Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dat roken een schadelijke gewoonte is, staat buiten kijf.  Het gaat erom dat men beweert dat het "een zonde"  zou zijn.  En dat is volkomen onzin.  Te veel vet eten, en teveel drank is ook schadelijk voor de gezondheid, maar daar hoor je niemand over .  Ik geloof dat het bij God niet gaat om uiterlijke zaken zoals "het lichaam "  perfect willen onderhouden, namelijk het "vlees koesteren" , maar het leven door de Heilige Geest, met als gevolg de Vrucht van de Geest in ons binnenste.  DAT is leven uit Genade alleen.  Je wordt tegenwoordig doodgegooid met reclame dat we vooral dit of dat niet moeten eten of drinken, want de natuurlijke mens wil uiteraard zo lang mogelijk het leven hier op aarde rekken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei ineke-kitty:

Dat roken een schadelijke gewoonte is, staat buiten kijf.  Het gaat erom dat men beweert dat het "een zonde"  zou zijn.  En dat is volkomen onzin.  Te veel vet eten, en teveel drank is ook schadelijk voor de gezondheid, maar daar hoor je niemand over .  Ik geloof dat het bij God niet gaat om uiterlijke zaken zoals "het lichaam "  perfect willen onderhouden, namelijk het "vlees koesteren" , maar het leven door de Heilige Geest, met als gevolg de Vrucht van de Geest in ons binnenste.  DAT is leven uit Genade alleen.  Je wordt tegenwoordig doodgegooid met reclame dat we vooral dit of dat niet moeten eten of drinken, want de natuurlijke mens wil uiteraard zo lang mogelijk het leven hier op aarde rekken. 

Wijze woorden*:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei ineke-kitty:

Dat roken een schadelijke gewoonte is, staat buiten kijf.  Het gaat erom dat men beweert dat het "een zonde"  zou zijn.  En dat is volkomen onzin.  Te veel vet eten, en teveel drank is ook schadelijk voor de gezondheid, maar daar hoor je niemand over .  Ik geloof dat het bij God niet gaat om uiterlijke zaken zoals "het lichaam "  perfect willen onderhouden, namelijk het "vlees koesteren" , maar het leven door de Heilige Geest, met als gevolg de Vrucht van de Geest in ons binnenste.  DAT is leven uit Genade alleen.  Je wordt tegenwoordig doodgegooid met reclame dat we vooral dit of dat niet moeten eten of drinken, want de natuurlijke mens wil uiteraard zo lang mogelijk het leven hier op aarde rekken. 

Dat vind ik van hindoes dan wel weer stoer. Die behandelen het lichaam als tempel waarin de goddelijke ziel (weer) huist. Maar God heeft moeite gedaan perfecte mensen te creëren met 2 perfecte longen (Hij zag dat het goed was...) en dan zou je die longen volledig naar de 7e hemel mogen paffen? Als er iets je goddelijke binnenste kapot maakt is het nicotine in combinatie met teer!

En nu vind ik toch een aanzienlijke hoeveelheid passages in de bijbel m.b.t. roken! Toch handig, zo'n boek met passages waarmee je links-en rechtsom kunt.
https://www.openbible.info/topics/smoking_cigarettes

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei ineke-kitty:

Dat roken een schadelijke gewoonte is, staat buiten kijf.  Het gaat erom dat men beweert dat het "een zonde"  zou zijn.  En dat is volkomen onzin.  Te veel vet eten, en teveel drank is ook schadelijk voor de gezondheid, maar daar hoor je niemand over .  Ik geloof dat het bij God niet gaat om uiterlijke zaken zoals "het lichaam "  perfect willen onderhouden, namelijk het "vlees koesteren" , maar het leven door de Heilige Geest, met als gevolg de Vrucht van de Geest in ons binnenste.  DAT is leven uit Genade alleen.  Je wordt tegenwoordig doodgegooid met reclame dat we vooral dit of dat niet moeten eten of drinken, want de natuurlijke mens wil uiteraard zo lang mogelijk het leven hier op aarde rekken. 

 

4 uur geleden zei Vrijheid:

Wijze woorden*:}

Wijze woorden? We zullen zien...

"Dat roken een schadelijke gewoonte is, staat buiten kijf." - ok. Een gezond-verstand-uitspraak, dus dit zijn nog wijze woorden.

"Het gaat erom dat men beweert dat het "een zonde"  zou zijn.  En dat is volkomen onzin." Lijkt me een on-wijs stellige uitspraak. Kijk je naar de herkomst van dat christelijke begrip zonde, dan kan je niet om het Griekse ἁμαρτία (hamartia) heen, afkomstig van het werkwoord ἁμαρτάνειν. En dat woord heeft de oorspronkelijke betekenis van "je doel missen". Het valt te betwisten of de mens die rookt, en daarmee een handeling uitvoert waarmee hij zijn lichaam moedwillig schaadt, niet zijn doel zou missen. Want als je dat zo stellig beweert, dan beweer je m.i. feitelijk dat het God geen sikkepit uit zou maken of een mens sterft aan rook-gerelateerde kanker.

"Te veel vet eten, en teveel drank is ook schadelijk voor de gezondheid, maar daar hoor je niemand over." Non-argument. En bovendien ook niet waar, want ook tegen dat schadelijke gedrag wordt door artsen gewaarschuwd.

"Ik geloof dat het bij God niet gaat om uiterlijke zaken zoals "het lichaam "  perfect willen onderhouden". Ook niet zo'n wijze uitspraak. Laat dat overdreven "perfect" weg uit de zin, en de uitspraak is ook onjuist. Leert Hij ons bij monde van Paulus bijvoorbeeld niet: "Drink niet langer water alleen, maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden." (1 Tim 5); waaruit we zijn zorgzaamheid voor ons lichaam leren via 1) een aansporing tot gezondheidsbevorderend handelen (drink niet alleen water, maar ook wijn), 2) een matigend advies (drink een weinig wijn), 3) gericht op het welzijn, het onderhoud, van het lichaam (vanwege je zwakke maag en je andere kwalen).

"Ik geloof dat het bij God niet gaat om ..., maar om het leven door de Heilige Geest, met als gevolg de Vrucht van de Geest in ons binnenste." - Schijnargument, want een valse tegenstelling.

"Je wordt tegenwoordig doodgegooid met reclame dat we vooral dit of dat niet moeten eten of drinken, want de natuurlijke mens wil uiteraard zo lang mogelijk het leven hier op aarde rekken." - Ook een drogreden. Let op het feit dat er ook een heleboel "natuurlijke mensen" bestaan die roken als ketters. En er helemaal niet overduidelijk op uit zijn om het leven hier op aarde zo lang mogelijk te rekken...

 

Zo wijs was dit alles niet. Behalve dan opmerking 1: Dat roken een schadelijke gewoonte is, staat buiten kijf. Inderdaad... We zijn het eens, Ineke-Kitty... (F)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hendrik-NG:

 

Wijze woorden? We zullen zien...

"Dat roken een schadelijke gewoonte is, staat buiten kijf." - ok. Een gezond-verstand-uitspraak, dus dit zijn nog wijze woorden.

"Het gaat erom dat men beweert dat het "een zonde"  zou zijn.  En dat is volkomen onzin." Lijkt me een on-wijs stellige uitspraak. Kijk je naar de herkomst van dat christelijke begrip zonde, dan kan je niet om het Griekse ἁμαρτία (hamartia) heen, afkomstig van het werkwoord ἁμαρτάνειν. En dat woord heeft de oorspronkelijke betekenis van "je doel missen". Het valt te betwisten of de mens die rookt, en daarmee een handeling uitvoert waarmee hij zijn lichaam moedwillig schaadt, niet zijn doel zou missen. Want als je dat zo stellig beweert, dan beweer je m.i. feitelijk dat het God geen sikkepit uit zou maken of een mens sterft aan rook-gerelateerde kanker.

"Te veel vet eten, en teveel drank is ook schadelijk voor de gezondheid, maar daar hoor je niemand over." Non-argument. En bovendien ook niet waar, want ook tegen dat schadelijke gedrag wordt door artsen gewaarschuwd.

"Ik geloof dat het bij God niet gaat om uiterlijke zaken zoals "het lichaam "  perfect willen onderhouden". Ook niet zo'n wijze uitspraak. Laat dat overdreven "perfect" weg uit de zin, en de uitspraak is ook onjuist. Leert Hij ons bij monde van Paulus bijvoorbeeld niet: "Drink niet langer water alleen, maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden." (1 Tim 5); waaruit we zijn zorgzaamheid voor ons lichaam leren via 1) een aansporing tot gezondheidsbevorderend handelen (drink niet alleen water, maar ook wijn), 2) een matigend advies (drink een weinig wijn), 3) gericht op het welzijn, het onderhoud, van het lichaam (vanwege je zwakke maag en je andere kwalen).

"Ik geloof dat het bij God niet gaat om ..., maar om het leven door de Heilige Geest, met als gevolg de Vrucht van de Geest in ons binnenste." - Schijnargument, want een valse tegenstelling.

"Je wordt tegenwoordig doodgegooid met reclame dat we vooral dit of dat niet moeten eten of drinken, want de natuurlijke mens wil uiteraard zo lang mogelijk het leven hier op aarde rekken." - Ook een drogreden. Let op het feit dat er ook een heleboel "natuurlijke mensen" bestaan die roken als ketters. En er helemaal niet overduidelijk op uit zijn om het leven hier op aarde zo lang mogelijk te rekken...

 

Zo wijs was dit alles niet. Behalve dan opmerking 1: Dat roken een schadelijke gewoonte is, staat buiten kijf. Inderdaad... We zijn het eens, Ineke-Kitty... (F)

 

Beter lezen,wij hebben het niet dat roken een zonde zou zijn...........eerst goed lezen en dan reageren|:(

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Vrijheid:

wij hebben het niet dat roken een zonde zou zijn...........eerst goed lezen en dan reageren|:(

"Wij hebben het niet dat..."? Wat bedoel je daar mee? Zelfs al zou je bedoelen: "We hebben het er niet over dat roken een zonde zou zijn", dan lees ik toch echt dat dat wel degelijk wordt beweerd met dat: "Het gaat erom dat men beweert dat het (roken) "een zonde"  zou zijn.  En dat is volkomen onzin."

Daar staat toch gewoon: "Roken is géén zonde (dat beweren is volkomen onzin!)"??

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hendrik-NG:

"Wij hebben het niet dat..."? Wat bedoel je daar mee? Zelfs al zou je bedoelen: "We hebben het er niet over dat roken een zonde zou zijn", dan lees ik toch echt dat dat wel degelijk wordt beweerd met dat: "Het gaat erom dat men beweert dat het (roken) "een zonde"  zou zijn.  En dat is volkomen onzin."

Daar staat toch gewoon: "Roken is géén zonde (dat beweren is volkomen onzin!)"??

Nog maar een keer dat  roken zonde zou zijn moet je wezen bij die wachttoren genootschap figuur.En val ons niet lastig met wat wij niet geschreven hebben.

Nog maar een keer LEZEN  wat er staat:*

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Vrijheid:

Nog maar een keer dat  roken zonde zou zijn moet je wezen bij die wachttoren genootschap figuur.En val ons niet lastig met wat wij niet geschreven hebben.

Nog maar een keer LEZEN  wat er staat:*

Volgens mij is het vrij helder wat Ineke-Kitty beweerde. Tot aan alle onjuistheden aan toe. Dat begrip "zonde" is binnen het christendom prima op een niet-wettische manier in te vullen. Waarmee haar stellige uitspraak "men beweert dat het roken "een zonde"  zou zijn. En dat is volkomen onzin" (gekoppeld aan haar eerdere "Dit mag niet en dat mag niet"  waaronder roken.  Tja, de WET voert hoogtij,  zelfs onder de ongelovigen.") onhoudbaar blijkt te zijn...

Ik zou zelf maar eens lezen wat er staat voordat je die uitspraken "wijze woorden" noemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hendrik-NG:

Volgens mij is het vrij helder wat Ineke-Kitty beweerde. Tot aan alle onjuistheden aan toe. Dat begrip "zonde" is binnen het christendom prima op een niet-wettische manier in te vullen. Waarmee haar stellige uitspraak "men beweert dat het roken "een zonde"  zou zijn. En dat is volkomen onzin" (gekoppeld aan haar eerdere "Dit mag niet en dat mag niet"  waaronder roken.  Tja, de WET voert hoogtij,  zelfs onder de ongelovigen.") onhoudbaar blijkt te zijn...

Ik zou zelf maar eens lezen wat er staat voordat je die uitspraken "wijze woorden" noemt.

Nogmaals je hebt de verkeerde voor  DISCUSSIE GESLOTEN:*|O

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

20 minuten geleden zei Vrijheid:

Nogmaals je hebt de verkeerde voor  DISCUSSIE GESLOTEN:*|O

Geen idee waar je het over hebt. Ik heb deze pagina 3x doorgelezen en ik zie precies wie ik geciteerd heb en wie niet... En ook nog een paar irritante emojis op de koop toe... Kennelijk krijgen de trollen nu echt de overhand op dit forum... Ook ik pak mijn biezen maar eens. Het is wel mooi geweest na al die jaren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof oprecht dat we door de nieuwe persoonlijkheid aangetorkken te hebben en door Jezus kruisdood verzoend zijn met God. Zoals Paulus zegt staan we niet langer onder een wet, al is niet alles daarom geoorloofd. Wel is het zo volgens mij dat we daarom niet gevrijwaard worden aan de gevolgen. Doet me denken aan de film Constantine, waar de engel tegen de hoofdpersoon zegt: je gaat naar de hel omdat je een zelfmoordenaar bent, en je gaat vroeg dood omdat je al sinds je tienerjaren twee pakjes per dag rookt.

Zo zien we dat ook in de bijbel. In de bijbel staat het vol niet al te heilige personen, toch werden ze door God gezien als vrienden, niettemin werden ze niet van de gevolgen van hun daden gevrijwaard.

Waarom rookt men vooral? OMdat men verslaafd is. Er zouden nog heel weinig mensen roken als ze er niet aan verslaafd waren, of eerder op een manier zoals mijn zwager, in zijn verlof op een zomerse dag buiten met een goed biertje een dikke cubaanse sigaar, en dan mag die eens twintig euro kosten...

De verslaving aan nicotine wordt zo zwaar beschouwd als die aan heroïne...

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei ineke-kitty:

Precies!  We staan niet meer onder de wet, maar onder de genade.  Dat nicotine verslavend werkt , staat niet ter discussie.  De vraag was of roken een zonde is. 

In ieder geval zonde van je longen, je smaak-en reukvermogen, je portemonnee, je gesausde muren en.....de buren die zich groen en geel ergeren aan die stankoverlast.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Magere Hein

Tja, dat het slecht voor je longen is, en nog een aantal meer redenen , betekent nog niet dat het "zonde"  zou zijn in Bijbelse zin, anders moet je het woord 'zonde'  niet gebruiken.  Als ik 's zomers buiten zit, ruik ik ook regelmatig de wiet lucht van mijn buren. Ik kan hen hooguit aanspreken op de vieze lucht die overwaait in mijn tuin, maar of zij nu "zondigen"  door wiet te roken,  is natuurlijk niet aan de orde, hoewel het je hersenen op den duur aantast , rotte tanden van krijgt e.d. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei ineke-kitty:

@Magere Hein

Tja, dat het slecht voor je longen is, en nog een aantal meer redenen , betekent nog niet dat het "zonde"  zou zijn in Bijbelse zin, anders moet je het woord 'zonde'  niet gebruiken.  Als ik 's zomers buiten zit, ruik ik ook regelmatig de wiet lucht van mijn buren. Ik kan hen hooguit aanspreken op de vieze lucht die overwaait in mijn tuin, maar of zij nu "zondigen"  door wiet te roken,  is natuurlijk niet aan de orde, hoewel het je hersenen op den duur aantast , rotte tanden van krijgt e.d. 

Misschien moet je dan denken: "Zou God roken?" Zou God het een prettig idee vinden dat je "Zijn" lichaam vernaggeld met nicotine?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Magere Hein

Het gaat er niet om wat God Zelf zou doen, maar om de vraag of het in Gods ogen zonde zou zijn als je rookt. En die vraag wordt steeds maar weer ontweken.  Ik ben van mening dat het lichaam, namelijk het vlees, zoals de Bijbel het omschrijft,  niet ter zake doet, maar of ons binnenste, namelijk onze geest in overeenstemming is met GODS Geest, want het aardse lichaam is sowieso onderhevig aan de verderfelijkheid,  d.w.z. aan de dood.  Zoals eerder gezegd,  de mens wil koste wat kost het lichaam in stand houden door bijv. niet te roken, drinken of overmatig te eten.  Prima allemaal als je daar voor kiest, maar uiteindelijk sterft men toch aan het een of ander. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-10-2016 om 15:32 zei Magere Hein:

Even een heel ander topic.
Roken.

Ben benieuwd naar meningen wat jullie vinden van deze smerige overlast veroorzakende geldverslindende kankerverwekkende verslavende gewoonte. De regering doet (een klein beetje) haar best het roken (zoveel mogelijk) te ontmoedigen, maar omdat het stokje zwaar verslavend is, lukt dit maar mondjesmaat. Zijn er andere oplossingen denkbaar? Algeheel verbod schijnt doorgaans averechts te werken (de verslaafden kopen in het buitenland massaal in), maar misschien de verslavende componenten er langzaam maar zeker uithalen? Of de toegevoegde middeltjes die de hoestreflex onderdrukken weglaten in de productie? Moet roken anno 2016 kunnen? Hoe kunnen we onze kinderen zoveel mogelijk beschermen tegen deze vorm van legale harddrugs? Pakjes met zwarte uitgemergelde door kanker aangevreten longen erop schijnt ook weinig effect te hebben.
 

Ik denk dat enerzijds preventie goed helpt. Mensen moeten überhaupt zelf niet willen beginnen. Anderzijds helpt het beleid om het ook niet acceptabel te maken op verschillende momenten. Niet roken op werk, op feestjes, trein, kroeg, etc. Maak van roken iets aparts, wat je niet in de publieke sfeer doet, waar ander hinder van hebben. Dat is het momenteel al een beetje.
De drugs uit de sigaret halen heeft m.i. geen zin. Nicotine is juist lijkt me de reden dat men het gebruikt. Toegevoegde middeltjes hebben iets dubieus, maar dat weigeren geeft ook iets dubbels. Ik bedoel, je rookt al een giftige gemanipuleerde plant in de eerste plaats (tabak hoor je überhaupt niet zo gemakkelijk over je longen te kunnen roken, sigaar en pijp rook je anders. Met de sigaret hebben ze tabak nog eventjes veel verslavender en nog schadelijker gemaakt).

Op 30-10-2016 om 15:32 zei Magere Hein:

Even een heel ander topic.
Roken.

Ben benieuwd naar meningen wat jullie vinden van deze smerige overlast veroorzakende geldverslindende kankerverwekkende verslavende gewoonte. De regering doet (een klein beetje) haar best het roken (zoveel mogelijk) te ontmoedigen, maar omdat het stokje zwaar verslavend is, lukt dit maar mondjesmaat. Zijn er andere oplossingen denkbaar? Algeheel verbod schijnt doorgaans averechts te werken (de verslaafden kopen in het buitenland massaal in), maar misschien de verslavende componenten er langzaam maar zeker uithalen? Of de toegevoegde middeltjes die de hoestreflex onderdrukken weglaten in de productie? Moet roken anno 2016 kunnen? Hoe kunnen we onze kinderen zoveel mogelijk beschermen tegen deze vorm van legale harddrugs? Pakjes met zwarte uitgemergelde door kanker aangevreten longen erop schijnt ook weinig effect te hebben.
 

Ik denk dat enerzijds preventie goed helpt. Mensen moeten überhaupt zelf niet willen beginnen. Anderzijds helpt het beleid om het ook niet acceptabel te maken op verschillende momenten. Niet roken op werk, op feestjes, trein, kroeg, etc. Maak van roken iets aparts, wat je niet in de publieke sfeer doet, waar ander hinder van hebben. Dat is het momenteel al een beetje.
De drugs uit de sigaret halen heeft m.i. geen zin. Nicotine is juist lijkt me de reden dat men het gebruikt. Toegevoegde middeltjes hebben iets dubieus, maar dat weigeren geeft ook iets dubbels. Ik bedoel, je rookt al een giftige gemanipuleerde plant in de eerste plaats (tabak hoor je überhaupt niet zo gemakkelijk over je longen te kunnen roken, sigaar en pijp rook je anders. Met de sigaret hebben ze tabak nog eventjes veel verslavender en nog schadelijker gemaakt).

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei ineke-kitty:

@Magere Hein

Je begrijpt toch wel dat de geest van de mens iets anders is dan het lichaam dat  sowieso onderhevig is aan verderf?  Ik heb dat toch al uitgelegd? 

Dit zou onderwerp van een ander topic zijn, maar daar kun jij misschien uitleggen wat geest is? Ik weet het nl. niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-11-2016 om 13:24 zei ineke-kitty:

Ik geloof dat het bij God niet gaat om uiterlijke zaken zoals "het lichaam "  perfect willen onderhouden, namelijk het "vlees koesteren" , maar het leven door de Heilige Geest, met als gevolg de Vrucht van de Geest in ons binnenste.

Hier ben ik het niet met je eens @ineke-kitty

In 2 Kor 7:1 zegt Paulus 7 Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en geest, en in de vrees voor God heiligheid vervolmaken.

Het heeft niets te maken met het lijf perfect willen houden, maar gewoon goed zorgen voor het lichaam dat je hebt gekregen. Bovendien kan je anderen schaden door hen mee te laten roken. 

Te veel drinken en eten is ook niet goed. Je gaat dan ook tegen wat Paulus hier zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een sigaar is ook wat anders dan een sigaret. En een sigaar per week is wat anders dan een pakje shag per paar dagen.  Een sigaar roken is (pijp idem.) niet gezond,maar op een gegeven moment hebben ze tabak zo weten te bewerken dat je het ook nog eens over je longen kunt roken. Het spul is naast dat het veel verslavender werd ook nog eens nog veel ongezonder op geworden. Ik ken vrienden die verslaafd zijn aan nicotine en sigaar roken, maar die roken sigaretten voor hun nicotine intake en sigaren voor de smaak (mag ook wel, beetje Longfiller is duurder dan pakje sigaretten). Ze zijn ooit met sigaretten begonnen. Niet dat ik sigaren goed wil praten natuurlijk. Ze blijven ongezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid