Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Thorgrem:

Graag een normale reactie formuleren voor de topicstarter. Dit soort digitale zelfbevrediging heb enkel jijzelf wat aan.


Voor de topicstarter misschien handig om de achtergrond van deze persoon te weten. Hij is een Zevendedags adventist. Die hebben nogal een issue met de zondag om vervolgens met een nogal op hol geslagen fantasie allerlei rare verbanden te leggen.

 

Voor de topicstarter is het misschien ook handig te beseffen dat een persoonlijke aanval en het in een slecht daglicht stellen van iemand anders tijdens een bespreking, steeds een teken van onmacht is en een gebrek aan gefundeerde argumentatie(s) om de eigen inzichten te verdedigen.

Als gevolg van deze aantijgingen zie ik mij dan ook verplicht om in het kort mijn achtergrond en overtuiging mededelen zodat jijzelf een oordeel kan vormen betreffende het al dan niet juist zijn van bovengenoemde verdachtmakingen betreffende zgn. “zelfbevrediging” en “fantasieën”

-------------------------------

  Waarom ik op vandaag nog steeds een volgeling van Christus ben en Hem geloof (Hem trouw ben en Zijn geboden bewaar) is omwille van het feit dat ik  als 23 jarige Hem heb leren kennen en Hem gedurende de volgende 48 jaar meer en meer ben gaan waarderen  door zijn Woord  en leven (daden) te bestuderen.

Als jongeling was ik een actief rooms katholiek gelovige en geëngageerd in zowel de jeugdbeweging (KAJ; katholieke arbeiders jeugd) als in het kerkgebeuren.

Door Bijbelstudie  en meerdere gesprekken met mijn oom - priester, alsook met vele andere geloofsgemeenschappen (kerken) kwam ik tot de ontstellende vaststelling dat er een essentieel verschil bestaat tussen een volgeling te zijn van Christus (een Christen gelovige) of  een volgeling te zijn  van een of ander instituut  (  RK gelovige, Protestants gelovige , wachttoren gelovige …enz)

Dit omwille van de essentiële verschillen tussen hetgeen wat Christus leert en gebied en hetgeen een  kerk of een gemeenschap  leert en gebied.

 Door al de jaren heen heb ik vastgesteld dat het leven als een volgeling van Christus niet in de eerste plaats bestaat uit het kennen van Bijbelse waarheden, (alhoewel deze zeer belangrijk zijn en de basis vormen ) maar  hoofhoofdzakelijk een vorming van het eigen karakter inhoud, dat enkel met de Gods hulp en door dagelijks gebed en  Bijbelstudie kan volgehouden worden.

Als Christus dagelijks op de eerste plaats wordt gesteld in de plaats van het eigen ik, resulteert dit in een evenwichtig, vredevol bestaan en wordt alles in het leven veel meer gerelativeerd. Dan weet men zich ook geborgen en gesteund door de een Almachtige en medelevende Vriend en Verlosser..

Zowel in mijn actieve loopbaan als erna heb ik ervaren dat de Bijbelse beloften van steun en bemoediging  bewaarheid werden en mijn leven gesteund en gesterkt werd in ALLE  levensomstandigheden; zowel in vreugde als in verdriet, in de  goede als in de (zeer) moeilijke dagen.

Het besef dat alles wat Hij leert en gebied enkel gebaseerd is op, en zijn oorsprong vindt  in, een  alomvattende liefde en bezorgdheid voor ieder individueel persoon en omwille van de goede verstandhouding tussen alle personen onderling. Heeft dan ook als gevolg gehad dat ik  het doel van zijn geboden en raadgevingen beter begrepen heb en  dan ook ALLE, door Christus eigenhandig in de rots gegrifte, Tien Geboden onveranderd heb aanvaard en bewaard.

  

Nu ik in de avondtijd van mijn leven ben gekomen is Zijn dagelijkse  nabijheid voor mij zeer reëel en kan ik rustig, vol vertrouwen  de nabije en verdere toekomst tegemoet zien. Met de volledige zekerheid van op een dag opgewekt te worden uit de dodenslaap, die dan ook voor mij op vandaag geen punt van angst of vrees voor het onbekende inhoud.

En als ik terugblik op de voorbije jaren is er maar één ding dat mij spijt en dat is dat ik Jezus Christus pas op mijn 23 jaar, en niet vroeger, werkelijk  heb leren kennen als mijn Vriend, Verlosser en enige Middelaar tussen God de Vader en de mens.   

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei bernard 3:

En als ik terugblik op de voorbije jaren is er maar één ding dat mij spijt en dat is dat ik Jezus Christus pas op mijn 23 jaar, en niet vroeger, werkelijk  heb leren kennen als mijn Vriend, Verlosser en enige Middelaar tussen God de Vader en de mens.   

 

 

@bernard 3

Mooi is dat, deze belijdenis van u. En met u zijn er vele christenen in alle soorten en maten die dat zelfde ervaren, is dat niet veel mooier dan teveel op de verschillen te letten?

Oh ja ze zijn er; maar ik zie er ook voordelen in. Een reformatorisch christen zal zich niet thuis voelen in een PKN of evangelische gemeente. Een Rooms-katholiek christen waarschijnlijk niet in een pinkstergemeente etc etc. Dus ze kunnen het geloof beleven op een manier die bij hen past. Maar binnen al die kerken waar verschillende gedacht wordt over....-wat een rustdag nu precies inhoudt -zijn er vele, vele christenen die diezelfde belijdenis onderschrijven die u hier plaatst. 

Ik zit op koren en het mooiste hiervan vind ik....samen zingen, mensen uit verschillende kerken, of hen die niet bij een kerk aangesloten zijn. Hoe noemde Luther dat ook al weer?? Zingen is 2 x bidden, misschien zouden we meer met elkaar moeten zingen, dan kwamen we er wel uit.

 

En het is niet zo triest als gezegd wordt; in Nederland neemt geloof af maar wereldwijd??  

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Thorgrem:

Graag een normale reactie formuleren voor de topicstarter. Dit soort digitale zelfbevrediging heb enkel jijzelf wat aan.


Voor de topicstarter misschien handig om de achtergrond van deze persoon te weten. Hij is een Zevendedags adventist. Die hebben nogal een issue met de zondag om vervolgens met een nogal op hol geslagen fantasie allerlei rare verbanden te leggen.

 

Voor de topicstarter is het misschien ook handig te beseffen dat een persoonlijke aanval en het in een slecht daglicht stellen van iemand anders tijdens een bespreking, steeds een teken van onmacht is en een gebrek aan gefundeerde argumentatie(s) om de eigen inzichten te verdedigen.

Als gevolg van deze aantijgingen zie ik mij dan ook verplicht om in het kort mijn achtergrond en overtuiging mededelen zodat jijzelf een oordeel kan vormen betreffende het al dan niet juist zijn van bovengenoemde verdachtmakingen betreffende zgn. “zelfbevrediging” en “fantasieën”

 

  Waarom ik op vandaag nog steeds een volgeling van Christus ben en Hem geloof (Hem trouw ben en Zijn geboden bewaar) is omwille van het feit dat ik  als 23 jarige Hem heb leren kennen en Hem gedurende de volgende 48 jaar meer en meer ben gaan waarderen  door zijn Woord  en leven (daden) te bestuderen.

Als jongeling was ik een actief rooms katholiek gelovige en geëngageerd in zowel de jeugdbeweging (KAJ; katholieke arbeiders jeugd) als in het kerkgebeuren.

Door Bijbelstudie  en meerdere gesprekken met mijn oom - priester, alsook met vele andere geloofsgemeenschappen (kerken) kwam ik tot de ontstellende vaststelling dat er een essentieel verschil bestaat tussen een volgeling te zijn van Christus (een Christen gelovige) of  een volgeling te zijn  van een of ander instituut  (  RK gelovige, Protestants gelovige , wachttoren gelovige …enz)

Dit omwille van de essentiële verschillen tussen hetgeen wat Christus leert en gebied en hetgeen een  kerk of een gemeenschap  leert en gebied.

 Door al de jaren heen heb ik vastgesteld dat het leven als een volgeling van Christus niet in de eerste plaats bestaat uit het kennen van Bijbelse waarheden, (alhoewel deze zeer belangrijk zijn en de basis vormen ) maar  hoofhoofdzakelijk een vorming van het eigen karakter inhoud, dat enkel met de Gods hulp en door dagelijks gebed en  Bijbelstudie kan volgehouden worden.

Als Christus dagelijks op de eerste plaats wordt gesteld in de plaats van het eigen ik, resulteert dit in een evenwichtig, vredevol bestaan en wordt alles in het leven veel meer gerelativeerd. Dan weet men zich ook geborgen en gesteund door de een Almachtige en medelevende Vriend en Verlosser..

Zowel in mijn actieve loopbaan als erna heb ik ervaren dat de Bijbelse beloften van steun en bemoediging  bewaarheid werden en mijn leven gesteund en gesterkt werd in ALLE  levensomstandigheden; zowel in vreugde als in verdriet, in de  goede als in de (zeer) moeilijke dagen.

Het besef dat alles wat Hij leert en gebied enkel gebaseerd is op, en zijn oorsprong vindt  in, een  alomvattende liefde en bezorgdheid voor ieder individueel persoon en omwille van de goede verstandhouding tussen alle personen onderling. Heeft dan ook als gevolg gehad dat ik  het doel van zijn geboden en raadgevingen beter begrepen heb en  dan ook ALLE, door Christus eigenhandig in de rots gegrifte, Tien Geboden onveranderd heb aanvaard en bewaard.

 

Nu ik in de avondtijd van mijn leven ben gekomen is Zijn dagelijkse  nabijheid voor mij zeer reëel en kan ik rustig, vol vertrouwen  de nabije en verdere toekomst tegemoet zien. Met de volledige zekerheid van op een dag opgewekt te worden uit de dodenslaap, die dan ook voor mij op vandaag geen punt van angst of vrees voor het onbekende inhoud.

En als ik terugblik op de voorbije jaren is er maar één ding dat mij spijt en dat is dat ik Jezus Christus pas op mijn 23 jaar, en niet vroeger, werkelijk  heb leren kennen als mijn Vriend, Verlosser en enige Middelaar tussen God de Vader en de mens.  

 

 

sorry twee maal verzonden, computerfoutje

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei bernard 3:

Met de volledige zekerheid van op een dag opgewekt te worden uit de dodenslaap, die dan ook voor mij op vandaag geen punt van angst of vrees voor het onbekende inhoud.

Die zekerheid berust slechts op geloof en het geloof komt voort uit een lang geleden geschreven boek. Mijn ervaring is dat wanneer je maar vaak genoeg bemoedigende teksten uit de bijbel leest dat het dan net lijkt of de God in wiens bestaan die mensen destijds geloofden persoonlijk tot je spreekt. Maar helaas, schijn kan bedriegen.  God spreekt tot niemand, we moeten het doen met bijbelteksten die ons aanspreken en dat geeft te denken. Vergeet niet, moslims e.a. zijn ook zeker van hun zaak.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎20‎-‎3‎-‎2017 om 14:19 zei Velevragen:

Nu snap ik de reden van mijn ouders. In de bijbel staat als ik het goed heb een stuk over het feit dat zondag een rustdag zou moeten zijn. Op deze rustdag ga je niet werken. Zodra je bijvoorbeeld tv gaat kijken of je gaat op een terras zitten o.i.d. stimuleer je andere mensen om wel te gaan werken.

Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?

In het OT was de 7de dag een rustdag dat je echt niets mocht doen omdat God op die dag ook gerust heeft. Wat God de 8ste dag voor werk heeft gedaan of  dat Hij nu nog steeds rust is overigens niet bekend. Evenmin is bekend of Hij vóor de schepping elke dag aan het werk was of elke dag rustte. In elk geval stond op zondagswerk de doodstraf. 

In het NT mochten de discipelen van Jezus de oogst gewoon op zondag binnenhalen. Wellicht wilde Jezus daarmee aantonen dat je beter een goed mens kon zijn die op zondag werkte dan een slecht mens die op zondag volgens de wetten van Mozes rustte. Het houden van die wetten was een beetje uit de pan gerezen bij de Farizeeërs die zichzelf verrijkten ten koste van de armen.

Een goede middenweg voor een christen lijkt mij daarom om niet op zondag je gazon te gaan maaien als dat zaterdag ook had gekund. En wanneer je net uit de kerk komt en dan gelijk voor de buis plaatst neemt voor wat ontspanning dan lijkt de kerkgang meer op een plicht dan dat je daar behoefte aan hebt. In mijn omgeving moest de zondag vooral gebruikt worden om in stilte en lezend door te brengen in de hoop de wedergeboorte te verkrijgen.

Tegenwoordig gaat men er van uit dat God  geniet als wij blij zijn. Dat houdt in dat je op zondag alles mag doen wat je door de weeks ook doet.

Eigenlijk komt het er een beetje op neer dat wij God met ons mee laten veranderen. Wanneer wij anders gaan denken en handelen dan vroeger gaan we er van uit dat God mee verandert. Omdat niet alle mensen even vooruitstrevend zijn verschillen de meningen binnen het christendom over de zondagsrust. Op den duur zal iedereen de zondag zien als een vrije dag ter ontspanning. Ik ben daar een halve eeuw geleden al mee begonnen en dat bevalt me nog steeds uitstekend. Een God die na 6 dagen gewerkt te hebben moet uitrusten leek mij een mensenverzinsel.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei violist:

Die zekerheid berust slechts op geloof en het geloof komt voort uit een lang geleden geschreven boek. Mijn ervaring is dat wanneer je maar vaak genoeg bemoedigende teksten uit de bijbel leest dat het dan net lijkt of de God in wiens bestaan die mensen destijds geloofden persoonlijk tot je spreekt. Maar helaas, schijn kan bedriegen.  God spreekt tot niemand, we moeten het doen met bijbelteksten die ons aanspreken en dat geeft te denken. Vergeet niet, moslims e.a. zijn ook zeker van hun zaak.

 

Geloven betekent in de eerste plaats vertrouwen hebben in iets of iemand.  En mijn  vertrouwen komt voort uit het feitelijk levensverslag van Jezus Christus die nog niet zo heel lang geleden hier op aarde verbleef. Hij heeft hetgeen Hij aan de mensen leerde in de eerste plaats voorgeleefd zodat Hij bewezen heeft dat hij dit vertrouwen nooit heeft beschaamd en nooit zal beschamen.

Hij heeft dan ook beloofd dat Hij na zijn tenhemelopneming de Heilige Geest (de Trooster of Parakleet) zou zenden die ons alles zou leren en te binnen brengen om uiteindelijk een evenwichtig , tevreden bestaan te hebben hier op de aarde met de belofte van een eeuwig bestaan op een vernieuwde aarde en hemel.

Mijn,van toch al meerdere decennia lange, ervaring is dan ook dat dit bewaarheid wordt en totaal geen schijn is .Alhoewel niet alles van een leien dakje loopt en men steeds bereidt moet zijn om het eigen karakter te laten vormen en bij te stellen.

God spreekt weldegelijk tot de mens. Maar deze moet dan wel bereid zijn om zijn gehoor  af te stellen op de juiste "frequentie"  alsook in de praktijk te brengen wat God de Vader  door het Woord , Jezus Christus, ons heeft geleerd. Net als men bij de radio of TV geen klank bekomt bij een slechte afstelling zo kan men ook God nooit "horen" als men niet bereidt is Hem te volgen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei violist:

Heb je hier een voorbeeld van?

De volledige zin was:

God spreekt weldegelijk tot de mens. Maar deze moet dan wel bereid zijn om zijn gehoor  af te stellen op de juiste "frequentie"  alsook in de praktijk te brengen wat God de Vader  door het Woord , Jezus Christus, ons heeft geleerd. Net als men bij de radio of TV geen klank bekomt bij een slechte afstelling zo kan men ook God nooit "horen" als men niet bereidt is Hem te volgen

Welnu er zijn tientallen van voorbeelden  te vinden in Gods Woord waarbij Hij duidelijk "spreekt" tot het individu.  En ook ik heb in mijn leven bepaalde gebeurtenissen medegemaakt waarbij ik duidelijk en ontegensprekelijk Gods raad,ingreep en leiding heb mogen ervaren.

Maar deze ervaringen zijn privé en dan ook niet vatbaar voor publicatie, en zeker niet op een publieke site .

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei bernard 3:

En ook ik heb in mijn leven bepaalde gebeurtenissen medegemaakt waarbij ik duidelijk en ontegensprekelijk Gods raad,ingreep en leiding heb mogen ervaren.

Maar deze ervaringen zijn privé en dan ook niet vatbaar voor publicatie, en zeker niet op een publieke site .

Je bent hier toch anoniem? 

Iets van God ervaren is naar mijn idee heel wat anders dan dat God tot je spreekt. En met een geheimzinnige ervaring kan ik al helemaal niets, iedereen maakt wel eens iets in zijn leven mee waarin hij Gods hand ziet of zag. Maar of dat ook zo is/was is de vraag. Iets wonderbaarlijks of iets wat wij niet begrijpen en niet aan toeval willen toeschrijven is geen bewijs dat een God daar een hand in had. Maar je zei dat God nog steeds tot mensen spreekt, jammer dat je daar niet verder op in wil gaan.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-4-2017 om 11:13 zei bernard 3:

 

Voor de topicstarter is het misschien ook handig te beseffen dat een persoonlijke aanval en het in een slecht daglicht stellen van iemand anders tijdens een bespreking, steeds een teken van onmacht is en een gebrek aan gefundeerde argumentatie(s) om de eigen inzichten te verdedigen.

Een persoonlijke aanval? Waar heb ik geen feiten genoemd? Ben jij geen zevende dags adventist? Hebben zevende dags adventisten geen problematische omgang met de zondag? Jij hebt mij zelf geleerd dat zevende dags adventisten ontzettend veel problemen hebben met zondag als rustdag. Sterker nog, dat ze mensen die de zondag als rustdag hanteren dienaren van de anti-christ zijn.

Mij persoonlijk maakt het vrij weinig uit wanneer iemand zijn rustdag houdt en naar de kerk gaat (of niet). Of dat nou maandag, dinsdag, vrijdag of welke dag van de week dan ook is. Ik respecteer mensen daar niet minder om, en hoef ze daarom geen namen te geven. Jij en jouw genootschap doet dat wel. Jullie gedijen op polarisatie. En ik vind dat jammer, want o zo oppervlakkig en de dood voor elke geestelijke verdiepingsslag.

 

 

Op 12-4-2017 om 11:13 zei bernard 3:

Als gevolg van deze aantijgingen zie ik mij dan ook verplicht om in het kort mijn achtergrond en overtuiging mededelen zodat jijzelf een oordeel kan vormen betreffende het al dan niet juist zijn van bovengenoemde verdachtmakingen betreffende zgn. “zelfbevrediging” en “fantasieën”

Voor deze keer sta ik je zelbevredigende haatpogaganda toe. De volgende keer zal het verwijderd worden.

De topicstarter kan zich nu wel afvragen of zoveel blinde haat afkomstig kan zijn van God.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
Op 20-3-2017 om 14:19 zei Velevragen:

Hoe kan het dat al deze mensen proberen de bijbel te betrekken in hun leven, maar deze allemaal anders interpreteren?

Dat komt omdat bij de gelovigen met protestantse achtergrond vanaf het begin van de Reformatie in 1517 gebruikelijk is om de Bijbel individueel te interpreteren in plaats van geleid te worden door de algemeen aanvaarde gezaghebbende interpretaties van de heiligen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid