Spring naar bijdragen

Kerstmis...


Aanbevolen berichten

11 uur geleden zei sjako:

@ZENODotus Ik heb die gelezen, maar ik twijfel zeer aan het wetenschappelijk gehalte hiervan. Elke encyclopedie, zelfs de Katholieke, geeft aan dat gewoontes, datum enz. afkomen van de Romeinse Saturnaliën, een feest die daarvoor al tijden bestond. Je kan mij niet wijsmaken dat de eerste Christenen de geboorte vierden op 24 of 25 december. Jezus is niet geboren in de winter. De herdertjes lagen in de winter niet bij nachte, er was geen volkstelling midden in de winter, dus die datum komt ergens anders vandaan en we weten allemaal waarvan. 

We zijn ook helemaal niet van gedachte om kerst om zeep te helpen. We zoeken naar mensen die oprecht zijn en die het Christendom willen aanhangen naar 1e eeuws model, vrij van wereldse invloed, zoals het is bedoelt. Je hoeft ook helemaal niet te luisteren, het is tenslotte jou geloof. We zullen dan ook nooit onze mening opdringen op geen enkele wijze en al zeker nooit via politiek zoals sommige religies dat wel hebben geprobeerd.

Haat is nooit de drijfveer om te waarschuwen, maar juist liefde. Straks moeten we ons allemaal verantwoorden voor Gods troon. We haten helemaal niemand, maar wel gebruiken die duidelijk niet van God afkomen.

Je laat niet zien dat je oprecht bent door een bruiloft te veroordelen en dat te vergelijken met kerst. Een bruiloft is ingesteld door God zelf en dat mooie feit mag gevierd worden, deed Jezus trouwens ook, dus  dat vergelijk slaat nergens op.

Met onderzoek bedoel ik deugdelijk onderzoek in peer-reviewde tijdschriften, uit je antwoord blijkt dit alvast niet... Als je trouwens het geheel van de Katholieke encyclopie er op na zou slaan wat kerstmis betreft zou je trouwens merken dat ze verschillende theorieën uit de doeken doen, niet alleen die van de heidense afkomst. Verder is de katholieke encyclopedie vrij summier op het gebied van kerstmis.

Sinterklaas is trouwens een herdenkingsfeest van een bisschop uit de derde eeuw ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 267
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ofwel lieg je nu, of heb je geen kennis van zaken... Aan het tweede kan iets gedaan worden... Het eerste merk ik wel vaker op bij JG om hun eigen gelijk te halen. Hier een stuk van een collega va

Ik zou zeggen 'er "mis"t iets.' Maar ik zeg dat eigenlijk niet. Ik ben blij dat men kerst viert. Ik zou het jammer vinden als men in Nederland een soort atheïstische beeldenstorm zou toepassen en h

23 uur geleden zei sjako:

@Levi De Joodse feesten waren een voorafbeelding van veel grotere dingen, zeg maar een soort Profetiën. Christenen waren niet meer verplicht deze feesten te vieren. Deze feesten waren een onderdeel van de Mozaische wet en die moesten de Christenen niet meer opvolgen wat je goed kan zien in Galaten 3.

Galaten 3:19 Waartoe dient dan de Wet? Ze werd toegevoegd om overtredingen openbaar te maken, totdat het zaad gekomen zou zijn aan wie de belofte was gedaan, en ze werd door bemiddeling van engelen door de hand van een middelaar overgebracht.  20 Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts één.  21 Is de Wet daarom tegen de beloften van God? Dat geschiede nooit! Want indien er een wet was gegeven die leven kon geven, dan zou rechtvaardigheid inderdaad door middel van [de] wet zijn gekomen.  22 Maar de Schrift heeft alle dingen te zamen aan de hoede van de zonde overgeleverd, opdat de belofte die voortvloeit uit geloof ten aanzien van Jezus Christus, aan hen gegeven zou worden die geloof oefenen. 23 Voordat het geloof echter was gekomen, werden wij bewaakt onder de wet, daar wij te zamen in verzekerde bewaring waren gesteld, in afwachting van het geloof dat stellig geopenbaard zou worden.  24 Dientengevolge is de Wet onze leermeester geworden die tot Christus leidt, opdat wij ten gevolge van geloof rechtvaardig verklaard zouden worden.

Ook in Handelingen 15 wordt hierover uitgewijd. Daar ging het over de vraag of een Christen al dan niet besneden moest worden (zich dus aan de Mozaische wet moest houden). Het Besturend Lichaam van die tijd heeft zich daar toen over uitgewijd en zijn toen met de volgende conclusie gekomen.

Ha 15:19 Daarom is mijn beslissing om degenen uit de natiën die zich tot God keren, niet lastig te vallen,  20 maar hun te schrijven zich te onthouden van dingen die door afgoden zijn bezoedeld en van hoererij en van het verstikte en van bloed.  

Daar wordt dus gezegd dat een Christen zich niet meer hoeft te houden aan de Wet van Mozes en dus ook niet meer aan de bijbehorende feesten. Voor het onderwerp hier is het vetgedrukte van belang. 

Nu is er wel discussie of het ernstig is om de feesten wel te houden. Naar mijn mening is het wel houden van deze feesten niet goed, omdat deze feesten hun doel hebben volbracht en het niet respectvol is om deze te blijven vieren.

Driemaal is scheepsrecht... ;)

Welke tekst uit Kolossenzen brengt jou tot de visie dat christenen geen joodse feestdagen mogen vieren?

 

Daarnaast voer je nu weer twee andere tekstplaatsen aan die precies hetzelfde zeggen als wat ik denk en wat Paulus naar mijn mening zegt in Kolossenzen, namelijk dat het iedereen vrij staat om te eten of te drinken wat hij wil en dat het je ook vrij staat om de joodse feesten al dan niet te vieren.

Wat mij opvalt is dat jij diezelfde teksten leest en dan tot de conclusie komt dat vrijgemaakt zijn van de wet, inhoudt dat je compleet het tegenovergestelde doet. In plaats van vrij te zijn om een feest wel of niet te vieren, lijkt jouw visie te zijn dat je die feesten niet meer mag vieren. Dat is dus het tegenovergestelde van wat de wet voorschrijft. En dat komt niet neer op vrijheid, maar op het opleggen van een nieuwe wet. Bovendien komt het nogal onbegrijpelijk op mij over, want als je dit consequent door wil voeren, moet je dus alles wat de wet voorschrijft tegenovergesteld doen. En de wet schrijft onder meer voor dat je geen sex mag hebben met de vrouw van je vader, je niet mag liegen, je iedereen rechtvaardig moet behandelen en dat je niet mag moorden. Als Paulus werkelijk zou bedoelen dat we juist niet moeten doen wat de wet voorschrijft, dan stel ik voor dat je vanaf morgen lekker gaat liegen, mensen omleggen en milfen. 

Op 4 Dec 2016 om 12:55 zei sjako:

... Een bruiloft is ingesteld door God zelf en dat mooie feit mag gevierd worden, deed Jezus trouwens ook, dus  dat vergelijk slaat nergens op.

Sorry dat ik hier even op inhaak (ik ben me ervan bewust dat het enigszins off-topic is), maar dit prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Welke tekst kun je mij geven waarin een bruiloft door G´d is ingesteld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-12-2016 om 15:40 zei sjako:

Ik denk dat het idd beter is op dit item een slotje te zetten. Met sommigen is gewoon niet te praten en verpesten dit hele forum. 

In principe niet, maar wel alle regeltjes. De geest van de Wet bestaat nog steeds en is zelfs nog wat aangescherpt hier en daar. 

 

Ik ben een Getuige van Jehovah. 

Laten we verder gaan in "Het Portaal" - 'Opnieuw Voorstellen'

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Levi:

Sorry dat ik hier even op inhaak (ik ben me ervan bewust dat het enigszins off-topic is), maar dit prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Welke tekst kun je mij geven waarin een bruiloft door G´d is ingesteld?

Genesis 2:24

24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en hij moet zich hechten aan zijn vrouw en zij moeten één vlees worden.

Jezus vierde bruiloften en veranderde er water in wijn. 

Maleachi 2:16 . 16 Want hij heeft echtscheiding gehaat”, heeft Jehovah, de God van I̱sraël, gezegd; „en degene die zijn kleed met gewelddaad overdekt heeft”, heeft Jehovah der legerscharen gezegd. „En GIJ moet U hoeden met betrekking tot UW geest, en GIJ moogt niet trouweloos handelen.

Om echtscheiding te kunnen plegen, moet je eerst gehuwd zijn logischerwijs.

Romeinen 7:2 2 Een getrouwde vrouw bijvoorbeeld is door de wet aan haar man gebonden zolang hij leeft; maar indien haar man sterft, is zij ontslagen van de wet van haar man. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Genesis 2:24

24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en hij moet zich hechten aan zijn vrouw en zij moeten één vlees worden.

Jezus vierde bruiloften en veranderde er water in wijn. 

Maleachi 2:16 . 16 Want hij heeft echtscheiding gehaat”, heeft Jehovah, de God van I̱sraël, gezegd; „en degene die zijn kleed met gewelddaad overdekt heeft”, heeft Jehovah der legerscharen gezegd. „En GIJ moet U hoeden met betrekking tot UW geest, en GIJ moogt niet trouweloos handelen.

Om echtscheiding te kunnen plegen, moet je eerst gehuwd zijn logischerwijs.

Romeinen 7:2 2 Een getrouwde vrouw bijvoorbeeld is door de wet aan haar man gebonden zolang hij leeft; maar indien haar man sterft, is zij ontslagen van de wet van haar man. 

Je citeert wat over een echtscheiding, bruiloft waar Jezus te gast was, een situatie van een getrouwde vrouw en een fantastische openingstekst waarin op een filosofische en bijna poëtische manier sex beschreven wordt, maar mijn vraag is daarmee niet beantwoord. Kan dat alsnog?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thorgrem:

@sjako, @Levi wacht nog steeds op antwoord. Kom maar door met dat bijbelcitaat waaruit blijkt dat Jezus het huwelijk heeft ingesteld. Of geef toe dat je je vergist hebt, dat kan ook natuurlijk. 

Waarom stel je die vraag aan mij?

Ennuh, Sjako zei dat G'd een bruiloft in had gesteld, dat is volgens mij iets anders dan dat Jezus het huwelijk ingesteld zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ik toch al antwoord op gegeven?

Genesis 2:24

24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en hij moet zich hechten aan zijn vrouw en zij moeten één vlees worden.

dit is toch de omschrijving van een huwelijk? Waarom spreekt dit vers dan over 'zijn vrouw'? Daar is de Bijbel het mee eens zoals ik met m'n voorbeelden aangetoond heb.

Of willen jullie nu zeggen dat trouwen een verzinsel van demonen is? Moet niet gekker worden. Over het voltrekken kan je nog enigzins discuseren, maar die is cultuurafhankelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Heb ik toch al antwoord op gegeven?

Genesis 2:24

24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en hij moet zich hechten aan zijn vrouw en zij moeten één vlees worden.

dit is toch de omschrijving van een huwelijk? Waarom spreekt dit vers dan over 'zijn vrouw'? Daar is de Bijbel het mee eens zoals ik met m'n voorbeelden aangetoond heb.

Of willen jullie nu zeggen dat trouwen een verzinsel van demonen is? Moet niet gekker worden. Over het voltrekken kan je nog enigzins discuseren, maar die is cultuurafhankelijk. 

Nee, dit is een literair uiterst originele manier om sex te omschrijven. 

Als voor jou begrip het hebben van sex de betekenis van het huwelijk is, oké, so be it. 

Maar wat je stelde in jouw voorgaande post is dat G'd zelf de bruiloft heeft ingesteld. En dat snapte ik niet zo goed, dus daarom vroeg ik of je de tekst waar dat staat aan kan halen. Tot nu toe heb je dat nog niet gedaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Lees nog maar eens goed.

Ik lees het nog eens heel goed. Helaas kan ik niet tot een andere conclusie komen. Want als ik inplaats van "zijn vrouw" iets anders invul, gaat het nog steeds om sex. Kijk maar even mee:

 

Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zal hij zich hechten aan zijn geit en zij moeten tot één vlees worden. 

Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zal hij zich hechten aan zijn man en zij moeten tot één vlees worden. 

Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zal hij zich hechten aan zijn oudtante en zij moeten tot één vlees worden. 

Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zal hij zich hechten aan zijn bruidsmeisje en zij moeten tot één vlees worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Lees nog maar eens goed.

Goed argument Sjako: lees het nog maar een keer.

Het gaat over Adam waaruit een rib wordt gehaald en waarvan een vrouw wordt gemaakt. De vrouw noemt hij mannin. En hij zal weggaan van zijn ouders en één geheel vormen met zijn vrouw en ze zijn naakt en schamen zich niet. 

Dat is wat er staat. Sowieso niks over een huwelijk en m.i. ook niks over seks. Huwelijk staat er in de verste verte niet en seks kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ook dat is een vrije interpretatie. Er staat feitelijk niet zoveel. Ja een man die van zijn ouders weggaat en één wordt met zijn vrouw. Thats it.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, Genesis is toch echt de instelling van het huwelijk hoor. Wat jij opnoemt staat er niet. Er staat aan 'zijn vrouw'

In Mattheüs 19:6 staat ook dat God twee mensen onder één juk brengt.

16 Dus zijn zij niet langer twee, maar één vlees. Wat God derhalve onder één juk heeft samengebracht, brenge geen mens vaneen.”+

 

6 minuten geleden zei Hitchens:

Ja een man die van zijn ouders weggaat en één wordt met zijn vrouw. Thats it.

Dat vind ik een huwelijk en zo beziet de Bijbel dat ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Nou, Genesis is toch echt de instelling van het huwelijk hoor. Wat jij opnoemt staat er niet. Er staat aan 'zijn vrouw'

In Mattheüs 19:6 staat ook dat God twee mensen onder één juk brengt.

16 Dus zijn zij niet langer twee, maar één vlees. Wat God derhalve onder één juk heeft samengebracht, brenge geen mens vaneen.”+

 

Dat vind ik een huwelijk en zo beziet de Bijbel dat ook.

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag. Kun je mij de tekst laten zien waarin G'd een bruiloft instelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraag: "Wat zegt de Bijbel over het huwelijk?"

Antwoord: De Goddelijke instelling van het huwelijk is in het boek Genesis vastgelegd. “En de mens riep uit: ‘Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd. Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt" (Genesis 2:23-24). God schiep de man en maakte de vrouw vervolgens als het “been van zijn gebeente”. Dit proces, zoals het hier is vastgelegd, vertelt ons dat God een van Adams “ribben” nam (Genesis 2:21-22). Het Hebreeuwse woord hiervoor betekent letterlijk “de zijde” van een mens.

Eva werd dus uit de “zij” van Adam genomen en zij hoort zich dan ook aan zijn zijde te bevinden. “De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste” (Genesis 2:20). De woorden “helper die bij hem paste” zijn een en hetzelfde Hebreeuwse woord. Dit woord is “ezer” en is uit een primitieve stam afkomstig die de volgende betekenissen kan hebben: omgeven, beschermen, helpen, hulp, helper, verlichting. Het betekent dus helpen, assisteren of te hulp schieten. Eva werd naast Adam als zijn “andere helft” geschapen om zijn hulp en toeverlaat te zijn. Een man en een vrouw die met elkaar trouwen worden “één lichaam”. Het Nieuwe Testament voegt aan deze “vereniging” een waarschuwing toe: “Ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden." (Matteüs 19:6)

De apostel Paulus heeft verschillende epistels geschreven over de aspecten van het huwelijk en over de werking van een huwelijksrelatie tussen wedergeboren gelovigen. Een van deze passages kunnen we aantreffen in hoofdstuk 7 van 1 Korintiërs en een andere in Efeziërs 5:22-33. Wanneer deze twee passages samen worden bestudeerd, dan bieden deze de gelovige enkele Bijbelse principes die gebruikt kunnen worden als een raamwerk voor een huwelijksrelatie die God zal plezieren.

De passage in Efeziërs heeft vooral diepgaande implicaties wat betreft het succes van een Bijbels huwelijk. "Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft" (Efeziërs 5:22-23). "Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven" (Efeziërs 5:25). “Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk" (Efeziërs 5:28-29). “Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn." (Efeziërs 5:31)

Wanneer een man en een vrouw ervoor kiezen om deze principes te volgen, in harmonie met hun relatie als wedergeboren gelovigen, dan zal dit in een Bijbels huwelijk resulteren. Dit is geen onevenredige relatie, maar een gebalanceerde relatie waarin Christus het hoofd is over de man en de vrouw samen. Het Bijbelse concept voor het huwelijk is daarom een eenheid tussen twee individuen die een weergave is van de verenigde relatie tussen Christus en Zijn kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

 

Nou, Genesis is toch echt de instelling van het huwelijk hoor.

 

Niet bepaald. Het staat er simpelweg niet. Kun je hoog en laag springen, de tekst laat het niet zien. Jij laat er een hele vrije interpretatie op los die je zelf niet kan loslaten om welke reden dan ook.

Sjako je valt trouwens wel een beetje door de mand want je hele bovenstaande betoog heb je één op één gekopieerd en geplakt van een website. Als je dit doet dan is bronvermelding wel zo netjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

13 minuten geleden zei Thorgrem:

 

Graag bronvermelding als er tekst geknipt en geplakt gast worden. 

 

O ja, je hebt gelijk.

https://gotquestions.org/Nederlands/huwelijk.html

Het is algemeen aangenomen dat Genesis de instelling van het huwelijk is. Denk dat elke theoloog het  hiermee eens is. Als dat niet zo is dan hebben alle mensen hoererij gepleegd en kan er ook geen overspel gepleegd kunnen worden.

Exodus 22:16 is ook duidelijk.

16 Ingeval nu een man een maagd verleidt die niet verloofd is, en hij werkelijk bij haar ligt, dient hij haar zonder mankeren voor de koopprijs tot vrouw te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei sjako:

Als dat niet zo is dan hebben alle mensen hoererij gepleegd en kan er ook geen overspel gepleegd kunnen worden.

 

Wat een domme, blinde redenatie. U vergeet even de mogelijkheid dat het huwelijk gewoon een algemeen bestaand gebruik is dat niet aan de Bijbel is ontleend. Zo staan er allerlei regels in de Bijbel over zaken bv de behandeling van slaven. Ik geloof niet dat de slavernij eerder ergens is ingesteld volgens de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat een domme, blinde redenatie. U vergeet even de mogelijkheid dat het huwelijk gewoon een algemeen bestaand gebruik is dat niet aan de Bijbel is ontleend. Zo staan er allerlei regels in de Bijbel over zaken bv de behandeling van slaven. Ik geloof niet dat de slavernij eerder ergens is ingesteld volgens de bijbel.

Of een kwestie van goed lezen.

19 uur geleden zei sjako:

16 Dus zijn zij niet langer twee, maar één vlees. Wat God derhalve onder één juk heeft samengebracht, brenge geen mens vaneen.”+

Wat God derhalve onder één juk.... Hier gaat het over trouwen en wie heeft onder één juk samengebracht, juist God, de insteller. Daar is elke theoloog het over eens. Met m'n knip en plakwerk heb ik dat aangetoond. Simpel even Googlen.

Heb even verder op bronvermelding gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei sjako:

Vraag: "Wat zegt de Bijbel over het huwelijk?"

Antwoord: De Goddelijke instelling van het huwelijk is in het boek Genesis vastgelegd. “En de mens riep uit: ‘Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd. Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt" (Genesis 2:23-24). God schiep de man en maakte de vrouw vervolgens als het “been van zijn gebeente”. Dit proces, zoals het hier is vastgelegd, vertelt ons dat God een van Adams “ribben” nam (Genesis 2:21-22). Het Hebreeuwse woord hiervoor betekent letterlijk “de zijde” van een mens.

Eva werd dus uit de “zij” van Adam genomen en zij hoort zich dan ook aan zijn zijde te bevinden. “De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste” (Genesis 2:20). De woorden “helper die bij hem paste” zijn een en hetzelfde Hebreeuwse woord. Dit woord is “ezer” en is uit een primitieve stam afkomstig die de volgende betekenissen kan hebben: omgeven, beschermen, helpen, hulp, helper, verlichting. Het betekent dus helpen, assisteren of te hulp schieten. Eva werd naast Adam als zijn “andere helft” geschapen om zijn hulp en toeverlaat te zijn. Een man en een vrouw die met elkaar trouwen worden “één lichaam”. Het Nieuwe Testament voegt aan deze “vereniging” een waarschuwing toe: “Ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden." (Matteüs 19:6)

De apostel Paulus heeft verschillende epistels geschreven over de aspecten van het huwelijk en over de werking van een huwelijksrelatie tussen wedergeboren gelovigen. Een van deze passages kunnen we aantreffen in hoofdstuk 7 van 1 Korintiërs en een andere in Efeziërs 5:22-33. Wanneer deze twee passages samen worden bestudeerd, dan bieden deze de gelovige enkele Bijbelse principes die gebruikt kunnen worden als een raamwerk voor een huwelijksrelatie die God zal plezieren.

De passage in Efeziërs heeft vooral diepgaande implicaties wat betreft het succes van een Bijbels huwelijk. "Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft" (Efeziërs 5:22-23). "Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven" (Efeziërs 5:25). “Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk" (Efeziërs 5:28-29). “Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn." (Efeziërs 5:31)

Wanneer een man en een vrouw ervoor kiezen om deze principes te volgen, in harmonie met hun relatie als wedergeboren gelovigen, dan zal dit in een Bijbels huwelijk resulteren. Dit is geen onevenredige relatie, maar een gebalanceerde relatie waarin Christus het hoofd is over de man en de vrouw samen. Het Bijbelse concept voor het huwelijk is daarom een eenheid tussen twee individuen die een weergave is van de verenigde relatie tussen Christus en Zijn kerk.

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag. Kun je mij de tekst laten zien waarin G'd een bruiloft instelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid