Spring naar bijdragen

Boek Genesis, deel zondeval


Aanbevolen berichten

49 minuten geleden zei sjako:

 Het is op een zodanige manier beschreven zodat wij vanuit onze belevingswereld kunnen begrijpen.

Zou dat begrijpen vanuit onze belevingswereld dan niet kunnen zijn dat we het juist niet begrijpen?

39 minuten geleden zei TTC:

Er zijn al veel tekenen aan de wand waar we kennis van kunnen nemen, net zoals velen zich nu al aansluiten op deze flow. Het komt in vele vormen met 'co-creatie' als leidend beginsel, onvergelijkbaar anders dan wat we 'mainstream' nog zien gebeuren. Zeer boeiend is het, zeer benieuwd hoe dat zich zal manifesteren in de nabije tijd.

Dat zie ik ook. Alsof er geen geheel is en overal verschillende vormen zijn van 'nieuwe bewustwording' voor een ieder op zijn eigen manier. het lijkt structuurloos alsof er geen samenhang is,toch, wanneer je goed kijkt zie je veel overeenkomsten. Ik ben benieuwd hoe dit uiteindelijk tot één nieuw geheel gevormd wordt en hoe 'het oude' losgelaten gaat worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 692
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Feit is dat je de nuancering die in het eerste deel van je uitspraak aanbrengt (nl. dat het hier inderdaad ging om bepaalde Joden) niet doorklinkt in het tweede deel (dat mensen als Hitler hier - ook

Het is altijd lastig  verleidingen te weerstaan, overkomt mezelf ook regelmatig  dat ik tegen beter weten in me laat verleiden, alsof de verleidingen het weten doen vergeten. Zelf geniet ik er van,

Wat Sjako het beste kan doen is jou links laten liggen. Je hebt in principe ook niets te zoeken in het subforum Bijbelstudie maar je moet zo nodig je atheïstisch evangelie verkondigen dat je een nog g

Posted Images

1 uur geleden zei sjako:

Niet direct. Er moet een regering zijn en wordt toegestaan door God. We moeten gehoorzaam aan haar zijn, maar mogen er geen deel van zijn. 

Ik begrijp helemaal niets van deze redenering. Zonder regering zou het een puinhoop worden, God ziet dat ook in en verlangt van iedereen gehoorzaamheid. Maar de JG mogen er niet aan deelnemen. Zijn die dan te goed om te regeren? Voldoen de huidige regeerders niet aan Gods eisen? Worden die geleid door de satan? Moeten jullie  de satan dan gehoorzamen? Wat is er op tegen om op het komende vooruit te lopen en alvast met meer JG de politiek in te gaan, ook al is het zonder de hulp van engelen, altijd nog beter dan een stelletje goddelozen in een regering, vanuit jullie standpunt bekeken. Straks gaan jullie toch ook regeren? Het lijkt me ondenkbaar dat koning Jezus straks in elk land ter wereld premier zal zijn, de nieuwe regeringen in het vredesrijk zullen dus gewoon onder een JG-premier hun werk moeten doen, dus waarom mag dat nu nog niet? Tijdelijk minder gelovigen om je heen in den Haag werkt toch niet besmettelijk? Ik kan me gewoon niet indenken dat God wel wil dat jullie langs de deur gaan om meer mensen voor zijn koninkrijk te charteren maar niet wil dat jullie dat vanuit een christelijke politiek gaan doen. Het lijkt mij dat, wanneer je in een God gelooft, dat je dan moet doen wat Hij wilt en niet wat jullie zelf het beste lijkt. Als ik je goed begrijp zitten jullie nu te wachten om te gaan regeren totdat je de hulp van engelen krijgt, tot die tijd mogen andere het doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dus God stond Hitler ook toe en liet 6 miljoen van zijn uitverkoren volk vermoorden. Dat is nl het gevolg van wat je hier stelt. Ik ben toch blij dat er mensen waren die niet zo slaafs gehoorzaam deden.

Misschien moeten we ons eerst een beeld vormen van hoe die toekomstige rechtvaardige regering gaat handelen, pas dan kunnen we daarover een oordeel vormen en/of gehoorzamen. Dat beeld blijft vooralsnog een beetje duister en derhalve speculatief. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Mullog:

Het betalen van de huur, de schoolresultaten, het werk (of gebrek daaraan), lichamelijke ongemakken, relationele problemen etc...

Die gebruikelijke zaken, mits inpassing van een Jubeljaar komt dit alles in een ander daglicht te staan waardoor tal van problemen worden opgelost. Het is dus niet zo dat er geen oplossingen zouden zijn, het is ook een kwestie van ze effectief toe te passen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mcmadtasty:

Ik vindt het oprecht jammer en tegelijkertijd heel begrijpelijk dat teksten uit de bijbel constant vanuit het referentiekader van onszelf wordt uitgelegd alsof wij in staat zijn alles te begrijpen, maar we zijn eigenlijk alleen maar in staat dat te begrijpen wat kenbaar is voor ons. Laat alsjeblieft aan God en Jezus over wat er gaat gebeuren en vergelijk  hen niet met ons mensen, hoe wij doen en handelen.

Er is geen andere mogelijkheid omdat het menselijke teksten zijn. ls het goddelijke teksten zijn dan zijn deze onbegrijpelijk voor ons. Maar god staat wel toe (volgens sommige inspireert hij zefs tot) dat deze teksten zo door mensen worden geschreven en deze beelden creeeren. En als hij daar niet op ingrijpt, bestaat hij dan wel?

1 uur geleden zei sjako:

Het lijkt me trouwens best leuk om met m'n voorouders ge spreken of met oudgedienden zoals Moszes, Jesaja etc. 

Het spreekt me in ieder geval meer aan dan op een wolkje harp spelen. 

Voor mensen met een hemelse hoop is het vooruitzicht te gaan regeren met Jezus. Ook een prachtige taak. Nee, we gaan ons niet vervelen.

T.a.v. 1; dat zou nog weleens tot verassingen kunnen leiden

T.a.v 2; daar heb je wel een punt

T.a.v. 3; Ik heb eerder het beeld dat Jezus een dictator is

T.a.v. alle punten - de eeuwigheid is wel heeeeeeeel erg lang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Je bedoelt dan mi een rechtvaardige regering, geen corrupte die de beschikbare alternatieven buiten de collectieve aandacht houdt?

Nee, elke willekeurige regering. In de tijd van Jezus waren dat de Romeinen, bepaald geen lieverdjes. Toch werd ook die regering de dienares van God genoemd. God heeft regeringen in een relatieve positie gezet omdat er toch een overheid moet zijn. Voor de tijden der heidenen waren de koningen over Israël gezalfd door Jehovah, toen die afgelopen was gingen er heidense heersers over Israël regeren. Nu is die tijd der heidenen weer afgelopen en gaat de koning die geregtigd is op de troon van Jehovah zitten en dat blijkt dus Jezus te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Nee, elke willekeurige regering. In de tijd van Jezus waren dat de Romeinen, bepaald geen lieverdjes. Toch werd ook die regering de dienares van God genoemd. God heeft regeringen in een relatieve positie gezet omdat er toch een overheid moet zijn. Voor de tijden der heidenen waren de koningen over Israël gezalfd door Jehovah, toen die afgelopen was gingen er heidense heersers over Israël regeren. Nu is die tijd der heidenen weer afgelopen en gaat de koning die geregtigd is op de troon van Jehovah zitten en dat blijkt dus Jezus te zijn.

Gaan we dan een Jubeljaar krijgen om - middels een periode van bezinning - een en ander recht te zetten? Dat zou betekenen dat velen al wat voorbereidend werk verricht hebben, hoeven dan enkel nog op Jezus te wachten om een soort van 'startschot' te geven. Maar dan komen we weer tot diezelfde vraag  ... 'wanneer?'. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Vreemde stelling, waarom denk je dat zo?

Ik citeer @sjako, als JG beschouw ik hem als eindtijd deskundige:

Citaat

Het wordt opgericht door Jezus en de engelen. Door geloof te stellen in Jezus en daardoor je leven te veranderen kan je deelgenoot zijn aan dit Vredesrijk, het Koninkrijk waar we elke dag om bidden.

De eerste zin geeft aan dat Jezus het vredesrijk opricht. De tweede zin dat je je naar Jezus moet voegen. Ik heb nog nooit ergens de indruk gekregen dat het oprichten van het vredesrijk een democratisch proces is. Ik heb geen oordeel over of dat goed of fout is, misschien kan het niet anders maar als je het er niet mee eens bent ga je de wijnpers in, heb ik zojuist geleerd. De stelling dat Jezus een dictator is, is wat mij betreft daarmee gerechtvaardigt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dus God stond Hitler ook toe en liet 6 miljoen van zijn uitverkoren volk vermoorden. Dat is nl het gevolg van wat je hier stelt. Ik ben toch blij dat er mensen waren die niet zo slaafs gehoorzaam deden.

Misschien moeten we ons eerst een beeld vormen van hoe die toekomstige rechtvaardige regering gaat handelen, pas dan kunnen we daarover een oordeel vormen en/of gehoorzamen. Dat beeld blijft vooralsnog een beetje duister en derhalve speculatief. 

dat heeft nets te maken met de opmerking van Jako dat regeringen zijn goedgekeurd door een god en we die dus moeten gehoorzamen. Dat gaat over regeringen die er nu zitten en heeft dus niets te maken met het eventuele geloof dat je hebt in een eventuele nog komende regering. Als je niet durft uit te spreken over het vermoorden van zes miljoen mensen, omdat je denkt dat dit wel eens rechtvaardig zou kunnen zijn, ben je wel heel diep gezonken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

dat heeft nets te maken met de opmerking van Jako dat regeringen zijn goedgekeurd door een god en we die dus moeten gehoorzamen. Dat gaat over regeringen die er nu zitten en heeft dus niets te maken met het eventuele geloof dat je hebt in een eventuele nog komende regering. Als je niet durft uit te spreken over het vermoorden van zes miljoen mensen, omdat je denkt dat dit wel eens rechtvaardig zou kunnen zijn, ben je wel heel diep gezonken.

Destijds zei men het onderstaande, voor welke regering zou een mens dan moeten kiezen en/of gehoorzamen?

"Dat is natuurlijk nogal pijnlijk voor de betrokkenen. Men zou in de regel haar leugens niet moeten onthullen, omdat men niet weet of en wanneer men ze weer nodig heeft. Het essentiële geheim van Engels leiderschap is niet zozeer afhankelijk van intelligentie. Integendeel, het hangt af van een opmerkelijk dom dik hoofd. De Engelsen houden zich aan het principe dat wanneer men liegt, dan moet het een grote leugen zijn, en deze moet worden volgehouden. Zij houden hun leugens vol, zelfs met het risico ermee voor gek te staan." (bron)

Denk dat Sjako iets anders bedoeld dan dit, heeft mi meer te maken met ethiek en rechtvaardigheid voor allen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Mullog:

De stelling dat Jezus een dictator is, is wat mij betreft daarmee gerechtvaardigt.

In denk dat dit onzin is. Het was vanaf het begin de bedoeling dat de aarde door God werd bestuurd. Daar is dus een kink in de kabel gekomen en hierbij zijn we we weer on topic. Ik vind dat God de mensen een heel eind tegemoet komt. Jezus gaat niet alleen regeren, maar heeft 144.000 mederegeerders die als koningen en priesters het Koninkrijk gaan dienen. Hierbij is het menselijke aspect ook toegevoegd. Jezus is mens geworden, dus weet hij heel goed hoe het is om mens te zijn. Hij heeft hier zelfs zijn leven gegeven. Om dan te spreken van een dictator? Nee, absoluut niet. De enige dictator op dit moment is Satan.

8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je niet durft uit te spreken over het vermoorden van zes miljoen mensen, omdat je denkt dat dit wel eens rechtvaardig zou kunnen zijn, ben je wel heel diep gezonken.

Dat doen we natuurlijk wel. Nazisme is nooit goed te keuren en was ook niet de eigenlijke regering. Een bepaalde mate van verzet mag natuurlijk. Sterker nog, ze kwamen hierdoor in concentratiekampen terecht. Ze hadden de paarse driehoek. Je wilt niet weten wat onze broeders daar moesten doorstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het idee dat Jezus een dictator is nog niet zo'n gek idee... Wij hebben de connotatie om bij een dictatuur meteen iets vreselijks te bedenken en te verwachten, aangezien de voorbeelden die we hebben en ook omdat we opgevoed zijn in een democratie... Maar heel wat filosofen waren absoluut tegen de democratie... Zo stelde Plato dat hij wilde dat mensen werden geregeerd door een speciale klasse, die geen bezittingen hadden en zelfs geen familiebanden, de phulakoi, die werden bijgestaan door helpers, een soort politiemacht (de epicuroi), allemaal natuurlijk niet verkozen, maar door hun intellect gekozen. Als je bijvoorbeeld de republiek zou lezen zou je veel terugvinden van een vorm zoals het derde rijk (natuurlijk in een volledig slecht daglicht)

Toch even vermelden aan Sjako dat "gehoorzaamheid" aan regering nog vrij recent is binnen de JG, meer nog, in het voormalig Oostblok is er een afgescheurde groep van de JG die zich the truth Jehovah's witnesses noemt, die zich niet wensten aan de veranderde leer omtrent Rom 13,1 aan te passen.

Zelf vind ik stemmen belangrijk, het is geheel vreemd om te proberen dit negatief te betrekken omdat Jezus geen koning wilde worden in de samenleving waarin hij leefde, die was geheel anders dan de onze. Stemmen is (voorlopig) ook de enige manier waarop ik mijn stem kan laten horen in de regering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei sjako:

Nu is die tijd der heidenen weer afgelopen

Ben je niet bang dat de kans groot is dat Koning Jezus straks tegen de WTG zal zeggen dat jullie in de "heidense" tijd je verantwoording niet hebben genomen en dat  Hij daarom, als Hij tzt aan de macht komt jullie ook niet nodig heeft? Andere christenen doen nu in de politiek hun best er het beste van te maken terwijl de WTG aan de zijlijn blijft staan maar er wel van profiteert als christelijke partijen nog iets voor hun religie  bereiken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Dat doen we natuurlijk wel. Nazisme is nooit goed te keuren en was ook niet de eigenlijke regering. Een bepaalde mate van verzet mag natuurlijk. Sterker nog, ze kwamen hierdoor in concentratiekampen terecht. Ze hadden de paarse driehoek. Je wilt niet weten wat onze broeders daar moesten doorstaan.

 

19 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je niet durft uit te spreken over het vermoorden van zes miljoen mensen, omdat je denkt dat dit wel eens rechtvaardig zou kunnen zijn, ben je wel heel diep gezonken.

Ik heb veel respect voor mensen die bij hun principes blijven en de JG's die toendertijd die keuze gemaakt hebben. Maar wat kun je er verder over zeggen? Bij de staat Israel heb ik nog steeds het gevoel dat mensen het allemaal maar goed moeten vinden wat daar gebeurt omdat de holocaust heeft plaatsgevonden. Een duidelijke stellingname tegen de misdadigers van het derde rijk is op zijn plaats maar laten we de discussie hierdoor niet vertroebelen.

Als je binnen een gemeenschap leeft, in dit geval Nederland, en je onttrekt je aan de politieke besluitvorming door niet deel te nemen aan het democratisch proces (verkiezingen) dan neem je geen verantwoordelijkheid. Volgens mij doe je dan precies wat Jezus niet wilt dat je doet (Mattheus 25:14-30).

7 uur geleden zei ZENODotus:

Maar heel wat filosofen waren absoluut tegen de democratie...

Democratie is een slechte regeringsvorm, alleen ik weet geen betere... :)

10 uur geleden zei sjako:

Het was vanaf het begin de bedoeling dat de aarde door God werd bestuurd.

Waarom heeft hij het dan uit handen gegeven? Als atheist ben ik ervan overtuigd dat het heelal circa 13,7 miljard jaar geleden is ontstaan (en of dat spontaan is geweest of dat god het op gang heeft gebracht interesseert mij in de discussie eigenlijk geen ene biet). En dan voert god een drama op beginnend met het creeeren van Adam (naar zijn evenbeeld, waarom zijn wij niet onzichtbaar dan?) en daarna Eva (waarom heeft hij daarvoor een rib nodig als hij een heel universum uit niets kan maken?) en waarom ontvouwt zich dit drama in een kleine zandbak op een klein stukje van een kleine planeet in een middelmatig melkwegstelsel in een verder onbegrijpelijk groot universum. Dat kan toch alleen maar zijn dat hij, als hij bestaat, mensjes wil pesten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Mullog:

waarom ontvouwt zich dit drama in een kleine zandbak op een klein stukje van een kleine planeet in een middelmatig melkwegstelsel in een verder onbegrijpelijk groot universum.

En waarom meer dan 13 miljard jaar wachten voor een openbaring? Waarom dan niet 2000 jaar extra wachten op die immense tijdschaal, zodat mensen daadwerkelijk de boodschap adequaat konden verspreiden via moderne communicatiemiddelen? Geen vertaalfouten, geen discussies over canon, geen concilies, geen vertakkingen, bekende schrijvers die je gewoon kunt benaderen en vragen wat ze nou eigenlijk bedoelden met die en die tekst. 

Maar ik dwaal af...

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Mullog:

Democratie is een slechte regeringsvorm, alleen ik weet geen betere... :)

Panarchisme is een leuk idee om nader te exploreren, voor elk wat wils en de verschillende strekkingen hebben geen invloed op elkaar. 

Panarchisme is een politieke filosofie die ervan uitgaat dat ieder individu mag bepalen tot welke overheid hij of zij thuishoort. Hierbij hoeft men niet van locatie te wisselen. Het concept was bedacht door Paul Émile de Puydt, een Belgische politieke econoom. Het idee is dat mensen zelf overheden maken, waarop andere mensen zich kunnen ‘abonneren’. De verschillende overheden zouden enkel macht hebben over hun eigen volgelingen. Wanneer men niet tevreden is kan men overstappen op een andere overheid. Zo ontstaat er concurrentie tussen deze ‘politieke kerken’, en voelen deze zich genoodzaakt zo efficiënt mogelijk te werken. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei violist:

Ben je niet bang dat de kans groot is dat Koning Jezus straks tegen de WTG zal zeggen dat jullie in de "heidense" tijd je verantwoording niet hebben genomen en dat  Hij daarom, als Hij tzt aan de macht komt jullie ook niet nodig heeft? Andere christenen doen nu in de politiek hun best er het beste van te maken terwijl de WTG aan de zijlijn blijft staan maar er wel van profiteert als christelijke partijen nog iets voor hun religie  bereiken.

Nee, ben ik niet bang voor. Wij bereiken ook heel veel, maar niet via de politiek. De eerste Chritenen bekleden ook geen politieke functie en dat is toch het dichtste bij de bron. Ik probeer het naar beste wil goed te doen. Dus heb vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Nee, ben ik niet bang voor. Wij bereiken ook heel veel, maar niet via de politiek. De eerste Chritenen bekleden ook geen politieke functie en dat is toch het dichtste bij de bron. Ik probeer het naar beste wil goed te doen. Dus heb vertrouwen.

Misschien heb je hier wat aan, of waar je politiek niets over hoort zeggen.

KjZEiiF.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Volgens mij doe je dan precies wat Jezus niet wilt dat je doet (Mattheus 25:14-30).

Dat is de gelijkenis van de talenten. Je moet je talenten inzetten tbv het Koninkrijk.

Het laatste vers van Mattheus laat dat zien

19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,  20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

Gaat! Zegt Jezus. Hij roept op tot aktie. Maakt discipelen, zet daar je talenten voor in. Vermeerder je talenten door ze in te zetten voor de prediking van het Koninkrijk, maak discipelen. Jij denkt stoffelijk als je denkt dat je je talenten in moet zetten voor wereldse zaken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Dat is de gelijkenis van de talenten. Je moet je talenten inzetten tbv het Koninkrijk.

Het laatste vers van Mattheus laat dat zien

19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,  20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

Gaat! Zegt Jezus. Hij roept op tot aktie. Maakt discipelen, zet daar je talenten voor in. Vermeerder je talenten door ze in te zetten voor de prediking van het Koninkrijk, maak discipelen. Jij denkt stoffelijk als je denkt dat je je talenten in moet zetten voor wereldse zaken. 

Met wat talent in politiek bereik je waarschijnlijk veel meer dan lans deuren leuren. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid