Spring naar bijdragen

Authoriteit


Aanbevolen berichten

In Mattheüs 28 zegt Jezus tegen Zijn discipelen: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde. Tegenwoordig zijn er nog steeds mensen die denken dat satan alle authoriteit heeft. Duidelijk is dat satan verslagen is, door Jezus is de authoriteit weer hersteld. De oproep van Jezus is duidelijk, en wordt meerdere malen herhaald:

Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u.

Hoe reageren veel mensen als ze een valse hond tegenkomen? Angstig, paniek, sommigen gaan zelfs rennen. Anderen spreken de hond streng aan, tonen hun authoriteit. Het blijkt vaak de enige manier om de hond weg te jagen. De Bijbel leert ons dat we strijden tegen kwade machten:

Efeziërs 6: want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Hoe strijden we tegen deze machten? Door te fluisteren? Door discussies? Door te zwijgen? Door te vluchten? Of door ze authoritair aan te spreken?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 105
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Die strijd is zeker geen kattenpis. In Openbaring 12 lees je er over dat er zelfs in de hemel oorlog gevoerd moest worden tegen die boze geesten. En nadat daar de overwinning was behaald, ging de oorl

De duivel bestrijd je het beste met humor.

Ligt er denk ik heel erg aan of je gehoorzaamt uit vertrouwen of uit angst. Een soldaat die zijn sergeant gehoorzaamt, of een concertlid zijn dirigent, doet dat uit het vertrouwen dat die meerdere wee

5 minuten geleden zei WdG:

Efeziërs 6: want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Nog eens iets actueel, zeer fijn. Moeten voor deze evidentie bewijzen aangeleverd worden of horen/lezen we dat liever niet? Kan schokkend worden natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Dat is waar, maar tevens een zwaktebod, TTC!

Kennen die verhalen, zijn prachtige werken over geschreven zoals 'de angst voor vrijheid'.  Hierdoor verankeren we ons aan dat waarvan we zeggen ertegen te zijn, overheden zijn er blij mee.

Mensen ontvluchten hun persoonlijke verantwoordelijkheid en daarmee eigenlijk ook hun vrijheid en keuzemogelijkheden. Het is alsof ze bang zijn voor die vrijheid. Dit idee werd ontwikkeld door Jean Paul Sartre die in ‘L’existentialisme est un humanisme’ wees op het feit dat de mens tot de vrijheid veroordeeld is en derhalve van die vrijheid verlost wil worden door te geloven. Daarbij geeft de mens zich over aan religieuze en etnische denkbeelden die het hem aldus ‘houvast’ bieden. Deze psychologische ingesteldheid werd uitstekend aangetoond door Erich Fromm in zijn boek ‘De angst voor vrijheid’. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jehovah is de heerser over het Universum en de aarde en Jezus heeft de autoriteit gekregen om die op aarde zichtbaar te maken. Eerst voor zijn volgers en vervolgens  bij het aanbreken van de Nieuwe Aarde over de hele aarde. Dan zal het Koninkrijk Gods waar we elke dag om bidden op de aarde aanbreken. Dus dit Koninkrijk is dan een echte fysieke regering en niet zo maar een hartestoestand of zo.

Op dit moment en eigenlijk vanaf de zondeval is Satan de heerser van deze wereld, op een relative manier natuurlijk. Dat zie je door de ellende die zichtbaar is op de wereld. Ook kan je dat zien bij de verzoeking door Satan in de woestijn toen Jezus aan het vasten was. Hij leidde Jezus naar een ongewoon hoge berg en liet alle koninkrijken zien. Hij (de Satan) boodt ze aan Jezus aan voor 1 aanbidding jegens de Satan. Jezus verwierp dat aanbod natuurlijk omdat je alleen Jehovah mag aanbidden, maar Hij ontkende niet dat Satan die koninkrijken kon aanbieden.

Door het zoenoffer heeft Jezus in weze de Satan al verslagen. Bij de zichtbare wederkomst, tijdens Armageddon zal Satan gebonden worden en zal hij zijn kwalijke invloed 1000 jaar lang niet meer kunnen uitoefenen en zal het Messiaanse Vredesrijk aanbreken. Dan zal hij nog een korte tijd worden vrijgelaten en zullen alleen de mensen die echt geloof stellen in Christus  en Jehovah het eeuwige leven ingaan. De rest zal alsnog afvallen.

We kunnen nu de Satan weerstaan door onze geestelijke wapenuitrusting aan te doen.

efeziers 6:11 11 Doet de volledige wapenrusting van God aan, opdat GIJ pal kunt staan tegen de kuiperijen van de Duivel;  12 want onze strijd is niet tegen bloed en vlees, maar tegen de regeringen, tegen de autoriteiten, tegen de wereldheersers van deze duisternis, tegen de goddeloze geestenkrachten in de hemelse gewesten.  13 Neemt daarom de volledige wapenrusting van God op, opdat GIJ op de boze dag weerstand kunt bieden en, na alle dingen grondig gedaan te hebben, pal kunt staan. 14 Staat daarom pal, UW lendenen omgord met waarheid, en aan hebbend het borstharnas van rechtvaardigheid,  15 en UW voeten geschoeid met de toerusting van het goede nieuws van vrede.  

Dus we kunnen weerstand bieden door de waarheid en rechtvaardigheid en door het goede nieuws te vertellen aan anderen. Door de hele bijbel door staat hoe we moeten leven en wat God van ons verlangd. Door dat te doen maken we een lange neus naar de Satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Dus dit Koninkrijk is dan een echte fysieke regering en niet zo maar een hartestoestand of zo.

Je zou dan pleiten voor een wereldregering die heel anders functioneert dan nu? Wat zijn dan die fundamentele verschillen, kan je die met een aantal bulletpoints weergeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Je zou dan pleiten voor een wereldregering die heel anders functioneert dan nu? Wat zijn dan die fundamentele verschillen, kan je die met een aantal bulletpoints weergeven?

Totaal andere regering. Niet meer gebaseerd op hebzucht of oneerlijkheid. Het zal een rechtvaardige regering zijn met gezondheid en voldoenend werk voor iedereen onder paradijselijke omstandigheden. Je hoeft nooit meer bang te zijn voor oorlogen, ziektes of ander onheil. De natuur komt weer in een volmaakt evenwicht en vervuiling etc zal geen sprake meer zijn. We krijgen eeuwig leven waar we ons volledig kunnen ontplooien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Totaal andere regering. Niet meer gebaseerd op hebzucht of oneerlijkheid. Het zal een rechtvaardige regering zijn met gezondheid en voldoenend werk voor iedereen onder paradijselijke omstandigheden. Je hoeft nooit meer bang te zijn voor oorlogen, ziektes of ander onheil. De natuur komt weer in een volmaakt evenwicht en vervuiling etc zal geen sprake meer zijn. We krijgen eeuwig leven waar we ons volledig kunnen ontplooien. 

Dat ziet er goed uit, de langverwachte ethische upgrade ligt binnen het verschiet. Hoe breng je dan hedendaagse autoriteiten zover dat ze ook deze opwaartse co-creatieve trend zullen volgen? Gaat de bevolking hen dat duidelijk maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-1-2017 om 13:37 zei WdG:

In Mattheüs 28 zegt Jezus tegen Zijn discipelen: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde. Tegenwoordig zijn er nog steeds mensen die denken dat satan alle authoriteit heeft. Duidelijk is dat satan verslagen is, door Jezus is de authoriteit weer hersteld. De oproep van Jezus is duidelijk, en wordt meerdere malen herhaald:

Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u.

Hoe reageren veel mensen als ze een valse hond tegenkomen? Angstig, paniek, sommigen gaan zelfs rennen. Anderen spreken de hond streng aan, tonen hun authoriteit. Het blijkt vaak de enige manier om de hond weg te jagen. De Bijbel leert ons dat we strijden tegen kwade machten:

Efeziërs 6: want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Hoe strijden we tegen deze machten? Door te fluisteren? Door discussies? Door te zwijgen? Door te vluchten? Of door ze authoritair aan te spreken?

 

 

Als je gelooft dat Satan al verslagen is en geen autoriteit meer heeft, waarom zouden we dan volgens Ef.6  nog een strijd te voeren hebben tegen boze geesten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Sanne69:

Als je gelooft dat Satan al verslagen is en geen autoriteit meer heeft, waarom zouden we dan volgens Ef.6  nog een strijd te voeren hebben tegen boze geesten? 

Misschien hetzelfde als dat Jozua het vokk Israël Kanaän ingeleid heeft, maar dat toen zijn bezielende leiding wegviel, men stopte om het land verder te veroveren? Of zolang Mozes zijn staf ophield dat de overwinning gegarandeerd was, maar toen hij de staf liet zakken de Amalekieten wonnen? 

 

Als Jezus' overwinning aan het kruis de steen is die de vijver in beweging brengt, dan is de beweging pas na enige tijd aan de randen. De overwinning die op Golgotha plaatsvond, moet in ieder mensenleven plaatsvinden. Een christen moet de leden die op aarde zijn doden. Ook een christenleven laat zien dat er na een initiële bekering nog veel is, dat overwonnen moet worden. Er hoeft geen twijfel over te bestaan dat dat zal gebeuren. Dat volgt uit de grootste overwinning, de bekering. Ook het strijden tegen boze geesten is geen kattepis, en krijgt dan ook serieuze aansporing. Een van de manieren waarop de tegenstander werkt, is door het zaaien van twijfel. Daarom de oproep om te volharden en elkaar aan te moedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-1-2017 om 13:37 zei WdG:

Hoe strijden we tegen deze machten? Door te fluisteren? Door discussies? Door te zwijgen? Door te vluchten? Of door ze authoritair aan te spreken?

Discussie op basis van rede.

Jammer dat het topic authoriteit heet, dat is een vreemde titel. Zeker als je over een ideologie hebt die je zelf aanhangt, daarvan dus denkt dat die authoriteit heeft (dus superieur is)  en er wordt gesproken over anderen met woorden als (be-)strijden, doe wat ik U geboden heb (nederlands voor: befehl ist befehl).

Krijg er de kriebels van. Los van wat de ideologie inhoudt, als dit er bij komt kijken hoeft het voor mij niet.  Iemand die er echter geen problemen mee heeft, zou toch eens even bij zichzelf moeten nadenken waar hij mee bezig is, maar ja zelf nadenken is al moeilijk, want je moet doen wat er is geboden.

Levensgevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Discussie op basis van rede.

Jammer dat het topic authoriteit heet, dat is een vreemde titel. Zeker als je over een ideologie hebt die je zelf aanhangt, daarvan dus denkt dat die authoriteit heeft (dus superieur is)  en er wordt gesproken over anderen met woorden als (be-)strijden, doe wat ik U geboden heb (nederlands voor: befehl ist befehl).

Krijg er de kriebels van. Los van wat de ideologie inhoudt, als dit er bij komt kijken hoeft het voor mij niet.  Iemand die er echter geen problemen mee heeft, zou toch eens even bij zichzelf moeten nadenken waar hij mee bezig is, maar ja zelf nadenken is al moeilijk, want je moet doen wat er is geboden.

Levensgevaarlijk.

Ligt er denk ik heel erg aan of je gehoorzaamt uit vertrouwen of uit angst. Een soldaat die zijn sergeant gehoorzaamt, of een concertlid zijn dirigent, doet dat uit het vertrouwen dat die meerdere weet wat hij doet en bereid is diens verantwoordelijkheid daarin te nemen. De gehoorzamer zal dan ook van eigen verantwoordelijkheid weten in een gezonde relatie tussen hem en de meerdere. Hij zal dus geen onschuldige kindjes bruut afslachten als de sergeant het beveelt, omdat hij weet dat dat een oorlogsmisdaad is.
Maar een kind die zijn vader gehoorzaamt uit angst in elkaar te worden geslagen of erger, of een inwoner van een dictatuur die zijn dictator gehoorzaamt en "liefheeft" uit angst voor martelingen en executies voor hem en voor zijn familie, die zit inderdaad gevangen in een levensgevaarlijke cyclus van angst en onderwerping. Die zal ook de meest afschuwelijke daden begaan, om zichzelf en zijn familie te beschermen.

In de context van dit topic zul je daarbij ook eerst moeten nagaan waarmee dan volgens de posters gestreden zou moeten worden en hoe. Moet dat letterlijk met wapens, of gewoon met gebed, de rede en met goede werken? Is de strijd letterlijk een oorlog, of een metafoor voor het overwinnen van de eigen geest en het uitnodigen van anderen om dat ook te doen?
Als iemand zou menen dat je niet-christenen zou moeten afslachten en daarbij je pastoor strikt dient te gehoorzamen, omdat je anders ter helle gaat, dan wordt het tijd voor een, laten we zeggen, meer kritische vraagstelling. Maar als iemand gewoon bedoelt dat je moet strijden om een beter en verlicht mens te worden, zoals veel vrouwen strijden om af te vallen, en je daarbij je pastoor gehoorzaamt zoals een leerling zijn leraar op gelijkwaardige voet, dan is er natuurlijk weinig om je zorgen over te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Jammer dat het topic authoriteit heet, dat is een vreemde titel.

Idd. een verkeerd gekozen titel, als je later doorgaat op macht.

- Macht is de kracht van de sterke of van het sterkste.

Macht is inherent aan het bezitten ervan. Het is intrinsiek daaraan.

Op zich heel relatief, want dit kan op heel veel gebieden binnen ons leven en ook de mens heeft heel vaak de macht om het sterke te weerstaan of te overwinnen als het op zijn pad komt, omdat de mens vaak de kunst verstaat om de ene macht te accepteren en (zo) macht te hebben over het andere.

Je kunt macht ondervinden van de ander, maar ook tegelijkertijd macht hebben over jezelf.

 

- Autoriteit is macht op basis van datgene wat gegeven is door anderen. Al dan niet vrijwillig of cultuur en/of milieu gebonden.

Jezelf kun je alleen autoriteit aanmeten, wat uiteraard op zich niet wil zeggen, dat je dat ook hebt.

 

Voor nu binnen deze discussie:

De macht van het besprokene is een aanname, die tot een levende waarheid uitgroeit voor degenen die zelf autoriteit daaraan geven.

En dat voor zowel de Bijbel en de Bijbelse God, als voor Satan en andere demonen. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Sanne69:

Als je gelooft dat Satan al verslagen is en geen autoriteit meer heeft, waarom zouden we dan volgens Ef.6  nog een strijd te voeren hebben tegen boze geesten? 

Tja, waarom eigenlijk, zoals altijd is het mogelijk om de sociale alternatieven te negeren en verder te doen zoals we bezig zijn. Het 'boze' vinden we terug in de tirannie van de meerderheid, netjes gedocumenteerd door een minderheid die het aandacht geeft. Het is op zich als een tragisch wonder dat we dat vooral niet zien en/of willen (h)erkennen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Jammer dat het topic authoriteit heet, dat is een vreemde titel.

Erich Fromm ziet drie verschillende vluchtwegen die de mens gebruikt om zijn vrijheid en verantwoordelijkheid te ontlopen. In elk van de drie vluchtwegen doet de mens afstand van het recht op handhaving van een eigen mening, eigen belangen en eigen geluk.

Autoritarisme

Het eerste is autoritarisme of de neiging om de onafhankelijkheid van het eigen zelf op te geven en dat te doen samensmelten met iemand of iets buiten de eigen persoon teneinde zich de kracht te verschaffen die men zelf mist. De mens wordt de indruk gegeven dat hij alleen geluk zal kennen als hij zich onderwerpt aan deze krachten. In feite beschrijven we hier het conservatisme als een tegenpool van het liberalisme.

Destructivisme

Een tweede vluchtweg is het destructivisme of het gevoel van de eigen machteloosheid tegenover de wereld buiten zichzelf door deze te verwoesten. Deze drift zou voortvloeien uit de individuele en sociale omstandigheden die het leven onderdrukken.

Automatisch conformisme

Tenslotte is er de meest voorkomende vluchtweg, namenlijk het automatisch conformisme. Daarbij houdt het individu op zichzelf te zijn. Hij neemt volledig de persoonlijkheidsvorm aan die hem door zijn culturele omgeving wordt aangeboden en waardoor hij gaat gelijken op datgene wat anderen van hem verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Ligt er denk ik heel erg aan of je gehoorzaamt uit vertrouwen of uit angst

Correct.

En aangezien het hier gaat om 'autoriteit' en 'doe wat ik u geboden heb' is dat hier wel duidelijk.

4 minuten geleden zei TTC:

Erich Fromm ziet drie verschillende vluchtwegen die de mens gebruikt om zijn vrijheid en verantwoordelijkheid te ontlopen. In elk van de drie vluchtwegen doet de mens afstand van het recht op handhaving van een eigen mening, eigen belangen en eigen geluk.

Dan lijkt het toch maar beter om de vrijheid en verantwoordelijkheid niet te ontlopen.

Als ik 3 door u genoemde wegen zie in het kader van uw hele post, is het des te droeviger om te zien wat de titel an het topic is.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dan lijkt het toch maar beter om de vrijheid en verantwoordelijkheid niet te ontlopen. Als ik 3 door u genoemde wegen zie in het kader van uw hele post, is het des te droeviger om te zien wat de titel an het topic is.

Ja, blind geloof in wat autoriteiten stellen, zelfstudie kan helpen om te zien waar het misgaat. En dat is niet eens zo moeilijk, integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Peter79:

Misschien hetzelfde als dat Jozua het vokk Israël Kanaän ingeleid heeft, maar dat toen zijn bezielende leiding wegviel, men stopte om het land verder te veroveren? Of zolang Mozes zijn staf ophield dat de overwinning gegarandeerd was, maar toen hij de staf liet zakken de Amalekieten wonnen? 

 

Als Jezus' overwinning aan het kruis de steen is die de vijver in beweging brengt, dan is de beweging pas na enige tijd aan de randen. De overwinning die op Golgotha plaatsvond, moet in ieder mensenleven plaatsvinden. Een christen moet de leden die op aarde zijn doden. Ook een christenleven laat zien dat er na een initiële bekering nog veel is, dat overwonnen moet worden. Er hoeft geen twijfel over te bestaan dat dat zal gebeuren. Dat volgt uit de grootste overwinning, de bekering. Ook het strijden tegen boze geesten is geen kattepis, en krijgt dan ook serieuze aansporing. Een van de manieren waarop de tegenstander werkt, is door het zaaien van twijfel. Daarom de oproep om te volharden en elkaar aan te moedigen.

Die strijd is zeker geen kattenpis. In Openbaring 12 lees je er over dat er zelfs in de hemel oorlog gevoerd moest worden tegen die boze geesten. En nadat daar de overwinning was behaald, ging de oorlog verder op aarde. In 12:17 lees je dat ze oorlog voeren tegen degenen die de geboden van God onderhouden en getuigenis afleggen van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe verenigen Christenen dit met iets anders wat de Bijbel hen leert, nl dat God de schepper is van alle onheil.

Jesaja 45:6-7. Ik ben de Heer, er is geen ander die het licht maakt en het donker schept; die de vrede maakt en het onheil schept. Ik ben het, de Heer, die al deze dingen doet, 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid