Spring naar bijdragen

Eens gered altijd gered ?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 168
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Punt is dat sommigen wedergeboorte hier zodanig definiëren, dat het in feite al "gered zijn" betekent. Je bent dan wedergeboren als je eigenlijk al gered bent. Geen wonder dat je dan niet meer van het

Dat is inderdaad het christelijke ideaal. Maar ook na je doopsel, nadat je van de erfzonde verlost bent, behoud je de neiging tot zondigen. Het geloof moet je daarom onderhouden door gebed, sacrament

Je vrije wil en neiging tot zondigen verdwijnt niet als je christen wordt. Dus je kunt je geloof en zo je redding inderdaad verliezen.

3 minuten geleden zei Thorgrem:

Een geloof zonder werken is een dood geloof. Een dood geloof gaat je niet redden. 

Ik begrijp zeker wat je bedoelt, Thorgrem. Echter, als ik dan de volgende opmerking eraan koppel: "En deze redding is door geloof alleen! Geloof in een ander werk dan die van jezelf; het werk van Jezus aan het kruis", welke werken zou je willen toevoegen aan het werk aan het kruis. Moet er meer gebeuren dat dit werk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Thorgrem:

Alleen geloof zonder werken is een dood geloof, en ongeacht wat je dan allemaal geloofd of niet, het zal je geen redding brengen. 

Het kan niet anders dan dat deze redding werken voortbrengt. Echter geen werken om nog iets toe te voegen aan het werk van Jezus aan het kruis, het enige werk dat ons kan verlossen. Deze werken vanuit dankbaarheid worden beloond. Iemand die wedergeboren is en weinig werken van dankbaarheid laat zien, zal dus beloning mislopen, maar niet de genade welke is het eeuwige leven met Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Hier ben ik het 100% mee eens.

bron Dave Hunt4 : Vermits onze werken niets te maken hebben met het verdienen van genade, is er niets dat wij kunnen doen dat zou maken dat wij de genade niet langer zouden verdienen. Indien redding van de straf niet verdiend kan worden door goede daden, dan kan ze ook niet verloren gaan door slechte daden. Onze werken spelen geen rol in zowel het verkrijgen als het behouden van redding. Als het anders zou zijn, zouden zij die de hemel bereiken kunnen bluffen dat zij door hun goede levenswandel hun redding bewaard hebben. Alhoewel zij die geloven in “afval van de genade” wel beamen dat men door goede werken geen redding kan verkrijgen, leren zij toch dat redding wordt behouden door goede werken. Dit betekent: eens gered door genade maar daarna verloren door werken. Te leren dat men door goede werken zijn redding kan behouden is een bijna even grote dwaling als te leren dat men door goede werken zijn redding kan verdienen. Het is een ontkenning van de genade te zeggen dat ik eens werd gered door genade, maar dat ik daarna mijn redding moet behouden door werken. De Heer Jezus Christus zou belachelijk gemaakt worden indien Hij wel stierf als loskoop voor de redding maar geen adequate voorziening trof om die redding ook te behouden. Als wij niet goed genoeg kunnen leven om de redding te verdienen, dan is het zeker zo dat wij niet goed genoeg kunnen leven om ze te behouden! Te maken dat de redding die Christus bracht uiteindelijk zou afhangen van onze eigen inspanningen, zou een uiterste dwaasheid zijn. Johannes verzekert ons: “Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in de Naam van de Zoon van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt …” (1Joh 5:13). Te zeggen dat een gelovige eeuwig leven heeft, en daarbij denken dat hij het toch kan verliezen en dus eeuwige straf krijgen, zou bespottelijk zijn. Eeuwig leven impliceert de belofte dat men niet kan verloren gaan! “En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in eeuwigheid, en niemand zal ze uit Mijn hand rukken” (Joh 10:28). Indien wij eeuwig leven zouden ontvangen, en het daarna konden verliezen, dan zou dit Christus tot een leugenaar maken. De Heer Jezus zegt tot de werkers niet “gij waart eens gered, maar nu hebt gij uw redding verloren”, nee Hij zegt: “Ik heb u nooit gekend” (Mat 7:22-23). Goede werken brengen beloning, en een gemis eraan brengt verlies van beloning, niet een verlies van redding. Van iemand die niet één goed werk heeft gedaan (al zijn werken zijn als stoppels opgebrand) wordt gezegd: “zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur” (1Kor 3:15). Ons vertrouwen voor de eeuwigheid rust op Zijn onveranderlijke liefde en genade en de genoegzaamheid van Gods voorziening in Christus - niet in onze eigen waarde of prestaties. Enkel wanneer dit duidelijk is hebben we echt vrede met God. Enkel dan kunnen wij Hem echt liefhebben en voor Hem leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het kan niet anders dan dat deze redding werken voortbrengt. Echter geen werken om nog iets toe te voegen aan het werk van Jezus aan het kruis, het enige werk dat ons kan verlossen. Deze werken vanuit dankbaarheid worden beloond. Iemand die wedergeboren is en weinig werken van dankbaarheid laat zien, zal dus beloning mislopen, maar niet de genade welke is het eeuwige leven met Hem.

Dus een wedergeboren Christen die "bang" is om deze genade te verliezen maakt zich voor niks zorgen? Is dat dan het enige probleem?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei dingo:

Ik denk dat Hebr. 6:4 Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt. wel duidelijk maakt dat je wel degelijk afvallig kan worden. Afvallig worden is wat anders dan dwalen overigens en vraagt dat je actief bestrijdt van wat je voorheen geloofd en deel aan gehad hebt.

in deze bijbelstudie wordt duidelijk uitgelegd, dat de tekst in hebr 6 zeker niet bedoeld is om een ja te bewijzen, kan een wederomgeboren christen nog verloren gaan.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Redding-Verspelen.pdf

Hebreeën 10:14: “Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden”.

Mattheüs 15:13: “Elke plant die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden”.

Johannes 5:24: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en gelooft Hem Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven”.

Efeziërs 2:1, 5: “En u [heeft Hij mede levend gemaakt], daar gij dood waart door de misdaden en de zonden ... Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft [ons] levend gemaakt met Christus; uit genade zijt gij zalig geworden”.

Filippenzen 1:29: “Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden”.

Johannes 6:39: “En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verlies, maar het opwek op de laatste dag”.

Johannes 15:16: “Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren”.

Romeinen 8:28-30: “En wij weten, dat hun, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk hun, die naar Zijn voornemen geroepen zijn. Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broeders. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt”.

Efeziërs 5:30: “Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente”.2 Te zeggen dat een wedergeboren christen kan verloren gaan is hetzelfde als te zeggen dat Christus kan verloren gaan! Hoe beledigend is dit!

2 Korinthiërs 5:17: “Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden De gelovige is een nieuwe schepping. Deze nieuwe schepping heeft met de vervloekte oude schepping niets meer te maken, maar is onaantastbaar met Christus verborgen in God: Kolossenzen 3:3: “Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God”.

Dit lijkt me allemaal zo duidelijk, maar voor Thorgrem, en bijv lobke nog niet wat is dan de missing link?

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei WdG:

Dus een wedergeboren Christen die "bang" is om deze genade te verliezen maakt zich voor niks zorgen? Is dat dan het enige probleem?

Een wedergeborene hoeft zich geen zorgen te maken. Doet deze dat wel, dan twijfelt men aan de belofte van God. Zaak dus om deze twijfel aan te pakken. Het is verstandig om rekening te houden met het gegeven dat de oude natuur nog immer aanwezig is en het gevaar ligt op de loer dat we vanuit deze natuur dit probleem te lijf gaan. M.a.g. nog meer twijfel. Bekering is een proces dat blijft zolang we nog in deze wereld leven. Blijf je vertrouwen stellen op Jezus Christus!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een wedergeborene hoeft zich geen zorgen te maken. Doet deze dat wel, dan twijfelt men aan de belofte van God. Zaak dus om deze twijfel aan te pakken. Het is verstandig om rekening te houden met de oude natuur die nog immer aanwezig is en het gevaar ligt op de loer dat we vanuit deze natuur dit probleem te lijf gaan. M.a.g. nog meer twijfel. Bekering is een proces dat blijft zolang we nog in deze wereld leven.

Is geen direct antwoord op de vraag. Kan een wedergeborene volgens jou twijfelen? Of is deze persoon dan niet wedergeboren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een wedergeborene hoeft zich geen zorgen te maken. Doet deze dat wel, dan twijfelt men aan de belofte van God. Zaak dus om deze twijfel aan te pakken. Het is verstandig om rekening te houden met de oude natuur die nog immer aanwezig is en het gevaar ligt op de loer dat we vanuit deze natuur dit probleem te lijf gaan. M.a.g. nog meer twijfel. Bekering is een proces dat blijft zolang we nog in deze wereld leven.

Met deze stelling ben ik het ook niet eens, paulus zegt dat je een nieuwe schepping bent, een nieuwe natuur gekregen hebt, rom 8, col 2, en 2kor 5  de oude zondige natuur is dood, paulus zegt 5 x in rom dood dood dood laat het voor dood.

we zijn nu in christus een nieuwe schepping, waar alleen ons denken veranderd moet worden, ( vernieuwing van denken, Bekering) bolwerken die geslecht moeten worden,

we moeten na onze geestelijke geboorte wel volwassen worden, gevormd en gekneed naar het beeld van Jezus.

maar vechten met onze zondige oude natuur is schadow boxen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Is geen direct antwoord op de vraag. Kan een wedergeborene volgens jou twijfelen? Of is deze persoon dan niet wedergeboren?

Dat antwoord valt prima te deduceren vanuit het door mij geschrevene. Een wedergeborene kan twijfelen en vrezen, echter maakt deze twijfel en vrees hem niet minder wedergeboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Een wedergeborene kan twijfelen en vrezen, echter maakt deze twijfel en vrees hem niet minder wedergeboren.

Daar ben ik het volledig mee eens. Kortom, sommige Christenen leggen de lat voor zichzelf enorm hoog, door te denken dat ze "moeten" werken. Mogen we er dan op los leven, is een veel gestelde vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Radical:

in deze bijbelstudie wordt duidelijk uitgelegd, dat de tekst in hebr 6 zeker niet bedoeld is om een ja te bewijzen, kan een wederomgeboren christen nog verloren gaan.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Redding-Verspelen.pdf

Als je mij iets wil bijbrengen of ergens over wil praten moet je iig niet met extremisten aan komen zetten. Deze man veracht en veroordeelt alles en iedereen met wie hij van visie verschilt.

 

deze hele discussie bewijst voor mij overigens wederom dat sola scriptura (in de extremistische variant) een heilloze weg is van polarisatie en verdeeldheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thorgrem:

Als je mij iets wil bijbrengen of ergens over wil praten moet je iig niet met extremisten aan komen zetten. Deze man veracht en veroordeelt alles en iedereen met wie hij van visie verschilt.

Dat ben ik met je eens. Probleem is dat hij soms gelijk heeft en soms ongelijk. Wie kan dit dan nog beoordelen? Iedereen kan dus geselecteerd gebruik/misbruik maken van dit soort figuren, als bron dus niet serieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat antwoord valt prima te deduceren vanuit het door mij geschrevene. Een wedergeborene kan twijfelen en vrezen, echter maakt deze twijfel en vrees hem niet minder wedergeboren.

nee dat klopt inderdaad, het vertraagd denk ik wel de potentie die God voor je heeft, ik doel dus niet wel of niet verloren gaan maar geestelijk volwassen worden, er staan heel veel teksten in de bijbel waar wederom geboren christenen, uitgedaagd worden om van de melk aan vast voedsel te beginnen, of zoals de hebreeuwen schrijver het zegt ''naar de tijd gerekend hadden jullie al leraren herders en profeten kunnen zijn, nogmaals niet met je status in christus heeft dit te maken maar meer met ben je wel of niet een erfgenaam,

Twijfelen, is volgens mij simpel en alleen ongeloof in het VOLBRACHTE WERK VAN JEZUS, en dat kan heel veel energie kosten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Thorgrem:

Als je mij iets wil bijbrengen of ergens over wil praten moet je iig niet met extremisten aan komen zetten. Deze man veracht en veroordeelt alles en iedereen met wie hij van visie verschilt.

 

deze hele discussie bewijst voor mij overigens wederom dat sola scriptura (in de extremistische variant) een heilloze weg is van polarisatie en verdeeldheid. 

Ik had nog nooit van deze man gehoord sorry hoor !

en het ging over een tekst in hebreeuwen. die zou moeten pleiten, dat je je redding wel kan verliezen, maar wat hij in wezen doet deze tekst is dat hij aangeeft dat dit niet kan !

 4  Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoot zijn geworden van de Heilige Geest,

 5 en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld,

 6 en  daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken.

dit spreekt voor zich toch.

voor de rest heb ik nog weinig voorbij zien komen dat dit volgens de bijbel wel kan, en ben heel blij met de inbreng vaan kaasjeskruid en wdg;

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Radical:

Twijfelen, is volgens mij simpel en alleen ongeloof in het VOLBRACHTE WERK VAN JEZUS, en dat kan heel veel energie kosten.

Ik ben van mening dat deze definitie van twijfelen te ver gaat. Twijfel is i.m.o. een kwestie van je onzeker voelen, een toestand van strijd. Ongeloof is een beslechte zaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Radical:

Ik had nog nooit van deze man gehoord sorry hoor !

Verhoeven is iemand die de RKK veroordeelt. Daarnaast moet hij ook niks hebben van Ouweneel, Gods Kingdom Ministries, de gemeente van God, Jack Van Impe. Ook de pinkstergemeente is duivels volgens hem. De gaven van de geest zijn onzin. Andere leraren, zoals Ab Klein Haneveld, maar zelfs de gematigde en Bijbelse leraar Charles Stanley zijn uit den boze. Creflo Dollar en Copeland zijn alleen maar op geld uit. Het onderwijs van Hovind kraakt hij af. Joel Osteen is niks, net zoals Lewis, Schuller, de Paus en vele bisschoppen. The passion of the Christ mag je niet zien, van de Kamp, Derek Prince zijn vals, net zoals Jong en Vrij en vrijwel alle baptistengemeenten. Later bekritiseert hij Herman Boon en betrapt hij de Paus op vreselijke leugens. En dit is nog maar een kleine greep uit het fraaie aanbod valse leringen. Volgens Verhoeven is bijna alles valt. Zeker, op iedereen is wel iets aan te merken. Je kunt het lijstje nalezen op http://www.verhoevenmarc.be/valse_leraars.htm, en, dit is nog maar het topje, volgens Verhoeven. Sites met rijtjes namen, raadpleeg ik niet. Zeker weten dat er prima leraren tussen staan, zeker weten dat er oprechte Christenen tussen staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Verhoeven is iemand die de RKK veroordeeld. Daarnaast moet hij ook niks hebben van Ouweneel, Gods Kingdom Ministries, de gemeente van God, Jack Van Impe. Ook de pinkstergemeente is duivels volgens hem. De gaven van de geest zijn onzin. Andere leraren, zoals Ab Klein Haneveld, maar zelfs de gematigde en Bijbelse leraar Charles Stanley zijn uit den boze. Creflo Dollar en Copeland zijn alleen maar op geld uit. Het onderwijs van Hovind kraakt hij af. Joel Osteen is niks, net zoals Lewis, Schuller, de Paus en vele bisschoppen. The passion of the Christ mag je niet zien, van de Kamp, Derek Prince zijn vals, net zoals Jong en Vrij en vrijwel alle baptistengemeenten. Later bekritiseert hij Herman Boon en betrapt hij de Paus op vreselijke leugens. En dit is nog maar een kleine greep uit het fraaie aanbod valse leringen. Volgens Verhoeven is bijna alles valt. Zeker, op iedereen is wel iets aan te merken. Je kunt het lijstje nalezen op http://www.verhoevenmarc.be/valse_leraars.htm, en, dit is nog maar het topje, volgens Verhoeven. Sites met rijtjes namen, raadpleeg ik niet. Zeker weten dat er prima leraren tussen staan, zeker weten dat er oprechte Christenen tussen staan.

Dan heb ik er spijt van dat ik dit geplaatst heb, Thorgrem kun jij dit verwijderen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Radical:

Dan heb ik er spijt van dat ik dit geplaatst heb, Thorgrem kun jij dit verwijderen ?

Probleem is dat je via google kunt gaan zoeken op dwalingen. Tik een leraar of stroming in gecombineerd met het woordje "dwaling". Je komt dan allerlei rommel tegen. Als je de RKK wilt bekritiseren (voorbeeld) kan je beter de katholieke Bijbel lezen en een serieuze katholieke Christen, zoals Robert Frans, vragen stellen. Dan krijg je naar mijn mening duidelijke antwoorden. Ik denk dat uitsluitend op die manier een eerlijk beeld ontstaat, en, dat beeld is dan totaal anders dan het beeld dat op laster-sites wordt gegeven. Je hoeft het dan nog niet met iemand eens te zijn, dat is een ander verhaal. Bovendien staan op de site van Verhoeven keiharde leugens en laster, aantoonbaar. Ik ga mezelf niet vermoeien deze te noemen. Mijn advies is zelf te onderzoeken, bij de bron, en niet via google.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid