Spring naar bijdragen

Moraliteit: absoluut, relatief, objectief, subjectief?


Aanbevolen berichten

12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zonder God geen moraal. Dat is mijn stelling en uitgangspunt.

Mooi dat dat jouw stelling en uitgangspunt is, maar waar is de onderbouwing? 

Citaat

Mensen die hun eigen definitie aan goed en kwaad willen geven gaan hier hopeloos in verzuipen, ten koste van de ander.

Ook een leuke stelling, maar wederom geen onderbouwing.

Citaat

Er zij er die dit lukt. Echter alleen al het feit dat ook atheïsten graag mogen filosoferen over wat moreel en immoreel is, bewijst dat de Bijbel gelijk heeft.  

Nog eentje zonder onderbouwing

Citaat

De ingebouwde zin voor realiteit en van het belang van goed en kwaad getuigt van het gegeven dat wij zijn gemaakt naar het beeld van God. Zoals beschreven in Genesis.

Hoe is dat alles een uitleg/onderbouwing over je stelling dat atheïsten inconsequent hun gedachtengoed zouden uitleven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 383
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja hoor, die is er, ter aanvulling op de wetenschappelijke studie naar de menselijke geest. Bestudeer nauwgezet alle eeuwenoude en wereldwijd verspreide levensbeschouwingen, van katholicisme tot boedd

Je kunt uit elke bewering een woord pikken en dan vragen wat er met dat woord wordt bedoeld. Daar ben ik niet tegen opgewassen. 

Bonhoeffer loochende Jezus niet en was zelfs volkomen bereid zijn leven voor Hem te geven. Wat ik zo vreemd (en ook erg) vind is dat de kritiek op christelijke leiders altijd voortkomt uit eigen geled

18 minuten geleden zei Appie B:

Mooi dat dat jouw stelling en uitgangspunt is, maar waar is de onderbouwing? 

Ook een leuke stelling, maar wederom geen onderbouwing.

Nog eentje zonder onderbouwing

Hoe is dat alles een uitleg/onderbouwing over je stelling dat atheïsten inconsequent hun gedachtengoed zouden uitleven?

Ik ga helemaal niets onderbouwen, noch verantwoorden naar jou toe. Ik leef vanuit een gegeven dat voor jou duister is. Er is niets dat jou tevreden zal stellen wat onderbouwing betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ga helemaal niets onderbouwen, nog verantwoorden naar jou toe. Ik leef vanuit een gegeven dat voor jou duister is. Er is niets dat jou tevreden zal stellen wat onderbouwing betreft.

Tuurlijk, als er boter mij de vis wordt gevraagd dan houdt meneer het voor gezien. Niet de eerste keer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

De twee honden. En laat ik die hond maar voeden die ik de baas wil laten zijn. Die ander kan van mij doodvallen.

Dat is de onverschilligheid waarover men spreekt, iedereen kan doodvallen maar we gaan het wel over moraliteit hebben. Het is een vreemde combinatie. :)

Zojuist zei Appie B:

Hoe kan ik een onderbouwing wegduwen als die er niet is?

Zo gebeurt dat inderdaad, het zijn bijzondere fenomenen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Dat is de onverschilligheid waarover men spreekt, iedereen kan doodvallen maar we gaan het wel over moraliteit hebben. Het is een vreemde combinatie. :)

Nou, ik heb het niet gehad over andere mensen die voor mijn part dood kunnen neer vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Willempie:

Laten we dan weer teruggaan naar het begin. Wat betekent moraal voor jou dan? Kennis?

Gaan we de hele discussie weer opnieuw voeren?

In het kort: Moraal is het juiste doen ten aanzien van het welzijn van mens en dier. Dus wat ten gunste is van het welzijn is moreel juist en wat ten nadele is van het welzijn, is moreel onjuist. 

5 minuten geleden zei Willempie:

Betekent dit dan niet dat je aangewezen bent op denkers die niet in God geloven? Want dat is nu juist wat ik je de hele tijd probeer duidelijk te maken.

In ben in feite aangewezen op de hele samenleving, dus ook op mensen die in God geloven. Dat begrijp ik best, maar dat is niet waar de discussie over ging. Dat ging over wat moraliteit inhoudt en hoe je tot morele keuzes komt. Ik pleitte voor een seculiere moraal; een moraal waarin geen 'beroep' wordt gedaan op het geloof in God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Appie B:

In het kort: Moraal is het juiste doen ten aanzien van het welzijn van mens en dier. Dus wat ten gunste is van het welzijn is moreel juist en wat ten nadele is van het welzijn, is moreel onjuist.

Waarom doen we dat dan niet?

 

3 minuten geleden zei Appie B:

Ik pleitte voor een seculiere moraal; een moraal waarin geen 'beroep' wordt gedaan op het geloof in God.

En die bestaat dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Appie B:

Gaan we de hele discussie weer opnieuw voeren? In het kort: Moraal is het juiste doen ten aanzien van het welzijn van mens en dier. Dus wat ten gunste is van het welzijn is moreel juist en wat ten nadele is van het welzijn, is moreel onjuist. 

Volgens het onderstaande concept? Iets is pas waar als het onze belangen dient, als gemeenschap in z'n totaliteit.

Een derde concept is de ‘pragmatische waarheid’. Volgens dit concept is een ervaring ‘waar’ als deze ervaring het individu helpt om een probleem op te lossen of om een situatie meester te worden. Ervaringen of overtuigingen worden beschouwd als handelingen zoals alle andere handelingen, en ware ervaringen en overtuigingen zijn die ervaringen en overtuigingen die positieve consequenties hebben. Pragmatisten hebben kritiek op het correspondentieconcept van waarheid, omdat ze vinden dat dit weinig met het alle daagse leven te maken heeft. Zij willen een mensgerichte theorie en zeggen: iets is waar omdat het waarde voor iemand heeft. Dit concept is dus subject betrokken en probeert niet het subject uit te schakelen. Waarheid is hier valuatie: iets is waar als het samenhangt met onze belangen, iets is niet waar als het niet samenhangt met onze belangen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Waarom doen we dat dan niet?

Appie B heeft al aangegeven dat hij de alternatieven niet kent, het is dan ook onmogelijk om daar een conclusie aan vast te knopen. Maar dat heeft met kennis te maken, dit vereist a priori ontvankelijkheid en degelijke integratie/diepgaander beschouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid