Spring naar bijdragen

De zalige hoop


Aanbevolen berichten

We gaan nu de volgorde van de gebeurtenissen die in verband staan met de opname bespreken.

Als we 1 Kor. 15:51-53;  1 Thess. 4:13-18 en Joh. 14:1-3 naast elkaar leggen en zorgvuldig bestuderen, kunnen we een overzicht maken van de gebeurtenissen in verband met de opname.  Dit is een totaal andere gebeurtenis dan de komst van Christus naar deze aarde in kracht en grote heerlijkheid. Hiermee zullen we ons later bezig houden.

De gebeurtenissen in verband met de opname:

1. De Here Zelf zal neerdalen van het huis van Zijn Vader, waar Hij plaats voor ons bereid heeft [Joh. 14:1-3 en 1 Thess. 4:16].

2. Hij komt om ons tot Zich te nemen  [ Joh. 14:1-3].

3. De Here zal de gelovigen die in Hem ontslapen zijn, opwekken.  Wij, de levenden, zullen hen niet voorgaan [ 1 Thess. 4:14-15].

4. Wanneer de Here neerdaalt, zal Hij roepen [ 'een bevelend roepen',  of 'een commando'].  [ 1 Thess. 4:1].  Dit alles zal plaatsvinden 'in een oogwenk'  [  'in een ondeelbaar ogenblik' of  'in een punt des tijds' ]  [ 1 Kor. 15:52].

5. Wij zullen de stem van een aartsengel horen. [ 1 Thess. 4:16].

6. Ook zullen wij de bazuin van God horen [ 1 Thess. 4:16].  Dit is de laatste bazuin voor de Gemeente [ niet te verwarren met de zevende bazuin van Openbaring 11:15].

7. De doden die in Christus zijn gestorven zullen eerst opstaan [ de vergankelijke overblijfselen en het stof van hun dode lichamen worden onvergankelijk opgewekt en samengevoegd met hun geest, die de Heer met Zich mee zal brengen [ 1 Thess. 4:16-17].

8. Dan zullen wij  'de levenden die overblijven'  veranderd worden  [ 'onvergankelijk'  gemaakt worden, doordat onze lichamen  'onsterfelijk' gemaakt worden]  [ 1 Kor. 15:51-53].

9. Dan zullen wij samen met hen opgenomen worden [ 1 Thess. 4:17].

10. Met hen in [de]  wolken [waar, zoals we aannemen, de gestorven en de nog levende gelovigen een bijzondere ontmoeting zullen hebben]  [ 1 Thess. 4:17].

11. Om de Here te ontmoeten in de lucht [ 1 Thess. 4:17].

12. De Here Jezus heeft gezegd dat Hij dit zal doen  'om u tot Mij te nemen' .  Hij zal ons brengen naar het huis van de Vader,  opdat ook u zult zijn waar Ik ben.  [ Joh. 14:3].

13. ' En zo zullen wij altijd met de Here zijn' [ 1 Thess. 4:17].

later meer over de daarmee samengaande gebeurtenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 641
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hahahaha, moddergooien. Dat vind ik een fijne activiteit en laat ik me graag toe verleiden, dus bij deze dan maar.  Ik benoem het feit dat het overschrijven van een boek een schending van auteurs

Ik heb het onderzocht en ik concludeer dat Sjako het bij het rechte eind heeft. Jouw visie is van een leugengeest.   

Om mensen kennis te laten maken met het begrip hoop ga ik hier eerst in delen de studie encycliek Spe Salvi knippen en plakken. Uiteraard in kleine hapklare brokjes opdat we het makkelijk kunnen volgen.

Inleiding

1. “SPE SALVI facti sumus” –  “In deze hoop zijn wij gered”, zegt Paulus tot de Romeinen en tot ons (Rom. 8, 24). De “verlossing”, het heil, is er volgens het christelijk geloof niet zonder meer. Verlossing is ons gegeven in de zin dat ons hoop geschonken is, een betrouwbare hoop, van waaruit wij ons heden aankunnen: het heden, ook het moeilijke heden, kan geleefd en aanvaard worden, als het naar een doel leidt en als wij zeker kunnen zijn van dat doel, als dat doel zo groot is dat het de inspanning van de weg rechtvaardigt. Nu dringt zich meteen de vraag op: wat voor soort hoop is dit, die het ons toestaat te zeggen dat vanuit die hoop en omdat die hoop er is, wij verlost zijn? En wat voor soort zekerheid hebben wij?

(deel 1/50)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thorgrem:

Om mensen kennis te laten maken met het begrip hoop ga ik hier eerst in delen de studie encycliek Spe Salvi knippen en plakken. Uiteraard in kleine hapklare brokjes opdat we het makkelijk kunnen volgen.

Inleiding

1. “SPE SALVI facti sumus” –  “In deze hoop zijn wij gered”, zegt Paulus tot de Romeinen en tot ons (Rom. 8, 24). De “verlossing”, het heil, is er volgens het christelijk geloof niet zonder meer. Verlossing is ons gegeven in de zin dat ons hoop geschonken is, een betrouwbare hoop, van waaruit wij ons heden aankunnen: het heden, ook het moeilijke heden, kan geleefd en aanvaard worden, als het naar een doel leidt en als wij zeker kunnen zijn van dat doel, als dat doel zo groot is dat het de inspanning van de weg rechtvaardigt. Nu dringt zich meteen de vraag op: wat voor soort hoop is dit, die het ons toestaat te zeggen dat vanuit die hoop en omdat die hoop er is, wij verlost zijn? En wat voor soort zekerheid hebben wij?

(deel 1/50)

Kijk dat is andere koek de echte leer over de Zalige Hoop  en ook altijd op grond van de Heilige Schrift,mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie op Ineke-Kitty vooruit wilt lopen kan alles wat zij nog gaat "bespreken"=kopiëren vinden in  http://www.zoeklicht.nl/artikelen/de+opname+3_4418

De auteur hiervan is ds. Henk Schouten:

1. De Here Zelf zal neerdalen van het huis van Zijn Vader, waar Hij plaats voor ons bereid heeft (Johannes 14:1-3 en 1 Tessalonicenzen 4:16).
2. Hij komt weer om ons tot Zich te nemen (Johannes 14:1-3).
3. De Here zal de gelovigen die in Hem ontslapen zijn opwekken. Wij, de levenden, zullen hen niet voorgaan (1 Tessalonicenzen 4:14-15).
4. Wanneer de Here neerdaalt, zal Hij roepen (‘een bevelend roepen’, of ‘een commando’) (1 Tessalonicenzen 4:16). Dit alles zal plaatsvinden ‘in een oogwenk’ (‘in een ondeelbaar ogenblik’ of ‘in een punt des tijds’) (1 Korintiërs 15:52).
5. Wij zullen de stem van een aartsengel horen (misschien om Israël te leiden tijdens de zeven jaren van de verdrukking, zoals hij deed in het Oude Testament) (1 Tessalonicenzen 4:16).
6. Ook zullen wij de bazuin van God horen (1 Tessalonicenzen 4:16). Dit is de laatste bazuin voor de gemeente (verwar deze bazuin niet met de zevende bazuin van Openbaring 11:15).
7. De doden in Christus zullen eerst opstaan (de vergankelijke overblijfselen en het stof van hun dode lichamen worden onvergankelijk opgewekt en samengevoegd met hun geest, die Jezus met Zich mee zal brengen) (1 Tessalonicenzen 4:16-17).
8. Dan zullen wij ‘de levenden die overblijven’ veranderd worden (‘onvergankelijk’ gemaakt worden, doordat onze lichamen ‘onsterfelijk’ gemaakt worden) (1 Korintiërs 15:51-53).
9. Dan zullen wij samen met hen opgenomen worden (1 Tessalonicenzen 4:17).
10. Met hen in (de) wolken (waar, zoals we aannemen, de gestorven en de nog levende gelovigen een bijzondere ontmoeting zullen hebben) (1 Tessalonicenzen 4:17).
11. Om de Here te ontmoeten in de lucht (1 Tessalonicenzen 4:17).
12. De Here Jezus heeft gezegd dat Hij dit zal doen ‘om u tot Mij te nemen’. Hij zal ons brengen naar het huis van de Vader ‘opdat ook u zult zijn waar Ik ben’ (Johannes 14:3).
13. ‘En zo zullen wij altijd met de Here zijn’ (1 Tessalonicenzen 4:17).

Wanneer we dit op ons laten inwerken, komen we diep onder de indruk van het grote plan dat de Here God heeft en wat een genade en vreugde het is dat Hij ons zo dicht bij Zichzelf wil hebben. In het licht van die eeuwige toekomst worden alle dingen op aarde relatief. Niets van wat we hier op aarde hebben heeft nog enige waarde of zin, wanneer we de zekerheid hebben Gods eigendom te zijn en erfgenaam van die hemelse toekomst.
 

De Rechtszitting en de Bruiloft bewaar ik voor de onverbeterlijke Ineke-Kitty die het niet kan nalaten met andermans veren te pronken, een wel heel gemakkelijke prooi voor de satan.


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei violist:

Wie op Ineke-Kitty vooruit wilt lopen kan alles wat zij nog gaat "bespreken"=kopiëren vinden in  http://www.zoeklicht.nl/artikelen/de+opname+3_4418

 

Nee, het zal toch niet... is het ergens vermeld in een bijdrage van Ineke-Kitty wat ik over het hoofd heb gezien. Het zal immers toch niet dat ze zich tweemaal binnen een week stoot aan dezelfde steen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Thorgrem:

Nee, het zal toch niet... is het ergens vermeld in een bijdrage van Ineke-Kitty wat ik over het hoofd heb gezien. Het zal immers toch niet dat ze zich tweemaal binnen een week stoot aan dezelfde steen?

Gelovigen die zo duidelijk laten merken dat zij wel in de hemel komen en anderen niet zijn nog nooit te vertrouwen geweest. 's Zondags vooraan in de kerk om te bedenken wat ze 's maandags voor rottigheid uit kunnen halen.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei ineke-kitty:

@violist  en @Thorgrem 

Hebben jullie niks anders te doen dan voor speurneus te spelen?  Voor de goede orde:  dat dit "rijtje"  ook in het Zoeklicht staat, betekent helemaal niks.  Ik ga dus gewoon door met het behandelen van het thema in dit topic.

Prima, heb een melding gemaakt bij de crew opdat die voor eens en altijd zich kan uitspreken over dit, in mijn ogen, discutabele gedrag.

 

Dan ga ik verder met alinea 2 van Spe Salvi.

 

Geloof is hoop

2. Voor we deze voor ons actuele vragen nagaan, moeten we iets preciezer luisteren naar het getuigenis van de Bijbel over de hoop. Hoop is inderdaad een kernwoord van het bijbelse geloof, zo zeer dat de woorden geloof en hoop op verschillende plaatsen verwisselbaar zijn. Zo verbindt de Hebreeënbrief  “de volle overtuiging van ons geloof” (10,22) en het “onwrikbaar vasthouden aan de belijdenis van onze hoop” heel nauw met elkaar. Ook als de Eerste Petrusbrief de christenen aanmoedigt altijd bereid te zijn te getuigen over de Logos – de zin en de grond – van hun hoop (vgl. 3,15), is “hoop” synoniem met “geloof”. Hoezeer de gave van een betrouwbare hoop het bewustzijn van de vroege christenen bepaalde, wordt ook duidelijk als het christelijke bestaan wordt vergeleken met het leven vóór het geloof of de situatie van de aanhangers van andere godsdiensten. Paulus brengt de Efeziërs in herinnering dat zij vóór hun ontmoeting met Christus “zonder hoop en zonder God in de wereld” waren (Ef. 2,12). Natuurlijk weet hij dat ze goden hadden, dat ze godsdienst hadden, maar hun goden waren twijfelachtig geworden en van hun tegenstrijdige mythen ging geen hoop uit. Ondanks hun goden waren ze “zonder God” en daarom in een donkere wereld, met een donkere toekomst vóór zich. In nihil ab nihilo quam cito recidimus (Hoe snel vallen wij van het niets in het niets terug)[1] luidt een grafschrift uit die tijd, waaruit het bewustzijn waar Paulus op zinspeelt onverbloemd spreekt. In diezelfde geest zegt hij tot de Tessalonicenzen: Gij moogt niet bedroefd zijn “zoals de andere mensen, die geen hoop hebben” (1 Tess. 4,13). Ook hier blijkt het onderscheidende kenmerk van de christenen te zijn dat ze toekomst hebben; niet dat ze tot in detail weten wat hun te wachten staat, maar ze weten wel in het algemeen dat hun leven niet uitloopt op leegte. Pas wanneer toekomst als positieve realiteit zeker is, wordt ook het heden leefbaar. Zo kunnen we nu zeggen: het christendom was niet enkel een “blijde boodschap”, een mededeling met een tot dan toe onbekende inhoud. We zouden nu zeggen: de christelijke boodschap was niet alleen “informatief”, maar ook “performatief”, dat wil zeggen: het evangelie is niet alleen een mededeling wat betreft dingen die geweten kunnen worden; het is een mededeling die dingen bewerkt en het leven verandert. De donkere deur van de tijd, van de toekomst, is opengebroken. Zij die hoop hebben, leven anders; hun is een nieuw leven geschonken.

(deel 2/50)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem

Was te verwachten dat je er melding van hebt gemaakt.  Ik ben in het geheel niet onder de indruk van je dreigementen, en wacht het dus wel af. Overigens gaat het hier over de "zalige hoop"  die gelovigen hebben voor de opname van de Gemeente voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen, en NIET over de betekenis van "hoop"  uit een of ander artikel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei ineke-kitty:

@Hitchens

Was te verwachten dat je er melding van hebt gemaakt.  Ik ben in het geheel niet onder de indruk van je dreigementen, en wacht het dus wel af. Overigens gaat het hier over de "zalige hoop"  die gelovigen hebben voor de opname van de Gemeente voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen, en NIET over de betekenis van "hoop"  uit een of ander artikel.

Je bedoelt waarschijnlijk iemand anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei ineke-kitty:

@Thorgrem

Was te verwachten dat je er melding van hebt gemaakt.  Ik ben in het geheel niet onder de indruk van je dreigementen, en wacht het dus wel af. Overigens gaat het hier over de "zalige hoop"  die gelovigen hebben voor de opname van de Gemeente voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen, en NIET over de betekenis van "hoop"  uit een of ander artikel.

Dreigement? Ik heb je verteld wat reeds geschied is, een handeling die ook nog eens gewoon netjes en correct is. 

Zonder kennis van hoop heeft zalige hoop ook geen betekenis. En daarnaast is het niet afzonderlijk te zien. Ik ga dus gewoon rustig door met citeren om de mensen van informatie te voorzien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist

Nooit gehoord van ds. Henk Schouten, en kan dus daarmee  ook niet pronken met de veren van de beste man.  En van "genieten" is geen enkele sprake.  Dat maak jijzelf ervan. 

Maar om van het gezeur af te zijn citeer ik uit het boek van Tim LaHaye  " De Here tegemoet"  ooit uitgegeven door het Zoeklicht, en helaas niet meer te verkrijgen.  Voortaan zal ik als ik verder ga met deze studie deze bron vermelden, want ik ben geenszins uit op het "pronken met andermans veren"  zoals hier voor de zoveelste keer gesuggereerd wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei ineke-kitty:

Voortaan zal ik als ik verder ga met deze studie deze bron vermelden, want ik ben geenszins uit op het "pronken met andermans veren"  zoals hier voor de zoveelste keer gesuggereerd wordt. 

Zoals het hoort. Een tip, voordat je weer hele passages uit een boek voor ons gaat over typen even googelen en je kunt het met een beetje geluk zo hier naar toe slepen, scheelt een hoop werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 uur geleden zei ineke-kitty:

Nooit gehoord van ds. Henk Schouten, en kan dus daarmee  ook niet pronken met de veren van de beste man................ 

Maar om van het gezeur af te zijn citeer ik uit het boek van Tim LaHaye  " De Here tegemoet"  ooit uitgegeven door het Zoeklicht, en helaas niet meer te verkrijgen. 

Klopt. In het door mij aangehaalde artikel van ds Henk Schouten zegt hij in het begin keurig netjes:

"De opsomming van gebeurtenissen zijn verzameld door Tim Lahaye en vinden we in zijn boek ‘De Here tegemoet’, dat door Het Zoeklicht werd uitgegeven. Helaas is dit boek uitverkocht"

Meer over deze dominee: http://uitdaging.nl/757-henk-schouten-verlaat-het-zoeklicht

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei ineke-kitty:

Bedankt voor de tip hoor, maar ik doe het op mijn eigen manier. 

Daar sta je inmiddels om bekend  :)

 

ineke-kitty zei: Volgende keer dus gewoon verder met de samenhangende gebeurtenissen van de 13 punten die reeds behandeld zijn.

Waar staat je behandeling, ik zie alleen de gekopiëerde 13 punten uit het boek van Tim LaHaye.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De opname van de Gemeente en de verschijning in heerlijkheid .

We moeten deze 13 gebeurtenissen niet gelijk stellen met de komst van Christus naar deze aarde, in macht en grote heerlijkheid, om Zijn Koninkrijk op de richten. Dit zijn twee totaal verschillende gebeurtenissen. Overigens zijn er christenen die het met dit standpunt niet eens zijn. Wat hebben we gemist in de beschrijving van de gebeurtenissen van de opname van de Gemeente?   De komst van Christus naar de aarde met kracht en grote heerlijkheid, met de heilige engelen, zoals Hij beloofd heeft [ Matth. 24:30].  In plaats daarvan komt Hij bij de opname van de Gemeente  'in [de] wolken'  [ 1 Thess. 4:16-17].  Ook richt Hij bij deze gelegenheid dan niet Zijn Koninkrijk op aarde op, maar Hij brengt Zijn Gemeente, die Hij opgenomen heeft, naar het huis van Zijn Vader.  Bij de opname van de Gemeente verlaat Christus het huis van Zijn Vader,  maar Hij komt niet op deze aarde.  Hij roept 'de doden in Christus' en de dan levende gelovigen om opgenomen te worden.  Zij zullen bij elkaar komen in de wolken, om daarna samen Hem te ontmoeten in de lucht. Hij zal hen meenemen om met Hem te zijn in het huis van de Vader, zoals Hij beloofd heeft.

Alleen door deze Schriftgedeeltes hun betekenis te ontnemen, zijn we in staat te ontkennen dat er twee keer een komst van Christus zal plaatsvinden:  de eerste keer voor Zijn Gemeente, en de tweede keer voor de wereld. We kunnen beide gebeurtenissen ook zien als twee delen van EEN komst. Ik heb er geen moeite mee de wederkomst van Christus te zien als EEN gebeurtenis in twee fasen.  Deze twee fasen, de opname en de komst in heerlijkheid,  zijn zo verschillend dat het onmogelijk is beide te zien als EEN gebeuren.  De ene gebeurtenis houdt de komst in van Jezus voor Zijn Gemeente.  De andere houdt Zijn verschijning in kracht en heerlijkheid en het oordelen van de aarde in.  Ik ben me ervan bewust dat sommigen me zullen beschuldigen dat ik twee toekomstige  'komsten' van Christus leer, maar dat is niet waar. De tweede komst is een gebeurtenis die in de eindtijd zal plaatsvinden.  Bij deze komst zal Christus alle profetieën in verband met de eindtijd vervullen.  Maar voordat Hij komt in het openbaar en voor de hele wereld, zal Hij eerst Zijn Gemeente opnemen. Deze gebeurtenis is niet de hele tweede komst, maar de eerste fase daarvan.  Bij de tweede fase daarvan zal Hij erkend worden als de Koning der koningen en de Here der heren. Hij komt dus eerst voor Zijn Gemeente en daarna komt Hij naar deze aarde met kracht en grote heerlijkheid.

De volgende vijf punten die  'de verschijning in heerlijkheid'  beschrijven, komen op geen enkele manier overeen met de eerste vijf punten in verband met de opname van de Gemeente.

Later meer daarover.

Bron:  uit het boek van Tim LaHaye  "De Here tegemoet" blz. 40,41,42,43. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tim LaHaye was een Amerikaanse predikant en bij Amerikaanse evangelisten gaat bij mij altijd een belletje rinkelen.

Ik las over hem en een collega van hem:

"LaHaye en Jenkins hanteren een premillennialistische visie op de eindtijd, dat wil zeggen dat zij geloven dat de huidige wereld de oordelen inclusief de komst van de antichrist zoals vermeld in het Bijbelboek Openbaring van Johannes moet ondergaan, alvorens Jezus Christus terugkeert om duizend jaar te regeren, waarna God na het laatste oordeel een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal scheppen.

Ook gaan zij uit van de 'opname van de gemeente', waarmee wordt bedoeld dat God de op de aarde aanwezige christenen in de hemel zal opnemen voordat de 'Grote Verdrukking' (de oordelen uit het Bijbelboek Openbaring van Johannes) zal plaatsvinden. De ongelovige achterblijvers kunnen dan alsnog christen worden maar zullen de oordelen wel moeten ondergaan. In de boekenserie die zich hoofdzakelijk na 'de opname' afspeelt, staan een aantal van dergelijke, in eerste instantie ongelovige achterblijvers centraal die zich tamelijk kort na 'de opname' of pas na zich een tijd daartegen te hebben verzet, bekeren tot het christelijk geloof"

Wie  gevoelig voor dit soort toekomstverwachtingen is  zal de geloofwaardigheid van hun ideeën vast wel met een aantal bijbelteksten kunnen aantonen. Jehovagetuigen hebben geheel andere ideeën over de eindtijd en tonen dit ook aan met bijbelteksten.  Voor mij blijven het daarom fantasieën van gelovigen maar wel grappig om over te lezen. Voor mij zijn alle mensen van goede wil gelijk en kan ik me niet voorstellen dat een God er een aantal uit zal pikken om hen voor "de grote verdrukking" te bewaren enkel op basis van een bepaald geloof. Gelovigen die dat wel terecht vinden plaatsen zichzelf op een voetstuk, niet bepaald een christelijke houding.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tim_LaHaye

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het derde deel (van 50) van Spe Salvi

 

3. Maar nu dringt de vraag zich op: waaruit bestaat die hoop, die als hoop “verlossing” is? Welnu, de kern van het antwoord wordt aangegeven in de zojuist aangehaalde passage uit de Efeziërsbrief: de Efeziërs waren vóór de ontmoeting met Christus zonder hoop, omdat ze “zonder God in de wereld” waren. God leren kennen – de ware God, dat betekent hoop ontvangen. Voor ons, die altijd geleefd hebben met het christelijk godsbesef en er ongevoelig voor geworden zijn, is het hebben van de hoop, die uitgaat van de waarachtige ontmoeting met deze God, bijna niet meer waarneembaar. Een voorbeeld van een heilige uit onze tijd mag verduidelijken wat het betekent deze God voor de eerste maal en werkelijk te ontmoeten. Ik denk aan de door Paus Johannes Paulus II heiligverklaarde Afrikaanse Giuseppina Bakhita. Ze werd omstreeks – de precieze datum wist ze niet – 1869 in Darfur, in Soedan, geboren. Toen ze negen jaar was, werd ze door slavenhandelaren ontvoerd, tot bloedens toe geslagen en vijf maal op de slavenmarkten van Soedan verkocht. Uiteindelijk was ze als slavin in dienst van de moeder en de echtgenote van een generaal en werd daar dagelijks tot bloedens toe gegeseld, waaraan ze levenslang 144 lidtekens overhield. In 1882 werd ze ten slotte door een Italiaanse handelaar gekocht voor de Italiaanse consul Callisto Legnani, die vanwege de opmars van de Mahdisten naar Italië terugkeerde. Hier leerde Bakhita uiteindelijk, na de zo vreselijke “meesters” aan wie ze ondergeschikt was geweest, een heel andere “meester”kennen – “Paron” noemde ze in het Venetiaanse dialect, dat ze nu leerde, de levende God, de God van Jezus Christus. Tot dan toe had ze alleen meesters gekend die haar verachtten en mishandelden of op zijn best als een nuttige slavin beschouwden. Maar nu hoorde ze dat er een “Paron” is die boven alle meesters staat, de Heer aller heren, en dat deze Heer goed is, de goedheid zelf. Ze vernam dat deze Heer ook haar kent, ook haar geschapen heeft – ja, dat Hij haar liefheeft. Ook zij werd bemind, en nog wel door de allerhoogste “Paron”, voor Wie alle andere meesters ook zelf maar armzalige knechten zijn. Ze werd gekend en bemind en verwacht. Ja, deze Meester had Zelf het lot op Zich genomen gegeseld te worden en wachtte nu “aan de rechterhand van de Vader” op haar. Nu had ze “hoop” – niet meer slechts de kleine hoop minder wrede heren te vinden, maar de grote hoop: Ik word definitief bemind en wat mij ook gebeurt – ik word door die liefde verwacht. En dus is mijn leven goed. Door dit besef van hoop was ze “verlost”, nu geen slavin meer, maar een vrij kind van God. Ze begreep wat Paulus zei toen hij de Efeziërs eraan herinnerde dat ze van tevoren zonder hoop en zonder God in de wereld waren geweest – zonder hoop omdat ze zonder God waren. Daarom weigerde ze toen men haar weer naar Soedan wilde sturen; ze was niet bereid zich nog ooit van haar “Paron” te laten scheiden. Op 9 januari 1890 werd ze gedoopt en gevormd en ontving de eerste Heilige Communie uit de handen van de patriarch van Venetië. Op 8 december 1896 legde ze in Verona haar geloften af bij de Zusters van Canossa en vanaf dat moment heeft ze – naast haar werk in de sacristie en aan de kloosterpoort – vooral tijdens verschillende reizen door Italië getracht de missie te bevorderen: de bevrijding die zij zelf door de ontmoeting met de God van Jezus Christus had ontvangen, die moest ze doorgeven, die moest ook aan anderen, aan zoveel mogelijk mensen, geschonken worden. De hoop die haar ten deel was gevallen en die haar “verlost” had, kon ze niet voor zichzelf houden; die moest velen, ja allen, bereiken.

 

Later zal ik het begin van "Het begrip van de hoop van het geloof in het Nieuwe Testament en in de vroege Kerk" plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De volgende vijf punten die 'de verschijning in heerlijkheid' beschrijven:

1. Christus komt op een wit paard van de hemel naar de aarde met de legers die in de hemel zijn [ Openb. 19:11-14].

2. Hij oordeelt en voert oorlog met de inwoners van de aarde [19:11].

3. De legers van de aarde verzamelen zich tegen Hem en Hij voert oorlog tegen hen [ 19:18-21].

4. Het beest en de valse profeet worden geworpen in de poel van vuur [19:20].

5. Satan wordt gebonden en in de afgrond geworpen, voor 1000 jaar [20:1-3].

Bij het bestuderen van de Bijbel over  'de opname van de Gemeente' en  'de verschijning in heerlijkheid' komen we tot de conclusie dat dit twee verschillende gebeurtenissen zijn. De beschrijving van de tweede komst neemt in de Bijbel een belangrijke plaats in, namelijk de tijd dat Hij komt met kracht en grote heerlijkheid om Zijn Koninkrijk van 1000 jaar op aarde op te richten.  De Bijbel beschrijft ook Zijn komst in de lucht voor Zijn Gemeente. De  'opname van de Gemeente'  en  'de verschijning in heerlijkheid'  zijn niet aan elkaar gelijk.

Bewaard voor het uur.

"En uit de hemelen Zijn Zoon te verwachten, Die Hij uit de doden opgewekt heeft,  Jezus, Die ons verlost van de komende toorn [ 1 Thess. 1:10].

In 1 Kor. 15:51-54 en 1 Thess. 4:13-18 deelt Paulus ons een  'geheimenis'  [of 'verborgenheid'] mee.  Een van de geweldige aspecten van dit  'geheimenis'  is dat de Gemeente van Jezus Christus niet door de grote verdrukking zal gaan.  Dit is een reden waarom de Bijbel de opname  'de gelukkige hoop' [ of  'zalige hoop' ] noemt.

De grote verdrukking is een bijzonder oordeel van God.  De Here Jezus sprak hierover:  "Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal.  En indien die dagen niet ingekort werden, zou geen vlees behouden worden;  doch ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort"  [Matth. 24:21-22].

Wij zijn blij met het goede nieuws dat christenen opgenomen zullen worden voordat die verschrikkelijke tijd aanbreekt.  Het is waar dat we het niet verdienen verlost te worden voor het uur van de toorn dat over de gehele aarde zal komen.  Maar ontkomen aan de toorn is niet gegrond op onze eigen verdienste.  Het is alleen gegrond op wat de Bijbel zegt.  God handelt met ons op grond van genade, als wij tot geloof in Hem komen.  En op grond van dezelfde genade zullen we niet in de verdrukking komen. God, in Zijn oneindige genade, zal ons redden van de komende toorn.  Niet omdat wij het verdienen,  maar op grond van Zijn genade.

Later meer over enkele beloftes uit de Bijbel, namelijk dat de christenen opgenomen zullen worden voordat de grote verdrukking begint.

Bron:  uit het boek:  " De Here tegemoet"  van Tim LaHaye  blz. 43, 53,54.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De belofte van Openbaring 3:10

Een van de duidelijkste beloftes die ons verzekeren van de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking staat in Openbaring 3:10.  "Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen die op de aarde wonen".

Deze tekst bevat een belofte van Christus voor 1 van Zijn 7 gemeentes, namelijk de gemeente van Filadelfia.  Deze belofte reikt verder dan die ene kleine gemeente te Asia, die al lang niet meer bestaat,  terwijl  'de ure der verzoeking' die over de hele wereld komen zal' nog niet gekomen is. In mijn commentaar [= van Tim LaHaye] op het boek Openbaring [ Grand Rapids: Zondervan 1974], wees ik erop dat de zeven gemeentes in Asia uitgekozen zijn uit honderden gemeentes van die tijd, omdat zij voorbeelden zijn van de zeven tijdperken van de gemeente, vanaf het begin van de gemeente tot onze tijd.  De hele boodschap van Openbaring 2 en 3 is bestemd voor alle gemeentes, en niet alleen voor de zeven gemeentes in Asia.  Anders zou de meerderheid van de gemeentes er buiten vallen. De boodschap van Christus aan de gemeente van Filadelfia was niet alleen bestemd voor die kleine gemeente.  Deze kleine gemeente is een voorbeeld van het tijdperk van een  'open deur' gemeente. Deze gemeente zal blijven bestaan tot de tijd dat Christus zal komen op Zijn gemeente op te nemen.  Het woordje  'voor' in Openbaring 3:10 betekent letterlijk 'uit'.  De Here zegt:  'Ik zal u bewaren UIT de komende toorn'. 

Bron:  uit het boek "De Here tegemoet"  van Tim LaHaye  blz. 55,56

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • tucker locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid