Spring naar bijdragen

Ontspanning


Aanbevolen berichten

De oase aan rust kan bijna van start gaan. Een Aziatische onderwatertuin. Twijfel of ik een bonsai zou plaatsen, maar ik vind dat al op de rand van kitsch. Plus iedereen doet het, waar is de originaliteit. 

Deze week al koraalmos enten op een dragon stone en de co2 toevoegen. Er komen alleen Aziatische planten in op het grastapijtje van dwergnaaldgras na. Dit wordt hem, ja hier steekt liefde en tijd in. Dan heb ik nog een hardscape in een 10L maar die is zo goed gelukt dat ik die grot naar de grote wil verplaatsen. 

Deze aquarium gaat realtime meegaan met de huidige lichturen (inclusief lichtkleuren, lichtintensiteit en bewolking) en ook de maanstanden gaan realtime hun cyclus vervullen. Allemaal dankzij een machientje “TC421”. 

De NO2 ga ik nog niet uitmeten want die heeft nog niet eens zijn piek gehad. De kh ook niet want moet nog dagelijks verversen. Maar de huidige waarde is meestal:

Ph 5,9

gh 8,5

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 332
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het was een succesvolle ochtend. Om 06:15 meldde zich een dikke brasem met twee haken in zijn bek. Eentje van mij en eentje van iemand die deze vis verspeeld heeft. Gelukkig heb ik hem gevangen en zwe

Vannacht de hengels maar eens uitgegooid na een gedegen voercampagne. Drie vissen waarvan de zwaarste 30 pond maar deze spiegel is toch wel het plaatje.

Het holst van de nacht levert vaak mooie vissen op.  

Posted Images

Op 20-3-2019 om 09:09 zei Fundamenteel:

Ik zeg dat. Ik heb dat reeds afgeleerd, maar moet ik liegen over iets omdat mensen die het nooit gebruikten verder gaan op wat verhaaltjes? Neen dat ligt niet in mijn natuur. Drugs betekenen veel meer voor de samenleving dan alcohol, wat eigenlijk gewone legale drugs is. Al wie zo anti is moet maar verdoving weigeren bij medische ingrepen. Alzo ook kunnen psychedelica geestelijke kwalen “genezen” en plaatsen. Tegelijk kunnen ze dat veroorzaken. Juiste scholen en begeleiding is van doen, haal ze dus uit de illegaliteit.

Heel anti-Christelijke gedachte!. We mogen onze geest en lichaam niet verontreinigen. Medisch gebruik is heel anders dan recreatief gebruik. Dat laatste heeft voor zeer veel problemen gezorgd in de wereld.

Op 20-3-2019 om 09:20 zei Fundamenteel:

Ik ben wat ik ben, dat is duidelijk niet christelijk geaard. Ik geloof het wel, maar dat is mijn pad niet.

Wellicht staan er nog dingen in de weg. Probeer uit te zoeken wat. Je leven hangt er vanaf. 

Op 21-3-2019 om 22:25 zei Kaasjeskruid:

Ik ga en kan jou daar niet opduwen.

Ga jij ondertussen al naar een kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

De oase aan rust kan bijna van start gaan. Een Aziatische onderwatertuin. Twijfel of ik een bonsai zou plaatsen, maar ik vind dat al op de rand van kitsch. Plus iedereen doet het, waar is de originaliteit. 

Deze week al koraalmos enten op een dragon stone en de co2 toevoegen. Er komen alleen Aziatische planten in op het grastapijtje van dwergnaaldgras na. Dit wordt hem, ja hier steekt liefde en tijd in. Dan heb ik nog een hardscape in een 10L maar die is zo goed gelukt dat ik die grot naar de grote wil verplaatsen. 

Deze aquarium gaat realtime meegaan met de huidige lichturen (inclusief lichtkleuren, lichtintensiteit en bewolking) en ook de maanstanden gaan realtime hun cyclus vervullen. Allemaal dankzij een machientje “TC421”. 

De NO2 ga ik nog niet uitmeten want die heeft nog niet eens zijn piek gehad. De kh ook niet want moet nog dagelijks verversen. Maar de huidige waarde is meestal:

Ph 5,9

gh 8,5

Ik heb dwergkogelvisjes gehad. Net hondjes onder water. Ze hebben een groot aquarium nodig want, zo klein als ze zijn, ze zijn vreselijk dominant en hebben veel territorium nodig. De inrichting van het aquarium vergt ook de nodige aandacht. Nooit last van slakjes, die vreten ze op. Altijd levend voer geven. Ze zijn hartstikke nieuwsgierig en kunnen je gaan herkennen als de man die het vlees komt brengen. Met aquarium schoonmaken waren ze niet weg te slaan bij mijn hand en de spullen die ik in het water stak om het aquarium mee te reinigen. Voor je het weet zwemmen ze de buis in waarmee je het water opzuigt... Heel irritant af en toe, kleine druktemakers. Ik kon meestal hartelijk om ze lachen.

https://www.aquainfo.nl/artikel/carinotetraodon-travancoricus-dwergkogelvis/

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei sjako:

Heel anti-Christelijke gedachte!. We mogen onze geest en lichaam niet verontreinigen. Medisch gebruik is heel anders dan recreatief gebruik. Dat laatste heeft voor zeer veel problemen gezorgd in de wereld.

Wellicht staan er nog dingen in de weg. Probeer uit te zoeken wat. Je leven hangt er vanaf. 

Ga jij ondertussen al naar een kerk?

Wel ik weet niet of een theebrouwsel van de natuur drinken waardoor je naastenliefde gaat prediken gelijk staat aan verontreinigen. Genesis 1:29. Hij gaf ons de vruchten ter Zijne lofprijzing, die dat verbieden zijn de ware anti christenen.

18 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb dwergkogelvisjes gehad. Net hondjes onder water. Ze hebben een groot aquarium nodig want, zo klein als ze zijn, ze zijn vreselijk dominant en hebben veel territorium nodig. De inrichting van het aquarium vergt ook de nodige aandacht. Nooit last van slakjes, die vreten ze op. Altijd levend voer geven. Ze zijn hartstikke nieuwsgierig en kunnen je gaan herkennen als de man die het vlees komt brengen. Met aquarium schoonmaken waren ze niet weg te slaan bij mijn hand en de spullen die ik in het water stak om het aquarium mee te reinigen. Voor je het weet zwemmen ze de buis in waarmee je het water opzuigt... Heel irritant af en toe, kleine druktemakers. Ik kon meestal hartelijk om ze lachen.

https://www.aquainfo.nl/artikel/carinotetraodon-travancoricus-dwergkogelvis/

Momenteel zitten ze op ongeveer 20L maar dat moet 40L worden en dan altijd 20L erbij per kogelvis. Dis als je er 2 hebt is dat 60L. Ze worden nog verhuisd hoor, ze zijn nog niet zo oud. Maar ze hebben wel beplanting afgescheiden van elkaar en veel stenen en mos waar ze constant tussen kijken voor prooi. Ze komen wel goed overweg, verjagen elkaar niet zo heel veel en zwemmen veel samen aan de raam. Het zijn idd gekke visjes. Hier eten ze enkel levend voer. Vanaf de lamp opspringt staan ze aan de raam te schooien. Favoriet is de rode muggenlarf en tubifex. Maar dat laatste krijgen ze niet veel. De slakken zijn al dood, maar de grootste kunnen ze nog niet pakken. Daar zijn enkel de ogen en stukjes huid van afgebeten. De garnalen krijgen ze niet meer te pakken, in het begin waren die nonchalant. Kende geen gevaar, nu kennen ze dat gevaar wel.

Maar het aquarium dat ik nu opstart zijn voor prijsgarnalen, kwestie van het uitgegeven geld teurg te verdienen lol. Er wordt een zware selectie gedaan door mijn menselijk oog en dan per stuk verkopen aan 5 euro. Minimale afname 15 stuks. Overschotten planten verkoop ik ook gewoon door op 2dehands sites. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Momenteel zitten ze op ongeveer 20L maar dat moet 40L worden en dan altijd 20L erbij per kogelvis. Dis als je er 2 hebt is dat 60L. Ze worden nog verhuisd hoor, ze zijn nog niet zo oud. Maar ze hebben wel beplanting afgescheiden van elkaar en veel stenen en mos waar ze constant tussen kijken voor prooi. Ze komen wel goed overweg, verjagen elkaar niet zo heel veel en zwemmen veel samen aan de raam. Het zijn idd gekke visjes. Hier eten ze enkel levend voer. Vanaf de lamp opspringt staan ze aan de raam te schooien. Favoriet is de rode muggenlarf en tubifex. Maar dat laatste krijgen ze niet veel. De slakken zijn al dood, maar de grootste kunnen ze nog niet pakken. Daar zijn enkel de ogen en stukjes huid van afgebeten. De garnalen krijgen ze niet meer te pakken, in het begin waren die nonchalant. Kende geen gevaar, nu kennen ze dat gevaar wel.

Ze moeten slakken eten! Anders groeien de tanden door en dat gaat problemen geven. Die tanden moeten kunnen slijten. Ik had een apart aquarium waarin ik de slakken ruim baan gaf om zich in te vermenigvuldigen. Daar haalde ik dan de slakken uit en deed ze in het aquarium met kogelvisjes.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Wel ik weet niet of een theebrouwsel van de natuur drinken waardoor je naastenliefde gaat prediken gelijk staat aan verontreinigen. Genesis 1:29. Hij gaf ons de vruchten ter Zijne lofprijzing, die dat verbieden zijn de ware anti christenen.

Niet alles is geschikt om te nuttigen. Als je het Boek van Henoch leest, dan wordt er verteld dat afvallige engelen de mensen leerden om wapens te maken, drugs tot zich te nemen etc. Het verontreinigd je geest en lichaam. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ze moeten slakken eten! Anders groeien de tanden door en dat gaat problemen geven. Die tanden moeten kunnen slijten. Ik had een apart aquarium waarin ik de slakken ruim baan gaf om zich in te vermenigvuldigen. Daar haalde ik dan de slakken uit en deed ze in het aquarium met kogelvisjes.

Uiteraard moeten ze dat. Maar ze mogen geen torenslakjes eten en daar heb ik mee geteeld omdat ze nuttiger zijn dan bv een posthoornslak. Die slakken met gewone slakkenhuisjes killen ze op 123. Of er nu 1 of 10 inzitten. Daarom geef ik er nu 4 per week. Maar ze moeten ook gevarieerd eten he, ga je alleen slakken geven verliezen ze kleur. In de winkel stonden ze trouwens op leidingwater, ik heb ze daarop gestart maar wissel nu met osmose en mineraliseer dat naar 300 uS. Het zou lager moeten, maar als ze geboren zijn op leidingswater met 500 uS moet je dat ook wel respecteren he :)

zo een garnaal slijt die tandjes overigens ook hoor ;)

21 uur geleden zei sjako:

Niet alles is geschikt om te nuttigen. Als je het Boek van Henoch leest, dan wordt er verteld dat afvallige engelen de mensen leerden om wapens te maken, drugs tot zich te nemen etc. Het verontreinigd je geest en lichaam. 

Alcohol doet dat ook, doch kan dat een sacrament zijn? ? Maar gebruiken Indianen wat natuurmiddelen waarmee ze hun cultuur uitbouwen zijn het duivelaanbidders die uitgeroeid moeten worden?

heel mijn leven werkte mensen aan mijn zwart wit beeld. Maar gaat het over zaken als dit zijn de meeste onder die mensen nog zwart witter dan ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Fundamenteel:

Uiteraard moeten ze dat. Maar ze mogen geen torenslakjes eten en daar heb ik mee geteeld omdat ze nuttiger zijn dan bv een posthoornslak. Die slakken met gewone slakkenhuisjes killen ze op 123. Of er nu 1 of 10 inzitten. Daarom geef ik er nu 4 per week. Maar ze moeten ook gevarieerd eten he, ga je alleen slakken geven verliezen ze kleur. In de winkel stonden ze trouwens op leidingwater, ik heb ze daarop gestart maar wissel nu met osmose en mineraliseer dat naar 300 uS. Het zou lager moeten, maar als ze geboren zijn op leidingswater met 500 uS moet je dat ook wel respecteren he :)

zo een garnaal slijt die tandjes overigens ook hoor ;)

Fascinerend. Dan ben ik met mijn dwerg goeramies maar een beginneling. Hoe groot is jouw bak dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Fascinerend. Dan ben ik met mijn dwerg goeramies maar een beginneling. Hoe groot is jouw bak dan wel?

Aha een Aziatische biotoop? Dat zou ik niet als beginneling beschouwen. 

Mijn bakje is niet te groot, 65L. Maar is nog maar een weekje aan het indraaien terwijl ik rustig al wat beplant. Eind mei komen daar taiwan bee garnalen in en 4 maand later een 4 a 6 otocinclussen. 

Maar het licht DBI, daar is het om te doen, het licht gaat de show stelen. Er zijn zelfs aquarianen die onweer simuleren met flitsen en dondergeluiden, maar zover zal ik niet gaan. Wel ga ik met de seizoenen mee de kleur realistisch afstellen. Dus in de zomer meer rood en in de winter meer blauw.

Een site die de kleuren van het zonlicht doorheen de seizoenen weergeeft vond ik nog niet. Maar de tijdsuren worden via deze site ingesteld. Ik weet dat je maar 8h mag belichten, maar omdat ik dim mag het best wat meer zijn. En alg is mijn vijand niet, zonder algen zouden die otocinclussen sterven.

https://www.astro.oma.be/GENERAL/INFO/nli007.html Met een timer zoals de TC421 kan je dus lichtkleur, lichtsterkte en lichtuur instellen tot op de minuut. Waanzin gewoon. Ik hou wel van die tech :D

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Nicky O:

Doe me een plezier en maak een mooi filmpje van je aquarium ??

Dan moet ik een nieuw youtube accout aanmaken. Maar zal wel eens een foto delen als de boel ingedraaid en bewoond is.

Nu moet dat nog een beetje in vorm groeien want er zijn nog wat kale plekjes he. Maar al bij al, hij is klaar en nu is het een kwestie van onderhouden. Eind deze maand doe ik mijn eerste watermeting om te zien of het nitriet weg is. Is dat 0,0 dan komen de garnalen uit Azië daarin :)

Wel heb ik laatst wel problemen met foto’s uploaden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 5-4-2019 om 17:00 zei Nicky O:

Doe me een plezier en maak een mooi filmpje van je aquarium ??

Will this do? In de drijfplanten zie je een zwangere garnaal en ergens zwemt er een kogelvisje. Maar die moet nog op kleur komen. Gisteren gekocht om de kolonie kogelvissen wat te vergroten. Dat mannetje een harem vrouwen gegeven :D

Er is nog niet veel licht omdat het nog morgend is he. 

5493b8.jpg

bewerkt door Fundamenteel
[
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Fundamenteel, wow, dit is echt mooi ! Zitten heel wat uurtjes in en dart kun je zien. Respect.

Qua licht heb ik alleen een led-balk op timer.
Ik ben maar niet begonnen met onweersimulatie, het blijven dieren die er in zitten en die schrikken daar toch telkens van.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

@Fundamenteel, wow, dit is echt mooi ! Zitten heel wat uurtjes in en dart kun je zien. Respect.

Door dat licht, ze steelt de show. Believe me, mijn autisme weet wat verlichting is haha. Kosten noch moeite gespaard. Maar om eerlijk te zijn, het enige werk was dat gras. Dat kwam via de post op een mat tussen roostertjes van rvs. Dus moest ik dat sprietje per sprietje uithalen en inplanten, pfff :) Dat was een dagje werk. 

Maar voor de rest heeft alles zichzelf gevormd en spreekt de scape zichzelf uit door God Zijn werk te laten doen. Jij leest: door de natuur haar werk te laten doen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Door dat licht, ze steelt de show. Believe me, mijn autisme weet wat verlichting is haha. Kosten noch moeite gespaard. Maar om eerlijk te zijn, het enige werk was dat gras. Dat kwam via de post op een mat tussen roostertjes van rvs. Dus moest ik dat sprietje per sprietje uithalen en inplanten, pfff :) Dat was een dagje werk. 

Maar voor de rest heeft alles zichzelf gevormd en spreekt de scape zichzelf uit door God Zijn werk te laten doen. Jij leest: door de natuur haar werk te laten doen ?

We genieten er allebei van. ?

Hoe ga je dat gras bij houden ?
Ik heb al de grootste moeite om stukjes mos bij te houden, en als ik ze te kort knip sterven ze steeds af.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

We genieten er allebei van. ?

Hoe ga je dat gras bij houden ?
Ik heb al de grootste moeite om stukjes mos bij te houden, en als ik ze te kort knip sterven ze steeds af.

Ik heb gewoon een grasmat dwergnaaldgras gekocht op onlineaquariumspullen. Azaqua is ook een wahalla voor de aquariaan. Dat is in een ph verlagende bodem geplant. Dat gaat echt serieus de hoogte in. Ik moet mijn drijfplanten eruit halen, snoeien en dan met een schepnetje de sprieten eruit scheppen. Daarvoor zet ik de filter even af. Je mag ze niet te kort knippen, maar ze moeten wel regelmatig bijgesnoeid worden om kracht te houden en verder uit te zetten.

Waar veel aquariumplanten behoefte aan hebben is co2. Mijn koraalmos en fissidens zouden niet groen blijven zonder co2 en veel trager groeien. Probleem is dat al de rest eens zo goed door de co2 groeit en ik dus veel werk heb :D 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik heb gewoon een grasmat dwergnaaldgras gekocht op onlineaquariumspullen. Azaqua is ook een wahalla voor de aquariaan. Dat is in een ph verlagende bodem geplant. Dat gaat echt serieus de hoogte in. Ik moet mijn drijfplanten eruit halen, snoeien en dan met een schepnetje de sprieten eruit scheppen. Daarvoor zet ik de filter even af. Je mag ze niet te kort knippen, maar ze moeten wel regelmatig bijgesnoeid worden om kracht te houden en verder uit te zetten.

Waar veel aquariumplanten behoefte aan hebben is co2. Mijn koraalmos en fissidens zouden niet groen blijven zonder co2 en veel trager groeien. Probleem is dat al de rest eens zo goed door de co2 groeit en ik dus veel werk heb :D 

Als het zo hard groeit, heb je dan niet te veel last van schommelende waarden ? 

Nou, ik ga maar weer eens filter schoonmaken en water verversen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als het zo hard groeit, heb je dan niet te veel last van schommelende waarden ? 

Nou, ik ga maar weer eens filter schoonmaken en water verversen. 

Neen hij is net ingedraaid en opgestart. Alleen de ph schommelt her en door die co2 maar dat is in elk aquarium. Dat is een verschil in planten, er staan er tussen die geen co2 nodig hebben normaliter, ook dat gras, dus die gaan explosief de hoogte en breedte in.

Alles zit momenteel goed, momenteel :) Hoop maar dat die kogelvissen voortplanten. Plezante vis, maar vraagt wel aandacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Neen hij is net ingedraaid en opgestart. Alleen de ph schommelt her en door die co2 maar dat is in elk aquarium. Dat is een verschil in planten, er staan er tussen die geen co2 nodig hebben normaliter, ook dat gras, dus die gaan explosief de hoogte en breedte in.

Alles zit momenteel goed, momenteel :) Hoop maar dat die kogelvissen voortplanten. Plezante vis, maar vraagt wel aandacht.

Enige schommeling is geen probleem, overdag waarschijnlijk stijgend en 's nachts dalend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

6 uur geleden zei Fundamenteel:

Will this do? In de drijfplanten zie je een zwangere garnaal en ergens zwemt er een kogelvisje.

Jazeker this will do Fundamenteel! Amaï, das nog 's 'n aquarium manneke! Laat je dan ook even weten wanneer de garnaal bevallen is?

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Enige schommeling is geen probleem, overdag waarschijnlijk stijgend en 's nachts dalend.

Ik denk dat ze zakt, tenzij stijgen zuurder worden is :) met co2 rond de 5,9 en anders 6,3. Normaal stonden ze op leidingwater maar heb ze nu op osmose staan en iedereen doet het eigenlijk beter. Ik mineraliseer met beeshrimp. Dat beïnvloedt de kh niet. Zeer handig of de ph is moeilijker te stabiliseren. Als ik nog eens geld over heb ga ik daar taiwan bees bijplaatsen. Daarvoor was die origineel opgestart. Alles kan samen en intersex is onmogelijk.

3 uur geleden zei Nicky O:

 

Jazeker this will do Fundamenteel! Amaï, das nog 's 'n aquarium manneke! Laat je dan ook even weten wanneer de garnaal bevallen is?

Ja sowieso,:) maar je kan die heel moeilijk fotograferen hoor. Die kogelvissen zijn dapper en komen zelfs op de camera af, de garnaaltjes hebben al wat gezien en meegemaakt lol. Heel schuchtere beesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid