Spring naar bijdragen

Boek Genesis, deel zondeval


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei TTC:

Ik zou willen denken dat er veel vreedzamer manieren bestaan om een oorlog te beëindigen, maar begrijp je insteek wel. Om dat beter te begrijpen zouden we mi naar het begin van die oorlog moeten gaan, wellicht komen we dan uit bij "geld, macht en bezitsdrang" als onderliggend thema. Reflexmatig stel ik me dan de vraag: "wat met morgen?"

je kunt kijken naar een oorlog die een begin een een eind heeft of naar het manifest oorlog. Wanneer je naar het manifest oorlog kijkt zie je dat er in de laatste 2800 jaar nog geen moment van vrede is geweest. Misschien zinvol om dat eens in een groter perspectief te gaan zien. [bron] deze lijst is ws nog niet eens compleet en kent de afwezigheid van vrede een veel langere geschiedenis dan de 2800 jaar

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 692
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Feit is dat je de nuancering die in het eerste deel van je uitspraak aanbrengt (nl. dat het hier inderdaad ging om bepaalde Joden) niet doorklinkt in het tweede deel (dat mensen als Hitler hier - ook

Het is altijd lastig  verleidingen te weerstaan, overkomt mezelf ook regelmatig  dat ik tegen beter weten in me laat verleiden, alsof de verleidingen het weten doen vergeten. Zelf geniet ik er van,

Wat Sjako het beste kan doen is jou links laten liggen. Je hebt in principe ook niets te zoeken in het subforum Bijbelstudie maar je moet zo nodig je atheïstisch evangelie verkondigen dat je een nog g

Posted Images

1 uur geleden zei TTC:

Hoe mogen we dit praktisch vertalen? God roept allen aan om dat Vredesrijk te realiseren? 

Zoals ik al vaker gezegd heb: daar heeft de mens geen invloed op. Het wordt opgericht door Jezus en de engelen. Door geloof te stellen in Jezus en daardoor je leven te veranderen kan je deelgenoot zijn aan dit Vredesrijk, het Koninkrijk waar we elke dag om bidden.

1 uur geleden zei Mullog:

Ik denk dat het probleem is dat je materie en massa met elkaar verwart. Dat zijn twee verschillende dingen.

Nou dat denk ik niet. Wat is materie precies? Volgens deze formule kan dus uit energie massa gemaakt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Nou dat denk ik niet. Wat is materie precies? Volgens deze formule kan dus uit energie massa gemaakt worden.

Als je precies wilt weten waar materie uit is opgebouwd dan adviseer ik je om je te verdiepen in het standaard model van de deeltjesfysica. Energie maakt geen massa maar is equivalent met massa. Ik heb al eerder aangegeven dat een volle batterij meer massa bezit dan een lege batterij omdat in de volle batterij meer energie is opgeslagen. Dus als je een batterij vult krijg deze meer massa maar het aantal atomen en elektronen in de batterij verandert niet. Als je op aarde een blok lood van één kilo hebt en je neemt dat blok mee naar de maan dan weegt dat blok lood op de maan nog slechts circa 166 gram. Maar de massa van het blok  is op de maan precies hetzelfde als op de aarde. Massa is daarom niet gelijk aan gewicht (gewicht is de kracht waarmee aarde of maan aan een voorwerp trekt). 

Als natuurkunde een rol gaat spelen dan moet deze wel correct zijn. Daarnaast vraag ik mij weer af waarom je weer natuurkunde erbij haalt terwijl een boven de fysica staande almachtige god dat helemaal niet nodig heeft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Zoals ik al vaker gezegd heb: daar heeft de mens geen invloed op. Het wordt opgericht door Jezus en de engelen.

Voor mij is dit onlogisch. Wanneer je naar oorlog kijkt is het een handeling die uit de mens voorkomt en dus onder de invloed van de mens ontstaat.
Wanneer wij als mens invloed hebben in een rijk (een geheel van een realiteit) waarin wij oorlog manifesteren, zouden we theoretisch hetzelfde vermogen moeten bezitten om een vredesrijk te stichten. Wanneer het door Jezus en engelen opgericht zou worden en de mens zou niet veranderen zou binnen de kortste keren datzelfde vredesrijk in een oorlogsgebied veranderen. het vergt een aanpassing van de mens. Wij mensen hebben echter geen macht om de mensheid te veranderen, we hebben wel de macht om onszelf te veranderen waardoor de mensheid in staat wordt gesteld om te veranderen. Hoe meer mensen dat gaan inzien, dat je de mensheid alleen maar kunt veranderen door bij jezelf te beginnen. het enige waar je werkelijk macht over hebt. iedere andere vorm is slechts een illusie, wat ook binnen Genesis hetscheppingsverhaal wordt bevestigd.

" God schiep eerst de mens (als hem) en in tweede instantie als man en vrouw (hen). Hij zegende ze met de woorden, "Wees vruchtbaar en word talrijk" en heers over de vissen, vogels en alle dieren die op aarde rondkruipen. Aan het eind van deze dag, na de schepping van de mens, staat er "God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. "

De mens staat niet onder het rijtje waarover geheerst zal worden. Het is niet te forceren en zal moeten gebeuren vanuit de vrije wil, die een ieder heeft ontvangen.
het zou kunnen zijn dat Jezus wel die macht over mensen heeft, dat is iets wat ik niet weet, maar de bewering dat een mens geen invloed heeft om een vredesrijk te stichten, daarmee doe je voor mij het bijzondere schepsel de mens tekort mee.
Niet weten hoe is iets anders als niet kunnen.

Mijn post over al die oorlogen en de opmerking om het in een groter perspectief te gaan zien,is ook omdat ik me bewust ben dat wein een rijk zonder vrede leven.
Dat ik hier op deze plek vrede ervaar is alleen maar omdat ik het geluk heb dat in me niet in de battlezone bevindt en is de vrede slechts een illusie van het moment dat ieder moment zomaar anders kan zijn omdat oorlog een constante factor is in dit rijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Niet weten hoe is iets anders als niet kunnen.

Hiermee doe je onszelf ook enigszins te kort. Als je naar West Europa kijkt dan hebben we daar inmiddels meer dan 70 jaar vrede (of misschien moet ik zeggen, geen oorlog). Dat is niet makkelijk geweest en nog steeds niet, maar het is wel zo. Dus we kunnen het wel, als we maar willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

Hiermee doe je onszelf ook enigszins te kort. Als je naar West Europa kijkt dan hebben we daar inmiddels meer dan 70 jaar vrede (of misschien moet ik zeggen, geen oorlog). Dat is niet makkelijk geweest en nog steeds niet, maar het is wel zo. Dus we kunnen het wel, als we maar willen.

Is dat zo, heeft het west europa geen gevechten elders uitgevochten? Middenoosten bijvoorbeeld. terrorisme is eveneens in een staat van oorlog zijn. terrorisme,ira, Eta, Bader Meinhoffgruppe, in de 70/80er jaren van de vorige eeuw, koude oorlog tegen het communisme, radicale moslimterrorisme hedendaags wat zich in west Europa afspeelt.
Het is maar net wat je als oorlogdefiniëert.

Mijn en jouw persoonlijk vrede is afhankelijk hoe een ander daar op reageert en hierin ligt een constante bedreiging in deze wereld.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Is dat zo, heeft het west europa geen gevechten elders uitgevochten? Middenoosten bijvoorbeeld. terrorisme is eveneens in een staat van oorlog zijn. terrorisme,ira, Eta, Bader Meinhoffgruppe, in de 70/80er jaren van de vorige eeuw, koude oorlog tegen het communisme, radicale moslimterrorisme hedendaags wat zich in west Europa afspeelt.
Het is maar net wat je als oorlogdefiniëert.

Mijn en jouw persoonlijk vrede is afhankelijk hoe een ander daar op reageert en hierin ligt een constante bedreiging in deze wereld.

 

Ja dat is zo. Oorlog is een gewapende strijd tussen staten en die heeft vanaf het einde van WO II niet plaatsgevonden binnen West Europa.

Dat er op andere plekken gevochten is doet niets af aan de vrede hier. En je kunt alle geweld, terroristisch, crimineel, uitgaans, huiselijk en individueel er wel bij gaan betrekken maar dat samenleving- of individueel gerelateerd geweld gaat nooit weg. Daar zou Jezus om de hoek moeten komen kijken maar dat betekent dat Jezus dan iedereen verplicht om zijn vrije wil op te geven en verplicht te denken zoals hij voorschrijft. En hoe wil hij dat afdwingen? Door iedereen te straffen die dat niet doet (bijvoorbeeld in een hel)? Dan gaat Jezus geweld gebruiken om zijn vredesrijk te stichten en is Mattheüs 10:34 uiteindelijk een uitspraak die we letterlijk moeten nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Zoals ik al vaker gezegd heb: daar heeft de mens geen invloed op. Het wordt opgericht door Jezus en de engelen. Door geloof te stellen in Jezus en daardoor je leven te veranderen kan je deelgenoot zijn aan dit Vredesrijk, het Koninkrijk waar we elke dag om bidden.

En wat als we dat al gedaan hebben? Ik zie veel positieve bewegingen uit het niets oprijzen die bijdragen aan de realisatie van een Vredesrijk, heb je daar ook aandacht voor? Veel mensen kiezen ervoor om zich daardoor te laten leiden waardoor die positieve geesteskracht steeds meer tot expressie komt, niets dan goed nieuws dus. Wat we best niet vergeten is dat ook negatieve stuwkrachten werkzaam zijn, als een potentiële domper op de feestvreugde.

1 uur geleden zei Mullog:

Dus we kunnen het wel, als we maar willen.

Mooi gezegd, de realisatie van een Vredesrijk vergt nu eenmaal de bereidheid van alle partijen. Een Jubeljaar kan hiertoe een aanzienlijke stroomversnelling betekenen, staat ook in de Bijbel. 

23 minuten geleden zei Mullog:

En hoe wil hij dat afdwingen? Door iedereen te straffen die dat niet doet (bijvoorbeeld in een hel)? Dan gaat Jezus geweld gebruiken om zijn vredesrijk te stichten en is Mattheüs 10:34 uiteindelijk een uitspraak die we letterlijk moeten nemen.

Denk niet dat Jezus mensen zal straffen, als profeet biedt hij verschillende scenario's en de menselijke keuze bepaalt wat het worden zal. Het ene scenario betekent onheil, het andere oplossingen voor conflicten en verzoening. Hierover zijn al veel werken geschreven, ook door wetenschap overigens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Mullog:

Daar zou Jezus om de hoek moeten komen kijken maar dat betekent dat Jezus dan iedereen verplicht om zijn vrije wil op te geven en verplicht te denken zoals hij voorschrijft. En hoe wil hij dat afdwingen? Door iedereen te straffen die dat niet doet (bijvoorbeeld in een hel)? Dan gaat Jezus geweld gebruiken om zijn vredesrijk te stichten en is Mattheüs 10:34 uiteindelijk een uitspraak die we letterlijk moeten nemen.

Lijkt me meer een menselijke manier om iets af te willen dwingen dan een goddelijke

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Daar zou Jezus om de hoek moeten komen kijken maar dat betekent dat Jezus dan iedereen verplicht om zijn vrije wil op te geven en verplicht te denken zoals hij voorschrijft. En hoe wil hij dat afdwingen? Door iedereen te straffen die dat niet doet (bijvoorbeeld in een hel)? Dan gaat Jezus geweld gebruiken om zijn vredesrijk te stichten en is Mattheüs 10:34 uiteindelijk een uitspraak die we letterlijk moeten nemen.

Ik weet niet of je het door hebt. Wat je hier beweert in wat Jezus zou doen is wat de mensheid al duizenden jaren doet. Elkaar onderwerpen en de  vrije wil onderdrukken. Één van de volgens mij oorzaken dat wij mensen al oorlog voeren, omdat het tegennatuurlijk is om ons te onderwerpen of onderdrukt worden.

Toch is de tekst mij niet helemaal wereldvreemd , voor mij alleen maar uit zijn  verband getrokken.
Ik vraag mij echt af of het gaat om het opgeven van de vrije wil. Hoe kun je iets opgeven wat deel uitmaakt van je geheel? ik denk dat het veel eerder gaat om het beperkte denken van "ik wil" in plaats van dat het de vrije wil betreft en het veel meer met het ego te maken heeft,waarin wij mensen bewust uit putten.
De wereld is voor mij echt heel anders.  

 

Zoals jij beweert:

2 uur geleden zei Mcmadtasty:

Hiermee doe je onszelf ook enigszins te kort. Als je naar West Europa kijkt dan hebben we daar inmiddels meer dan 70 jaar vrede (of misschien moet ik zeggen, geen oorlog). Dat is niet makkelijk geweest en nog steeds niet, maar het is wel zo. Dus we kunnen het wel, als we maar willen.

geldt dit voor mij niet. Sinds een paar jaar ben ik me op een andere manier bewust van de wereld en ben ik hoe dan ook verbonden met een oorlog, waar in de wereld deze zich ook afspeelt. Zo ben ik ook verbonden met armoede en honger. De wereld is een deel van mij zoals ik een deel van de wereld ben, niet als bezit,maar als onderdeel van één geheel. Wanneer er honger is, is de honger een deel van mij, wanneer er armoede is, is de armoede een deel van mij,wanneer er geweld is, is het geweld een deel van mij,ongeacht of ikzelf genoeg te eten heb, genoeg geld heb of veilig in een gebied zit waarin de schoten en de angstschreeuwen niet hoor.
Dit besef maakt dat ik voor mezelf eigenlijk helemaal niets meer wil, behalve een wereld waarin geen armoede, honger of  geweld is. Mijn vrije wil zet ik niet in voor mezelf, maar voor al het andere  en uiteindelijk ook voor mezelf, omdat al die welvaart en vrede een deel van mij wordt, zoals armoede, honger en geweld nu een deel van mij is.

Vanuit mijn bewust zijn hoe de wereld voor mij is, bestaat de absolute verplichting om het ego los te laten, omdat het anders onmogelijk wordt de wereld te dienen.  

Wanneer Jezus daadwerkelijk een vredesrijk zou stichten,zou hij mensen een bewustzijn moeten schenken door niet te denken zoals hij voorschrijft maar te geloven wat hij voorschrijft. Want het geloof is  de basis waarop  een dergelijk vredesrijk kan functioneren.
Jezus zal naar mijn mening echt niet straffen door iemand naar de hel te sturen. Ik denk eerder dat wanneer iemand er niet voor zal kiezen hij in de hel blijft, waarin het vagevuur het vuur van het eeuwige verlangen is naar het vredesrijk of de basis van de tuin van  Eden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Nou, daar ben ik niet zo zeker van. Lees maar eens wat er over de dag van Jehovah oftewel Armageddon wordt gezegd. Dit gaat vooraf het oprichten van Gods Koninkrijk.

Ik ben er ook niet zeker van, het is geloof, wat inhoudt niet weten, slechts kunnen vermoeden hoe en wat. en binnen wat ik denk te weten is het niet logisch :) 
Wat dan eigenlijk neerkomt op ga ik wachten tot dat moment er is, wat misschien nooit binnen mijn fysieke leven plaats gaat vinden of ga ik ondertussen doen wat ik kan doen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Nou, daar ben ik niet zo zeker van. Lees maar eens wat er over de dag van Jehovah oftewel Armageddon wordt gezegd. Dit gaat vooraf het oprichten van Gods Koninkrijk.

Denk eerder dat Jezus gigantisch verontwaardigd zal zijn over wat er in tussentijd allemaal gebeurd is, iedereen kan wel invullen waarom. Voor herstel is geen doemscenario noodzakelijk maar aandacht voor alle beschikbare alternatieven waar ieder van ons kennis van kan nemen. De tijd zal het uitwijzen, het is nog niet te laat om er wat aan te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Denk eerder dat Jezus gigantisch verontwaardigd zal zijn over wat er in tussentijd allemaal gebeurd is, iedereen kan wel invullen waarom. Voor herstel is geen doemscenario noodzakelijk maar aandacht voor alle beschikbare alternatieven waar ieder van ons kennis van kan nemen. De tijd zal het uitwijzen, het is nog niet te laat om er wat aan te doen.

Van de politiek moet je niks verwachten. Elk land zal zijn eigen belang zoeken, kijk nu weer naar Amerika en Trump. Nee Jezus en de engelen zullen gaan oogsten. Jezus zal de oogst voor de nieuwe aarde binnenhalen, de engelen halen de andere oogst van de onrechtvaardigen binnen voor de grote wijnpers van de toorn van God. Jezus is in het volgende visioen in Openbaring 14:14 als koning de oogster van de rechtvaardigen .

14 En ik zag, en zie! een witte wolk, en op de wolk zat iemand gelijk een mensenzoon, met een gouden kroon op zijn hoofd en een scherpe sikkel in zijn hand. 15 En een andere engel kwam uit het tempel[heiligdom] en riep met een luide stem tot degene die op de wolk zat: „Sla uw sikkel erin en oogst, want het uur om te oogsten is gekomen, want de oogst van de aarde is door en door rijp.”  16 En degene die op de wolk zat, wierp zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd geoogst.

Na deze verzen gaan de engelen de onrechtvaardigen oogsten voor de wijnpers van Gods toorn.

Openb 14:19 En de engel wierp zijn sikkel naar de aarde en oogstte de wijnstok der aarde af, en hij slingerde hem in de grote wijnpers van de toorn van God

Dus het is duidelijk wie het oordeel voltrekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

14 En ik zag, en zie! een witte wolk, en op de wolk zat iemand gelijk een mensenzoon, met een gouden kroon op zijn hoofd en een scherpe sikkel in zijn hand. 15 En een andere engel kwam uit het tempel[heiligdom] en riep met een luide stem tot degene die op de wolk zat: „Sla uw sikkel erin en oogst, want het uur om te oogsten is gekomen, want de oogst van de aarde is door en door rijp.”  16 En degene die op de wolk zat, wierp zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd geoogst.

De tijd is rijp om de beschikbare alternatieven te oogsten, steeds meer mensen nemen daar kennis van waardoor dit transformatieproces zich kan voltrekken. 

8 uur geleden zei sjako:

Van de politiek moet je niks verwachten. Elk land zal zijn eigen belang zoeken, kijk nu weer naar Amerika en Trump.

Ja, politiek laat vooralsnog de beschikbare alternatieven buiten beschouwing waardoor de bevolking niet correct/volledig geïnformeerd wordt met alle gevolgen van dien. Een vergelijkbaar scenario ligt nog fris in het collectieve geheugen, dit herhalen zou kunnen leiden tot WOIII. De mensheid staat derhalve voor een zwaarwichtige keuze, blijven ontkennen/rationaliseren of de spreekwoordelijke knop omdraaien. Gelukkig ontbreekt het niet aan informatie over hoe deze processen werken, dit werd eerder al geopenbaard. 

8 uur geleden zei sjako:

Dus het is duidelijk wie het oordeel voltrekken.

Ja

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Na deze verzen gaan de engelen de onrechtvaardigen oogsten voor de wijnpers van Gods toorn.

Kan/wil je deze zinsnede wat verduidelijken? Het is alsof je zegt dat de onrechtvaardigheden gaan vertrappeld worden om er wijn van te maken, zou bizar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Kan/wil je deze zinsnede wat verduidelijken? Het is alsof je zegt dat de onrechtvaardigheden gaan vertrappeld worden om er wijn van te maken, zou bizar zijn.

Het staat er he. In de Hebreeuwse geschriften werd de Joodse natie Jehovah's wijnstok genoemd (Jesaja 5:7 Jeremia 2:21). Ook Jezus en degenen die hem in Gods Koninkrijk gaan diegen worden een wijnstok genoemd (Joh 15:1-8).

De wijnstok der aarde behoort niet tot de ware wijnstok, maar is een imitatie wijnstok. Het zijn de corrupte regeringen en de valse religie. In Openb 14:19,20 worden deze 'uitgeperst' in de grote wijnpers van de toorn van God. En er kwam bloed uit tot aan de tomen der paarden... 

Duidelijk is dat er een gericht plaats zal vinden. Jezus is in de dag des Heren begonnen met oogsten. Er zijn ook waarschuwingen gepubliceerd. Voor degenen die eigenwijs zijn en zich niet bekeren worden dus vernietigd. Volgens Johannes worden niet alleen de druiven geoogst, maar de hele symbolische wijnstok wordt omgehakt. Zodoende kunnen er geen slechte vruchten meer worden voortgebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Het zijn de corrupte regeringen en de valse religie. In Openb 14:19,20 worden deze 'uitgeperst' in de grote wijnpers van de toorn van God. En er kwam bloed uit tot aan de tomen der paarden...  Duidelijk is dat er een gericht plaats zal vinden. Jezus is in de dag des Heren begonnen met oogsten. Er zijn ook waarschuwingen gepubliceerd. Voor degenen die eigenwijs zijn en zich niet bekeren worden dus vernietigd. Volgens Johannes worden niet alleen de druiven geoogst, maar de hele symbolische wijnstok wordt omgehakt. Zodoende kunnen er geen slechte vruchten meer worden voortgebracht.

Dank voor extra toelichting, de mensheid staat dus voor een zwaarwichtige keuze maar alle keuzeopties worden niet aangeboden door regeringen. Daarom wellicht dat je stelt dat politiek de vijand is van de bevolking? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Mcmadtasty:

Wat je hier beweert in wat Jezus zou doen is wat de mensheid al duizenden jaren doet. Elkaar onderwerpen en de  vrije wil onderdrukken.

Dat klopt. Maar je moet niet vergeten dat datgene wat Jezus doet door mensen met beelden van mensen is opgeschreven. Zie het onderstaande fragment dat Sjako uit openbaringenn geeft.

 

11 uur geleden zei sjako:

14 En ik zag, en zie! een witte wolk, en op de wolk zat iemand gelijk een mensenzoon, met een gouden kroon op zijn hoofd en een scherpe sikkel in zijn hand. 15 En een andere engel kwam uit het tempel[heiligdom] en riep met een luide stem tot degene die op de wolk zat: „Sla uw sikkel erin en oogst, want het uur om te oogsten is gekomen, want de oogst van de aarde is door en door rijp.”  16 En degene die op de wolk zat, wierp zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd geoogst.

Na deze verzen gaan de engelen de onrechtvaardigen oogsten voor de wijnpers van Gods toorn.

Ik kan me nog herinneren dat er veel ophef was omdat op Schiphol illegaal geimporteerde eekhoorns in een shredder werden gegooid. Hier worden de "onrechtvaardigen" onder Jezus leiding door een wijnpers gehaald. Ik weet niet wat er met rechtvaardigen gebeurt die met een sikkel worden geoogst, maar prettig lijkt mij dat niet.

Ongetwijffeld wordt dit allemaal afgedaan als metafoor en beeldspraak maar het is dan wel een bloedige.

Daarnaast vraag ik mij wel eens af wat men (jullie?) je voorstellen bij dat hemelse rijk. Ik had vorig jaar een, overigens uitermate prettig, gesprek met een JG aan de deur. Ze vertelde mij dat als ik bij de club zou komen ik gered zou worden en dat we dan samen in dat hemelse koningkrijk goede gesprekken konden voeren. Dat vond ze een aantrekkelijk vooruitzicht. Ik niet. Ten eerste was er net door haar verklaard dat we alle kennis zouden hebben op dat moment, dus wat valt er dan nog te bespreken vraag ik mij af. Om de de eeuwigheid te piknikken op een altijd groen weiland (een afbeelding die ik vaak zie bij JG's) spreekt mij ook niet aan. En haar opmerking dat ik dan gesprekken met mijn voorvaders zou kunnen voeren gaat op voor zover het mijn vader en moeder betreft maar de generatie kloof met verder terugliggende voorvaderen is dusdanig groot dat ik niet weet wat ik met ze zou moeten bespreken. Bij rondlopen in gods heerlijkheid en dat soort retoriek heb ik ook geen beeld. 

Ik beschouw het allemaal als een soort van romantische fantasie om de beslommeringen van het dagelijkse bestaan achter je te kunnen laten. Als het je je leven door helpt zeker doen, maar het lost de problemen die je hebt niet op.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Mullog:

Hier worden de "onrechtvaardigen" onder Jezus leiding door een wijnpers gehaald. Ik weet niet wat er met rechtvaardigen gebeurt die met een sikkel worden geoogst, maar prettig lijkt mij dat niet. Ongetwijffeld wordt dit allemaal afgedaan als metafoor en beeldspraak maar het is dan wel een bloedige.

Bloedig is het zeker, wellicht wordt het zo voorgesteld om ons te waarschuwen en zodoende het tij nog tijdig te keren. Maar hoe zeker kunnen we zijn of dat gaat lukken? 

13 minuten geleden zei Mullog:

Ik beschouw het allemaal als een soort van romantische fantasie om de beslommeringen van het dagelijkse bestaan achter je te kunnen laten. Als het je je leven door helpt zeker doen, maar het lost de problemen die je hebt niet op.   

Over welke problemen heb je het hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mullog:

Ongetwijffeld wordt dit allemaal afgedaan als metafoor en beeldspraak maar het is dan wel een bloedige.

Ik heb echt geen idee of het een bloedige is en ik denk dat ik niet in staat ben om mij een beeld te vormen van wat deze tekst betekent.
Dit is ook wat ik bedoel met wat beweert wordt dat Jezus dat zou gaan doen wat de mensheid al duizenden jaren doet.
We gebruiken een referentiekader bij het lezen van de bijbel om het te begrijpen. Echter dit referentiekader kan totaal verschillend zijn met dat wat er bedoeld wordt.
Wij projecteren onszelf als het ware in de bijbel, In God en in Jezus en verwachten dat God en Jezus op de manier zoals wij handelen zullen handelen. 
Ik denk dat dat heel anders is, waar wij ons totaal geen voorstelling van kunnen maken van wat er gaat gebeuren. Als we dat zouden kunnen, zouden we zelf nu al heel anders te werk gaan, heel anders leven en heel anders samenleven.

Ik vindt het oprecht jammer en tegelijkertijd heel begrijpelijk dat teksten uit de bijbel constant vanuit het referentiekader van onszelf wordt uitgelegd alsof wij in staat zijn alles te begrijpen, maar we zijn eigenlijk alleen maar in staat dat te begrijpen wat kenbaar is voor ons. Laat alsjeblieft aan God en Jezus over wat er gaat gebeuren en vergelijk  hen niet met ons mensen, hoe wij doen en handelen.


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Mcmadtasty:

Ik weet niet of je het door hebt. Wat je hier beweert in wat Jezus zou doen is wat de mensheid al duizenden jaren doet. Elkaar onderwerpen en de  vrije wil onderdrukken. Één van de volgens mij oorzaken dat wij mensen al oorlog voeren, omdat het tegennatuurlijk is om ons te onderwerpen of onderdrukt worden.

God gaat ingrijpen dmv Jezus en de engelen. We hebben een vrije wil gekregen om hem te willen dienen of niet. Als je besluit dat je Hem niet wilt dienen dan heeft dat wel consequenties. Hij dreigt niet met een hel. De hel bestaat niet trouwens, maar dat is een apart onderwerp. Als je besluit Hem te volgen dan wordt er een beloning in het vooruitzicht gebracht, het zei in de hemel het zei op aarde. We zijn juist nu onderworpen door de Satan en zijn hulpjes. Jezus bevrijdt ons van het kwade en geeft een nieuwe aarde en nieuwe hemelen waar rechtvaardigheid en vrede zal heersen. Het is aan jou of je dat wilt accepteren of niet. 

56 minuten geleden zei TTC:

Daarom wellicht dat je stelt dat politiek de vijand is van de bevolking? 

Niet direct. Er moet een regering zijn en wordt toegestaan door God. We moeten gehoorzaam aan haar zijn, maar mogen er geen deel van zijn. 

56 minuten geleden zei Mullog:

Daarnaast vraag ik mij wel eens af wat men (jullie?) je voorstellen bij dat hemelse rijk. Ik had vorig jaar een, overigens uitermate prettig, gesprek met een JG aan de deur. Ze vertelde mij dat als ik bij de club zou komen ik gered zou worden en dat we dan samen in dat hemelse koningkrijk goede gesprekken konden voeren. Dat vond ze een aantrekkelijk vooruitzicht. Ik niet. Ten eerste was er net door haar verklaard dat we alle kennis zouden hebben op dat moment, dus wat valt er dan nog te bespreken vraag ik mij af. Om de de eeuwigheid te piknikken op een altijd groen weiland (een afbeelding die ik vaak zie bij JG's) spreekt mij ook niet aan. En haar opmerking dat ik dan gesprekken met mijn voorvaders zou kunnen voeren gaat op voor zover het mijn vader en moeder betreft maar de generatie kloof met verder terugliggende voorvaderen is dusdanig groot dat ik niet weet wat ik met ze zou moeten bespreken. Bij rondlopen in gods heerlijkheid en dat soort retoriek heb ik ook geen beeld. 

Ik zie het wel zitten hoor. Jesaja zegt dat ieder voor zijn eigen kostje moet zorgen, zijn eigen huis moet bouwen en iedereen heeft bevredigend werk. De ware potentie van de mensheid kan tot ontwikkeling komen. Je staat 's morgens op en je weet dat het overal vrede is en dat er geen ellende is. Wie weet hoe de techniek zich dan gaat ontwikkelen. Misschien gaan we interstellaire reizen maken, weet jij veel. Niet alleen alle kennis op goddelijk gebied zullen we dan weten, maar ook natuurkundige  etc. 

Het lijkt me trouwens best leuk om met m'n voorouders ge spreken of met oudgedienden zoals Moszes, Jesaja etc. 

Het spreekt me in ieder geval meer aan dan op een wolkje harp spelen. 

Voor mensen met een hemelse hoop is het vooruitzicht te gaan regeren met Jezus. Ook een prachtige taak. Nee, we gaan ons niet vervelen.

25 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Ik vindt het oprecht jammer en tegelijkertijd heel begrijpelijk dat teksten uit de bijbel constant vanuit het referentiekader van onszelf wordt uitgelegd alsof wij in staat zijn alles te begrijpen,

Het zal ongetwijfeld gaan op een manier die we nu niet precies begrijpen, maar die tekst staat er niet voor niks. Het is op een zodanige manier beschreven zodat wij vanuit onze belevingswereld kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Niet direct. Er moet een regering zijn en wordt toegestaan door God. We moeten gehoorzaam aan haar zijn, maar mogen er geen deel van zijn. 

Je bedoelt dan mi een rechtvaardige regering, geen corrupte die de beschikbare alternatieven buiten de collectieve aandacht houdt? De engelen waar je van sprak maken ons daar attent op, het is een bijzonder proces dat vandaag gaande is maar vooralsnog moeilijk doordringt tot het collectieve bewustzijn. Anders gezegd, om dat Vredesrijk te realiseren is er een radicale paradigmashift nodig, daarover bestaat alvast geen twijfel, zoals je ook aangeeft met de komst van engelen en diens meer.

33 minuten geleden zei Mcmadtasty:

Ik denk dat dat heel anders is, waar wij ons totaal geen voorstelling van kunnen maken van wat er gaat gebeuren. Als we dat zouden kunnen, zouden we zelf nu al heel anders te werk gaan, heel anders leven en heel anders samenleven.

Er zijn al veel tekenen aan de wand waar we kennis van kunnen nemen, net zoals velen zich nu al aansluiten op deze flow. Het komt in vele vormen met 'co-creatie' als leidend beginsel, onvergelijkbaar anders dan wat we 'mainstream' nog zien gebeuren. Zeer boeiend is het, zeer benieuwd hoe dat zich zal manifesteren in de nabije tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sjako:

Niet direct. Er moet een regering zijn en wordt toegestaan door God. We moeten gehoorzaam aan haar zijn, maar mogen er geen deel van zijn.

Dus God stond Hitler ook toe en liet 6 miljoen van zijn uitverkoren volk vermoorden. Dat is nl het gevolg van wat je hier stelt. Ik ben toch blij dat er mensen waren die niet zo slaafs gehoorzaam deden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid