEN.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Vrijheid:

https://www.youtube.com/watch?v=PepqZfI9hj8

 

Nog een heel mooi Maria gezang.Op grond van de Heilige Schrift------ALLE VOLKEN ZULLEN MIJ ZALIG SPREKEN.

Ah heerlijk!

en mijn persoonlijke favoriet:

gezongen na alle grote feesten in onze kathedraal, het lied van de broederschap waarvan ik lid ben en het slotlied van mijn wijding

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Vrijheid:

https://www.youtube.com/watch?v=PepqZfI9hj8

 

Nog een heel mooi Maria gezang.Op grond van de Heilige Schrift------ALLE VOLKEN ZULLEN MIJ ZALIG SPREKEN.

Dank, die laatste komt me idd bekend voor. Maar volgend jaar toch iets beter opletten om zeker te weten dat het deze is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Flash Gordon:

Ah heerlijk!

en mijn persoonlijke favoriet:

gezongen na alle grote feesten in onze kathedraal, het lied van de broederschap waarvan ik lid ben en het slotlied van mijn wijding

Voor het eerst in deze kathedraal geweest bij een diaken wijding. :) Het lied kan ik mij echter niet meer herinneren.

Later met mijn vrouw nog eens een dagje naar 's-Hertogenbosch gegaan. Toen ook even de kathedraal in geweest, er een gigantische kerststal, of kan ik het eigenlijk nog stal noemen, het was een hele route.  Daarna nog even een kaarsje gebrand bij Maria. Zelfs mijn vrouw brandde toen een kaarsje en sindsdien staat ze er ook wat anders in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou een topic vol Maria-liederen, de laatste vond ik wel mooi uit volle borst gezongen. @Robert Fransja de melodieën hebben veel weg van Joh de Heer liederen welke geschreven zijn op vooral Engelse straat deuntjes. Ik zit op een scratsh koor waar we met 600 koorleden Johannes de Heer liederen zingen. En zo samen klinkt het toch wel prachtig al zijn het niet meer mijn favorite liederen. Ik mag vast wel een Joh de Heer lied plaatsen, zo niet dan hoor ik het wel.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes de Heer mag altijd wat mij betreft. Er is bijna niets onschuldigers op de wereld dan een groepje devote gelovigen die onder begeleiding van een harmonium uit volle borst Johannes de Heer zingen. ;)

Hét Marialied dat mij echter nog altijd het meest aan Johannes de Heer doet denken, is deze:

Als Johannes de Heer katholiek was geweest, dan had hij dit geschreven, gegarandeerd. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Flash Gordon:

 

Wie niet dezelfde Moeder heeft, is niet mijn broeder

 

Zolang je je vijanden maar liefhebt, dan komt het vast goed. :)

15 uur geleden zei Flash Gordon:

Ga je mij de les lezen? Voel je je echt in die positie? Kereltje toch...

Ik stel je bijdragen vaak zeer op prijs, maar wat mij betreft vlieg je hier even uit de bocht.

Het siert niet als je dermate denigrerend doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Olorin:

Om eerlijk te zijn heb ik er erg weinig mee. Het zal wel mijn protestantse roots zijn, want allemaal katholieke 'rolmodellen' van mij hebben er wel iets mee. Ik bedoel, ik hoor ze er nooit over, maar in hun bekeerverhaal blijkt Maria dan weer een rol te spelen. Echt, bij meerde van die figuren. Duikt F*ck*n' Lourdes weer op......  Voor mij, neuh... Met moeite heb ik het Ave Maria geaccepteerd door de (bijbelse) tekst en uitleg,  maar veel volksdevotionale liedjes kan ik niks mee. Tot mijn stomme verbazing en ontdekking is er een rozenkrans in mijn bezit, maar al die Maria liedjes met slager achtige melodie klinken me enorm awkward. Ik kan Maria accepteren als symbool van de Kerk en als heilige (net als alle anderen in de hemel en allen die daar straks komen). Maar al die zoetsappige devotie dingen, ik kan er echt niks mee.

Ik dacht dat ik er ook niet zoveel mee had, zeker niet als ik het vergelijk met enkele van mijn mede parochianen. :)

Toch speelt ze wel een belangrijke rol in mijn geloofsleven. Ze heeft mij vanuit een inactief geloof (wat is het juiste woord voor iemand die tijdens zijn opvoeding 1 keer per jaar naar de kerk ging en de sacramenten als doop, eerste heilige communie en vormsel wel meekreeg maar er daarna nooit meer wat mee deed anders dan geloven dat er iets is tussen hemel en aarde?) de weg gewezen naar Christus.

Op bedevaart naar Lourdes, om maar wat te noemen, vind ik dan wel weer wat ver gaan voor mijzelf. Is ook een wat ver van mijn bed show. Ik weet ook niet of ik mij daar fijn bij zou voelen. En alhoewel ik geen vitrinekast vol heb met Mariabeeldjes (heb niet eens 1 beeldje) heb ik wel een icoon in de woonkamer van Maria met kindje Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Zolang je je vijanden maar liefhebt, dan komt het vast goed. :)

Ik stel je bijdragen vaak zeer op prijs, maar wat mij betreft vlieg je hier even uit de bocht.

Het siert niet als je dermate denigrerend doet.

Mijn vijanden liefhebben is wat lastig, want ik beschouw geen mens als mijn vijand. Maar iemand die hier betweterig, aanvallend en beschuldigend mij de les komt lezen omdat HIJ vindt dat iemand mijn broeder is, danwel dat ik iemand "binnenboord" moet zien te houden, danwel mij een Godsgericht voorspelt vanwege wat ik zeg en hij misinterpreteert, kan voor mij gevoegelijk opzouten.

Ik heb geen sier nodig, en jij en Lobke mogen van me vinden wat je wil. Ik vind het dan weer niet sieren dat je kennelijk niet ziet waarom ik zo reageer.

En nu ben ik er verder klaar mee. De betrokkenen negeer ik verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Flash Gordon:

Maar iemand die hier betweterig, aanvallend en beschuldigend mij de les komt lezen omdat HIJ vindt dat iemand mijn broeder is, danwel dat ik iemand "binnenboord" moet zien te houden, danwel mij een Godsgericht voorspelt vanwege wat ik zeg en hij misinterpreteert, kan voor mij gevoegelijk opzouten.

Ik heb geen sier nodig, en jij en Lobke mogen van me vinden wat je wil. Ik vind het dan weer niet sieren dat je kennelijk niet ziet waarom ik zo reageer.

En nu ben ik er verder klaar mee. De betrokkenen negeer ik verder.

Ik zie wel WAAROM je reageert, ik vind het niet sieren HOE je reageert.

Ik zie het trouwens ook de andere kant op, van katholieken hier op het forum richting andersgelovigen.

Ik vind het beide overbodig HOE er gereageerd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid