Spring naar bijdragen

tucker stopt als moderator


Aanbevolen berichten

Beste leden van Credible,

Na een lange periode geprobeerd te hebben om samen met de crew dit forum draaiende te houden heb ik besloten om te stoppen met modereren. Dit heeft verschillende oorzaken:

De voornaamste reden voor mij is de sfeer op Credible. Het forum is niet te modereren, wat je ook doet als moderator je trapt altijd op iemand zijn tenen. Er zijn bepaalde individuen die er op uit zijn om het mensen zo moeilijk mogelijk te maken en dit het liefste zo persoonlijk mogelijk spelen. Ik heb bedreigingen ontvangen, verwensingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen en er is diverse keren geprobeerd om mij persoonlijk onderuit te halen. Voor mij is de maat nu vol.

Door veranderingen in mijn persoonlijke omstandigheden kan ik dergelijke dingen er niet meer bij gebruiken en sta ik niet meer zo sterk in mijn schoenen als pakweg een jaar geleden. Daar wordt misbruik van gemaakt en dat vind ik, zowel van Christenen, twijfelaars als atheïsten erg jammer. Ik ben teleurgesteld in (diverse van) mijn digitale medemens(en).

Ik heb in de begintijd een mooie tijd gehad op Credible en die koester ik. Ik vind het jammer om op deze manier afscheid te nemen, maar als ik mijzelf, mijn psychische gezondheid én mijn gezin wil beschermen zit er niets anders op. De rest van de crew heb ik geadviseerd om ook te stoppen met modereren en Credible te sluiten, zodat het gesloten wordt voordat het volledig los slaat.

Ik ben dankbaar voor diegene die mij geholpen hebben, die mij en de crew hebben bijgestaan en die met raad en daad hebben geprobeerd om Credible de goede kant op te sturen.

Bovenal ben ik de Heere dankbaar, voor alles wat Hij ons schenkt.

Moge de Almachtige jullie daarom zegenen, Christen én atheïst: allen door God geliefde kinderen.

Vrede zij met jullie,

tucker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@tucker,

Wat heftig om dit te lezen. Maar kies voor jezelf, voor je gezin. Bedreigingen zijn niet acceptabel op geen enkel forum. Ik weet dat je ook ziekte in de familie hebt, en wens je veel sterkte. Ik heb een hele mooie tijd op Credible gehad en daar wil ik iedereen voor bedanken. Soms waren er misverstanden en dat heb ik heel jammer gevonden. Uitpraten was niet het sterke punt van ons Credibles. Koester de mooie momenten.

Maar stoppen? Zijn er geen andere opties? Of het samen gaan met een ander forum?  Maar goed maak je daar niet druk om. Misschien zijn er forummers die een oplossing kunnen aandragen.  

Lieve Tucker het ga je goed. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een trieste situatie. Vrijheid van meningsuiting, en daarmee de mogelijkheid om die mening met anderen te bespreken, is een groot goed. Het is erg jammer dat sommigen niet beseffen dat deze vrijheid ook verantwoordelijkheden met zich mee brengt. Dat houdt onder andere in dat je mensen niet bedreigt, uitscheldt of persoonlijk onderuit haalt. Als je daar als moderator mee wordt lastig gevallen is dat triest. De mensen die dat doen laten zien dat ze vrijheden niet aan kunnen en zij zouden zelf degenen moeten zijn die daarvan slachtoffer zijn. Als je door zulke mensen wordt gedwongen om te stoppen is dat heel erg. En ik hoop dat Credible hierdoor niet hoeft te worden opgeheven. Ik wens je veel sterkte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf ook moderator hier geweest in een ver verleden, ook in een roerige periode met andersdenkenden die actief deelnamen aan de discussies, maar heb nog nooit enige bedreiging ontvangen. En voor zover ik weet mijn medecollega's toen ook niet.
Toch wel opvallend, dat we met zoveel social media tegenwoordig we er bepaald niet socialer op zijn geworden, terwijl we maar blijven roepen hoe social media toch zo fijn bijdragen aan het communiceren met elkaar. Zelfs dit forum is daar blijkbaar niet immuun voor.

Ik vind het buitengewoon treurig dat je dit overkomen is, tucker, en ik begrijp heel goed waarom je ermee stopt. Er zijn belangrijkere zaken in het leven dan dit forum, zéker als bepaalde users blijkbaar niet meer het fatsoen hebben zich normaal en respectvol te gedragen. Waarschijnlijk vast weer onder het mom van "vrijheid van meningsuiting."
En wat Thorgrem zegt is wel een mooie: misschien moet de crew inderdaad zulke bedreigingen en verwensingen maar eens openbaar maken hier en uiteraard bijpassende permabans uitdelen en direct aangifte doen bij écht ernstige bedreigingen.

Hopelijk vind je nu weer de rust terug, kun je dit achterlaten en gelukkig verder leven met je gezin. En ik hoop eigenlijk ook dat dit een wake-upcall mag zijn voor zowel de crew als voor users. Dat we ons beseffen dat we allereerst gewoon ménsen zijn hier, met gevoelens en kwetsbaarheden, en dat het aanhouden van een veilige omgeving misschien inderdaad ook strengere moderatie inhoudt, strikter gericht op het doel van Credible zelf en niet op wat sommigen hier menen dat het doel zou moeten zijn.

En als ik heel eerlijk ben, kan iedereen die meent dat je maar een olifantenhuid moet kweken tegen dit soort dingen, wat mij betreft de boom in. Kwetsbaarheid en zachtmoedigheid zijn zulke schitterende, belangrijke eigenschappen waar de wereld naar snakt, en die moeten we maar afleggen zodat een stel onbeschofte onverlaten lekker ongestoord kan blijven schelden, bedreigen en verwensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb af en toe en bij perioden meegelezen. Alleen niet veel behoefte gehad me er tussen te mengen. Dus Credible is niet vergeten.

Ik zou het jammer vinden als Credible helemaal zou verdwijnen, ook al vind ik hier de sfeer ook wel erg veranderd.

22 uur geleden zei Robert Frans:

Ik vind het buitengewoon treurig dat je dit overkomen is, tucker, en ik begrijp heel goed waarom je ermee stopt. Er zijn belangrijkere zaken in het leven dan dit forum, zéker als bepaalde users blijkbaar niet meer het fatsoen hebben zich normaal en respectvol te gedragen. Waarschijnlijk vast weer onder het mom van "vrijheid van meningsuiting."

Dito.

Rottige opmerkingen van sommige gemakkelijk sjagrijnige mensen heb je altijd. Een heel enkele keer heb ik ook wel eens behoefte van me af te schrijven.

Moderator acties, die nodig zijn om een goede sfeer te handhaven zijn per definitie altijd vervelend voor één van de partijen.

Als je dan je niet kunt verschuilen achter een strakke regelgeving, dan komt het vervelende altijd op jouw conto. Daar moet je van je schouders af kunnen laten glijden, maar als je je energie ten volle nodig hebt voor je privé, kan ik je besluit helemaal begrijpen.

Onvrede over de gang van zaken kan geuit worden, maar op een beschaafde manier.

Binnen elke gemeenschap zijn er slechte verliezers. die schuldvragen altijd bij de ander neerleggen. 

Maar ordinair gescheld en bedreigingen zijn ten allen tijde ontoelaatbaar en moeten ook direct worden aangepakt en leden met herhaald gedrag gewoon verwijderd.

Zo simpel is dat.

Als je het idee hebt dat het om een eenmalige en (eigenlijk wel) te begrijpen actie gaat kun je dat per PB doen.

Bij vermoeden van continuering, direct lik op stuk in het openbaar, zodat het ook voor anderen duidelijk is wat wel of niet wordt toegestaan.

Alhoewel ik anonimiteit, dus namen binnen PB's wel heilig vindt, kan de inhoud wel openbaar gemaakt worden. De schrijver weet dan genoeg.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben deze kwesties wel eerder gehad op Credible.nl. Toen werd er weer een tijd lang behoorlijk strak gemodereerd en werden er daadwerkelijk permabans uitgedeeld bij users die de doelstellingen van Credible.nl niet respecteerden. Alle discussie erover werd toen simpelweg op slot gegooid en uit de hand gelopen topics of te explosieve onderwerpen verdwenen zonder pardon (tijdelijk) in het subforum Nu Even Niet.
De sfeer verbeterde dan vaak aanzienlijk. Voor iedereen waren de regels en de grenzen immers weer volstrekt duidelijk, hoewel het soms wel enigszins beperkend kon aanvoelen, dus iedereen kon zich weer richten op de discussies zélf. Natuurlijk leverde het ook veel gemopper over "censuur" op, maar de crew hield de poot stijf en uiteindelijk verdween het gemopper weer. Het had immers toch geen zin.

Ik kan de huidige crew daarom alleen als (dringend) advies meegeven: wil niet iedereen tevreden houden of met iedereen rekening houden. Zet de FAQ weer prominent bovenaan in het menu, gewoon als aparte kop tussen Staf en Activiteit, modereer strikt naar de regels en schroom niet om users die steeds doelbewust off-topic gaan of zich respectloos te gedragen direct te (perma)bannen.
Wees dus zo directief, duidelijk en consequent mogelijk en ga voor zeker nooit ellenlange discussies aan met users over je besluiten. Vragen en redelijke feedback moet je natuurlijk beantwoorden, maar daarna moet het echt over en uit zijn. Nee, dat is niet altijd leuk, om sergeantje te moeten spelen, maar soms is het echt noodzakelijk en ik geloof dat die noodzaak er nu wel is.
Je krijgt dan in het begin ongetwijfeld veel modder over je heen, daar ben je nu eenmaal moddereter voor, maar uiteindelijk droogt die modderstroom ook weer op en wordt het forum ineens een stuk beschaafder en gezelliger. Net zoals met kinderen eigenlijk: die jengelen ook graag als je streng bent, maar uiteindelijk geven ze het op en krijg je er wel leuke en gelukkige kinderen van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil Tucker bedanken voor zijn inzet. Heel erg wat ik daar lees en dat voor een Christelijk forum. Ik denk dat het ten alle tijden belangrijk is de sfeer goed te houden. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar laten we asjeblieft respect voor elkaar hebben.

Bedreigingen uiten is verschrikkelijk en ben hiervan geschrokken. Dat kan echt niet.

Ik wens Tucker Gods zegen toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert Frans bedankt voor je advies. het beleid wat je benoemt draaide destijds ook niet op 2,5 vrijwilliger. Als ik me goed herinner was er voor elk subforum iig 1 crewlid of crew-lid-in-de-leer. En we hadden toen een administrator. Die zelfde boot met nog meer golven moeten we nu zien te roeien met veel minder mogelijkheden.... er was een anoniem crew-account en bannen met minder ip's ter beschikking ging toen ook makkelijker. Na de overgang naar deze software is er behoorlijk achterstallig onderhoud gekomen, waaronder gebrek aan zichtbare regels. -

 

We gaan geen voorbeelden geven van de manier waarop mensen ons mailen. 

Er is vaak genoeg om respect gevraagd, om te letten op manier van reageren, er is gewaarschuwd, geband, strak gemodereerd (voor zo ver ging), ongewenst losjes gemodereerd, de motivatie is niet eindeloos...

We wilden meer openbaarheid door niet meer onder een crew-account anoniem te modereren. Maar nu worden de negatieve ladingen dus persoonlijk en dat gaat te ver. Een samenloop van omstandigheden zorgt er dus nu uiteindelijk voor dat credible (tijdelijk?/permanent?) stuurloos is.

en ik heb geen idee hoe het nu verder gaat... word vervolgd?!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien verkijk ik me erop. Maar er lopen een topic of 4 maximaal echt. Van gemiddeld 4 pagina's. Hoeveel moeite js het om (alleen als er gerapporteerd wordt) eea te lezen? Kan niet meer dan 10 minuten zijn.. En Is het nu echt zo moeilijk om de rode draad van de kritiek van t gros van de user base te zien? Er wordt door niet-christenen keer op keer, de hele dag door, schromelijk de regels overtreden. Ik en anderen rapporteren. Kan niet veel moeite kosten om eea te lezen. Vaak Is zelfs maar één post genoeg bij specifieke overtreding en ingaan tegen Nicea. 

 

Of zie het verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het in de praktijk moeilijker is, omdat je elke reactie moet wegen, zowel tegen de achtergrond van de regels als de moderatiepraktijk. Voeg daarbij nog de pb's van verongelijkte mensen die reactie willen en zonodig dan met het antwoord nog niet tevreden zijn en je bent uren bezig. Het kost niet alleen tijd, het kost vooral veel energie.

Overigens gebruik ik de negeerfunctie en dat scheelt een hoop crap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Misschien verkijk ik me erop. Maar er lopen een topic of 4 maximaal echt. Van gemiddeld 4 pagina's. Hoeveel moeite js het om (alleen als er gerapporteerd wordt) eea te lezen? Kan niet meer dan 10 minuten zijn.. En Is het nu echt zo moeilijk om de rode draad van de kritiek van t gros van de user base te zien? Er wordt door niet-christenen keer op keer, de hele dag door, schromelijk de regels overtreden. Ik en anderen rapporteren. Kan niet veel moeite kosten om eea te lezen. Vaak Is zelfs maar één post genoeg bij specifieke overtreding en ingaan tegen Nicea. 

 

Of zie het verkeerd?

het is inderdaad afwegen van hoever iets kan lopen, welke "speelruimte" iemand krijgt, de inhoud van posten paar keer lezen, rapporten uitpluizen, daarna de mails, prive berichten, overleggen onderling, en als ik een halve dag niet kijk door prive leven(= werk/gezin) zijn er (voor al in die lopende discussies) iets meer dan aantal nieuwe postings met ook geregeld moddergooien.  (laat staan als ik dan een paar dagen niet kijk/handel)

De negatieve sfeer naar "ons" toe, de sfeer die via rapporten en mails binnen komt versterkt het energie-gebrek. Het kan best zijn dat er maar aantal topics goed lopen, die info komt niet meer binnen door het negatieve gedrag onderling. Er komt regelmatig mail met: die doet dit en die doet dat. Waarschuwingen, korte bannen... werkt niet. Permanenten bannen zorgt voor kloons... Ik ben persoonlijk niet gekomen om politie-agent te spelen, ben geen digitale rechercheur die namen gaat uitpluizen, ip's gaat bijhouden, andere fora na leest waar ze over credible praten, ik onthou niet bij welke user een lijst aan kloon namen hoort.

Het is een keuze hier te zijn, en bij negatief post gedrag hoort ook de eventuele consequentie dat er geen forum meer is.

Ik heb al vaker een betoog gehouden voor mijn motivatie om hier te zijn, de mogelijkheid te creëren dat Credible werd over genomen na het vorige beheer. Een nieuwe start is het helaas niet geworden."Dat Credible" bestaat al niet meer. Als het er op aankomt dat mensen niet meer zelf fatsoenlijk kunnen posten, dat er persee modder moet worden gegooid, steken onder water moet worden gegeven, als er niet meer naar elkaar word geluisterd (inhoudelijk, maar ook over sfeer/post gedrag)... dan vraag ik me af of er nog een meerwaarde is in de doelstelling van Credible... Helaas zijn de "goede users/posten" dan de dupe...

Maar goed, de komende dagen blijft de stekker er nog in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien denk in er idd te makkelijk over. Maar aan de andere kant Is volgens mij t heel simpel om een post die gerapporteerd wordt en tegen Nicean ingaat als zodanig te herkennen. Je weet denk im donders goed wie zich daar niet aan houden, in zo'n beetje alle topics die waar dan ook over gaan. Die kun je toch gewoon bannen als ze weer eens gerapporteerd worden? Zul je zien dat als er in de christelijke gedeelten weer alleen maar christenen zijn, de sfeer alweer voor 80% beter Is.... maar goed, het Is niet aan mij. Je hebt t topic gelezen, gezien wie wie blijken van waardering gaf, doe er wat mee of niet. Ik respecteer sowieso dat je/jullie wat van je tijd willen opofferen, dank daarvoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een valkuil in een situatie als deze is er maatregelen worden genomen die op zich werken, maar niets met het werkelijke probleem te maken hebben.

Voorbeeld is een zinkend bootje. Er zitten 6 mensen in een 6 persoons bootje en het bootje verdwijnt langzaam onder water. Er gaan er 4 uit en het bootje blijft drijven.  Als maatregel heeft men nu genomen 'we zetten er 4 mensen uit'.  Het bootje blijft drijven, dus men constateert dat de het probleem is opgelost. Dat laatste is maar de vraag, wellicht, als je beter kijkt zit er een gaatje in de boot, en als je nog verder zoekt ontdek je wie het gedaan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei MysticNetherlands:

 Die kun je toch gewoon bannen als ze weer eens gerapporteerd worden? Zul je zien dat als er in de christelijke gedeelten weer alleen maar christenen zijn, de sfeer alweer voor 80% beter Is.... maar goed, het Is niet aan mij. 

ik lees je. ik snap je. in de praktijk zit er alleen meer werk in. ik had een schermpje vol getypt maar ik gok dat je me ook wel op me woord geloofd :)

het is overigens aan iedereen, we zijn samen een forum. zonder users geen forum, en ook zonder moderatie niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flash Gordon:

Balen voor je. Mocht het een troost zijn: het went, de bedreigingen en de bakken stront.

De bakken met stront zullen wennen, maar bedreigingen hoef je niet te accepteren lijkt mij. 

Maak als crew dan maar een digitale schandpaal topic en plaats daar de bedreigingen in. Dat zou mijn eerste idee zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid