Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste lezers,

Ik ben een jongen van 21. Ik ben christelijk opgevoed. Mijn hele omgeving is op z'n minst christelijk opgevoed. Een paar jaar geleden heb ik mijn ouders verteld dat ik me niet thuis voelde in de kerk. Hier bedoel(de) ik ook vooral de gebruiken e.d. mee.

Op dit moment zou ik niet durven zeggen dat ik een christen ben. Er zijn nog zoveel vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden of hun meningen hierover willen delen.

 

Hoe kan het zijn dat er zo veel verdeeldheid is tussen christenen?

Voorbeeld: Mijn ouder kijken geen tv op zondag terwijl andere (christelijke) mensen hier totaal geen problemen mee hebben.

Nu snap ik de reden van mijn ouders. In de bijbel staat als ik het goed heb een stuk over het feit dat zondag een rustdag zou moeten zijn. Op deze rustdag ga je niet werken. Zodra je bijvoorbeeld tv gaat kijken of je gaat op een terras zitten o.i.d. stimuleer je andere mensen om wel te gaan werken.

Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Velevragen:

Beste lezers,

Ik ben een jongen van 21. Ik ben christelijk opgevoed. Mijn hele omgeving is op z'n minst christelijk opgevoed. Een paar jaar geleden heb ik mijn ouders verteld dat ik me niet thuis voelde in de kerk. Hier bedoel(de) ik ook vooral de gebruiken e.d. mee.

Op dit moment zou ik niet durven zeggen dat ik een christen ben. Er zijn nog zoveel vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden of hun meningen hierover willen delen.

 

Hoe kan het zijn dat er zo veel verdeeldheid is tussen christenen?

Voorbeeld: Mijn ouder kijken geen tv op zondag terwijl andere (christelijke) mensen hier totaal geen problemen mee hebben.

Nu snap ik de reden van mijn ouders. In de bijbel staat als ik het goed heb een stuk over het feit dat zondag een rustdag zou moeten zijn. Op deze rustdag ga je niet werken. Zodra je bijvoorbeeld tv gaat kijken of je gaat op een terras zitten o.i.d. stimuleer je andere mensen om wel te gaan werken.

Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?

Zoveel mensen, zoveel meningen. Je kunt je natuurlijk focussen op de verschillen maar m.i. is het vruchtbaarder om te kijken naar gemeenschappelijkheden. In Dachau vielen de verschillen gewoon weg (Floris Bakels). Er is niets mis mee om van opvatting te verschillen. We zijn allemaal maar beperkt in onze kennis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom Velevragen,

Ja, de zondag (of in oorsprong de sabbath) worden door christenen verschillend ingevuld. Jouw ouders zijn als ik het zo lees van de reformatorische gezindte. Daar zie je vaak een letterlijk "rust'' nemen op zondag. Andere gelovigen zien het meer als dag om zich bewust met geloof bezig te houden en met ontspanning. En dat kun je net zo breed trekken als dat er christenen zijn.

Ik ken reformatorische christenen die wel op vakantie gaan in een hotel, maar s'maandags afrekenen. M.i gaat het in de 10 leefregels niet persé om geld maar om werken, wat ook op die zondag voor hen gedaan wordt. Als je daar zo wettisch mee omgaat lijkt me dat moeilijk, daar kun je nl. niet geheel aan voldoen. Maar inderdaad voor mij zou het nooit een struikelpunt wezen. Ook in verschillende landen gaan christenen daar anders mee om. In Amerika is het voor een christen not done om te roken, maar na kerktijd gaat men wel uit eten. Doe waar je je goed bij voelt.

Lees hoe deze jongeren het zien.   https://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/zondag-de-leukste-dag-van-de-week/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een veelgehoord misverstand dat de zondag zou gekozen zijn als vervanging van de Sabath (die bij de joden op zaterdag valt)... De zondag is echter de dag van Christus verrijzenis, daarom wordt het ook (met een begin in de bijbel, verder besproken bij de kerkvaders) de dag des Heeren genoemd. In het vroege christendom werd ook pasen op de dag zoals nu het geval is niet overal gevierd, men had genoeg aan de zondag. In het begin was ook geen algemeen werkverbod op zondag, maar mocht het werk verricht niet verhinderen dat men bovenal op die dag God vereerde, ook ongelukkig zijn op die dag werd beschouwd als een zonde. Ik dacht dat er pas een rustdag werd van gemaakt onder Constantijn.

Ik vind het juist mooi de verscheidenheid onder christenen. Problematisch wordt het wanneer iemand gelooft de waarheid in pacht te hebben en die aan anderen wilt opdringen. Juist dan is er geen communicatie en discussie meer mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is ook niet alleen een verschillende interpretatie maar in onze omgeving zie ik dat ook het cultuur veelal een rol speelt.
Simpel voorbeeld: Op zondag hoor je thuis bezig te zijn met de Godsdienst niet leren etc. Even een rondje wandelen of fietsen wordt dan ook niet gewaardeerd.
Een paar km verder is dit geen probleem. En het is nog wel hetzelfde kerkverband.:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-3-2017 om 14:19 zei Velevragen:

Hoe kan het zijn dat er zo veel verdeeldheid is tussen christenen?

Voorbeeld: Mijn ouder kijken geen tv op zondag terwijl andere (christelijke) mensen hier totaal geen problemen mee hebben.

Nu snap ik de reden van mijn ouders. In de bijbel staat als ik het goed heb een stuk over het feit dat zondag een rustdag zou moeten zijn. Op deze rustdag ga je niet werken. Zodra je bijvoorbeeld tv gaat kijken of je gaat op een terras zitten o.i.d. stimuleer je andere mensen om wel te gaan werken.

Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?

Omdat het niet in de Bijbel staat. Er staan teksten aan het Joodse volk gericht dat die op zaterdag een rustdag moesten hebben. Verder lees je tussen neus en lippen door dat in het NT Joodse christenen op zondag als christenen samen kwamen. De rest is vooral historische en theologische interpretatie en een teug kerkelijke traditie.
En daar heb je nogal wat christenen die er een flink verschil in zien, doordat je verschillende interpretatie hebt. Zo heb je christenen die op zaterdag samenkomen, omdat dit de sabbat is. Je hebt christenen die op zondag de rustdag/sabbat vieren, je hebt christenen die uberhaupt geen sabbat vieren omdat het een Joods gebruik is net als offeren en reinheidswetten, maar bijeenkomen op zondag. En je hebt tussenvormen. Ik zou bijvoorbeeld liever niet werken op zondag, maar ik heb geen probleem met een biertje bestellen op een terras op zondag.

Hoe dat kan: paradigma.
Omdat ze de Bijbel allemaal heel belangrijk vinden, maar toch een verschillend plekje binnen hun referentiekader geven.

Jij geeft een interpretatie vanuit reformatorisch(?) perspectief.
Zo heb je een zevende dagsadventist die gelooft dat je de zaterdag moet vieren, want zaterdag is de sabbat. En dat laatste klopt historisch, de Joodsse Sabbat is zaterdag.
Katholieken (en Oosters Orthodoxen) vieren de zondag, maar beschouwen de zaterdag de Sabbat, die ze vervolgens niet vieren, want (de meesten) zijn geen Joden. De eerste christenen waren Joden en kwamen samen na de sabbat. Tevens is het de dag dat Jezus uit de dood is opgestaan. In Christus is de wet en ook de sabbat vervuld. In Hem vind je eeuwige rust. Maar zondag is geen sabbat. Wel is de zondag een feestdag (een soort klein Pasen) en is het goed om af te zien van zware arbeid (en naar de kerk gaan). Maar je moet er niet te wettisch mee omgaan.

En het leuke. die twee visies zijn best goed bijbels te verdedigen. Als je zegt de tien geboden te volgen, dan moet je eigenlijk zaterdag als sabbat volgen. Als je gelooft dat je als heiden geen kwastjes aan je kleed hoeft te dragen en aan de reinheidswetten hoeft te houden (waar het NT best goede redenen toe geeft): waarom wel de Sabbat regels?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎20‎-‎3‎-‎2017 om 14:19 zei Velevragen:

Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?

De Bijbel bevat veel tegenstrijdigheden, iets wat door christenen vaak wordt weg gewuifd met opmerking zoals je in dit topic nu ook al ook ziet: "Wat mooi die verscheidenheid", waarbij men dan maar even vergeet die verschillende stromingen één voor één zijn ontstaan uit conflicten over de manier waarop de Bijbel wordt gelezen. Zo kun je vinden dat homo's door God worden afgewezen, en een ander leest weer homo's ook deel mogen zijn van hun gemeenschap. Dat is uiteraard geen mooie verscheidenheid maar dat zijn standpunten die lijnrecht tegenover elkaar staan en onverenigbaar zijn. Zo kun je over nagenoeg elk onderwerp uit de Bijbel voors en tegens halen. Men noemt dit wel "cherry picking" (alleen datgene er uit halen wat je wil hebben, en de rest ongezien laten liggen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Velevragen, gezien je naam ben je iemand die over zaken zelf nadenkt. Dan zul je waarschijnlijk beseffen dat reacties zoals dier hierboven van @MysticNetherlands, het soort reacties is dat je kunt krijgen als je alleen die Cherrys Pickt die je zelf wel aan staan. Gelukkig is het niet typerend voor alle christenen. Er zijn best veel mensen met wie je wel een goed gesprek kunt hebben over jouw vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

De Bijbel bevat veel tegenstrijdigheden, iets wat door christenen vaak wordt weg gewuifd met opmerking zoals je in dit topic nu ook al ook ziet: "Wat mooi die verscheidenheid", waarbij men dan maar even vergeet die verschillende stromingen één voor één zijn ontstaan uit conflicten over de manier waarop de Bijbel wordt gelezen.

Mis ik iets, of ben jij tot nu toe de enige in dit topic die "Wat mooi die verscheidenheid" schrijft? Ik bedoel, toch best verschillende christenen hebben in dit topic gereageerd toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3/31/2017 om 10:51 zei Dat beloof ik:

@Velevragen, gezien je naam ben je iemand die over zaken zelf nadenkt. Dan zul je waarschijnlijk beseffen dat reacties zoals dier hierboven van @MysticNetherlands, het soort reacties is dat je kunt krijgen als je alleen die Cherrys Pickt die je zelf wel aan staan. Gelukkig is het niet typerend voor alle christenen. Er zijn best veel mensen met wie je wel een goed gesprek kunt hebben over jouw vragen.

Ik kan zo 10 betere gesprekspartners op dit forum opnoemen dan de onbelezen en (hopelijk) onopgeleide jij. Graag volgende keer een onderbouwing waarom je mij verwijt te cherry pikken, kan ik doe inhoudelijk aan flarden schieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben degene die wél heeft beargumenteerd. Degene die het topic heeft ingebracht, heeft dat onder "Vrije tijd" gezet. Vreemd dat op verzoek van één van de reageerders het topic is verplaatst. Ik zou zeggen: Laat de topic starter daar zelf ook wat over zeggen.  Bovendien erg vreemd dat degene die dit verzoek deed, mij kennelijk wel onaangesproken kan aanvallen. 

Enfin, laten we het maar op het 'thuisvoordeel' houden, dit meten met 2 maten.

Jammer voor de vragensteller, die nu geen antwoord krijgt. Hij vraagt nl. naar de verschillen, en niet de overeenkomsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vreemd dat op verzoek van één van de reageerders het topic is verplaatst.

Helemaal niet vreemd. Dat jij het er niet mee eens bent en daardoor weigert in te zien dat de visie van die 'reageerder' in lijn was met de inhoud van de post en de doelstelling van het forum, en dat de moderator dit ook zo zag, is je eigen probleem. Evenzo dat jij dat onterecht meten met 2 maten meent te moeten noemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-3-2017 om 14:19 zei Velevragen:

Beste lezers,

Ik ben een jongen van 21. Ik ben christelijk opgevoed. Mijn hele omgeving is op z'n minst christelijk opgevoed. Een paar jaar geleden heb ik mijn ouders verteld dat ik me niet thuis voelde in de kerk. Hier bedoel(de) ik ook vooral de gebruiken e.d. mee.

Op dit moment zou ik niet durven zeggen dat ik een christen ben. Er zijn nog zoveel vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden of hun meningen hierover willen delen.

Christen of geen christen, er zullen in je leven altijd vragen onbeantwoord blijven.

 

Op 20-3-2017 om 14:19 zei Velevragen:

Hoe kan het zijn dat er zo veel verdeeldheid is tussen christenen?

Binnen elke groep bestaande uit 2 of meer mensen zal er op bepaalde punten van mening verschild worden. Dat is zo bij christenen, bij mensen met een ander geloof, mensen zonder geloof, binnen beroepsgroepen enz enz.

 

Op 20-3-2017 om 14:19 zei Velevragen:

Voorbeeld: Mijn ouder kijken geen tv op zondag terwijl andere (christelijke) mensen hier totaal geen problemen mee hebben.

Nu snap ik de reden van mijn ouders. In de bijbel staat als ik het goed heb een stuk over het feit dat zondag een rustdag zou moeten zijn. Op deze rustdag ga je niet werken. Zodra je bijvoorbeeld tv gaat kijken of je gaat op een terras zitten o.i.d. stimuleer je andere mensen om wel te gaan werken.

Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?

Omdat de bijbel, zoals alle geschreven teksten, op meerdere manieren te interpreteren is. Het mooie van het christendom is dat je zelf kan uitvogelen wat de manier is die voor jou werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op ‎20‎-‎3‎-‎2017 om 14:19 zei Velevragen:

Beste lezers,

Ik ben een jongen van 21. Ik ben christelijk opgevoed. Mijn hele omgeving is op z'n minst christelijk opgevoed. Een paar jaar geleden heb ik mijn ouders verteld dat ik me niet thuis voelde in de kerk. Hier bedoel(de) ik ook vooral de gebruiken e.d. mee.

Op dit moment zou ik niet durven zeggen dat ik een christen ben. Er zijn nog zoveel vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden of hun meningen hierover willen delen.

 

Hoe kan het zijn dat er zo veel verdeeldheid is tussen christenen?

Voorbeeld: Mijn ouder kijken geen tv op zondag terwijl andere (christelijke) mensen hier totaal geen problemen mee hebben.

Nu snap ik de reden van mijn ouders. In de bijbel staat als ik het goed heb een stuk over het feit dat zondag een rustdag zou moeten zijn. Op deze rustdag ga je niet werken. Zodra je bijvoorbeeld tv gaat kijken of je gaat op een terras zitten o.i.d. stimuleer je andere mensen om wel te gaan werken.

Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?

 

Als ik de bedoeling van uw schrijven goed begrepen heb dan is uw hoofdbekommernis in feite wat de oorzaak is van het feit dat er zoveel verschillen bestaan tussen mensen of groepen die zich benoemen als christenen

De fundamentele oorzaak van de verschillen ligt hierin dat  de ene groep zich houdt aan de Bijbel als het Woord van God en de anderen zich houden aan de traditie en de Bijbel enkel gebruiken voor zover deze binnen de (hun) traditie past. Deze laatsten behouden zich zodoende dan ook het recht voor om duidelijke Bijbelse principes te wijzigen, te schrappen of aan te passen.

Dit was dan ook de oorzaak dat, bijvoorbeeld binnen de RKK, er mensen opstonden die terug  de oorspronkelijke leer van de Bijbel wilden behouden en daarvoor protesteerden tegen deze toestand van  afval.

Op vandaag echter is de toestand binnen de groepen die zich benoemen als volgelingen van deze protesterende mensen uit het verleden, ook terug zo verworden dat ze  praktisch niet meer te onderscheiden zijn in woord en daad van de RKK.  

Hierbij een intervieuw dat te vinden is in het Reformatorisch Dagblad van vrijdag 7 april 2017 op blz 3.
Waarbij Johan de Boer wijst op het verval binnen de Protestantse kerken en zodoende ook het bewijs levert dat de meeste zogenaamde Protestantse gemeenschappen, wat het " gereformeerd zijn" betreft, op sterven na dood zijn en zodoende in feite verworden zijn tot vazallen van de RKK
----------------------------------
„Rome is antichristelijk, en protestanten zijn opgeschoven”


Klaas van der Zwaag
INTERVIEUW
GIETEN.
De Rooms-Katholieke Kerk is een antichristelijk systeem, dat haaks staat op de Bijbel. Maar ook de protestanten zijn afgeweken doordat zij richting de paus –de antichrist– zijn opgeschoven. „Hun grootste dwaling is dat ze de zondag in plaats van de sabbat hebben aanvaard. Het is een pauselijke uitvinding, die het merkteken van het beest uit Openbaring heeft gekregen.”

Johan de Boer (61) uit Gieten (Drenthe) stelt dit in de brochure ”2017 – 500 jaar na Luther! ...Wat is er verkeerd gegaan sinds de tijd van Maarten Luther?” De Boer heeft van deze brochure inmiddels 20.000 stuks laten drukken, die nagenoeg allemaal zijn afgezet. Maar hij wil er graag meer verspreiden, want er zijn 17 miljoen Nederlanders, zo laat hij weten in een mail die aan duizenden adressen verstuurd is. Hij zoekt hiervoor sponsors.

De Boer is voorzitter van Lightchanneltv Nederland. Het betreft een christelijke televisiestation in oprichting dat samenwerkt met Gospel Ministries International. Een camerateam heeft hij al. Aan de website wordt nog gewerkt. Daarop komen in ieder geval zo’n 500 video’s. De Boer raakte vijf jaar geleden ook bekend van de film ”De Schepping”, waarin de schepping in zes dagen volgens creationistische beginselen wordt verdedigd.

Bloeddorstig
In de brochure wordt uiteengezet hoe de Rooms-Katholieke Kerk als een antichristelijke kerk door
de eeuwen heen op bloeddorstige wijze mensen heeft vervolgd en nog steeds uit is op de wereldheerschappij. Luther wordt in een positief daglicht gesteld, maar helaas nam hij van Rome de leer van de onsterfelijke ziel en de eeuwige pijniging in de hel over. De Boer is er stellig in: „De katholieke theorie van de eeuwige pijniging is een verschrikkelijke leer die gebaseerd is op angst.

Dus gooi het in het vuur en verbrand het.
Deze theorie heeft niets te doen met de liefde van Jezus.” Verder distantieert De Boer zich van de rooms-katholieke gewoonten van bijvoorbeeld de aflaat, het vergeven van zonden door de priester, de paus –als vertegenwoordiger van God op aarde– en de kinderdoop.

De ergste afwijking van de Bijbel is volgens De Boer echter dat de Rooms-Katholieke Kerk het vierde gebod, het sabbatsgebod, heeft afgeschaft. „Dit is misschien wel de grootste misleiding in de geschiedenis van de wereld. Is de lutherse kerk zelf niet in bepaalde zin de antichrist geworden, doordat ze de zondag hebben aangenomen als de rustdag in plaats van de sabbatdag, zoals de Bijbel aangeeft in het vierde gebod? De zondag zoals wij die kennen is van oorsprong een heidense ”dag van de zon” en niet ”de dag van de Zoon”.” De Boer (61) is lid van het kerkgenootschap van de zevendedagsadventisten. „Wij voelen ons als Lightchanneltv Nederland zeer verwant met de adventbeweging.”

U prijst Luther, maar uw kritiek op hem lijkt de overhand te hebben.
„Luther heeft zeer grote verdienste gehad doordat hij zich keerde tegen tal van valse roomse leerstellingen. Zijn kritiek heeft nog steeds veel waarde. Maar hij kon niet alles weten wat wij nu weten.
De sabbat is voor ons een fundamenteel punt. Deze was het zegel van het Oude Testament. De instelling van de zondag is daarentegen ingesteld door de wereldse macht Rome (keizer Constantijn), samen met de geestelijke macht in Rome (het pausdom). Zo zie je dus dat er toen al een kwalijke samenwerking tussen kerk en staat was. We hebben daarom onze brochures vooral in christelijke milieus verspreid, omdat wij vooral hen willen waarschuwen tegen allerlei valse leringen die in de kerken zijn binnengeslopen. De Rooms-Katholieke Kerk is de in Openbaring 17 beschreven hoer van Babylon en de moeder van alle afgevallen protestantse kerken.”

Dat beide kerken afvallig zijn geworden, klinkt dat niet alsof er een sekte aan het woord is?
„De volgelingen van Jezus werden ook als een sekte gezien. Jezus en Luther waren beiden eenlingen, die niet door de massa werden gevolgd. Ik heb niets tegen kerken, maar je ziet wel dat zij vaak dingen hebben opgelegd aan
gelovigen, zoals dat gebeurd is met de zondag, in samenwerking met de staat. Ik beschouw het als een teken van de eindtijd dat kerken steeds meer samengaan met Rome. In de eindtijd zal je gaan zien dat wie het beest (Rome) niet aanbidt en volgens de Bijbel leeft, vervolgd zal worden. Ik hoop dat mensen het Babylon van de valse kerken verlaten en tot de waarheid komen die alleen in de Bijbel staat. De antichrist is niet iets van de eindtijd, maar is al gekomen, in de vorm van het pausdom. En deze zal steeds meer de mensen verleiden. In Openbaring 13 wordt dit nog eens duidelijk uitgelegd.”

 

In onderstaande site wordt dit alles meer uitgebreid besproken

http://www.promiseministry.nl/images/promise_ministry/prom_min_Linkeddocs/Luther_500_Dutch_compressed.pdf

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-3-2017 om 14:19 zei Velevragen:

Beste lezers,

Ik ben een jongen van 21. Ik ben christelijk opgevoed. Mijn hele omgeving is op z'n minst christelijk opgevoed. Een paar jaar geleden heb ik mijn ouders verteld dat ik me niet thuis voelde in de kerk. Hier bedoel(de) ik ook vooral de gebruiken e.d. mee.

Op dit moment zou ik niet durven zeggen dat ik een christen ben. Er zijn nog zoveel vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden of hun meningen hierover willen delen.

 

Hoe kan het zijn dat er zo veel verdeeldheid is tussen christenen?

Voorbeeld: Mijn ouder kijken geen tv op zondag terwijl andere (christelijke) mensen hier totaal geen problemen mee hebben.

Nu snap ik de reden van mijn ouders. In de bijbel staat als ik het goed heb een stuk over het feit dat zondag een rustdag zou moeten zijn. Op deze rustdag ga je niet werken. Zodra je bijvoorbeeld tv gaat kijken of je gaat op een terras zitten o.i.d. stimuleer je andere mensen om wel te gaan werken.

Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?

 

Wat ik zie in je verhaal is een zoektocht.
"Op dit moment zou ik niet durven zeggen dat ik een christen ben.", "Hoe kan het zijn dat er zo veel verdeeldheid is tussen christenen?"
Wat is het en wat vergt het om een christen te zijn, welk beeld moet ik aan voldoen om mezelf christen te kunnen noemen?
"Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?" Wat is de juiste interpretatie? Hoe moet ik de bijbel interpreteren? 
Misschien is het zo dat een ieder de bijbel interpreteert naar zichzelf, naar zijn of haar "waarheid" en zegt deze interpretatie misschien meer over mensen dan over de bijbel.

De zondag is door christenen gebombardeerd tot rustdag.het stamt volgens mij uit het boek Genesis.Een geschrift waarvan men niet weet hoe oud het werkelijk is volgens mij.
Daarin wordt niet gesproken over de zondag maar over de zevende dag.  En wat is die zevende dag? Vanuit ons huidig perspectief kennen we dagen, maanden en jaren. Het is echter geschreven in een heel andere tijd waarin er nog geen jaartelling was. Maanden werd voorheen nog aangeduid in maancyclussen. Met dagen wordt ervan uitgegaan dat het is zoals wij het kennen. De 24 uurs cyclus van opgaande zon naar de nieuwe opgaande zon. Maar misschien is ook dit wel heel anders bedoeld.
Wat is rusten? Vakantie is vrij zijn van werk, maar dan ga je ook niet drie weken niets doen om te rusten.
Rusten, iets doen ter ontspanning, i.p.v. dienstbaar te zijn.

Verdeeldheid, hoe?
Het enige wat de mensen verdeeld is het oordeel over dat de ander niet juist zou handelen.het oordeel dat de ander "niet weet", "niet het juiste gelooft", "niet het juiste doet".

Wat is  het beeld van een goed christen? 
Het komt griezelig overeen met de methode die we uit de tweede wereldoorlog kennen. het Arische ras,blauwe ogen, blond haar, wanneer  we voorwaardelijk beeld van een christen willen gaan scheppen.

Misschien is  het gewoon een kwestie van jezelf en de ander te aanvaarden zoals het is en dat het goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei bernard 3:

 

Als ik de bedoeling van uw schrijven goed begrepen heb dan is uw hoofdbekommernis in feite wat de oorzaak is van het feit dat er zoveel verschillen bestaan tussen mensen of groepen die zich benoemen als christenen

De fundamentele oorzaak van de verschillen ligt hierin dat  de ene groep zich houdt aan de Bijbel als het Woord van God en de anderen zich houden aan de traditie en de Bijbel enkel gebruiken voor zover deze binnen de (hun) traditie past. Deze laatsten behouden zich zodoende dan ook het recht voor om duidelijke Bijbelse principes te wijzigen, te schrappen of aan te passen.

Dit was dan ook de oorzaak dat, bijvoorbeeld binnen de RKK, er mensen opstonden die terug  de oorspronkelijke leer van de Bijbel wilden behouden en daarvoor protesteerden tegen deze toestand van  afval.

Op vandaag echter is de toestand binnen de groepen die zich benoemen als volgelingen van deze protesterende mensen uit het verleden, ook terug zo verworden dat ze  praktisch niet meer te onderscheiden zijn in woord en daad van de RKK.  

Hierbij een intervieuw dat te vinden is in het Reformatorisch Dagblad van vrijdag 7 april 2017 op blz 3.
Waarbij Johan de Boer wijst op het verval binnen de Protestantse kerken en zodoende ook het bewijs levert dat de meeste zogenaamde Protestantse gemeenschappen, wat het " gereformeerd zijn" betreft, op sterven na dood zijn en zodoende in feite verworden zijn tot vazallen van de RKK

 

 

Graag een normale reactie formuleren voor de topicstarter. Dit soort digitale zelfbevrediging heb enkel jijzelf wat aan.


Voor de topicstarter misschien handig om de achtergrond van deze persoon te weten. Hij is een Zevendedags adventist. Die hebben nogal een issue met de zondag om vervolgens met een nogal op hol geslagen fantasie allerlei rare verbanden te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zondagsrust kan je op verschillende manieren invullen. Maar in mijn beleving vind je het alleen in Nederland zo strak dat er geen TV gekeken zou mogen worden. Als ik kijk naar landen om ons heen dan zie ik een heel andere omgang met de zondagsrust. De invulling zoals wij die kennen in het land is sterk door de reformatorische gedachte gevormd. Ik denk dat het goed is voor de mens om rust te nemen in de week. Zo kan je tot God komen, maar ook tijd besteden aan de familie en vrienden en tot rust komen. De zondag is een dag die we daarvoor hebben ingericht met elkaar om hier invulling aan te geven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid