Spring naar bijdragen

Doel van leven met 'God'?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het doel van het leven is volmaakt geluk. De apostel Johannes schrijft zijn eerste brief dan ook met als doel: opdat uw vreugde volkomen zij. In afzondering van God is dat geluk ver weg en staan we bl

Genesis 6:5 De HEER zag hoezeer de slechtheid van de mensen op de aarde was toegenomen, en hoezeer de begeerte van hun hart de hele dag naar het kwade uitging. 6 Daarom kreeg Hij spijt dat Hij de mens

Tja, Jeffrey Dahmer was eerlijker wat dat betreft. To this day I don't know what started it [the killings]. The person to blame is sitting right across from you. It's the only person. Not parents, not

8 uur geleden zei violist:

Niettemin ongelooflijk dat Mozes dit met instemming van de God van de christenen mocht laten gebeuren. Een liefdevolle Vader zou zich tegen de gebruiken van die tijd verzet hebben en dit niet duizenden jaren later aan zijn wat menselijker Zoon hebben overgelaten lijkt me.  

Ten eerste is dit een rare formulering. Mozes' God was niet de God van de christenen, maar de God van de christenen is de God van Israël/Mozes.

Ten tweede behoren dit soort wetten tot de rand van de Bijbelse boodschap, die niet of in zeer indirecte zin aan de openbaring zijn ontleend.

Ten derde miskent dit het gegeven van de voortschrijdende openbaring. God is 'klein begonnen'. God sluit in zijn openbaring aan aan de mensen en hun cultuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei violist:

Heb je de gestenigde homo al gevonden?

Ik hoop dat de mensen destijds als wijzer waren en hun tijd ver vooruit. Alleen zullen deze mensen gestraft worden door God, want Hij verordonneert het stenigen uiteraard wel!
En wie zijn wij om daar geen gehoor aan te geven? http://biblehub.com/leviticus/20-13.htm
Gelukkig zijn er nog bijbelgetrouw christenen: www.thenewcivilrightsmovement.com/70-year-old-stoned-to-death-because-the-bible-says-to-stone-gays/news/2011/03/18/18138http://biblehub.com/leviticus/20-13.htm

https://www.youtube.com/watch?v=HPlt-LZrGyQ

http://www.pinknews.co.uk/2015/03/10/report-gay-man-stoned-to-death-in-jamaica/

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Desid:

Ten eerste is dit een rare formulering. Mozes' God was niet de God van de christenen, maar de God van de christenen is de God van Israël/Mozes.

Ten tweede behoren dit soort wetten tot de rand van de Bijbelse boodschap, die niet of in zeer indirecte zin aan de openbaring zijn ontleend.

Ten derde miskent dit het gegeven van de voortschrijdende openbaring. God is 'klein begonnen'. God sluit in zijn openbaring aan aan de mensen en hun cultuur.

Aha, God past zich aan aan onze gewoontes. In de tijd van Mozes was het de gewoonte om iemand bij een ernstig vergrijp te doden dus zei God dat de zondagssprokkelaar gedood moest worden. In onze 24 uurs economie is het handig als de winkels op zondag open zijn dus zegt God dat we op zondag ongestraft mogen werken. Verder begrijp ik van je dat we de wetten van Mozes niet al te serieus  genomen moeten worden, het gaat om de boodschap van de bijbel, wat dat dan ook mag inhouden. Kortom, we kunnen gewoon doen wat we willen en God past zich wel aan. Zo door redenerend zal Hij er dan ook minder problemen mee hebben dan een strenge christen wanneer iemand netjes leeft maar wat minder gelovig is. Zo leer je nog eens wat.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een anekdote:

De zondagssprokkelaar in de brandende hel verneemt dat iemand die elke eerste zondag van de maand in de winkel stond na een lang en gelukkig leven in de hemel is opgenomen. Hij stuurt gelijk een berichtje  naar onze lieve Heer voor opheldering. Het antwoord is duidelijk, de houtsprokkelaar leefde in de verkeerde tijd en met die uitleg moet hij het doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei violist:

In de tijd van Mozes was het de gewoonte om iemand bij een ernstig vergrijp te doden dus zei God dat de zondagssprokkelaar gedood moest worden.

Ten eerste gaat het om de sabbat.

Ten tweede is het een fictief verhaal, dat eeuwen later is opgeschreven dan dat het vermeend plaatsvond. Het gaat allereerst om de gedachten van de schrijvers over God.

Ten derde is dit verhaal waarschijnlijk bedoeld om de regel er nog eens goed in te peperen. Er zit natuurlijk ook een zekere logica in: als je moeder je verboden heeft uit de snoeppot te jatten en je graait vervolgens recht voor haar ogen een hand snoep uit de snoeppot kun je een flinke draai om je oren verwachten (of als ze GroenLinks stemt een pittige discussie waarin je moeder zegt dat ze 'niet boos maar teleurgesteld' is).

Naar ons moreel gevoel (dat uiteraard voor een belangrijk deel gevormd is door diezelfde Bijbel!) slaan de schrijvers zo de plank mis.

Verder heeft dit niets met de zondag te maken.

45 minuten geleden zei violist:

we kunnen gewoon doen wat we willen en God past zich wel aan

Nee, er is een hoofdlijn in de Bijbel die in het NT naar voren komt als liefde is de vervulling van de wet. Dat is de kern, en hoe dat precies uitgewerkt wordt verschilt per cultuur. En die uitwerkingen stammen dus niet rechtstreeks van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genoeg. Dit topic mag dan in levensbeschouwing staan en niet onder moderatie volgens Nicea vallen, dit blijft een christelijk forum. De manier waarop Magere Hein hier ageert tegen het Bijbelse geloof is ongehoord en levert hem een waarschuwing op. Ook de post van Violist is op het randje.

 

Als je niet op een fatsoenlijke manier  kunt discussiëren, dan doe je dat maar buiten in de regen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op ‎15‎-‎11‎-‎2016 om 20:53 zei Devootje:

Kan iemand mij vertellen wat het doel is van leven met God? Geeft 'God' je een doel?? Welk doel?

Goede vraag.

Het doel is de eenwording met God en de Liefde die God typeert.

Liefde deelt uit en wil zich verbinden met zijn geliefden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hitchens:

Wat is het verschil?

God is 100% betrouwbaar. Een mens niet. Je kan ontzettend veel van een mens houden, maar volmaakt is het nooit. Een mens kan je ook geen eeuwig leven geven, dus de liefde van God is voor eeuwig. Als je gaat trouwen met iemand is het bijna noodzakelijk dat alle twee in God geloven. De Bijbel spreekt over drievoudig snoer. Bijna 1 op de 2 huwelijken sneuvelt. Met God als bindende factor is de kans dat een huwelijk slaagt veel groter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
Op 15-11-2016 om 20:53 zei Devootje:

Kan iemand mij vertellen wat het doel is van leven met God? Geeft 'God' je een doel?? Welk doel?

Met God gelijk te zijn. 

De menselijke gelijkenis met God komt tot uitdrukking in het verwerven van deugdzaamheid en heiligheid. Gelijkenis met God impliceert de openbaring (in de zin van "ontvouwing") van de kenmerken van het beeld van God; het is zodanige openbaring die overeenkomt met de roeping en bestemming van de mens. Als de mens bijvoorbeeld de rede en wil ten kwade gebruikt, leidt dit er niet toe dat hij goddelijk wordt. Hij is dus geroepen om ze voor het goede te gebruiken. 'Het einde van een deugdzaam leven is de gelijkenis met God', zoals heilige Gregorius van Nyssa het zegt.

Wat is gelijkenis? De gelijkenis met God is een gelijkenis met Hem in Zijn leven, het moreel leven. God is liefde, we weten dit uit de Heilige Schrift, hetgeen betekent dat de persoon die echt liefheeft, wordt zoals God. God is barmhartig, de barmhartige persoon wordt als God. God is zachtmoedigheid; de zachtmoedige persoon wordt ook als God. De Heer is nederig en de nederige wordt gelijk aan God. De gelijkenis ligt in het feit dat de persoon in de loop der tijd als God kan worden in zijn wil en karakter. Maar dit zal niet onmiddellijk gebeuren, omdat de God-gelijkenis van een persoon in de loop der tijd en in samenwerking met God wordt bereikt. Dit is het belangrijkste doel van God de Schepper: de mens die naar het Gods beeld geschapen is, moet ook God-gelijkenis verwerven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Modestus:

Met God gelijk te zijn.

 

20 uur geleden zei Modestus:

gelijk aan God.

Dit lijkt mij onmogelijk, er is maar één God. Wij zullen altijd afhankelijk blijven van Hem. Geschapen naar het beeld van God is niet synoniem aan God zelf zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dit lijkt mij onmogelijk, er is maar één God. Wij zullen altijd afhankelijk blijven van Hem. Geschapen naar het beeld van God is niet synoniem aan God zelf zijn.

Dat is wel héél simplistisch gedacht. Dacht je soms dat God begrensd wordt door ruimte en tijd en dat wij daar een soort miniatuurversie van zijn?

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei zendeling:

Dat is wel héél simplistisch gedacht. Dacht je soms dat God begrensd wordt door ruimte en tijd en dat wij daar een soort miniatuurversie van zijn?

Ik denk dat wij schepsels zijn en blijven, gemaakt door de eeuwige God die niet geschapen maar altijd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dit lijkt mij onmogelijk, er is maar één God. Wij zullen altijd afhankelijk blijven van Hem. Geschapen naar het beeld van God is niet synoniem aan God zelf zijn.

Gelijk zijn met God wil niet zeggen God zelf zijn of worden, maar door zijn genadegave het beeld van God zijn. Jezus is het beeld van God bij uitstek, en christenen zijn geroepen om op Hem te lijken, "kleine christussen" te zijn als het ware.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Modestus:

Gelijk zijn met God wil niet zeggen God zelf zijn of worden, maar door zijn genadegave het beeld van God zijn. Jezus is het beeld van God bij uitstek, en christenen zijn geroepen om op Hem te lijken, "kleine christussen" te zijn als het ware.  

Openb. 3

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

 

Joh. 17;

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Ik lees geen verschil in deze teksten alsof er christusjes zijn en 1 grote, maar wél dat wij één worden met Hem.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Modestus:

Gelijk zijn met God wil niet zeggen God zelf zijn of worden, maar door zijn genadegave het beeld van God zijn. Jezus is het beeld van God bij uitstek, en christenen zijn geroepen om op Hem te lijken, "kleine christussen" te zijn als het ware.  

https://onzetaal.nl/taaladvies/gelijkstellen-aan-met/

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Maar in relatie met wat jij beweert.

Het gaat over (spirituele) eenwording met God en in God met medechristenen. Deze tekst is naar mijn menig niet van toepassing hier. 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid