Spring naar bijdragen

Eens gered altijd gered ?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 168
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Punt is dat sommigen wedergeboorte hier zodanig definiëren, dat het in feite al "gered zijn" betekent. Je bent dan wedergeboren als je eigenlijk al gered bent. Geen wonder dat je dan niet meer van het

Dat is inderdaad het christelijke ideaal. Maar ook na je doopsel, nadat je van de erfzonde verlost bent, behoud je de neiging tot zondigen. Het geloof moet je daarom onderhouden door gebed, sacrament

Je vrije wil en neiging tot zondigen verdwijnt niet als je christen wordt. Dus je kunt je geloof en zo je redding inderdaad verliezen.

Zojuist zei Radical:

Kun je me helpen met jou ervaring of getuigenissen, teksten waar je dit op baseert ?

ik ben op dit forum andere meningen tegengekomen van mensen die zeggen ex-christen te zijn wat bedoelen ze daar dan mee ??

Ik zou je best kunnen helpen, maar, waarom vraag je dit? Heb je er vragen over? Wat is jouw antwoord op je eigen vraag? Ja of nee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Ik zou je best kunnen helpen, maar, waarom vraag je dit? Heb je er vragen over? Wat is jouw antwoord op je eigen vraag? Ja of nee?

je ziet aan het antwoord van Thorgrem dat mensen denken dat het wel kan, voor mij is het onmogelijk en ik heb dit ook nog nooit meegemaakt, maar sinds ik op dit forum ben doen mensen zich voor als christen, ex christen dus daarom deze topic, misschien met de uitwerking dat het wat duidelijker wordt

de topic luid daarom ook eens gered altijd gered, en niet kun je een ex christen worden, dit klinkt als kun je een ex CDA lid zijn, maar dat bedoel ik niet..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Robert Frans:

Je vrije wil en neiging tot zondigen verdwijnt niet als je christen wordt. Dus je kunt je geloof en zo je redding inderdaad verliezen.

Paulus zegt toch juist, dat onze zondige oude natuur gestorven is, in rom 8 col 2 en 2kor 5

en dat we een nieuwe schepping zijn nu in christus, met hem gestorven begraven en weer zijn opgestaan,

ik leef niet langer meer maar christus leeft in mij

waarom zou je nog langer zondigen, is toch de uitspraak van paulus ????

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Radical:

Paulus zegt toch juist, dat onze zondige oude natuur gestorven is, in rom 8 col 2 en 2kor 5

en dat we een nieuwe schepping zijn nu in christus, met hem gestorven begraven en weer zijn opgestaan,

ik leef niet langer meer maar christus leeft in mij

waarom zou je nog langer zondigen, is toch de uitspraak van paulus ????

Dat is inderdaad het christelijke ideaal. Maar ook na je doopsel, nadat je van de erfzonde verlost bent, behoud je de neiging tot zondigen. Het geloof moet je daarom onderhouden door gebed, sacrament en naastenliefde, omdat het anders dood is en geen vruchten meer opbrengt. Paulus waarschuwt in zijn brieven niet voor niets om niet te zondigen en niet van het geloof af te vallen. Het geloof is bij tijd en wijle ook een strijd om een reden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Dat is inderdaad het christelijke ideaal. Maar ook na je doopsel, nadat je van de erfzonde verlost bent, behoud je de neiging tot zondigen. Het geloof moet je daarom onderhouden door gebed, sacrament en naastenliefde, omdat het anders dood is en geen vruchten meer opbrengt. Paulus waarschuwt in zijn brieven niet voor niets om niet te zondigen en niet van het geloof af te vallen. Het geloof is bij tijd en wijle ook een strijd om een reden.

Zou jij mij daar een tekst antwoord op kunnen geven ???  (behoud je de nieging tot zondigen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Radical:

Zou jij mij daar een tekst antwoord op kunnen geven ???  (behoud je de nieging tot zondigen)

Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. ... Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet (1 Johannes 1).

Er is immers geen mens die niet zondigt (1 Koningen 8).

Toch is mijn antwoord op jouw vraag "nee".

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. ... Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet (1 Johannes 1).

Er is immers geen mens die niet zondigt (1 Koningen 8).

Toch is mijn antwoord op jouw vraag "nee".

Deze vraag in i joh 1 stelt hij aan niet gelovige

de context = in joh  7Maar als wij wandelen in het licht zoals Hij zelf is in het licht dan hebben wij gemeenschap met elkaar en het bloed van zijn Zoon Jezus reinigt ons van elke zonde. 8Als wij beweren zonder zonde te zijn, bedriegen wij onszelf en woont de waarheid niet in ons. 9Als wij onze zonden belijden, is Hij zo getrouw en genadig, dat Hij onze zonden vergeeft en ons reinigt van alle kwaad. 10Maar als wij zeggen dat wij geen zonde bedreven hebben, maken wij Hem tot leugenaar; dan woont zijn woord niet in ons.

een zondaar heeft een redding nodig, in hoofdstuk 2 begint hij met mijn kinderen; 1Kinderen, ik schrijf u met de bedoeling dat gij niet zoudt zondigen. Maar ook al zou iemand zonde bedrijven: we hebben een voorspreker bij de Vader, Jezus Christus, die geheel zondeloos is, 2die al onze zonden goedmaakt, en niet alleen die van ons maar die van de hele wereld. 3Hoe weten wij dat wij God kennen? Er is maar een bewijs: dat we ons houden aan zijn geboden. 4Wie zegt dat hij Hem kent, maar zich niet houdt aan zijn geboden, is een leugenaar; in zo iemand woont de waarheid niet.5Maar in een mens die Gods woord bewaart, heeft zijn liefde werkelijk haar volmaaktheid bereikt; dan weten we zeker dat we ‘in Hem’ zijn.6Wie aanspraak maakt op verbondenheid met God, moet leven juist zoals Christus geleefd heeft. 7Vrienden, ik leg u geen nieuw gebod op. Het is het oude gebod dat gij altijd gehad hebt; het is de boodschap die gij vanaf het begin hebt gehoord. 8Toch is het ook weer een nieuw gebod, en dat geldt van Christus maar ook van u, want de duisternis gaat voorbij en het waarachtige licht schijnt reeds. 9Wie zegt in het licht te zijn, maar zijn broeder haat, die is nog steeds in duisternis. 10Wie zijn broeder liefheeft, blijft in het licht en hij komt niet ten val. 11Maar wie zijn broeder haat is in duisternis. Hij tast in het donker en weet niet waarheen zijn weg hem voert, want de duisternis heeft hem blind gemaakt. 12Ik schrijf u, kinderen, dat uw zonden vergeven zijn ter wille van zijn naam. 1

en een paar teksten verder; 4Wie zonde doet bedrijft boosheid, want de zonde is de boosheid. 5En gij weet dat Christus verschenen is om de zonden weg te nemen, en er is in Hem geen zonde. 6Wie in Hem blijft zondigt niet; de zondaar heeft Hem niet gezien en kent Hem niet.7Kinderen, laat u niet misleiden: wie het goede doet is heilig zoals Hij;8wie zondigt is een kind van de duivel, want de duivel zondigt vanaf het begin, en de Zoon van God is juist gekomen om het werk van de duivel ongedaan te maken. 9Een kind van God zondigt niet, want de goddelijke levenskiem blijft werkzaam in hem; hij kan zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10Hieraan ken men de kinderen van God en de kinderen van de duivel onderscheiden: wie het goede niet doet is Gods kind niet, allerminst hij die zijn broeder niet liefheeft.

Zojuist zei Radical:

Er is immers geen mens die niet zondigt (1 Koningen 8).

en deze tekst is geschreven onder het verbond met mozes, en heeft niets te maken met christenen die waren er toen nog niet

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Radical:

en deze tekst is geschreven onder het verbond met mozes, en heeft niets te maken met christenen die waren er toen nog niet

Ik geloof dat mensen uit geloof rechtvaardig zijn. Noach en Abraham waren rechtvaardig uit geloof. Ook nu zijn we rechtvaardig uit geloof (werken zijn een gevolg, maar dat is een andere discussie). Ik begrijp trouwens waarom mensen denken dat iemand zijn of haar geloof kan verliezen. Ik begrijp de visie van Robert Frans.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Ik begrijp trouwens waarom mensen denken dat iemand zijn of haar geloof kan verliezen. Ik begrijp de visie van Robert Frans.

Je begrijpt de visie van Robert Frans, kun je dit toelichten in het kader van eens gered altijd gered waar jij volmondig ja op zegt, en hij zegt volmondig nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Radical:

Je begrijpt de visie van Robert Frans, kun je dit toelichten in het kader van eens gered altijd gered waar jij volmondig ja op zegt, en hij zegt volmondig nee.

Omdat ik me kan verplaatsen in zijn visie. Ik heb er geen moeite mee wanneer mensen ja antwoorden op jouw vraag. Het verandert niet veel voor de uiteindelijke redding. De redding is niet afhankelijk van het antwoord op jouw vraag. De redding is afhankelijk van het wel of niet aannemen en/of volgen van Christus. Ik heb geen reden om aan te nemen dat Robert Frans dat niet doet. Waarom zou ik me dan druk maken over het antwoord op deze vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Omdat ik me kan verplaatsen in zijn visie. Ik heb er geen moeite mee wanneer mensen ja antwoorden op jouw vraag. Het verandert niet veel voor de uiteindelijke redding. De redding is niet afhankelijk van het antwoord op jouw vraag. De redding is afhankelijk van het wel of niet aannemen en/of volgen van Christus. Ik heb geen reden om aan te nemen dat Robert Frans dat niet doet. Waarom zou ik me dan druk maken over het antwoord op deze vraag?

Als redding een gift van God is correct dan weet je dit toch in je hart 

kan een gift door genade dan maar weer zo ongedaan gemaakt worden ik begrijp dat niet elk kind van God volwassen wordt, zijn erfenis in ontvangst neemt.

maar een kind blijft toch een kind,

in rom 8 staat dit toch heel duidelijk

11 minuten geleden zei WdG:

Waarom zou ik me dan druk maken over het antwoord op deze vraag?

nee jij niet maar voor sommige op dit forum zoals Thorgrem en misschien nog andere is dit niet zo vanzelfsprekend zou toch fin zijn dat daar wat meer duidelijheid over komt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens gered, altijd gered? Mijn antwoord is JA. Het antwoord van Robert Frans is NEE. Hoe wordt een dergelijk verschil verklaard? En, waarom begrijp ik toch het antwoord van Robert Frans, zoals Radical vroeg?

We kunnen er een flauw woordspelletje van maken. Er zijn genoeg mensen die Christen waren, maar nu niet meer. We kunnen stellen dat ze nooit Christen waren, het probleem lijkt dan opgelost. Toch blijven er mensen die beweren dat ze echt een vrome Christen waren, en nu atheist zijn. Het probleem is dus niet opgelost. Mijn korte antwoord kan ook gevaarlijk zijn. Als iemand immers voor altijd gered is, is de redding ook niet afhankelijk van daden, en, dus kunnen we doen wat we willen. We kunnen erop los leven. Sterker nog, er zijn mensen die beweren dat we niet meer zondigen. Paulus deed dit zelfs. Het staat in de Bijbel, dus is het waar. De waarheid is dat Christenen toch zondigen. De meest vrome Christenen zondigen. De katholieke kerk kent de biecht. Als mensen niet zouden zondigen, kon de biecht worden afgeschaft. En, "zelfs" mensen die beweren dat ze niet zondigen, zondigen toch. Hoeveel ruzies zijn er vanwege leer? Scheldpartijen. Ook ik maak me daar schuldig aan, ook ik zondig. Ik denk zelfs dat mensen die beweren dat ze niet zondigen, zich plaatsen in de situatie van de rijke jongeling. Christus houdt ons een spiegel voor, en die spiegel toont onze lelijke kant. De spiegel maakt ons niet schoon, alleen Zijn offer maakt ons schoon.

Ik heb begrip en respect voor de visie van Robert Frans, omdat ik geen reden zie hem als geen oprechte gelovige te zien. Het minste dat ik kan doen is zijn visie begrijpen en respecteren, of ik het er mee eens ben of niet. Respect tussen gelovigen onderling ontbreekt vaak. Ik geloof dat ik uit Genade rechtvaardig ben, niet door de Wet. Ik geloof dat de Wet een schaduw is, een spiegel. Ik wil met beide benen in de Genade staan, en niet deels in de Wet en deels in de Genade. Betekent dit dat we mogen zondigen? Volstrekt niet. Iemand die volhardt in zonde, heeft toch een probleem, en ja, we kunnen stellen dat zo'n persoon nooit een Christen geweest is. Ik geloof ook dat er Christenen zijn die niet weten of ze gered zijn, terwijl ze wel gered zijn. En juist deze verschillen in visie resulteren bij de ene Christen in het antwoord ja, en bij de ander in nee, beide Christen met dezelfde bestemming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei WdG:

En juist deze verschillen in visie resulteren bij de ene Christen in het antwoord ja, en bij de ander in nee, beide Christen met dezelfde bestemming.

misschien is eerst goed om te weten, wat iedereen met gered bedoeld, ook het woord zonde of zondigen, ook jou interpretatie van vrome christen is een interessante,

maar ik vind je betoog heel interessant dank je wel :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Eens gered, altijd gered? Mijn antwoord is JA. Het antwoord van Robert Frans is NEE. Hoe wordt een dergelijk verschil verklaard? En, waarom begrijp ik toch het antwoord van Robert Frans, zoals Radical vroeg?

Ik begrijp helemaal niets van je betoog, een strooien redenatie. Het lijkt op vriendjespolitiek. De vraag kan met "ja" of met "nee" beantwoord worden, beiden hebben volstrekt andere consequenties. Behoud komt niet van ons uit, er is geen werk wat wij kunnen verrichten om ons aangenaam voor God te laten verschijnen. Het is het werk van Jezus alleen dat ons kan behouden en een ieder die meent daar nog iets aan te moeten toevoegen, loochent Zijn offer en gelooft vooral in zichzelf. Het is een blijk van ongeloof, juist datgene waarvoor Jezus aan het kruis heeft gehangen. Bij God bestaat geen synthese tussen these en antithese, twee tegengestelde waarheden kunnen niet tegelijkertijd bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik begrijp helemaal niets van je betoog, een strooien redenatie. Het lijkt op vriendjespolitiek. De vraag kan met "ja" of met "nee" beantwoord worden, beiden hebben volstrekt andere consequenties. Behoud komt niet van ons uit, er is geen werk wat wij kunnen verrichten om ons aangenaam voor God te laten verschijnen. Het is het werk van Jezus alleen dat ons kan behouden en een ieder die meent daar nog iets aan te moeten toevoegen, loochent Zijn offer en gelooft vooral in zichzelf. Het is een blijk van ongeloof, juist datgene waarvoor Jezus aan het kruis heeft gehangen. Bij God bestaat geen synthese tussen these en antithese, twee tegengestelde waarheden kunnen niet tegelijkertijd bestaan.

Maar dan hoe je dus niets meer te doen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar dan hoe je dus niets meer te doen ?

Vertrouwen op Zijn werk. En de werken die volgen zijn niet bedoeld om Jezus nog een handje te helpen om ons heil veilig te stellen, maar die doe je vanuit dankbaarheid. Ze zeggen helemaal niets over de principiële, echter alles over de praktische kant van de rechtvaardiging. Die werken zijn dus een bewijs van onze redding en niet een middel...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik begrijp helemaal niets van je betoog, een strooien redenatie. Het lijkt op vriendjespolitiek. De vraag kan met "ja" of met "nee" beantwoord worden, beiden hebben volstrekt andere consequenties. Behoud komt niet van ons uit, er is geen werk wat wij kunnen verrichten om ons aangenaam voor God te laten verschijnen. Het is het werk van Jezus alleen dat ons kan behouden en een ieder die meent daar nog iets aan te moeten toevoegen, loochent Zijn offer en gelooft vooral in zichzelf. Het is een blijk van ongeloof, juist datgene waarvoor Jezus aan het kruis heeft gehangen. Bij God bestaat geen synthese tussen these en antithese, twee tegengestelde waarheden kunnen niet tegelijkertijd bestaan.

Nee, het is geen vriendjespolitiek. Misschien zijn het geen twee waarheden? Misschien is het een tegenstrijdige tegenstrijd? Lees het nog eens rustig door. Ik ben het volledig met je eens dat Behoud niet van ons komt. En, het zal me niet verbazen dat Robert Frans ook gelooft dat behoud niet van ons komt. Inderdaad, alleen Christus kan ons behouden. Maar, die vraag moet je hem zelf maar stellen. Overigens was dat niet de vraag die beantwoord werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid