Spring naar bijdragen

Eens gered altijd gered ?


Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Vertrouwen op Zijn werk. En de werken die volgen zijn niet bedoeld om Jezus nog een handje te helpen om ons heil veilig te stellen, maar die doe je vanuit dankbaarheid. Ze zeggen helemaal niets over de principiële, echter alles over de praktische kant van de rechtvaardiging. Die werken zijn dus een bewijs van onze redding en niet een middel...

Nu zeg je
"de werken die volgen helpen om ons heil veilig te stellen"
en eerder schreef je het tegenovergestelde
"er is geen werk wat wij kunnen verrichten om ons aangenaam voor God te laten verschijnen."

Wat is het nu ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 168
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Punt is dat sommigen wedergeboorte hier zodanig definiëren, dat het in feite al "gered zijn" betekent. Je bent dan wedergeboren als je eigenlijk al gered bent. Geen wonder dat je dan niet meer van het

Dat is inderdaad het christelijke ideaal. Maar ook na je doopsel, nadat je van de erfzonde verlost bent, behoud je de neiging tot zondigen. Het geloof moet je daarom onderhouden door gebed, sacrament

Je vrije wil en neiging tot zondigen verdwijnt niet als je christen wordt. Dus je kunt je geloof en zo je redding inderdaad verliezen.

Als God in Genesis de aarde schept, legt Hij een tuin aan en plaatst daar de eerste mensen in. Met de opdracht de tuin te bewerken en te beheren. Betekent dit dan dat God dit zelf niet kon doen, dat Hij onmachtig was om zonder ons de schepping te beheren? Nee, maar Hij kiest er bewust voor om samen te werken met de mens, om de mens arbeid te geven en zo hem orde in chaos te laten scheppen, zoals God zelf ook doet. Pas na de zondeval werd de arbeid vooral vermoeiend en zwaar voor de mens.

De relatie met God is er dus een van samenwerking, van vriendschap, van gelijkwaardigheid. Maar wij zijn toch niet gelijk aan God? Nee, maar God werd wel gelijk aan ons door Mens te worden. Hij wil geen passieve, afwachtende volgelingen, maar echte vrienden die met Hem optrekken, die delen in zijn werkzaamheden, die met Hem oprecht in gesprek gaan, die soms ruzie met Hem maken, en die deze bijzondere vriendschap delen met hun naasten. Hij wil met ons afdalen tot in het meest intieme waarin wij elkaar werkelijk leren kennen, namelijk het lijden.

Het Offer is niet zozeer een kwestie van straf en schuld, maar het is een huwelijksaanzoek, een akte van overgave door God zelf, om zo naast ons te staan als de Welbeminde. En wij mogen daarop antwoorden door ons aan Hém over te geven, door gemeenschap met Hem te hebben, door zo te delen in zijn lijden, dood en verrijzenis en door ook elkáár lief te hebben zoals Hij ons liefheeft. Zo beantwoorden wij op gerechte wijze de genade die Christus is, door zelf genadig, barmhartig en liefdevol te zijn.

Wij zijn geheel afhankelijk van God, maar God stelt zich welbewust geheel afhankelijk van ons, want liefde kan nooit onafhankelijk zijn, maar weet zich gebonden aan de ander. Hij legt zichzelf in onze handen, laat zichzelf door ons offeren en laat zich door ons troosten. Hij geeft zich geheel aan jou over, met de vraag wat je met Hem wil doen. Wil je Hem beminnen, of wil je Hem kruisigen? Kus je zijn handen, voeten en mond, of sla je ze? Heb je zijn wonden lief, of veracht je ze? Bescherm je het zwakke, het kwetsbare, of vertrap je het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nu zeg je
"de werken die volgen helpen om ons heil veilig te stellen"

Wat is het nu ?

Durft u het ook aan om deze zogenaamde uitspraak letterlijk te citeren? Dus niet door een zelfverzonnen citaat neer te poten, maar dmv de "citeren" button te gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Kaasjeskruid:
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar dan hoe je dus niets meer te doen ?

Vertrouwen op Zijn werk. En de werken die volgen zijn niet bedoeld om Jezus nog een handje te helpen om ons heil veilig te stellen,

 

14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

er is geen werk wat wij kunnen verrichten om ons aangenaam voor God te laten verschijnen.

Beste @KaasjeskruidJe vroeg om citaten. Nu zit ik niet bepaald op bezigheidstherapie te wachten, kun je misschien gewoon uitleggen wat je punt is ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Beste @KaasjeskruidJe vroeg om citaten. Nu zit ik niet bepaald op bezigheidstherapie te wachten, kun je misschien gewoon uitleggen wat je punt is ?

Ik ga ervan uit dat er ook lezers zijn die minder moeite hebben met begrijpend lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nu zeg je
"de werken die volgen helpen om ons heil veilig te stellen"
en eerder schreef je het tegenovergestelde
"er is geen werk wat wij kunnen verrichten om ons aangenaam voor God te laten verschijnen."

Wat is het nu ?

Blijf je een antwoord ontwijken dan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

 

Beste @KaasjeskruidJe vroeg om citaten. Nu zit ik niet bepaald op bezigheidstherapie te wachten, kun je misschien gewoon uitleggen wat je punt is ?

Kun jij, nu de echte citaten eindelijk volgden, wellixht aangeven wat jij bedoelt?

En ondanks je dat je er niet op te wachten zit... bezigheidstherapie.... poeh, nou ja, ik kan wel wat verzinnen. Beetje vergezocht wellicht, maar je zou dagelijks een forum rondom een onderwerp waar je niets mee hebt en geen begrip voor hebt kunnen bezoeken en dat iedere keer daar kenbaar maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-7-2017 om 15:25 zei Radical:

Kan een wederom geboren christen nog verloren gaan, of afscheid nemen van zijn geloof ?

Ik begin hier bij de aanhef van het topic.

Het woord wedergeboren zal ik nooit gebruiken en heb ik nooit gebruikt. Wel heeft God en zeker Jezus veel voor me betekend, ik had hen lief met heel mijn hart.

God was moeilijker maar; ''wil je Mij kennen kijk dan naar mijn Zoon en dat deed ik''. Ik was vervuld van het evangelie, snakte naar de kerkdiensten. En wanneer mijn hart onrustig was vond het rust in Hem.

Later werd ik sceptischer; ik zag wat er gebeurde omtrent gebedsgenezing, ik zag mensen die daardoor naar de vernieling gingen.. Ik zag mensen die profetieën uitspraken, waarbij hun ego nogal een boost kreeg. Maar goed dat zijn mensen niet God, niet Jezus. Maar ik las ook de meningen van atheïsten en veel van wat ze vertelden vond ik eerlijk en oprecht.

Geloven in een hel en dat rechtvaardig vinden daar heb ik nooit mee om kunnen gaan. En ik ben de Bijbel anders gaan lezen, niet als een kookboek. Ook heb ik lange tijd veel twijfel gekend wat betreft geloven, en nog. Maar ik heb gemerkt dat ik opgeschoven ben van orthodoxie naar enigszins vrijzinnig. Ik merk dat dat me aanspreek, en bij topics van vrijzinnige humanisten ervaar ik aansluiting.

Of hier mensen zijn die zich afvragen of je dan ooit wedergeboren bent geweest maakt me niets uit. Ik weet dat ik toen echt was en nu ook nog. 

Maar als ik mijn geloof achter me zou laten en atheïst worden dan nog is er een periode geweest van oprecht geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lobke:

Ik begin hier bij de aanhef van het topic.

Het woord wedergeboren zal ik nooit gebruiken en heb ik nooit gebruikt. Wel heeft God en zeker Jezus veel voor me betekend, ik had hen lief met heel mijn hart.

God was moeilijker maar; ''wil je Mij kennen kijk dan naar mijn Zoon en dat deed ik''. Ik was vervuld van het evangelie, snakte naar de kerkdiensten. En wanneer mijn hart onrustig was vond het rust in Hem.

Later werd ik sceptischer; ik zag wat er gebeurde omtrent gebedsgenezing, ik zag mensen die daardoor naar de vernieling gingen.. Ik zag mensen die profetieën uitspraken, waarbij hun ego nogal een boost kreeg. Maar goed dat zijn mensen niet God, niet Jezus. Maar ik las ook de meningen van atheïsten en veel van wat ze vertelden vond ik eerlijk en oprecht.

Geloven in een hel en dat rechtvaardig vinden daar heb ik nooit mee om kunnen gaan. En ik ben de Bijbel anders gaan lezen, niet als een kookboek. Ook heb ik lange tijd veel twijfel gekend wat betreft geloven, en nog. Maar ik heb gemerkt dat ik opgeschoven ben van orthodoxie naar enigszins vrijzinnig. Ik merk dat dat me aanspreek, en bij topics van vrijzinnige humanisten ervaar ik aansluiting.

Of hier mensen zijn die zich afvragen of je dan ooit wedergeboren bent geweest maakt me niets uit. Ik weet dat ik toen echt was en nu ook nog. 

Maar als ik mijn geloof achter me zou laten en atheïst worden dan nog is er een periode geweest van oprecht geloof.

Lobke ik wil allereerst beginnen om je te danken voor deze openhartige reactie, zoals me naam al aangeeft radical ( komt van wortel maar dan bedoel meer zoals van wortel en tak), zal ik proberen te begrijpen wat je bedoeld

  • Je weet niet of je wedergeboren bent geweest, in de bijbel in rom 8 staat, als je de Geest hebt ontvangen je dan ook automatisch abba (papa) zegt, toch geef je wel aan van ze gehouden te hebben '" ik had hen lief met heel mijn hart."'  mijn vraag is; wist je op dat moment wel of je een Kind van God was (uit de geest geboren zoals Jezus dat aan nicodemus vroeg in joh 3 ?
  • je geeft aan dat je o.a. door gebedsgenezing, profetieën sceptischer bent geworden,  gebedsgenezing bedoel je dan dat er niemand genas, en dat de profetieën niet uitkwamen??
  • opgeschoven van orthodoxie naar enigszins vrijzinnig kun je dit iets meer toelichtten.
  • ''ik weet dat het toen echt was '' bedoel je, was dat je geloof in God,  of dat je ooit een echte relatie heb gehad zoiets van ik ben getrouwd geweest, ( trouwboekje enzo) en ik weet zeker dat ik nu gescheiden ben ( scheidingspapieren)
  • De laatste vraag, ''als ik mijn geloof achter mij zou laten, en er was een periode van oprecht geloof'', denk je dat je ooit ( zoals atheisten doen) God De vader de Zoon en de heilige geest, zou kunnen ontkennen

 

Ik begrijp het als de vragen misschien te confronterend zijn, maar ik wil het oprecht graag weten en zijn niet bedoeld om je op een of andere manier te kwetsen,

bij voorbaat dank R.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Hebr. 6:4 Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt. wel duidelijk maakt dat je wel degelijk afvallig kan worden. Afvallig worden is wat anders dan dwalen overigens en vraagt dat je actief bestrijdt van wat je voorheen geloofd en deel aan gehad hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei dingo:

Ik denk dat Hebr. 6:4 Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt. wel duidelijk maakt dat je wel degelijk afvallig kan worden. Afvallig worden is wat anders dan dwalen overigens en vraagt dat je actief bestrijdt van wat je voorheen geloofd en deel aan gehad hebt.

Hier wordt niet gesproken over wedergeboren mensen. Het betreft hier een opsomming van kenmerken die niet noodzakelijkerwijs wedergeboorte inhouden. Neem bv Judas, een apostel die deelgenoot was van alle genoemde kenmerken, maar nooit wedergeboren is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Judas heeft nooit geproefd van de hemelse gave en deel gekregen aan de Heilige Geest (Pinksteren). En heeft ook de kracht van de komende wereld niet ervaren. Maar kennelijk hanteer je een andere definitie van wedergeboren. Uiteraard kun je elke stelling waar maken als je onderliggende definities aanpast naar behoefte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Wat mij betreft is de discussie gewoon open, en buitengewoon interessant. Maar, je bent niet verplicht mee te doen.

Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken. (Heb.6:4-6)

Nergens leert de Bijbel dat een wedergeborene zijn redding kan verspelen, een buitengewoon belangrijk gegeven! Vanuit die zekerheid mag geleefd worden. Het eerste vers van het betreffende hoofdstuk is van cruciaal belang bij de interpretatie van deze verzen.

Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God, (Heb.6:1)

Paulus richt zich tot de joden die, blijkens hoofdstuk 5, traag geworden waren om te leren en blijkbaar weer terugvielen op de Thora. Om te ontkomen aan de vervolging, vervielen ze weer in het doen van goede werken voor hun behoud en kruisigden op deze wijze Jezus eender als het merendeel van de joden al had gedaan. De vruchten van bekering (vers 7) ontbraken en de verzen (4-6) hebben dus betrekking op mensen die geen vruchten dragen (vers 8).

Vers 9 is van hetzelfde cruciale belang om dit vers goed te begrijpen:

Maar, geliefden! wij verzekeren ons van u betere dingen, en met de zaligheid gevoegd, hoewel wij alzo spreken. (Heb.6:9)

Voor wedergeborenen geld dus dit vers! Met andere woorden: Jullie vergelijk ik niet met dezen die alleen maar uiterlijk iets van het heil hebben ervaren, bij jullie zit het dieper. Hier wordt wel een kenmerk genoemd van wedergeboren zijn: met de zaligheid gevoegd.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Nergens leert de Bijbel dat een wedergeborene zijn redding kan verspelen, een buitengewoon belangrijk gegeven! Vanuit die zekerheid mag geleefd worden. 

 

 

Dan heb je dit topic nog niet gelezen. Meerdere teksten vanuit de bijbel zijn namelijk al gegeven die je stelling onderuit halen. Als jij jezelf heilszekerheid wil voorhouden is prima hoor, maar mijn inziens fop je dan jezelf. Het is ook al 2000 jaar lang praktijk dat sommige christenen zich van Christus afkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thorgrem:

Dan heb je dit topic nog niet gelezen. Meerdere teksten vanuit de bijbel zijn namelijk al gegeven die je stelling onderuit halen. Als jij jezelf heilszekerheid wil voorhouden is prima hoor, maar mijn inziens fop je dan jezelf. Het is ook al 2000 jaar lang praktijk dat sommige christenen zich van Christus afkeren.

Slechts een tekst ben ik tegengekomen waarmee men de, overigens niet door mij geponeerde echter wel gewaardeerde, stelling dat een wedergeborene zijn heil niet kan verspelen probeert te weerleggen. Deze heb ik behandeld.

De verwijzingen naar 1Joh.1 en 1Kon.8 bewijzen enkel dat een wedergeborene nog steeds kan zondigen, dat is van een geheel andere strekking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Lobke:

Ik begin hier bij de aanhef van het topic.

Het woord wedergeboren zal ik nooit gebruiken en heb ik nooit gebruikt. Wel heeft God en zeker Jezus veel voor me betekend, ik had hen lief met heel mijn hart.

God was moeilijker maar; ''wil je Mij kennen kijk dan naar mijn Zoon en dat deed ik''. Ik was vervuld van het evangelie, snakte naar de kerkdiensten. En wanneer mijn hart onrustig was vond het rust in Hem.

Later werd ik sceptischer; ik zag wat er gebeurde omtrent gebedsgenezing, ik zag mensen die daardoor naar de vernieling gingen.. Ik zag mensen die profetieën uitspraken, waarbij hun ego nogal een boost kreeg. Maar goed dat zijn mensen niet God, niet Jezus. Maar ik las ook de meningen van atheïsten en veel van wat ze vertelden vond ik eerlijk en oprecht.

Geloven in een hel en dat rechtvaardig vinden daar heb ik nooit mee om kunnen gaan. En ik ben de Bijbel anders gaan lezen, niet als een kookboek. Ook heb ik lange tijd veel twijfel gekend wat betreft geloven, en nog. Maar ik heb gemerkt dat ik opgeschoven ben van orthodoxie naar enigszins vrijzinnig. Ik merk dat dat me aanspreek, en bij topics van vrijzinnige humanisten ervaar ik aansluiting.

Of hier mensen zijn die zich afvragen of je dan ooit wedergeboren bent geweest maakt me niets uit. Ik weet dat ik toen echt was en nu ook nog. 

Maar als ik mijn geloof achter me zou laten en atheïst worden dan nog is er een periode geweest van oprecht geloof.

Alsof ik het zelf gescrheven had...

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hier wordt niet gesproken over wedergeboren mensen. Het betreft hier een opsomming van kenmerken die niet noodzakelijkerwijs wedergeboorte inhouden. Neem bv Judas, een apostel die deelgenoot was van alle genoemde kenmerken, maar nooit wedergeboren is geweest.

Wat versta je dan precies onder wedergeboorte?

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei WdG:

Dan zit in de definitie het antwoord al ingesloten, toch?!

Wat mij betreft wel. En deze redding is door geloof alleen! Geloof in een ander werk dan die van jezelf; het werk van Jezus aan het kruis. Wellicht heb je iets aan deze woorden, ervan uitgaande dat je de Engelse taal machtig bent.

https://www.youtube.com/watch?v=zF1Wv9di66A

https://www.youtube.com/watch?v=HGrJJFI7qQ8

https://www.youtube.com/watch?v=Ro6HRGWubG4

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid