Spring naar bijdragen

Misschien bestaat de hel wel degelijk


Aanbevolen berichten

36 minuten geleden zei TTC:

Wat je hier omschrijft vinden we ook terug op wikipedia, een proces van bewustwording dat leidt tot 'heelheid' (cfr complete wezen). In tegenstelling tot wat velen doen vermoeden, het is geen makkelijk proces:

In de hermetiek wordt de mens het derde levende wezen genoemd en hij overtreft alle andere op aarde levende wezens. Hij heeft een tweeledige natuur: naar zijn lichaam is hij stoffelijk, sterfelijk en tot het kwade geneigd, maar naar zijn innerlijke wezen is hij geestelijk, onsterfelijk en geneigd tot het goede. In zijn stoffelijke lichaam bevindt zich ook de ware, geestelijke mens, die gekenmerkt wordt door verstand (logos) en geest (nous). De gangbare opvatting is dat het verstand de mens doet begrijpen en dat de geest hem het intuïtieve inzicht in de eenheid der dingen geeft. Deze twee kunnen door de begeerten van het lichaam in een staat van onbewustheid gebracht worden, een toestand die als diepe slaap of dronkenschap ervaren wordt. Het doel van de hermetiek is om de mens in te wijden in de verborgen werkelijkheid die zich in en achter de zichtbare werkelijkheid bevindt, om aldus via kennis van zichzelf en het universum tot een intuïtieve godskennis en een persoonlijke, directe godservaring te komen. Dit wordt de hermetische gnosis genoemd. Om het goddelijke te kunnen ervaren moet de mens tot zijn ware zelf komen en dus wakker worden uit de verdovende roes waarin hij kan verkeren. De hermetici waren ervan overtuigd dat dit een moeilijke weg vol hindernissen is en dat velen de weg nooit vinden of hem, al dan niet tijdelijk, weer kwijt raken. (bron)

Ben je hier zeker van

Tot nu toe, en dat is al ongeveer 50 jaar heb ik nog nooit de idee van bewustzijn IN de dood vastgesteld in de Bijbel. Het is echter wel zo dat als gelijkenissen en beeldtaal door Christus wordt gebruikt zoals in bepaalde parabels ; maar dan is het ook duidelijk dat het hier dan gaat om een parabel of vertelling, laat Jezus bepaalde individuen "spreken" in hun toestand van dood zijn. Doch dit alles dient dan als een les voor de levenden om hun huidige attitude en toestand onder ogen te brengen en niet om de toestand in de dood te verklaren.

Dergelijke parabels grijpen sommigen dan echter wel aan om als (totaal on relevant) voorbeeld te dienen om hun stelling kracht bij te zetten. Doch op die manier kan men ook bewijzen dat "bomen in de handen klappen" en een zaaier zijn kostbaar zaad op een rotsbodem dient te gooien.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 295
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

WDG/Mullog/Radical/Thorgrem/ MysticNetherlands /Kaasjeskruid/TTC// En ik die dacht dat het onderwerp van deze topic over het al dan niet bestaan van de hel ging. Maar blijkbaar praat men liever o

Afgesplitst vanuit een ander topic;   Beter nemen we Christus als hoogste maatstaf en gebruiken we daar oa de bijbel mee.

Helemaal mee eens. Schandalig.

22 minuten geleden zei bernard 3:

Tot nu toe, en dat is al ongeveer 50 jaar heb ik nog nooit de idee van bewustzijn IN de dood vastgesteld in de Bijbel. Het is echter wel zo dat als gelijkenissen en beeldtaal door Christus wordt gebruikt zoals in bepaalde parabels ; maar dan is het ook duidelijk dat het hier dan gaat om een parabel of vertelling, laat Jezus bepaalde individuen "spreken" in hun toestand van dood zijn. Doch dit alles dient dan als een les voor de levenden om hun huidige attitude en toestand onder ogen te brengen en niet om de toestand in de dood te verklaren. Dergelijke parabels grijpen sommigen dan echter wel aan om als (totaal on relevant) voorbeeld te dienen om hun stelling kracht bij te zetten. Doch op die manier kan men ook bewijzen dat "bomen in de handen klappen" en een zaaier zijn kostbaar zaad op een rotsbodem dient te gooien.   

Dank, het is sowieso een precair debat, zeker wanneer metaforische beeldspraak letterlijk genomen wordt. Zonder te sterven zal dat mi niet begrepen worden, wat rest is het leven als een leerschool. Lessen voor de levenden, zoals je het noemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een metafoor getuigd van een bepaalde waarheid. Welk nut heeft de vergelijking van bv. Lukas 16:19-31 als er geen hel zou bestaan? Overleden mensen hebben een bestemming die ze bewust meemaken. Het ontkennen van bewustzijn in de dood lijkt mij een heel onredelijk standpunt en met name een gevolg van angstig in het leven staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het ontkennen van bewustzijn in de dood lijkt mij een heel onredelijk standpunt en met name een gevolg van angstig in het leven staan.

Vreemd, ik heb altijd gedacht dat het anders was. Dat christenen een hiernamaals zoeken omdat men in het leven bang is te sterven. Ik ga ervan uit dat met mijn dood mijn leven ook ten einde zal zijn. Ik heb geen enkele angst in het leven (misschien een beetje hoogtevrees, maar dat is van een andere orde).

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mullog:

Vreemd, ik heb altijd gedacht dat het anders was. Dat christenen een hiernamaals zoeken omdat men in het leven bang is te sterven. Ik ga ervan uit dat met mijn dood mijn leven ook ten einde zal zijn. Ik heb geen enkele angst in het leven (misschien een beetje hoogtevrees, maar dat is van een andere orde).

Ik ben Christen, en niet bang om te sterven. Misschien zijn er meer die deze angst niet kennen. In ieder geval een is al genoeg om jouw gedachtegang te weerleggen. Die klopt dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mullog:

Ik heb geen enkele angst in het leven (misschien een beetje hoogtevrees, maar dat is van een andere orde).

Misschien moet je eens een vakantietrip Syrië overwegen, de bedoeling is dan wel dat je met de boot terugkomt. Je krijgt geen zakgeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Mullog:

Vreemd, ik heb altijd gedacht dat het anders was. Dat christenen een hiernamaals zoeken omdat men in het leven bang is te sterven. Ik ga ervan uit dat met mijn dood mijn leven ook ten einde zal zijn. Ik heb geen enkele angst in het leven (misschien een beetje hoogtevrees, maar dat is van een andere orde).

Vergissen is menselijk. U geeft aan geen enkele angst te hebben in dit leven...behalve hoogtevrees. U weerlegt uw eigen uitspraak in mijn optiek. Mag ik u vragen waarop die angst voor hoogtes is gebaseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei bernard 3:

Tot nu toe, en dat is al ongeveer 50 jaar heb ik nog nooit de idee van bewustzijn IN de dood vastgesteld in de Bijbel. Het is echter wel zo dat als gelijkenissen en beeldtaal door Christus wordt gebruikt zoals in bepaalde parabels ; maar dan is het ook duidelijk dat het hier dan gaat om een parabel of vertelling, laat Jezus bepaalde individuen "spreken" in hun toestand van dood zijn. Doch dit alles dient dan als een les voor de levenden om hun huidige attitude en toestand onder ogen te brengen en niet om de toestand in de dood te verklaren.

Dergelijke parabels grijpen sommigen dan echter wel aan om als (totaal on relevant) voorbeeld te dienen om hun stelling kracht bij te zetten. Doch op die manier kan men ook bewijzen dat "bomen in de handen klappen" en een zaaier zijn kostbaar zaad op een rotsbodem dient te gooien.   

Deze is te kort door de bocht, toen saul, samuel op riep was hij toch echt dood gegaan, en wat dacht je van elia en mozes op de berg van de verheerlijking, of jezus die aangaf aan de sadduceeen (die niet geloofde in een opstanding) , dat God is een God van de levende en niet van de dode, de God van abraham isaak en jacob.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Radical:

Deze is te kort door de bocht, toen saul, samuel op riep was hij toch echt dood gegaan, en wat dacht je van elia en mozes op de berg van de verheerlijking, of jezus die aangaf aan de sadduceeen (die niet geloofde in een opstanding) , dat God is een God van de levende en niet van de dode, de God van abraham isaak en jacob.

 

Uw opmerkingen zijn terecht en dan ook de moeite waard om deze eens nader te onderzoeken.

Wat Samuel betreft:

Die was zeker dood en nergens in Gods Woord is er sprake alsof God hem  in de tijd na zijn sterven tot op  het ogenblik dat Saul de doden bezweerder raadpleegde  uit de dood zou hebben opgewekt.

Daarom rijst nu de vraag ; Toen Saul  tijdens de seance beschreven in 1 Samuel 28 een geestverschijning zag ; was dat nu werkelijk Samuel die uit de dood was opgestaan of zijn geest uit de geestenwereld?

Als wij de toestand op dat ogenblik beschouwen stellen we het volgende vast:

1) Saul was geheel van God afgeweken en had zich niet bekeerd, daarom antwoorde God hem ook niet (vers6).  Zou God hem dan antwoorden door een waarzegster, die de doden zou vragen, een praktijk die door God op straffe van de dood verboden was? ( Lev 19:31/ 20:6,27  Deut 18:9-12 ) Dit is volkomen uitgesloten, God heeft dus niets met deze seance te maken, hier zijn enkel de waarzegster en boze machten aan zet.

2) Saul heeft de geest niet eens gezien , alleen zei het medium “ dat zij een bovennatuurlijk wezen uit de aarde ziet opkomen”.  De vraag hierbij is dan ook: bevinden de zogenaamde zielen of geesten der vrome overledenen zich nu in de aarde? En vervolgens als God zelf Saul niet wil antwoorden heeft een waarzegster (een duivels medium) of de duivel dan de macht doden te verontrusten of overleden geesten die de zaligheid genieten,  naar hun wens te doen verschijnen? Indien dat zo is dan zouden zij die in de hemel zijn niet veel momenten van rust meer kennen.

3) De geest (die Saul trouwens nooit zag) was volgens de waarzegster een oude man met een mantel bekleed. Is dat dan de gedaante of de kleding der overleden geesten?

4) Indien nu werkelijk Samuel “uit de aarde kwam” en hij was te Rama begraven, moest hij dan te Endor, vele kilometers daarvan verwijderd, opstaan? Was hij dan zo lang (twee jaar) na zijn dood nog in de aarde? En wie moest hem nu weer begraven! Zou hij het zelf doen?

Wat hier gebeurde was een meesterstuk van de aartsbedrieger die door middel van zijn medium koning  Saul, die al volledig van God afgeweken was,  nog dieper in zijn ongeluk stort. Dit alles heeft dan ook niets te maken met de werkelijke  toestand van de doden.

 

Wat nu Elia en Mozes betreft:

Elia is niet gestorven, doch is levend ten hemel opgenomen. Zodoende heeft hij nooit de toestand der dood medegemaakt

Wat Mozes betreft, deze is inderdaad gestorven en begraven (Deut34: 5-6).  Hoe kwam Mozes dan op de berg der verheerlijking? Was het zijn geest of zijn onsterfelijke ziel die daar verscheen, of was het de verrezen (opgestane) Mozes?

In Judas 9 stellen we vast dat er tussen Christus (Michaël) en Satan een twist is geweest over het lichaam van Mozes. Mozes mocht het beloofde land niet binnengaan en moest sterven. Nochtans zien wij dat de Almachtige hem niet langer in het graf heeft gelaten, doch hem door Michaël heeft opgewekt . Want de twist met de duivel ging om Mozes en dat Michaël overwon is duidelijk;. Zo weten we dat Mozes verrezen is, en hij  zowel als Elia, met een verheerlijkt lichaam samen met Christus verscheen op de berg.

 

 Uw opmerking met betrekking tot de Sadduceeën:

Het antwoord van Jezus aan de Sadduceeën had totaal geen betrekking op de toestand IN de dood want dat was niet de vraag of het probleem van deze mensen. Hun opmerking had nu juist te maken met het leven , want zij geloofden niet in de OPSTANDING uit de dood of met andere woorden in de herschepping.

En daarom zei Christus tot hen dat God een God is van levende zelfbewuste wezens zoals hen die volgens Zijn Woord eens zullen opstaan.  

Maar gij, ga het einde tegen, en gij zult rusten en opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.” ( Daniël 12:13)

Afgezien van een paar, die als voorbeelden en bewijs van de belofte moesten dienen, zijn allen en dus ook  Abraham Izaak en Jacob nog niet opgestaan (en dus nog volledig dood) want zij moeten nog wachten totdat Christus uiteindelijk terugkomst op het einde.

Ook deze allen, alhoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, daar God iets beters met ons voor had. Zodat zij niet zonder ons tot volmaaktheid konden komen (Hebreeën 11: 39-40)

De doden “wachten “ zogezegd dan ook tot op het moment dat ze terug herschapen worden. De ene tot eeuwig bestaan de andere tot een tweede ontbinding in hun onbewuste componenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei bernard 3:

De doden “wachten “ zogezegd dan ook tot op het moment dat ze terug herschapen worden. De ene tot eeuwig bestaan de andere tot een tweede ontbinding in hun onbewuste componenten.

Waar in de Bijbel leest u dit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Mullog:

(misschien een beetje hoogtevrees, maar dat is van een andere orde).

Ik heb in mijn leven regelmatig werkzaamheden op hoogte moeten uitvoeren, als kabeltrekker of ivm uitwendig gebouwen schoonmaken. Ik kan me er wat bij voorstellen.

https://www.youtube.com/watch?v=tgO4Gd4RhvM

Je moet inderdaad wel het een en ander overwinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei bernard 3:

Ook deze allen, alhoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, daar God iets beters met ons voor had. Zodat zij niet zonder ons tot volmaaktheid konden komen (Hebreeën 11: 39-40)

De doden “wachten “ zogezegd dan ook tot op het moment dat ze terug herschapen worden. De ene tot eeuwig bestaan de andere tot een tweede ontbinding in hun onbewuste componenten.

Ik kom er op terug, de uitleg van samuel, ga ik in mee, maar heb nog een paar uitdagingen voor je oa over bovenstaande tekst, wordt vervolgt, bedankt, maar eerst ff aan het werk fijne avond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Weet je ook wat er gebeurt bij iemand die op die manier zelfmoord wil plegen? Ik bedoel dan tijdens de val.

Ik kan mij voorstellen dat men in sommige gevallen een black-out krijgt. Misschien dat er enkele gevallen zijn waarbij het slachtoffer al dood is voor de grond wordt geraakt, hoewel mij dit onwaarschijnlijk lijkt. In de meeste gevallen zal er een verhoogde productie van adrenaline optreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik kan mij voorstellen dat men in sommige gevallen een black-out krijgt. Misschien dat er enkele gevallen zijn waarbij het slachtoffer al dood is voor de grond wordt geraakt, hoewel mij dit onwaarschijnlijk lijkt.

Ik liet me wijsmaken dat men tijdens die val dik spijt krijgt, het had immers ook anders gekund maar die optie zag men niet voorheen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ik liet me wijsmaken dat men tijdens die val dik spijt krijgt, het had immers ook anders gekund maar die optie zag men niet voorheen. 

Wellicht dat dit een rol heeft gespeeld bij enkelen. Het is een beetje lastig om dit vermoeden te bevestigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Wellicht dat dit een rol heeft gespeeld bij enkelen. Het is een beetje lastig om dit vermoeden te bevestigen.

Er zijn getuigen die dat nog kunnen navertellen, wellicht kan je dat wel ergens terugvinden op internet. Nu verder met dit helse avontuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Mag ik u vragen waarop die angst voor hoogtes is gebaseerd?

Dat mag en ik moet u het antwoord schuldig blijven. Mijn vader heeft het ook, veel erger dan ik. Die wordt al bang op de eerste traptree, bij wijze van spreken, ik kom wel wat hoger. ik geloof niet dat het erfelijk is. Misschien een niet verwerkt jeugd trauma?

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Vergissen is menselijk.

Ik neem de vrijheid om te denken dat ik mij niet vergis in deze 8-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid