Spring naar bijdragen

Mag een christen autorijden?


Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei vragennaardeweg:

Het milieu wordt behoorlijk vervuild. De vraag is mag je als christen autorijden? Of is dat zondig?

Het is in deze maatschappij bijna ondoenlijk om geen gebruik te maken van vervoer. Of je nu de bus, trein, auto of wat dan ook gebruikt vervuil je in meer of mindere mate het milieu. Ik denk dat het wel belangrijk is voor een Christen dit met beleid te doen. Ik heb zelf geen auto. Maar je moet geen gebruik maken van een auto als je het ook makkelijk kan fietsen denk ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-3-2017 om 01:35 zei vragennaardeweg:

Het milieu wordt behoorlijk vervuild. De vraag is mag je als christen autorijden? Of is dat zondig?

Mensen die vlakbij een snelweg wonen gaan eerder dood. Door schadelijke stoffen uit te stoten: Is dit niet een vorm van moord op de mensheid? Je sterft niet meteen natuurlijk maar wel op langer termijn?

Het milieu wordt idd behoorlijk vervuilt. Ik denk echter wel dat je als christen mag autorijden. Als christen kan je echter ook opletten dat je een auto koopt die niet in de >D klasse valt qua uitstoot.

Er zijn overigens wel vervuilendere dingen dan de auto vandaag de dag. Als beargumenteerd zoals je nu doet moet je je gelijk af laten sluiten van gas, water en licht. Kan je ernstig gaan nadeken over de kleding die je draagt enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Thorgrem:

de >D klasse valt qua uitstoot.

Das wel een hele magere eis. Sowieso zegt de klassering niets, daar hij relatief is tov van andere auto's in dezelfde groep. Dus 4 liter Porsche kan best een B of C klasse zijn

23 uur geleden zei Thorgrem:

Het milieu wordt idd behoorlijk vervuilt. Ik denk echter wel dat je als christen mag autorijden. Als christen kan je echter ook opletten dat je een auto koopt die niet in de >D klasse valt qua uitstoot.

Er zijn overigens wel vervuilendere dingen dan de auto vandaag de dag. Als beargumenteerd zoals je nu doet moet je je gelijk af laten sluiten van gas, water en licht. Kan je ernstig gaan nadeken over de kleding die je draagt enz enz.

De vleesindustrie vervuilt volgens de meeste schattingen meer dan transport (wat overigens niet alleen auto's maar ook vliegtuigen en schepen etcetera bevat). Dus daar kun je makkelijk scoren qua milieu. Eet geen of weinig vlees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2017 om 08:22 zei MysticNetherlands:

Das wel een hele magere eis. Sowieso zegt de klassering niets, daar hij relatief is tov van andere auto's in dezelfde groep. Dus 4 liter Porsche kan best een B of C klasse zijn

De vleesindustrie vervuilt volgens de meeste schattingen meer dan transport (wat overigens niet alleen auto's maar ook vliegtuigen en schepen etcetera bevat). Dus daar kun je makkelijk scoren qua milieu. Eet geen of weinig vlees.

Een magere eis het kan wat mij betreft ook C label zijn, maar iig denk je dan na om in de klasse waarin je shopt een zuiniger product te kopen.

Overal kan je relatief makkelijk scoren door iets te minderen. Ook met verwarming thuis bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het idee dat dit allemaal alleen voor christenen op zou gaan is buitengewoon vreemd. Daarnaast vraag ik mij af waarom een christen zich wel druk zou maken om de vervuiling door auto's, maar niet door de vleesindustrie. De christen die zijn vleesconsumptie halveert, heeft net zo'n positief effect op de uitstoot van broeikasgassen, als de christen die helemaal geen auto meer rijdt. Maar voor christen kun je elk ander woord invullen hoor. Mens, blanke, man, dominee, homo, moslim.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-3-2017 om 01:35 zei vragennaardeweg:

Het milieu wordt behoorlijk vervuild. De vraag is mag je als christen autorijden? Of is dat zondig?

Mensen die vlakbij een snelweg wonen gaan eerder dood. Door schadelijke stoffen uit te stoten: Is dit niet een vorm van moord op de mensheid? Je sterft niet meteen natuurlijk maar wel op langer termijn?

De vis BBQ van Jezus was ook milieuvervuilend, brandoffers zijn het ook. Nu is het verschil wel dat wij als mens qua CO2 uitstoot pas sinds de industriële revolutie 'het verschil' weten te maken. En auto's horen daar ook bij.

Iedereen doet wel iets slechts voor het milieu. Veel milieu hippies zijn ook wel eens in Azië geweest. Daar kom je ook meestal niet op de fiets. Maar dat betekend nog niet dat je daarom er niet meer aan zou denken. Een mooie stap is om er bewust van te zijn en er bewust mee om te gaan. Heb je een auto, gebruik hem dan voor de dingen waarvoor het echt nodig is. Niet uit gemakzucht. En als je het geld hebt, koop een minder milieuvervuilende optie.

Maar je hebt gelijk natuurlijk, het is net zoiets als 'meeroken'. Het heeft invloed op je levensverwachtingen. Tegelijkertijd maak je ook deel uit van een systeem, waarvan het lastig is je te ontkoppelen. Ik heb geen auto, werk op 10m fietsafstand en woon in een stad op een landelijk spoor knooppunt. Maar woon je in een dorpje, dan is het al een stuk lastiger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎8‎-‎3‎-‎2017 om 01:35 zei vragennaardeweg:

Het milieu wordt behoorlijk vervuild. De vraag is mag je als christen autorijden? Of is dat zondig?

Mensen die vlakbij een snelweg wonen gaan eerder dood. Door schadelijke stoffen uit te stoten: Is dit niet een vorm van moord op de mensheid? Je sterft niet meteen natuurlijk maar wel op langer termijn?

Goed om er over na te denken hoe veel we een auto echt nodig hebben, maar ik denk dat een auto ook geregeld noodzakelijk is om bijvoorbeeld op het werk te komen. Het openbaar vervoer is helaas veel duurder, rijdt niet altijd en overal. Wat positief is, dat de auto's steeds schoner worden. Wat dat betreft zie ik de toekomst wel zonnig in.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier in Nederland zijn we wat dat betreft eigenlijk best goed bezig. Ja, er wordt hier veel autogereden, maar vooral ook veel gefietst. Opvallend veel gefietst zelfs. Wij vinden het heel gewoon om voor kleine eindjes, zoals de boodschappen, even snel de fiets te pakken, maar wereldwijd gezien is dat eigenlijk iets uitzonderlijks.
Net zoals onze uitgebreide fietsinfrastructuur en -cultuur, waardoor we tot grote verbazing van veel buitenlanders gewoon zonder helm op de fiets stappen, er echt overal fietspaden liggen en auto's zowaar serieus rekening met ons houden. We fietsen zelfs in de meest barre weersomstandigheden. Winkelcentra of hele straten waar je met de auto niet mag komen zijn in vrijwel alle andere rijke landen ondenkbaar.
Ik heb zelfs een Engelse YouTube-kanaal ontdekt die uitsluitend gewijd is aan filmpjes van fietsende Nederlanders. Blijkbaar is dat zo'n bijzonder gezicht, dat er een kanaal voor kan worden aangemaakt. En tja, een fietsende moeder met voorop en achterop een jengelend kind en twee volle boodschappentassen, tegen de regen en de wind in, dat is ook wel echt een staaltje pure Hollandse behendigheid. ;)

Het lijkt er dus sterk op dat Nederlanders inderdaad allang en breed de fiets pakken zodra het even kan. Daar heeft de overheid in de jaren zeventig en tachtig dan ook hard voor gewerkt, om de infrastructuur fietsvriendelijk te krijgen. Daar hoeven we ons denk ik dus niet al te schuldig over voelen.
Gewoon lekker blijven fietsen, het OV blijven verbeteren en steeds meer overgaan op elektrische auto's en dan is dat ook weer opgelost. Nu nog de andere grote vervuilers, zoals de al genoemde vleesindustrie. Als je van de week gezien hebt hoe een zeker horrorslachthuis aan het licht werd gebracht, dan zul je je ongetwijfeld wel beseft hebben dat daar nog een veel langere weg te gaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
Op 8-3-2017 om 01:35 zei vragennaardeweg:

Het milieu wordt behoorlijk vervuild. De vraag is mag je als christen autorijden? Of is dat zondig?

Mensen die vlakbij een snelweg wonen gaan eerder dood. Door schadelijke stoffen uit te stoten: Is dit niet een vorm van moord op de mensheid? Je sterft niet meteen natuurlijk maar wel op langer termijn?

Ik ben blij dat ik geen auto hoef te hebben. Ik zeg niet dat het niet mag, maar ik vind het zielig voor de dieren die gedood worden op de weg door de auto's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben blij een auto te hebben want ik kan niet meer met het openbaar vervoer. Een mondkapje dragen is voor mij volstrekt onmogelijk.

Ook vind ik dat we dankbaar mogen zijn dat er nog zoveel auto’s rijden want allerlei dieren rukten steeds verder op naar de steden en op de rijkswegen doordat de mens zich terugtrok. Ook wilde dieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Robert Frans:

Jawel, Mozes ging in zijn eendje de berg op. En in de hemel hebben ze zelfs alleen maar grote auto's, want geen smart meer daar omhoog. :E

Oja, nu je het zegt...

Volkswagen was blijkbaar in die tijd ook bekend bij Jacobus: ‘wie twijfelt is als een golf in zee.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Modestus:

Zijn die Amish 'wannabe' Joden?

Nee, het zijn mennonitische, protestantse christenen die een zeer besloten, agrarische gemeenschap vormen in Amerika en daarbinnen onder meer elektriciteit (deels) afwijzen en veel meer nadruk leggen op het gemeenschappelijk leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid