Spring naar bijdragen

Het jaar 2017: 500 jaar protestantisme


Aanbevolen berichten

Vandaag is dan 2017 begonnen. Het jaar waarin ook gevierd/herdacht wordt dat 500 jaar geleden Luther wel/niet (de gebeurtenis is geschiedkundig betwistbaar) zijn 95 stellingen op de deur van de Slotkerk in het Duitse Wittenberg spijkerde. Er zullen in protestants Nederland ongetwijfeld momenten zijn waarop op verschillende manieren wordt stilgestaan om deze gebeurtenis te actualiseren.

Hier in dit topic kunnen we breed van gedachten wisselen over 500 jaar reformatie. Maar ook mededelingen doen of besprekingen over activiteiten in het kader van deze gebeurtenis.

Eerste vraag; is 500 jaar protestantisme het waard om te vieren?

 

ps; dit topic gaat waarschijnlijk ook gevuld worden met meningen en interpretaties van gebeurtenissen (naast feiten). De ene mening is niet noodzakelijkerwijs beter dan de andere mening. Als je niet met meningen kan omgaan is dit wellicht geen geschikt topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Thotgrem schreef: Ik ben van mening van niet. Neem alleen het boekje wat Luther geschreven heeft, over de Joden en hun leugens. http://www.positief-atheisme.nl/atheisten/jim_walker/het_sme

Stel, Luther (Calvijn...) had het schisma binnen het christendom niet ingezet? M.a.w. Wat zijn de voordelen geweest van deze protestantse reformatie? Ik zie. nl m.n. een enorme diversiteit aan stromin

Niet echt (maar wel n beetje haha)

1 minuut geleden zei MysticNetherlands:

Staat dit goed onder Levensbeschouwing?

Ik had eigenlijk enkel gekeken naar "Godsdienst en spiritualiteit". Daar vond ik het wel passen maar wellicht is levensbeschouwing idd niet het beste forumonderdeel. Kan de crew het misschien verplaatsen naar een geschikter deel van het forum?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem  Ik neem aan, als je dit wilt vieren, dat je achter de 95 stellingen staat, ze dus ook kent, en over meningen dienaangaande wil discussiëren ?  Ik denk nl zomaar dat 'de protestant met de pet' er  niet één kan opnoemen. Het is een beetje vreemd om zoets dan te betitelen als 'de start van de protestante beweging'.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vieren is een groot woord, herdenken komt meer in de buurt. De reformatie herdenken, niet Luther herdenken. Luther was niet van plan om uit de rooms-katholieke kerk te treden, maar door zijn stellingen, het protest tegen -vooral de aflaten- werd hij die kerk uitgezet.    http://www.refo500.nl/pages/53/maarten-luthers-95-stellingen.html                                     

Hij probeerde misstanden in de Rooms Katholieke kerk aan de kaak te stellen. -De zonden die werden vergeven als je maar betaalde- was hem een doorn in het oog. Luthers geschriften daar kwam veel antisemitisme in voor. Veel christenen namen het de Joden kwalijk dat ze Jezus gekruisigd hadden, dat leefde zelfs tot aan de tweede wereldoorlog nog.

Toch is in protestants Nederland nooit een Luther verering geweest, men had meer op met andere kerkhervormers zoals Calvijn. En velen vinden dat het kind met het badwater is weggegooid.

 http://www.margrietgosker.com/downloads/MargrietGoskerPublicatie0121.pdf

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Lanfy:

Thotgrem schreef:

Ik ben van mening van niet. Neem alleen het boekje wat Luther geschreven heeft, over de Joden en hun leugens.

http://www.positief-atheisme.nl/atheisten/jim_walker/het_smerige_boekje_van_maar.html

We kennen allemaal het vervolg. 

Hallo meneer Hink-Stap-Sprong-Haal-Van-Alles-Ongerelateerd-Erbij, leuk dat je ons weer komt verblijden met offtopic posts. Hitler was gek op zijn honden. Wellicht kun je ook wat fora voor hondenliefhebbers eea posten over Jodenvervolging. Ook mocht hij graag kokkerellen. Etcetera.  Luther heeft hele, hele nare dingen over Joden geschreven. Ook echter hele goede, waarbij hij voor ze opkwam. Uiteraard hoef je het kind niet met het badwater weg te gooien en kun je zijn werken welke de reformatie in gang zetten gewoon nemen. Net zoals ik jou ondanks je slechte, meestal ongeïnformeerde posts hier ook verder als mens gewoon aardig kan vinden.

@Thorgrem: precies waar ik bang voor wastafel.  Heb jij de mods ook nog gevraagd dit naar een christen-only gedeelte te verplaatsen? Gaat het gemiddelde niveau gelijk een stuk omhoog, ook wel zo fijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Lanfy:

Aan MN,

ik reageerde alleen op de TS, die schreef:

Wat is er mis met een mening?

 

Je haal er iets bij wat niet echt in topic is. Evengoed had Luther dat kunnen schrijven als katholiek zijnde. Het is een kwalijk schrijfsel dat zonder meer. Maar in het kader van dit topic dus niet zo (of helemaal niet) relevant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stel, Luther (Calvijn...) had het schisma binnen het christendom niet ingezet? M.a.w. Wat zijn de voordelen geweest van deze protestantse reformatie? Ik zie. nl m.n. een enorme diversiteit aan stromingen/substromingen die binnen dit schisma zijn ontstaan. Luther gaf dan misschien de bijbel terug aan het volk, het volk interpreteert er nu lustig op los. Is dat een voor-of nadeel?
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

@Thorgrem  Ik neem aan, als je dit wilt vieren, dat je achter de 95 stellingen staat, ze dus ook kent, en over meningen dienaangaande wil discussiëren ?  Ik denk nl zomaar dat 'de protestant met de pet' er  niet één kan opnoemen. Het is een beetje vreemd om zoets dan te betitelen als 'de start van de protestante beweging'.

 

Ik vier het niet. Of anderen die het wel vieren achter de 95 stellingen staan betwijfel ik overigens. Veel stellingen zijn tamelijk katholiek en hebben weinig van doen met het hedendaagse protestantisme.

Indien er behoefte is om over de stellingen van mening te wisselen dan is daar in dit topic ook plaats voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thorgrem:

Je haal er iets bij wat niet echt in topic is. Evengoed had Luther dat kunnen schrijven als katholiek zijnde. Het is een kwalijk schrijfsel dat zonder meer. Maar in het kader van dit topic dus niet zo (of helemaal niet) relevant. 

Waarom niet? Heb je de vraag van de TS niet gelezen dan? Die bracht Luther naar voren als Reformatiestarter en vroeg of er in dit jubileumjaar aandacht aan geschonken moet worden, en waarom wel of niet. Thats it en dat is waar ik op reageerde. Hoezo offtopic?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Lanfy:

Waarom niet? Heb je de vraag van de TS niet gelezen dan? Die bracht Luther naar voren als Reformatiestarter en vroeg of er in dit jubileumjaar aandacht aan geschonken moet worden, en waarom wel of niet. Thats it en dat is waar ik op reageerde. Hoezo offtopic?

... ik ben de topic starter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Thorgrem:

Ik vier het niet. Of anderen die het wel vieren achter de 95 stellingen staan betwijfel ik overigens. Veel stellingen zijn tamelijk katholiek en hebben weinig van doen met het hedendaagse protestantisme.

Indien er behoefte is om over de stellingen van mening te wisselen dan is daar in dit topic ook plaats voor.

Hoeveel van de 95 stellingen wordt dan nog volledig geaccepteerd door het overgrote deel van de protestanten? Misschien dat zij dan (als dit een substantieel deel is) gezamenlijk reden hebben iets te vieren? Is er m.a.w. een lijst van stellingen te filteren waarover alle protestanten het eens zijn? Dat zou reden voor een feestje kunnen zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Lobke:

Gaan we weer eng doen dat alleen gelovigen mogen reageren? Nou zet mij ook maar op de zijlijn dan. Het is een onderwerp waar velen vanuit hun achtergrond iets over kunnen zeggen, ook al hebben ze het geloof vaarwel gezegd. 

Het gaat erom hoe ze reageren. Clichématig, schreeuwerig, vaak onintelligent en storend. Zie Thorgrem's geduldige uitleg en mjjn wat minder geduldige uitleg waarom zijn reactie als storend ervaren wordt door sommigen. Zeker in het licht van hoe 't de laatste tijd gaat hier. Snap jij dat er christenen zijn die graag een plek voor hunzelf hebben? Vast wel :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Magere Hein:

Is er m.a.w. een lijst van stellingen te filteren waarover alle protestanten het eens zijn? Dat zou reden voor een feestje kunnen zijn...

Luther als hervormer had nog veel gemeen met de RK-kerk., het was slechts een begin van de kerkhervorming. Als je dus denkt dat alle protestanten van vandaag het met alle 95 stellingen eens zijn wordt het tijd je wat meer in de reformatie te verdiepen voordat je hier probeert protestanten op basis van het jaar 1517 tegen elkaar uit te spelen. De intentie van Luther was dat je alleen in de hemel kon komen door geloof in JC en niet door aflaten van Rome te kopen.

Stelling 36:

Iedere christen die oprecht berouw heeft, heeft een volkomen vergeving van straf en schuld, ook zonder aflaatbrieven.

Ik denk dat de meeste protestanten het hier wel over eens zullen zijn. Dat er in de afgelopen 500 jaar onderlinge verschillen binnen de protestante kerken zijn ontstaan heeft daarom weinig met de 95 stellingen te maken.

Hoewel ik op school wel over Luther heb geleerd kan ik me niet herinneren zijn 95 stellingen ooit gelezen te hebben. Voor de geïnteresseerden:

http://www.refo500.nl/pages/53/maarten-luthers-95-stellingen.html

Stelling 43 is ook wel een aardige:

Men moet de christenen leren, dat wie aan een arme geeft of aan een behoeftige leent, beter doet dan wie een aflaat koopt.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is voor mij, als buitenstaander, vrij onbegrijpelijk waarom deze viering wordt opgehangen aan het spijkeren van de 95 stellingen. Zoals al gezegd, die zijn katholiek en Luther had in 1517 echt nog niet het idee dat hij uit de kerk zou worden gezet. 1520 lijkt mij een veel logischer jaartal. Toen is hij door de paus in de ban gedaan. Daarmee zou een discussie zijn voorkomen waarin kan worden gesteld dat er (weer) een christelijke stroming is ontstaat die zich baseert op een historisch omstreden feit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is voor mij, als buitenstaander, vrij onbegrijpelijk waarom deze viering wordt opgehangen aan het spijkeren van de 95 stellingen.

Ik begrijp van de hele viering weinig, een herdenking is meer op zijn plek. Het christelijk geloof is altijd aan veranderingen onderhevig geweest en dat zal wel door blijven gaan tot er niets meer van over is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei violist:

Stelling 36

Iedere christen die oprecht berouw heeft, heeft een volkomen vergeving van straf en schuld, ook zonder aflaatbrieven.

Ik denk dat alle protestanten het hier wel over eens zullen zijn. Dat er in de afgelopen 500 jaar onderlinge verschillen binnen de protestante kerken zijn ontstaan heeft daarom weinig met de 95 stellingen te maken.

Wellicht als het zo wordt voorgelegd, volledig uit het verband van de andere stellingen gerukt en geponeerd als losse uitspraak.  Ik denk dat het anders wordt als je je realiseert wat Luther onder 'oprecht berouw' verstond.  volgens de 1e stelling hoorde daar 'een leven van voortdurende boete'  bij.  Verder luidt stelling 38, die vlak er na komt:

Citaat

Toch moet het aandeel van de paus in de vergeving niet veracht worden, want - zoals boven gezegd (st. 6) - ook dat is een aanzeggen en toezeggen van de goddelijke vergeving.

En als alle protestanten dát weten, dan is er niet één het nog eens met stelling 36.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En als alle protestanten dát weten, dan is er niet één het nog eens met stelling 36.

Natuurlijk staat geen enkele stelling op zich, je moet het geheel lezen als je de gedachtes van Luther als reactie op de aflaathandel  wilt volgen. Zo kwam ik van Luther ook het nodige tegen over het bestaan van een vagevuur, volgens mij komt dat geloof bij geen enkele protestante kerk meer voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid