Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het ging daar hoe ik mijn geloof/principes opzij zou schuiven voor mijn eigen bloed en dierbaren in leven te houden. Daarom zei ik dat liefde irrationeel is.

Ja, plotsklaps lijkt het dan niet meer zo'n leuk idee wat je graag ziet gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jij deed alsof ik zou moeten kiezen. Maar in realiteit zou God mij nooit voor die keuze stellen dus ging maar hypothetisch mee he. De wraak komt de Heere toe, daar Hij geduldig en rechtvaardig is. 

Hij heeft er zelfs al boeken over laten verschijnen.

Citaat

Het roer moet om, radicaal en snel. Sedlácek laat zien hoe het klassiek-Griekse model, maar vooral het Bijbelse model een alternatief biedt. Hij toont aan dat het Bijbelse model de mens aanzet om in tijden van voorspoed te sparen en in tijden van tegenspoed te investeren. Sedlácek beschrijft hoe in de Bijbel richtlijnen worden gegeven die ervoor zorgen dat na verloop van een halve eeuw schulden vereffend en rijkdommen herverdeeld worden, zodat er opnieuw voor iedereen gelijke kansen ontstaan. In de Bijbelse economie is rust ingebouwd (de zondag is vrij van arbeid) zodat de mens zich kan ontspannen en kan genieten van het resultaat van zijn werk. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei WdG:

Ik begrijp je gevoel, en dat is een van de redenen dat ik een stiching als Open Doors een zeer warm hartdraag. Ze komen op voor de vervolgde Kerk. Ik ben het ook met je eens dat er nog een grote verdrukking komt. Wat wel een feit is, is dat er een enorm gebrek is aan goed onderwijs. Mensen moeten Jezus als God en Verlosser aanvaarden, en vervolgens een Bijbel-getrouwe kerk zoeken. Mensen moeten de Heilige Geest als Gids en Vriend aanvaarden. Ik geloof dat we met Hem meer dan overwinnaars zijn! DAT leert de Bijbel ons!

Zo is dat. De kerk is oh zo belangrijk. Hoewel ik daar nog een buitenstander ben, de dienst en de studies dringen wel degelijk door alsof de Heilige Geest zo zodanig synchronisch opstelt alsof ze voor me op maat gemaakt zijn. Of onze dominee is gewoon zo goed de hele studie op zijn kudde in te stellen :)

Hoe dan ook, we moeten er door en kunnen onze schouders niet laten hangen. Vandaag zei een christen op twitter: "God legt de zwaarste last op Zijn sterkste soldaten." 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zo is dat. De kerk is oh zo belangrijk. Hoewel ik daar nog een buitenstander ben, de dienst en de studies dringen wel degelijk door alsof de Heilige Geest zo zodanig synchronisch opstelt alsof ze voor me op maat gemaakt zijn. Of onze dominee is gewoon zo goed de hele studie op zijn kudde in te stellen :)

Hoe dan ook, we moeten er door en kunnen onze schouders niet laten hangen. Vandaag zei een christen op twitter: "God legt de zwaarste last op Zijn sterkste soldaten." 

Maar, wanneer God (de Heilige Geest IS God!) in ons woont, is geen last te zwaar. Immers, God heeft iedere last voor ons gedragen. Met HEM zijn we MEER dan overwinnaars!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Zo is dat. De kerk is oh zo belangrijk. Hoewel ik daar nog een buitenstander ben, de dienst en de studies dringen wel degelijk door alsof de Heilige Geest zo zodanig synchronisch opstelt alsof ze voor me op maat gemaakt zijn. Of onze dominee is gewoon zo goed de hele studie op zijn kudde in te stellen :)

Hoe dan ook, we moeten er door en kunnen onze schouders niet laten hangen. Vandaag zei een christen op twitter: "God legt de zwaarste last op Zijn sterkste soldaten." 

Maar, wanneer God (de Heilige Geest IS God!) in ons woont, is geen last te zwaar. Immers, God heeft iedere last voor ons gedragen. Met HEM zijn we MEER dan overwinnaars!

Waarom zou een liefdevolle God zijn dienaars lasten mee geven om te dragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei WdG:

Zo goed?

Nee, natuurlijk niet, grapjas. Of je nu Bijbelteksten verkracht of er eigen dingen aan toevoegt die er niet staan maakt geen verschil. Maar het illustreert wel waarom ik niet zo veel op heb met menselijke leringen zoals kerkdogma's. Zelfs God's Woord moet blijkbaar buigen voor onze leerstellingen. Ga je straks God zelf ter verantwoording roepen omdat Hij niet aan jouw beeld voldoet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei WdG:

Maar, wanneer God (de Heilige Geest IS God!) in ons woont, is geen last te zwaar. Immers, God heeft iedere last voor ons gedragen. Met HEM zijn we MEER dan overwinnaars!

Voel je je dan niet eenzaam in deze wereld? Kan me immers voorstellen dat niemand je begrijpt, zelfs verwerpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Willempie:

Nee, natuurlijk niet, grapjas. Of je nu Bijbelteksten verkracht of er eigen dingen aan toevoegt die er niet staan maakt geen verschil. Maar het illustreert wel waarom ik niet zo veel op heb met menselijke leringen zoals kerkdogma's. Zelfs God's Woord moet blijkbaar buigen voor onze leerstellingen. Ga je straks God zelf ter verantwoording roepen omdat Hij niet aan jouw beeld voldoet?

Ernstige beschuldiging, Willempie. Wie heeft het over ter verantwoording roepen? Ik ontken de Godheid van Jezus niet! Nu naar het onderschrift, waar jij dus nog steeds moeite mee hebt: mijn onderschrift is gewoon een citaat uit Romeinen 9! Ik ben je dus volledig tegemoet gekomen. Het is niet verboden een Bijbeltekst te gebruiken voor een visie of een spreekwoord. Dat DEED ik, waar jij moeite mee had. Nu gebruik ik een letterlijke tekst. Ik citeer even letterlijk mijn onderschrift, voor het geval ik deze t.z.t. wijzig, om misverstanden te voorkomen:

Uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen,  Die God is.

Nu kijken we even in Romeinen 9, en daar lees je dat ik de waarheid spreek, Willempie. Ik onderstreep even het Bijbeldeel dat ik als onderschrift gebruik.

Ik  spreek de waarheid in Christus, ik lieg niet en mijn geweten getuigt mee door de Heilige Geest, dat het een grote bron van droefheid voor mij is, en een voortdurende smart voor mijn hart. Want ik zou zelf wel wensen vervloekt te zijn, weg van Christus, ten gunste van mijn broeders, mijn verwanten wat het vlees betreft. Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften. Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen,  Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!

12 uur geleden zei Fundamenteel:

Lees Job er maar eens op na. Wat ik tot op vandaag eigenlijk moeilijk kan plaatsen. 

Job werd lastig gevallen door satan, niet door God! Er is genoeg over te zeggen. Het lijden van Job duurde negen maanden. Hoe oud werd Job? En, waarom duurde het lijden nog negen maanden?

3 uur geleden zei TTC:

Voel je je dan niet eenzaam in deze wereld? Kan me immers voorstellen dat niemand je begrijpt, zelfs verwerpt.

Alleen is iets anders dan eenzaam. Maar, noch alleen, noch eenzaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Dan heb jij een heel bijzondere Bijbel. In mijn Bijbel staat het door jou onderstreepte er namelijk niet bij.

Ik lees o.a. de HSV. Bijzonder? Prima Bijbel volgens mij. In ieder geval is het niet een door mij verkrachtte (term die jij gebruikt) tekst, maar een tekst die in de Bijbel sytaat! Zie: https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/romeinen/9/

Er worden diverse vertalingen gelezen, Willempie. Mijn voorkeur gaat uit naar de SV en de HSV.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Dan heb jij een heel bijzondere Bijbel. In mijn Bijbel staat het door jou onderstreepte er namelijk niet bij.

In de mijne staat het ook:

Welker zijn de vaders, en uit welke Christus is, zoveel het vlees aangaat, Dewelke is God boven allen te prijzen in der eeuwigheid. Amen. (Rom.9:5, SV)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Dan heb jij een heel bijzondere Bijbel. In mijn Bijbel staat het door jou onderstreepte er namelijk niet bij.

en uit welke Christus is, zoveel het vlees aangaat, Dewelke is God....

Inderdaad iets anders, maar, komt op hetzelfde neer. Welke vertaling heeft jouw voorkeur, Willempie? Zou je het graag anders willen zien?

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

In de mijne staat het ook:

Welker zijn de vaders, en uit welke Christus is, zoveel het vlees aangaat, Dewelke is God boven allen te prijzen in der eeuwigheid. Amen. (Rom.9:5, SV)

 

Tja, volgens Willempie heb ik een bijzondere Bijbel en verkracht ik Bijbelteksten. Met het eerste ben ik het eens. Mijn Bijbel is bijzonder, het is Gods Heilige Woord. Met het tweede ben ik het niet eens - ik ervaar het zelfs als een ernstige beschuldiging.

7 minuten geleden zei Willempie:

Dan heb jij een heel bijzondere Bijbel. In mijn Bijbel staat het door jou onderstreepte er namelijk niet bij.

Lees je het even. Hoe zit het met Bijbelteksten die ik verkracht?

Voor de duidelijkheid: het gaat over een Bijbelcitaat, niet over de visie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei WdG:

Ik lees o.a. de HSV. Bijzonder? Prima Bijbel volgens mij. In ieder geval is het niet een door mij verkrachtte (term die jij gebruikt) tekst, maar een tekst die in de Bijbel sytaat! Zie: https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/romeinen/9/

Er worden diverse vertalingen gelezen, Willempie. Mijn voorkeur gaat uit naar de SV en de HSV.

Dan bied ik hierbij mijn excuses aan. Je hebt gelijk. Ik wist het niet. Ik ga nu uitzoeken hoe het in er in het Grieks staat en of de vertaling klopt. Ik had deze vertaling nog nooit gelezen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Dan bied ik hierbij mijn excuses aan. Je hebt gelijk. Ik wist het niet. Ik ga nu uitzoeken hoe het in er in het Grieks staat en of de vertaling klopt.

Prima, dan heb je weer wat geleerd. Hoe het in het Grieks staat, is op zich best interessant, maar, het verandert voor mij verder niks. Ik weet hoe het er staat. Ik geloof dat God Zijn Woord bewaart, en, wat er staat, klopt. Christus is God. Ik kan het echt niet anders zien, Willempie. Je had het elders over misleidingen. Ik ben van mening dat het ontkennen van de Godheid van Jezus een misleiding is. Ik hoop dat je respecteert dat ik het zo zie, en niet anders kan en wil zien!

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei WdG:

Ik hoop dat je respecteert dat ik het zo zie, en niet anders kan en wil zien!

Dat respecteer ik en ik heb daar geen moeite mee. Waar ik moeite mee heb is dat andere christenen op grond van kerkdogma's worden afgewezen. Dat het je niet werkelijk interesseert hoe het er in het Grieks staat en op totaal verschillende manieren wordt vertaald begrijp ik dan weer niet. Op mij komt dat over als een gemis aan respect. Maar dat moet je helemaal zelf weten.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Job werd lastig gevallen door satan, niet door God! Er is genoeg over te zeggen. Het lijden van Job duurde negen maanden. Hoe oud werd Job? En, waarom duurde het lijden nog negen maanden?

Job had een mooi leven, was een goed man en diende God. God was hierdoor verheugd, maar de duivel zei tegen God: “makkelijk u te vereren als je alles krijgt.” Toen mocht de duivel Job belagen van God en begon diens lijdensweg. Het komt wel goed met Job, maar ten koste van enorm veel leed door toedoen van de duivel. 

Je zou uit dat hoofdstuk bijna kunnen afleiden dat God en de duivel onder 1 hoedje spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Job had een mooi leven, was een goed man en diende God. God was hierdoor verheugd, maar de duivel zei tegen God: “makkelijk u te vereren als je alles krijgt.” Toen mocht de duivel Job belagen van God en begon diens lijdensweg. Het komt wel goed met Job, maar ten koste van enorm veel leed door toedoen van de duivel. 

Je zou uit dat hoofdstuk bijna kunnen afleiden dat God en de duivel onder 1 hoedje spelen.

Een aantal punten:

1. Job was niet wedergeboren. Hij was rechtvaardig, maar Jezus was nog niet gestorven. Wij zijn een nieuwe Schepping!

2. De duivel is aan het Kruis verslagen. De duivel heeft geen toegang meer in de hemel.

3. Job was "rechtvaardig", maar niet perfect. Sommigen denken dat Job perfect was.

4. Job vergist zich! Er staat De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen. Is dit zo? God geeft, maar satan neemt!

5. Job bekeert zich. Daarna ontvangt hij weer.

De vraag is dus wat we van Job kunnen leren!? God is een Liefdevolle God. Hij is Genade, Liefde, Vrede. God is voor ons vlees geworden (Jezus), en heeft ALLES volbracht. Wij hoeven geen Job meer te zijn. Denk er maar eens over na. Ik wens je Gods Zegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Een aantal punten:

1. Job was niet wedergeboren. Hij was rechtvaardig, maar Jezus was nog niet gestorven. Wij zijn een nieuwe Schepping!

2. De duivel is aan het Kruis verslagen. De duivel heeft geen toegang meer in de hemel.

3. Job was "rechtvaardig", maar niet perfect. Sommigen denken dat Job perfect was.

4. Job vergist zich! Er staat De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen. Is dit zo? God geeft, maar satan neemt!

5. Job bekeert zich. Daarna ontvangt hij weer.

De vraag is dus wat we van Job kunnen leren!? God is een Liefdevolle God. Hij is Genade, Liefde, Vrede. God is voor ons vlees geworden (Jezus), en heeft ALLES volbracht. Wij hoeven geen Job meer te zijn. Denk er maar eens over na. Ik wens je Gods Zegen!

Neen broeder, Job was al rechtvaardig en een man van God.

Job 1:1 Er was een man in het land Uz, zijn naam was Job; en dezelve man was oprecht, en vroom, en godvrezende, en wijkende van het kwaad.

Dan krijgt de duivel toestemming van God Job te belagen.

Job 1:8-12 En de Heere zeide tot den satan: Hebt gij ook acht geslagen op Mijn knecht Job? Want niemand is op de aarde gelijk hij, een man oprecht en vroom, godvrezende en wijkende van het kwaad. Toen antwoordde de satan den Heere, en zeide: Is het om niet, dat Job God vreest? Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem, en voor zijn huis, en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in den lande. Maar toch strek nu Uw hand uit, en tast aan alles, wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen? En de Heere zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des Heeren.

De Heer levert Job dus uit aan de duivel, daar er toen geen man meer rechtvaardig dan Job was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

De Heer levert Job dus uit aan de duivel, daar er toen geen man meer rechtvaardig dan Job was.

De Duivel zou iets te maken hebben met scheiden, met polarisatie. Zou dat van God zijn of mensen onderling?

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Willempie:

Dat respecteer ik en ik heb daar geen moeite mee. Waar ik moeite mee heb is dat andere christenen op grond van kerkdogma's worden afgewezen. Dat het je niet werkelijk interesseert hoe het er in het Grieks staat en op totaal verschillende manieren wordt vertaald begrijp ik dan weer niet. Op mij komt dat over als een gemis aan respect. Maar dat moet je helemaal zelf weten.

Ik vertrouw God erop dat Hij Zijn Woord bewaart! Overigens zijn er genoeg Bijbelleraren die het uitstekend verwoorden, zoals Derek Prince. Hij had een enorme kennis van het Grieks.

Verder is het zo dat de overgrote meerderheid van de Christenen gelooft dat Jezus God is. Ik geloof dat ook. Ik weet het eigenlijk wel zeker. De Godheid van Jezus staat voor mij niet ter discussie, en daarom mag je naar mijn mening overal waar "Jezus" genoemd wordt in de Bijbel ook "God" gelezen worden. Dus, "God liep over het water", "God genas", "God deelde uit", "God veranderde water in wijn", enz. enz. Het ontkennen van de Godheid van Jezus is naar mijn mening een misleiding. Een compromis is onmogelijk.

Ik waardeer het dat je de Bijbel als dusdanig heilig beschouwt dat je het niet waardeert dat een tekst veranderd wordt, terwijl de betekenis op zich hetzelfde kan blijven. Je hebt overigens dan wel een groot probleem, gezien het grote aantal vertalingen. Maar, om die reden heb ik toch besloten mijn onderschrift te wijzigen. Deze leek inderdaad op een Bijbeltekst. Jij stoorde je daaraan. Daarom dus het nieuwe onderschrift.

Inhoudelijk: we kunnen geen kerk hebben waarin een deel Jezus als God aanvaardt en een ander deel heeft een andere God (niet Jezus).

Een vraag laat jij opvallend on-beantwoord: geloof je dat Jezus geschapen is, of is Hij eeuwig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid