Spring naar bijdragen

Het Venusproject en de nieuwe tijden?


Aanbevolen berichten

Een aantal heeft het maar al te graag over een onheilspellende eindtijd die de mensheid te wachten staat, schrikbarend is het. Maar wat met die nieuwe tijd die in het verschiet ligt? Een aantal denkt daar zelfstandig over na met bijzonder hoopvolle ideeën, mogen/kunnen we het zogeheten Venusproject in relatie brengen met het langverwachte Gods Koninkrijk? Als introductie, fictie of een realistisch potentieel?

Citaat

Is het mogelijk een geheel andere samenleving te creëren? Een samenleving waarin materiële eigendommen onbelangrijk zijn, waarin gebouwen worden gecreëerd in fabrieken, waarin gewone banen worden geautomatiseerd? Wil je in een stad wonen waarin mensen in het dagelijks leven alleen maar bezig zijn met het opdoen van kennis, het genieten van hobby’s of het oplossen van problemen om zo de levensstandaard van iedereen te verbeteren? Volgens sommigen is dit een idealistische gedachte, maar de 97-jarige architect Jacque Fresco is ervan overtuigd dat zijn toekomstvisie veel beter is dan de manier waarop we nu leven. Fresco, oprichter van het Venus Project, pleit onder andere voor een op grondstoffen gebaseerde economie. De vooruitgang van de technologie zou meer middelen beschikbaar kunnen stellen aan meer mensen waardoor corruptie en hebzucht verdwijnen. In plaats daarvan krijgen de mensen meer kans om elkaar te helpen. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Desid:

blablabla. De bron die je citeert staat op de lijst van fake news websites.

Het is inmiddels geweten dat je inhoudelijk niets wenst bij te brengen, je kan dit topic dan ook laten voor wie wel interesse heeft in een betere toekomst voor onze kinderen. Maar wel interessant, heb je ook een bron naar die lijst die je vernoemt? 

7 uur geleden zei Desid:

De bron die je citeert staat op de lijst van fake news websites.

Misschien is deze beter, een directe link.

Citaat

The Venus Project proposes an alternative vision of what the future can be if we apply what we already know in order to achieve a sustainable new world civilization. It calls for a straightforward redesign of our culture in which the age-old inadequacies of war, poverty, hunger, debt and unnecessary human suffering are viewed not only as avoidable, but as totally unacceptable. Anything less will result in a continuation of the same catalog of problems inherent in today's world. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 10-12-2016 om 14:24 zei TTC:

vooruitgang van de technologie zou meer middelen beschikbaar kunnen stellen aan meer mensen waardoor corruptie en hebzucht verdwijnen.

Dat verdwijnt niet. Keuze tussen goed en kwaad is altijd een persoonlijke keuze binnen het menselijk hart. Die vrijheid heeft God gegeven aan mensen. Alleen Jezus zal een einde maken aan het kwaad bij zijn tweede komst op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Modestus:

Dat verdwijnt niet. Keuze tussen goed en kwaad is altijd een persoonlijke keuze binnen het menselijk hart. Die vrijheid heeft God gegeven aan mensen. Alleen Jezus zal een einde maken aan het kwaad bij zijn tweede komst op aarde.

Informatie is tijdloos, maar we zullen wachten tot Jezus terugkomt om hetzelfde te zeggen als toen, ondertussen kunnen we verder met ons te verbergen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 10-12-2016 om 14:24 zei TTC:

Een aantal heeft het maar al te graag over een onheilspellende eindtijd die de mensheid te wachten staat, schrikbarend is het. Maar wat met die nieuwe tijd die in het verschiet ligt? Een aantal denkt daar zelfstandig over na met bijzonder hoopvolle ideeën, mogen/kunnen we het zogeheten Venusproject in relatie brengen met het langverwachte Gods Koninkrijk? Als introductie, fictie of een realistisch potentieel?

 

 Een zinsnede van de genoemde website:

Citaat

Het project is gebaseerd op het idee dat armoede wordt veroorzaakt door de verstikkende werking van de op hoge winsten gedreven systemen. 

Ieder beetje zindelijk denkend mens kan snappen dat dit klopt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Plume:

Ieder beetje zindelijk denkend mens kan snappen dat dit klopt. 

En ik dacht dat het aan mij lag, als we de ambities van de nieuwe GGZ nader beschouwen dan zijn deze op z’n zachtst gezegd groots te noemen. Immers, een co-creatief model is een antwoord op het vigerende zero-sumspel waarin geld, bezit en macht zo typerend zijn. Het zou eigenlijk betekenen dat de grote twee, het kapitalisme en het communisme, tot verzoening komen om zodoende een mondiaal herstelproces op gang te trekken. Het idee is eenvoudig, tot daar ben ik het volkomen eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Op 5-12-2019 om 13:34 zei TTC:

En ik dacht dat het aan mij lag, als we de ambities van de nieuwe GGZ nader beschouwen dan zijn deze op z’n zachtst gezegd groots te noemen. Immers, een co-creatief model is een antwoord op het vigerende zero-sumspel waarin geld, bezit en macht zo typerend zijn. Het zou eigenlijk betekenen dat de grote twee, het kapitalisme en het communisme, tot verzoening komen om zodoende een mondiaal herstelproces op gang te trekken. Het idee is eenvoudig, tot daar ben ik het volkomen eens.

Ja. Ik ook.  God houdt van de wereld en alle mensen en Hij gaat de schepping herstellen. Als je van Zijn Liefde bewust bent en die beantwoordt, dan kun je dus niet anders dan ook  (net als Hij) houden van de mensen, en houden van  en  mee willen werken aan Zijn Herstelplan.  En ik denk dat God bijzonder houdt van ieder mens die Zijn Liefde voor Zijn Schepping en alle leven daarin deelt.  Niet voor niets de Gulden Regel.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Plume:

Ja. Ik ook.  God houdt van de wereld en alle mensen en Hij gaat de schepping herstellen. Als je van Zijn Liefde bewust bent en die beantwoordt, dan kun je dus niet anders dan ook  (net als Hij) houden van de mensen, en houden van  en  mee willen werken aan Zijn Herstelplan.  En ik denk dat God bijzonder houdt van ieder mens die Zijn Liefde voor Zijn Schepping en alle leven daarin deelt.  Niet voor niets de Gulden Regel.

Dat is toch niet de gulden regel? Die is dat je anderen behandelt zoals je zelf ook wil worden behandeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Plume:

Ja. Ik ook.  God houdt van de wereld en alle mensen en Hij gaat de schepping herstellen. Als je van Zijn Liefde bewust bent en die beantwoordt, dan kun je dus niet anders dan ook  (net als Hij) houden van de mensen, en houden van  en  mee willen werken aan Zijn Herstelplan.  En ik denk dat God bijzonder houdt van ieder mens die Zijn Liefde voor Zijn Schepping en alle leven daarin deelt.  Niet voor niets de Gulden Regel.

Zijn en zijnden, door toevoeging en de cognitieve elaboratie van informatie, was het gisteren al in orde, wat velen ontgaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid