Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

31 minuten geleden zei sjako:

Nou, dat is geen handboekje hoor, maar een pittig boek.

Wel gratis, toch? En, voor iedereen beschikbaar, toch?

31 minuten geleden zei sjako:

Dus jij gelooft in draken, letterlijke beesten met kronen etc?

Geloof jij dan niet in draken, water in wijn veranderen, beesten met kronen, etc?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

1 uur geleden zei Willempie:

Iedereen begrijpt wat metaforen zijn. Wat ik niet begrijp is, om maar een voorbeeld te noemen, waarom het getal 144.000 letterlijk genomen wordt maar de 12.000 per bij name genoemde stam dan weer niet. Heeft de schrijver dat er dan voor de grap bijgezet?

Paulus geeft aan dat het werkelijke Israël het natuurlijke Israël is + 'heidense' Christenen. Ze dragen de Naam van Jehovah en de Naam van Jezus op hun voorhoofd (Openb. 14:1), dus zijn het Christenen.

Eerst wordt de 144.000 gezien en dan de 'menigte of schare die niemand tellen kan'. De 144.000 zijn dus wel te tellen (exact aantal) en de verzen daarna een groep die niet te tellen is. Dus die 144.000 is een andere groep en wel te tellen, nl 144.000. 

1 uur geleden zei Willempie:

Overigens worden water en zee in de Bijbel vooral gebruikt als metaforen voor de (vloeiende) tijd. Dit is oeroude Joodse kennis maar daar hebben jullie natuurlijk geen boodschap aan. 

Ik heb NB voorbeelden gegeven.

1 uur geleden zei WdG:

Wel gratis, toch? En, voor iedereen beschikbaar, toch?

Moeilijker omdat het al een ouder boek is, maar het is vast nog wel te vinden op Internet.

1 uur geleden zei WdG:

Geloof jij dan niet in draken, water in wijn veranderen, beesten met kronen, etc?

Ik geloof niet in draken en beesten met kronen, die zijn natuurlijk symbolisch. Heb jij ze wel eens gezien dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:

Ik geloof niet in draken en beesten met kronen, die zijn natuurlijk symbolisch. Heb jij ze wel eens gezien dan?

Ik geloof wel dat er Iemand is die water in wijn kan veranderen. Draken zijn gewoon dinosaurussen.

40 minuten geleden zei sjako:

Moeilijker omdat het al een ouder boek is, maar het is vast nog wel te vinden op Internet.

Heb jij het boek wel? Hoe moeten mensen dan weten wat er bedoeld wordt? Ze zijn dan afhankelijk van de mensen die het handboek hebben?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Ik geloof wel dat er Iemand is die water in wijn kan veranderen. Draken zijn gewoon dinosaurussen.

Maar dan nog is het symbolisch. Een dino met een kroon is nooit gevonden.

5 minuten geleden zei WdG:

Heb jij het boek wel? Hoe moeten mensen dan weten wat er bedoeld wordt? Ze zijn dan afhankelijk van de mensen die het handboek hebben?!

Ja, sterker nog, ik heb er twee. Ze worden volgens mij niet meer uitgegeven. Er zijn wel een paar revisies geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei sjako:

Paulus geeft aan dat het werkelijke Israël het natuurlijke Israël is + 'heidense' Christenen. Ze dragen de Naam van Jehovah en de Naam van Jezus op hun voorhoofd (Openb. 14:1), dus zijn het Christenen.

Dus die twaalf duizend per stam is er voor de lol bijgeschreven. Of misschien om ons te misleiden!? Het zijn inderdaad Joodse volgelingen van Jeshua. Dat is duidelijk. Het zijn geen JG's in ieder geval.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Dus die twaalf duizend per stam is er voor de lol bijgeschreven. Of misschien om ons te misleiden!? Het zijn inderdaad Joodse volgelingen van Jeshua. Dat is duidelijk. Het zijn geen JG's in ieder geval.

Er is niks voor de lol geschreven. Maar het zijn geen natuurlijke Joden. Het zijn Christenen anders staat de naam van Jezus niet op hun voorhoofd geschreven. En het zijn dus ook niet enkel Joodse Christenen want de namen van stammen komen niet overeen met het natuurlijke Israël. Het zijn gezalfde Christenen en die zijn al verzamelt vanaf de eerste eeuw. 

Hier kan je een heleboel vinden.

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200271355

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei sjako:

Maar dan nog is het symbolisch. Een dino met een kroon is nooit gevonden.

Ik geloof niet dat water in wijn veranderen symbolisch is. Of er dino's met een kroon gevonden zijn, weet ik niet. Ik heb niet alle vondsten bestudeerd. Maar natuurlijk mag je geloven dat al dit soort wonderbaarlijke zaken symbolisch zijn. Je bent lang niet de enige. Persoonlijk geloof ik dat dino's de zondvloed gewoon overleefd hebben, en daarna zijn uitgestorven. Misschien is op dino's gejaagd? In het oude China waren er bijvoorbeeld "drakendoders". In de tijd dat de mensheid zich ging uitbreiden, waren wilde beesten niet zo gewenst. In de V.S. zijn tal van gebieden waar beren uitgestorven zijn, omdat ze gejaagd werden. Draken kunnen dus gewoon dino's zijn. Ook de oude vikingen jaagden op "zeemonsters", mogelijk ook dino's. Zou dat mogelijk zijn?

Citaat

Ja, sterker nog, ik heb er twee. Ze worden volgens mij niet meer uitgegeven. Er zijn wel een paar revisies geweest.

Dan mag jij je gelukkig prijzen! Je kunt dus onderwijs geven uit het handboek. Is het toegestaan kopieen te maken, of is het handboek slechts beschikbaar voor een selecte groep? Of staat het handboek ook online? Wat voor revisies zijn er geweest?

23 minuten geleden zei Willempie:

Het zijn geen JG's in ieder geval.

Waarom niet? Stel dat het wel zo is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Of staat het handboek ook online? Wat voor revisies zijn er geweest?

Dan zou ik even moeten zoeken, maar volgens mij niet meer op jw.org. Er zijn wat kleinere details aangepast. Kregen we een inlegvel van. Het mag wel gekopieerd worden denk ik. Het staat wel op de cd rom die tegenwoordig gewoon gedownload kan worden.

https://www.jw.org/nl/online-help/watchtower-library/

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei sjako:

Dan zou ik even moeten zoeken, maar volgens mij niet meer op jw.org. Er zijn wat kleinere details aangepast. Kregen we een inlegvel van. Het mag wel gekopieerd worden denk ik. Het staat wel op de cd rom die tegenwoordig gewoon gedownload kan worden.

https://www.jw.org/nl/online-help/watchtower-library/

Weet je ook zo om wat voor details het gaat? Door wie wordt het eigenlijk samengesteld? Zijn dat mensen die een speciale zalving hebben? Hebben leden ook inspraak in de samenstelling/inhoud?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Er is niks voor de lol geschreven. Maar het zijn geen natuurlijke Joden. Het zijn Christenen anders staat de naam van Jezus niet op hun voorhoofd geschreven. En het zijn dus ook niet enkel Joodse Christenen want de namen van stammen komen niet overeen met het natuurlijke Israël. Het zijn gezalfde Christenen en die zijn al verzamelt vanaf de eerste eeuw. 

Hier kan je een heleboel vinden.

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200271355

Waarom staat het er dan? Voor jullie heeft het blijkbaar geen betekenis maar voor mij heeft alles in de Bijbel betekenis.

3 uur geleden zei WdG:

Waarom niet? Stel dat het wel zo is?

Omdat er staat wat er staat. Twaalfduizend uit elke genoemde stam. De JG's staan er niet bij.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Zijn dat mensen die een speciale zalving hebben? Hebben leden ook inspraak in de samenstelling/inhoud?

Openbaring 20:4

En ik zag tronen, en degenen die erop zaten kregen autoriteit om te oordelen. Ik zag de zielen van hen die terechtgesteld waren omdat ze getuigenis hadden gegeven van Jezus en hadden gesproken over God, en van hen die het wilde beest en zijn beeld niet hadden aanbeden en die niet het merkteken op hun voorhoofd of op hun hand hadden gekregen. Ze kwamen tot leven en regeerden als koningen met de Christus, 1000 jaar lang.  5 (De andere doden kwamen pas tot leven toen de 1000 jaar voorbij waren.) Dit is de eerste opstanding.  6 Gelukkig en heilig is iedereen die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar ze zullen priesters van God en van de Christus zijn en ze zullen de 1000 jaar met hem als koningen regeren.

Dit betekent de zalving. Een priester en een koning werden vroeger gezalfd. Zalving wil dus zeggen tot koning of tot priester zalven. De 144.000 doen dit alle twee. 

Als je dus in de hemel zou kijken zou je ongeveer het volgende tafereel zien.

 

FC633B2A-3F14-47C7-B771-F356681713CB.jpeg

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Waarom staat het er dan? Voor jullie heeft het blijkbaar geen betekenis maar voor mij heeft alles in de Bijbel betekenis.

De opsomming is niet bedoelt om vast te stellen in welke stam een vleselijke jood geboren is, maar laat zien dat het geestelijke Israël een soortgelijke organisatorische  structuur heeft. 12.000 uit elke stam. De hele natie zal koningschap uitoefenen dus.

Openbaring 5:9 en 10 laat zien dat ze uit elk volk komen. De 24 oudere personen zijn hetzelfde als de 144.000:

Toen hij de boekrol nam, vielen de vier levende wezens en de 24 oudsten voor het Lam neer. Elk had een harp en ze hadden gouden schalen vol wierook. (De wierook betekent de gebeden van de heiligen.)  9 Ze zingen een nieuw lied: ‘U bent het waard de boekrol te nemen en de zegels te openen, want u bent geslacht en met uw bloed hebt u mensen voor God gekocht uit alle stammen, talen, volken en landen.  10 U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.’

Je ziet dus dat degene die tot koning en priester worden gemaakt uit alle stammen, talen en volken komen. Van de 144.000 wordt hetzelfde gezegd, dus dat is dezelfde groep.

Je ziet dat ze over de aarde gaan regeren, dus die is niet vernietigd zoals ik al eerder heb gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dit betekent de zalving. Een priester en een koning werden vroeger gezalfd. Zalving wil dus zeggen tot koning of tot priester zalven. De 144.000 doen dit alle twee. 

En die mensen hebben het betreffende handboek samengesteld? Heb jij [of geloofsgenoten] ook inspraak in het handboek?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei WdG:

Okay, dan horen die er dus niet bij. Wie hoort er dan wel bij?

Dat staat er volgens mij vrij duidelijk.

10 uur geleden zei sjako:

Dit betekent de zalving. Een priester en een koning werden vroeger gezalfd. Zalving wil dus zeggen tot koning of tot priester zalven. De 144.000 doen dit alle twee.

Er staat niet dat ze gezalfd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Willempie:

Dat staat er volgens mij vrij duidelijk.

Het "volgens mij" maakt het al onduidelijk. Volgens sjako is het toch anders. Dus of jij, of sjako, of beiden hebben ongelijk. Probleem is waarschijnlijk het "volgens mij". Hoe zit het nu, en dan niet "volgens mij"? "volgens mij" duidt vaak op een menselijke visie. Als je er zeker van bent, dan zou je beweren "Dat staat er duidelijk". Aangezien je dat niet doet, is het dus niet zo duidelijk, volgens jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei WdG:

Het "volgens mij" maakt het al onduidelijk. Volgens sjako is het toch anders. Dus of jij, of sjako, of beiden hebben ongelijk. Probleem is waarschijnlijk het "volgens mij". Hoe zit het nu, en dan niet "volgens mij"? "volgens mij" duidt vaak op een menselijke visie. Als je er zeker van bent, dan zou je beweren "Dat staat er duidelijk". Aangezien je dat niet doet, is het dus niet zo duidelijk, volgens jou.

Er staat gewoon wat er staat. En wat er niet staat staat er dus niet. Punt.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Willempie:

Er staat gewoon wat er staat. En wat er niet staat staat er dus niet. Punt.

Dat ben ik uiteraard met je eens. Met het "volgens mij" maak jij er immers mensenwerk van, het wordt dan immers een mening, een zienswijze, visie. Dan is er wel een verschil tussen wat er staat en wat er "volgens jou" staat. Zou het kunnen dat de visie van @sjako dichter bij de waarheid ligt dan jouw visie? Of misschien andersom? En hoe wil je er achter komen of jouw visie overeenkomt met wat er staat? Wanneer we daar woorden aan besteden, ben je al aan het interpreteren of discussieren of van gedachten aan het wisselen. Is het dan niet beter te zwijgen? Inderdaad, er staat wat er staat, en dat kan iets anders zijn dan wat er volgens Willempie staat, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei WdG:

Dat ben ik uiteraard met je eens. Met het "volgens mij" maak jij er immers mensenwerk van, het wordt dan immers een mening, een zienswijze, visie. Dan is er wel een verschil tussen wat er staat en wat er "volgens jou" staat. Zou het kunnen dat de visie van @sjako dichter bij de waarheid ligt dan jouw visie? Of misschien andersom? En hoe wil je er achter komen of jouw visie overeenkomt met wat er staat? Wanneer we daar woorden aan besteden, ben je al aan het interpreteren of discussieren of van gedachten aan het wisselen. Is het dan niet beter te zwijgen? Inderdaad, er staat wat er staat, en dat kan iets anders zijn dan wat er volgens Willempie staat, toch?

Er staat wat er staat en wat er niet staat staat er niet. Punt. Er staat niet wat Willempie denkt dat er staat. Ik heb hier verder niets aan toe te voegen of aan af te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Dat staat er volgens mij vrij duidelijk.

mensen voor God gekocht uit alle stammen, talen, volken en landen.

10 uur geleden zei WdG:

En die mensen hebben het betreffende handboek samengesteld? Heb jij [of geloofsgenoten] ook inspraak in het handboek?

Nee, het Besturend Lichaam stelt het boek samen. Dat was in de eerste eeuw ook al. Gemeenteleden hadden ook geen invloed op de brieven van Paulus toch? Het is hoe God werkt, geordend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei WdG:

Zou het kunnen dat de visie van @sjako dichter bij de waarheid ligt dan jouw visie?

Toch nog even dit: Sjako heeft geen eigen visie want dat is hem niet toegestaan. Hij mag slechts slaafs alles klakkeloos aannemen wat hem door het WTG wordt voorgeschreven. Het zogenaamd besturend lichaam wordt beschouwd als de enige legitieme vertegenwoordiging van Jezus op deze aarde. Afwijken van het WTG is dus hetzelfde als ongehoorzaamheid aan Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Precies ja. En dus niet de boel in gaan vullen om God's Woord aan een menselijke leer te onderwerpen. Het WTG heeft de Bijbel niet geschreven.

Het Genootschap interpreteert enkel maar en dat doen ze goed. Getallen hebben een bepaalde betekenis. Ik heb eens wat dieper gegraven hierin en vond het volgende:

Het getal 100 (KOPH): Geloof; Ingaan in het Koninkrijk der Hemelen (99 schapen, plus 1 schaap) (Mattheüs 18:12 e.v.; 19:24) Poort, Deur en Voorhangsel is gelijk aan 100.

Het getal 40 (MEM): Men gaat zijn weg met lijdzaamheid via de verzoekingen; via de beproevingen van zijn/haar geloof.

Het getal 4 (DALETH): De tijdelijke, zienlijke, vergankelijke dingen, waarin het Woord Zich openbaart De 4 hoeken der Aarde; 4 winden; 4 jaargetijden; 4 elementen. (In de 144.000 zal zij van vergankelijk overgaan in onvergankelijk.)

40 + 4 = 44: Koninklijke macht, verheffing, Luister, Plechtigheid
In Openbaring 5 vers 10 zegt: “En U hebt ons voor onze God gemaakt tot koningen en priesters, en wij zullen als koningen regeren over de aarde.” En “Zalig en heilig is hij die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang” (Op.20:6).

Opvallend is dat deze Messiaans belijdende joden zo goed als hetzelfde de 144.000 interpreteren als wij.

De 144.000 is het Nieuwe Verbondsvolk, dus inclusief de heidenen.

Bron: https://dagaandag.nl/wie-zijn-de-144-000

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid