Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Zojuist zei HJW:

Waar staat dat de ratio in de ogen van God een scheldwoord is ?

Ratio heeft veel positiefs en negatiefs opgeleverd.

Als jij stelt dat andere leren dwaalleren zijn dan oordeel je niet ?

Jouw gedachten over wetenschap houden geen oordeel in ?

Je oordeelt vrijwel alles en iedereen.

God oordeelt, ik niet. Ik geef alleen door wat ik te weten ben gekomen. Ratio heeft liefde voor God in ons vervangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 281
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Magere Hein Je maakt dus onderscheid tussen religieuze en niet-religieuze levensbeschouwingen. Daarmee begeef je je echter op gevaarlijk terrein. Iedereen mag immers de eigen levensbeschouwing vrij u

Het zo fijne linksysteem van Credible werkt als een tierelier! Heb het voor je aangepast!

Daar heb je idd een punt. Ik bedoel dan vooral op gebied van vluchtelingen, migranten en allochtonen (wat ik een slecht woord vind). Wat mij betreft is het de Partij Voor de Verdeeldheid. Daar kan ik

1 uur geleden zei Robert Frans:

Heel eenvoudig, door niet eerst over euthanasie te beginnen. Eerst bespreek je met elkaar de volgende vragen:

Welke filosofische betekenis of zin hebben leven en dood ten opzichte van mens, dier en schepping?
In hoeverre kun je eigenaar zijn van iets waar je zelf nauwelijks controle over hebt, zoals over het leven zelf?
Wie is in dat opzicht dus de eigenaar over leven en dood: de mens of schepping zelf of de Schepper ervan?
Als de Schepper eigenaar is, wat heeft Hij vervolgens geopenbaard wat betreft zijn visie en wil hieromtrent?
Wat gebeurt er met een mens na de dood en hebben keuzes hier omtrent leven en dood daar invloed op?
Is de dood dus werkelijk een oplossing voor ondraaglijk lijden, of kan zij het lijden misschien zelfs verergeren?
In hoeverre kan een individu daarom zelf beschikken over zijn levenslot, gezien ook het gebrek aan informatie?
In hoeverre is een individu autonoom ten opzichte van zijn directe sociaal-maatschappelijke omgeving?
In hoeverre hebben diens sociale omgeving en de staat ook recht van spreken als het om diens levenslot gaat?
Hoe ver mag de mens gaan om lijden te voorkomen, behoudens lijden als gevolg van zonde?
In hoeverre mag de samenleving de dood als oplossing voor het lijden faciliteren of daartoe (wettelijk) gedwongen worden?
Wat is precies ondraaglijk lijden en hoe kan men dat universeel en objectief vaststellen?

Er zijn dus heel wat vragen op filosofisch, moreel en ethisch niveau die je zult moeten bediscussieren, voordat je überhaupt bij euthanasie aankomt. Deze lijst is ook ongetwijfeld verre van compleet, want zo complex is deze materie nu eenmaal. En pas als je deze vragen hebt beantwoord in je eigen wereldbeeld, dan pas kun je een gefundeerd, goed onderbouwd betoog houden voor of tegen euthanasie. Daar heb je dan geen enkele casus voor nodig.
Zolang je deze discussie niet aangaat, blijft het bij holle kreten over egoïsme of bij het bespreken van individuele cases zonder goede filosofische theologische achtergrond. Men spreekt elkaar dan aan op waarden en filosofische standpunten waarvan men denkt dat men die gemeen met elkaar heeft, terwijl dat dus helemaal niet zo hoeft te zijn. En het hoeft dan helemaal niet altijd meteen egoïstisch of harteloos te zijn als men een (fundamenteel) ander wereldbeeld hieromtrent aanhoudt en vanuit dat wereldbeeld jouw standpunten omtrent euthanasie bestrijdt.

Dat is jouw mening Robert. Hele volksstammen kunnen het wel gewoon keer euthanasie hebben, waarbjj genoemde zaken vanzelf wel of niet aan bod komen. Als je een beetje bagage hebt, te weten kennis van de christelijke leer omtrent lijden, leven na dood etc (en die bagage heb ik, en ik ga er vanuit dat jij dat weet) kun je prima rechtstreeks op deze kwestie inzoomen en al naar gelang putten de Bijbel, traditie etc.

MarieCurie heeft er eerlijk gezegd een beetje een handje van om niet op directe vragen in te gaan (ook op andere plekken). Ik ga er vanuit dat je t kunt zien.

Als je euthanasie verbiedt, zorg je er dus voor dat je een medemens in situaties waarbij leed ondraaglijk is (niet voor alle soorten leed bestaat een pil Robert) het leed laat 'uitzitten', dagen, weken, maanden, jaren. Ongeacht eventuele zaken als een evt opstanding etc. Eens?

1 uur geleden zei MarieCurie:

Als de mens nou eens zou aanvangen met houden van God, dan kan ik van alle mensen gaan houden en worden we 1.

Je houdt alleen van mensen die van God houden? :?

2 uur geleden zei MysticNetherlands:

Je reactie op dieren die helse pijnen lijden is 'dieren zijn geschapen voor de mens'?

@MarieCurie kun je wellicht nog op bovenstaand reageren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op Tuesday, March 07, 2017 om 09:01 zei MysticNetherlands:

CDA, een partij die het nodig vindt om te beweren dat de PvdD overbodig is, een partij die glashard liegt over dierenwelzijn ('boeren in NL gaan goed met hun dieren om', hoe verzin je het!), de bio-industrie als gegeven neemt, lekker weer preventief massaal aan de anti-biotica, die onzin uitkraamt over 'mega-stallen ('megastallen maar dan duurzaam', halloooo??), laffe uitspraken over milieu, laffe uitspraken over genetisch modificeren van dieren.... nee bah, een partij die nergens voor staat dan lekker door-aanmodderen met ons 'rentmeesterschap'.

Los van de boeren, van een christelijke boerenzoon begreep ik dat de open stallen voor koeien wel aangenaam zijn voor de koeien (maar dat wil niet zeggen dat het tegendeel niet waar zou zijn), omschrijf je wel het CDA zoals het op mij over komt. Aanmodderen. 

Ik heb trouwens toch mijn stem opnieuw heroverwogen bijgesteld. Het wordt de Christen Unie. Links en christelijk, waarbij ethische normen en waarden als "tegen abortus en euthenasie" ook beschermd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle boeren die ik ken stemmen CDA. Ook ik zal CDA stemmen aangezien het volgens mij een van de weinige partijen is die ook oog heeft voor mensen buiten de randstad. En veel CDA kamerleden komen ook uit de provincie. Ik word graag vertegenwoordigd door iemand die wert wat er hier leeft en niet in de randstedelijke bubbel vast zit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thorgrem:

Alle boeren die ik ken stemmen CDA. Ook ik zal CDA stemmen aangezien het volgens mij een van de weinige partijen is die ook oog heeft voor mensen buiten de randstad. En veel CDA kamerleden komen ook uit de provincie. Ik word graag vertegenwoordigd door iemand die wert wat er hier leeft en niet in de randstedelijke bubbel vast zit. 

En dat betekent concreet? Wat voor standpunten zijn specifiek gerelateerd aan boerenp... sorry boerenl.... sorry niet-randstedelingen? :D;):P

22 minuten geleden zei Gaitema:

boeren, van een christelijke boerenzoon begreep ik dat de open stallen voor koeien wel aangenaam zijn voor de koeien

Een boer uit de bio-industrie gaat natuurlijk niet zeggen dat weidegang noodzakelijk is nee... of dat preventief antibiotica slecht is om vele redenen.... maar goed. Vooral varkens en kippen hebben t slecht in de bio-industrie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei MysticNetherlands:

En dat betekent concreet? Wat voor standpunten zijn specifiek gerelateerd aan boerenp... sorry boerenl.... sorry niet-randstedelingen? :D;):P

Dat betekend concreet dat bijvoorbeeld veel partijen (VVD, PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie) op de zorg willen bezuinigen door 30 spoedeisende hulp afdelingen in ziekenhuizen te sluiten tussen 23:00 en 7:00. En wel in niet randstedelijke gebieden waardoor reistijden naar spoedeisende hulp onverantwoord lang zijn.

 

Het CDA neemt zulke maatregelen die de leefbaarheid buiten de randstad ernstig aantasten niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem: Goede onderbouwing _:)_;)

9 uur geleden zei MysticNetherlands:

En dat betekent concreet? Wat voor standpunten zijn specifiek gerelateerd aan boerenp... sorry boerenl.... sorry niet-randstedelingen? :D;):P

Een boer uit de bio-industrie gaat natuurlijk niet zeggen dat weidegang noodzakelijk is nee... of dat preventief antibiotica slecht is om vele redenen.... maar goed. Vooral varkens en kippen hebben t slecht in de bio-industrie. 

O vandaar, maar toch: het is een jonge knul uit de buurt van Nijverdal die christelijk betrokken is.. Die combi maakt het, dat ik hem geloof op zijn blauwe ogen :D

Maar ja, dit is natuurlijk een slechte onderbouwing (F)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ChristenUnie.  Ik denk tsjek even hun standpunten inzake dierenwelzijn.  Krijg ik eerst een lijst met meest gezochte onderwerpen, staat niets over dieren bij. Oké, niet gelijk stereotypen uit de kast halen van christelijke stemmers die daar niet om geven. Dus vol vetrouwen klikken naar hun eigen volledige lijst met speerpunten. Ook al geen dieren(welzijn). Volgens mij is t clichébeeld dat ik zo graag niet wil hebben, toch een beetje waar. Jammer.

En nee, dierenwelzijn is niet t enige wat telt voor mij.

 

@Thorgrem dank voor t voorbeeld, duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Circulaire economie
CO2-reductie
Duurzaamheid
Fossiele brandstoffen
Klimaat
Landbouw
Milieu
Natuur
Schone energie
TTIP
Visserij

Kortom, veel groene en duurzame standpunten bij de CU. En als je bij de zoekfunctie op "Dierenwelzijn" zoekt, dan krijg je veel positieve resultaten over hoe de CU daarmee is omgegaan qua besluitvorming en hoe zij het belang van dierenwelzijn dus beziet. Het woordje staat dus misschien niet direct in haar standpunten, maar uit bovenstaande standpunten kun je prima een stuk diervriendelijker en duurzamer programma halen, alleen al omdat een schoon milieu en omdat duurzame en gebalanceerde landbouw en visserij ongetwijfeld de dieren goed zal doen. Het stereotiep gaat hier mijns inziens dus niet op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Mooi man :) en ik kan met een gerust hart CU stemmen 

Nou, nogmaals 'dieren' komt niet eens voor in hun index.

 

Milieu: begint hoopvol met "Alle leven is Gods waardevolle gift. Wij hebben de taak om zorgvuldig om te gaan met de schepping. Vervuiling van de lucht en de natuur, verspilling van materialen en uitputting van hulpbronnen zijn een grote bedreiging voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. " en rept verder niet over dieren.

Duurzaamheid: rept niet over dieren.

Natuur dan!: nee, alleen dat ze afschieten van dieren promoten

Landbouw: dit moet hem zijn dan. :"produceert in balans met dier en leefomgeving. Jonge boeren en tuinders verdienen een goede toekomst in ons land." voor de rest NIETS.

 

Prima, je stemt maar waarop je wilt, maar vertel me niet dat ze dieren ook maar enige plek geven in hun programma @Robert Frans en @Gaitema Of ik kijk er wederom overheen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kom op man, dit soort politieke statements is jou onwaardig.... Een politieke partij hoort CONCRETE statements te maken. Ze zeggen toch niet "ons enige standpunt is dat we willen dat iedereen aardig tegen iedereen doet, gebaseerd op de Bijbel?" Als dieren niet expliciet genoemd worden, maar wel expllciet maatregelen en details over groene energie, weet je genoeg. Valt me echt van je tegen dit @Robert Frans

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Gaitema:

Het is duidelijk dat je dat Partij van de Dieren stemt :)

Echter denk ik ook dat ze wel aan de welzijn van de dieren zullen denken. Het zal vast meer een speerpunt van de Partij van de Dieren zijn. Ieder zijn vak. 

Als ze aan welzijn van dieren denken, stsaat dat in hun partijprogramma. Het staat er niet in, dus....

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lang niet alles staat in partijprogramma's idd.

Daarnaast moet je datgene wat in de partijprogramma's staat maar met een korreltje zout nemen, het meeste sneuvelt in de onderhandelingen tijdens de kabinetsformatie.

Gister een stukje gelezen over de bijeenkomst van Klaver (GL) gister. Wat een inhoudsloos gebral van een jongeman die de realiteit uit het oog aan het verliezen is. Zo claimt hij dat dit de eerste kans in 20 jaar is dat een linkse partij kan winnen. Dan vergeet hij al gelijk de afgelopen verkiezingen (pas 4 jaar geleden) waarin de PvdA een veel grotere kans maakte om de verkiezingen te winnen. Compleet de realiteit kwijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid